text_structure.xml 8.04 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PawełOlszewski">Dzień dobry. Witam państwa bardzo serdecznie. Otwieram posiedzenie Komisji Infrastruktury.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PawełOlszewski">Witam panie i panów posłów. Witam zaproszonych gości. Witam pana ministra Rafała Webera.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PawełOlszewski">Stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PawełOlszewski">Przedmiotem dzisiejszego posiedzenia, zgodnie z przedstawionym porządkiem, będzie rozpatrzenie uchwały Senatu w sprawie ustawy o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym (druk nr 3535). Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PawełOlszewski">Senat wprowadził 14 poprawek.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PawełOlszewski">Przystępujemy do ich rozpatrzenia z tym, że poprawki nr 1, 2, 3, 4, 5, 10, 11 oraz 14 należy głosować łącznie. Jakie jest stanowisko rządu do poprawek?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#RafałWeber">Stanowisko rządu jest pozytywne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PawełOlszewski">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, iż Komisja również akceptuje poprawki. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PawełOlszewski">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 6. Stanowisko rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#RafałWeber">Pozostałe można zblokować, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PawełOlszewski">Poprawkę nr 6 można zblokować z resztą. To prawda. Stanowisko rządu do poprawek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#RafałWeber">Stanowisko rządu jest pozytywne. Jeżeli mogę, panie przewodniczący, dwa zdania komentarza.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#RafałWeber">Temat objęcia zgłoszeniem do systemu SENT zezwoleń kabotażowych dla przewoźników z zagranicy był omawiany też na posiedzeniu sejmowej Komisji Infrastruktury. Nie pamiętam dobrze, ale być może wtedy nawet była zgłoszona poprawka zmierzająca w tym kierunku. Na tamten czas nie porozumieliśmy się z Krajową Administracją Skarbową, która odpowiada za poszerzeniem funkcjonalności systemu SENT. Natomiast w międzyczasie, pomiędzy posiedzeniem Sejmu a posiedzeniem Senatu uzgodniliśmy, że możliwe będzie poszerzenie funkcjonalności systemu SENT właśnie o komponent kabotażu. Dlatego uważam, że należy to zrobić. Środowisko części przewoźników, zaznaczam, części przewoźników na posiedzeniu sejmowej Komisji Infrastruktury bardzo mocno optowało za tym, żeby wprowadzić to rozwiązanie. Przychylamy się do niego. Uważamy, że powinniśmy mieć wiedzę, ile przewozów kabotażowych, czyli wewnątrz Polski, jest realizowanych przez przewoźników z zagranicy.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#RafałWeber">Dlatego stanowisko rządu, jeżeli chodzi o tę poprawkę, jest pozytywne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PawełOlszewski">Dziękuję serdecznie. Pan poseł Suchoń.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#MirosławSuchoń">Bardzo dziękuję. Panie przewodniczący, panie ministrze, poproszę o doprecyzowanie.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#MirosławSuchoń">Rzeczywiście poprawka obejmuje kabotaż obowiązkiem rejestracji w systemie SENT. Dotyczy to niestety także firm z Unii Europejskiej. Do tej pory rząd bardzo twardo stał na stanowisku, że nie powinniśmy jako państwo wprowadzać tego typu ograniczeń, ponieważ reakcje innych państw Unii Europejskiej mogą uderzyć rykoszetem w nasze firmy. W Polsce kabotaż oceniany jest na poziomie 2 – 3% firm zagranicznych. Nasze firmy za granicą, na przykład w Niemczech, wykonują pewnie około 50% przewozów kabotażowych. Mają bardzo duży udział w rynku.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#MirosławSuchoń">Jest pytanie, czy ministerstwo dobrze oszacowało możliwe skutki właśnie ze strony innych państw Unii Europejskiej w ramach usankcjonowania polityki regulacji rynku. Prawdopodobnie przepisy te w stosunku do firm spoza Unii Europejskiej byłyby bardzo uzasadnione, dlatego że rzeczywiście mamy do czynienia z konkurencją poza warunkami rynkowymi, natomiast jest pytanie, czy rzeczywiście zostało to oszacowane właśnie w stosunku do firm europejskich, w zakresie możliwych reakcji, usankcjonowania polityki innych państw w stosunku do naszych firm transportowych.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#MirosławSuchoń">Mam poczucie, że do tej pory ministerstwo stało na stanowisku, że jednak należy bronić wolnego rynku. Dlatego nie wprowadzało tego typu rozwiązań. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PawełOlszewski">Dziękuję. Proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#RafałWeber">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, pan poseł mówił o ograniczeniach albo o polityce regulacji rynku.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#RafałWeber">Poprawka nie ma nic wspólnego z ograniczeniem dostępu do polskiego rynku, nie ma również nic wspólnego z regulacją rynku rozumianą właśnie jako ograniczenie. Jest to dodatkowy obowiązek po to, żeby polskie państwo miało wiedzę, ile przewozów kabotażowych jest realizowanych przez podmioty z zagranicy. Co do zasady nie staliśmy na stanowisku przeciwnym wprowadzeniu takiego rozwiązania. Odsyłam państwa do stenogramów z posiedzeń sejmowej Komisji Infrastruktury, która omawiała projekt ustawy. Wtedy wyraźnie mówiłem, że jeżeli dojdzie do porozumienia z Krajową Administracją Skarbową, która odpowiada za system SENT, wtedy będziemy rozważali możliwość wprowadzenia takiego rozwiązania i to się stało. Od samego początku do samego końca jestem konsekwentny, staram się tak działać. Środowisko przewoźników faktycznie jest tutaj podzielone. Ci, którzy operowali i nadal operują za wschodnimi granicami naszego kraju, uważają, że takie rozwiązanie należy wprowadzić, a tam w tej chwili mamy większy problem. Mamy większy problem, jeżeli chodzi o kraje wschodnie. Musimy skoncentrować większą uwagę właśnie w tamtym kierunku. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PawełOlszewski">Dziękuję serdecznie. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisje zaakceptowały również te poprawki. Jest sprzeciw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#MirosławSuchoń">Proszę o głosowanie. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PawełOlszewski">Dziękuję serdecznie. Przystępujemy do rozpatrzenia poprawek.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PawełOlszewski">Kto jest za przyjęciem poprawek? Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#PawełOlszewski">Głosowało 25 posłów. Za było 24 posłów, nikt nie był przeciw, 1 osoba wstrzymała się.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#PawełOlszewski">Poprawki zostały zaakceptowane.</u>
          <u xml:id="u-13.4" who="#PawełOlszewski">Na tym rozpatrzyliśmy poprawki Senatu.</u>
          <u xml:id="u-13.5" who="#PawełOlszewski">Dotychczasowym sprawozdawcą był pan poseł przewodniczący Piotr Król. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, iż będzie kontynuował swoją misję. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-13.6" who="#PawełOlszewski">Dziękuję. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>