text_structure.xml 44.4 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 9 minut 00)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Zdzisław Pupa)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#ZdzisławPupa">Jest godzina 9.00, otwieram sześćdziesiąte dziewiąte posiedzenie Komisji Środowiska.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#ZdzisławPupa">Przedmiotem dzisiejszych obrad jest rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o substancjach zubożających warstwę ozonową oraz o niektórych fluorowanych gazach cieplarnianych oraz niektórych innych ustaw; druk senacki nr 564, druki sejmowe nr 1647, 1706 i 1706-A.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#ZdzisławPupa">Witam państwa serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#ZdzisławPupa">Witam szanownego pana ministra, sekretarza stanu, pełnomocnika rządu do spraw polityki klimatycznej, pana Pawła Sałka – witam, Panie Ministrze. Panu ministrowi towarzyszy pani Agnieszka Sosnowska, dyrektor Departamentu Ochrony Powietrza i Klimatu – witamy szanowną panią dyrektor. Z panem ministrem jest również pani Agnieszka Tomaszewska, radca ministra kierująca zespołem w Departamencie Ochrony Powietrza i Klimatu – witamy serdecznie. Jest z nami również Najwyższa Izba Kontroli w osobie pani Alicji Gruszeckiej, którą serdecznie witamy. Jest z nami również pan Grzegorz Gontarz, dyrektor Krajowego Forum Chłodnictwa Związku Pracodawców. Pan dyrektor skierował uwagi dotyczące tej ustawy – myślę że będzie pan miał okazję tu to wyjaśnić. Witam szanownych państwa senatorów, witam pana Mirosława Reszczyńskiego, legislatora w Biurze Legislacyjnym, witam sekretariat Komisji Środowiska.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#ZdzisławPupa">Szanowny Panie Ministrze, proszę uprzejmie o zabranie głosu i przedstawienie założeń ustawy i celu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PawełSałek">Dziękuję, Panie Senatorze.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PawełSałek">Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PawełSałek">Chciałbym poinformować, że dzisiaj procedowany jest projekt ustawy dotyczący tak zwanych f-gazów, mówimy tu o fluorowanych gazach cieplarnianych, które są odpowiedzialne za efekt cieplarniany. Następuje implementacja zapisów prawa unijnego, pewna aktualizacja związana z tymi przepisami. Chodzi o to, że taka ustawa już funkcjonuje w Polsce, ale z racji prawa międzynarodowego musieliśmy podjąć działania, żeby ją zmienić.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PawełSałek">Ustawa dotyczy grupy przedsiębiorców, którzy funkcjonują na terenie Polski. My podczas procesu legislacyjnego, podczas przygotowania tej ustawy – można tu mówić o aktualizacji – przeprowadziliśmy cały proces konsultacji społecznych. Ustawa była już poddana pod głosowanie w Sejmie, teraz trafiła pod obrady, jest procedowana przez Izbę Wyższą parlamentu.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#PawełSałek">Wspomniane przepisy należy wprowadzić w miarę szybko ze względu na to, że mamy obowiązek implementacji prawa unijnego do naszego porządku prawnego. Mówimy tu o dwóch rozporządzeniach unijnych. Ta sprawa jest związana z tym, co bezpośrednio dotyczy ochrony klimatu, dlatego że gazy fluorowane także odpowiadają za efekt cieplarniany. Z racji prawa unijnego i ze względu na dbałość o ochronę środowiska musimy tę ustawę przeprocedować. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#ZdzisławPupa">Dziękuję uprzejmie.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#ZdzisławPupa">Proszę uprzejmie pana mecenasa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#MirosławReszczyński">Mirosław Reszczyński, Biuro Legislacyjne.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#MirosławReszczyński">Szanowny Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo! Panie Ministrze! Szanowni Goście!</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#MirosławReszczyński">Biuro zgłosiło 3 uwagi szczegółowe do omawianej ustawy – nie wszystkie z tych uwag skutkują propozycjami poprawek – i pozwolę sobie chronologicznie je przedstawić.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#MirosławReszczyński">Uwaga nr 1, uwaga szczegółowa dotyczy art. 5 ust. 5 i art. 6 ust. 1 ustawy. Przepis art. 5 ust. 5 przewiduje, że operatorzy wskazanych urządzeń, o których mowa w art. 14 ust. 1 ustawy o substancjach zubożających warstwę ozonową oraz niektórych fluorowanych gazach cieplarnianych w brzmieniu dotychczasowym, są obowiązani do zapewniania uaktualnienia lub w stosownych przypadkach – zamknięcia lub sporządzenia dla takiego urządzenia Karty Urządzenia lub Karty Systemu Ochrony Przeciwpożarowej w terminie 6 miesięcy od dnia dostosowania Centralnego Rejestru Operatorów do wymogów określonych nowelizacją.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#MirosławReszczyński">My zwracamy uwagę, że za niedopełnienie tego obowiązku wprowadzono sankcję w postaci administracyjnej kary pieniężnej i mamy wątpliwości co do zbudowania przepisu art. 6 ust. 1, jeśli chodzi o karę pieniężną. Zwracamy uwagę, że zgodnie z §81a zasad techniki prawodawczej w przepisach o karach pieniężnych określa się w sposób wyczerpujący okoliczności powstania odpowiedzialności. Na tle tego przepisu nasze wątpliwości budzi określenie czynu zabronionego poprzez zastosowanie formuły „w stosownych przypadkach”. Tak sformułowany przepis nie jest przepisem jednoznacznym i nie określa w sposób wyczerpujący zabronionego czynu. I tu zwracamy uwagę na budowę tego przepisu. Ta uwaga nie skutkuje propozycją poprawki.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#MirosławReszczyński">Uwaga nr 2 dotyczy art. 6 ust. 5. Zgodnie z tym przepisem do postępowania w przedmiocie wymierzenia administracyjnej kary pieniężnej stosuje się odpowiednio przepisy działu III ustawy – Ordynacja podatkowa.</u>
          <u xml:id="u-6.6" who="#MirosławReszczyński">My tu zwracamy uwagę, że dniem 1 czerwca 2017 r. do kodeksu postępowania administracyjnego został wprowadzony dział IVa, „Administracyjne kary pieniężne”, którego przepisy stosuje się w sprawach nakładania lub wymierzania administracyjnej kary pieniężnej lub udzielania ulg w jej wykonaniu. Mamy wątpliwości, czy potrzebne jest odesłanie do ordynacji podatkowej, gdyż od momentu wejścia w życie tych regulacji do k.p.a., regulacji odnośnie do wymierzenia administracyjnych kar pieniężnych, są one automatycznie stosowane.</u>
          <u xml:id="u-6.7" who="#MirosławReszczyński">Tu mamy propozycję poprawki i sugerujemy, aby w art. 6 skreślić ust. 5, w którym zawiera się odwołanie do odpowiedniego stosowania przepisów ordynacji podatkowej, z uwagi na to, że i tak będą miały zastosowanie przepisy k.p.a. dotyczące administracyjnych kar pieniężnych.</u>
          <u xml:id="u-6.8" who="#MirosławReszczyński">I uwaga nr 3, uwaga ta nie zwiera propozycji poprawki. Zwracamy uwagę, że co do zasady ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, ale art. 9 ustawy wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. W art. 9 jest odesłanie do art. 24 ustawy o substancjach zubożających warstwę ozonową oraz niektórych fluorowanych gazach cieplarnianych w brzmieniu proponowanym w nowej ustawie. Przepis ten, art. 24 w nowym brzmieniu, wejdzie w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, tak że zwracamy uwagę na to, że przez 16 dni w art. 9 będzie odesłanie do przepisu, który nie wszedł jeszcze w życie. Czy to będzie miało jakieś negatywne skutki dla odbiorców normy? Myślę, że strona rządowa przedstawi wtedy ewentualne… Zwracamy uwagę na potrzebę wniesienia poprawki bądź…</u>
          <u xml:id="u-6.9" who="#MirosławReszczyński">Ostatnia uwaga jest to uwaga redakcyjna, legislacyjna: proponujemy doprecyzować odesłanie. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#ZdzisławPupa">Dziękuję uprzejmie.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#ZdzisławPupa">Stanowisko rządu w stosunku do tych poprawek?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PawełSałek">Dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PawełSałek">Szanownie Państwo!</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PawełSałek">Odnosząc się do tego, co powiedział pan legislator… Co do tych 3 proponowanych poprawek, to my jesteśmy za tym, ażeby ich nie uznawać. Krótko uzasadnię. Jeśli chodzi o kary…</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#PawełSałek">Przepraszam, jeśli chodzi o kary, to proszę zauważyć, że tam są kary od 600 zł i istnieje możliwość ewentualnie nienałożenia kary i zaniechania… To jest jedna rzecz.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#PawełSałek">Druga rzecz, uwaga generalna dotycząca k.p.a. i przepisów prawa środowiskowego. Będziemy przygotowywać, z racji zmiany kodeksu postępowania administracyjnego, dla wszystkich aktów środowiskowych takie, nazwijmy to, wygładzenie prawa. Jeśli chodzi o środowisko, przepisy środowiskowe, to k.p.a. w wielu miejscach tam występuje: jest ustawa o odpadach i wiele innych różnego rodzaju aktów legislacyjnych. To taka uwaga generalna.</u>
          <u xml:id="u-8.6" who="#PawełSałek">Jeśli chodzi o tę poprawkę nr 1, którą pan legislator zaproponował, to chciałbym zauważyć, że ten nasz przepis, który proponujemy, wynika wprost z przepisów rozporządzenia unijnego. A rozporządzenie unijne obowiązuje nas w sposób bezpośredni, trzeba to sobie powiedzieć, stąd też dokonaliśmy takiego zapisu.</u>
          <u xml:id="u-8.7" who="#PawełSałek">Jeśli chodzi o uwagę, poprawkę nr 2, to jest to właśnie to, co przed chwilą powiedziałem. To jest to, że w różnych miejscach w prawie środowiskowym k.p.a. występuje i będziemy musieli podejść do tego od strony systemowej.</u>
          <u xml:id="u-8.8" who="#PawełSałek">Jeśli chodzi o uwagę nr 3, to my uważamy, że taka sytuacja, z racji tych dat, które są… mówiąc wprost: ona nie będzie miała miejsca.</u>
          <u xml:id="u-8.9" who="#PawełSałek">Uwaga ostatnia pana legislatora dotycząca art. 9… Chciałbym zauważyć, że ona się odnosi w całości do certyfikacji. Takie jest stanowisko rządu. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#ZdzisławPupa">Dziękuję uprzejmie.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#ZdzisławPupa">Otwieram dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#ZdzisławPupa">Kto z państwa senatorów chce zabrać głos?</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#ZdzisławPupa">Pani senator Zając. Proszę uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#AlicjaZając">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#AlicjaZając">Chciałbym zapytać pana ministra: czy ta ustawa wykracza poza rozporządzenie unijne, chociaż nie powinna? A jeżeli tak, to w jakim zakresie? I jakie będą dodatkowe obciążenia dla przedsiębiorców, jak to wygląda w porównaniu z ustawą obecnie obowiązującą? Dziękuję… Głownie chodzi mi o obciążenia finansowe, bo one są najbardziej dolegliwe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#ZdzisławPupa">Czy są inne głosy senatorów? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#ZdzisławPupa">Proszę bardzo, Panie Ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PawełSałek">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PawełSałek">Odpowiadając na pytanie pani senator, powiem, że nie ma dodatkowych obowiązków dla przedsiębiorców oprócz tego, że my mamy obowiązek zrealizowania egzaminu. Ale te egzaminy, które dzisiaj są, że tak powiem, aktywne, zachowują swoją ważność. To nie jest trudne, bo ponad 4 tysiące dla firm i chyba 10 tysięcy dla osób indywidualnych… Tyle przyznano certyfikatów przez okres półtora roku, więc to nie jest jakaś trudna sprawa. Podałem te liczby, żeby pokazać pewną masę ilościową tych egzaminów, ale nie ma tu przekroczenia prawa unijnego w tym sensie, że wprowadzamy jakieś dodatkowe regulacje.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#PawełSałek">Opinia Ministerstwa Spraw Zagranicznych, Departamentu Prawa Europejskiego, który zajmuje się tymi tematami, jest jednoznaczna: to jest tylko wypełnienie prawa unijnego. Nie dokładamy tu dodatkowych obowiązków. Chociaż w niektórych aktach legislacyjnych – niedługo będzie ustawa… Chodzi o średni wzrost spalania. Tam będziemy mieli taką sytuację, że ze względu na to, że troszeczkę mamy zwiększone nasze zobowiązania wewnętrzne, krajowe… To wynika z zupełnie z innych przepisów związanych z danymi, ze zbieraniem danych. Tutaj absolutnie nie mamy takiej sytuacji. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#AlicjaZając">A dodatkowe obciążenia dla…</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#PawełSałek">To tylko ten egzamin, o którym powiedziałem, ale to jest…</u>
          <u xml:id="u-12.5" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#AlicjaZając">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#AlicjaZając">Proszę mi powiedzieć – bo pan wspomniał, że te kary są od 300 zł i że będzie można ewentualnie odstąpić od wymierzenia tej kary – czy to dotyczy wszystkich kar, i tych niskich, i tych wysokich? Czy to zależy od rangi jakiegoś popełnionego niedoparzenia?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PawełSałek">Jeśli można… To jest tak, że sprawozdawczość jest taka, jaka była poprzednio. Nie wprowadzamy tu żadnych nowych… nawet tych wynikających z postępu technologicznego. Usprawniamy to, żeby było bardziej… również w formie elektronicznej. To nie jest trudna sprawa.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PawełSałek">Jeśli chodzi kary, to jest możliwość odstąpienia od wymierzenia każdej kary. Występuje pewne stopniowanie w zależności od tego, jaka ewentualnie by była… jakie ewentualnie by było przewinienie. Naszym zadaniem nie jest karanie naszych przedsiębiorców, ale chodzi tu o przepisy środowiskowe i dbałość o środowisko, więc ten element musi występować tym bardziej, że jesteśmy w tym układzie finansowym również pod reżimem prawa unijnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#ZdzisławPupa">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#ZdzisławPupa">Skoro nie widzę zgłoszeń senatorów, poproszę o zabranie głosu. pana dyrektora</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#GrzegorzGontarz">Dzień dobry raz jeszcze.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#GrzegorzGontarz">Chciałbym zapytać, bo na tym etapie zadajemy pytania, jak rozumiem…</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#ZdzisławPupa">Rozmawiamy po prostu, jest dyskusja.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#GrzegorzGontarz">Aha, dobrze.</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#ZdzisławPupa">Czyli może pan zadać pytanie, może pan…</u>
          <u xml:id="u-16.5" who="#GrzegorzGontarz">Może ja nie będę wybiegał przed szereg, tylko na zasadzie pytań… Chodzi nam jako środowisku chłodniczemu, którego ta ustawa dotyka, przede wszystkim o… Spróbuję może jakoś skierować dyskusję na kwestię tych dodatkowych egzaminów. Prosilibyśmy, jeśli możemy, bo zupełnie do tego przekonania nie mamy, wiedząc że w innych krajach tego nie wprowadzono… To są kosztowne sprawy dla małych i średnich przedsiębiorstw, a nie ma tu jakiegoś lobbingu dużych przemysłów. Liczymy na to, że państwo senatorowie weźmiecie w obronę te małe i średnie przedsiębiorstwa.</u>
          <u xml:id="u-16.6" who="#GrzegorzGontarz">Pytanie jest takie: jakie to przepisy unijne – proszę o bardziej precyzyjne ich określenie – wskazują na konieczność wprowadzenia tych dodatkowych egzaminów, zwłaszcza dla tych osób, które pozyskały certyfikaty f-gazowe? A trzeba państwu wiedzieć, że krajowa certyfikacja f-gazowa działa dopiero od ubiegłego roku, czyli przepisy unijne się praktycznie nie zmieniły, a tutaj mają być wprowadzone jakieś dodatkowe egzaminy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#ZdzisławPupa">Proszę pana ministra o udzielenie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PawełSałek">Dziękuję, Panie Senatorze.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PawełSałek">Szanowni Państwo, jeśli można, Panie Przewodniczący, to ja bym poprosił o to, żeby może koleżanka z krajowego forum dopowiedziała na te pytania. Ja tylko pozwolę sobie na uwagę dotyczącą moich własnych doświadczeń. Jeśli ktoś pracuje np. przy urządzeniach energetycznych, to musi mieć tzw. uprawnienia do tego, żeby takie urządzenia jak np. kocioł obsługiwać. To samo dotyczy sieci energetycznych, ciepłowniczych itd. Uważam, że mamy podobną sytuację, kiedy osoba, która zajmuje się tymi gazami i tymi instalacjami… Te osoby też muszą mieć pewne uprawnienia. Obecnie jest tak, że tysiące osób w Polsce mają uprawnienia dotyczące eksploatacji i dozoru w energetyce, więc czy będziemy mówić o prądzie elektrycznym, czy o wytwarzaniu ciepła… To nie jest jakaś nowość, te uprawnienia są po prostu niezbędne, kiedy się pracuje przy jakimś urządzeniu.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#PawełSałek">A jeśli chodzi o szczegóły, to, jeśli mogę prosić pana przewodniczącego… pani Agnieszka Tomaszewska by się do tego odniosła. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#ZdzisławPupa">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#AgnieszkaTomaszewska">Dzień dobry państwu.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#AgnieszkaTomaszewska">Odnosząc się do pytania pana Gontarza, chciałabym powiedzieć, że obowiązek dotyczący dodatkowego egzaminu wynika wprost z rozporządzenia wykonawczego do rozporządzenia nr 517, rozporządzenia wykonawczego Komisji nr 2015/2067. W art. 4 ust. 4 jest zapisane, cytuję: w przypadku gdy istniejący oparty na egzaminie system certyfikacji osób fizycznych wykonujących jedną lub więcej czynności określonych w art. 2 ust. 1 przy agregatach chłodniczych samochodów ciężarowych i przyczep chłodni spełnia wymagania art. 7 i 8 oraz częściowo obejmuje minimalny zakres umiejętności dla danej kategorii, określony w załączniku I, jednostka certyfikująca może wydać certyfikat w odniesieniu do danej kategorii pod warunkiem zdania przez wnioskodawcę dodatkowego – zorganizowanego przez jednostkę oceniającą, o której mowa w art. 8 – egzaminu z umiejętności i wiedzy, które nie podlegają istniejącemu systemowi certyfikacji.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#AgnieszkaTomaszewska">Jak już wspomniał pan minister, mamy opinię Ministerstwa Spraw Zagranicznych i art. 9, który jest zapisany w projektowanej ustawie, był, że tak to ujmę, doszczegóławiany na etapie prac komisji prawniczej z Rządowym Centrum Legislacji. Obowiązek dodatkowego egzaminu wynika wprost z przepisu prawa Unii Europejskiej, nie możemy go uniknąć.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#AgnieszkaTomaszewska">Jeśli chodzi o kwestię tego, że zmieniamy przepisy, to chciałabym wyjaśnić, że obecnie obowiązująca ustawa odnosi się do przepisu uchylonego przez rozporządzenie nr 842 w zakresie fluorowanych gazów cieplarnianych i musimy te przepisy zmienić. Co więcej, jako państwo członkowskie jesteśmy zobligowani do wykonania 2 obowiązków notyfikacyjnych, to znaczy, do powiadomienia Komisji Europejskiej o zmienionym i dostosowanym do wymogów rozporządzenia nr 716 systemie certyfikacji oraz do powiadomienia… systemu karnego dostosowanego do zmienionych przepisów prawa Unii Europejskiej w zakresie fluorowanych gazów cieplarnianych.</u>
          <u xml:id="u-20.4" who="#AgnieszkaTomaszewska">Jeśli chodzi o egzamin, to jest to tylko egzamin dodatkowy, czyli nie tak szeroki w zakresie teoretycznym i praktycznym jak obecnie czy wcześniej. Co więcej, przepisy naszej ustawy wskazują na to, że w odniesieniu do osób, które zdobyły certyfikaty, i dla przedsiębiorstw w ramach dotychczas funkcjonującego systemu certyfikacji… Te certyfikaty nadal są ważne. Co więcej, są rozszerzone o 2 czynności, które przedtem nie były uwzględniane, czyli o naprawę i o likwidację.</u>
          <u xml:id="u-20.5" who="#AgnieszkaTomaszewska">Wyłącznie, proszę państwa, w przypadku jednej sytuacji, czyli czynności wykonywanych w odniesieniu do agregatów chłodniczych samochodów ciężarowych i przyczep chodni, pojawia się ten dodatkowy wymóg, który, jak zacytowałam, wynika wprost z przepisów prawa Unii Europejskiej i od którego odstąpić nie możemy, bo nastąpiłaby niezgodność z… Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#ZdzisławPupa">Dziękuję za wyjaśnienia.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#ZdzisławPupa">W takim razie, ponieważ nie widzę więcej chętnych, przystępujemy do głosowania…</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#GrzegorzGontarz">Dyrektor Biura Krajowego Forum Chłodnictwa Grzegorz Gontarz: Chcielibyśmy jeszcze…</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#ZdzisławPupa">Zadał pan wszystkie pytania, czy jest coś jeszcze? Jeśli tak, to proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#GrzegorzGontarz">Proszę państwa, konsultacje odbywają na podobnej zasadzie od samego początku, więc właściwie, pozwolicie państwo… Albo może nie, może się nie będę już tutaj produkował.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#AlicjaZając">Ale proszę mówić.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#GrzegorzGontarz">Chcielibyśmy jeszcze dopytać o to, w jakich państwach wprowadzono te przepisy dotyczące dodatkowego egzaminu, bo my jesteśmy zrzeszeni w europejskiej organizacji branży chłodnictwa i z naszych informacji wynika, że są to przepisy, które nigdzie… Nigdzie nie jest wymagany dodatkowy egzamin dla osób, które już posiadają certyfikaty i które zupełnie niedawno poniosły koszty egzaminu, a teraz, po jakimś bardzo króciutkim okresie, mają być egzaminowane z tego, co jest elementem zupełnie podrzędnym, jeśli chodzi o chłodnictwo. Bo chłodnictwo w transporcie jest tylko miniaturą tego chłodnictwa, na które już udzielono certyfikatów. Nie można z ludzi robić jakichś… Ten pomysł, przynajmniej na tę chwilę, jest nie do wytłumaczenia z punktu widzenia technicznego. Bo o ile transportowców można jeszcze zrozumieć, że nie są zorientowani w zagadnieniach chłodniczych, o tyle ci ludzie, którzy już mają te certyfikaty… W ciągu 3 miesięcy, pół roku oni zostaną poproszeni o zdanie egzaminu, który będzie identyczny albo nawet troszeczkę bardziej zawężony, który zupełnie niczego nie wniesie, jeśli chodzi o poznanie jakichś nowych elementów.</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#GrzegorzGontarz">Dodam jeszcze, że Ministerstwo Rozwoju przygotowało rozporządzenia wykonawcze, w których na przyszłość proponuje się identyczną tematykę egzaminów, co więcej, ten sam sprzęt miałby być wykorzystywany do egzaminu dodatkowego, a to, z punktu widzenia logiki i zdrowego rozsądku, jest nie do wytłumaczenia. Jeśli chcemy kogoś egzaminować, to może branżę transportową, która dotychczas się z tym nie stykała, bo zupełnie nie ma technicznego uzasadnienia… To już było przedmiotem egzaminu dla tych osób, które te certyfikaty pozyskały. I jeszcze raz podkreślę: te certyfikaty nie były pozyskiwane nawet 3 lata temu, nawet 2 lata temu, ale w ubiegłym roku. Przecież to jest bez sensu, żeby 10 tysięcy ludzi wysłać na egzaminy, zwłaszcza że państwo z tego żadnych dochodów nie uzyska.</u>
          <u xml:id="u-22.4" who="#GrzegorzGontarz">Przepis w art. 9 pojawił się przed skierowaniem projektu do parlamentu, nie był konsultowany z branżą, tak że chyba nikt nie jest zainteresowany poznaniem zdania… w sprawach technicznych. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#ZdzisławPupa">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#ZdzisławPupa">Pani senator Zając, pan senator Wcisła i pan senator Gawęda.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#ZdzisławPupa">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#AlicjaZając">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#AlicjaZając">Zrozumiałam z wypowiedzi pana ministra, że certyfikaty są wydawane na czas określony i że te, które są już wydane, obowiązują. Tak? Nie będziecie wzywać tych przedsiębiorców do ponownego zdawania egzaminów, tyko w momencie, kiedy powstaje nowy podmiot, który zechce uzyskać uprawnienia… On wtedy będzie musiał, według obowiązującej nowej ustawy, uzyskać nowe certyfikaty, bo ci starzy… One obowiązują do tego terminu, do którego… Chciałabym prosić o wyjaśnienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#ZdzisławPupa">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#ZdzisławPupa">Pan senator Wcisła.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#JerzyWcisła">Pani senator w zasadzie zapytała o to, o co mi chodziło, ale mam jeszcze jedno pytanie: czy te certyfikaty są wydawane na określony czas, czy…</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#AlicjaZając">Nie.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#JerzyWcisła">Są jednorazowe?</u>
          <u xml:id="u-26.3" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
          <u xml:id="u-26.4" who="#AlicjaZając">Bezterminowo.</u>
          <u xml:id="u-26.5" who="#JerzyWcisła">To w jakim trybie będą te uzupełnienia?</u>
          <u xml:id="u-26.6" who="#AlicjaZając">Dla nowych…</u>
          <u xml:id="u-26.7" who="#JerzyWcisła">Tylko dla nowych? Czy ci, którzy już posiadają te certyfikaty, nie będą musieli zdawać egzaminów dodatkowych? Czy jednak w związku z tą zmianą przepisów będą musieli jakiś dodatkowy egzamin…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#ZdzisławPupa">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#ZdzisławPupa">Pan senator Gawęda.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#AdamGawęda">Dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#AdamGawęda">Panie Ministrze, mam pytanie. Z wypowiedzi pani dyrektor wynika, że do egzaminu będą musieli przystąpić ci, którzy posiadają certyfikat, którzy wykonują usługi związane ze świadczeniem, wykonywaniem zawodu… w odniesieniu do stacjonarnych urządzeń chłodniczych, klimatyzacyjnych i pomp ciepła oraz agregatów chłodniczych samochodów ciężarowych…</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-28.3" who="#AdamGawęda">Tak, ale tu nie ma przecinka.</u>
          <u xml:id="u-28.4" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-28.5" who="#AdamGawęda">Czyli w samochodach ciężarowych i w przyczepach chłodniach, tak? Oraz w odniesieniu do stacjonarnych systemów ochrony przeciwpożarowej.</u>
          <u xml:id="u-28.6" who="#AdamGawęda">Proszę to doprecyzować. Bo to jest coś takiego… Gdybyśmy zdali egzamin państwowy, który uprawnia nas do prowadzenia samochodów… Kiedy zmieniają się przepisy, wprowadzane są jakieś nowe jednostki, muszę uzupełnić egzamin uprawniający do prowadzenia samochodu osobowego. Każdy, kto jest kierowcą, doskonale wie, że to jest uprawnienie związane z wykonywaniem zawodu. Czy ja w tym momencie muszę, oprócz mojego prawa jazdy… Czy muszę to uzupełnić, zdać egzamin państwowy po to, żeby móc prowadzić samochód, który jest, powiedzmy, innym…</u>
          <u xml:id="u-28.7" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-28.8" who="#AdamGawęda">Nie, nie specjalistycznym. Na innym poziomie technologicznym. Znaczy, być może to porównanie pokazuje nam… Generalnie uważam, że w przypadku tego typu działalności stwarzanie dodatkowych barier i obciążeń dla pracodawcy zupełnie mija się z celem. W moim przekonaniu, a znam tę branżę również z uwagi na to, że w moim okręgu wyborczym jest klika bardzo dobrych tego typu firm, które zaprosiły na spotkanie również mnie jako senatora… Uważam, że dotychczas stawiane wymogi powodują, że ta branża już na obecnym poziomie jest dosyć dobrze wyspecjalizowaną branżą w naszym kraju.</u>
          <u xml:id="u-28.9" who="#AdamGawęda">Mówiąc krótko: nie widzę potrzeby, by ludzi, którzy zdobyli pewne uprawnienia do wykonywania zawodu, którzy mają doświadczenie w świadczeniu usługi, pociągać do… nakładać obowiązek zdawania egzaminu i ponoszenia dodatkowych kosztów. Rozumiem, że dla nowych osób, które wchodzą do zawodu… Każdy już będzie wiedział, że kończy jakąś specjalistyczną szkołę czy technikum, czy studia, a późnej zdaje egzamin państwowy, zanim otrzyma certyfikat. W przypadku osób, które tego typu usługi wykonują i posiadają certyfikat… Powiem szczerze, że ten zapis dotyczący samochodów ciężarowych i przyczep chłodniczych… To jest tak szeroka sfera usług, że to będzie skutkowało, nie wiem, kilkoma tysiącami dodatkowych egzaminów. Na pewno będzie kilka albo nawet kilkanaście tysięcy osób, które… Proszę mi wyjaśnić, z czego to wynika.</u>
          <u xml:id="u-28.10" who="#AdamGawęda">Czy rzeczywiście w innych krajach Unii Europejskiej jest tak, te przepisy już zostały wprowadzone? Nie możemy ślepo przyjmować wszystkiego tego, co nam Unia Europejska szykuje. Nie chodzi o to, żeby stwarzać dodatkowe bariery naszym przedsiębiorcom.</u>
          <u xml:id="u-28.11" who="#AlicjaZając">Nie przyjmiemy, to zapłacimy karę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#ZdzisławPupa">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#ZdzisławPupa">Proszę pana dyrektora jeszcze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#GrzegorzGontarz">Chciałbym zobrazować… Pan senator bardzo słusznie zwrócił uwagę na… Tu jest pełna zgoda. Z tym egzaminem dla tych dotychczasowych serwisantów posiadających certyfikaty f-gazowe jest mniej więcej tak jak… To tak, jakby ktoś, kto już jeździ, dostał prawo jazdy na poloneza w tamtym roku. I już jeździł rok, a potem musiał zrobić prawo jazdy na malucha. I w ciągu pół roku czy króciutkiego okresu…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#ZdzisławPupa">Panie Ministrze, proszę udzielić odpowiedzi i rozwiać wątpliwości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PawełSałek">Dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#PawełSałek">Szanowni Państwo, to nie jest tak, że prawo jazdy na malucha i na poloneza… Jak ktoś ma prawo jazdy na poloneza, a później chce jeździć tirem, no to chyba musi zmienić prawo jazdy, zaktualizować swoje umiejętności.</u>
          <u xml:id="u-32.2" who="#PawełSałek">Ale może po kolei, jeśli można, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-32.3" who="#PawełSałek">Po pierwsze, Szanowni Państwo, ustawa była konsultowana. Wszystko jest dostępne w internecie. Na stronach internetowych była dyskusja na ten temat.</u>
          <u xml:id="u-32.4" who="#PawełSałek">Po drugie, owszem Ministerstwo Rozwoju będzie wprowadzać rozporządzenia do tej ustawy, ale te rozporządzenia dopiero są przygotowywane, i one na pewno będą uzgadniane, dyskutowane z branżą.</u>
          <u xml:id="u-32.5" who="#PawełSałek">Po trzecie, jeśli chodzi o rozporządzenia, o to, jak wygląda implementacja tych rozporządzeń unijnych w krajach członkowskich… Ta sprawa, tak jak w Polsce, dopiero się dzieje, więc nie wiemy, jak finalnie w innych krajach będą wyglądać zapisy ustawowe. Zmiana wynika z tego, że wcześniej samochodów chłodni, mówiąc wprost, w Polsce nie było. One były w innych krajach. Dzisiaj mamy obowiązek… Po zmianie rozporządzenia te samochody chłodnie wchodzą do porządku prawnego i z tego się bierze ta aktualizacja.</u>
          <u xml:id="u-32.6" who="#PawełSałek">I ostatnia sprawa. Certyfikaty są wydane na czas nieokreślony, a egzaminy będą dotyczyć tej części, która została zmieniona w związku z rozporządzeniem. Przepisy dotyczące urządzeń stacjonarnych są cały czas ważne. Niektóre kraje członkowskie Unii Europejskiej miały już wcześniej u siebie wprowadzone przepisy związane z samochodami. To tyle ode mnie. Ewentualnie koleżanka może jeszcze przedstawić szczegóły… Panie Przewodniczący, dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#ZdzisławPupa">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#AgnieszkaTomaszewska">Tytułem uzupełnienia wypowiedzi pana ministra wspomnę, że certyfikaty, tak jak powiedział pan minister, i personalne, i dla przedsiębiorców są wydawane bezterminowo.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#AgnieszkaTomaszewska">W art. 8 projektu ustawy określamy, że w odniesieniu do certyfikatów do tej pory uzyskanych i wydanych… One utrzymują swoją ważność. Każda osoba i każda firma, która posiada certyfikat, może wystąpić do jednostki certyfikującej z prośbą o wydanie nowego certyfikatu, o jego uaktualnienie. Jak wspomniałam wcześniej, my nawet z automatu rozszerzamy ten certyfikat o dwie czynności – naprawy i likwidację. Tak się dzieje w odniesieniu do większości urządzeń, w tym przypadku do urządzeń stacjonarnych, o których mówił pan senator. W przypadku ruchomych urządzeń, jakimi są samochody ciężarowe i przyczepy chłodnie, takiego rozszerzenia nie możemy z automatu wprowadzić, bo zgodnie z art. 4 ust. 4 rozporządzenia nr 2015/2067 jesteśmy zobligowani do tego, żeby jednostka certyfikująca wydała taki certyfikat rozszerzony dopiero w momencie uzyskania pozytywnego wyniku na egzaminie. Jest to obowiązek wynikający wprost z prawa Unii Europejskiej i nie możemy od niego odstąpić.</u>
          <u xml:id="u-34.2" who="#AgnieszkaTomaszewska">Ze wstępnych konsultacji… Staraliśmy się zbadać materię i szacujemy, że na ponad 10 tysięcy osób, które posiadają certyfikaty personalne, które uzyskały je w krótkim czasie, bo w ciągu niecałego półtora roku… Potrzeba rozszerzenia certyfikatu dotknie około tysiąca osób, więc mniej więcej 10%.</u>
          <u xml:id="u-34.3" who="#AgnieszkaTomaszewska">Co więcej, jeśli chodzi o certyfikaty dla przedsiębiorców… W odniesieniu do przyczep ciężarowych i przyczep chłodni nie ma obowiązku zmiany certyfikatu dla przedsiębiorców, bo to dotyczy tyko certyfikatów personalnych.</u>
          <u xml:id="u-34.4" who="#AlicjaZając">Jaki to jest koszt tego certyfikatu?</u>
          <u xml:id="u-34.5" who="#AgnieszkaTomaszewska">Koszt certyfikatu jest określony w przepisach i w zależności od…</u>
          <u xml:id="u-34.6" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-34.7" who="#AgnieszkaTomaszewska">Tak. W przypadku personalnego to jest około, jeśli dobrze pamiętam, 200 zł, więc to nie jest jakiś duży wydatek. I, jak mówię, to jest mały, krótki egzamin teoretyczny i praktyczny. A gdybyśmy zrezygnowali z tego przepisu, to po prostu bylibyśmy… To byłoby niezgodne z przepisami prawa Unii Europejskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#ZdzisławPupa">Jeszcze senator Gawęda. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#AdamGawęda">Dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#AdamGawęda">Chciałbym dopytać panią dyrektor. Jak rozumiem, przedsiębiorca, który posiada imienny certyfikat na świadczenie usług w jakimś tam zakresie, nie będzie zobowiązany do dodatkowych egzaminów. A w sytuacji, kiedy będzie chciał rozszerzyć pulę świadczonych usług poza ramy tego certyfikatu, który jest jednoznacznie określony, będzie musiał najpierw przystąpić do egzaminu, zanim zostanie certyfikowany. Tak? Dobrze zrozumiałem?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#ZdzisławPupa">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#ZdzisławPupa">Przystępujemy do…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#GrzegorzGontarz">Proszę państwa, dowiadujemy się tutaj rzeczy sprzecznych z wiedzą techniczną, z tymi przepisami, które obowiązywały. Nie wiem, skąd państwo mają w ministerstwie takie informacje, że… Wygląda na to, że ministerstwo nie ma informacji o tym, że urządzenia chłodnicze w samochodach, jakkolwiek by je nazwać, w ciężarowych czy w przyczepach, to są po prostu mniejsze instalacje, które chłodnicy już znają. Po prostu dochodzi egzamin, którego w innych krajach nie ma i którego, z tego co wiemy, w ogóle nie planuje się wprowadzić. Dlaczego my przedsiębiorcy mamy jako pierwsi ponosić te koszty? Może poczekajmy, niech wprowadzą to Brytyjczycy, Niemcy, przecież zapłacić zawsze zdążymy, a nie ma żadnego pośpiechu w tym względzie, tym bardziej że dotychczasowe rozporządzenie Ministerstwa Rozwoju obejmowało… Były prowadzone szkolenia z tej tematyki, ale dostrzegamy, że Ministerstwo Środowiska chyba nie widzi tego, że urządzenia ruchome, które znalazły się w programach egzaminów, to są właśnie m.in. samochody ciężarowe chłodnie i przyczepy chłodnie. Myśmy już byli z tego egzaminowani, proszę państwa, i dlatego trzeba w jakiś sposób ująć w przepisach to, że te osoby, które już mają te certyfikaty f-gazowe… w związku z wchodzącymi nowymi przepisami mają tę certyfikację rozszerzoną na te urządzenia, które są zdecydowanie uboższe technicznie.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#GrzegorzGontarz">Przecież to nie ma kompletnie sensu, tym bardziej że jeszcze raz podkreślam… Zapytam Ministerstwo Środowiska: które to kraje tak się śpieszą do tych egzaminów, bo nam to jest w ogóle nieznane?</u>
          <u xml:id="u-38.2" who="#AdamGawęda">Panie Przewodniczący, może wprost dopytać, czy w rozporządzeniu można będzie uwzględnić taki wniosek, żeby te osoby, które mają już certyfikat, nie musiały ponownie…</u>
          <u xml:id="u-38.3" who="#GrzegorzGontarz">A jeszcze, jeśli mogę dodać… Proszę państwa, nie zgadzam się z tym, co Ministerstwo Środowiska przekazało, jeśli chodzi o art. 9. Ten przepis w ogóle nie był konsultowany przez dłuższy czas, dopiero na stronach RCL znaleźliśmy go w wersji przekazanej do Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-38.4" who="#GrzegorzGontarz">To też jest ciekawe, dlaczego Ministerstwo Rozwoju nie reaguje na takie przepisy, które na tę chwilę nie służą nikomu, bo nawet… Nie podejmuję dyskusji, bo mogę być dla państwa niewiarygodny, ale to rozporządzenie nr 2015/2067 nie wprowadza takiego obowiązku, o jakim mówi ministerstwo, ale zostawmy to na boku. Po prostu idziemy o krok przed… Wyprzedzamy wszystkich w tych egzaminach, które nie mają uzasadnienia nawet w odniesieniu do techniki chłodniczej, stąd zupełny brak zgody.</u>
          <u xml:id="u-38.5" who="#GrzegorzGontarz">I jeszcze jest taka kwestia, że te przepisy są – proszę zauważyć w art. 15 projektu – wprowadzanie w chwilą wejścia w życie ustawy, a nie mamy infrastruktury pozwalającej na przeprowadzenie tych egzaminów nawet dla tych, którzy by w przyszłości ich potrzebowali. Czyli sytuacja będzie taka, że firmy transportowe – pójdźmy tokiem myślenia Ministerstwa Środowiska – przez dłuższy czas nie będą mogły serwisować swoich urządzeń w Polsce. To przecież wygląda na wyprowadzanie usług i firm za granicę. Na pewno nie ma uzasadnienia art. 15, który nie wiedzieć czemu tak nagle… Chcecie wprowadzić te przepisy, nie mając infrastruktury pozwalającej na naprawianie tych samochodów ciężarowych. To wszystko zajmuje rok, półtora. Nie można tego z dnia na dzień wprowadzić, skoro firmy, nawet te transportowe, nie będą mogły przystąpić do tych egzaminów. Przecież to się, że tak powiem, nie trzyma kupy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#ZdzisławPupa">Dziękuję panu bardzo.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#ZdzisławPupa">Panie Ministrze, proszę o udzielenie wyjaśnień, informacji. Jakie jest stanowisko rządu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PawełSałek">Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#PawełSałek">Szanowni Państwo, rozporządzenie musi być implementowane do naszego porządku prawnego ze względu na tę certyfikację. Jeśliby tej certyfikacji nie było, to weszłoby w życie to rozporządzenie unijne i nikt by się nie pytał o to, czy i jak to w Polsce wygląda, tylko ono by obowiązywało w całej Europie i nie byłoby takiej bardzo ciekawej dyskusji, jaką w tym momencie mamy. To rozporządzenie i ta ustawa powinny wejść w życie z początkiem tego roku, czyli w styczniu tego roku. To jest nasz obowiązek, a że mamy troszeczkę opóźnienia, musimy tę sprawę uzupełnić.</u>
          <u xml:id="u-40.2" who="#PawełSałek">Co do art. 9, to on się pojawił podczas prac komisji prawniczej.</u>
          <u xml:id="u-40.3" who="#PawełSałek">Co do współpracy międzyresortowej, to my przecież współpracujemy z innymi resortami. Nasi koledzy z innych resortów tę ustawę widzieli i ona ma w tym momencie finalny kształt tekstowy.</u>
          <u xml:id="u-40.4" who="#PawełSałek">Co do art. 15 związanego z tym, że nie ma infrastruktury i nie ma jednostek… Chciałbym zauważyć, że są jednostki certyfikujące, oceniające i szkolące. Nie jest tak, że musimy niejako od początku coś budować.</u>
          <u xml:id="u-40.5" who="#PawełSałek">Tyle z mojej strony, jeśli są jeszcze jakieś szczegóły… może pani radca by uzupełniła.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#ZdzisławPupa">Czy chce pani jeszcze zabrać głos?</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
          <u xml:id="u-41.2" who="#ZdzisławPupa">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-41.3" who="#ZdzisławPupa">Zapoznaliśmy się z informacją i przeprowadziliśmy dyskusję. W czasie dyskusji nie padły wnioski o charakterze legislacyjnym, wobec tego składam wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek.</u>
          <u xml:id="u-41.4" who="#ZdzisławPupa">Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-41.5" who="#ZdzisławPupa">Kto jest za tym, aby przyjąć ustawę bez poprawek, zechce podnieść rękę.</u>
          <u xml:id="u-41.6" who="#komentarz">(6)</u>
          <u xml:id="u-41.7" who="#ZdzisławPupa">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-41.8" who="#komentarz">(0)</u>
          <u xml:id="u-41.9" who="#ZdzisławPupa">Kto się wstrzymał od głosu?</u>
          <u xml:id="u-41.10" who="#komentarz">(2)</u>
          <u xml:id="u-41.11" who="#ZdzisławPupa">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-41.12" who="#ZdzisławPupa">Na senatora sprawozdawcę wyznaczam pana senatora Czesława Ryszkę.</u>
          <u xml:id="u-41.13" who="#ZdzisławPupa">Zamykam posiedzenie senackiej Komisji Środowiska.</u>
          <u xml:id="u-41.14" who="#ZdzisławPupa">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 9 minut 40)</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>