text_structure.xml 30.8 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Początek posiedzenia o godzinie 18 minut 00</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Kazimierz Kleina</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#KazimierzKleina">Otwieram posiedzenie Komisji Budżetu i Finansów Publicznych.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#KazimierzKleina">Witam wszystkich państwa bardzo serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#KazimierzKleina">Przedmiotem naszego posiedzenia jest rozpatrzenie ustawy, która została uchwalona przez Sejm 10 stycznia bieżącego roku, tj. ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#KazimierzKleina">Czy są uwagi do porządku posiedzenia? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#KazimierzKleina">Czy w posiedzeniu uczestniczą osoby prowadzące działalność lobbingową w rozumieniu prawa? Nie.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#KazimierzKleina">W takim razie możemy przystąpić do rozpatrywania tej ustawy. Ustawa była przedłożeniem rządowym, to rząd zaproponował rozwiązanie, które zostało uchwalone przez Sejm, w związku z tym proszę pana ministra o przedstawienie tej ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#JanSarnowski">Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#JanSarnowski">Rozwiązania zawarte w rozpatrywanej ustawie zmieniają zakres usługi Twój e-PIT polegającej na udostępnianiu podatnikom PIT przez Krajową Administrację Skarbową wstępnie wypełnionych zeznań podatkowych, za pośrednictwem portalu podatkowego.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#JanSarnowski">Wdrożenie usługi zaplanowano na 2 etapy. W pierwszym etapie, na początku 2019 r., została udostępniona usługa dla osób nieprowadzących działalności gospodarczej, rozliczających podatek za 2018 r. w zeznaniach PIT-37 i PIT-38. Przyjęto, że w drugim etapie realizacji usługi, zaplanowanym na dzień 15 lutego 2020 r., wstępnie wypełnione zeznania podatkowe będą udostępniane kolejnym kategoriom podatników PIT, w tym m.in. osobom prowadzącym działalność gospodarczą i działalność w zakresie działów specjalnych produkcji rolnej, rozliczającym podatek za 2019 r. poprzez PIT-28 i PIT-36.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#JanSarnowski">W ustawie proponuje się rozłożenie kolejnego etapu wdrożenia usługi Twój e-PIT na 2 fazy. Jest to podyktowane koniecznością dostosowania funkcjonującej już usługi dotyczącej zeznań PIT-37 i PIT-38 do wprowadzonych w trakcie 2019 r. zmian w przepisach podatkowych. Należą do nich m.in. ulga dla młodych i nowa skala podatkowa. Pierwsza część drugiego etapu wdrażania usługi Twój e-PIT obejmie zwiększenie funkcjonalności już teraz dostępnej usługi, jak również objęcie usługą zeznań rocznych PIT-28 i PIT-36 składanych przez podatników, którzy nie prowadzą działalności gospodarczej lub działalności w zakresie działów specjalnych produkcji rolnej.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#JanSarnowski">Proponowane zmiany nie oznaczają rezygnacji z udostępniania wstępnie wypełnionych zeznań podatkowych przedsiębiorców, gdyż część usług skierowanych do przedsiębiorców będzie dostępna w ramach projektu e-Urząd Skarbowy, nad którym obecnie pracuje Ministerstwo Finansów.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#JanSarnowski">Ustawa przewiduje wejście w życie zmian z dniem 15 lutego 2020 r., co jest zdeterminowane terminem udostępnienia podatnikom przez KAS zeznań podatkowych składanych za rok 2019.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#JanSarnowski">Na koniec chciałbym podkreślić, że wejście w życie proponowanych zmian nie wiąże się z żadnymi dodatkowymi obowiązkami dla przedsiębiorców. Będą oni rozliczać się za 2019 r. tak jak dotychczas, czyli składając zeznania w formie papierowej lub elektronicznej, tzn. poprzez system e-Deklaracje. Dziękuję bardzo za uwagę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#KazimierzKleina">Dziękuję bardzo panu ministrowi.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#KazimierzKleina">Biuro Legislacyjne. Bardzo proszę pana mecenasa o krótką opinię prawną. Ona zresztą jest dołączona do naszych dokumentów, które tutaj mamy, bo pan mecenas już ją przygotował na piśmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#SzymonGiderewicz">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#SzymonGiderewicz">Szymon Giderewicz.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#SzymonGiderewicz">Wysoka Komisjo! Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#SzymonGiderewicz">Data wejścia w życie rozpatrywanej dziś ustawy to 15 lutego tego roku, stąd należy pamiętać, planując kalendarz prac nad rozpatrywaną ustawą, o konieczności dochowania odpowiedniej vacatio legis. Dobrze byłoby, żeby ta vacatio legis była tą standardową vacatio legis, przynajmniej 14-dniową.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#SzymonGiderewicz">I kolejna uwaga. Należy też pamiętać o terminie dla prezydenta, terminie podpisania ustawy, który wynosi 21 dni, tak aby termin ten w miarę możliwości nie przypadł w okresie wejścia ustawy w życie. Tak jak już sygnalizowano na wcześniejszych posiedzeniach, jest orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego, które nakazuje uwzględnienie przy planowaniu terminu wejścia ustawy w życie tego 21-dniowego terminu podpisania ustawy przez prezydenta.</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#SzymonGiderewicz">W zasadzie to są wszystkie uwagi. Uwag typowo legislacyjnych do rozpatrywanej ustawy nie mamy. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#KazimierzKleina">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#KazimierzKleina">Rozpoczynamy dyskusję na temat tej ustawy.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#KazimierzKleina">Panie Ministrze, ja myślę, że jak ktoś się nie wgłębi w tę ustawę, to może nawet nie zrozumieć do końca jej istoty, istoty tego problemu, ponieważ uzasadnienie tej ustawy mówi trochę co innego niż sama ustawa, która została uchwalona. Mówi trochę co innego w tym sensie, że państwo w uzasadnieniu piszecie, że odchodzenie od tej wersji, że urzędy skarbowe przygotowują wstępną formę sprawozdania PIT-36… Jeśli chodzi o osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, to tak miało być już w odniesieniu do sprawozdań za rok 2019. Piszecie, że jest kłopot z wdrożeniem tego systemu – to jest uzasadnienie – i ja to rozumiem. Wszyscy uważaliśmy kiedyś, w przeszłości, że przygotowywanie przez urzędy skarbowe wstępnych sprawozdań i dla obywateli, i dla przedsiębiorców jest takim pożądanym modelem, no i to było traktowane też jako sukces. Ja rozumiem, że może być taka sytuacja, że w praktyce mogą być kłopoty z wprowadzeniem w życie tego rozwiązania, które państwo zaproponowaliście i które jest w dotychczasowej ustawie, ale tutaj państwo proponujecie, żeby wycofać się w ogóle z tego rozwiązania. Nie mówicie, że chcecie to przesunąć, np. o rok, i w tym czasie przygotować się lepiej – tak ja zrozumiałem tę ustawę i treść uzasadnienia – tylko definitywnie wycofujecie się z tego. Może kiedyś zostanie to wprowadzone, tego się nie da wykluczyć, ale dzisiaj wycofujecie się z tych rozwiązań, które miały obowiązywać w odniesieniu do sprawozdań za rok 2019. Tak to rozumieć? Nie tak?</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#JanSarnowski">Nie, nie tak.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#KazimierzKleina">To w takim razie mam prośbę, żeby to jeszcze dokładnie wyjaśnić.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#KazimierzKleina">Panie Mecenasie, czy ja to dobrze zrozumiałem, tak mniej więcej, czy gdzieś błąd popełniłem w tym rozumowaniu? To mój błąd, tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#SzymonGiderewicz">Nie, wprowadzane dziś rozwiązania są rozwiązaniami normatywnymi na stałe.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#KazimierzKleina">Na stałe.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#SzymonGiderewicz">Żeby powrócić do możliwości udostępniania zeznań podatnikom za pośrednictwem portalu podatkowego, należałoby kiedyś w przyszłości ponownie zmienić ustawę. W tej chwili ustawa wprowadza te rozwiązania na stałe, czyli na stałe rozstrzyga, że będą wstępnie wypełnione zeznania dla osób nieprowadzących działalności gospodarczej, a dla osób prowadzących działalność gospodarczą, tak w dużym skrócie, tych zeznań nie będzie.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#KazimierzKleina">Po prostu tą ustawą wycofujemy się z tego.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#SzymonGiderewicz">Tak, tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#KazimierzKleina">I właśnie o to chodzi, prawda? Dlaczego państwo się wycofujecie z tego zapisu, który był uważany za takie dobre i przyszłościowe rozwiązanie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#JanSarnowski">Chciałbym tutaj rozdzielić 2 tematy, no bo w wypowiedź pana przewodniczącego wkradł się jeszcze jeden błąd. Rzeczywiście w zeszłym roku pierwszy raz udostępniliśmy funkcjonalność Twój e-PIT. Objęła ona 3 rodzaje deklaracji podatkowych, a właściwie 2 najistotniejsze, czyli PIT-37 – dochody uzyskane przez pracowników, rozliczane według skali, i PIT-38 – zbycie i objęcie papierów wartościowych. I to jest to, co było udostępnione do rozliczenia za rok 2018 w roku 2019, a teraz również jest udostępnione do rozliczeń za rok 2019. I teraz idziemy dalej…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#KazimierzKleina">Przepraszam, Panie Ministrze. Wyjaśnimy to, dobrze? Czyli urząd skarbowy przygotowuje wstępnie sprawozdanie, np. dla nas jako pracowników najemnych, przygotowuje roczne sprawozdanie podatkowe, i jeżeli my w odpowiednim momencie nie zakwestionujemy czegoś tam, to ono już będzie ostateczne i zamknięte. Prawda?</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#JanSarnowski">Zgadza się.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#KazimierzKleina">I to tak wygląda. A teraz, od tego roku, miało to obowiązywać także w odniesieniu do osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#JanSarnowski">Tak, ale jest jeszcze jeden drobny element. Zmiany zaplanowane na ten rok dotyczyły 2 elementów. Po pierwsze, rzeczywiście dotyczyły osób prowadzących działalność gospodarczą i opodatkowanych PIT, a po drugie, również niektórych innych kategorii podatników PIT. W stosunku do ponad 2 milionów podatników, konkretnie 2 milionów 200 tysięcy, te zmiany udało się wprowadzić. Rozliczenie PIT-36 to jest 1,6 miliona podatników uzyskujących dochody pochodzące ze źródeł zagranicznych, zaś PIT-28 – 0,6 miliona podatników prowadzących najem prywatny opodatkowany ryczałtem. Oznacza to, że pula osób objętych tym rozwiązaniem zwiększyła się o 2,2 miliona osób.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#JanSarnowski">Teraz wracam do tematu. Jak najbardziej zaszła konieczność rozłożenia wdrażania tej funkcjonalności na etapy, konieczność podyktowana zmianami legislacyjnymi. Ostatnia zmiana dotycząca tej funkcjonalności, która była realizowana w zeszłym roku, czyli ta dotycząca rozliczania PIT-37, weszła w życie 1 października 2019 r. Tu chodziło o obniżenie stawki PIT z 18% do 17% i ponaddwukrotne podniesienie pracowniczych kosztów uzyskania przychodów. Wymagało to odpowiedniej modyfikacji systemów teleinformatycznych, co w pewien sposób zmieniło tryb pracy i doprowadziło do tego, że po prostu w ramach Ministerstwa Finansów nie udało się przerzucić odpowiednich sił na ten front. Priorytetem dla nas było, po pierwsze, zachowanie dla podatników tej funkcjonalności, która już się pojawiła w roku 2019 – chcieliśmy, żeby ona była też dostępna w 2020 r. – a po drugie to, żeby w maksymalnym zakresie spróbować ją również poszerzyć, co przynajmniej częściowo nam się udało. Zrealizowaliśmy to w ramach PIT-36 i PIT-28 dla osób nieprowadzących działalności gospodarczej.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#KazimierzKleina">Dziękuję bardzo. Czyli to wycofanie się dotyczy osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#JanSarnowski">I teraz jeszcze jedno…</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#KazimierzKleina">Dobrze.</u>
          <u xml:id="u-11.5" who="#JanSarnowski">Jeszcze jedna uwaga. Mogę?</u>
          <u xml:id="u-11.6" who="#KazimierzKleina">Proszę, proszę.</u>
          <u xml:id="u-11.7" who="#JanSarnowski">Było jeszcze drugie pytanie pana przewodniczącego, dotyczące definitywnego wycofania się z zawartego w ustawie terminu udostępnienia tej funkcjonalności. Chciałbym zauważyć jedną rzecz. Otóż ustawa wprowadza wymóg udostępnienia tej funkcjonalności w konkretnym terminie, niemniej jednak nawet bez umocowania ustawowego pewne e-funkcjonalności dla podatników mogą być udostępniane. Bardzo dobrym przykładem takiej funkcjonalności niemającej umocowania ustawowego i nieobjętej pewnym przymusem wynikającym z ustawy jest tzw. e-deklaracja. Taką e-deklarację w tym roku, w 2019 r., złożyło 13 milionów podatników, a sama e-deklaracja nie jest, że tak powiem, objęta przymusem udostępnienia zapisanym w ustawie. Biorąc pod uwagę fakt, że Ministerstwo Finansów musiało tutaj zmienić termin, dostosować się do toku prac legislacyjnych, również do wynikającej z kadencyjności zasady dyskontynuacji prac Sejmu, myślę, że odpowiedzialnym podejściem jest zdjęcie ustawowego obowiązku udostępnienia tej funkcjonalności w konkretnym okresie, ale przy jednoczesnym zastrzeżeniu, że Ministerstwo Finansów w żaden sposób z niej się nie wycofuje.</u>
          <u xml:id="u-11.8" who="#JanSarnowski">Istotą programu Twój e-PIT jest to, by w maksymalnym stopniu udostępnić podatnikom te informacje, które ma już na ich temat państwo – państwo rozumiane bardzo szeroko, jako administracja. Jeśli administracja wie coś na temat podatnika, to zależy nam na tym, żeby podatnik nie musiał w ramach deklaracji jeszcze raz informować o tym urzędu skarbowego. W przypadku pracowników wiedza dostępna administracji – czy to ze źródeł własnych, czyli np. z PIT-11, czy to z innych baz publicznych dostępnych dla administracji, np. z bazy PESEL – wystarcza do tego, żeby udostępnić w całości wypełnioną deklarację podatkową, którą da się zaakceptować kilkoma kliknięciami. Trzeba jedynie potwierdzić zamieszczone dane, żeby obowiązek był już wykonany.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#KazimierzKleina">Panie Ministrze, ja oczywiście zgodziłbym się w 100% z całą tą argumentacją pana ministra, gdyby nie to, że została uchwalona ustawa, która właśnie te zasady wprowadza. Rozumiem, że dobre rozwiązania można wprowadzać nawet bez ustaw, no ale kiedyś wprowadzono ustawę z takim dobrym rozwiązaniem, że to urząd skarbowy będzie te zadania wykonywał, że będzie przygotowywał wstępnie deklarację podatkową. My zrobiliśmy ustawy, a teraz pan minister mówi, że kiedyś będzie można objąć tym również PIT-36 i że do tego nawet nie będzie potrzebna ustawa.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#KazimierzKleina">No ale nie chcę tu sam zagadywać wszystkich, więc bardzo proszę panie i panów senatorów o ewentualne uwagi, wątpliwości i pytania skierowane do pana ministra czy Biura Legislacyjnego.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#PawełArndt">Można?</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#KazimierzKleina">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PawełArndt">Panie Ministrze, ja mam takie może trochę przewrotne pytanie: a co by się stało, gdyby parlament nie uchwalił tej ustawy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#KazimierzKleina">Ustawa nakłada obowiązek, powoduje, że takie deklaracje muszą być przygotowywane. Pewnie o to chodzi, ale to…</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#KazimierzKleina">Proszę bardzo, czy inni panowie senatorowie mają pytania? Nie.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#KazimierzKleina">Proszę bardzo, Panie Ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#JanSarnowski">W przypadku, gdyby nie udało się zrealizować tego zamierzenia legislacyjnego, o którym rozmawiamy, i ustawa nie weszłaby w życie przed połową przyszłego miesiąca, przed 14 lutego 2020 r., nie miałoby to żadnych negatywnych skutków dla przedsiębiorców, ponieważ nawet bez udostępnienia im funkcjonalności Twój e-PIT, czyli deklaracji podatkowej wypełnionej przy pomocy danych, które są w naszym posiadaniu, będą oni cały czas mieli możliwość rozliczenia się czy to na papierze, czy to w formule e-deklaracji, która jest, nawiasem mówiąc, bardzo popularna. Spośród 2,5 miliona PIT-owców…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#KazimierzKleina">Panie Ministrze, pan umiejętnie nas zagaduje w tej sprawie. My to wszystko wiemy, ale ten zapis mówił o tym, że to właśnie urząd skarbowy przygotowuje sprawozdanie podatkowe, że będzie je przygotowywał także dla tych jednoosobowych firm, dla przedsiębiorców. Tego nie będzie po wprowadzeniu tych przepisów. Oni będą mogli różnymi sposobami się rozliczać – np. przez internet, tak jak było do tej pory – ale przywilej z tej ustawy polegał na tym, że to urząd skarbowy miał przygotowywać wstępnie to roczne sprawozdanie podatkowe, a z tego rząd wycofuje się w tej chwili. No więc właśnie o to jedno zdanie na koniec nam chodziło.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#KazimierzKleina">Pan marszałek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#BogdanBorusewicz">Dla podatnika to nie byłby wielki problem, ale dla ministerstwa, które nie realizowałoby ustawy, już tak.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#BogdanBorusewicz">Mam pytanie. Tu chodzi o przedsiębiorców…</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#KazimierzKleina">O jednoosobową…</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#BogdanBorusewicz">Jednoosobową, tak?</u>
          <u xml:id="u-17.4" who="#KazimierzKleina">Tak, o osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.</u>
          <u xml:id="u-17.5" who="#BogdanBorusewicz">Działalność gospodarczą, dobrze. Bo tutaj mignęła mi sprawa podatku od obrotu, od akcji… Tak? Czy ja się pomyliłem?</u>
          <u xml:id="u-17.6" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
          <u xml:id="u-17.7" who="#BogdanBorusewicz">To będzie utrzymane?</u>
          <u xml:id="u-17.8" who="#Gloszsali">Tak.</u>
          <u xml:id="u-17.9" who="#BogdanBorusewicz">I w sprawie wynajmu i ryczałtu to też będzie utrzymane?</u>
          <u xml:id="u-17.10" who="#JanSarnowski">O ile to nie jest prowadzenie działalności gospodarczej.</u>
          <u xml:id="u-17.11" who="#BogdanBorusewicz">O ile to nie jest prowadzenie działalności gospodarczej. Dobrze, tylko to chciałem wiedzieć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#KazimierzKleina">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#KazimierzKleina">Proszę państwa, ja mam taką propozycję, żeby jednak namówić rząd, żeby się nie wycofywał z tego rozwiązania, które tam było. Rozumiejąc, że trudno było przygotować na ten rok to rozwiązanie, które było zapowiadane, proponuję, żeby dać po prostu czas i np. przesunąć wejście w życie tej ustawy o rok. W tym czasie można byłoby spróbować przygotować takie rozwiązanie w ministerstwie czy w administracji skarbowej. Jeżeliby się udało, no to wtedy od następnego roku takie rzeczy można byłoby wprowadzać, natomiast jeżeli okazałoby się, że ten rok prób nic nie dał, nie dał żadnego pozytywnego rozwiązania, no to wtedy za rok można by uchylić ustawę i koniec. Szkoda, że tak powiem, wyrzucać rozwiązanie, które było jakoś przemyślane i miało funkcjonować. A teraz państwo się z tego wycofujecie.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#KazimierzKleina">A więc ja bym zgłosił wniosek – przygotowałem nawet taką poprawkę – żeby właśnie zamiast przyjęcia tego rozwiązania polegającego na wycofaniu się z tego wprowadzić zapis, że wejście w życie tego przepisu przekładamy o 1 rok. No, wiele takich ustaw robiliśmy, wspomnę chociażby ustawę o tym podatku od sklepów wielkopowierzchniowych. Nawet kilka razy przesuwaliśmy termin wejścia w życie tej ustawy, aż w końcu została przyjęta przez Komisję Europejską pozytywna decyzja w tej sprawie.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#BogdanBorusewicz">Czyli do 14 lutego 2021 r.?</u>
          <u xml:id="u-18.4" who="#KazimierzKleina">Zaraz, to musi wejść chyba do 20 lutego… Termin jest tutaj zapisany – do 15 lutego, ustawa wchodzi w życie z dniem 15 lutego bieżącego roku.</u>
          <u xml:id="u-18.5" who="#KazimierzKleina">Wydaje mi się, że to można przeprowadzić i że to będzie dobre rozwiązanie, więc ja taką poprawkę proponuję. Zapytam ewentualnie panów senatorów, czy takie rozwiązanie mogłoby być przyjęte. Co do szczegółów to poprosiłem pana mecenasa, żeby ewentualnie to dopracował, więc ta poprawka jest dopracowana. Czy taka formuła jest dobrym rozwiązaniem?</u>
          <u xml:id="u-18.6" who="#JanSarnowski">…Stanowisko rządu.</u>
          <u xml:id="u-18.7" who="#KazimierzKleina">No dobrze, tak.</u>
          <u xml:id="u-18.8" who="#BogdanBorusewicz">Tylko czy ministerstwo będzie w stanie przygotować się do tego w ciągu najbliższego roku, żeby znowu nie było takiej sytuacji?</u>
          <u xml:id="u-18.9" who="#KazimierzKleina">Panie Ministrze…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#JanSarnowski">W imieniu Ministerstwa Finansów trudno jest mi poprzeć tego rodzaju inicjatywę, również z uwagi na fakt, że dalsze poszerzanie usługi Twój e-PIT wpisane jest w szerszą strategię rozwoju e-usług administracji skarbowej, zaprezentowaną w zeszły piątek pod nazwą „e-Urząd Skarbowy”. Ta funkcjonalność dotyczy tworzenia indywidualnych kont podatnika z dostępem online do zeznań deklaracji podatkowych i możliwością kontaktu z urzędem skarbowym. Ponieważ nie mamy informacji na temat kolejności wdrażania poszczególnych funkcjonalności, trudno jest nam odnieść się do tego rodzaju propozycji czy ją poprzeć. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#KazimierzKleina">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#KazimierzKleina">Co na to panowie senatorowie? No, ja bym zachęcał do przyjęcia takiego rozwiązania. Najwyżej w Sejmie posłowie uznają, że to jest rozwiązanie złe czy kłopotliwe, ale wydaje mi się, że ono nie jest kłopotliwe dla nikogo. Ono daje czas i, co więcej, nawet trochę mobilizuje rząd, żeby spróbować rozwiązać ten problem. Jeżeli pojawią się bardziej kompleksowe rozwiązania, o których tutaj wspomniał pan minister, to przecież chętnie je poprzemy. Jeżeli my przesuwamy o rok wejście w życie tego punktu, bo on był, że tak powiem, takim… No, to jest jedyny problem z tą ustawą. My tu dajemy szansę, przesuwamy ten termin w tej chwili i zobaczymy, co będzie za rok. Ja zgłaszam taką poprawkę.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#KazimierzKleina">Czy pan mecenas mógłby ją obejrzeć i zobaczyć, czy… To jest ta poprawka. Ja ją już konsultowałem z panem mecenasem, ale proszę zobaczyć, czy gdzieś tam ostatecznie jakiś błąd nie został popełniony. Może należałoby coś tam jeszcze poprawić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#SzymonGiderewicz">Poprawka… a w zasadzie 2 poprawki, do 2 artykułów rozpatrywanej dziś ustawy, zmierzają do tego, żeby zarówno w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak i w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne zrezygnować z tych zmian, które są zawarte w art. 1 i 2. W tym celu należy dodać do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych odpowiedni przepis w brzmieniu: do zeznań podatkowych za rok podatkowy 2019, czyli tych zeznań, które powinny być udostępnione w roku 2020, podatników składających zeznania w związku z prowadzoną pozarolniczą działalnością gospodarczą lub działami specjalnymi produkcji rolnej oraz podatników będących przedsiębiorcami w spadku – czyli to jest to wyłączenie, o którym mówi rozpatrywana dziś ustawa – przepisów art. 45cd nie stosuje się. I to jest ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#SzymonGiderewicz">Teraz ustawa o zryczałtowanym podatku: do zeznań podatkowych za rok podatkowy 2019 podatników składających zeznania w związku z prowadzoną pozarolniczą działalnością gospodarczą oraz podatników będących przedsiębiorstwem w spadku przepisów art. 21c nie stosuje się.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#KazimierzKleina">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#SzymonGiderewicz">Te poprawki realizują ten zamiar, tzn. tak jakby odraczają tę reformę i udostępnianie…</u>
          <u xml:id="u-21.4" who="#BogdanBorusewicz">A na ile?</u>
          <u xml:id="u-21.5" who="#SzymonGiderewicz">Na rok.</u>
          <u xml:id="u-21.6" who="#KazimierzKleina">Na rok.</u>
          <u xml:id="u-21.7" who="#SzymonGiderewicz">To jest wyjątek, który dotyczy zeznań za rok 2019. Obowiązujące przepisy mówią także o działalności gospodarczej. W efekcie weszłoby to w życie w 2020 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#KazimierzKleina">Intencja tego jest taka, że po prostu można będzie, jeżeli te dokumenty, o których pan minister wspomniał, pojawią się wcześniej… Jeżeli one będą całościowe, tak jak rząd o nich mówi, no to przecież my je przyjmiemy. Niemniej jednak wiemy też, że takie różne rzeczy czasami mobilizują ministerstwa: mamy tylko rok, więc trzeba to zrobić. No, mógłbym tu przytoczyć jeszcze jedną ustawę, którą myśmy wprowadzili w poprzedniej kadencji. Ta sprawa została tylko częściowo załatwiona. Była deklaracja ministra, chyba nawet ministra Sobonia, dotycząca kwestii przekształcenia prawa użytkowania wieczystego we własność i to zostało tylko w części załatwione – miało być załatwione do końca poprzedniej kadencji, do jesieni zeszłego roku, a słuch o tej sprawie zaginął. Ja zdaję sobie sprawę, że to mogą być trudne rzeczy, ale po prostu łatwo się o czymś zapomina, jeżeli to nie jest gdzieś wpisane. W związku z tym taka właśnie jest moja poprawka.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#KazimierzKleina">Czy są jeszcze jakieś inne poprawki? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#KazimierzKleina">No to przystępujemy do głosowania. Pan minister będzie musiał sobie z tym jakoś poradzić, chyba że ta poprawka nie przejdzie tutaj, nie przejdzie przez Senat, co też może się jeszcze zdarzyć.</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#KazimierzKleina">Właściwie są 2 poprawki. Musimy je oddzielnie czytać? To są 2 poprawki, które zostały odczytane przez pana mecenasa.</u>
          <u xml:id="u-22.4" who="#KazimierzKleina">Rozumiem, że pan minister nie popiera tych poprawek.</u>
          <u xml:id="u-22.5" who="#KazimierzKleina">Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-22.6" who="#KazimierzKleina">Kto jest za przyjęciem obu poprawek?</u>
          <u xml:id="u-22.7" who="#komentarz">5</u>
          <u xml:id="u-22.8" who="#KazimierzKleina">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-22.9" who="#komentarz">3</u>
          <u xml:id="u-22.10" who="#KazimierzKleina">Kto się wstrzymał od głosu?</u>
          <u xml:id="u-22.11" who="#komentarz">0</u>
          <u xml:id="u-22.12" who="#KazimierzKleina">Głosujemy nad całością ustawy wraz z przyjętymi poprawkami.</u>
          <u xml:id="u-22.13" who="#KazimierzKleina">Kto jest za?</u>
          <u xml:id="u-22.14" who="#komentarz">6</u>
          <u xml:id="u-22.15" who="#KazimierzKleina">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-22.16" who="#komentarz">0</u>
          <u xml:id="u-22.17" who="#KazimierzKleina">Kto się wstrzymał od głosu?</u>
          <u xml:id="u-22.18" who="#komentarz">2</u>
          <u xml:id="u-22.19" who="#KazimierzKleina">No więc, proszę państwa, w związku z tym, że to ja, że tak powiem, ten problem dostrzegłem, będę go musiał lepiej czy gorzej bronić na posiedzeniu plenarnym. Jeżeli państwo się na to zgodzicie, to tak uczynię.</u>
          <u xml:id="u-22.20" who="#KazimierzKleina">To wszystko na dzisiaj. Zaraz zamykam posiedzenie, tylko jeszcze powiem panom, że zbliżamy się szybkimi krokami do prac nad ustawą budżetową. Możliwe, że wcześniej będziemy pracowali nad ustawą okołobudżetową, ale jeszcze dokładnie nie wiemy, kiedy ona będzie uchwalona. Wstępnie mówi się, Pani Ewo…</u>
          <u xml:id="u-22.21" who="#EwaRusek">Dwudziesty drugi.</u>
          <u xml:id="u-22.22" who="#KazimierzKleina">Dwudziestego drugiego…</u>
          <u xml:id="u-22.23" who="#EwaRusek">Dwudziestego pierwszego komisja sejmowa się zbiera.</u>
          <u xml:id="u-22.24" who="#KazimierzKleina">Dwudziestego pierwszego tego miesiąca?</u>
          <u xml:id="u-22.25" who="#EwaRusek">Tego miesiąca.</u>
          <u xml:id="u-22.26" who="#KazimierzKleina">Tego miesiąca, stycznia. Z kolei budżet będzie uchwalany w lutym dopiero, w związku z tym wydaje się, że nasze pierwsze posiedzenie komisyjne w sprawie budżetu będzie 18, 19, 20, 21 lutego. Wtedy będziemy mieli trochę więcej pracy w związku z tym. To jest taka informacja.</u>
          <u xml:id="u-22.27" who="#KazimierzKleina">Zamykam posiedzenie.</u>
          <u xml:id="u-22.28" who="#KazimierzKleina">Dziękuję bardzo wszystkim, panu ministrowi, osobom towarzyszącym panu ministrowi i wszystkim członkom komisji, a także pozostałym gościom. Dziękuję za obecność.</u>
          <u xml:id="u-22.29" who="#komentarz">Koniec posiedzenia o godzinie 18 minut 26</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>