text_structure.xml 51.4 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 14 minut 06)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy przewodnicząca Komisji Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą Janina Sagatowska)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#JaninaSagatowska">Bardzo proszę… Bardzo będę wdzięczna… O, witamy też panią marszałek… Będę wdzięczna…</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PiotrZientarski">Prosimy o zajęcie miejsc, bo rozpoczynamy posiedzenie komisji.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#JaninaSagatowska">Ja bardzo się cieszę, że wszyscy ze sobą rozmawiają – to znaczy, że jest dużo tematów do rozstrzygnięcia, a takie spotkania są okazją do wymiany różnych poglądów, i na temat ustawy, i nie tylko. Ale musimy rozpocząć posiedzenie. Godzina wyznaczona na to posiedzenie właśnie wybiła. Jest to wspólne posiedzenie dwóch komisji senackich: Komisji Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#JaninaSagatowska">Witam w tym miejscu serdeczne przewodniczącego Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej, pana przewodniczącego Zientarskiego, z wiceprzewodniczącymi, witam wiceprzewodniczących Komisji Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą, obie wysokie komisje, witam tez gości przybyłych na dzisiejsze posiedzenie.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#JaninaSagatowska">Bardzo serdecznie witam panią poseł – a, jest tutaj, tak – panią Małgorzatę Wypych, jednocześnie posła sprawozdawcę w sprawie zmienianej ustawy repatriacyjnej.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#JaninaSagatowska">Witam bardzo serdecznie pana Henryka Kowalczyka, ministra, członka Rady Ministrów, przewodniczącego stałego komitetu Rady Ministrów. Zawsze jest nam miło i cieszymy się, że coraz częściej jest pan w Senacie, Panie Ministrze. Dziękujemy bardzo. Bardzo serdecznie witam pana Bartosza Nieściora, doradcę pana ministra. Ale witam też osobę bardzo znamienitą w kwestii procesu repatriacyjnego, a mianowicie pełnomocnika rządu do spraw repatriacji, pana Sebastiana Chwałka z Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#JaninaSagatowska">Witam panią Aleksandrę Ślusarek, przewodniczącą Rady do Spraw Repatriacji, a jednocześnie prezes Związku Repatriantów Rzeczypospolitej Polskiej. Witam bardzo serdecznie pana Grzegorza Jędrasa z Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, zastępcę dyrektora Departamentu Obywatelstwa i Repatriacji – z panem też już nie pierwszy raz się widzimy. Co do Ministerstwa Spraw Zagranicznych, to witam: panią Iwonę Kozłowską, zastępcę dyrektora Departamentu Współpracy z Polonią i Polakami za Granicą; pana Damiana Ciarcińskiego, pierwszego sekretarza w Departamencie Współpracy z Polonią i Polakami za Granicą; pana Krzysztofa Wasilewskiego, naczelnika wydziału w Departamencie Współpracy z Polonią i Polakami za Granicą. Witam pana Tomasza Janika z Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, naczelnika wydziału w Departamencie Obywatelstwa i Repatriacji – też nie po raz pierwszy goszczącego u nas, zawsze z przyjemnością pana witamy.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#JaninaSagatowska">Witam pana Grzegorza Seroczyńskiego – który tam usiadł wraz z pracownikami – dyrektora Biura Polonijnego. I witam naszą panią mecenas Aldonę Figurę, która przygotowywała opinię dotyczącą zmienianej ustawy o repatriacji.</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#JaninaSagatowska">Otwieram posiedzenie poświęcone właśnie rozpatrzeniu ustawy o zmianie ustawy o repatriacji, ustawy o Karcie Polaka oraz ustawy o cudzoziemcach; druk senacki nr 637.</u>
          <u xml:id="u-3.9" who="#JaninaSagatowska">I już nie przedłużając, bardzo bym prosiła… Zaproponuję taki przebieg: najpierw poprosiłabym o głos panią poseł Małgorzatę Wypych, dlatego że przedłożona ustawa zmieniana jest właśnie z inicjatywy poselskiej, a potem poprosimy pana ministra i drugiego pana ministra, i później rozpoczniemy dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-3.10" who="#JaninaSagatowska">Tak że proszę bardzo panią poseł. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#MałgorzataWypych">Bardzo dziękuję, Pani Przewodnicząca.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#MałgorzataWypych">Szanowni Państwo! Panie i Panowie Senatorowie! Panowie Ministrowie!</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#MałgorzataWypych">Rzeczywiście już w momencie, kiedy procedowaliśmy poprzednią ustawę dotyczącą repatriacji, okazało się, że jest konieczność wprowadzenia przynajmniej dwóch zmian mających na celu doprowadzenie do tego, ażeby te przepisy, które są wprowadzone, osiągnęły zmierzony cel, a mianowicie sprowadzenie naszych rodaków z określonych krajów w sposób bezpieczny, prawidłowy i taki, ażeby rzeczywiście byli tutaj, mogli funkcjonować, mogli podejmować pracę, mogli się uczyć. I tak naprawdę głównie z tym jest to związane, czyli m.in. to, że została wprowadzona definicja „kandydat na repatrianta”, obejmująca również osoby, które złożyły wniosek o wydanie wizy krajowej w celu repatriacji przed dniem 1 maja 2017 r. Bo okazało się, że te przepisy, które były w dotychczasowej ustawie, już uchwalonej, swoim działaniem w praktyce jak gdyby nie obejmowały tych osób. To powodowało, że one jak gdyby wypadały z kolejki, a więc musiałyby jeszcze raz jak gdyby składać… A to są osoby, które czasami na wizę czekają już od ponad 10 lat. W związku z tym odpowiednia poprawka została wprowadzona.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#MałgorzataWypych">Kolejna poprawka, która była wynikiem szeregu konsultacji z osobami będącymi już na terenie Polski właśnie jako kandydaci na repatriantów oraz repatrianci, a szczególnie przebywającymi w ośrodku. Otóż te osoby powiedziały, że jednym z warunków otrzymania takiego właśnie uprawnienia jest przedstawienie dowodów na to, że było się deportowanym, co w wielu przypadkach jest bardzo utrudnione, z różnych podwodów – np. niemożliwości przedstawienia tych dokumentów, bo były one niszczone, bo były jak gdyby… I to jest właśnie kolejna kwestia, co do której zaszła tutaj konieczność zmiany.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#MałgorzataWypych">Jest także taka kwestia, że niejako wróciliśmy do tego, ażeby ciężar, jeżeli chodzi o zapraszanie osób, które chcą być repatriantami, spoczywał na gminie. Poprzednie przepisy też dawały taką możliwość, ale jednocześnie było to inaczej unormowane, jeżeli chodzi np. o koszty, jakie gmina mogła w związku z tym ponosić. My niejako wróciliśmy do poprzedniego rozwiązania, mając nadzieję, że samorządy jak gdyby będą w stanie to docenić, i pamiętając o tym, że w ciągu 2 lat będzie możliwość dokonania pewnego rodzaju sprawdzenia, jak to funkcjonuje, i ewaluacji tego rozwiązania. Chodzi m.in. o to, na podstawie jakich aktów prawnych przebiega procedowanie, czyli żeby się nie okazało, że to jest np. stara ustawa – bo może być taka sytuacja.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#MałgorzataWypych">I ostatnia kwestia, która była wprowadzona na etapie drugiego czytania, to poprawka do Karty Polaka związana z możliwością uzyskiwania uprawnień przez małżonków. Bo po prostu w tym przypadku też się okazało, że procedury znajdujące się w tej ustawie zmienionej spowodowałyby, że oni jak gdyby też… albo nie mają możliwości, albo wypadają z kolejki.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#MałgorzataWypych">Wszystkie te poprawki miały na celu usprawnienie funkcjonowania przepisów, a przede wszystkim… Bo była też rozmowa dotycząca vacatio legis. I to vacatio legis na początku było krótkie, dlatego że tak naprawdę wszystko już jest przygotowane, wszystko jest gotowe i można to od razu procedować. Ale zgodziliśmy na 14 dni, ażeby nie było złej legislacji. I dlatego vacatio legis wynosi teraz 14 dni.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#MałgorzataWypych">Pozostałe poprawki miały charakter bardziej legislacyjny – dotyczyły np. liczby mnogiej albo uszczegółowienia, czy chodzi o ust. 1, czy… Tak że to były tego właśnie rodzaju poprawki. Najważniejsze były te dostosowujące rozwiązania do już obowiązujących przepisów. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#JaninaSagatowska">Dziękuję, Pani Poseł.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#JaninaSagatowska">Bardzo bym… poproszę pana ministra Kowalczyka teraz w tej kolejności ze strony rządu o przedłożenie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#HenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#HenrykKowalczyk">Pani Przewodnicząca! Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#HenrykKowalczyk">Ja już może nie będę uzupełniał tego szeroko. Głównym celem nowelizacji ustawy było przede wszystkim wyeliminowanie sytuacji, w której oczekujący na repatriację, ci, którzy złożyli wizy, wnioski repatriacyjne przed wielu laty… Bo ta zmieniona ustawa, która weszła w życie 1 maja 2017 r., nie uwzględniła tych osób jako osób już będących repatriantami. Stąd potrzeba tego powrotu. Bo niestety takie wątpliwości interpretacyjne się pojawiały.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#HenrykKowalczyk">Przy tej okazji następuje również zmiana co do wsparcia finansowego, jeśli chodzi o pomoc mieszkaniową, wzrost o dodatkowe 25 tysięcy zł na rodzinę w stosunku do tych dotychczasowych kwot, tj. 25 tysięcy zł na jednego repatrianta i członka rodziny. A także ustawa przywraca tzw. kanał samorządowy, czyli ten, który do tej pory funkcjonował jako jedna z alternatyw w kontekście powrotu repatriantów do ojczyzny.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#HenrykKowalczyk">To są te najistotniejsze zmiany. Chcemy, aby liczba wariantów możliwych do wyboru przez repatriantów była jak największa, aby proces repatriacyjny przebiegał sprawnie – tj. sprawnie pod względem technicznym, gdy chodzi o uznanie wniosków o wizy repatriacyjne, które zostały złożone przed wielu, wielu laty – a jednocześnie by nastąpiła poprawa warunków finansowych w kontekście uzyskania pomocy mieszkaniowej. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#JaninaSagatowska">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#JaninaSagatowska">Czy pan minister Chwałek chce to uzupełnić, dodać coś z doświadczenia?</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#JaninaSagatowska">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#SebastianChwałek">Pani Przewodnicząca! Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#SebastianChwałek">Po pierwsze, wypada podziękować parlamentarzystom, pani poseł, za przygotowanie i zgłoszenie tej nowelizacji. Ona oczywiście odpowiada na zapotrzebowanie, które obserwujemy po kilku miesiącach stosowania nowych zasad. Przyjmowanie do Polski repatriantów w ostatnich kilku miesiącach pozwoliło zdiagnozować kilka problemów, które te osoby mają w związku z przybyciem, z zaaklimatyzowaniem się tutaj i z rozpoczęciem nowego życia.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#SebastianChwałek">Te rozwiązania oczywiście popieramy, ja jako pełnomocnik rządu i oczywiście cały rząd je popiera. Są niezbędne, potrzebne i z naszego punktu widzenia, w kontekście realizacji zadań przez pełnomocnika rządu do spraw repatriacji, jesteśmy przygotowani, aby choćby jutro rozpocząć wdrażanie tych nowych rozwiązań. Więc jeżeliby szanowna Izba w dalszych pracach Senatu zdecydowała, iż można skrócić okres vacatio legis do niezbędnego albo iż właściwie jest możliwość, by to weszło w życie z dniem ogłoszenia, to na pewno przyspieszyłoby to możliwość ściągania naszych rodaków z zagranicy. Czekają na to od ponad 20 lat i myślę, że jest to już najwyższy czas, abyśmy w końcu zrealizowali zobowiązanie państwa wobec Polaków, którzy nie z własnej winy znaleźli się poza granicami państwa.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#SebastianChwałek">Zwiększenie finansów, środków na zakup mieszkania o 25 tysięcy zł, jak to mówiliśmy tutaj przed chwilą, na rodzinę – tak? Czyli oprócz 25 tysięcy zł na każdego repatrianta będzie 25 tysięcy zł na rodzinę. Ma to oczywiście znaczenie w przypadku małych rodzin, 1- lub 2-osobowych. Jest to realne zwiększenie środków. Rząd jest przygotowany finansowo na ten wydatek – fundusz, który mamy na repatriację, będzie na to w zupełności przygotowany.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#SebastianChwałek">Rezygnacja… To też jest ważne. Bo tutaj jest kilka technicznych elementów, być może mało ważnych i niewidocznych, które jednak usprawnią samą formalność. Ale ważnym elementem, dotyczącym tego, co przeszkadzało w repatriacji, jest właśnie rezygnacja z udowadniania, że ktoś został deportowany. Bo brak możliwości zdobycia potwierdzenia dokumentów, chociażby z archiwów państwowych krajów, na terenie których znajdują się nasi repatrianci, bądź wynikający z niechęci władz, bądź wynikający po prostu z nieposiadania tych dokumentów, uniemożliwia udowodnienie tej repatriacji. Zastępujemy to więc tylko sprawą pochodzenia polskiego i zamieszkiwaniem na terenie… To naprawdę ułatwi i przyspieszy nam proces repatriacji.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#SebastianChwałek">Tak że wnoszę i do komisji, i do szanownej Izby o to, aby udało się bardzo szybko przeprocedować ten projekt. Czekamy na to, żeby móc zrealizować nowe zapisy. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#JaninaSagatowska">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#JaninaSagatowska">Poprosiłabym teraz jeszcze nasze Biuro Legislacyjne, bo w jego opinii, jak wiemy, są uwagi. Prosimy o przedstawienie strony prawnej.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#JaninaSagatowska">Proszę, Pani Mecenas.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#AldonaFigura">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#AldonaFigura">Aldona Figura, Biuro Legislacyjne.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#AldonaFigura">Pani Przewodnicząca! Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#AldonaFigura">Biuro Legislacyjne przedstawiło w opinii kilka propozycji poprawek.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#AldonaFigura">Pierwsza propozycja dotyczy art. 1 pkt 13, gdzie w lit. a znajduje się zmiana dotycząca art. 17b ust. 1. W ocenie biura doszło tutaj, jak się wydaje, do pomylenia tego, czy chodzi o „dowód potwierdzający posiadanie warunków do osiedlenia się”, czy chodzi o „dowód potwierdzający zapewnienie warunków do osiedlenia się”. Wydaje się, z uwagi na dalszą treść tego przepisu, że chodzi jednak o posiadanie przez repatrianta dowodu potwierdzającego zapewnienie warunków do osiedlenia się. Biuro Legislacyjne zaproponowało w tym zakresie poprawkę, która jest prosta i polega jedynie na zamianie wyrazów.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#AldonaFigura">Druga uwaga dotyczy też tej jednostki redakcyjnej w ustawie, z tym że w lit. d jest zmiana, dodano nowe ustępy. W ust. 8b ustawa posługuje się określeniem: „w akcie notarialnym umowy sprzedaży”. Tutaj, w tym przepisie, chodzi bardziej o wskazanie źródła zobowiązania, a nie o formę wymaganą dla tego rodzaju czynności, czyli chodzi raczej o wskazanie, że pomoc finansowa nie może przekroczyć ceny lokalu mieszkalnego lub budynku mieszkalnego, określonej w umowie sprzedaży zawartej w formie aktu notarialnego. I taką też treść Biuro Legislacyjne proponuje, czyli zamianę tego określenia „w akcie notarialnym umowy sprzedaży” na „w umowie sprzedaży zawartej w formie aktu notarialnego”. Oczywiście w dalszej części tej ustawy posługujemy się takim pojęciem jak „akt notarialny umowy sprzedaży”, ale to dotyczy wypisu, i wtedy rzeczywiście jest to forma poprawna: wypis aktu notarialnego umowy sprzedaży. Tu jednak chodzi o źródło zobowiązania, o umowę sprzedaży.</u>
          <u xml:id="u-10.6" who="#AldonaFigura">Następna propozycja dotyczy zmiany art. 21 – to jest w art. 1 w pkcie 17. Tutaj Biuro Legislacyjne proponuje, w celu uniknięcia wątpliwości interpretacyjnych, zamianę liczby mnogiej na pojedynczą. W przepisach powinniśmy posługiwać się liczbą pojedynczą w celu uniknięcia wątpliwości. Tu też, tym bardziej że w pierwszej części przepisów w ust. 2 posługujemy się liczbą pojedynczą, zatem i w ust. 3 ustawa powinna, konsekwentnie, posługiwać się liczbą pojedynczą. Stąd też zaproponowana poprawka.</u>
          <u xml:id="u-10.7" who="#AldonaFigura">Czwarta uwaga dotyczy zmiany zawartej w art. 1 w pkcie 21 w lit. a. Tutaj jest, zdaniem Biura Legislacyjnego, niedostatecznie doprecyzowane odesłanie, które należy doprecyzować, uzupełnić. Stąd też proponowana jest poprawka, aby wprowadzić odesłanie konkretnie do określonych ustępów, w których jest mowa o zezwoleniach na pobyt stały.</u>
          <u xml:id="u-10.8" who="#AldonaFigura">Następna proponowana poprawka dotyczy zmiany zawartej w art. 1 w pkcie 22 w lit. c. Tu też chodzi o posługiwanie się liczbą pojedynczą, konsekwentnie.</u>
          <u xml:id="u-10.9" who="#AldonaFigura">I ostatnia już propozycja poprawki dotyczy art. 8. Tutaj też zwracamy uwagę na to, żeby odesłania były precyzyjnie wskazywane, stąd też zaproponowana poprawka.</u>
          <u xml:id="u-10.10" who="#AldonaFigura">I jeszcze, Szanowni Państwo, dodatkowo Biuro Legislacyjne chciałoby zwrócić uwagę na sprawy, które nie zostały zawarte w opinii. To są dwie kwestie. Trzeba zwrócić uwagę na to, że obecnie w Senacie procedowana jest równolegle ustawa o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw, zwarta w druku nr 642. Tam zostały zaproponowane zmiany, które pokrywają się ze zamianami zaproponowanymi w ustawie obecnie procedowanej. I jeżeli chodzi o zmianę zaproponowaną do art. 229, to doszło do takiej sytuacji, że zarówno ta ustawa, którą obecnie omawiamy, jak i ustawa o zmianie ustawy o cudzoziemcach proponuje w odniesieniu do ust. 4 dodanie pktu 1a. A ponieważ ustawa o zmianie ustawy repatriacji wchodzi wcześniej w życie niż tamta ustawa o zmianie ustawy o cudzoziemcach, a przynajmniej takie jest założenie, to w odniesieniu do tej ustawy nie zaproponowałam żadnej poprawki. Ale należy mieć na uwadze to, że będzie konieczna zmiana do ustawy o zmianie ustawy o cudzoziemcach. Kolega legislator, który prowadzi tę ustawę, został o tym poinformowany, wie o tym i zaproponuje Senatowi stosowną poprawkę w tym zakresie – bo inaczej zmiana wchodząca później usunęłaby nam z systemu tę zmianę, która jest wprowadzana w tej ustawie. W związku z tym należy to mieć na uwadze.</u>
          <u xml:id="u-10.11" who="#AldonaFigura">I druga kwestia, która też nie została w opinii przedstawiona, ale wdaje się ważna. Ponieważ w zmianie zawartej w art. 3 została zaproponowana zmiana do art. 60 ust. 1 ustawy o cudzoziemcach, gdzie zostały uzupełnione cele wydawania wiz… Ta zmiana w sposób pośredni dokonuje zmian w wytycznych dotyczących wydania rozporządzenia, które są określone w art. 80 ust. 1 ustawy o cudzoziemcach. W związku z tym trzeba mieć na uwadze, że taka pośrednia zmiana przepisu określającego wytyczne do wydania rozporządzenia… To straci moc z wejściem w życie tej ustawy. Dlatego też trzeba rozważyć wprowadzenie przepisu przejściowego, który będzie, tak wzorem… Już mówię, art. 4… Być może to może być wprowadzone w tym samym artykule, tylko w ust. 2, że te wytyczne… I to upoważnienie ustawowe do wydania rozporządzenia będzie mogło funkcjonować w systemie przez jakiś okres, do wydania nowego. Ale w tej kwestii jest pytane do ministerstwa. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#JaninaSagatowska">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#JaninaSagatowska">Państwu senatorom chcę powiedzieć, że zaraz będzie dyskusja.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#JaninaSagatowska">Ale teraz bym poprosiła o ustosunkowanie się pana ministra do tych propozycji poprawek, czy to pana ministra Kowalczyka, czy pana ministra Chwałka. Proszę. Który z panów ministrów?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#HenrykKowalczyk">Pani Przewodnicząca! Wysokie Komisje!</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#HenrykKowalczyk">Trudno tu dyskutować, jeśli chodzi uwagi legislacyjne. To znaczy te problem liczby pojedynczej i mnogiej… On się przewijał i w pewnym momencie… W Sejmie też była zmieniana liczba pojedyncza na liczbę mnogą, np. w odniesieniu do dzieci, bo tam było wyróżnione „rodzina i dziecko” i myśmy świadomie wprowadzili „rodzina i dzieci”. Ale rzeczywiście jeśli chodzi o technikę legislacyjną, ujednolicenie tej nomenklatury, to oczywiście ma to sens. Myśmy… Oczywiście można by przyjąć te wszystkie uwagi…</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#JaninaSagatowska">To może byśmy to vacatio legis…</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#HenrykKowalczyk">Właśnie. Tylko że tutaj… I tak byłaby tu prośba w związku z tym, że to rzeczywiście opóźni nam dosłownie o 2tygodnie…</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
          <u xml:id="u-12.5" who="#PiotrZientarski">To jest Senat, nie Sejm przecież…</u>
          <u xml:id="u-12.6" who="#HenrykKowalczyk">Aha.</u>
          <u xml:id="u-12.7" who="#JaninaSagatowska">Jutro jest pierwszy punkt…</u>
          <u xml:id="u-12.8" who="#HenrykKowalczyk">Ale jutro jest też ostatni dzień posiedzenia…</u>
          <u xml:id="u-12.9" who="#SebastianChwałek">Nie ma w piątek posiedzenia Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-12.10" who="#HenrykKowalczyk">Nie ma w piątek posiedzenia Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-12.11" who="#Gloszsali">Jest w czwartek.</u>
          <u xml:id="u-12.12" who="#HenrykKowalczyk">Jest w czwartek. A więc rzeczywiście jutro jest ostatni dzień posiedzenia Sejmu. Czyli na tym posiedzeniu Sejmu pewnie nie da się tego zrobić, a więc niestety wróciłoby to za 2 tygodnie. No a te 2 tygodnie…</u>
          <u xml:id="u-12.13" who="#PiotrZientarski">Wyjdzie na to samo, Panie Ministrze.</u>
          <u xml:id="u-12.14" who="#HenrykKowalczyk">To wyjdzie na to samo.</u>
          <u xml:id="u-12.15" who="#PiotrZientarski">Bo tu jest 14 dni…</u>
          <u xml:id="u-12.16" who="#SebastianChwałek">No, jeżeli będzie zmiana vacatio legis…</u>
          <u xml:id="u-12.17" who="#HenrykKowalczyk">Jeśli będzie zgoda, że ustawa wchodzi w życie następnego dnia po ogłoszeniu – bo tak naprawdę to jest tylko… Jeśli chodzi o czas, to jest to tylko… To dotyczy tak naprawdę realizacji i uznania wniosków wizowych złożonych wcześniej. Tu jest jak gdyby kwestia czasu najistotniejsza w tym wszystkim. To jest spraw pilna, a więc jeślibyśmy w tym momencie przyjęli sugestie Biura Legislacyjnego, to ja miałbym tylko wniosek o złożenie dodatkowej poprawki zmierzającej do tego, aby skrócić vacatio legis w przypadku tej ustawy. Bo tak naprawdę wtedy nam… Wtedy czasowo wyjdzie to samo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#SebastianChwałek">I z takim apelem…</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#SebastianChwałek">Oczywiście, tak jak pan minister powiedział, możemy dyskutować o systemie, o zasadach legislacji – standardowo tu one są trochę inne niż w Sejmie, co nas oczywiście nie dziwi. A więc przyjmując założenie, że moglibyśmy się zgodzić, aby wycyzelować…</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#JaninaSagatowska">No właśnie.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#SebastianChwałek">…wyczyścić treść, skoro jakiekolwiek wątpliwości się pojawiają… Chociaż podejrzewam, że gdyby te zapisy wróciły jeszcze – ale nie wrócą – do takich merytorycznych prac w Sejmu, to byłyby trochę inne kierunki… Niemniej jednak prosilibyśmy wówczas o przyjęcie poprawki, która skróciłaby po prostu obecne vacatio legis, żeby nie było to 14 dni, tylko żeby, tak jak pan minister wspominał, ustawa wchodziła w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia. To zniwelowałoby konieczność powrotu na posiedzenie Sejmu…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#JaninaSagatowska">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#JaninaSagatowska">Tak jak mówiłam, zgłaszają się już – bardzo są niecierpliwi – niektórzy senatorowie. Zgłaszają się…</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#JaninaSagatowska">Proszę, pani senator Borys-Damięcką. Teraz przystępujemy do dyskusji, jeżeli są takie głosy. Proszę, pani senator Borys-Damięcka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#BarbaraBorysDamięcka">Dziękuję bardzo, Pani Przewodnicząca.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#BarbaraBorysDamięcka">Proszę państwa, ja całkowicie popieram zaprezentowane tutaj poprawki, zmiany, które pani poseł i pan minister przedstawili, tym bardziej że te wszystkie poprawki, o których tutaj była mowa, były przedmiotem mojej interwencji senatorskiej, którą złożyłam na ręce pana ministra Chwałka – któremu bardzo dziękuję za bardzo szybkie nadanie biegu tej sprawie. Mieliśmy… Tutaj jestem, tu. I mieliśmy okazję dosłownie w ciągu kilku dni spotkać się w sprawie tej złożonej interwencji w Departamencie Obywatelstwa i Repatriacji, to było 31 października. Tak że ja tylko powiem, że popieram to wszystko, co dzisiaj zostało tu powiedziane, żeby już nie powtarzać…</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#BarbaraBorysDamięcka">Ale w kontekście rozmów, które mieliśmy w tym departamencie, doszliśmy do wspólnego wniosku… A przyszła tam ze mną osoba, która jest świeżym repatriantem, i przedstawiła pewne sprawy, które wynikały też z tej mojej interwencji. I doszliśmy wszyscy wspólnie do wniosku, że jeżeli chodzi o art. 17a ust. 5, który mówi o terminie 45 dni na wypłatę jednorazowej pomocy finansowej – i w tej sytuacji będę zgłaszała poprawkę … Bo nie zrozumiałam, czy pani poseł wśród tych zmian, poprawek, które referowała, poruszyła tę sprawę, czy nie. W każdym razie w formie pisemnej tego nie ma. My doszliśmy do wniosku, że ten termin 45 dni jest za krótki, żeby móc to zrealizować. I państwo w departamencie nawet zaproponowali, żeby to był termin 60-dniowy. Nie wiem, czy państwo potwierdzą wiarygodność moich słów co do tego spotkania… W związku z tym ja wnoszę poprawkę do tego art. 17a ust. 5, która brzmiałaby tak: termin 45 dni na wypłatę jednorazową nabiera brzmienia „termin 60 dni”. I to tyle chciałam powiedzieć. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#JaninaSagatowska">Dobrze.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#JaninaSagatowska">To tak od razu, bo… Ja bym prosiła…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#SebastianChwałek">Dziękuję bardzo…</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#SebastianChwałek">Tak.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#SebastianChwałek">Pani Przewodnicząca, Szanowni Państwo, Pani Senator, my rozumiemy sytuację, tak. Oczywiście wydłużenie terminu z punktu widzenia administracji pewnie usprawniłoby w niektórych sytuacjach… Chociaż ja zakładam, że my będziemy musieli bardzo szybko te zasiłki wypłacać i musimy dołożyć jak największej staranności, żeby ten termin był jeszcze krótszy niż 45 dni.</u>
          <u xml:id="u-17.4" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-17.5" who="#SebastianChwałek">Ale, no… Podejrzewam, że być może w jednostkowych sytuacjach te 45 dni… Ale podejrzewam, że to wynika bardziej z technicznych problemów z przepływami środków finansowych niż…</u>
          <u xml:id="u-17.6" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-17.7" who="#SebastianChwałek">No właśnie, niż z takiego jakby nierealizowania w terminie spraw.</u>
          <u xml:id="u-17.8" who="#Gloszsali">Dokładnie.</u>
          <u xml:id="u-17.9" who="#komentarz">(Rozmowy na sali)</u>
          <u xml:id="u-17.10" who="#SebastianChwałek">No tak, bo my wydajemy decyzje w terminie. Tak? Tylko potem, jak podejrzewam, być może środki nie do końca sprawnie między bankami przepływają.</u>
          <u xml:id="u-17.11" who="#SebastianChwałek">Może raczej… To znaczy, Pani Senator, postaramy się jeszcze wcześniej wydawać decyzje, co pozostawi czas bankom na to, żeby się zmieściły w terminie, co jest istotne z punktu widzenia repatrianta i jego odczucia, że szybko dostał te środki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#JaninaSagatowska">Jeżeli panią senator to przekonało…</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#SebastianChwałek">No, nie upieram się, niemniej jednak…</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#JaninaSagatowska">Będziemy ewentualnie głosować. To ja to pozostawiam… Senatorowie słyszeli, będziemy głosować.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#JaninaSagatowska">Ale tutaj jeszcze pani mecenas chce się chyba ustosunkować do tego pod względem prawnym.</u>
          <u xml:id="u-18.4" who="#JaninaSagatowska">Proszę, Pani Mecenas.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#AldonaFigura">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#AldonaFigura">Chciałabym tylko zwrócić uwagę, bo… Jeżeli zmiana w tym miejscu i taka koncepcja nie była w ogóle przedmiotem prac Sejmu, to niestety taka zmiana wykraczałaby poza materiał ustawy uchwalonej przez Sejm. Mówię to tylko w celu przypomnienia, jaki jest zakres poprawek Senatu. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#JaninaSagatowska">Czy pan minister…?</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#JaninaSagatowska">Proszę, pan minister Kowalczyk.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#HenrykKowalczyk">Pani Przewodnicząca! Wysokie Komisje! Pani Senator!</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#HenrykKowalczyk">Otóż ja byłbym ostrożny w kwestii wydłużania tego terminu, bo takie coś wręcz jak gdyby usypia czujność administracji. I to nie znaczy, że mamy tak dostosowywać praktykę i akty prawne – niech one będą bardziej mobilizujące.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#HenrykKowalczyk">Jeśli zaś chodzi o zastosowanie praktyczne, to nie wiem, na jakiej podstawie… z kim pani senator się spotykała, jeśli chodzi o repatriantów. Ale myślę, że jedną z barier opóźniających realizację tego były też tłumaczenia. I w tym momencie… Jeśli akty stanu cywilnego, tak to nazwijmy po naszemu, będą przetłumaczone i potwierdzone przez konsula i one będą do wykorzystania w Polsce, a nie powtórnie tłumaczone, to…</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#Gloszsali">To przyspieszy…</u>
          <u xml:id="u-21.4" who="#HenrykKowalczyk">…to bardzo to przyspieszy całą procedurę. I wtedy ten 45-dniowy termin nie będzie już zagrożony. Czyli będzie to też taki wymóg mobilizujący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#JaninaSagatowska">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#JaninaSagatowska">Myślę, że tu każdy…</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#BarbaraBorysDamięcka">Żebyśmy nie musieli za 3 tygodnie…</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#JaninaSagatowska">A to ewentualnie zaraz przejdziemy do poprawek. Tylko jeszcze w kwestii dyskusji… Czy ktoś z państwa senatorów chce jeszcze zabrać głos w tej fazie dyskusji? Nie widzę…</u>
          <u xml:id="u-22.4" who="#PiotrZientarski">Może ja…</u>
          <u xml:id="u-22.5" who="#JaninaSagatowska">O, proszę, pan przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PiotrZientarski">Pani Przewodnicząca, ja formalnie chciałem przejąć te poprawki Biura Legislacyjnego, a także dodatkowo przepis przejściowy, o którym mówiła pani legislator, ponieważ on również jest niezbędny w celu, że tak powiem, komplementacji…</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#JaninaSagatowska">I wtedy jeszcze trzeba by zgłosić…</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#PiotrZientarski">…z nowelizacją ustawy o cudzoziemcach… Tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#JaninaSagatowska">Trzeba by co do vacatio legis…</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#JaninaSagatowska">Proszę pan senator jeszcze…</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#PiotrZientarski">No to proszę zaproponować… Bo jest kwestia, jak długo w mocy ma…</u>
          <u xml:id="u-24.3" who="#JaninaSagatowska">Ale jeszcze jedną poprawkę chcę zgłosić i wtedy…</u>
          <u xml:id="u-24.4" who="#PiotrZientarski">A, oczywiście.</u>
          <u xml:id="u-24.5" who="#JaninaSagatowska">Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#ArturWarzocha">Dziękuję, Pani Przewodnicząca.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#ArturWarzocha">W takim razie ja, idąc tutaj tą…</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-25.3" who="#ArturWarzocha">Tak, w myśl tej prośby, którą pan minister złożył, chciałbym wnieść poprawkę dotyczącą skrócenia vacatio legis do jednego dnia, czyli mówiącą o wejściu w życie ustawy dzień po jej uchwaleniu. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#JaninaSagatowska">Jeżeli nie ma innych propozycji poprawek… A jest już wniosek…</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#JaninaSagatowska">Pan… O, dobrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#SebastianChwałek">Jeśli można jeszcze, Pani Przewodnicząca…</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#SebastianChwałek">Bo tu pojawiła się jeszcze taka sugestia, która dotyczy pośrednio przepisów o wydawaniu karty pobytu, i to też jest taka techniczna… Wątpliwość pojawiła się później, już po posiedzeniu Sejmu. A więc jeżeli już to czyścimy, to ja zaproponuję też, żeby… I jeżeli ktoś z państwa senatorów…</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#komentarz">(Rozmowy na sali)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#JaninaSagatowska">Ja przejmuję te poprawki.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#komentarz">(Rozmowy na sali)</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#SebastianChwałek">To są sprawy techniczne, które doprecyzowują odniesienia do innych zmian.</u>
          <u xml:id="u-28.3" who="#JaninaSagatowska">Tak, widzę. To proszę, ja dam to pani legislator, żeby…</u>
          <u xml:id="u-28.4" who="#Gloszsali">Pani Przewodnicząca, tutaj jest jeszcze jedna…</u>
          <u xml:id="u-28.5" who="#JaninaSagatowska">A, jeszcze tutaj jakby… Pani legislator, jeszcze są poprawki… Do tych poprawek, które przejął przewodniczący Zientarski, a które były omówione i my je mamy, są one znane, dochodzi poprawka… Bo zrozumiałam, że pani senator Borys-Damięcka podtrzymuje tę poprawkę o wydłużeniu terminu wypłaty, będziemy więc głosować. I dochodzi poprawka pana przewodniczącego Artura Warzochy o skróceniu vacatio legis do terminu… z chwilą ogłoszenia… tzn. po dniu…</u>
          <u xml:id="u-28.6" who="#PiotrZientarski">Z dniem następującym…</u>
          <u xml:id="u-28.7" who="#JaninaSagatowska">Tak, tak, z dniem następującym po ogłoszeniu.</u>
          <u xml:id="u-28.8" who="#JaninaSagatowska">I teraz poprawka, którą proszę przytoczyć, żeby senatorowie wiedzieli, nad czym będą głosować, a która została teraz zgłoszona. Skoro już właśnie tak czyścimy to legislacyjnie – no ale nie tylko, bo to są też merytoryczne, bardzo ważne…</u>
          <u xml:id="u-28.9" who="#JaninaSagatowska">To już przystępujemy…</u>
          <u xml:id="u-28.10" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-28.11" who="#JaninaSagatowska">A, dobrze, jeszcze pan minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#SebastianChwałek">Jeszcze żebyśmy sobie doprecyzowali kwestię odniesienia do ustawy o cudzoziemcach… Bo tu jedna z tych poprawek, które… Czy według legislatorów, pani legislator, lepiej to dołożyć tu czy tam? Bo słyszymy, że legislatorzy proponują, żeby to dołożyć tu. A więc żebyśmy… No, pan dyrektor przed chwilą rozmawiał…</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#JaninaSagatowska">Proszę, Pani Mecenas.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#AldonaFigura">Szanowni Państwo, zmiana powinna być dokonana w tej ustawie, dlatego że ustawa o zmianie ustawy o repatriacji wchodzi w życie wcześniej. W związku z tym w tym dniu zostanie uchylony i utraci moc przepis będący upoważnieniem do wydania rozporządzenia – i w związku tym zmiana w ustawie o zmianie ustawy o cudzoziemcach w tym zakresie będzie bezprzedmiotowa. Ona będzie musiała być jeszcze… Już teraz, na tym etapie, musi być zaproponowana przez legislatora poprawka, żeby to usunąć, bo nie można jakby wydłużać w nieskończoność mocy tego przepisu. Może być to zrobione tylko raz i nie może to być robione więcej. A więc my w tej nowelizacji ustawy o repatriacji byśmy moc obowiązującą tego przepisu wydłużyli i to byłby koniec. I teraz w poprawce zaproponowanej wygląda to tak… Ja przeczytam. Ten przepis przejściowy został zaproponowany jako brzmiący tak: w art. 4 dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 i dodaje się ust. 2 w brzmieniu: ust.2 „Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 80 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 3 zachowują moc do dnia wejścia w życie nowych przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 80 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 3, nie dłużej jednak niż przez 6 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy”. I to by było skorelowane z tym terminem dotyczącym innych przepisów wykonawczych wydanych na podstawie ustawy o repatriacji.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-31.2" who="#AldonaFigura">Tak, to jest ten przepis, o którym ja mówię.</u>
          <u xml:id="u-31.3" who="#AldonaFigura">A jeżeli chodzi o te inne poprawki, które zostały zaproponowane, to są to poprawki legislacyjne, wydaje się, że nie budzą one wątpliwości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#JaninaSagatowska">To teraz… Pani proponuje… To ja proponuję takie głosowanie – tu uzgodnię to z panią mecenas – że przegłosowalibyśmy… Bo są wszystkie… Możemy blokiem przegłosować te poprawki, które przejął pan przewodniczący Zientarski. I później już trzeba po kolei – tak? –zgodnie z techniką głosowania. Tak, Pani Mecenas?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#AldonaFigura">To znaczy, to można zrobić i po kolei i…</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#JaninaSagatowska">Ale można blokiem?</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#AldonaFigura">One się… Nie ma między nimi jakichś kolizji.</u>
          <u xml:id="u-33.3" who="#JaninaSagatowska">No to dobrze.</u>
          <u xml:id="u-33.4" who="#AldonaFigura">Więc wydaje się, że…</u>
          <u xml:id="u-33.5" who="#AldonaFigura">(Senator Piotr Zientarski: Czyli bez dramatu…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#JaninaSagatowska">No to głosujemy. Chyba, że są jakieś inne głosy… Ale każdy słyszał.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#AldonaFigura">To znaczy…</u>
          <u xml:id="u-34.2" who="#JaninaSagatowska">Proszę zaproponować i wprowadzić… Ja bardzo proszę, bo to jest…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#AldonaFigura">To znaczy tak: ja myślę, że można byłoby przegłosowywać je po kolei. Ja będę mówiła, która poprawka, dla porządku, i wtedy nie będzie wątpliwości. Dobrze?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#JaninaSagatowska">No i dobrze. Z uwzględnieniem poprawki, bo też trzeba… No tak, nie możemy przegłosować blokiem, bo mogą być inne głosy. Jest poprawki pani senator, z którą np. ja… I też mam inne, więc chcę oddzielnie… Np. ja czegoś nie popieram. Tak że musimy oddzielnie głosować.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#JaninaSagatowska">Proszę, Pani Mecenas, proszę nam to omawiać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#AldonaFigura">Pierwsza poprawka to byłaby poprawka do artykułu… W art. 1 w pkcie 7, do art. 12d. I tu proponuje się, żeby w ust. 6 wyrazy „wydawania karty pobytu” zastąpić wyrazami „do kart pobytu”. Czyli przepis – ja już tak dla porządku go podam – by brzmiał: „Do udzielania zezwolenia na pobyt stały oraz do kart pobytu stosuje się przepisy działu” itd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#JaninaSagatowska">Kto jest za przyjęciem tej poprawki?</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#komentarz">(20)</u>
          <u xml:id="u-38.2" who="#JaninaSagatowska">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-38.3" who="#komentarz">(0)</u>
          <u xml:id="u-38.4" who="#JaninaSagatowska">Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-38.5" who="#komentarz">(0)</u>
          <u xml:id="u-38.6" who="#JaninaSagatowska">Jednogłośnie za. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-38.7" who="#JaninaSagatowska">Proszę bardzo, następna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#AldonaFigura">Następna to jest poprawka pierwsza… Przepraszam, poprawka pani senator Damięckiej. To jest poprawka polegająca na tym, żeby w art. 17a ustawy matki – nie nowelizacji, tylko ustawy matki… Już znajduję konkretny przepis. W art. 17a w ust. 5 – tylko proszę jeszcze mnie skorygować, gdybym się pomyliła – wyrazy „45 dni” zastępuje się wyrazami „60 dni”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#BarbaraBorysDamięcka">Może ja przeczytam, jak dokładnie to brzmi w ustawie, żeby wszyscy państwo to wiedzieli. I przy okazji chcę powiedzieć, że proponowałam tę zmianę na podstawie różnych dokumentów o terminowości, które dostawałam, m.in. dlatego, że to chodzi o 45 dni od podjęcia decyzji, czyli cały obieg dokumentów aż do etapu wojewody i do zrealizowania w banku… Po prostu to jest strasznie długa droga, która na ogół w 45 dniach się nie mieści. A teraz czytam, jak ten przepis w ustawie matce brzmi w tej chwili. Art. 17a pkt 5: „Kwoty stanowiące równowartość pomocy, o której mowa w art. 17, wypłaca się w terminie 45 dni od dnia wydania decyzji w tej sprawie”. Ja proponuję zachować całą tę formułę, ale „45 dni” zmienić na „60 dni” – bo wydaje mi się, że to jest realny termin, kiedy można by się spodziewać tej wypłaty. Tutaj chodzi o dosyć wysoką sumę, bo to jest suma 25 tysięcy zł na zagospodarowanie itd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#JaninaSagatowska">Dobrze, dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#JaninaSagatowska">Ja tylko przed głosowaniem jeszcze raz przypomnę to, co pani mecenas też podkreśliła, tzn. że to jest poprawka wykraczająca poza legislację przedłożoną nam przez Wysoki Sejm.</u>
          <u xml:id="u-41.2" who="#JaninaSagatowska">Proszę, kto jest za przyjęciem tej poprawki? Kto jest za poprawką pani senator Borys-Damięckiej?</u>
          <u xml:id="u-41.3" who="#komentarz">(Rozmowy na sali)</u>
          <u xml:id="u-41.4" who="#JaninaSagatowska">Pani nie jest?</u>
          <u xml:id="u-41.5" who="#PiotrZientarski">Już głosujemy.</u>
          <u xml:id="u-41.6" who="#JaninaSagatowska">Głosujemy. Pytam: kto jest za poprawką pani senator Borys-Damięckiej?</u>
          <u xml:id="u-41.7" who="#komentarz">(4)</u>
          <u xml:id="u-41.8" who="#JaninaSagatowska">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-41.9" who="#komentarz">(12)</u>
          <u xml:id="u-41.10" who="#JaninaSagatowska">Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-41.11" who="#komentarz">(4)</u>
          <u xml:id="u-41.12" who="#JaninaSagatowska">Poprawka nie przeszła.</u>
          <u xml:id="u-41.13" who="#JaninaSagatowska">Proszę bardzo, Pani Mecenas.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#AldonaFigura">Następna poprawka to jest poprawka zaproponowana jako pierwsza w opinii. Czy jeszcze raz…</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#JaninaSagatowska">Nie, to mamy podane.</u>
          <u xml:id="u-42.2" who="#PiotrZientarski">Tu już niepotrzebne…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#JaninaSagatowska">Te można blokiem, jak myślę… Jest wniosek, żeby te przegłosować blokiem, bo te są legislacyjne.</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#PiotrZientarski">I każdy ma je przed oczyma.</u>
          <u xml:id="u-43.2" who="#JaninaSagatowska">Tak, każdy ma je przed oczyma.</u>
          <u xml:id="u-43.3" who="#JaninaSagatowska">Kto jest za poprawkami zaproponowanymi przez Biuro Legislacyjne…</u>
          <u xml:id="u-43.4" who="#PiotrZientarski">Są opisane na stronie 5 i 6 w opinii.</u>
          <u xml:id="u-43.5" who="#JaninaSagatowska">…które przejął pan senator przewodniczący Zientarski?</u>
          <u xml:id="u-43.6" who="#komentarz">(20)</u>
          <u xml:id="u-43.7" who="#JaninaSagatowska">Jednogłośnie za. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-43.8" who="#JaninaSagatowska">Teraz poprawka pana senatora Artura Warzochy. Proszę jeszcze, by pani mecenas ją nam przeczytała. I głosujemy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#AldonaFigura">Czyli chodzi o tę poprawkę dotyczącą vacatio legis, tak?</u>
          <u xml:id="u-44.1" who="#JaninaSagatowska">Tak.</u>
          <u xml:id="u-44.2" who="#AldonaFigura">No, następuje skrócenie terminu i przepis… Zmiana polega na zastąpieniu wyrazów „po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia” wyrazami „w dniu następującym po dniu ogłoszenia”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#JaninaSagatowska">Dobrze, dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-45.1" who="#JaninaSagatowska">Kto jest za przyjęciem tej poprawki?</u>
          <u xml:id="u-45.2" who="#komentarz">(12)</u>
          <u xml:id="u-45.3" who="#JaninaSagatowska">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-45.4" who="#komentarz">(0)</u>
          <u xml:id="u-45.5" who="#JaninaSagatowska">Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-45.6" who="#komentarz">(8)</u>
          <u xml:id="u-45.7" who="#JaninaSagatowska">Poprawka przeszła. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-45.8" who="#JaninaSagatowska">Teraz poprawka mówiąca o przejściowym… bo z ustawy o cudzoziemcach…</u>
          <u xml:id="u-45.9" who="#AldonaFigura">Czy mam zreferować, na czym polega ta poprawka?</u>
          <u xml:id="u-45.10" who="#JaninaSagatowska">Nie, głosujemy nad poprawką, która już była zreferowana, wytłumaczona.</u>
          <u xml:id="u-45.11" who="#JaninaSagatowska">Proszę. Kto jest za przyjęciem tej poprawki?</u>
          <u xml:id="u-45.12" who="#komentarz">(20)</u>
          <u xml:id="u-45.13" who="#JaninaSagatowska">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-45.14" who="#komentarz">(0)</u>
          <u xml:id="u-45.15" who="#JaninaSagatowska">Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-45.16" who="#komentarz">(0)</u>
          <u xml:id="u-45.17" who="#JaninaSagatowska">Jednogłośnie za. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-45.18" who="#AldonaFigura">Jeszcze jedna.</u>
          <u xml:id="u-45.19" who="#JaninaSagatowska">Jeszcze jedna, tak. Proszę…</u>
          <u xml:id="u-45.20" who="#PiotrZientarski">To te przedłożone…</u>
          <u xml:id="u-45.21" who="#JaninaSagatowska">Tak, przedłożone nam tutaj przez…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#AldonaFigura">To poprawka redakcyjna, która polega na tym, żeby po wyrazach „dotacji gminie” wyrazy „która zapewni lokal mieszkalny repatriantowi i członkom jego najbliższej rodziny” zastąpić wyrazami „o której mowa w ust. 1”. Po prostu chodzi o to, żeby skrócić przepis.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#JaninaSagatowska">Dobrze, ja tę poprawkę przejęłam.</u>
          <u xml:id="u-47.1" who="#JaninaSagatowska">Proszę bardzo, kto jest za przyjęciem tej poprawki?</u>
          <u xml:id="u-47.2" who="#komentarz">(20)</u>
          <u xml:id="u-47.3" who="#JaninaSagatowska">Jednogłośnie za. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-47.4" who="#PiotrZientarski">Czyli to wszystko…</u>
          <u xml:id="u-47.5" who="#JaninaSagatowska">Czyli to wszystkie poprawki, nie już żadnych… Teraz głosujemy nad przyjęciem całości, ustawy z poprawkami.</u>
          <u xml:id="u-47.6" who="#JaninaSagatowska">Kto jest za?</u>
          <u xml:id="u-47.7" who="#komentarz">(20)</u>
          <u xml:id="u-47.8" who="#JaninaSagatowska">Jednogłośnie za. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-47.9" who="#JaninaSagatowska">Teraz wyznaczamy pana sprawozdawcę. I proszę… Tu uzgodniłam, że pan przewodniczący Artur Warzocha bardzo chętnie będzie sprawozdawcą w sprawie tej ustawy.</u>
          <u xml:id="u-47.10" who="#JaninaSagatowska">Czy są inne propozycje? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-47.11" who="#JaninaSagatowska">Proszę bardzo, sprawozdawcą będzie pan przewodniczący Artur Warzocha.</u>
          <u xml:id="u-47.12" who="#JaninaSagatowska">Dziękuję. Zamykam posiedzenie obu komisji.</u>
          <u xml:id="u-47.13" who="#JaninaSagatowska">Ale przypominam, że komisja emigracji zostaje tutaj, na miejscu, bo mamy jeszcze sprawozdanie. Dziękuję bardzo serdecznie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie14 minut 53)</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>