text_structure.xml
44.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 17 minut 04)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Marek Rocki)</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#MarekRocki">Witam państwa. Z lekkim opóźnieniem zaczynamy obrady.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#MarekRocki">Witam na posiedzeniu Komisji Spraw Zagranicznych i Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#MarekRocki">W porządku obrad mamy punkt: rozpatrzenie ustawy budżetowej na rok 2016 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji: 23 – Członkostwo Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej; 45 – Sprawy zagraniczne; 83 – Rezerwy celowe; 84 – Środki własne Unii Europejskiej; a także planów finansowych: Ośrodka Studiów Wschodnich im. Marka Karpia; Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych; druk senacki nr 76, druki sejmowe nr 146, 194 i 194-A.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#MarekRocki">Witam panią minister Katarzynę Kacperczyk, reprezentującą Ministerstwo Spraw Zagranicznych, i towarzyszących jej urzędników. Witam przedstawicieli Ministerstwa Finansów – panią Agnieszkę Sikorę, eksperta w Departamencie Unii Europejskiej, i panią Dorotę Jaworską, zastępcę dyrektora. Witam pana dyrektora Tomasza Buławę wraz z towarzyszącymi mu urzędnikami z Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#MarekRocki">Czy pani minister będzie referowała?</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#KatarzynaKacperczyk">Jeżeli jest takie oczekiwanie, Panie Senatorze, to tak.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#MarekRocki">Myślę, że jest takie oczekiwanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#KatarzynaKacperczyk">Szanowny Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#KatarzynaKacperczyk">Mieliście państwo okazję zapoznać się z materiałem dotyczącym budżetu na rok 2016 w dwóch częściach, części 45 i części 23, więc ja postaram się tylko w skrócie nakreślić najważniejsze elementy tego budżetu. Jeżeli pan przewodniczący i państwo pozwolicie, to najpierw krótko bym omówiła część 45, a potem od razu przejdę do części 23. Jak państwo pamiętacie, dotychczas mieliśmy część 45 „Sprawy zagraniczne i członkostwo Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej”, a w tym roku została wyodrębniona część 23 „Członkostwo Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej”.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#KatarzynaKacperczyk">W projekcie budżetu Ministerstwa Spraw Zagranicznych na rok 2016 w części 45 „Sprawy zagraniczne” zaplanowano dochody w wysokości 220 milionów 715 tysięcy zł. Podstawowym źródłem dochodów budżetowych Ministerstwa Spraw Zagranicznych są, już tradycyjnie, wpływy z tytułu czynności konsularnych. W 2016 r. przewidujemy spadek wpływów konsularnych wynikający ze spodziewanej mniejszej liczby zrealizowanych czynności konsularnych, jak również z faktu, iż poszerzony został katalog osób, którym przysługuje zwolnienie z opłat wizowych – głównie w tym wymiarze wschodnim polityki konsularnej Ministerstwa Spraw Zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#KatarzynaKacperczyk">Z kolei limit wydatków Ministerstwa Spraw Zagranicznych w 2016 r. wynosi 1 miliard 744 miliony 334 tysiące zł, co stanowi blisko 104% wydatków określonych w ustawie budżetowej na rok 2015. Około 65% kwoty wydatków Ministerstwa Spraw Zagranicznych planowanych na 2016 r. stanowią wydatki realizowane w walutach – i my nie bez powodu o tym wspominamy, ponieważ z tym wiąże się poziom ryzyka planowanych wydatków wynikający bezpośrednio z ryzyka kursowego. I w tych 65% wydatków realizowanych w walutach obcych mieści się m.in. finansowanie działalności 157 placówek zagranicznych oraz płatności składek do organizacji międzynarodowych.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#KatarzynaKacperczyk">W limicie wydatków Ministerstwa Spraw Zagranicznych wyodrębniono dodatkowe środki w wysokości 35 milionów 343 tysięcy zł na wynagrodzenie wraz z pochodnymi, 25 milionów w zakresie wydatków bieżących w rozdziale 75057 „Placówki zagraniczne” i blisko 11 milionów zł w związku z przesunięciem środków z innych resortów na utrzymanie przedstawicieli tych resortów w polskich placówkach zagranicznych. Ponadto – z tą informacją również mieliście już państwo okazję się zapoznać – limit środków na 2016 r. został zmniejszony o kwotę 8 milionów 121 tysięcy zł, a wydatki zmniejszono o kwotę 15 milionów zł w związku z wyłączeniem części 23 „Członkostwo Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej”. Ale jednocześnie limit został zwiększony o kwotę blisko 8 milionów – dokładnie 7 milionów 850 tysięcy zł – w związku z przygotowaniem i organizacją szczytu NATO w Polsce w 2016 r. Przyznany na podstawie projektu ustawy budżetowej limit pozwala na realizację płatności w ramach wydatków na składki do organizacji międzynarodowych. Jak państwo wiecie, problem z płatnością składek pojawia się co roku. Przyznany limit tak naprawdę pozwala nam na realizację płatności składek na poziomie przewidzianym w roku 2015, a wciąż brakuje nam ok. 190 milionów na pokrycie nie tylko tych wydatków, które wiążą się z ryzykiem kursowym, ale także wydatków związanych ze wzrostem składek do organizacji międzynarodowych.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#KatarzynaKacperczyk">Chciałabym zwrócić uwagę, że w uchwalonej przez Sejm ustawie budżetowej na 2016 r. została zlikwidowana rezerwa „Współpraca z Polonią i Polakami za granicą” w części 83 „Rezerwy celowe”, a zaplanowane w ramach tej rezerwy środki w wysokości 60 milionów 500 tysięcy zł zostały przesunięte do Kancelarii Senatu, czyli zwiększone zostały wydatki Kancelarii Senatu w części 03 „Kancelaria Senatu”.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#KatarzynaKacperczyk">Jeżeli chodzi o część 23 budżetu na rok 2016, to limit wynosi 15 milionów 973 tysiące zł i obejmuje w całości wydatki w dziale 750 „Administracja publiczna”. W ramach tych wydatków przewidziano środki na sfinansowanie wynagrodzeń wraz z pochodnymi członków korpusu służby cywilnej bezpośrednio realizujących zadania w ramach członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej. Te wydatki obejmują również odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych i szkolenia pracowników. Pozostałe wydatki w ramach tej części to m.in. wydatki związane z obsługą Komitetu do Spraw Europejskich, a także wydatki na podróże zagraniczne związane z koordynacją i obsługą prawną. Zaplanowano również płatność składki na rzecz Instytutu Bruegla.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#KatarzynaKacperczyk">Szanowny Panie Przewodniczący, Wysoka Komisjo, nadrzędnym celem procesu modernizacji polskiej służby zagranicznej pozostanie budowa kompetentnej, sprawnej i przyjaznej obywatelowi służby publicznej. Z tego powodu w 2016 r. będziemy kontynuować dostosowanie sieci i wielkości placówek zagranicznych do mapy politycznych i gospodarczych interesów Polski, ale także do obecności Polonii i Polaków poza granicami naszego kraju. Wykorzystywane będą również nowe formy obecności dyplomatycznej za granicą, takie jak ambasadorowie wizytujący. Planujemy też ograniczenie obecności pracowników dyplomatyczno-konsularnych szczególnie w tych miejscach, gdzie działania wojenne i wysokie ryzyko zagrażają życiu polskich dyplomatów i w związku z tym wydatki ponoszone na bezpieczeństwo są zbyt wysokie w stosunku do poziomu relacji dwustronnych.</u>
<u xml:id="u-4.8" who="#KatarzynaKacperczyk">Również infrastruktura użytkowana przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych – placówki zagraniczne – będzie dostosowywana do potrzeb polskiej polityki zagranicznej. Kontynuowana będzie realizacja harmonogramu związanego ze sprzedażą zbędnych nieruchomości za granicą, ale także kontynuowane będą działania związane z rewitalizacją już istniejących posiadanych przez MSZ placówek zagranicznych. Realizowany będzie też proces budowy nowych siedzib placówek zagranicznych – jest kilka takich placówek – i taką sztandarową chyba inwestycją jest budowa ambasady polskiej w Berlinie. Upowszechniane będą również nowoczesne metody zarządzania, w tym zarządzanie projektowe, procesowe oraz zarządzanie przez cele. Kontynuować będziemy też realizację Strategii informatyzacji Ministerstwa Spraw Zagranicznych i placówek zagranicznych w latach 2014–2020.</u>
<u xml:id="u-4.9" who="#KatarzynaKacperczyk">W sferze konsularnej chcemy zwrócić szczególną uwagę na dalszą poprawę jakości świadczonych usług, poprzez m.in. rozwój i doskonalenie konsularnej bazy prawnej, rozwój mechanizmów działania w sytuacjach nadzwyczajnych – jak państwo, pamiętacie w ubiegłym roku tych działań było szczególnie dużo. W związku z rosnącym ryzykiem i niepewnością na świecie przypuszczamy, że rok 2016 również pod tym względem nie będzie się różnił od roku ubiegłego. Z tego też wynika konieczność dostosowania polskiej służby konsularnej, a także infrastruktury technicznej i informatycznej do nowych wyzwań.</u>
<u xml:id="u-4.10" who="#KatarzynaKacperczyk">Przyjęty w sierpniu 2015 r. rządowy program współpracy z polską diasporą wzmocni współpracę z Polonią i Polakami za granicą. To, że Ministerstwo Spraw Zagranicznych przekazało środki, które znajdowały się w ramach rezerwy celowej, Senatowi, nie oznacza, że MSZ nie będzie realizowało żadnych zadań związanych ze wsparciem Polaków i Polonii za granicą i w ramach współpracy z Polonią za granicą. W ramach części 45 wciąż jeszcze mamy środki, ponad 30 milionów zł, które przeznaczane będą na różne obszary w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-4.11" who="#KatarzynaKacperczyk">Przewidujemy również działania, które będą ułatwiały migrantom zatrudnionym na europejskich rynkach pracy zachowanie więzi z Polską – chodzi o wsparcie integracji tych Polaków oraz procesów edukacyjnych. Tutaj MSZ nie ma oczywiście wiodącej roli, są inne resorty, także Kancelaria Senatu, które będą te cele realizowały, ale ponad 5 milionów z części 45 budżetu będzie przeznaczonych na wspieranie szkolnictwa polonijnego, nauczania języka polskiego za granicą i umacnianie polskiej tożsamości.</u>
<u xml:id="u-4.12" who="#KatarzynaKacperczyk">Chciałabym też wspomnieć, że po roku 2015 – roku rocznicowym – rok 2016 również jest szczególną okazją do promocji Polski i budowania wizerunku naszego kraju za granicą. Przypomnę, że w tym roku będziemy obchodzić 25-lecie utworzenia Grupy Wyszehradzkiej i Trójkąta Weimarskiego, a także przystąpienia Polski do Rady Europy i podpisania polsko-niemieckiego Traktatu o dobrym sąsiedztwie i przyjaznej współpracy. Będzie też szereg innych wydarzeń rocznicowych, m.in. obchody tysiąc pięćdziesiątej rocznicy chrztu Polski, i MSZ będzie wspierał te wydarzenia, które zostały zaplanowane w ramach obchodów. Nie zapominajmy też o Światowych Dniach Młodzieży w Krakowie, w organizację których MSZ wraz ze swoimi służbami konsularnymi, dyplomatycznymi także będzie zaangażowane – chodzi nie tylko o wsparcie organizacyjne, ale i promocję tego wydarzenia za granicą. Szczególna odpowiedzialność i szczególne zadania będą nałożone na nasze placówki konsularne w związku z wydawaniem wiz.</u>
<u xml:id="u-4.13" who="#KatarzynaKacperczyk">Chciałabym też przypomnieć, że w lipcu tego roku obejmiemy przewodnictwo w Grupie Wyszehradzkiej – obecnie sprawujemy już przewodnictwo w Radzie Państw Morza Bałtyckiego – i z tym też będą się wiązały pewne nakłady i będziemy temu poświęcać szczególną uwagę.</u>
<u xml:id="u-4.14" who="#KatarzynaKacperczyk">Oczywiście jesteśmy otwarci na dodatkowe pytania i uwagi z państwa strony, bo nie sposób wszystkiego dokładnie omówić. Ale chciałabym prosić Wysoką Komisję o przyjęcie informacji o projekcie budżetu państwa w części 45 „Sprawy zagraniczne” i w części 23 „Członkostwo Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej”. Jednocześnie deklarujemy, że przyznane nam środki będziemy wydawać w sposób oszczędny i racjonalny. Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#MarekRocki">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#MarekRocki">Czy przedstawiciel Ministerstwa Finansów chciałby przedstawić jakieś dodatkowe informacje?</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#Gloszsali">Nie, nie.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#MarekRocki">Wobec tego poproszę przedstawiciela kancelarii premiera o omówienie planu finansowego Ośrodka Studiów Wschodnich.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PawełSzrot">Paweł Szrot, zastępca szefa kancelarii premiera.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PawełSzrot">Panie Przewodniczący! Panie i Panowie Senatorowie!</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PawełSzrot">Ja się postaram bardzo krótko i zwięźle omówić plan finansowy Ośrodka Studiów Wschodnich. To jest oczywiście bardzo ważna instytucja, ale jej plan finansowy jest dosyć prosty i przede wszystkim ustalony na poziomie ustawy budżetowej z 2015 r.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#PawełSzrot">Projekt planu finansowego Ośrodka Studiów Wschodnich na 2016 r. zakłada, że OSW osiągnie przychody na poziomie 9 milionów 233 tysięcy zł. Podstawową pozycją, jeśli chodzi o przychody, jest dotacja podmiotowa w kwocie 9 milionów 123 tysiące zł; pozostałe przychody OSW wyniosą 110 tysięcy zł, z czego 100 tysięcy zł to dochody z prowadzonej działalności, a 10 tysięcy zł – z tytułu wpływów ze sprzedaży składników majątkowych. Koszty funkcjonowania Ośrodka Studiów Wschodnich w 2016 r. to kwota odpowiadająca przychodom, czyli 9 milionów 233 tysiące zł. Główną pozycję stanowią wynagrodzenia – 5 milionów 705 tysięcy zł, z czego 5 milionów 355 tysięcy zł to wynagrodzenia osobowe, a 350 tysięcy zł to wynagrodzenia bezosobowe. Ponadto w ramach dotacji podmiotowej dla Ośrodka Studiów Wschodnich zostaną sfinansowane m.in.: składki na ubezpieczenie społeczne i fundusz pracy – 1 milion 20 tysięcy zł, zakup usług – 1 milion 395 tysięcy zł, oraz materiałów i energii – 340 tysięcy zł.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#PawełSzrot">Tak jak powiedziałem, plan finansowy OSW na 2016 r. jest właściwie powtórzeniem co do kwot i założeń planu finansowego na 2015 r. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#MarekRocki">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#MarekRocki">Czy w sprawie Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych mamy jakieś dodatkowe informacje, czy tylko te, które są w materiałach? Nie ma innych, tak? Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#MarekRocki">Czy Biuro Legislacyjne ma uwagi? Nie.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#MarekRocki">Otwieram dyskusję.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#MarekRocki">Senator Obremski, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#JarosławObremski">Ja mam dwa pytania. Pierwsze: Pani Minister, w jakiej mierze ministerstwo jest przygotowane na jakieś skoki, jeśli chodzi o kurs walut? No, kurs dolara chyba nie jest najatrakcyjniejszy.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#JarosławObremski">I drugie pytanie. Ja od pięciu lat regularnie słyszę odpowiedź, że następuje przełom w sprawie budowy ambasady polskiej w Berlinie.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#komentarz">(Rozmowy na sali)</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#JarosławObremski">I moje pytanie jest następujące: co konkretnie wydarzy się w tym roku i jaka kwota jest przeznaczona na tę inwestycję? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#MarekRocki">Senator Napieralski.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#GrzegorzNapieralski">Bardzo dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#GrzegorzNapieralski">Ja mam pytanie również do pani minister. Dzisiaj usłyszałem, że wydawanie pieniędzy na budowę całej siatki naszej dyplomacji poza granicami kraju ma służyć przede wszystkim naszym obywatelom, którzy na stałe mieszkają w danych krajach bądź też przebywają tam czasowo, na przykład na wakacjach; ma to też służyć bezpieczeństwu itd. I tak został przygotowany cały plan finansowania. Ja mam pytanie… Obecnie zmienia się struktura destynacji, jeżeli chodzi o wyjazdy turystyczne naszych rodaków, wskutek wydarzeń w Egipcie, w Tunezji, nawet w Turcji ten ruch turystyczny całkowicie się zmienia. Dochodzi do bardzo wielu zmian, np. jeśli chodzi o Karaiby – Kubę, Dominikanę, Haiti. Tymczasem na Dominikanie nie mamy tak naprawdę żadnej placówki. Jest tam wprawdzie konsul honorowy, ale… Jesteśmy obecnie w pierwszej piątce pod względem liczby turystów odwiedzających ten kraj. Czy nie braliście pod uwagę, że sytuacja się zmieniła? Najbliższa jednostka dyplomatyczna jest w Kolumbii, no a to jest dosyć daleko i gdyby coś się stało naszemu obywatelowi, gdyby stracił dokumenty, to udzielenie mu pomocy byłoby problematyczne. Dominikana to kraj, który dosyć szybko się rozwija, ale, no, nie jest, że tak powiem, dobrze zorganizowany, jeżeli chodzi o np. pocztę czy przesyłki itd. No, to jest bardzo duży problem… Dzisiaj osób na stałe przebywających na Dominikanie jest już bardzo dużo. Dominikana, Kuba, Haiti, Jamajka zaczynają ze sobą współpracować… Moim zdaniem, brak placówki dyplomatycznej na Karaibach jest dla Polski dużym problemem. Czy nie braliście pod uwagę wprowadzenia zmian w związku ze zmianami w ruchu turystycznym naszych obywateli?</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#MarekRocki">Czy są jeszcze jakieś pytania?</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#MarekRocki">Pani Minister, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#KatarzynaKacperczyk">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#KatarzynaKacperczyk">Dziękuję panu senatorowi Obremskiemu za pytanie w sprawie Berlina. Tym razem słowa „przełom” nie użyłam, ale… No, rzeczywiście, jak państwo wiecie, to jest trudna inwestycja. Przyjęliśmy w zeszłym roku harmonogram pozwalający nieco przyspieszyć tę inwestycję, z różnych względów, nie tylko takich, powiedziałabym, formalno-budżetowych, ale także, o czym wielokrotnie rozmawialiśmy na forum tej komisji i komisji sejmowej, ze względów wizerunkowych. Ja chciałabym też powiedzieć, choć państwo pewnie zdajecie sobie z tego sprawę, że te opóźnienia bardzo często wynikają z przyczyn niezależnych od nas. To znaczy my musimy nie tylko realizować proces inwestycyjny, ale też dostosowywać go do warunków państwa przyjmującego, w tym przypadku Niemiec. Wymogi prawa niemieckiego… We wszystkich sprawach trzeba organizować przetargi, konkursy, więc bardzo często – ja nie mówię, że w każdym przypadku – te opóźnienia wynikają z przyczyn od nas tak naprawdę niezależnych. Ja nie chciałabym też deklarować, że jakieś, że tak powiem, kamienie milowe, które sobie w harmonogramie na ten rok i na lata następne wytyczyliśmy… No, czasami np. nie udaje się wyłonić w przetargu oferenta i wtedy trzeba ogłosić nowy przetarg. Tak że trudno tutaj ostatecznie zadeklarować, że coś np. w danym miesiącu zostanie zrealizowane. Ale ja może tak orientacyjnie powiem – i proszę rzeczywiście tak to potraktować – z zastrzeżeniem, że realizacja w związku z niedotrzymaniem terminów może ulegać przesunięciu z przyczyn niezależnych od nas, że planowaliśmy na luty podpisanie umowy, i chyba ona została podpisana, z wykonawcą rozbiórek i rozpoczęcie prac rozbiórkowych budynku, który znajduje się na tym terenie. I szacujemy, że te prace powinny zostać zakończone w wakacje, w lipcu czy sierpniu. Również w tym roku, w połowie tego roku – w maju lub być może trochę później – planowaliśmy podpisanie umowy z generalnym wykonawcą, tak żeby jeszcze pod koniec wakacji mogły zostać rozpoczęte przez generalnego wykonawcę prace budowlane. No, to jest duża inwestycja, więc realnie…</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#Gloszsali">Ale jest to już uzgodnione z władzami Berlina, tak?</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#KatarzynaKacperczyk">Tak.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#KatarzynaKacperczyk">…Więc realnie oceniamy, że zakończenie tych prac budowlanych mogłoby nastąpić pod koniec 2018 r. A na początku 2019 r. można by było zorganizować przeprowadzkę i zadbać o wyposażenie ambasady. No, to jest dosyć ambitny plan i ja bym nie chciała, żeby to, co teraz powiedziałam, było podstawą do tego, żeby potem… My oczywiście będziemy przekazywać informacje, z jakiego powodu dany etap ulega przesunięciu. Zdarzają się np. takie przypadki, że musimy powtórzyć przetarg z jakiegoś powodu – albo nie ma żadnego oferenta, albo z innych powodów. A jeśli chodzi np. o uzyskiwanie pozwoleń, to tempo uzyskiwania pozwoleń ze względu na fakt, że tutaj działamy zgodnie z prawem niemieckim, nie jest… No nie wszystko zależy od nas, ale będziemy się starali dotrzymać tego harmonogramu i mamy nadzieję, że ta inwestycja zostanie, tak jak to zaplanowano, w ciągu następnych dwóch, trzech lat już ostatecznie zakończona.</u>
<u xml:id="u-12.5" who="#KatarzynaKacperczyk">Jeżeli chodzi o pytanie dotyczące placówki dyplomatycznej na Dominikanie…</u>
<u xml:id="u-12.6" who="#Gloszsali">Było jeszcze pytanie o sprawy kursowe.</u>
<u xml:id="u-12.7" who="#KatarzynaKacperczyk">Aha, sprawy kursowe. No tak, to jest wyzwanie, zwłaszcza jeżeli chodzi o składki do organizacji, bo największe ryzyko jest związane właśnie z płaceniem składek. Wahania kursowe to nie jest novum czy nowy problem dla MSZ, w ubiegłych latach doświadczaliśmy podobnych wahań kursowych. No, dotychczas stosowaliśmy – i chyba nadal będziemy stosować – dwie strategie. Po pierwsze, my na bieżąco współpracujemy z ministrem finansów, jeżeli chodzi o niewykorzystywanie środków – te niewykorzystane środki są przeznaczane w pierwszej kolejności na zapłacenie składek. A po drugie, staramy się zarządzać tą sprawą, ponieważ okresy budżetowe w przypadku poszczególnych organizacji są zróżnicowane, nie każda organizacja ma okres rozliczeniowy rok do roku, jak w przypadku polskiego budżetu, więc płatność części składek można przesuwać, i do tej pory to robiliśmy, a jeżeli będzie taka potrzeba w tym roku, to tak samo będziemy zarządzać tym problemem.</u>
<u xml:id="u-12.8" who="#KatarzynaKacperczyk">Jeżeli chodzi o placówkę na Dominikanie… Rzeczywiście, mamy konsula honorowego na Dominikanie. My oczywiście zdajemy sobie sprawę, że we wszystkich tych miejscach, gdzie są polscy turyści i polscy obywatele, dobrze byłoby mieć przynajmniej jednostkę konsularną, czyli konsulat, ale ze względów finansowych, ze względu na ograniczenia budżetowe nie jest to możliwe. Dlatego staramy się – i tak jest w tym przypadku – wykorzystywać w jak najbardziej efektywny sposób instytucję konsula honorowego. I myślę, że nadal będziemy wykorzystywać tę instytucję, aczkolwiek każdemu przypadkowi będziemy oczywiście dokładnie się przyglądać i jeżeli będzie taka potrzeba, będziemy analizować sytuację pod kątem możliwości i zasadności otworzenia konsulatu.</u>
<u xml:id="u-12.9" who="#KatarzynaKacperczyk">Pan minister Waszczykowski przedstawił w exposé plany dotyczące otworzenia nowych placówek dyplomatycznych i konsularnych, w Ameryce Środkowej też prawdopodobnie przewidziana jest dodatkowa placówka. Będzie to, o ile mi wiadomo – takie są wstępne założenia – placówka w Panamie, aczkolwiek ta sprawa jeszcze będzie dokładnie analizowana. Chciałabym podkreślić, że mamy placówkę na Kubie, a spodziewamy się, że nastąpi znaczny wzrost ruchu turystycznego z Kubą, być może będzie on porównywalny albo nawet większy niż z Dominikaną. Odnotowujemy dużo większe zainteresowanie ze strony partnerów biznesowych zaistnieniem na rynku kubańskim czy ekspansją na ten rynek. Dlatego bardzo cieszymy się, że ta placówka została utrzymana i ona będzie wzmacniana.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#MarekRocki">Zanim oddam głos, chciałbym przypomnieć, że na jednym z posiedzeń Komisji Spraw Zagranicznych, chyba ze dwa lata temu, była taka prezentacja Ministerstwa Spraw Zagranicznych dotycząca planów sprzedaży czy kupowania jakichś obiektów. Myślę, że teraz też dobrze byłoby pozyskać podobny materiał – taki, który by pokazywał jakieś konkrety dotyczące tego, co i jak zostało zrealizowane, i w jaki sposób będziemy kontynuować dostosowywanie sieci i wielkości placówek. To można by zaplanować na jednym z kolejnych posiedzeń komisji.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#MarekRocki">Senator Napieralski, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#GrzegorzNapieralski">Pani Minister, jeszcze tylko jedno, uzupełniające pytanie.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#GrzegorzNapieralski">Co do Kuby – całkowita zgoda. No, prezydent Francji już tam był, Francuzi zresztą bardzo mocno penetrują ten rynek i widzą, że to jest tak naprawdę nowe miejsce, zwłaszcza że wiadomo, co się dzieje na Bliskim Wschodzie.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#GrzegorzNapieralski">Ja chciałbym zapytać, czy pani się orientuje, jakiego rzędu byłyby to koszty, gdybyśmy mieli konsulat na Dominikanie. Czy to są duże pieniądze? Bo być może to jest trochę tak, że my, no, boimy się podejmowania takich decyzji, tymczasem w skali budżetu to nie są jakieś wielkie pieniądze, a z punktu widzenia bezpieczeństwa naszych obywateli, obecnych tam nie tylko ze względów turystycznych, ale również biznesowych… Jeżeli Kuba faktycznie, jak sama pani powiedziała, będzie przez Polaków i Polki coraz chętniej odwiedzana, to będzie to atrakcyjny kraj również dla biznesu i Polacy, polskie przedsiębiorstwa będą tam szukać możliwości inwestowania. Przecież to są państwa, które dzisiaj dosyć blisko ze sobą współpracują. No więc moim zdaniem, gdyby się pojawiła tam jakaś jednostka dyplomatyczna, niekoniecznie od razu ambasada, to być może byłby to pierwszy krok… No byłoby to zasadne, żeby się tam znaleźć. Tym bardziej że ten kierunek, jak mówię, jest coraz bardziej atrakcyjny i coraz więcej osób się nim interesuje.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#KatarzynaKacperczyk">Dziękuję bardzo, Panie Senatorze.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#KatarzynaKacperczyk">Trudno mi oszacować koszt utworzenia i utrzymania takiej placówki. My nie mamy tam własnych budynków. Są takie miejsca, gdzie mimo zamknięcia placówek dyplomatycznych wciąż mamy nieruchomości, co zdecydowanie zmniejsza koszty. Np. w Senegalu planujemy odtworzyć placówkę i mamy tam nieruchomość, która pozostała po zamknięciu ambasady, więc w tym przypadku koszty – przynajmniej jeżeli chodzi o nieruchomości – będą dużo mniejsze. Ja nie podam tu żadnej kwoty także dlatego, że nie chciałabym wprowadzać w błąd pana senatora i Wysokiej Komisji. Oczywiście jeżeli panu senatorowi bardzo zależy na tej informacji, to my możemy spróbować przesłać panu przynajmniej szacunkową analizę kosztów, które da się oszacować, jeżeli chodzi o utworzenie konsulatu na Dominikanie. Proszę pamiętać, że oprócz kwestii nieruchomości i kosztów związanych z wysłaniem i wynagrodzeniem zawodowych konsulów do obsługi konsularnej potencjalnych polskich turystów czy partnerów biznesowych, polskich firm, które są zainteresowane tym rynkiem, musielibyśmy jeszcze ocenić ryzyko funkcjonowania placówki pod kątem bezpieczeństwa i koszt zainstalowania i utrzymywania całej infrastruktury bezpieczeństwa, łącznie z ochroną, jeżeli taka ochrona byłaby potrzebna – a zapewne tak, bo to nie jest kraj o niskim poziomie ryzyka. A poza tym trzeba byłoby do tego doliczyć koszty infrastruktury konsularnej, odpowiedniego dostosowania do przyjmowania interesantów itd… Ja mogę powiedzieć, jaki jest koszt pracownika, jaki jest mniej więcej koszt wynajmu nieruchomości, ale nie chciałabym po prostu nikogo tutaj wprowadzić w błąd i podać kwot, z których potem musielibyśmy się wycofać albo których potem bylibyśmy zakładnikiem. Jeżeli więc pan senator pozwoli, to ja przekażę w MSZ prośbę, żeby spróbować chociażby szacunkowo ocenić, jaki jest koszt otworzenia takiej placówki i jak wygląda kwestia ruchu turystycznego, jaka jest liczba Polaków przebywających tam na stałe i jaka jest liczba Polaków, którzy w ciągu roku odwiedzają Dominikanę. Jeżeli pan przewodniczący pozwoli, taką informację prześlemy.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#MarekRocki">Proponuję, żeby to było dołączone do tej informacji dotyczącej dostosowywania sieci i wielkości placówek. W końcu to ten sam temat, tylko chodzi akurat o konkretne miejsce.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#JanRulewski">Proszę państwa, pozwoliłem sobie wprosić się na państwa posiedzenie, bo nie znalazłem lepszego adresu niż Komisja Spraw Zagranicznych i Unii Europejskiej. A pozwoliłem sobie się wprosić tak naprawdę po to, żeby złożyć poprawkę w imieniu m.in. tu obecnych państwa senatorów Jarosława Obremskiego, Alicji Zając, Michała Seweryńskiego, Roberta Mamątowa, Grażyny Sztark, Jerzego Fedorowicza, Barbary Zdrojewskiej i Ryszarda Bonisławskiego. Wprawdzie ta poprawka nie dotyczy wprost budżetu, który przedstawiała pani minister, ale niewątpliwie to zdanie Wysokiej Komisji będzie miało znaczenie przy podejmowaniu decyzji najpierw w komisji budżetowej, a później ewentualnie na posiedzeniu plenarnym.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#JanRulewski">Jak wspomniała tu już pani minister, w tym roku jednym z najważniejszych, również dla naszej polityki zagranicznej, wydarzeń będą Światowe Dni Młodzieży – Kraków 2016. Z pracy w innych komisjach wiemy, że organizacja tego wydarzenia uzyska wsparcie ze strony państwa, co jest bardzo dobrą wiadomością, gdyż to nie jest tylko wydarzenie o charakterze religijnym, ma ono służyć budowaniu szeroko rozumianego ładu społecznego i przypomnieniu zasad pokojowego współżycia i solidarności, których Polska i w swoich tradycjach, i we współczesności przestrzega.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#JanRulewski">Proponowana poprawka zmierza do tego, aby na to wydarzenie zaprosić kogoś, kto jest dzisiaj twarzą Europy, czyli uchodźców, którzy wskutek dramatycznych wydarzeń na świecie z lat 2012–2016, w szczególności wokół basenu Morza Śródziemnego… Poprawka zmierza do tego, aby państwo polskie w ramach posiadanych środków finansowych udzieliło pomocy w zapraszaniu i podczas pobytu młodzieży pochodzącej ze środowisk uchodźczych oraz z terenów objętych konfliktem zbrojnym na Ukrainie. Jeśli chodzi o koszt tej poprawki, to będzie to maksymalnie 960 tysięcy zł. Spodziewamy się tu licznego obywatelskiego udziału osób, które będą gościć tę młodzież.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#JanRulewski">Jeszcze jedna uwaga: zanim ta poprawka powstała, była ona konsultowana z organizatorem tych dni czy z komitetem organizacyjnym i opinia była oczywiście pozytywna, bo to się wpisuje w idee Jubileuszu Miłosierdzia, które powinno być okazywane także wobec uchodźców. Dlatego przewiduje się udział pewnej grupy, znaczącej grupy osób z większości krajów, w których są przede wszystkim obozy dla uchodźców, ale nie tylko, bo chodzi także o środowiska, które są już być może zasymilowane. Zaznaczam, że raczej by to obejmowało obszar strefy Schengen – ze względów organizacyjnych i z uwagi na to, że nie byłoby problemów z identyfikacją osób oraz uzyskaniem dla nich dokumentów pozwalających na przekroczenie granicy… To znaczy dobrodziejstwo strefy Schengen polega właśnie na tym, że oni nie musieliby mieć żadnych specjalnych dokumentów, wystarczy lista z ministerstwa spraw wewnętrznych. Zakładamy, że nie byłaby to grupa podzielona na zasadzie: tu młodzież ze strefy dobrobytu, a tutaj uchodźcy, tylko wszyscy znaleźliby się w delegacjach narodowych. Bo takie delegacje będą tworzone. My oczywiście nie jesteśmy władni typować, kto kogo powinien zaprosić, jak rozumiem, to zadanie spoczywa na organizatorach, ale jesteśmy przekonani, że formuła zaproszenia powinna być szeroka, co ma oczywiście związek też z tym, co się dzieje w kraju, że nie ma specjalnie tendencji do okazywania solidarności z uchodźcami. No i oczywiście każdy, kto śledzi wypowiedzi namiestnika Chrystusa, głowy państwa Watykan, wie, że sprawy uchodźców są bliskie jego sercu i stąd wiele działań kościoła czy kościołów chrześcijańskich w tym zakresie. Dlatego bardzo proszę Wysoką Komisję o poparcie tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#MarekRocki">Dziękuję bardzo. Ja mam wątpliwości – choć nie wiem, czy dobrze zrozumiałem sens tej poprawki – czy to się mieści w części 45 budżetu „Sprawy Zagraniczne”…</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#AldonaFigura">Aldona Figura, Biuro Legislacyjne.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#AldonaFigura">Czy pan senator mógłby przytoczyć treść tej poprawki? Bo my nie znamy tak naprawdę dokładnej treści, a gdybyśmy ją poznali, wtedy można by było się zorientować, czy należy ona do zakresu spraw, którymi zajmuje się komisja.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#JanRulewski">Dosłowna treść tej poprawki, ale w pierwotnej wersji, jest następująca: w załączniku nr 2 w części 81 „Rezerwa ogólna” zmniejsza się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 960 tysięcy zł, a w części 83 „Rezerwy celowe” w pozycji… itd. Może wyjaśnię, dlaczego powiedziałem, że to jest pierwotne brzmienie poprawki. Tak naprawdę ta kwota przeznaczona jest dla wojewodów organizatorów, czyli wojewody małopolskiego, ale reguły nie pozwalają na wpisanie tych środków wprost do budżetu wojewody. A z informacji, które zebrałem, wynika, że wojewoda małopolski uzyska dotację celową w wysokości 13 milionów. To byłaby oczywiście wydzielona pozycja. I właśnie przed chwilą otrzymałem informację od przewodniczącego Komisji Praw Człowieka, Praworządności i Petycji, której jestem członkiem, że zapadła decyzja, która nieco zmienia perspektywę, jeśli chodzi o te środki. Mianowicie Krajowa Rada Sądownictwa zrezygnowała ze środków w wysokości 1 miliona 260 tysięcy zł przeznaczonych na budowę obiektu, której realizacja jest niemożliwa i jeśli pani legislator pozwoli, chciałbym…</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#Gloszsali">Zmienić.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#JanRulewski">…zmienić źródło finansowania, względnie, jeśli Wysoka Komisja by pozwoliła, można by wnieść później autopoprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#MarekRocki">Pan dyrektor chciałby zabrać głos? Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PawełSzrot">Paweł Szrot, zastępca szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#PawełSzrot">Za pozwoleniem, Panie Przewodniczący…</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#PawełSzrot">Ja chciałbym prosić pana senatora o doprecyzowanie, czy państwa poprawka zmierza do tego, żeby obniżyć kwotę „Rezerwy ogólnej” prezesa Rady Ministrów.</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-22.4" who="#PawełSzrot">Rozumiem.</u>
<u xml:id="u-22.5" who="#PawełSzrot">No, ja nie mogę się do tego odnieść w tym momencie, nie mogę zadeklarować, że rząd popiera tę poprawkę. Ja o tej sprawie się dowiedziałem dopiero przed chwilą i nie mogę jeszcze się do niej ustosunkować.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#MarekRocki">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#MarekRocki">Czy ktoś z państwa senatorów chciałby zabrać głos w tej sprawie?</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#Gloszsali">Może by pan senator przeczytał po prostu tekst tej poprawki…</u>
<u xml:id="u-23.3" who="#komentarz">(Rozmowy na sali)</u>
<u xml:id="u-23.4" who="#MarekRocki">Mamy to na piśmie?</u>
<u xml:id="u-23.5" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-23.6" who="#MarekRocki">Wobec tego ogłaszam pięciominutową przerwę.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#komentarz">(Przerwa w obradach)</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#MarekRocki">Wznawiam obrady.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#MarekRocki">Poproszę senatora Rulewskiego o relację z negocjacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#JanRulewski">Po rozmowie z panem profesorem Seweryńskim, który jest teraz w trakcie… Komisja w trakcie prac nad budżetem Krajowej Rady Sądownictwa dowiedziała się, że przewidziane w budżecie na 2016 r. środki na inwestycję Krajowej Rady Sądownictwa w wysokości 1 miliona 260 tysięcy zł z całą pewnością nie będą spożytkowane w tym roku i wrócą do „Rezerwy ogólnej”. Zatem podtrzymuję swój wniosek i proszę Wysoką Komisję, żeby ten pierwotny wniosek, w którym była mowa o tym, że środki na wspomniany cel mają pochodzić z „Rezerwy ogólnej”, został utrzymany i proszę o pozytywne zaopiniowanie tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#MarekRocki">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#MarekRocki">Pani senator Zając…</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#komentarz">(Brak nagrania)</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#MarekRocki">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#MarekRocki">Wobec tego poddaję tę propozycję pod głosowanie…</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-28.3" who="#MarekRocki">Pan dyrektor? Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PawełSzrot">Ponownie Paweł Szrot, zastępca szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#PawełSzrot">Ja po wysłuchaniu pewnych wyjaśnień mogę skonkretyzować swoje stanowisko. Bardzo nam zależy na odpowiedniej organizacji Światowych Dni Młodzieży i robimy wszystko, co w naszej mocy, żeby to było dobrze przygotowane. Naszym zdaniem rząd zabezpieczył odpowiednie środki finansowe, więc ja nie mogę w imieniu rządu poprzeć poprawki polegającej na obniżeniu środków finansowych w „Rezerwie ogólnej”, to jest oczywiste.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#MarekRocki">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#MarekRocki">Czy komisja chce zająć się tą sprawą, uznając, że powinna ona stać się przedmiotem prac komisji?</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#MarekRocki">Kto z państwa jest za tym, abyśmy zajęli się tą poprawką?</u>
<u xml:id="u-30.3" who="#komentarz">(6)</u>
<u xml:id="u-30.4" who="#MarekRocki">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-30.5" who="#komentarz">(5)</u>
<u xml:id="u-30.6" who="#MarekRocki">Kto się wstrzymał od głosu?</u>
<u xml:id="u-30.7" who="#komentarz">(2)</u>
<u xml:id="u-30.8" who="#MarekRocki">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-30.9" who="#MarekRocki">Z tego wynika, że większość członków komisji chce, żebyśmy zagłosowali nad tą poprawką, wobec tego poddaję ją pod głosowanie.</u>
<u xml:id="u-30.10" who="#komentarz">(Rozmowy na sali)</u>
<u xml:id="u-30.11" who="#JanRulewski">Jest pan profesor Seweryński.</u>
<u xml:id="u-30.12" who="#MarekRocki">Jesteśmy w trakcie głosowania.</u>
<u xml:id="u-30.13" who="#MarekRocki">Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki zaproponowanej przez senatora Rulewskiego…</u>
<u xml:id="u-30.14" who="#Gloszsali">Było pytanie, czy komisja zamierza zająć się tą poprawką.</u>
<u xml:id="u-30.15" who="#Gloszsali">I większość osób była za…</u>
<u xml:id="u-30.16" who="#komentarz">(Rozmowy na sali)</u>
<u xml:id="u-30.17" who="#MarekRocki">Głosujemy.</u>
<u xml:id="u-30.18" who="#MarekRocki">Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki zaproponowanej przez senatora Rulewskiego?</u>
<u xml:id="u-30.19" who="#komentarz">(6)</u>
<u xml:id="u-30.20" who="#MarekRocki">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-30.21" who="#komentarz">(8)</u>
<u xml:id="u-30.22" who="#MarekRocki">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-30.23" who="#komentarz">(1)</u>
<u xml:id="u-30.24" who="#MarekRocki">Dziękuje bardzo.</u>
<u xml:id="u-30.25" who="#MarekRocki">Komisja nie przyjęła tej poprawki.</u>
<u xml:id="u-30.26" who="#MarekRocki">Czy w sprawie dzisiejszego przedmiotu prac komisji, czyli części budżetowej „Sprawy zagraniczne”, są jeszcze jakieś uwagi?</u>
<u xml:id="u-30.27" who="#MarekRocki">Wobec tego pytam państwa: kto z państwa jest za pozytywnym zaopiniowaniem budżetu na rok 2016 w części 45 „Sprawy zagraniczne” i w pozostałych częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji, które omówiła pani minister?</u>
<u xml:id="u-30.28" who="#komentarz">(13)</u>
<u xml:id="u-30.29" who="#komentarz">(Rozmowy na sali)</u>
<u xml:id="u-30.30" who="#MarekRocki">Głosujemy.</u>
<u xml:id="u-30.31" who="#MarekRocki">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-30.32" who="#komentarz">(0)</u>
<u xml:id="u-30.33" who="#MarekRocki">Kto się wstrzymał od głosu?</u>
<u xml:id="u-30.34" who="#komentarz">(2)</u>
<u xml:id="u-30.35" who="#komentarz">(Rozmowy na sali)</u>
<u xml:id="u-30.36" who="#MarekRocki">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-30.37" who="#MarekRocki">Pozostaje nam jeszcze wyznaczenie sprawozdawcy. Proponuję, żeby sprawozdawcą komisji była pani senator Zając.</u>
<u xml:id="u-30.38" who="#MarekRocki">Czy pani senator wyraża zgodę?</u>
<u xml:id="u-30.39" who="#AlicjaZając">Tak, dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-30.40" who="#MarekRocki">A, może jeszcze spytam, czy członkowie komisji się na to zgadzają. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu…</u>
<u xml:id="u-30.41" who="#komentarz">(Rozmowy na sali)</u>
<u xml:id="u-30.42" who="#Gloszsali">Nie, nie, bardzo się cieszymy.</u>
<u xml:id="u-30.43" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-30.44" who="#MarekRocki">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-30.45" who="#MarekRocki">Zamykam posiedzenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 18 minut 01)</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>