text_structure.xml 9.93 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 8 minut 32)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Zdzisław Pupa)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#ZdzisławPupa">Witam serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#ZdzisławPupa">Rozpoczynamy posiedzenie senackiej Komisji Środowiska.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#ZdzisławPupa">Tematem dzisiejszego porządku obrad jest rozpatrzenie ustawy o ochronie przyrody, tytuł ustawy to ustawa – Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw; druk nr 595.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#ZdzisławPupa">Proszę o listę zaproszonych gości. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#ZdzisławPupa">Serdecznie witam pana ministra Pawła Sałka. Witam serdecznie panią Agnieszkę Sosnowską, Kingę Majewską, pana Romana Głaza, pana Macieja Machaja… Aha, nie ma pana Macieja. Witam panią Annę Rybak, panią Anetę Kozarzewską, pana Wojciecha Banaszaka z Ministerstwa Środowiska i osoby towarzyszące panu ministrowi. Jest z nami pan mecenas Mirosław Reszczyński, starszy legislator w Biurze Legislacyjnym, jest z nami pan Łukasz Badziak, asystent senator Jadwigi Rotnickiej – także serdecznie witamy. I jeszcze ma dotrzeć do nas europoseł Karol Karski.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#ZdzisławPupa">Szanowni Państwo, żeby nie przedłużać, poproszę pana ministra o zreferowanie ustawy, o przedstawienie, czego ta ustawa dotyczy, na czym polega zmiana.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#ZdzisławPupa">Aha, witam również, przepraszam, państwa senatorów. My się czujemy gospodarzami, stąd jesteśmy… Tak że witamy wszystkich.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#ZdzisławPupa">Proszę bardzo, Panie Ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PawełSałek">Dziękuję uprzejmie, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PawełSałek">Szanowni Państwo! Zmiana ustawy – Prawo ochrony środowiska, którą dzisiaj omawiamy, dotyczy dyrektywy Unii Europejskiej o tzw. średnich źródłach spalania, zwanej dyrektywą MCP. Dyrektywa jest efektem prac regulacyjnych dotyczących tzw. pakietu „Czyste powietrze” dla Europy, który funkcjonuje od 2013 r.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PawełSałek">Jeśli chodzi o sprawy techniczne, tutaj średnie źródła spalania definiujemy w przedziale od 1 MW do 50 MW. Są to źródła, które w Polsce występują. Najważniejszą dla nas sprawą jest to, że implementujemy zapisy tej dyrektywy, żeby były w naszym porządku prawnym, do czego jesteśmy zobligowani. Chodzi o doprecyzowanie przepisów dotyczących wydawania zgłoszenia dla instalacji, a także prowadzenia rejestru średnich źródeł spalania paliw. Następnie są sprawy związane w ogóle z ochroną powietrza. Zresztą z ochroną powietrza mamy w Polsce pewien kłopot. Tutaj ta zmiana ustawowa doprowadzi do tego, że będziemy mieli czystsze powietrze, chociaż oczywiście to będzie chwilę trwało, zanim jakość powietrza się poprawi. Jest w ustawie jeszcze element związany z dostępem społeczeństwa do informacji o środowisku, konkretnie do informacji o tym, w jaki sposób emitują te średnie źródła spalania. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#ZdzisławPupa">Dziękuję serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#ZdzisławPupa">Uwagi pana legislatora.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#MirosławReszczyński">Szanowni Państwo Przewodniczący! Wysoka Komisjo! Panie Ministrze! Szanowni Goście!</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#MirosławReszczyński">Biuro zgłosiło jedną uwagę do omawianej ustawy. Uwaga ta nie skutkuje propozycją poprawki. Odnosi się ona do art. 12 omawianej nowelizacji. W przepisie tym utrzymano w mocy 3 dotychczasowe rozporządzenia. Zwracamy jednak uwagę, że nie określono czasu, na jaki te rozporządzenia zostały utrzymane w mocy, nie wyrażono w miesiącach okresu, na jaki zostały one utrzymane. Zwracamy jednocześnie uwagę, że zgodnie z §33 zasad techniki prawodawczej, który obowiązuje od 1 marca 2016 r., możliwe jest jedynie czasowe utrzymanie w mocy przepisów wykonawczych. Zwracamy jednocześnie uwagę, że jeśli chodzi o rozporządzenie wydawane na postawie art. 169 ust. 1 ustawy – Prawo ochrony środowiska, w uzasadnieniu do ustawy wskazano argumenty uzasadniające odstąpienie od stosowania wskazanej przez nas zasady, natomiast w przypadku dwóch pozostałych rozporządzeń tych argumentów z uzasadnienia do ustawy nie da się poznać. W związku z tym na tym etapie taka nasza wątpliwość, że nie znamy powodów, niezastosowania się do reguły zawartej w art. 33 zasad techniki prawodawczej w odniesieniu do dwóch rozporządzeń utrzymanych w mocy na podstawie art. 12, stąd też podnosimy naszą uwagę. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#ZdzisławPupa">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#ZdzisławPupa">Otwieram dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#ZdzisławPupa">Proszę zaproszonych gości i senatorów… Nie widzę chętnych.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#ZdzisławPupa">W takim razie proszę pana ministra o udzielenie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PawełSałek">Dziękuję, Panie Senatorze, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PawełSałek">Szanowni Państwo, uwaga, która została zgłoszona przez pana legislatora, była wyjaśniana po tym, jak zapoznaliśmy się z tą informacją. Naszym zdaniem ona nie rzutuje na całość sprawy. Ale jeszcze poprosiłbym panią naczelnik Rybak o to, żeby ustosunkowała się do tego, bo to jest materia taka już bardzo stricte prawna. Jeśli można, Panie Przewodniczący…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#ZdzisławPupa">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#AnnaRybak">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#AnnaRybak">Szanowni Państwo, zmiany, na które zwrócił uwagę legislator, co do których pozostaje pewna wątpliwość, to są zmiany pośrednie przepisów upoważniających ministra do wydania określonych rozporządzeń. Sprawa ta była szczegółowo analizowana na etapie prac w Sejmie. Jeśli można, odniosę się szczegółowo do każdej z nich. Art. 91 ust. 10 nie jest wprost w ustawie zmieniany, stąd zmiana pośrednia związana z dodaniem do art. 91 dwóch innych jednostek redakcyjnych. De facto przepis ten będzie miał zastosowanie do istniejących średnich źródeł spalania paliw dopiero od 1 stycznia 2025 r. lub 1 stycznia 2030 r. w zależności od tego, jaka będzie moc średnich źródeł spalania paliw. Więc z merytorycznego punktu widzenia nie ma powodu, nie ma przesłanek do tego, żeby wymuszać zmianę rozporządzenia, ponieważ ona nie skutkowałaby zmianami merytorycznymi.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#AnnaRybak">Odnośnie do drugiej jednostki, do zmiany art. 146h, mogę powiedzieć, że ta zmiana też jest zmianą pośrednią, ponieważ uchwalona ustawa wprost tego przepisu nie zmienia. To jest przepis, który jest upoważnieniem dla ministra środowiska do wydania rozporządzenia o istotnych elementach realizacji w Polsce Przejściowego Planu Krajowego. Przejściowy Plan Krajowy to jest taki mechanizm derogacyjny z dyrektywy o dużych źródłach spalania paliw. On się zakończy w dniu 30 czerwca 2020 r., czyli to jest regulacja czasowa. Ponadto jakakolwiek zmiana w tym rozporządzeniu może wynikać tylko i wyłącznie z punktu widzenia merytorycznego z wniosku zgłoszonego przez podmiot objęty Przejściowym Planem Krajowym. Więc merytorycznie też jest uzasadnienie co do tego, żeby tego rozporządzenia w określonym czasie nie zmieniać. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#ZdzisławPupa">Dziękuję serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#ZdzisławPupa">Jest z nami pan europoseł Karol Karski. Witamy pana serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#ZdzisławPupa">Pytania do pana będą europejskie oczywiście, tak? Pytanie: czy są jeszcze jakieś głosy w dyskusji? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#ZdzisławPupa">W takim razie składam wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#ZdzisławPupa">Kto jest za przyjęciem tej ustawy bez poprawek? Zechce podnieść rękę.</u>
          <u xml:id="u-11.5" who="#komentarz">(7)</u>
          <u xml:id="u-11.6" who="#ZdzisławPupa">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-11.7" who="#ZdzisławPupa">Wyznaczymy teraz senatora sprawozdawcę. Senator Maciej Łuczak wyraża zgodę. Tak?</u>
          <u xml:id="u-11.8" who="#MaciejŁuczak">Tak.</u>
          <u xml:id="u-11.9" who="#ZdzisławPupa">Dziękuję serdecznie. Mamy senatora sprawozdawcę.</u>
          <u xml:id="u-11.10" who="#ZdzisławPupa">Dziękuję za obecność na posiedzeniu komisji. Dziękuję panu ministrowi za zaprezentowanie ustawy. Dziękuję panu europosłowi za obecność. Zapraszamy częściej pana europosła, żebyśmy mieli trochę więcej wiadomości z europejskiej komisji środowiska.</u>
          <u xml:id="u-11.11" who="#ZdzisławPupa">Zamykam posiedzenie komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 8 minut 40)</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>