text_structure.xml
69.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 14 minut 52)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Piotr Zientarski)</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PiotrZientarski">Otwieram posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PiotrZientarski">Przedmiotem naszego posiedzenia jest rozpatrzenie wskazanych przez prezesa Najwyższej Izby Kontroli wniosków de lege ferenda zawartych w wynikach kontroli NIK „Bezpieczeństwo wypoczynku dzieci i młodzieży”, a także rozpatrzenie wskazanych przez prezesa NIK wniosków de lege ferenda zawartych w wynikach kontroli NIK „Dotacje dla niepublicznych szkół artystycznych oraz nadzór nad tymi szkołami”. Kolejny punkt porządku obrad dotyczył będzie rozpatrzenia ustawy o zmianie ustawy budżetowej na rok 2015.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PiotrZientarski">Serdecznie witam przybyłych na nasze posiedzenie gości. Jest z nami pan Wojciech Kwiatkowski, dyrektor departamentu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a także pan Adam Wiśniewski z tego ministerstwa, naczelnik wydziału finansowo-prawnego. Serdecznie witam pana Konrada Leszczuka, starszego specjalistę w Biurze Rozpoznawania Zagrożeń Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej. Państwową Straż Pożarną, Komendę Główną reprezentuje także dyrektor Biura Rozpoznawania Zagrożeń, pan Paweł Janik; serdecznie witamy. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji reprezentuje naczelnik wydziału w Departamencie Porządku Publicznego, pani Elżbieta Rusiak; witamy serdecznie. Ministerstwo spraw wewnętrznych reprezentuje także zastępca dyrektora Departamentu Budżetu, pani Małgorzata Trembecka; witamy. Są też goście, którzy jeszcze nie zdążyli się wpisać na listę… Bardzo proszę o uzupełnienie listy.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#PiotrZientarski">Witamy przedstawiciela Najwyższej Izby Kontroli, panią Elżbietę Jarzęcką-Siwik z Departamentu Prawnego i Orzecznictwa Kontrolnego, a także pozostałych gości, którzy w tej chwili weszli na salę. Serdecznie witamy.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#PiotrZientarski">Przyjmijmy procedurę, zgodnie z którą na początku przedstawiciele Najwyższej Izby Kontroli przedstawią krótkie konkluzje – wszyscy członkowie naszej komisji zapoznali się z tymi wnioskami izby – a później będę prosił ministerstwa o krótkie ustosunkowanie się do tych wniosków. Biuro Legislacyjne zabierze głos w trzeciej kolejności, a na końcu będzie dyskusja senatorska.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#Gloszsali">I prosimy o przedstawianie się do mikrofonu.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#PiotrZientarski">Tak. Nasze posiedzenie, tak jak zresztą każde, jest protokołowane, tak więc prosimy przedstawiać się przy zabieraniu głosu.</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#PiotrZientarski">Bardzo proszę, rozpoczynamy. Proszę przedstawiciela NIK o zreferowanie konkluzji de lege ferenda zawartych w wynikach kontroli NIK „Bezpieczeństwo wypoczynku dzieci i młodzieży”.</u>
<u xml:id="u-3.9" who="#PiotrZientarski">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PiotrProkopczyk">Bardzo dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PiotrProkopczyk">Piotr Prokopczyk, dyrektor Departamentu Nauki, Oświaty i Dziedzictwa Narodowego w Najwyższej Izbie Kontroli.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PiotrProkopczyk">Wnioski, które zostały sformułowane w wynikach kontroli „Bezpieczeństwo wypoczynku dzieci i młodzieży” – wnioski de lege ferenda, bo do nich się odniosę – dotyczyły dwóch naszych zdaniem bardzo istotnych kwestii. Jedna kwestia to doprecyzowanie warunków, jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży. W szczególności dotyczy to opinii właściwego miejscowo organu Państwowej Straży Pożarnej, jeżeli chodzi o spełnianie przez obiekt, w którym wypoczynek miałby być realizowany, wymagań przeciwpożarowych. Do tej pory to nie było określone. Wskazaliśmy potrzebę, aby taka opinia miała okres ważności 3 lata, to znaczy, żeby nie wcześniej niż 3 lata… Wyniki kontroli pokazywały, że w wielu przypadkach był z tym problem, że opinie, jeżeli chodzi o spełnienie wymagań przeciwpożarowych, były, powiedziałbym, dosyć stare.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#PiotrProkopczyk">Drugi wniosek de lege ferenda, który skierowaliśmy po przeprowadzeniu kontroli i który został zamieszczony w tym raporcie, dotyczył uregulowania kwestii sprawowania nadzoru nad wypoczynkiem, który jest realizowany za granicą. Ten nadzór nie został…</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#PiotrZientarski">Rozumiem, że łącznie te dwa punkty…</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#PiotrProkopczyk">Myślę, że dobrze byłoby o tych dwóch wnioskach łącznie powiedzieć…</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#PiotrZientarski">Dobrze.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#PiotrProkopczyk">…ponieważ zmiany, które są proponowane, dotyczą szerszego…</u>
<u xml:id="u-4.8" who="#PiotrZientarski">Nie ma sprzeciwów, tak że łącznie możemy rozpoznawać…</u>
<u xml:id="u-4.9" who="#PiotrProkopczyk">Ten drugi punkt porządku obrad, który będzie omawiany, dotyczy dotacji dla niepublicznych szkół artystycznych. Nie wiem, czy mam się teraz wypowiedzieć na temat tych wniosków w zakresie dotacji dla niepublicznych szkół artystycznych, czy na razie ograniczymy się do kwestii bezpieczeństwa wypoczynku dzieci i młodzieży.</u>
<u xml:id="u-4.10" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-4.11" who="#PiotrZientarski">Może…</u>
<u xml:id="u-4.12" who="#PiotrProkopczyk">Tak jak już powiedziałem, drugi wniosek de lege ferenda dotyczył kwestii związanej z określeniem organu, który ma sprawować nadzór nad wypoczynkiem realizowanym za granicą. To z mojej strony w tej chwili tyle. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PiotrZientarski">Dziękuję bardzo przedstawicielowi Najwyższej Izby Kontroli.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PiotrZientarski">Bardzo proszę właściwe ministerstwa o ustosunkowanie się do tych wniosków.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#PiotrZientarski">Proszę się przedstawić.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#JerzyDeneka">Jerzy Deneka, zastępca dyrektora Departamentu Zwiększania Szans Edukacyjnych w Ministerstwie Edukacji Narodowej, który odpowiada za nadzór nad organizacją wypoczynku dzieci i młodzieży.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#JerzyDeneka">Panie Przewodniczący! Wysoka Izbo!</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#JerzyDeneka">Chciałbym powiedzieć, że niezależnie od kontroli Najwyższej Izby Kontroli ministerstwo już wcześniej podjęło działania w celu uzupełnienia czy doprecyzowania przepisów związanych z organizacją wypoczynku dzieci i młodzieży. Wniosek Najwyższej Izby Kontroli o nowelizację rozporządzenia wymagał wcześniejszych zmian na poziomie ustawy, a więc przystąpiliśmy do nowelizacji ustawy, której głównym celem było zwiększenie bezpieczeństwa dzieci i młodzieży podczas wypoczynku, wzmocnienie nadzoru nad tym wypoczynkiem, zapewnienie odpowiedniej opieki wychowawczej uczestnikom wypoczynku oraz szerszego zakresu informacji dla użytkowników elektronicznej bazy wypoczynku. Tak na marginesie chciałbym dodać, że jest prowadzona elektroniczna baza wypoczynku, w której rejestrowane są wszystkie wypoczynki organizowane dla dzieci i młodzieży.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#JerzyDeneka">Chciałbym też powiedzieć, że w obecnie obowiązujących przepisach brakuje pewnych istotnych zapisów, takich na przykład jak definicja wypoczynku – podjęliśmy działania po to, żeby to uzupełnić – precyzyjnego określenia zasad nadzoru kuratora oświaty nad wypoczynkiem organizowanym zarówno w kraju, jak i zagranicą, jak również dotyczących wprowadzenia sankcji karnych za organizację wypoczynku bez umieszczenia zgłoszenia wypoczynku w bazie wypoczynku oraz za organizowanie wypoczynku z rażącym naruszeniem przepisów prawa. Zauważyliśmy także potrzebę usprawnienia funkcjonowania bazy wypoczynku, dzięki czemu będzie możliwy szerszy dostęp do informacji dotyczących organizacji wypoczynku. Na potrzeby wymogów konstytucyjnych dostosowaliśmy upoważnienie dla ministra właściwego do spraw oświaty do wydania rozporządzenia.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#JerzyDeneka">Ja pozwolę sobie tylko zasygnalizować niektóre sprawy, żeby nie zabierać państwu zbyt dużo czasu. A jeśli będą pytania, to z przyjemnością na nie odpowiem. Dokonaliśmy nowelizacji ustawy o systemie oświaty w zakresie wypoczynku dzieci i młodzieży. Ustawę tę pan prezydent Andrzej Duda podpisał 14 października, a wejdzie ona w życie 1 kwietnia 2016 r. W ustawie tej wprowadziliśmy definicję wypoczynku, określiliśmy zasady pierwszeństwa w korzystaniu z wypoczynku, doprecyzowaliśmy relację pomiędzy przepisami ustawy o systemie oświaty i ustawy o usługach turystycznych. Tu chciałbym podziękować Ministerstwu Sportu i Turystyki za współpracę w tym zakresie. Ponadto zapisaliśmy wyraźnie, że istnieje obowiązek ubezpieczenia uczestników wypoczynku za granicą zarówno od następstw nieszczęśliwych wypadków, jak i w zakresie kosztów leczenia. Wprowadziliśmy również ułatwienia dla szkół i placówek systemu oświaty, jeśli chodzi o organizację wypoczynku. Chodzi tutaj między innymi o odbiurokratyzowanie pewnych formalności tak, by organizacja wypoczynku stała się łatwiejsza. Poszerzamy także zakres informacji dostępnych w publicznej bazie wypoczynku. Ci, którzy są zainteresowani organizacją wypoczynku, zwłaszcza rodzice, będą mieć szerszy dostęp do informacji na temat organizowanego wypoczynku. Poszerzyliśmy zakres danych, które będą tam dostępne. Określiliśmy zasady postępowania w sytuacji wypadku, określiliśmy zasady nadzoru kuratora oświaty nad wypoczynkiem w kraju. I tutaj chciałbym jasno powiedzieć, że kurator oświaty właściwy ze względu na miejsce lokalizacji wypoczynku sprawował będzie bezpośredni nadzór nad wypoczynkiem, a więc będzie mógł kontrolować wypoczynek w miejscu jego organizacji, żądać wglądu do dokumentacji, żądać wszelkich wyjaśnień.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#JerzyDeneka">Dalej: doprecyzowaliśmy kompetencje kuratora w zakresie sprawowania nadzoru. Kurator, jeśli wcześniej wydał nakaz usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości lub nakaz przeniesienia uczestników do obiektu spełniającego warunki, ale te zalecenia nie zostały wypełnione, będzie mógł w drodze decyzji administracyjnej zakończyć prowadzenie wypoczynku. Wobec organizatorów, którzy będą realizować wypoczynek mimo tego, iż kurator nie wydał pozwolenia… Podlegać oni będą sankcjom karnym.</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#JerzyDeneka">Określiliśmy, zgodnie z uwagą Najwyższej Izby Kontroli, właściwość oraz zasady nadzoru kuratora oświaty nad wypoczynkiem za granicą. Nadzór nad wypoczynkiem za granicą sprawować będzie kurator oświaty właściwy ze względu na siedzibę lub miejsce zamieszkania organizatora wypoczynku. W ramach tego nadzoru kurator oświaty będzie zbierał i analizował informacje o stanie i warunkach realizacji wypoczynku, jak również będzie mógł żądać wszelkiej dokumentacji i występować do organizatora wypoczynku o dodatkowe informacje związane z organizacją wypoczynku.</u>
<u xml:id="u-6.7" who="#JerzyDeneka">Chciałbym na marginesie dodać, że zanim dokonaliśmy nowelizacji ustawy, uregulowaliśmy inne niezwykle ważne kwestie, m.in. wprowadziliśmy obowiązek niekaralności w przypadku kierowników i wychowawców wypoczynku, podobnie jak to jest w przypadku nauczycieli. Określiliśmy także warunki, jakie muszą spełniać organizatorzy i kierownicy wypoczynku. Ponadto uregulowaliśmy funkcjonowanie bazy wypoczynku. Chciałbym dodać, że jesteśmy w tej chwili na etapie procedowania rozporządzenia w sprawie organizacji wypoczynku dla dzieci i młodzieży. To rozporządzenie jako akt wykonawczy do ustawy będzie aktem prawnym, który udoskonali czy doprecyzuje kształt bazy wypoczynku, tej elektronicznej bazy, w której znajdują się niezwykle ważne informacje. Wcześniej uregulowaliśmy także kwestię organizowania kursów na kierowników i wychowawców wypoczynku. Te kursy nie mogą odbywać się wyłącznie drogą online. Zostały wprowadzone zajęcia praktyczne i egzamin.</u>
<u xml:id="u-6.8" who="#JerzyDeneka">Chciałbym również dodać, że ta druga uwaga, którą zgłosiła Najwyższa Izba Kontroli, również została uwzględniona. Ten zapis został wprowadzony do ustawy o systemie oświaty, która, jak mówię, już została podpisana przez prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej i będzie obowiązywała od 1 kwietnia 2016 r.</u>
<u xml:id="u-6.9" who="#JerzyDeneka">Jeśli chodzi o opinię potwierdzającą spełnianie przez obiekt wymagań ochrony przeciwpożarowej, o których jest mowa w ustawie, wydaną przez właściwego miejscowo komendanta powiatowego miejskiego Państwowej Straży Pożarnej, to jest ona ważna przez okres 3 lat od dnia jej wydania, jeżeli warunki ochrony przeciwpożarowej obiektu lub terenu nie uległy zmianie.</u>
<u xml:id="u-6.10" who="#JerzyDeneka">A zatem te uwagi, które zgłosiła Najwyższa Izba Kontroli, zostały w pełni… Pan był łaskaw wymienić te dwa punkty. Wiemy, że w tym pełnym raporcie było więcej uwag, ale wszystkie te uwagi zostały uwzględnione. Bardzo się cieszę, Szanowni Państwo, że na 424 posłów głosujących w sprawie przyjęcia ustawy 418 było za. Cieszę się, że ustawa, której celem jest zwiększenie bezpieczeństwa dzieci i młodzieży, została przyjęta, można powiedzieć, niemal jednomyślnie. Jesteśmy, jak mówię, na etapie procedowania rozporządzenia. Chcemy, aby z końcem stycznia, lutego najpóźniej, to rozporządzenie, po konsultacjach społecznych naturalnie, zostało podpisane przez ministra edukacji narodowej. W ten sposób, jak myślę, uaktualnimy przepisy, co pozwoli zadbać o bezpieczny wypoczynek dzieci i młodzieży. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PiotrZientarski">Dziękuję bardzo za obszerną informację przedstawicielowi Ministerstwa Edukacji Narodowej.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PiotrZientarski">Czy przedstawiciele wymienionej tu Straży Pożarnej chcieliby się wypowiedzieć w kwestii tego drugiego punktu, o którym mówił przed chwilą przedstawiciel MEN?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PawełJanik">Paweł Janik, Komenda Główna PSP.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PawełJanik">W zasadzie pan dyrektor powiedział… Wniosek dotyczący opinii Straży Pożarnej został w całości wdrożony w tejże ustawie, tak że nic do dodania w tej sprawie nie mam. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PiotrZientarski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PiotrZientarski">Czy ktoś z państwa gości chciałby się wypowiedzieć w tej kwestii? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PiotrZientarski">To może Biuro Legislacyjne, a potem senatorowie, pytania i oświadczenia senatorów.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#PiotrZientarski">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#DanutaDrypa">Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#DanutaDrypa">Danuta Drypa, Biuro Legislacyjne.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#DanutaDrypa">W tej sytuacji nie pozostało nic do powiedzenia, ponieważ ustawa, która nowelizuje ustawę o systemie oświaty, wyczerpuje, jak się wydaje, wnioski, które zostały zawarte w informacji Najwyższej Izby Kontroli. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PiotrZientarski">Krótko mówiąc, bezprzedmiotowe byłoby inicjowanie jakichś ustaw w tym przedmiocie.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PiotrZientarski">Pani senator Rotnicka.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#JadwigaRotnicka">Mam pytanie do strony rządowej o zdefiniowanie pojęcia „wypoczynek”. Każdy z nas ten wypoczynek rozumie w indywidualny sposób. Jakie są nowe elementy w tej ustawie, takie, których nie było dotychczas, w związku z czym była ona według Najwyższej Izby Kontroli nieprecyzyjna? Jako babcia, jako osoba, która może z tym mieć do czynienia, chciałabym wiedzieć, czy wypoczynek dziecka jest prawidłowo prowadzony. Jak mam rozumieć ten wypoczynek?</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PiotrZientarski">Proszę bardzo, Panie Dyrektorze.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PiotrZientarski">To jeszcze pan przewodniczący Pająk. A później łączna odpowiedź…</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#PiotrZientarski">Proszę bardzo, Panie Przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#AndrzejPająk">Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo! Szanowni Goście!</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#AndrzejPająk">Mam pytanie. Tutaj jest podane, że w latach 2011–2014, których dotyczyła kontrola, stwierdzono 328 tak zwanych dzikich wypoczynków. Ja miałem takie doświadczenia jako wójt gminy Zawoja, bo tam u nas był taki dziki wypoczynek… No, zakończył się on śmiertelnie; to był przypadek śmiertelny. Jakie kary są przewidziane dla tych, którzy to organizują? Przypuszczam, że takie próby na pewno jeszcze będą. Czy ci, którzy organizowali taki wypoczynek, ponieśli jakiekolwiek konsekwencje?</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PiotrZientarski">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PiotrZientarski">Pan senator Mróz.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#KrzysztofMróz">Ja mam dwa pytania. Pierwsze pytanie. W tym raporcie Najwyższej Izby Kontroli było napisane czy stwierdzone, że nadzór kuratorów troszeczkę mniej wagi przywiązywał do ferii zimowych. Skąd to się wzięło? Ja rozumiem, że w tej ustawie, po tych zmianach, to będzie trochę wzmocnione, ale ta ustawa wejdzie w życie dopiero z dniem 1 kwietnia, czyli de facto już po feriach zimowych. Ja nie rozumiem, skąd taka praktyka, że większy nadzór, sprawdzanie, weryfikowanie dotyczyło wypoczynku wakacyjnego, a mniejszy – wypoczynku zimowego. Ja jestem z okręgu, w którym mamy i Karpacz, i Szklarską Porębę. Bardzo dużo dzieciaków spędza tam ferie zimowe. Skąd taka praktyka i czy te najbliższe ferie, które za kilka tygodni… No, kilka tygodni to za dużo powiedziane, bo różnie się ferie rozpoczynają… To jest pierwsze zagadnienie.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#KrzysztofMróz">Drugie zagadnienie wiąże się z wypoczynkiem zagranicznym. Czy poza możliwością kontroli dokumentów kuratorzy będą mieli w praktyce jeszcze jakieś inne instrumenty weryfikacji, czy tylko na bazie tych dokumentów, które organizator będzie przedstawiał… Czasem się słyszy, choć nie są to częste przypadki, że gdzieś tam w ośrodku w jakimś kraju – rodzice często informują o tym media – są takie, a nie inne warunki. My mamy potężne, coraz lepsze doświadczenie z weryfikacją miejsc urlopowych, a tutaj mówimy o dzieciach, które chyba łatwiej jest oszukać, wprowadzić w błąd. Ja nie mam pomysłu, jak to można by zrealizować, ale chciałbym, żebyśmy rozszerzyli ten wątek. Jak to będzie w praktyce wyglądało? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PiotrZientarski">I pan przewodniczący Grabowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#ArkadiuszGrabowski">Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo! Szanowni Goście!</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#ArkadiuszGrabowski">Ja mam pytanie niejako poszerzające wcześniej zadane pytanie senatora Pająka. Chodzi mi o omówienie przez przedstawiciela ministerstwa mechanizmów, narzędzi wprowadzanych nową ustawą i planowanym rozporządzeniem wykonawczym w zakresie zapobiegania organizacji tych tak zwanych dzikich wypoczynków dzieci. Czy będą to narzędzia skuteczne? W tym raporcie jest mowa o 16% stwierdzonych w tym okresie badanym dzikich wypoczynków, a to jest dość dużo. Takie są moje pytania. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PiotrZientarski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PiotrZientarski">Innych pytań nie ma.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#PiotrZientarski">Bardzo proszę o odpowiedź pana dyrektora z MEN.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#JerzyDeneka">Pozwolę sobie odpowiadać w kolejności zadawanych pytań.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#JerzyDeneka">Pani Senator, sprawa wygląda w ten sposób, że w obecnie obowiązujących przepisach w ogóle nie ma definicji wypoczynku. Dlatego uznaliśmy za stosowne zdefiniować pojęcie „wypoczynek” tak, aby wyjaśnić, co rozumiemy pod tym pojęciem. Oczywiście mówimy o wypoczynku organizowanym dla dzieci i młodzieży szkolnej. Ustawa tak oto ten wypoczynek definiuje: ilekroć jest mowa o wypoczynku, należy przez to rozumieć wypoczynek organizowany dla dzieci i młodzieży w celach rekreacyjnych lub regeneracji sił fizycznych i psychicznych połączony ze szkoleniem lub pogłębianiem wiedzy, rozwijaniem zainteresowań, uzdolnień lub kompetencji społecznych dzieci i młodzieży, trwający nieprzerwanie co najmniej 2 dni w czasie ferii letnich i zimowych oraz wiosennej i zimowej przerwy świątecznej w kraju lub za granicą, w szczególności w formie kolonii, półkolonii, zimowiska, obozu i biwaku. Tak oto brzmi ta definicja. My chcemy wyraźnie podkreślić, że wypoczynek… Potocznie wypoczynek rozumiemy tak, że jedziemy gdzieś w góry czy nad wodę, opalamy się itd. Ale proszę pamiętać, że ten wypoczynek jest połączony z rozwijaniem różnych umiejętności. Są obozy żeglarskie, obozy sportowe, obozy językowe itp. Organizator wypoczynku będzie mógł łączyć pewne elementy, dosyć istotne, które wiążą się z wypoczynkiem, ale głównie mówimy o regeneracji sił fizycznych i psychicznych. Dlaczego co najmniej 2 dni? A dlatego, że wielu organizatorom, w tym m.in. harcerzom, przeszkadza obecny stan prawny, który nakazuje każdą formę organizacji jakiegokolwiek wypoczynku zgłaszać do kuratora. Harcerze pytają: czy jeżeli robimy zbiórki harcerskie, to też powinniśmy je zgłaszać? Oczywiście powinni, zgodnie z prawem. To wprowadza pewne zakłopotanie… A więc mówimy, że wypoczynek trwa co najmniej 2 dni. To à propos definicji.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#JerzyDeneka">Chciałbym na marginesie zaznaczyć, że zgodnie z obecnie obowiązującym prawem każdy wyjazd dzieci i młodzieży powinien być zgłoszony. A więc jeżeli np. babcia, tak jak pani senator tutaj wspomniała, wyjeżdża z dziećmi, także z dziećmi sąsiadów czy znajomych, nad morze, to powinna to zgłosić.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#JadwigaRotnicka">Komu?</u>
<u xml:id="u-20.4" who="#JerzyDeneka">Kuratorowi.</u>
<u xml:id="u-20.5" who="#JadwigaRotnicka">A jeżeli mam zgodę rodziców?</u>
<u xml:id="u-20.6" who="#JerzyDeneka">Tak, ale w świetle obecnie obowiązującego prawa ten wypoczynek powinien być zgłoszony. Z tym że oczywiście trzymajmy się rozsądku… Procedując ustawę, wprowadziliśmy bardzo wyraźny zapis, że z tego obowiązku będą zwolnione wyjazdy rodzinne. Chodzi o to, żeby ta babcia nie musiała tego zgłaszać. Tak że bardzo dokładnie precyzujemy zarówno definicję wypoczynku, jak i to, kto powinien ten wypoczynek zgłaszać.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#JadwigaRotnicka">Jeśli mogę się wtrącić… Wypoczynek jest to wypoczynek, w którym… No, masło maślane. Wypoczynek jest działalnością lub zorganizowaniem czasu, który spełnia takie warunki. Prawda? Bo jeżeli wypoczynek definiujemy poprzez wypoczynek, który obejmuje, nie wiem, odnowę biologiczną… No to jest definicyjnie takie trochę niespójne.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#JerzyDeneka">Pani Senator, ilekroć jest mowa…</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#JadwigaRotnicka">Ale ja rozumiem, o co chodzi.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#JerzyDeneka">…o wypoczynku, należy przez to rozumieć wypoczynek organizowany…</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#JadwigaRotnicka">No ale jeżeli przez wypoczynek należy rozumieć wypoczynek… Przepraszam, ale to są takie dywagacje, które moglibyśmy wieść długo.</u>
<u xml:id="u-22.4" who="#JerzyDeneka">Dla jasności spraw czasem prawnicy proponują, mimo pewnego zgrzytu stylistycznego, jasno coś podkreślić, żeby nie wprowadzać jakiejś dwuznaczności interpretacyjnej. Myślę jednak, że to nie jest kwestią taką bardzo istotną.</u>
<u xml:id="u-22.5" who="#JerzyDeneka">Teraz pytanie pana senatora Pająka o dzikie wypoczynki. Szanowni Państwo, trudno to zjawisko określić czy ocenić, dlatego że ktoś, kto na dziko organizuje wypoczynek, niekoniecznie może być zauważony przez służby czy przez kogokolwiek. Jeśli ktoś zgłosi, że w danym miejscu odbywa się wypoczynek, i jest podejrzenie, że ten wypoczynek jest prowadzony nielegalnie, obowiązkiem kuratora jest dokonanie wizytacji, czyli kontroli. Z tym że chciałbym jasno podkreślić, że w obecnym stanie prawnym nie ma żadnych sankcji karnych dla osoby, która ten dziki wypoczynek realizuje. A więc kurator przy wykorzystaniu innych służb typu straż pożarna, policja czy, powiedzmy, sanepid może dokonać zamknięcia wypoczynku, ale nie ma niestety żadnych sankcji karnych. Stąd też, honorując liczne uwagi zarówno kuratorów, organizatorów wypoczynku, jak również rzecznika praw dziecka, wprowadzamy sankcje karne w tym zakresie. Jest to po raz pierwszy… Przepisy karne po raz pierwszy wprowadzane są do ustawy o systemie oświaty. Karę grzywny za prowadzenie dzikiego wypoczynku orzekał będzie sąd i będzie ona wynosić od 20 zł do 5 tysięcy zł. Taka jest rozpiętość tej kary w zależności od decyzji sądu w tym zakresie. A więc jasno przepisy określają, że wypoczynek, który nie został zarejestrowany w bazie wypoczynku, i wypoczynek, na którego zgody nie wydał kurator oświaty… Organizator takiego wypoczynku będzie podlegał karze grzywny.</u>
<u xml:id="u-22.6" who="#JerzyDeneka">W odniesieniu do pytania pana senatora Mroza chciałbym powiedzieć, że ferie zimowe… To jest drobne nieporozumienie. Najwyższa Izba Kontroli wspomniała o tym, że wypoczynek w czasie w ferii zimowych nie podlega nadzorowi czy też jest niewłaściwie nadzorowany. My wnieśliśmy zastrzeżenie do protokołu Najwyższej Izby Kontroli… I tu chciałbym bardzo podziękować, bo zastrzeżenie, które złożyliśmy, zostało uwzględnione, a ten zapis został złagodzony. To nie jest tak, Szanowni Państwo, że wypoczynek organizowany zimą nie podlega nadzorowi kuratora. Oczywiście, że podlega. Kuratorzy wizytują wypoczynki w tym czasie organizowane. To nieporozumienie wzięło się stąd, że środki, które są przeznaczane na organizację wypoczynku – są to środki, które przeznacza wojewoda; one kształtują się na poziomie mniej więcej 28 milionów zł w skali kraju – są zazwyczaj wykorzystywane tylko i wyłącznie na wypoczynek letni. Stąd też jak gdyby większą wagę przywiązywano do sprawozdań z wypoczynku letniego, mając na uwadze wykorzystanie tych środków. Po kontroli Najwyższej Izby Kontroli my jasno sprecyzowaliśmy, że kuratorzy zobligowani są do pełnej sprawozdawczości również za okres ferii zimowych. Tak że to już się odbywa, niezależnie od tej nowelizowanej ustawy. Ten wypoczynek jest nadzorowany w sposób właściwy.</u>
<u xml:id="u-22.7" who="#JerzyDeneka">Jeśli chodzi o wypoczynek za granicą, Drodzy Państwo, to poza tym, że kurator przegląda dokumentację… Na podstawie przedłożonej dokumentacji określa, czy organizator spełnia wymogi. Dotyczy to przede wszystkim kwalifikacji kadry pedagogicznej, niekaralności tej kadry itd. Jeżeli są zachowane te wszystkie procedury i zasady, to wydaje zgodę. Oczywiście mamy pewien kłopot z takim bezpośrednim nadzorem tego wypoczynku. No, musielibyśmy delegować wizytatorów kuratorium np. do Hiszpanii, żeby zwizytowali ten wypoczynek. Myślę, że rozumieją państwo, iż to pociąga za sobą koszty, choć wizytatorzy na pewno chętnie pojechaliby zwizytować taki wypoczynek. Zgodnie z zapisami w tej znowelizowanej ustawie kurator będzie mógł żądać wszelkich wyjaśnień zarówno przed wydaniem zgody na realizację wypoczynku, jak również po realizacji tego wypoczynku. Ponadto, Drodzy Państwo, zgodzą się państwo ze mną, że trudno jest żądać opinii Straży Pożarnej co do tego, czy obiekt zagraniczny, do którego jedzie nasza młodzież, spełnia warunki. Zakładamy, że hotele lub też miejsca, do których udaje się organizator, spełniają wymogi, standardy, który są przyjęte wobec osób wypoczywających, czyli spełnia wymogi bezpieczeństwa.</u>
<u xml:id="u-22.8" who="#JerzyDeneka">Jeśli chodzi o pytanie pana przewodniczącego Grabowskiego o to, jakie mechanizmy mogą zapobiegać tym dzikim wypoczynkom… Szanowni Państwo, przede wszystkim prowadzimy bardzo intensywną politykę informacyjną. Na stronie Ministerstwa Edukacji Narodowej znajdują się wszelkie informacje, zwłaszcza dla rodziców, w jaki sposób sprawdzić organizatora. Zachęcamy do zaglądania do elektronicznej bazy wypoczynku, do której jest publiczny dostęp. Jeśli rodzic wpisze miasto, powiat i miejsce wypoczynku, wyświetli mu się w tej bazie nazwa organizatora, miejsce i wszystkie dane. My chcemy troszeczkę rozbudować tę bazę tak, żeby znalazło się tam więcej informacji. To zrobimy po nowelizacji rozporządzenia, o którym mówię, jako aktu wykonawczego do znowelizowanej ustawy. Chodzi o to, by rodzice mieli pełny wgląd, jeśli chodzi o organizację. Chcemy też unowocześnić tę bazę tak, żeby rodzic nie musiał wpisywać zbyt wielu informacji, tylko jakieś słowo klucz, a informacja od razu mu się wyświetliła. Jednocześnie uświadamiamy rodzicom, że jeżeli dany wypoczynek nie znalazł się w bazie wypoczynku, to znaczy, że nie ma zgody na jego realizację. Jeżeli nie ma go w bazie, to znaczy, że coś jest nie tak. Można dzwonić do kuratora i pytać, dlaczego ten wypoczynek nie widnieje w bazie wypoczynku.</u>
<u xml:id="u-22.9" who="#JerzyDeneka">Zwracamy też uwagę… Kilka dni temu wystosowaliśmy pismo do kuratorów z prośbą – to tak à propos wypoczynku za granicą – o uwrażliwienie organizatorów na różnego rodzaju zagrożenia związane z organizacją wypoczynku za granicą w związku z zamachami terrorystycznymi, z czym mieliśmy do czynienia ostatnio. Uwrażliwiamy organizatorów, żeby zaglądali na strony internetowe Ministerstwa Spraw Zagranicznych, gdzie zamieszczane są bieżące, rzetelne, aktualne ostrzeżenia przed wyjazdami do niektórych krajów. Zachęcamy także do rejestrowania wszystkich uczestników w systemie „Odyseusz”. Dzięki temu placówki dyplomatyczne mają pełną wiedzę o pobycie danych osób na terenie określonego państwa, obszaru. W związku z tym łatwiejszy jest kontakt służb dyplomatycznych, konsularnych z obywatelami. Oczywiście mam tu na myśli uczniów, którzy wyjeżdżają. Z tym że ten system jest indywidualny, bo tam się wpisuje numer PESEL. Każdy osobiście, indywidualnie musi wprowadzić swoje dane. Ważne, żeby przynajmniej opiekunowie podali swoje dane. Poza tym uświadamiamy organizatorów, żeby zabierali ze sobą adresy kontaktowe do placówek dyplomatycznych, znali telefony dyżurne po to, żeby w razie potrzeby taki kontakt był. Natomiast… Aha, jeszcze jedna uwaga. Panie Senatorze, jakie jeszcze mechanizmy mogą funkcjonować, jeśli chodzi o wypoczynek za granicą? Kurator może wykorzystywać służby dyplomatyczne. Mamy przecież konsulów na miejscu, którzy mogą w ramach swoich czynności, opieki nad naszymi obywatelami, pojechać i zajrzeć do miejsca wypoczynku, jeżeli tam coś złego się będzie działo. No, na szczęście jak do tej pory nie mieliśmy złych sygnałów, nie mieliśmy sytuacji, żebyśmy musieli, jak to się czasem się zdarza w różnych biurach podróży, zapewniać powrót młodzieży do domu. Cieszymy się, że… Czasem to są indywidualne osoby, które nie mają gwarancji bankowych…</u>
<u xml:id="u-22.10" who="#Gloszsali">Ubezpieczenia.</u>
<u xml:id="u-22.11" who="#JerzyDeneka">…ubezpieczeniowych… Nie mieliśmy takich sytuacji nieprzyjemnych, z czego się cieszę. Odpukać, żeby tak dalej było.</u>
<u xml:id="u-22.12" who="#JerzyDeneka">Jakie mamy mechanizmy przeciwdziałania organizowaniu dzikich wypoczynków? W zasadzie mechanizmów prawnych jako takich nie mamy. To są sygnały…</u>
<u xml:id="u-22.13" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-22.14" who="#JerzyDeneka">Tak, to są sygnały płynące od rodziców czy zaniepokojonych sąsiadów. Mieliśmy kiedyś zgłoszenie, że w pewnym budynku obok został urządzony wypoczynek dzieci i młodzieży. Zdaniem tej osoby ten budynek grozi wręcz zawaleniem, warunki są niewłaściwe. Jeśli taką informację otrzymujemy, włączamy kuratora, wizytatorów, którzy jadą i sprawdzają, czy te skargi są zasadne. Tak że poprzez tego typu zgłoszenia, a także zgłoszenia innych służb, straży pożarnej czy nadzoru budowlanego… Chciałbym państwu powiedzieć, że jeżeli kurator mazowiecki zarejestruje wypoczynek, dajmy na to, w Warszawie, a wypoczynek odbywa się na Mazurach… Kurator rejestruje ten wypoczynek, dopuszcza do jego realizacji i wysyła poprzez tę elektroniczną bazę informację do kuratora warmińsko-mazurskiego, że taki wypoczynek będzie na jego terenie organizowany. Informowane są także służby nadzoru, Straż Pożarna. Mieliśmy przypadki, Szanowni Państwo, niestety fałszowania dokumentów, opinii Straży Pożarnej. Były takie przypadki. Strażacy, po otrzymaniu informacji, że na ich terenie odbywa się wypoczynek, zauważyli, że te dokumenty nie są właściwe. No, to jest sprawa niemal prokuratorska.</u>
<u xml:id="u-22.15" who="#JerzyDeneka">Bez wątpienia uwzględniliśmy masę różnych sugestii, m.in. rzecznika praw dziecka, co do tego, aby wprowadzić sankcje karne. Krótko mówiąc, jeżeli stwierdzimy, że organizator organizuje wypoczynek dzieci i młodzieży bez zgody kuratora, podlegać będzie karze grzywny. Wysokość tej kary będzie orzekał sąd. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PiotrZientarski">Dziękujemy bardzo za wyczerpujące odpowiedzi.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#PiotrZientarski">Nie widzę innych zgłoszeń. Chciałbym poddać pod głosowanie…</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-23.3" who="#PiotrZientarski">Jeszcze? Proszę bardzo, Panie Senatorze. Pan senator Mróz jeszcze.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#KrzysztofMróz">Nie wiem, czy dobrze pana dyrektora zrozumiałem. Pan w pewnym momencie powiedział o tym wypoczynku zagranicznym. Jeżeli jest jakiś, powiedzmy, organizator… On nie ma obowiązku ubezpieczenia, tak? Jak organizuje to biuro podróży, to na podstawie innych przepisów ciąży na nim obowiązek ubezpieczenia, ale jeżeli, powiedzmy, stowarzyszenie taki wypoczynek organizuje… Ostatnio popularne są na przykład szkoły językowe. W pewnym momencie pan powiedział: cieszmy się, że nie mieliśmy takiego przypadku. No, cieszymy się, że nie trzeba było kogoś ściągać zza granicy, ale… Jak to wygląda? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#JerzyDeneka">Z przyjemnością państwu odpowiem, dlatego że jest sporo nieporozumień, jeśli chodzi o ubezpieczenie. Może zwrócę szerszą uwagę na ten problem. Kwestia ubezpieczenia uczniów, dzieci od następstw nieszczęśliwych wypadków, jest kwestią, która wprowadziła wiele nieporozumień w ostatnich latach. Rozporządzenie, które obowiązywało – ono zostało znowelizowane – nakładało obowiązek… Minister edukacji narodowej nakładał obowiązek ubezpieczenia dzieci od następstw nieszczęśliwych wypadków także w trakcie wycieczek krajowych. Dochodziło tutaj do nieporozumień, ponieważ ustawa związana z obowiązkiem ubezpieczeń jako akt wyższy nie nakłada tego obowiązku. Ubezpieczanie dzieci od następstw nieszczęśliwych wypadków na terenie szkoły jest dobrowolną rzeczą, zależną od rodziców. Rodzice nie muszą ubezpieczać, ale w powszechnym rozumieniu bardzo często dyrektorzy szkół niejako zmuszali rodziców, domagając się wpłat na ubezpieczenie. Chciałbym powiedzieć, że dzieci podlegają ubezpieczeniu od następstw nieszczęśliwych wypadków, przebywając na terenie szkoły. Składki, które często w szkole są zbierane, są dobrowolne. My nic nie mamy przeciwko temu, bo jest to dodatkowe ubezpieczenie dobrowolne. Jeżeli uczeń złamie nogę, komisja orzeknie procent utraty zdrowia i ten uczeń dostanie pewną kwotę odszkodowania. Konflikt polegał na tym, że ci rodzice, którzy mieli świadomość, że jest to dobrowolne, po prostu nie godzili się na to i często zasypywali nas pytaniami, dlaczego dyrektorzy domagają się… Uznano, że to jest trochę nieczyste etycznie, ponieważ dyrektor, który ubezpiecza w danej firmie, otrzymuje potem jakieś korzyści z tego powodu, autocasco ma za darmo itd. My chcieliśmy to uregulować i zrobiliśmy nowelizację w 2014 r., jesienią, bardzo wyraźnie mówiąc, że to ubezpieczenie jest dobrowolne. Ponadto istnieje pewne niewłaściwe przeświadczenie nauczycieli, którzy uważają, że jeżeli pozbierali te pieniążki od rodziców i ubezpieczyli dziecko, to również ich chroni to przed odpowiedzialnością cywilną. To ubezpieczenie nie chroni nauczycieli przed odpowiedzialnością cywilną. Jeżeli dziecko złamie nogę z winy nauczyciela, który będzie jakiś kabelek rozciągał, podłączając jakiś sprzęt, to rodzice będą mogli również ubiegać się na drodze cywilnej o odszkodowanie. To tak na marginesie. Te sprawy zostały uporządkowane. Podkreślam raz jeszcze: ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków, podobnie jak podczas wycieczek szkolnych, jest dobrowolne. Jest to tylko i wyłącznie wola rodziców. Dyrektor szkoły jest zobligowany do zapewnienia bezpiecznych warunków pobytu dziecka itd. Jeżeli coś się stanie, to, co przecież doskonale państwo wiedzą, dziecko trafi do szpitala i będzie miało zapewnioną opiekę lekarską.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#JerzyDeneka">Inaczej sprawa wygląda z wyjazdami za granicę. Ten obowiązek jest wpisany w rozporządzenie, z tym że my to przenieśliśmy do ustawy, zgodnie z uwagą prawników. To bardzo wyraźnie podkreślamy w tej znowelizowanej ustawie, co nie oznacza, że tego wymogu nie ma w rozporządzeniu. Ten wymóg jest w obecnie obowiązującym rozporządzeniu. Krótko mówiąc, każdy organizator, który wyjeżdża z dziećmi za granicę – nie jest ważne, czy to będzie szkoła, czy to będzie stowarzyszenie, czy to będzie wypoczynek organizowany przez osobę fizyczną – ma obowiązek ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków i kosztów leczenia. Ja ten temat zgłębiłem i wiem, że na terenie Unii Europejskiej ten pakiet świadczeń podstawowych jest różny. W niektórych państwach europejskich, także tych, które są w Unii Europejskiej, inaczej wygląda ten podstawowy pakiet. Pomimo tego, że mamy EKUZ, ta opieka różnie wygląda. To jest obowiązek, a więc każdy organizator musi to zrobić.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#JerzyDeneka">Na marginesie dodam, bo pan senator wspomniał tu o biurach podróży… Sprawę ubezpieczeń reguluje także ustawa o usługach turystycznych, gdzie jest bardzo wyraźnie to zapisane. Biura turystyczne, organizatorzy turystyki i pośrednicy turystyczni znakomicie o tym wiedzą. To mają wpisane w swojej ustawie. I to jest obowiązek. Nie może żaden uczeń wyjechać bez ubezpieczenia. Jeżeli nie będzie tego ubezpieczenia, to kurator po prostu nie wyrazi zgody na wyjazd. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PiotrZientarski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#PiotrZientarski">Innych pytań nie ma.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#PiotrZientarski">Proponuję przegłosowanie, że komisja nie podejmuje działań o charakterze inicjatywy ustawodawczej z uwagi na fakt, iż uchwalona w dniu 11 września 2015 r. ustawa o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz ustawa o Krajowym Rejestrze Karnym zrealizowała zalecenia i wnioski de lege ferenda Najwyższej Izby Kontroli.</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#PiotrZientarski">Kto jest za przyjęciem takiej uchwały?</u>
<u xml:id="u-26.4" who="#komentarz">(8)</u>
<u xml:id="u-26.5" who="#PiotrZientarski">Jednogłośnie przyjęta.</u>
<u xml:id="u-26.6" who="#PiotrZientarski">Przechodzimy do punktu drugiego naszego posiedzenia: rozpatrzenie wskazanych przez prezesa Najwyższej Izby Kontroli wniosków de lege ferenda zawartych w wynikach kontroli NIK „Dotacje dla niepublicznych szkół artystycznych oraz nadzór nad tymi szkołami”.</u>
<u xml:id="u-26.7" who="#PiotrZientarski">Bardzo proszę przedstawiciela NIK o przedstawienie wniosku.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PiotrProkopczyk">Bardzo uprzejmie dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#PiotrProkopczyk">Tu mamy trochę inną kontrolę niż poprzednia. Ta kontrola dotyczyła dotacji dla artystycznych szkół niepublicznych. W wyniku stwierdzonych nieprawidłowości podczas czynności kontrolnych opisanych w raporcie Najwyższa Izba Kontroli postanowiła sformułować następujące wnioski de lege ferenda. Przede wszystkim mówimy tutaj o określeniu w art. 90 ustawy podstawy naliczania dotacji dla niepublicznych szkół artystycznych o uprawnieniach szkół publicznych, które nie mają odpowiednika wśród typów szkół prowadzonych przez ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego. Wskazujemy na potrzebę podjęcia tych działań we współpracy z ministrem edukacji narodowej.</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#PiotrProkopczyk">Kolejny wniosek dotyczy wprowadzenia w art. 82 ustawy możliwości uzyskania uprawnień szkół publicznych z dniem rozpoczęcia działalności przez niepubliczne szkoły artystyczne realizujące kształcenie ogólne.</u>
<u xml:id="u-27.3" who="#PiotrProkopczyk">Wniosków jest jeszcze kilka, ale de lege ferenda w tym przypadku możemy mówić o tych dwóch. Wynika to przede wszystkim ze stwierdzenia pewnych nieprawidłowości przy udzielaniu dotacji i przy różnicowaniu stawki dotacji. Te wnioski są pokłosiem ustaleń, że szkoły niepubliczne otrzymywały mniejsze kwoty niż należy. Z mojej strony to tyle. Oczywiście jesteśmy gotowi odpowiedzieć na dodatkowe pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PiotrZientarski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#PiotrZientarski">Bardzo proszę o przedstawienie stanowiska ministerstwa w tej sprawie.</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#PiotrZientarski">Proszę uprzejmie.</u>
<u xml:id="u-28.3" who="#WandaZwinogrodzka">Dziękuję bardzo. Wanda Zwinogrodzka, podsekretarz stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Bardzo serdecznie dziękuję za zaproszenie na to spotkanie. O szczegółowe wyjaśnienia prosiłabym profesora Wiktora Jędrzejca, dyrektora Departamentu Szkolnictwa Artystycznego i Edukacji Kulturalnej.</u>
<u xml:id="u-28.4" who="#PiotrZientarski">Dziękuję, Pani Minister.</u>
<u xml:id="u-28.5" who="#PiotrZientarski">Bardzo proszę pana profesora.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#WiktorJędrzejec">Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#WiktorJędrzejec">W wyniku kontroli Najwyższej Izby Kontroli ten pierwszy punkt, o którym przed chwilą wspominał przedstawiciel Najwyższej Izby Kontroli, czyli sugestia, aby określić to w ustawie w art. 90, została w wyniku wystąpienia do ministra edukacji narodowej z 4 marca 2015 r.… Minister kultury zwrócił się do ministra edukacji o uwzględnienie przy okazji kolejnych prac nad ustawą o systemie oświaty tejże zmiany. Niestety prace nad ustawą były od tamtej pory tylko raz prowadzone i dotyczyły przed chwilą wspomnianego wypoczynku. Miały zatem bardzo wąski zakres. W rozmowach z ministerstwem edukacji dowiedzieliśmy się, że w tym terminie i w ramach tej nowelizacji taka poprawka nie może zostać wprowadzona. Jesteśmy w trakcie przygotowania kompleksowych rozwiązań dotyczących powoływania i funkcjonowania szkół niepublicznych artystycznych z uprawnieniami. Jak państwo pewnie wiecie, jest to problem wieloletni, obecny od początku reformy szkolnictwa, w zasadzie od 1991 r. Tego typu zaległości niestety są i mają miejsce przez wiele lat. Ta kontrola NIK wskazała niektóre z podstawowych zmian w legislacji. W tej chwili w ministerstwie kultury przygotowujemy kompleksową zmianę prawną dotyczącą właśnie art. 90.</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#WiktorJędrzejec">Co do drugiej uwagi, czyli wprowadzenia w art. 82 możliwości uzyskiwania uprawnień szkół publicznych z dniem rozpoczęcia działalności przez niepubliczne szkoły artystyczne realizujące kształcenie ogólne, to wniosek ten został zrealizowany w ramach nowelizacji ustawy z 20 lutego 2015 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw. Tam też zmieniono art. 85 ust. 1 ustawy o systemie oświaty, który stanowi, że niepublicznej szkole podstawowej, niepublicznemu gimnazjum i niepublicznej szkole artystycznej realizującej kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej lub gimnazjum, założonym zgodnie z art. 82 ust. 1–3, przysługują uprawnienia szkoły publicznej z dniem rozpoczęcia działalności. To pozwala finansować tę szkołę z dniem rozpoczęcia pracy.</u>
<u xml:id="u-29.3" who="#WiktorJędrzejec">Tak jak już wspominałem, to jest dosyć trudnym i wieloletnim problemem dostrzeganym w ministerstwie. Edukacja artystyczna jest prowadzona w placówkach państwowych ministra kultury, w jednostkach samorządu, a także realizowana przez szkoły samorządowe. Natomiast możliwość powstawania i realizowania jest w różnym stopniu uzależniona od decyzji ministra… W przypadku jednych minister bierze na siebie odpowiedzialność i może wyrazić zgodę lub nie, a w przypadku szkół niepublicznych obowiązuje prawo, że po spełnieniu tych wymogów od razu przysługuje prawo do ubiegania się o dotację. W związku z tym coroczne wystąpienia ministra kultury nie pozwalały dookreślić nawet kwoty… To rzeczywiście jest dosyć duży i długo trwający problem. To tyle, jeśli chodzi…</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PiotrZientarski">Panie Dyrektorze, jeśli można, to od razu, na gorąco… No, nie mamy najlepszych doświadczeń nie tylko z tej komisji, ale i ze współpracy z różnymi rządami, jeśli chodzi o deklaracje, że trwa praca nad jakąś ustawą. No, ta praca często, że tak powiem, jest w nieograniczonych zupełnie dystansach czasowych. Nas by interesowało, na ile zaawansowana jest ta praca, jeśli chodzi o ten pierwszy punkt. Chodzi o to, żebyśmy byli przekonani, że ona jest na tyle zaawansowana, iż wykonanie tych zaleceń będzie zapewnione i nie ma potrzeby naszej ingerencji. Tak że prosiłbym… Podejrzewam, że prace faktycznie trwają, ale proszę powiedzieć, jak to wygląda, jeśli chodzi o ich zaawansowanie.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#PiotrZientarski">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#WiktorJędrzejec">Dziękuję bardzo za to pytanie. To jest dosyć ważne. Jak już wspominałem, pierwsza reakcja nasza była natychmiastowa i tego 4 marca rzeczywiście były projekty zmian w ustawie… No, musimy pamiętać, że tę pracę wykonujemy we współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej, bo to oni odpowiadają za tą ustawę. Te nasze poprawki wtedy przygotowane nie znalazły… Dzisiaj, widząc rozległy problem finansowania szkół niepublicznych, przygotowujemy się do kompleksowej zmiany, którą planujemy zrobić w I kwartale 2016 r. Sytuacja samego parlamentu, wybory spowodowały wyhamowanie tych działań. My będziemy gotowi pewnie w I kwartale, żeby dokonać takich zmian, ale tylko i wyłącznie przy współpracy Ministerstwa Edukacji Narodowej. Mamy poczucie, że wszyscy zdają sobie sprawę z tego problemu, który dotknął szkoły, ale i sam resort.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PiotrZientarski">Będziemy mieli prośbę, jako że będziemy monitorować te prace, o poinformowanie naszej komisji o zakończeniu tych prac.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#WiktorJędrzejec">Oczywiście, Panie Przewodniczący. To deklarujemy na pewno.</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#PiotrZientarski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-32.3" who="#PiotrZientarski">Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby się w tej sprawie wypowiedzieć?</u>
<u xml:id="u-32.4" who="#PiotrZientarski">Pan senator Mróz. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#KrzysztofMróz">Ja mam pytanie do pani minister czy do pana dyrektora. Czy macie państwo wiedzę – pewnie taka wiedza jest – ile jest dzisiaj w Polsce niepublicznych szkół artystycznych?</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PiotrZientarski">Proszę bardzo o odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#WiktorJędrzejec">To ja powiem o całym zakresie… Wszystkich szkół artystycznych mamy blisko 1 tysiąc, a dokładnie 983. Wśród nich są niepubliczne szkoły artystyczne z uprawnieniami, a jest ich 137. I o tych mówimy. Szkół niepublicznych bez uprawnień mamy 242. To jest ta część edukacji, która nie podlega…</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-35.2" who="#WiktorJędrzejec">Tak, nie podlega… No i jest współfinansowana przez rodziców. Problemem, o którym trzeba sobie wyraźnie powiedzieć… Edukacja artystyczna nie jest obowiązkowa, w związku z czym nawet szacunkowe dane są trudne do określenia. Jest obowiązek, że rok wcześniej szkoły niepubliczne mają określić… No ale potem w wyniku naboru te dane się zmieniają, w związku z czym trudno jest w budżecie państwa te wahnięcia uwzględnić. A my dostajemy tylko rachunek do zrealizowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PiotrZientarski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#PiotrZientarski">Czy jeszcze są jakieś głosy w dyskusji?</u>
<u xml:id="u-36.2" who="#PiotrZientarski">Bardzo proszę panią legislator…</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#DanutaDrypa">Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#DanutaDrypa">Wobec powyższego niewiele pozostaje do dodania, oprócz potwierdzenia tego, co powiedział pan dyrektor. Część propozycji została już uwzględniona w ustawie nowelizującej ustawę o systemie oświaty, a powyższy problem został już szczegółowo przedstawiony. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PiotrZientarski">Rozumiem, że na tym etapie, przynajmniej w chwili obecnej, nie ma konieczności wdrażania inicjatywy ustawodawczej. Oczekiwać będziemy na informację… I taki wniosek składam.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#PiotrZientarski">Kto jest za przyjęciem tego wniosku?</u>
<u xml:id="u-38.2" who="#komentarz">(8)</u>
<u xml:id="u-38.3" who="#PiotrZientarski">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-38.4" who="#komentarz">(0)</u>
<u xml:id="u-38.5" who="#PiotrZientarski">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-38.6" who="#komentarz">(0)</u>
<u xml:id="u-38.7" who="#PiotrZientarski">Jednogłośnie za. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-38.8" who="#PiotrZientarski">Zakończyliśmy drugi punkt naszego posiedzenia.</u>
<u xml:id="u-38.9" who="#PiotrZientarski">I przystępujemy do punktu trzeciego: rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy budżetowej na rok 2015.</u>
<u xml:id="u-38.10" who="#PiotrZientarski">Druki sejmowe nr 65 i 102… Informuję państwa senatorów, że druki są na naszych stronach senackich.</u>
<u xml:id="u-38.11" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
<u xml:id="u-38.12" who="#PiotrZientarski">W związku z tym można się z nimi zapoznać za pomocą tabletów. To może chwila przerwy technicznej. Za chwilę nastąpi zmiana legislatora. Przyjdzie do nas legislator, który odpowiada za tę ustawę, i rozpoczniemy debatę w przedmiocie ustawy o zmianie ustawy budżetowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#komentarz">(Przerwa w obradach)</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PiotrZientarski">Możemy kontynuować.</u>
<u xml:id="u-40.1" who="#PiotrZientarski">Bardzo proszę o wprowadzenie do tej ustawy ze strony Ministerstwa Finansów. Bardzo proszę przedstawicieli o przedstawienie istoty zmiany ustawy budżetowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#AnetaCieloch">Aneta Cieloch, dyrektor Departamentu Finansowania Sfery Budżetowej.</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#AnetaCieloch">Szanowni Państwo! Wysoka Komisjo!</u>
<u xml:id="u-41.2" who="#AnetaCieloch">Dane sprawozdawcze szacunkowe o dochodach budżetu państwa do października wykazały, że dochody budżetu państwa nie zostaną zrealizowane w wysokości takiej, jak były planowane w ustawie budżetowej. W konsekwencji tego konieczne stało się urealnienie tych dochodów, co za tym idzie znowelizowanie tegorocznej ustawy budżetowej. Druga strona, strona wydatkowa, również wymagała nowelizacji ze względu na to, że powstały tzw. naturalne oszczędności związane z blokadami dokonanymi przez dysponentów części budżetowych. W związku z tym w ustawie budżetowej zostały zmniejszone wydatki dokładnie o takie kwoty, jakie dysponenci zablokowali swoimi decyzjami jako środki, których nie wydatkują. Dziękuję bardzo…</u>
<u xml:id="u-41.3" who="#PiotrZientarski">A może trochę szerzej, bo, powiem szczerze, jako laikowi w sprawach budżetowych trudno mi się zorientować, o co dokładnie chodzi. Może nieco szerzej… Bardzo bym prosił. Może nie jakoś bardzo szczegółowo, ale…</u>
<u xml:id="u-41.4" who="#AnetaCieloch">Wydatki budżetu państwa zostały zmniejszone o kwoty, jakie dysponenci części budżetowych zablokowali w swoich budżetach, czyli o środki powstałe w wyniku naturalnych oszczędności. Szczegółowe dane na temat zmniejszeń w poszczególnych częściach budżetu zostały przedstawione w uzasadnieniu do ustawy budżetowej. Może szerzej odniosę się do budżetów wojewodów i samorządowych kolegiów odwoławczych.</u>
<u xml:id="u-41.5" who="#PiotrZientarski">No właśnie. To nas interesuje w szczególności.</u>
<u xml:id="u-41.6" who="#AnetaCieloch">Dobrze. W wyniku nowelizacji, oprócz zmniejszenia dochodów, nastąpiły w przypadku niepodatkowych należności budżetowych, czyli tzw. dochodów zrealizowanych przez jednostki budżetowe, wykonania dochodów ponad plan. Za okres do października 2015 r. w niektórych z rodzajów dochodów zostały zrealizowane wyższe dochody. W przypadku wojewodów w wyniku zrealizowania wyższych dochodów zostały uaktualnione dochody o kwotę 145 milionów 861 tysięcy zł, do kwoty 2 miliardów 881 milionów 75 tysięcy zł. To zwiększenie dochodów dotyczyło przede wszystkim dochodów realizowanych przez starostów gospodarujących nieruchomościami Skarbu Państwa z tytułu opłat m.in. za trwały zarząd i wieczyste użytkowanie nieruchomości Skarbu Państwa, wpływów z odpłatnego nabycia prawa użytkowania wieczystego oraz prawa własności, sprzedaży mienia zasobu nieruchomości Skarbu Państwa, dzierżawę najmu nieruchomości Skarbu Państwa. To jest kwota 67 milionów 365 tysięcy zł. Również dochody z tytułu zwrotów niewykorzystanych dotacji z lat ubiegłych… To jest kwota 33 miliony 46 tysięcy zł. Dochody z tytułu grzywien, mandatów i innych kar pieniężnych – 4 miliony 89 tysięcy zł. To są główne pozycje w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-41.7" who="#AnetaCieloch">Natomiast jeśli chodzi o stronę wydatkową, to w wyniku projektowanej nowelizacji ustawy budżetowej przewidziano zmniejszenie wydatków w tej części o kwotę 110 milionów 713 tysięcy zł, w tym wydatki bieżące – 82 miliony 650 tysięcy zł i wydatki majątkowe w kwocie 28 milionów 63 tysiące zł. Kwotę zmniejszenia w poszczególnych województwach przedstawia zestawienie ujęte w uzasadnieniu do ustawy budżetowej. Jeśli państwo życzycie sobie, to je przeczytamy, jeśli nie, to… Główne tytuły, jakie dotyczyły tej części zmniejszeń… Chodziło tutaj o finansowanie z budżetów wojewodów składek na ubezpieczenie zdrowotne za bezrobotnych bez prawa do zasiłku. I to jest zmniejszenie o kwotę 70 milionów 535 tysięcy zł. Dalej, melioracje wodne, wydatki inwestycyjne – 25 milionów 535 tysięcy zł. Dalej, krajowe pasażerskie przewozy autobusowe – to jest dla przewoźników wykonujących krajowe autobusowe przewozy pasażerskie na finansowanie ustawowych uprawnień do bezpłatnych lub ulgowych przejazdów – 9 milionów 676 tysięcy zł. Prace geodezyjne i urządzeniowe na potrzeby rolnictwa – 3 miliony 272 tysiące zł.</u>
<u xml:id="u-41.8" who="#AnetaCieloch">Jeśli chodzi o samorządowe kolegia odwoławcze, to w wyniku projektowanej nowelizacji zaplanowane zostały dodatkowe dochody wynoszące 155 tysięcy zł. Najwyższe kwoty dochodów zostały zaplanowane: w SKO w Gdańsku – 63 tysiące zł; w SKO w Łodzi – 30 tysięcy zł; w SKO w Warszawie – 26 tysięcy zł. Były to dochody głównie z nadpłaconych wpisów od skarg kasacyjnych oraz kosztów postępowania sądowego, a także ze sprzedaży składników majątkowych. Jeśli chodzi o stronę wydatkową, to wydatki w projekcie zostały zmniejszone o 64 tysiące zł. Zmniejszenie to dotyczyło: SKO w Gorzowie Wielkopolskim – 30 tysięcy; SKO w Sieradzu – 30 tysięcy; SKO w Koszalinie – 4 tysiące zł. Jeśli chodzi o subwencje ogólną jednostek samorządu terytorialnego, to została ona zmniejszona o 3 miliony 291 tysięcy zł. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PiotrZientarski">Czy ktoś z państwa gości zaproszonych chciałby się wypowiedzieć?</u>
<u xml:id="u-42.1" who="#PiotrZientarski">Proszę bardzo, proszę się przedstawić.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#JadwigaRomaszko">Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-43.1" who="#JadwigaRomaszko">Z upoważnienia ministra rozwoju Jadwiga Romaszko, dyrektor Departamentu Budżetu Rozwoju w Ministerstwie Rozwoju.</u>
<u xml:id="u-43.2" who="#JadwigaRomaszko">W części 34 „Rozwój regionalny” nowelizacja ustawy obejmuje zwiększenie dochodów o kwotę 58,3 miliona zł. Te dochody są pewne, bo zostały już zrealizowane, a pochodzą głownie ze zwrotów dotacji z lat ubiegłych, wraz z należnymi odsetkami z tego tytułu. Co do zasady dotacje z poprzedniego roku rozliczone do końca stycznia kolejnego roku zmniejszają wydatki, natomiast zwroty, które są po 31 stycznia, przechodzą na stronę dochodów i co do zasady tego typu dochodów się nie planuje. NIK zgadza się z nami co do takiego podejścia. Te dochody, tak jak mówię, są pewne, bo już zrealizowane, w sensie już przekazaliśmy je jako dochody budżetu państwa.</u>
<u xml:id="u-43.3" who="#JadwigaRomaszko">Jeśli chodzi o wydatki w tej części, to nie zmniejszamy ich w ramach nowelizacji. My mamy budżet w ustawie budżetowej na poziomie 13 miliardów 802 milionów zł, w tym budżet państwa stanowi 1 miliard 655 milionów zł, a budżet środków europejskich – 12 miliardów 147 milionów zł. W trakcie roku ten budżet jest zwiększany z rezerw celowych. Mogę powiedzieć, że obecna realizacja to ponad 16 miliardów zł, a plan dotyczy około 19 miliardów. A zatem wydatki w części 34 „Rozwój regionalny” nie zmniejszają się, ale nowelizacja obejmuje wydatki zawarte w innym miejscu, a mianowicie przy programach zarządzanych i koordynowanych przez ministra rozwoju. Na te programy są przeznaczone środki z tzw. rezerwy celowej. To jest część 83 poz. 8, a chodzi o wydatki budżetu państwa. Ta rezerwa w ustawie budżetowej jest pokazywana łącznie z wydatkami na programy ministra właściwego do spraw rolnictwa. To jest rezerwa na poziomie 5 miliardów 733,8 miliona zł i została ona zmniejszona do kwoty 3 miliardów 984,8 miliona zł, to jest o 1 miliard 749 milionów zł. W części, która dotyczy programów zarządzanych i koordynowanych przez ministra rozwoju, a więc tych z udziałem środków unijnych, ta rezerwa wynosi dotychczas 3 miliardy 250,5 miliona zł i jest zmniejszana do 2 miliardów 397,8 miliona zł, to jest o 852,7 miliona zł. Powyższe ma związek z tym, że dysponenci w trakcie roku nie złożyli zapotrzebowania na te środki, czyli nie ma zagrożenia, że zmniejszenie wpłynie na realizację programów. Są to środki, które nie zostaną wykorzystane z uwagi na wolniejsze uruchamianie programów nowej perspektywy, zwłaszcza programów regionalnych. Ponadto ma to związek z niższą realizacją projektów kolejowych z obecnej perspektywy. Te projekty będą fazowane, przechodzą do realizacji w kolejnej perspektywie, natomiast alokacja z tych projektów zostanie wykorzystana w innych projektach, tzw. projektach miejskich typu tramwaje, gdzie beneficjentami są miasta i samorządy. Tu po prostu nie ma wkładu krajowego. Można powiedzieć, że zmniejszenie wydatków w tej części, z tej rezerwy o te 852,7 miliona zł nie zdestabilizuje realizacji programów, bo te kwoty to są oszczędności w ramach tych programów. Dochody i wydatki budżetu środków europejskich nie są nowelizowane – to podlega trochę innym regułom – a więc pozostają na tym samy poziomie. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PiotrZientarski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-44.1" who="#PiotrZientarski">Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby się wypowiedzieć?</u>
<u xml:id="u-44.2" who="#PiotrZientarski">Otwieram dyskusję.</u>
<u xml:id="u-44.3" who="#PiotrZientarski">Czy ktoś z państwa senatorów chciałby się wypowiedzieć, zadać pytanie?</u>
<u xml:id="u-44.4" who="#PiotrZientarski">Proszę bardzo, pan przewodniczący Grabowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#ArkadiuszGrabowski">Nie wiem, czy dobrze zrozumiałem. Pani przedstawiająca uzasadnienie zmiany ustawy budżetowej zwracała uwagę na to, że są nadwyżki dochodów, które…</u>
<u xml:id="u-45.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-45.2" who="#ArkadiuszGrabowski">Słucham?</u>
<u xml:id="u-45.3" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-45.4" who="#ArkadiuszGrabowski">Tak, ale troszkę inaczej jest napisane w uzasadnieniu tej ustawy. Tu jest, że są niewykonane dochody z tytułu podatków i dziura wynosząca, zdaje się, 10,5 miliarda… Tak? I teraz, jak rozumiem, przekierowujemy te zarezerwowane dochody w kwocie 6,5 miliarda na stronę wydatków. Tak? Na tym zmiana polega? Bo nie wiem, czy dobrze zrozumiałem. Deficyt de facto na ten moment wyniesie około 4 miliardów. Tak?</u>
<u xml:id="u-45.5" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-45.6" who="#ArkadiuszGrabowski">No, około 4 miliardów. I teraz przesuwamy środki z dochodów, że tak powiem, wyższych, te 6 miliardów…</u>
<u xml:id="u-45.7" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-45.8" who="#ArkadiuszGrabowski">Prosiłbym o rozwinięcie tego tematu.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#PiotrZientarski">Proszę bardzo, Pani Dyrektor. Proszę o rozwianie wątpliwości.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#AnetaCieloch">Dobrze. Ubytek dochodów w całym roku prognozowany jest na 10 miliardów 497 milionów 818 tysięcy, na co składa się ubytek dochodów podatkowych budżetu państwa, głównie z tytułu VAT, a także wyższa prognozowana realizacja dochodów niepodatkowych. Mówiłam tutaj o budżetach wojewodów i SKO. Tak? I to jest kwota 1 miliarda 730 milionów 183 tysięcy zł. Per saldo wychodzi, że zmniejszenie dochodów wynosi 10 miliardów. Natomiast zmniejszenie wydatków jest wynikiem blokad dysponentów. Ustawa o finansach publicznych stanowi, że wydatki w budżecie państwa… Istnieje nieprzekraczalny limit. Wydajemy gospodarnie, realizujemy budżet, ale istnieje limit, którego nie wolno przekroczyć. Dysponenci w wyniku wykonywania budżetów stwierdzają np., że powstały naturalne oszczędności i w związku z tym blokują plan wydatków. Ten zablokowany plan wydatków… O tyle zostały zmniejszone wydatki z budżetu państwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#PiotrZientarski">Proszę bardzo, pani senator Rotnicka.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#JadwigaRotnicka">To, o co chcę zapytać, nie jest, jeśli chodzi o kwoty, jakimi operuje budżet naszego państwa, wielkością znaczącą. Chodzi mianowicie o blisko 23 miliony zł, o które zmniejszono budżet wojewody wielkopolskiego. Co jest powodem takiego zmniejszenia? Jest to w skali naszego kraju największe zmniejszenie, bo stanowi właściwie 1/5 ogólnego budżetu przeznaczonego na województwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#PiotrZientarski">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#AnetaCieloch">Główną pozycją, w jakiej zostały niewykonane wydatki w województwie wielkopolskim, jest pozycja dotycząca składek na ubezpieczenie zdrowotne za bezrobotnych bez prawa do zasiłku. Jest to efekt mniejszej liczby bezrobotnych bez prawa do zasiłku.</u>
<u xml:id="u-51.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-51.2" who="#AnetaCieloch">Tak, to jest niewydatkowane, nie zostało…</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#PiotrZientarski">Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Czy pani mecenas z Biura Legislacyjnego?</u>
<u xml:id="u-52.1" who="#PiotrZientarski">Rozumiem, że poprawek nikt nie zgłasza. Naszym zadaniem jest przedstawienie naszej opinii Komisji Budżetu i Finansów Publicznych Senatu.</u>
<u xml:id="u-52.2" who="#PiotrZientarski">Rozumiem, że skoro nie ma uwag, to opiniujemy to pozytywnie.</u>
<u xml:id="u-52.3" who="#PiotrZientarski">Kto jest za przyjęciem takiej opinii?</u>
<u xml:id="u-52.4" who="#komentarz">(4)</u>
<u xml:id="u-52.5" who="#PiotrZientarski">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-52.6" who="#komentarz">(0)</u>
<u xml:id="u-52.7" who="#PiotrZientarski">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-52.8" who="#komentarz">(1)</u>
<u xml:id="u-52.9" who="#PiotrZientarski">Chyba nie ma potrzeby wyznaczania sprawozdawcy…</u>
<u xml:id="u-52.10" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-52.11" who="#PiotrZientarski">Jest? Do komisji budżetu… Rozumiem.</u>
<u xml:id="u-52.12" who="#PiotrZientarski">Czy ktoś z państwa senatorów chce się zgłosić?</u>
<u xml:id="u-52.13" who="#PiotrZientarski">Proponujemy senatora Grabowskiego jako sprawozdawcę. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-52.14" who="#PiotrZientarski">Zamykam posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 16 minut 08)</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>