text_structure.xml 59.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 9 minut 02)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy przewodnicząca Komisji Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą Janina Sagatowska)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#JaninaSagatowska">Dzień dobry. Witam państwa. Witam państwa na posiedzeniu połączonych Komisji Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą oraz Komisji Nauki, Edukacji i Sportu…</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#JaninaSagatowska">Proszę?</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#JaninaSagatowska">Aha, nie ma kworum.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#Gloszsali">Nie ma kworum.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#JaninaSagatowska">Ach, przepraszam, tak. Gości jest dużo, myślałam, że jest kworum. To muszę zaczekać. Senatorowie się zbierają.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#komentarz">(Rozmowy na sali)</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#JaninaSagatowska">Czy sekretarze powiedzą, czy jest kworum?</u>
          <u xml:id="u-3.9" who="#Glosyzsali">Tak, jest.</u>
          <u xml:id="u-3.10" who="#JaninaSagatowska">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-3.11" who="#JaninaSagatowska">Mamy już kworum obu komisji.</u>
          <u xml:id="u-3.12" who="#JaninaSagatowska">Otwieram posiedzenie połączonych komisji: Komisji Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą oraz Komisji Nauki, Edukacji i Sportu.</u>
          <u xml:id="u-3.13" who="#JaninaSagatowska">Witam wszystkich serdecznie. Witam przede wszystkim Wysokie Komisje, państwa senatorów. Witam także przybyłych gości. Witam pana ministra Adama Kwiatkowskiego z Kancelarii Prezydenta, jako inicjatora ustawy, oraz dyrektora departamentu do spraw Polonii i ewentualnie inne towarzyszące osoby, jeżeli są. Przepraszam, że ewentualnie je pominę. Witam serdecznie licznie przybyłych, już tu widzę, przedstawicieli Ministerstwa Edukacji Narodowej. Witam panią Urszulę Martynowicz, dyrektor Departamentu Strategii i Współpracy Międzynarodowej, panią Katarzynę Szłyk, zastępcę dyrektora Departamentu Prawnego, panią Beatę Pietrzyk, naczelnik wydziału w Departamencie Strategii i Współpracy Międzynarodowej, Mariusza Tokarskiego – witam serdecznie – głównego specjalistę w Departamencie Strategii i Współpracy Międzynarodowej. Witam panią Justynę Skrzydło z Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, podsekretarz stanu… Jeszcze jej nie widzę, ale może przybędzie, bo to zapowiadała, niemniej już ją witam. Czy pani Ewa Szczepańska z tegoż ministerstwa jest? Nie ma przedstawicieli ministerstwa infrastruktury. Witam serdecznie panią poseł Małgorzatę Wypych, posła sprawozdawcę w Sejmie; bardzo serdecznie witam. I witam panią Małgorzatę Krassowską, eksperta… Jest? O właśnie, jest pani. Witam panią Joannę z kancelarii… A, to nasza kancelaria. To dyrektorów i innych witam… O właśnie, witam panią Joannę Jarosławską, bo jej nie widziałam przez moment. Witam przedstawicieli Senatu, departamentu polonijnego i gabinetu marszałka Karczewskiego.</u>
          <u xml:id="u-3.14" who="#JaninaSagatowska">Bez zbędnej zwłoki przejdziemy do omawiania tej tak ważnej dla dzieci polonijnych ustawy, dlatego że mamy czas ewentualnie do 10.00, bo później mamy inne obowiązki, klubowe. Tak że bardzo bym prosiła, bo mamy także posiedzenie o 11.00, jeżeli będą wypowiedzi, o zwięzłość wypowiedzi. Takie sprawne przeprowadzenie procedowania nad tą ustawą pozwoli nam na sprawne zakończenie posiedzenia, z pożytkiem i bez uszczerbku merytorycznego.</u>
          <u xml:id="u-3.15" who="#JaninaSagatowska">Pozwolę sobie oddać głos panu ministrowi Adamowi Kwiatkowskiemu, jako że pan prezydent Rzeczypospolitej był inicjatorem tej tak ważnej dla Polonii ustawy.</u>
          <u xml:id="u-3.16" who="#JaninaSagatowska">Proszę, Panie Ministrze, o przedstawienie założeń i w skrócie właśnie tej ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#AdamKwiatkowski">Szanowna Pani Przewodnicząca! Szanowni Państwo Senatorowie! Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#AdamKwiatkowski">Ja w imieniu pana prezydenta Andrzeja Dudy chciałbym powiedzieć dosłownie 3 zdania na temat tego projektu ustawy, który został przyjęty przez Sejm i teraz będzie rozpatrywany przez Senat.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#AdamKwiatkowski">Ideą tego projektu, projektu, który narodził się w wyniku kierowanych również do Kancelarii Prezydenta petycji ze strony rodziców dzieci chodzących do szkół społecznych, petycji, które mówiły o tym, że ich dzieci są traktowane inaczej, niż te dzieci, które są kształcone w systemie szkolnych punktów konsultacyjnych… Oni zwracali się z taką inicjatywą i z takim wnioskiem, żeby ich dzieci również mogły otrzymać legitymacje szkolne i żeby mogły wtedy, kiedy przyjeżdżają do Polski, cieszyć się tymi samymi prawami, którymi cieszą się uczniowie polskich szkół. I tak naprawdę ta ustawa ma na celu zrównanie wszystkich dzieci chodzących do polskich szkół na całym świecie, bez względu na miejsce, typ szkoły, tak by przyjeżdżając do Polski, te dzieci mogły cieszyć się tymi samymi uprawnieniami.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#AdamKwiatkowski">Ta ustawa wprowadza również pewne uprawnienia i prawa dla nauczycieli. Tam, gdzie nauczyciele, którzy uczą w polskich szkołach, mogą korzystać ze zniżek, tam ta ustawa też ma… Jakby jej ideą jest wprowadzenie takich samych praw dla nauczycieli uczących poza Polską.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#AdamKwiatkowski">Ta ustawa zakłada też takie rozwiązania, w zakresie samego jej wprowadzania… I taki byłby cel i prośba czy wniosek pana prezydenta do parlamentu, żeby jej uchwalenie – chodzi mi tutaj teraz o czas jej uchwalenia – dawało szansę, żeby z tych praw można było skorzystać już w czasie najbliższych letnich wakacji.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#AdamKwiatkowski">Jeśli państwo będziecie mieli szczegółowe pytania, to postaram się na nie odpowiedzieć. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#JaninaSagatowska">Dziękujemy.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#JaninaSagatowska">Jeżeli później… Ja bym poprosiła w tym momencie także panią poseł sprawozdawcę, panią poseł Wypych o przedstawienie, jak w Sejmie przebiegał ten proces legislacyjny, a potem otworzymy dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#JaninaSagatowska">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#MałgorzataWypych">Państwo Przewodniczący! Wysokie Komisje!</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#MałgorzataWypych">Projekt ten był procedowany przez 2 komisje: Komisję Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Komisję Łączności z Polakami za Granicą. Po przeprowadzeniu pierwszego czytania i rozpatrzeniu projektu zmian na posiedzeniach 16 listopada i 14 grudnia w dniu 15 grudnia projekt ustawy wraz z zaproponowanymi poprawkami został przyjęty. Poprawki dotyczyły głównie sprecyzowania zakresu nauczania w języku polskim poprzez dokładne wyliczenie przedmiotów, jak również objęcia systemem ulg uczniów uczących się języka polskiego i innych przedmiotów w języku polskim w miejscu zamieszkania. I kolejne poprawki były troszeczkę konsekwencją tego, również poprawka związana z ustawą o muzeach, dlatego że te ulgi również będą dotyczyły wstępów do muzeów, jak też poprawka związana z parkami narodowymi.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#MałgorzataWypych">Część poprawek to były poprawki o charakterze redakcyjno-legislacyjnym. To m.in. dotyczy chyba artykułu… moment…</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#Gloszsali">To zmiany ministerstwa.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#MałgorzataWypych">To znaczy nie, tam była kwestia… Były w zasadzie 3 poprawki o charakterze legislacyjnym, z czego 2 były już 14 grudnia przyjęte, przejęte przez posłów. Istotna poprawka była taka, że legitymacje będą wydawane przez konsulów. To z kolei jak gdyby, ponieważ wiadomo, że wpłynęło pismo od Macierzy Szkolnej, zresztą m.in. pani poseł Joanna Fabisiak, członek komisji, podnosiła tę kwestię… W związku z tym, że postulat, który jest tutaj zawarty, żeby m.in. te legitymacje wydawane były przez wydziały konsularne ambasady Rzeczypospolitej w Wielkiej Brytanii… No, w tym momencie jak gdyby te poprawki, które zostały wprowadzone, go konsumują.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-6.6" who="#MałgorzataWypych">Dokładnie tak. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#JaninaSagatowska">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#JaninaSagatowska">Czy na tym etapie przedstawiciel… Zanim przejdziemy do pytań senatorów, może przedstawiciel Ministerstwa Edukacji Narodowej zabierze głos?</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#JaninaSagatowska">Na razie nie, tak? Jak będą pytania? Dobrze.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#JaninaSagatowska">To rozpoczynamy dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#JaninaSagatowska">Proszę bardzo, kto z…</u>
          <u xml:id="u-7.6" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-7.7" who="#JaninaSagatowska">A, jeszcze pan?</u>
          <u xml:id="u-7.8" who="#JarosławŁasiński">Ministerstwo Spraw Zagranicznych mogłoby się wypowiedzieć, Pani Senator?</u>
          <u xml:id="u-7.9" who="#JaninaSagatowska">A, właśnie… Przepraszam bardzo, bo nie miałam tu zapisane…</u>
          <u xml:id="u-7.10" who="#JarosławŁasiński">Jarosław Łasiński, Departament Konsularny.</u>
          <u xml:id="u-7.11" who="#JaninaSagatowska">Tak, bardzo proszę. Już spotykaliśmy się. Bardzo proszę o wypowiedź, bo to jak najbardziej dotyczy Ministerstwa Spraw Zagranicznych, jego ważnej roli.</u>
          <u xml:id="u-7.12" who="#JaninaSagatowska">Witamy też panią wiceminister infrastruktury.</u>
          <u xml:id="u-7.13" who="#JaninaSagatowska">Proszę, Panie Ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#JarosławŁasiński">Dziękuję bardzo, Pani Przewodnicząca.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#JarosławŁasiński">Przede wszystkim chciałbym poinformować, że pan minister Dziedziczak niestety nie dotrze. Upoważnił nas do występowania w jego imieniu i powiedzenia kilku słów.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#JarosławŁasiński">Zacznę od tego, że niestety nie ma jeszcze przygotowanego, przyjętego stanowiska rządu, co nam bardzo utrudnia pracę. Ja myślę, że pani minister Skrzydło opowie więcej jako osoba, która nadzorowała przygotowanie tego stanowiska rządu.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#JarosławŁasiński">Ja muszę zacząć od jednej sprawy: ustawa, chwalebna w swoim zamyśle, niestety nakłada na służbę konsularną nowe zadania, nie przewidując zabezpieczenia środków finansowych, które pozwoliłyby na rzetelne wykonanie tego zadania. Oszacowaliśmy bardzo rzetelnie liczbę ewentualnych uprawnionych do wydania legitymacji i zaświadczeń uprawniających do skorzystania z tych uprawnień, do zniżek. Z naszych wyliczeń wynika, że mówimy o liczbie 150 tysięcy osób w skali całego świata. Ja tylko przypomnę, że rocznie wydajemy 200 tysięcy paszportów. Bez zabezpieczenia nowych etatów konsulowie staną przed dylematem, co jest ważniejsze. Skończy się to w ten sposób, że wszystkie usługi konsularne świadczone dla obywatela polskiego będą wykonywane z opóźnieniem. Nasze wyliczenia wskazują, że aby spokojnie można było wykonywać tę ustawę bez uszczerbku dla innych zadań wykonywanych przez konsula, potrzebnych jest w kilku państwach świata łącznie 28 nowych etatów. Przy średnim szacunkowym koszcie jednego etatu, a liczymy to tak, że będzie to osoba na stanowisku średnim, pierwszego sekretarza, z małą rodziną, a więc z jednym dzieckiem… Mówimy łącznie o koszcie rocznym w wysokości 12 milionów 600 tysięcy zł. Takiej sumy w budżecie Ministerstwa Spraw Zagranicznych na nowe etaty nie ma. To tyle, jeżeli chodzi o kwestie finansowe.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#JarosławŁasiński">A teraz, jeżeli mogę kontynuować… Dokonaliśmy błyskawicznej analizy projektu, który został uchwalony przez Sejm, i chcielibyśmy zaproponować 2 techniczne poprawki doprecyzowujące przepisy dotyczące służby konsularnej. Ja sobie pozwolę w skrócie je omówić.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#JarosławŁasiński">Jeden z przepisów, ten, który mówi, że… W art. 6, tam, gdzie jest ust. 3, potrzebne są nowe ustępy. Jeden z ustępów mówi, że te dokumenty poświadczające uprawnienia wydaje konsul. Potrzebne są przepisy dotyczące przede wszystkim tego, że konsul prowadzi ewidencję osób uprawnionych, tego, co się zamieszcza w tej ewidencji, oraz doprecyzowujące kwestię upoważnienia ustawowego do wydania rozporządzenia, które określi wzór wniosku o wydanie dokumentu, wzory dokumentów oraz terminy ich wydawania i przedłużania ważności.</u>
          <u xml:id="u-8.6" who="#JarosławŁasiński">Druga poprawka techniczna – ja sobie pozwolę zaraz przekazać te poprawki – dotyczy zmiany ustawy – Prawo konsularne. Tam, gdzie propozycja Sejmu polegała tylko na dopisaniu nowego zadania polegającego na wydawaniu uczniom i nauczycielom dokumentów poświadczających uprawnienie, proponujemy, aby uniknąć wszelkich wątpliwości, uzupełnić jeszcze jeden przepis, który zawiera kategorie ogólne zwolnień od opłat konsularnych. Ustawa – Prawo konsularne zakłada, że przyjęcie i rozpatrzenie wniosków, dokonanie czynności podlega opłacie, chyba że ustawa zwalnia wprost dane czynności z opłaty. Proponujemy, aby wprost tę czynność wyłączyć spod opłaty, żeby nie było wątpliwości, że taka legitymacja, takie poświadczenie uprawniające do zniżek opłacie nie podlega.</u>
          <u xml:id="u-8.7" who="#JarosławŁasiński">Czy pani przewodnicząca pozwoli, że przekażę te 2 techniczne poprawki wraz z uzasadnieniami?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#JaninaSagatowska">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#JaninaSagatowska">Państwo Legislatorzy… O właśnie, Pani Legislator, proszę. Pani legislator Senatu przejrzy to w międzyczasie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#JustynaSkrzydło">Dziękuję, Pani Przewodnicząca.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#JustynaSkrzydło">Pani Przewodnicząca! Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo! Panie Ministrze!</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#JustynaSkrzydło">Przede wszystkim chciałabym podziękować za zaproszenie i dołączyć się do podziękowań kierowanych do pana prezydenta Rzeczypospolitej za tę inicjatywę ustawodawczą, którą postrzegamy, pomimo że jesteśmy Ministerstwem Infrastruktury i Budownictwa, odpowiedzialnym za ulgi, jako bardzo cenną, bo każda inicjatywa, która wspiera związek Polonii i Polaków oraz obywateli polskich z Rzeczpospolitą, z macierzą, jest inicjatywą cenną i tak należy ją postrzegać.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#JustynaSkrzydło">Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa przygotowało projekt stanowiska, który został przekazany do konsultacji międzyresortowych. Te konsultacje jeszcze się nie zakończyły, ponieważ tryb procedowania tego projektu był dosyć nadzwyczajny. Stanowisko rządu jest stanowiskiem pozytywnym, bo nie może być inne z uwagi na to, co na wstępie powiedziałam. Chciałabym w imieniu Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa zwrócić pań i panów senatorów uwagę na jedną, dosyć istotną sprawę w tym projekcie, a mianowicie powierzenie Ministerstwu Infrastruktury i Budownictwa zadania zdecydowanie wykraczającego poza kompetencje naszego resortu. Oczywiście my jesteśmy bardzo wdzięczni za zaufanie, że to infrastrukturze powierza się niejako zadanie porządkowania systemu wspierania oświaty polonijnej. Jednak wydaje nam się, że w art. 6 ust. 4 ministrem właściwym do określania wzoru, trybu, okresu ważności i zasad, na jakich ten okres ważności legitymacji czy też innych dokumentów, na podstawie których tak naprawdę osoby objęte tą ustawą będą mogły korzystać z tych ulg, powinien być minister właściwy do spraw oświaty i wychowania. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania absolutnie dysponuje wyjściową bazą informacyjną, tj. ośrodkiem wspierania polskiej edukacji za granicą, który to ośrodek już w chwili obecnej prowadzi współpracę ze szkołami polonijnymi, tymi, które są szkolnymi punktami konsultacyjnymi przy ambasadach, szkołami społecznymi czy też szkołami znajdującymi się w systemie oświaty. Jeśli panie i panowie senatorowie zadecydujecie inaczej, to my oczywiście z należytą starannością i pełnym profesjonalizmem do tego tematu podejdziemy i oczywiście w tym terminie 3 miesięcy od chwili wejścia w życie ustawy takowe wzory dokumentów i tryb ich wydawania przygotujemy. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#komentarz">(Rozmowy na sali)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#JaninaSagatowska">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#JaninaSagatowska">I prosiłabym ewentualnie o wyciszenie troszkę rozmów – już, Panie Ministrze – tak żebyśmy się słyszeli, bo sporo nas jest, a to są bardzo ważne sprawy.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#JaninaSagatowska">Proszę bardzo, Ministerstwo Spraw Zagranicznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#JarosławŁasiński">Dziękuję, Pani Przewodnicząca.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#JarosławŁasiński">Ja tylko w uzupełnieniu do wypowiedzi pani minister sprzed momentu. Ministerstwo Spraw Zagranicznych nie uchyla się od zadania uregulowania wzoru wniosku, trybu postępowania i w tym zakresie, jeżeli panie i panowie senatorowie by się zgodzili, można by rzeczywiście zmodyfikować delegację do wydania rozporządzenia, powierzając główne zadanie wydania rozporządzenia ministrowi właściwemu do spraw zagranicznych w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw oświaty i wychowania. Skoro to konsulowie mają być tym organem, który będzie wydawał dokumenty i przyjmował wnioski, wydaje się zasadne, aby to minister właściwy do spraw zagranicznych uregulował w rozporządzeniu sposób procedowania tych dokumentów. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#JaninaSagatowska">Już, już, tak. Senatorów na razie przepraszam, bo chodzi o to, żeby pytania były pełniejsze po wysłuchaniu tych wszystkich racji, które legły u podstaw przyjęcia przez Sejm takich, a nie innych rozwiązań. My musimy tego wszystkiego wysłuchać, żeby ewentualnie odnieść się i wprowadzić określone poprawki bądź ich nie wprowadzać.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#JaninaSagatowska">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#KatarzynaSzłyk">Katarzyna Szłyk, zastępca dyrektora Departamentu Prawnego w Ministerstwie Edukacji Narodowej.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#KatarzynaSzłyk">Ad vocem dyskusji na temat właściwości ministra do wydania tego rozporządzenia w sprawie wzoru dokumentu i trybu jego wydawania. Minister edukacji, pani minister Anna Zalewska, przedstawiła stanowisko pisemne, skierowane do pana ministra Andrzeja Adamczyka, w którym zostały podane takie argumenty, że regulacje dotyczące uprawnień do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego oraz źródło finansowania nie należą do właściwości działu administracji rządowej „oświata i wychowanie”, lecz do sfery właściwości ministra transportu. I dlatego w tej dyskusji nie traktowaliśmy tego jako właściwości głównie ministra edukacji, jednak minister właściwy do spraw edukacji jest organem współwydającym to rozporządzenie, w porozumieniu. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#JaninaSagatowska">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#JaninaSagatowska">Pan minister Adam Kwiatkowski chciał zabrać głos, tak? Bo się zgłaszał po tych wypowiedziach przedstawicieli resortów. Bardzo bym prosiła o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#AdamKwiatkowski">Pani Przewodnicząca! Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#AdamKwiatkowski">Ja bym chciał jedno sprostować i poprosić z drugiej strony pana dyrektora o przedstawienie nam informacji, z których wynika, że takich dzieci na świecie jest 150 tysięcy. My takimi danymi nie dysponujemy. Naszym zdaniem jest ich zdecydowanie mniej, a jeśli jeszcze weźmie się pod uwagę prawa wynikające z Karty Polaka, to te szacunki, które pan przedstawił, wydają się nam zdecydowanie większe niż te, którymi my dysponowaliśmy. To po pierwsze.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#AdamKwiatkowski">A po drugie, ja nie jestem w stanie na gorąco się odnieść do tych głosów i do tych poprawek. Mogę tylko wyrazić ubolewanie, że nie zostały zgłoszone w trakcie prac, które toczyły się w Sejmie. A jeśli chodzi o tryb pracy nad tą ustawą, to chciałbym zwrócić uwagę przedstawicieli rządu na to, że została ona przez pana prezydenta zgłoszona 2 maja tego roku. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#JaninaSagatowska">Proszę bardzo, odniesie się… To było do pana ministra spraw zagranicznych, więc proszę przedstawiciela o odniesienie się do tych wątpliwości pana ministra.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#JarosławŁasiński">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#JarosławŁasiński">Panie Ministrze, rzeczywiście już w maju mieliśmy szansę na spojrzenie na projekt ustawy, który w tamtym okresie w żadnym miejscu nie wspominał właściwości służby konsularnej, stąd wtedy zgłoszenie tych poprawek technicznych nie było możliwe. Prace przyspieszyły w Sejmie w ciągu ostatnich kilku dni, stąd dopiero wczoraj mieliśmy szansę na to, żeby dokonać błyskawicznej analizy i zaproponować poprawki, które poprawią i ułatwią sposób procedowania.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#JarosławŁasiński">Jeżeli chodzi o wyliczenia, to za przyzwoleniem pani przewodniczącej, ja bym poprosił o zabranie głosu panią Magdalenę Pszczółkowską, zastępcę dyrektora Departamentu Współpracy z Polonią i Polakami za Granicą. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#JaninaSagatowska">Proszę bardzo, Pani Dyrektor.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#MagdalenaPszczółkowska">Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#MagdalenaPszczółkowska">Bazowaliśmy na danych statystycznych Ministerstwa Edukacji Narodowej z 2013 r. Ja w tej chwili nie jestem gotowa, żeby je państwu przedstawić, bo nie byłam gotowa na takie pytanie. Jednak bez wątpienia, nawet na podstawie tych danych z 2013 r. i chociażby liczby dzieci polskich uczących się w Wielkiej Brytanii miedzy 2013 r. a 2016 r., można powiedzieć, że nastąpił już znaczący wzrost. Tak że bez wątpienia… To jest też nasza siła i nasze wspólne dobro, niemniej jednak liczba tych dzieci wzrasta, z czego się cieszymy, ale musimy to uwzględnić przy realizacji zadań przez służbę konsularną.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#GrażynaSztark">Pani Przewodnicząca, mam wniosek formalny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#JaninaSagatowska">Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#GrażynaSztark">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#GrażynaSztark">Pani Przewodnicząca, ja bym chciała zgłosić wniosek formalny o zakończenie w dniu dzisiejszym tej dyskusji. Wprawdzie nie ulega wątpliwości, że wszyscy jesteśmy absolutnie za tym projektem, jednak problem leży tutaj po stronie, że tak powiem, rządowej, problem, żeby się porozumieć w kwestii wydawania tych dokumentów, ustalenia tego. Pan prezydent, jak mniemam, potrafi zebrać jeszcze raz te wszystkie informacje. Może gdybyśmy na następne spotkanie… przepraszam, nie spotkanie, ale na następne posiedzenie komisji przyszli i mieli te wszystkie dane, to wszyscy bardzo chętnie byśmy to przegłosowali. Bo nie mamy… Jeszcze raz powtórzę: wszyscy jesteśmy absolutnie za tym, bo oczekujemy na ten projekt. Ale nie siedźmy tutaj i nie… Bo tutaj się zaczyna dyskusja pomiędzy członkami rządu, a nie nami. W związku z tym…</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#GrażynaSztark">Tak jak mówiłam, o zakończenie dyskusji, przełożenie tego posiedzenia i przedłożenie nam tego projektu ustawy o zmianie ustawy o uprawnieniach – powtórzę – do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego oraz niektórych innych ustaw, druk nr 388, na następnym posiedzeniu wraz z przygotowanym przez stronę rządową materiałem, jeżeli chodzi o stronę techniczną przygotowania tej ustawy. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#JaninaSagatowska">Ja tylko powiem, że jeszcze nawet nie rozpoczęliśmy, Pani Senator, dyskusji. Po to jest – ja tylko tak krótko – tylu przedstawicieli resortów, tu są same uprawnione osoby… No, nie będę tego…</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#JaninaSagatowska">Ale pan przewodniczący prosił też o głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#KazimierzWiatr">Panie Ministrze! Pani Minister! Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#KazimierzWiatr">Otóż ja chciałbym zgłosić wniosek przeciwny do tego, o którym pani senator tutaj powiedziała. Mam wrażenie, że udziela nam się atmosfera tego, co się dzieje na ulicy. Nie powinniśmy tutaj łączyć tych spraw. Projekt jest procedowany, jak pan minister powiedział…</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#Gloszsali">Od maja.</u>
          <u xml:id="u-24.3" who="#KazimierzWiatr">…od maja, tak więc nie przesadzajmy. 15 grudnia Sejm go uchwalił. Tak że, Panie Dyrektorze, od piętnastego było trochę więcej czasu niż tylko dzień wczorajszy na zapoznanie się z tym projektem. Tak że ja chciałbym złożyć 2 wnioski: pierwszy – przeciwny do propozycji pani senator, drugi – o przyjęcie tej ustawy bez poprawek. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#JaninaSagatowska">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#JaninaSagatowska">Mamy 2 wnioski, ale najpierw przegłosujemy pierwszy – bo to wniosek formalny i jest sprzeciw – żeby procedurom stało się zadość.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#JaninaSagatowska">Kto jest za przyjęciem wniosku pani senator Sztark, czyli za…</u>
          <u xml:id="u-25.3" who="#GrażynaSztark">…przełożeniem terminu…</u>
          <u xml:id="u-25.4" who="#JaninaSagatowska">…przełożeniem terminu… za przełożeniem debaty nad tą ustawą w komisjach?</u>
          <u xml:id="u-25.5" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
          <u xml:id="u-25.6" who="#JaninaSagatowska">Nie, nie, jest krótkie… Teraz nie udzielam głosu. Jesteśmy w fazie głosowania.</u>
          <u xml:id="u-25.7" who="#JaninaSagatowska">Kto jest za uwzględnieniem wniosku pani senator?</u>
          <u xml:id="u-25.8" who="#komentarz">(3)</u>
          <u xml:id="u-25.9" who="#JaninaSagatowska">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-25.10" who="#komentarz">(13)</u>
          <u xml:id="u-25.11" who="#JaninaSagatowska">Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-25.12" who="#komentarz">(0)</u>
          <u xml:id="u-25.13" who="#JaninaSagatowska">Wniosek nie został uwzględniony. Procedujemy dalej nad ważną dla Polonii ustawą.</u>
          <u xml:id="u-25.14" who="#JaninaSagatowska">Proszę bardzo, czy… Teraz ja bym proponowała, bo były wypowiedzi resortów… Proszę bardzo, czy są zapytania państwa senatorów w dyskusji?</u>
          <u xml:id="u-25.15" who="#JaninaSagatowska">Proszę, pan przewodniczący Artur Warzocha.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#ArturWarzocha">Pytanie do pana legislatora. Czy jest taka możliwość, żeby służby konsularne mogły udzielać zniżek na te legitymacje? Jest legislator na sali?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#JaninaSagatowska">Jest pani legislator. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#DanutaDrypa">Panie Senatorze, jeśli ja dobrze to rozumiem… Bo pan użył sformułowania „czy służby konsularne będą mogły udzielać zniżek”. Służby konsularne będą wydawały dokumenty…</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#JaninaSagatowska">Dokumenty potrzebne…</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#DanutaDrypa">…poświadczające możliwość korzystania z uprawnień do ulgowych przejazdów i wstępów do muzeów…</u>
          <u xml:id="u-28.3" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-28.4" who="#DanutaDrypa">Tylko będą wydawały te dokumenty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#JaninaSagatowska">To jest dokument uprawniający.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#komentarz">(Brak nagrania)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#KazimierzWiatr">Ja muszę powiedzieć, że trochę jestem zaskoczony tym, że część senatorów opuściła naszą salę, bo wcześniej składali deklaracje, że są za. I ja muszę powiedzieć, że jest to zupełnie bez precedensu, dotychczas to się nie zdarzało. I muszę powiedzieć, że oczywiście to… Chciałem to jednak podkreślić, bo przedtem w takiej krótszej wypowiedzi się odniosłem do propozycji pani senator. Przed nami jest sporo czasu, możemy zgłaszać poprawki, tutaj usłyszeliśmy pewne uwagi za i przeciw. Myślę, że nic nie stoi na przeszkodzie, żebyśmy w spokojnym trybie pochylili się nad tą ustawą, a następnie zdecydowali, czy chcemy ją poprawiać, czy przyjąć bez poprawek. To wszystko jest dzisiaj przed nami. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#JaninaSagatowska">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#JaninaSagatowska">Ja w tym momencie, bo widzę, że są pytania, mogą być pewne niezrozumienia, proszę panią legislator o przedstawienie krótko istoty, żeby nie było pomyłek, kto jakie uprawnienia ma ewentualnie. Bo to à propos też pytania, prawda? Proszę o przedstawienie stanowiska Biura Legislacyjnego. Bo rozumiem, że zasadniczych poprawek legislacyjnych nie ma? Taka była opinia? Ale proszę ewentualnie o uwagi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#DanutaDrypa">Pani Przewodnicząca! Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#DanutaDrypa">Biuro Legislacyjne nie zgłasza uwag do przedmiotowej ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#JaninaSagatowska">No właśnie.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#komentarz">(Brak nagrania)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#JaninaSagatowska">…Możliwość zapoznania się z opinią naszego Biura Legislacyjnego, które nie ma uwag od strony ani prawnej, ani legislacyjnej. Czyli po prostu od strony prawnej i innych ustawa absolutnie nie budzi zastrzeżeń.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#JaninaSagatowska">Proszę bardzo, czy ktoś z państwa senatorów jeszcze chciałby się…</u>
          <u xml:id="u-34.2" who="#JaninaSagatowska">Pan senator Bonisławski. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#RyszardBonisławski">Pani Przewodniczący! Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#RyszardBonisławski">W tytule ustawy pojawia się określenie „środkami publicznego transportu zbiorowego”, jest tam takie określenie. Czy „publiczny” to znaczy „państwowy”? Bowiem środki transportu są i samorządowe, i prywatne i to takie rozszerzenie dla wielu osób może być później zaskoczeniem. Bo np. na kolejach jest już kilku przewoźników i nawet nasze uprawnienia są nieuznawane przez niektórych, a co dopiero chociażby w transporcie autobusowym, który w Polsce się rozwija z każdym dniem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#JaninaSagatowska">Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#JanŻaryn">Dziękuję bardzo, Pani Przewodnicząca.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#JanŻaryn">Ja mam 2 pytania.</u>
          <u xml:id="u-37.2" who="#JanŻaryn">Pierwsze wynika z łączności między tym procedowanym dokumentem a niedawno uchwaloną ustawą oświatową. Mianowicie jedną z form nauczania wobec dzieci na uchodźstwie jest forma online prowadzona przez ORPEG. Czy te dzieci i młodzież także będą mogli korzystać z tychże ulg?</u>
          <u xml:id="u-37.3" who="#JanŻaryn">I drugie pytanie, łączące się z tym pierwszym. Mianowicie ja rozumiałem, że Ministerstwo Spraw Zagranicznych jest przygotowane do obsługi nie tylko w związku z tą ustawą, ale w związku ze wszystkimi możliwymi dokumentami dotyczącymi nauczania języka polskiego, polskiej kultury itd. poza granicami kraju, mianowicie że jest przygotowane do wydania legitymacji, takich legitymacji, które byłyby legitymacjami szkolnymi. Jest to wtedy jednorazowy wysiłek finansowy, a co roku pieczątka jest stawiana. W ten sposób wysiłek finansowy jest jednorazowy i jest daleko idąca oszczędność w następnych latach, co także można ująć kwotowo. Czy rzeczywiście jest to prawda? I czy w związku z tym nie rozmawiamy o sprawie, która już nie istnieje, bo MSZ podjął decyzję, że takie legitymacje będzie wprowadzał w porozumieniu z instytucjami rządowymi, które tutaj są reprezentowane?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#JaninaSagatowska">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#JaninaSagatowska">Jeszcze w tej turze pytań pan przewodniczący Artur Warzocha. Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#ArturWarzocha">To ja jeszcze panią legislator trochę pomęczę, jeżeli pozwoli.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#ArturWarzocha">Proszę w takim razie powiedzieć, czy przyznanie tych ulg, wydawanie legitymacji i wszystko to, co będzie związane z pracą konsularną w tym zakresie, będzie mogło być oparte na rozporządzeniu ministra spraw zagranicznych, czy trzeba będzie specjalnie do tego… czy ten zakres obowiązków musi regulować ustawa?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#JaninaSagatowska">Proszę, Pani Legislator.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#DanutaDrypa">Panie Senatorze, zakres i wysokość ulg określa ustawa, która jest właśnie zmieniana, czyli są zmieniane 3 ustawy: pierwsza z nich to ustawa o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego, która określa wysokość tych ulg, zarówno dla dzieci i młodzieży, jak i nauczycieli, a 2 kolejne ustawy mówią o ulgowych wejściach do muzeów czy też do parków narodowych. Czyli zasady korzystania ze zwolnień określone są w ustawie…</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#JaninaSagatowska">Tak.</u>
          <u xml:id="u-41.2" who="#DanutaDrypa">…w 3 ustawach, które właśnie są zmieniane w tej ustawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#JaninaSagatowska">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#JaninaSagatowska">Proszę, Pani Ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#JanDziedziczak">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#JanDziedziczak">Jeśli chodzi o pytanie drugie pana senatora Żaryna, to… Szanowni Państwo, pomysł ustawy jest znakomity, jak uważam, i chciałbym za niego bardzo pochwalić Kancelarię Prezydenta. To jest działanie niezwykle konstruktywne, pozytywistyczne, wspierające polską młodzież, rodziców za granicą. Ono jest oprócz tego motywujące. To jest bardzo ważne, że uprawnienia te dostają tylko ci, którzy uczęszczają, którzy uczą się języka polskiego, a nie wszyscy. Bywały takie pomysły, że wszyscy z zagranicy powinni to dostać. To nie miałoby najmniejszego sensu. Chodzi o to, żeby dostali właśnie ci, którzy wykonują tę pracę, zresztą głęboko patriotyczną, ze swoimi dziećmi i przekazują im polskość.</u>
          <u xml:id="u-43.2" who="#JanDziedziczak">Jednak jest gorąca prośba do państwa senatorów, bo prawda jest taka, że wszystko jest w waszych rękach, dokładnie w waszych rękach, nawet nie w rękach posłów, tylko właśnie senatorów. Chodzi oczywiście o ustawę budżetową. Wiem, że będzie zgłoszona poprawka, która w sposób znaczący zwiększy liczbę etatów w służbie konsularnej. I chcę powiedzieć jednoznacznie, że bez przyjęcia tej poprawki to nie wyjdzie. Bo już teraz państwo macie sygnał – zwłaszcza zwracam się tutaj do państwa senatorów z Komisji Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą – że czekamy na paszporty… tzn. nasi rodacy za granicą czekają na paszporty, niejednokrotnie wiele miesięcy. Nasi rodacy na Wschodzie czekają na Karty Polaka, niejednokrotnie wiele miesięcy. I cudów nie ma. To jest tak, że rocznie wydajemy około 200 tysięcy paszportów. To jest dokument wydawany raz na 10 lat, ale rocznie wydaje się 200 tysięcy paszportów. Wydajemy dwadzieścia kilka tysięcy Kart Polaka. Warto zaznaczyć, że większość Kart Polaka, oprócz kart dla osób starszych, to są również dokumenty na 10 lat. A to oznacza, że skutki pewnej kulminacji, pewnego entuzjazmu związanego z Kartą Polaka, która weszła w życie pod koniec 2007 r. – entuzjazm ten był w 2008 r. – będą widoczne, odczuwalne, również dla naszej służby konsularnej, zwłaszcza w roku 2018, pod koniec 2017 r., a zwłaszcza w 2018 r. To oznacza, że ci, którzy jako pierwsi w ramach właśnie tego entuzjazmu związanego z wyczekiwaną ustawą ruszyli do konsulatów w 2008 r., będą odnawiać Kartę Polaka w roku 2018. Znów będzie to prawdopodobnie znacznie więcej osób niż te dwadzieścia kilka tysięcy, które mamy teraz co roku w ostatnich latach, bo to będzie dwadzieścia kilka tysięcy plus ci, którzy będą odnawiać po 10 latach swoją kartę. Krótko mówiąc, nawet gdybyśmy tej legitymacji nie przyjęli, a moim zdaniem warto to przyjąć i zachęcam państwa senatorów do tego, bo z punktu widzenia polityki polonijnej jest to pomysł znakomity, za który to jeszcze raz panu prezydentowi i ministrowi Kwiatkowskiemu serdecznie dziękuję… Ale jeśli państwo nie zwiększycie liczby etatów w służbie konsularnej, to po prostu te kolejki będą jeszcze dłuższe. One i tak będą dłuższe… już teraz są długie, a będą dłuższe w związku z odnawianiem Karty Polaka. Ale jeśli państwo nie zwiększycie w tym budżecie, w tym głosowaniu na najbliższym posiedzeniu budżetowym w sposób znaczący – podkreślam: w sposób znaczący – nie wiem, o 50 etatów, 40 etatów… To jest duży wysiłek finansowy. Panie Dyrektorze, ile to mniej więcej jest?</u>
          <u xml:id="u-43.3" who="#JarosławŁasiński">Potrzebujemy 28 etatów.</u>
          <u xml:id="u-43.4" who="#JanDziedziczak">Czyli ile pieniędzy…</u>
          <u xml:id="u-43.5" who="#JarosławŁasiński">12 milionów 600 tysięcy zł.</u>
          <u xml:id="u-43.6" who="#JanDziedziczak">Potrzebujemy minimum 13 milionów zł, to jest minimum. Jeśli państwo tego nie zmienicie, to polityce konsularnej, a zatem polityce polonijnej, grozi katastrofa. I tu się zwracam do wszystkich państwa senatorów, a już zwłaszcza do – tak ośmielę się powiedzieć jako parlamentarzysta – koleżanek i kolegów senatorów z Komisji Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą. Bez tej poprawki, nie miejmy złudzeń, po prostu to nie będzie działać i to nie tylko w wymiarze legitymacji, ale również w wymiarze i paszportów, i Karty Polaka, i w ogóle codziennego kontaktu z konsulem, będącym głównym reprezentantem Rzeczypospolitej w kontakcie z Polakami za granicą. Więc tu jest gorący apel – korzystam z tego posiedzenia komisji – żeby państwo to przyjęli. Jeśli państwo to przyjmiecie, jeśli o te kilkadziesiąt etatów nasza służba wzrośnie, udźwigniemy to i ten ważny i znaczący projekt będzie możliwy do przeprowadzenia.</u>
          <u xml:id="u-43.7" who="#JanDziedziczak">Ja państwa jeszcze raz namawiam do zagłosowania za legitymacjami, jest to bardzo wartościowym projekt. I jeszcze raz dziękuję Kancelarii Prezydenta za tę inicjatywę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#JaninaSagatowska">Proszę bardzo, o głos prosi sprawozdawca, pani poseł Wypych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#MałgorzataWypych">Państwo Przewodniczący! Wysokie Komisje!</u>
          <u xml:id="u-45.1" who="#MałgorzataWypych">W czasie procedowania tego projektu ustawy w połączonych komisjach ta kwestia dotycząca opłat konsularnych w ogóle nie była poruszana. I moje pytanie jest takie: czy Ministerstwo Spraw Zagranicznych wyraża gotowość np. zwalniania z tych opłat? Bo art. 109 obecnie obowiązującego prawa konsularnego daje taką możliwość zwolnienia na wniosek – w tym momencie konsul może odstąpić od jej pobrania.</u>
          <u xml:id="u-45.2" who="#MałgorzataWypych">A drugie pytanie, jeżeli mogę, to do legislatora…</u>
          <u xml:id="u-45.3" who="#JaninaSagatowska">Tak, tak, proszę bardzo.</u>
          <u xml:id="u-45.4" who="#MałgorzataWypych">Chodzi o taką kwestię: czy źródłem zwolnienia z opłaty za te legitymacje musi być zmiana ustawy, czy można to zrobić rozporządzeniem?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#JarosławŁasiński">Teoretycznie oczywiście – odpowiem na to pytanie pani poseł – jest to możliwe. Tylko że ustawa – Prawo konsularne wskazuje pewne warunki, czyli konsul robi to na wniosek osoby zainteresowanej, uwzględniając jej sytuację osobistą lub majątkową. Co to oznacza? Będziemy zwalniać z opłaty, ale tworzymy dodatkową biurokrację, bo to musi być udokumentowane. Za każdym razem, gdy Najwyższa Izba Kontroli dokonuje kontroli, pierwszą sprawą, którą się interesują, są zwolnienia z opłaty konsularnej. Przypomnę, że one stanowią dochód Skarbu Państwa, więc konsul nie obraca swoim, tylko groszem publicznym. Stąd nasza poprawka o wpisanie expressis verbis, że ta czynność nie podlega opłacie, jest chyba z korzyścią dla sprawy.</u>
          <u xml:id="u-46.1" who="#JanDziedziczak">Jeśli można, jednym zdaniem…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#JaninaSagatowska">Pan minister. Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#JanDziedziczak">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-48.1" who="#JanDziedziczak">Ja uważam, że sens tej ustawy i tego dobrego pomysłu pana prezydenta jest możliwy do realizacji, jeśli te legitymacje będą wydawane za darmo i nie wyobrażam sobie innej sytuacji. Ale jeszcze raz zwracam się do państwa senatorów. To wszystko będzie możliwe, jeśli państwo przegłosujecie poprawkę zwiększającą pieniądze na służbę konsularną. Bez dodatkowych etatów, i to w znaczącej liczbie, to nie będzie działało.</u>
          <u xml:id="u-48.2" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-48.3" who="#JanDziedziczak">Tak, to jest budżet, ale to jest warunkowe, Drodzy Państwo. Bo moim zdaniem bez przyjęcia tej poprawki budżetowej dokładanie nowych obowiązków byłoby czymś nieodpowiedzialnym. Jednak uważam, że warto to zrobić, bo to jest niezwykle wartościowy projekt. A legitymacje – oczywiście mogę to zapowiedzieć – będą wydawane za darmo, ale jak państwo zwiększycie pieniądze na służbę konsularną.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#JaninaSagatowska">Proszę bardzo, pan… Już, zaraz, tylko pan senator Artur Warzocha był pierwszy. A później pan senator, dobrze?</u>
          <u xml:id="u-49.1" who="#JaninaSagatowska">Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#ArturWarzocha">Państwo Przewodniczący! Szanowny Panie Ministrze!</u>
          <u xml:id="u-50.1" who="#komentarz">(Rozmowy na sali)</u>
          <u xml:id="u-50.2" who="#JaninaSagatowska">Proszę o spokój, żebyśmy się słyszeli wszyscy.</u>
          <u xml:id="u-50.3" who="#ArturWarzocha">Ja powiem szczerze, że trochę jestem zaskoczony, szczególnie tą kwotą, która tutaj padła, 13 milionów zł na realizację w sumie, powiedziałbym, tak na pierwszy rzut oka, nawet jeśli weźmie się pod uwagę te liczby potencjalnych zainteresowanych osób czy podmiotów naszych działań, czyli dzieci, którym będą wydawane te legitymacje… Chyba ona trochę jest przeszacowana. 13 milionów zł to bardzo dużo pieniędzy. My oczywiście, jeżeli w ogóle jakakolwiek potrzeba zajdzie, będziemy to uwzględniać w toku prac nad ustawą budżetową. Myślę, że mogę w imieniu całej komisji czy nawet połączonych komisji powiedzieć, że będziemy to popierać, bo chcemy oczywiście dążyć do tego, żeby wyjść naprzeciw oczekiwaniom środowisk polonijnych. Jednak to jest kwota, która mnie osobiście zaskoczyła. Przecież, Szanowni Państwo, mówienie przez państwa urzędników o tym, że to będzie wymagało dodatkowej biurokracji, opracowania jakiegoś dokumentu, każdorazowego zwracania się strony zainteresowanej o to, żeby taką ulgę w postaci zwolnienia z opłat przyznało… To jest w sumie bardzo prosty zabieg, bo można opracować szablon takiego dokumentu, który za każdym razem będzie podpisywany przez rodziców dzieci, i na podstawie tego konsul będzie mógł wyrazić taką zgodę i odstąpić od tych opłat. Więc tutaj nie widzę jakiegoś problemu.</u>
          <u xml:id="u-50.4" who="#ArturWarzocha">Jeżeli jednak pan dyrektor mówi o tym, że boi się tego, że narazi się na jakieś uwagi ze strony organów kontrolnych, np. Najwyższej Izby Kontroli… Jeżeli izba w toku prowadzonych czynności kontrolnych dojdzie do takiego wniosku, że jest to niewłaściwe, nieprawidłowe, to zgłosi wniosek de lege ferenda i będziemy to po prostu zmieniać wtedy, kiedy taki wniosek do nas trafi.</u>
          <u xml:id="u-50.5" who="#ArturWarzocha">Ja bym proponował – oczywiście cały czas pamiętając o tym, o czym mówi pan minister Jan Dziedziczak, że to będzie wymagało jakichś nakładów, bo to my oczywiście weźmiemy pod uwagę w toku prac nad ustawą budżetową, i to już niebawem – żebyśmy po prostu już zmierzali do zakończenia tej dyskusji, bo chyba niepotrzebnie rozciągamy jakiś wątek, który pojawił się w sposób poboczny, ale zaprząta naszą uwagę. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#JaninaSagatowska">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-51.1" who="#JaninaSagatowska">Panie Ministrze, może będzie do pana jeszcze pytanie, bo pan poseł się zgłaszał…</u>
          <u xml:id="u-51.2" who="#MichałPotoczny">Senator.</u>
          <u xml:id="u-51.3" who="#JaninaSagatowska">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#MichałPotoczny">W zasadzie kolega przedmówca wyczerpał temat. Wyliczyliśmy tu z kolegami, że na jeden etat to jest 38 tysięcy 600 zł i też uważaliśmy, że to nieco za dużo. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#JaninaSagatowska">Poproszę, Panie Ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#JanDziedziczak">Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-54.1" who="#JanDziedziczak">To jest tak, że inaczej wygląda etat w Polsce, a inaczej za granicą. Koszt jednego pracownika za granicą jest bez porównania większy. To jest kwestia wynajęcia mu mieszkania, to jest kwestia wszystkich świadczeń, również w innych walutach, kosztów życia itd. Mogę państwu powiedzieć, że szacunkowy średni koszt utrzymania jednego stanowiska pierwszego sekretarza… No, to jest takie średnie stanowisko, powiedziałbym. I tutaj zaokrąglamy to do rodziny z 1 dzieckiem, a wiadomo, że są osoby z 5 dzieci, są osoby bezdzietne, no ale zaokrąglamy to. W przypadku rodziny z jednym dzieckiem to jest 450 tysięcy zł rocznie, bo w tym na wynagrodzenia to jest 100 tysięcy zł – tak średnio. A zatem dla 28 nowych etatów daje to łączną sumę 12 milionów 600 tysięcy zł. I zwiększenia, szacunki nasze są takie: 1 etat w Belgii, 2 etaty na Białorusi, 1 etat w Republice Czeskiej, 1 etat w Rosji, 1 etat we Francji, 1 etat w Irlandii, 2 etaty w Kanadzie – przypomnę, że tam mamy wydział konsularny w Ottawie, a także konsulaty generalne w Vancouver i Toronto – 2 etaty na Litwie, 3 etaty w Niemczech, bo również tam jest kilka konsulatów generalnych, czyli wydział w stolicy plus 3 konsulaty generalne, 1 etat w Szwecji, 5 etatów na Ukrainie – tam mamy rekordową sieć konsularną – 5 etatów w Stanach Zjednoczonych, 3 etaty w Wielkiej Brytanii – tam planowany jest m.in., tak jak zresztą w kilku innych miejscach, oddzielny dodatkowy etat konsula polonijnego.</u>
          <u xml:id="u-54.2" who="#JanDziedziczak">Szanowni Państwo, ja powiem jeszcze raz: już teraz jest niedobrze, i państwo doskonale o tym wiedzą, już teraz czeka się bardzo długo na paszport, dużo za długo, już teraz czeka się bardzo długo na Kartę Polaka, dużo za długo, więc w zasadzie ta poprawka powinna być przyjęta mimo kontekstu legitymacji. Ale skoro do 200 tysięcy paszportów, na które się czeka tyle miesięcy, dodatkowo dodajemy 150 tysięcy legitymacji, które trzeba będzie przedłużać co roku, a nie co 10 lat tak jak paszport, to możecie państwo sobie wyobrazić, jak wielkie są potrzeby służby konsularnej. I to trzeba powiedzieć sobie uczciwie.</u>
          <u xml:id="u-54.3" who="#JanDziedziczak">Pomysł obiektywnie jest znakomity i my z całego serca go popieramy, gdyż jest to ogromny prezent dla tych, którzy posyłają swoje dzieci do polskich szkół za granicą. I jest to wyraźne powiedzenie przez państwo polskie, że warto to robić, że my traktujemy to poważnie. Jeszcze raz dziękuję za ten mądry pomysł, do którego poparcia gorąco zachęcam, ale podkreślam, że jest to, że tak powiem, formuła nierozerwalna z tą państwa, Senatu, poprawką budżetową. Jeśli tego nie będzie, będzie niedobrze, nawet bez kwestii legitymacji, bo już jest niedobrze i musimy to wszyscy, państwo, Senat jako izba szczególnie wrażliwa na potrzeby Polonii, poprawić. Więc zachęcam państwa do tego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#JaninaSagatowska">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-55.1" who="#JaninaSagatowska">Żeby uporządkować, poproszę panią… Bo rozumiem, że Biuro Legislacyjne nie złożyło żadnej propozycji poprawki. Propozycje poprawek zostały przedłożone przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych.</u>
          <u xml:id="u-55.2" who="#JaninaSagatowska">Czy są jeszcze jakieś poprawki?</u>
          <u xml:id="u-55.3" who="#JaninaSagatowska">Pan senator?</u>
          <u xml:id="u-55.4" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-55.5" who="#JaninaSagatowska">Teraz przyjmujemy poprawki.</u>
          <u xml:id="u-55.6" who="#Gloszsali">Tak.</u>
          <u xml:id="u-55.7" who="#Gloszsali">Zgłaszał je pan dyrektor.</u>
          <u xml:id="u-55.8" who="#JaninaSagatowska">Pan dyrektor, ale ja rozumiem…</u>
          <u xml:id="u-55.9" who="#JanDziedziczak">Ale ja je podtrzymuję.</u>
          <u xml:id="u-55.10" who="#JaninaSagatowska">Pan minister je podtrzymuje, ja tak to rozumiem, Panie Ministrze.</u>
          <u xml:id="u-55.11" who="#JaninaSagatowska">W związku z tym pan senator Żaryn ma poprawkę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#JanŻaryn">Tak. Ponieważ nie uzyskałem odpowiedzi na swoje pierwsze pytanie, uzyskałem tylko na drugie od pana ministra Jana Dziedziczaka, to chciałbym wnieść poprawkę dotyczącą możliwości otrzymania legitymacji przez dzieci uczące się online.</u>
          <u xml:id="u-56.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-56.2" who="#JanŻaryn">W którym miejscu jest to zapisane?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#JaninaSagatowska">Proszę, pan minister Adam Kwiatkowski. Panie Ministrze…</u>
          <u xml:id="u-57.1" who="#Gloszsali">Pani dyrektor.</u>
          <u xml:id="u-57.2" who="#JaninaSagatowska">A, pani dyrektor. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#UrszulaMartynowicz">Szanowni Państwo, zasada jest taka, że każda osoba, która jest uczniem, po przyjęciu tej ustawy bez względu na to uczniem jakiej szkoły, będzie uprawniona do korzystania z tej legitymacji. Jeżeli osoba ucząca się online jest uczniem szkoły, która realizuje w ten sposób swoją ofertę, to oczywiście ma legitymację. Czyli każdy, kto jest uczniem, bez względu na…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#KazimierzWiatr">Szanowni Państwo, ja w sprawie porządkowej. Otóż uważam, że używanie w czasie posiedzenia komisji określenia „online” jest co najmniej dalece nieprecyzyjne. I ja bym prosił, żebyście państwo formułowali to w inny sposób.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#JaninaSagatowska">Dobrze.</u>
          <u xml:id="u-60.1" who="#JaninaSagatowska">Jeszcze pan minister Adam Kwiatkowski i przystąpimy do procedowania ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#AdamKwiatkowski">Ja tylko w kontekście wypowiedzi pana senatora Żaryna, bo może to powinno zostać też powiedziane. Dzisiaj jedyną grupą uczniów polskich szkół, którzy nie mają prawa do legitymacji, są właśnie uczniowie tych szkół, którzy mogą je dostać dzięki tej ustawie: szkół społecznych, prywatnych stacjonarnych. Ci, którzy się uczą w szkolnych punktach konsultacyjnych, czyli byłych szkołach przy placówkach dyplomatycznych, które w niektórych państwach mają już dużo większy zasięg niż obejmujący tę grupkę, czy ci, którzy się uczą głównie za pomocą internetu, dzisiaj te legitymacje już mają. I tak to po prostu wygląda. Ideą tej ustawy jest to, żeby każde dziecko, tak jak powiedziałem, chodzące do szkoły, bez względu na jej typ, czy uczące się polskiego poza granicami kraju miało prawo do legitymacji.</u>
          <u xml:id="u-61.1" who="#AdamKwiatkowski">I jeszcze jedno. Te legitymacje mają być przedłużane raz do roku, a nie dwa razy do roku, jak to ma miejsce w polskich szkołach, właśnie po to, żeby zmniejszyć liczbę czynności, żeby to ułatwić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#JaninaSagatowska">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-62.1" who="#JaninaSagatowska">Przepraszam, czy pan senator Żaryn podtrzymuje poprawkę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#JanŻaryn">Nie, w takim razie oczywiście wycofuję ją.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#JaninaSagatowska">No właśnie. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-64.1" who="#komentarz">(Brak nagrania)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#DanutaDrypa">Pani Przewodnicząca! Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-65.1" who="#DanutaDrypa">Poprawka nr 1 dotyczy art. 1 pkt 3 i odnosi się do zmian w art. 6 polegających na dodaniu ust. 3–6 w przedstawionym brzmieniu. Najkrócej mówiąc, poprawki te zmierzają do tego, aby urząd konsularny prowadził ewidencję danych osób, którym będą wydawane legitymacje. I poprawka ta ma na celu również doprecyzowanie czy też uszczegółowienie przepisów wykonawczych poprzez m.in. określenie wzoru wniosku o wydanie dokumentu uprawniającego do ulg. Tak to można powiedzieć najkrócej.</u>
          <u xml:id="u-65.2" who="#DanutaDrypa">Poprawka nr 2 dotyczy prawa konsularnego, czyli ta główna zmiana polega na wprowadzeniu zwolnienia od opłat, tak jak powiedział przedstawiciel ministerstwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#JaninaSagatowska">Czy ktoś z senatorów jest skłonny przejąć te poprawki?</u>
          <u xml:id="u-66.1" who="#JaninaSagatowska">Pan?</u>
          <u xml:id="u-66.2" who="#AndrzejWojtyła">Ja mogę przejąć.</u>
          <u xml:id="u-66.3" who="#JaninaSagatowska">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#DanutaDrypa">Pani Przewodnicząca, ale został zgłoszony również wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek…</u>
          <u xml:id="u-67.1" who="#JaninaSagatowska">Który jest wnioskiem dalej idącym.</u>
          <u xml:id="u-67.2" who="#DanutaDrypa">On jest pierwszy.</u>
          <u xml:id="u-67.3" who="#komentarz">(Brak nagrania)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#JaninaSagatowska">Tak.</u>
          <u xml:id="u-68.1" who="#komentarz">(Brak nagrania)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#JaninaSagatowska">Dziękuję wszystkim za obecność. Dziękuję ministrom, dyrektorom i przedstawicielom wszystkich…</u>
          <u xml:id="u-69.1" who="#komentarz">(Brak nagrania)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 9 minut 58)</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>