text_structure.xml
19.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Początek posiedzenia o godzinie 8 minut 30</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Kazimierz Kleina</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#KazimierzKleina">Otwieram posiedzenie Komisji Budżetu i Finansów Publicznych.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#KazimierzKleina">Przedmiotem naszego posiedzenia jest rozpatrzenie poprawek zgłoszonych na posiedzeniu komisji oraz na posiedzeniu plenarnym w sprawie ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo bankowe.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#KazimierzKleina">Witam bardzo serdecznie naszych gości.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#KazimierzKleina">Chcę poinformować państwa, że pan minister Sarnowski dzwonił do mnie, mówiąc, że ma utrudnione możliwości dojazdu do Senatu, ponieważ stoi w korku i… No, to zrozumiała sprawa. Ale są państwo z ministerstwa, pani i… Panie Dyrektorze…</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#KazimierzKleina">Za wcześnie. Dobrze.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#KazimierzKleina">…I państwo mają pełne upoważnienie, żeby występować w imieniu pana ministra w sprawie poprawek zgłoszonych na posiedzeniu plenarnym i tych wcześniej rozpatrywanych. Witam także państwa, witam wszystkie inne osoby.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#KazimierzKleina">I przystępujemy do pracy. Mamy kworum. Są także senatorowie zdalnie pracujący, przynajmniej 1 osoba.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#KazimierzKleina">Pytam jednocześnie: czy w posiedzeniu uczestniczą osoby prowadzące działalność lobbingową w rozumieniu prawa? Nie.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#KazimierzKleina">Informuję jednocześnie, że nasze posiedzenie jest transmitowane przez internet. Zasady postępowania, głosowania i zabierania głosu są takie, jak do tej pory na posiedzeniach, które odbywają się równocześnie i zdalnie, i tutaj, na miejscu, a więc senator, który pracuje z nami zdalnie, ma oczywiście prawo zgłaszać swoje uwagi, wnioski oraz głosować tak samo jak senatorowie obecni na sali.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#KazimierzKleina">Łącznie mamy 8 poprawek, z tego… raz, dwa, trzy, cztery… 4 poprawki to są te poprawki, które przyjęła Komisja Budżetu i Finansów Publicznych, a 4 poprawki to zgłoszone przez pana senatora Burego na posiedzeniu plenarnym.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#KazimierzKleina">Poprawki, które komisja budżetu przyjęła na swoim posiedzeniu, są poprawkami, które nie maja powiązania z poprawkami senatora Burego, a więc te poprawki można… No ale będziemy chyba po kolei je rozpatrywali, przynajmniej poprawkę pierwszą, bo ona jest najistotniejsza.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#KazimierzKleina">To jest poprawka, która była związana z decyzją Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej i w tej ustawie… Jak państwo pamiętacie, ten wyrok nie w całości został wpisany do ustawy – i w związku z tym jest ta nasza propozycja.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#KazimierzKleina">Bardzo proszę, Panie Mecenasie, krótko ustosunkować się do tej poprawki.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#KazimierzKleina">No i będziemy tak postępowali jak zawsze, czyli: opinia, opinia rządu i głosowanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PiotrMagda">Poprawka pierwsza zmierza do pełnego wykonania wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 15 października 2020 r. i była ona rekomendowana przez Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#KazimierzKleina">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#KazimierzKleina">Stanowisko rządu w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PawełSelera">Stanowisko rządu jest negatywne.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#KazimierzKleina">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#KazimierzKleina">Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#KazimierzKleina">Kto jest za poparciem poprawki nr 1?</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#KazimierzKleina">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#KazimierzKleina">Kto się wstrzymał od głosu?</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#KazimierzKleina">Proszę o podanie wyników łącznych.</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#KazimierzKleina">5 głosów za…</u>
<u xml:id="u-6.7" who="#BeataLewandowska">6 za…</u>
<u xml:id="u-6.8" who="#KazimierzKleina">6 głosów za, 2 – przeciw, 0 osób się wstrzymało.</u>
<u xml:id="u-6.9" who="#KazimierzKleina">Poprawka otrzymała rekomendację komisji.</u>
<u xml:id="u-6.10" who="#KazimierzKleina">Poprawki nr 2, 3, 4 oraz 5 należy przegłosować łącznie. To są poprawki senatora Burego.</u>
<u xml:id="u-6.11" who="#KazimierzKleina">Czy jest tu obecny senator. Czy chciałby – bardzo króciutko – przedstawić jeszcze raz te poprawki?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#JacekBury">Bardzo króciutko.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#JacekBury">Wysoka Komisjo! Szanowni Panowie i Panie!</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#JacekBury">W tych poprawkach chodzi o usprawnienie zwrotu VAT z rachunków technicznych. W obecnej praktyce jest tak, że kiedy urząd skarbowy podejmuje, na wniosek płatnika, decyzję o zwrocie, to dyspozycja idzie też do banku z informacją, że może on zwolnić te pieniądze, i wtedy bank kontaktuje się z przedsiębiorcą w sprawie tego, w jaki sposób, na jaki rachunek mają być zwracane te środki. Ale w tej poprawce dajemy przedsiębiorcy możliwość tego, żeby we wniosku do urzędu skarbowego o zwrot od razu wskazać, rachunek, na który – oczywiście w przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku o zwrot tych pieniędzy – one wpłyną. Chodzi o to, żeby bank na bazie tej właśnie decyzji urzędu skarbowego działał już z automatu i żeby wiedział, na który rachunek i gdzie może przelać te środki.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#KazimierzKleina">Dziękuję bardzo…</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#JacekBury">To jest techniczna poprawka.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#KazimierzKleina">Dobrze.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#KazimierzKleina">Stanowisko rządu w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PawełSelera">Szanowny Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PawełSelera">Stanowisko rządu jest negatywne. W naszym przekonaniu to nie byłoby usprawnienie procedury, bo oznaczałoby to, że urząd skarbowy przekazywałby środki na określone konto… tzn. wskazywałby określone konto. Naszym zdaniem ta propozycja, która jest w projekcie, czyli pełna swoboda dyspozycji w przypadku kierowania tych środków między bankiem a klientem banku lepiej oddaje sens tych zmian. A ta zmiana prowadziłaby do dodatkowej pracy po stronie administracji skarbowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#KazimierzKleina">A jakie… Bo tutaj to przedsiębiorca proponuje, na jakie konto ma być przelana ta kwota, tak? Tak byłoby według tej poprawki pana senatora Burego? A państwo proponujecie, żeby jak było?</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PawełSelera">My proponujemy, żeby to było zgodnie z ustaleniami stron, czyli banku i podatnika.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PawełSelera">Chciałbym tylko dopowiedzieć, że kwoty zwrotów z rachunków technicznych to są małe bardzo kwoty, drobne zwroty, to jest niewielka skala…</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#KazimierzKleina">No dobrze. Ale dlaczego podatnik nie może zgłosić propozycji, na jakie konto te pieniądze miałyby być przelane?</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PawełSelera">To znaczy podatnik, zgłaszając taką propozycję, wskazuje konto i teraz jego dyspozycja byłaby pewnym wskazaniem dla organu, który musiałby wskazywać bankowi, na które konto te środki przelać. A organ nie byłby w stanie zweryfikować statusu tego konta tak naprawdę. Poza tym też…</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#Gloszsali">Nie, rachunku.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PawełSelera">Rachunku. Poza tym jest też kwestia tego, czy ten rachunek jest zweryfikowany w systemie STIR, czy też nie.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#PawełSelera">Tak, no, podatnik… podmiot, który był podatnikiem, może wskazać na przykład ROR.</u>
<u xml:id="u-13.5" who="#KazimierzKleina">Jeszcze raz…</u>
<u xml:id="u-13.6" who="#PawełSelera">Podatnik mógłby wskazać jako to konto np. ROR, który…</u>
<u xml:id="u-13.7" who="#KazimierzKleina">ROR?</u>
<u xml:id="u-13.8" who="#PawełSelera">…W STIR. Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#KazimierzKleina">No ale to są zwroty – tak?– które urząd skarbowy by…</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#KazimierzKleina">Tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PawełSelera">To bank. Urząd elektronicznie przekazuje informację do banku i bank później realizuje zwrot z rachunku technicznego na konto wskazane przez podatnika.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#PawełSelera">Albo w dowolny sposób uzgodniony między bankiem a podatnikiem.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#KazimierzKleina">Dobrze, ale… A ta poprawka pana senatora Burego na czym w takim razie polega? Może pan…</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#JacekBury">Nie, daje wybór. Jeżeli przedsiębiorca zdecyduje…</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#KazimierzKleina">Senatorze, proszę…</u>
<u xml:id="u-16.4" who="#KazimierzKleina">Na czym według państwa polega różnica między tą poprawką pana senatora Burego a tą sytuacją, jaka jest w tej chwili lub jaka jest w zapisie w ustawie? Jaka jest tu różnica?</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PawełSelera">To znaczy w ustawie jest pełna dowolność, czyli jest wybór co do dokonania sposobu wypłaty tych środków, wybór…</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#Gloszsali">To jest na etapie banku.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#PawełSelera">Tak, na etapie banku. Na etapie banku.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#KazimierzKleina">Ale kto dokonuje tego wyboru?</u>
<u xml:id="u-17.4" who="#PawełSelera">To jest wybór…</u>
<u xml:id="u-17.5" who="#Gloszsali">Klient.</u>
<u xml:id="u-17.6" who="#PawełSelera">Na linii: klient – bank. To jest…</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#KazimierzKleina">No a tu, w tej propozycji pana senatora Burego, na czym polega ta… Przecież klient tu mówi: ja proponuję, żeby to było przelane na to konto.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PawełSelera">Tak, i tu organ podatkowy wskazuje bankowi, na jakie konto to przelać.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#komentarz">Wypowiedzi w tle nagrania</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#Gloszsali">Usprawnia pracę…</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#PawełSelera">Tylko że tu urząd, organ podatkowy by wskazywał bankowi konto wskazane w dyspozycji dawanej przez podatnika, ale też urząd nie wiedziałby… nie znałby tak naprawdę statusu tego rachunku. Działałby…</u>
<u xml:id="u-19.4" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-19.5" who="#PawełSelera">Ale działałby w zaufaniu do wniosku podatnika.</u>
<u xml:id="u-19.6" who="#LeszekCzarnobaj">No, to o to chodzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#KazimierzKleina">No ale to co, obawiacie się, państwo, że on może transferować te pieniądze np. za granicę, do rajów podatkowych, czy…</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#Gloszsali">I tak może.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#Gloszsali">W ten sposób to i tak może…</u>
<u xml:id="u-20.4" who="#LeszekCzarnobaj">Przecież i tak może to zrobić.</u>
<u xml:id="u-20.5" who="#Gloszsali">Jak będzie chciał, to może…</u>
<u xml:id="u-20.6" who="#PawełSelera">Ale jeżeli mogę… Jeżeli podatnik…</u>
<u xml:id="u-20.7" who="#komentarz">Wypowiedzi w tle nagrania</u>
<u xml:id="u-20.8" who="#KazimierzKleina">Poczekajmy. Jeszcze niech pan dyrektor wyjaśni to do końca.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PawełSelera">Szanowni Państwo, jeżeli podatnik teraz we wniosku wskaże błędny rachunek, to przelew nie będzie mógł być… I cała procedura będzie musiała ruszać od początku – prawda? Jeżeli podatnik we wniosku wskaże błędny…</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#KazimierzKleina">Nie… No to będzie jego strata – prawda?</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#PawełSelera">To będzie strata podatnika, ale wtedy też procedura będzie musiała pójść jeszcze raz, od nowa…</u>
<u xml:id="u-21.3" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-21.4" who="#PawełSelera">…dodatkowa…</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#KazimierzKleina">A w jaki sposób… Czyli jakby według tego przepisu, który obowiązuje, mówiącego, że podatnik wskaże konto… Wtedy państwo sprawdzacie, czy to konto do niego należy, i dopiero wtedy przelewacie te pieniądze, tak? Czyli po prostu ponosicie państwo pełną odpowiedzialność za to, gdzie te pieniądze wędrują?</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PawełSelera">Nie, podatnik…</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#KazimierzKleina">Jaki interes będzie miał podatnik w tym, żeby wskazać błędne konto lub z błędnym numerem? No nawet urzędowi skarbowemu może się zdarzyć to, że wskaże zły numer konta. Prawda?</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PawełSelera">Nie, ja tu mówię o zwykłej pomyłce, po prostu ludzkiej pomyłce podatnika.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#KazimierzKleina">Aha. No dobra, w takim razie ta sytuacja jest chyba jasna.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#KazimierzKleina">Czy chcecie jeszcze, państwo… Czy tu widać wątpliwość?</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#KazimierzKleina">Pan senator? Tak? Nie.</u>
<u xml:id="u-26.4" who="#KazimierzKleina">No, przystępujemy do głosowania w takim razie.</u>
<u xml:id="u-26.5" who="#KazimierzKleina">Kto jest za przyjęciem poprawek nr 2, 3, 4 i 5?</u>
<u xml:id="u-26.6" who="#KazimierzKleina">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-26.7" who="#KazimierzKleina">Kto się wstrzymał od głosu?</u>
<u xml:id="u-26.8" who="#KazimierzKleina">Proszę o podanie wyników.</u>
<u xml:id="u-26.9" who="#BeataLewandowska">5 głosów za, 2 – przeciw, 1 senator się wstrzymał.</u>
<u xml:id="u-26.10" who="#KazimierzKleina">Poprawki otrzymały rekomendację połączonych komisji. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-26.11" who="#KazimierzKleina">Kto będzie sprawozdawcą?</u>
<u xml:id="u-26.12" who="#PiotrMagda">Jeszcze 3 poprawki.</u>
<u xml:id="u-26.13" who="#KazimierzKleina">Aha. A ja myślałem, że tamte też przegłosowaliśmy. Przepraszam. Oczywiście.</u>
<u xml:id="u-26.14" who="#KazimierzKleina">Poprawki… I myślę, że te poprawki pozostałe, które już były rozpatrywane przez komisję na jej posiedzeniu, czyli poprawki nr 6, 7, 8…</u>
<u xml:id="u-26.15" who="#KazimierzKleina">Stanowisko rządu wobec tych poprawek?</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PawełSelera">Panie Przewodniczący, wobec nr 6 i 7 stanowisko jest negatywne, wobec nr 8 stanowisko jest pozytywne.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#KazimierzKleina">W takim razie oddzielnie głosujemy nad poprawkami nr 6 i 7.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#KazimierzKleina">Czy jest sprzeciw, żeby przegłosować łącznie te 2 poprawki?</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#Gloszsali">Nie.</u>
<u xml:id="u-28.3" who="#KazimierzKleina">Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-28.4" who="#KazimierzKleina">Kto jest za przyjęciem poprawek nr 6 i 7?</u>
<u xml:id="u-28.5" who="#KazimierzKleina">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-28.6" who="#KazimierzKleina">Kto się wstrzymał od głosu?</u>
<u xml:id="u-28.7" who="#KazimierzKleina">Proszę o podanie wyników.</u>
<u xml:id="u-28.8" who="#BeataLewandowska">6 głosów za, 2 – przeciw, 0 osób się wstrzymało.</u>
<u xml:id="u-28.9" who="#KazimierzKleina">Poprawka otrzymała rekomendację komisji.</u>
<u xml:id="u-28.10" who="#KazimierzKleina">Poprawka nr 8. Stanowisko rządu jest pozytywne w tej sprawie.</u>
<u xml:id="u-28.11" who="#KazimierzKleina">Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-28.12" who="#KazimierzKleina">Kto jest za przyjęciem poprawki nr 8?</u>
<u xml:id="u-28.13" who="#KazimierzKleina">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-28.14" who="#KazimierzKleina">Kto się wstrzymał od głosu?</u>
<u xml:id="u-28.15" who="#KazimierzKleina">Proszę o podanie wyników.</u>
<u xml:id="u-28.16" who="#BeataLewandowska">Jednogłośnie 8 za.</u>
<u xml:id="u-28.17" who="#KazimierzKleina">Poprawka otrzymała jednogłośne poparcie komisji.</u>
<u xml:id="u-28.18" who="#KazimierzKleina">W ten sposób przegłosowaliśmy wszystkie poprawki.</u>
<u xml:id="u-28.19" who="#KazimierzKleina">Czy pozwolicie państwo, żebym to ja przedstawiał sprawozdanie, tak jak to było w pierwszej części naszego posiedzenia? Jest zgoda? Jest zgoda. Nie ma sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-28.20" who="#KazimierzKleina">Zamykam posiedzenie. Dziękuję bardzo pani i panom dyrektorom, senatorom, naszym gościom, także senatorom pracującym zdalnie. Zamykam posiedzenie.</u>
<u xml:id="u-28.21" who="#komentarz">Koniec posiedzenia o godzinie 8 minut 42</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>