text_structure.xml 44.7 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 17 minut 06)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Zdzisław Pupa)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#ZdzisławPupa">Szanowni Państwo, mamy małe opóźnienie spowodowane tym, że poprzednia komisja dłużej obradowała, bo miała ważne sprawy do omówienia.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#ZdzisławPupa">Witam wszystkich państwa na posiedzeniu Komisji Środowiska.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#ZdzisławPupa">Tematem dzisiejszych obrad jest informacja prezesa Państwowej Agencji Atomistyki na temat zadań priorytetowych i planu pracy Agencji.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#ZdzisławPupa">Serdecznie witam na dzisiejszym posiedzeniu pana Mariusza Oriona Jędryska, pana profesora, sekretarza stanu, głównego geologa kraju. Witamy, Panie Ministrze.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#MariuszOrionJędrysek">Dzień dobry.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#ZdzisławPupa">Jest z nami pani Ewa Paluch, dyrektor Departamentu Nadzoru Geologicznego. Witamy szanowną panią. Jest z nami pan Andrzej Przybycin, prezes Państwowej Agencji Atomistyki. Witam szanownego pana. Witam również dyrektora generalnego z Państwowej Agencji Atomistyki, pana Artura Wdowczyka. Jest z nami pani Monika Skotniczna, dyrektor Departamentu Ochrony Radiologicznej z Państwowej Agencji Atomistyki, jest z nami dyrektor Departamentu Prawnego Piotr Korzecki i pan Karol Łyskawiński. Witam serdecznie szanownego pana. Jest z nami naczelnik Wydziału Kontroli Obiektów Jądrowych, pan Andrzej Głowacki, jest pan Krzysztof Pietrzykowski, wicedyrektor departamentu Najwyższej Izby Kontroli. Witamy serdecznie państwa. Witam również naszego senackiego gościa na tym posiedzeniu komisji, którym jest pan Marek Borowski, pan senator…</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#MarekBorowski">Pan senator zaraz je opuści.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#ZdzisławPupa">Ale w tym momencie jest pan naszym gościem i uczestnikiem posiedzenia komisji senackiej. Zapraszamy do wzięcia w nim udziału.</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#ZdzisławPupa">Witam szanownych państwa senatorów.</u>
          <u xml:id="u-3.9" who="#ZdzisławPupa">Przystępujemy do meritum sprawy.</u>
          <u xml:id="u-3.10" who="#ZdzisławPupa">Najpierw poprosimy pana ministra o zabranie głosu, o przedstawienie informacji osobiście lub przekazanie tego obowiązku panu dyrektorowi generalnemu.</u>
          <u xml:id="u-3.11" who="#ZdzisławPupa">Proszę bardzo, Panie Ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#MariuszOrionJędrysek">Szanowni Państwo Przewodniczący! Szanowni Państwo Senatorowie! Panie Prezesie! Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#MariuszOrionJędrysek">Chciałbym dzisiaj przedstawić pełniącego obowiązki prezesa Państwowej Agencji Atomistyki, pana Andrzeja Przybycina, który dosłownie od 2 miesięcy pełni tę zaszczytną rolę. Poprzedni prezes został odwołany. W tej chwili mamy jakby nowe podejście do bezpieczeństwa jądrowego, więc liczę na to, że sprawy – stanu poprzedni był dość niepokojący – zostaną teraz dobrze uporządkowane i będzie świetnie działający organ centralny, rządowy organ centralny, jakim jest Państwowa Agencja Atomistyki. To jest bardzo odpowiedzialna funkcja, zważywszy na to, że coraz bardziej nabrzmiewa w tej chwili problem bezpieczeństwa energetycznego Polski, dotyczący rozwoju energetyki jądrowej. Jeśli to nastąpi, to agencja atomistyki ma tutaj do odegrania kluczową rolę w zakresie dozoru jądrowego, bezpieczeństwa itd., itd. Państwo zapewne oczywiście wiedzą, bo niedawno odbyło się posiedzenie komisji… To znaczy inna komisja zatwierdzała czy przyjęła poselski projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo atomowe, gdzie pewne zmiany dotyczące funkcjonowania Państwowej Agencji Atomistyki zostały zawarte. Bardzo liczę na to, że ten projekt zostanie przez Senat przyjęty. Jest to niezbędne tym bardziej, że rada do spraw bezpieczeństwa jądrowego straciła możliwość działania ze względu na to, że 1 stycznia wygasła jej… No, był to termin jej działalności, w związku z tym trzeba powołać nowy organ, już według nowych zasad, bardziej przejrzystych, takich, które pozwalają tej radzie mieć nie tylko głos doradczy, ale także trochę nadzorczy nad tym, co robi prezes Państwowej Agencji Atomistyki.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#MariuszOrionJędrysek">Tak że ja dziękuję bardzo i upoważniam pana prezesa do zabrania głosu w imieniu rządu w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#MariuszOrionJędrysek">Jeśli państwo pozwolą mi na opuszczenie sali ze względu na pilne zadania rządowe, to byłbym bardzo wdzięczny. Jeśli trzeba będzie, to odpowiedzi na pytania udzielę na piśmie. Pozostawiam panią dyrektor Departamentu Nadzoru Geologicznego, który właściwie pełni rolę departamentu nadzorującego działania prezesa Państwowej Agencji Atomistyki.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#MariuszOrionJędrysek">Dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#ZdzisławPupa">Panie Ministrze, dziękuję za wprowadzenie w zagadnienia, tematy związane z priorytetami i pracami agencji. Myślę, że pan prezes jako szef ze swoim zespołem – bo jest cały zespół ludzi, którzy współpracują z panem prezesem – w pełni zadowoli oczekiwania państwa senatorów i szanownej komisji. Tak że dziękuję za obecność, Panie Ministrze. Myślę, że te tematy będą tutaj zgłębione. Gdybyśmy potrzebowali pańskiej pomocy, to ta pomoc, jak myślę, zostanie nam udzielona. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#ZdzisławPupa">Panie Prezesie, proszę uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#AndrzejPrzybycin">Dziękuję uprzejmie.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#AndrzejPrzybycin">Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#AndrzejPrzybycin">Chciałbym bardzo podziękować za zaproszenie i za możliwość zaprezentowania sytuacji w Państwowej Agencji Atomistyki, jak również planów na przyszłość, priorytetów, jakie…</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#ZdzisławPupa">Przepraszam, może byśmy troszkę światło przygasili, żeby lepiej było widać… Możemy, tak?</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#Gloszsali">Tak.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#ZdzisławPupa">Dziękuję bardzo. Wystarczy chyba, tak? Wystarczy.</u>
          <u xml:id="u-6.6" who="#AndrzejPrzybycin">Czyli chodzi o plany i priorytety działań, jakie widzę tutaj w najbliższym okresie. Tak celem przypomnienia powiem, że prezes Państwowej Agencji Atomistyki jest prezesem centralnego organu administracji rządowej właściwego w sprawach bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej. Najważniejsze funkcje dozorowe, które są realizowane, to jest wydawanie pozwoleń na prowadzenie działalności związanej z narażeniem na promieniowania jonizujące, prowadzenie kontroli dozorowych mających na celu weryfikację stanu bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej, opracowywanie projektów aktów prawnych oraz zaleceń organizacyjno-technicznych związanych z szeroko pojętym dozorem jądrowym, jak również prowadzenie monitoringu sytuacji radiacyjnej w kraju.</u>
          <u xml:id="u-6.7" who="#AndrzejPrzybycin">Do najpilniejszych zadań, jeżeli chodzi o sprawy legislacyjne, należy zaliczyć konieczność implementacji dyrektywy BSS, która zastąpiła 5 starych dyrektyw Euroatomu plus jedno zalecenie – mam czas na implementację tego do 6 lutego 2018 r. – i jeszcze dyrektywy zmieniającej dyrektywę NSD. Jest to jakby reakcja na wydarzenia, które miały miejsce w Japonii w elektrowni Fukushima. Nowe doświadczenia spowodowały zaostrzenie pewnych wymogów bezpieczeństwa; to wszystko się przerodziło w nowelizację dyrektywy. Do 15 sierpnia przyszłego roku mamy czas na implementację tych przepisów do prawa krajowego, czyli naszego prawa atomowego, są również pewne zalecenia dotyczące zintegrowanego przeglądu dozoru jądrowego; taki przegląd był przeprowadzony i otrzymaliśmy pewne zalecenia.</u>
          <u xml:id="u-6.8" who="#AndrzejPrzybycin">Najważniejsze nowe rzeczy, które się pojawią i które muszą się pojawić w związku z implementacją tych dyrektyw w prawie atomowym, to są kwestie dotyczące narażenia na promieniowanie ze źródeł naturalnych. Mamy tutaj na myśli pewne wymogi bezpieczeństwa dla pracowników lotnictwa, którzy dużo czasu przebywają na wysokości, gdzie jest większe promieniowanie. Poza tym chodzi o tego rodzaju wymogi w górnictwie, w tych kopalniach, gdzie występują naturalne minerały promieniotwórcze, a nawet w kopalniach węgla kamiennego, gdzie w tej chwili są zaostrzone te przepisy, jak również w przemyśle chemicznym, czyli np. w produkcji nawozów chemicznych, gdzie też mamy do czynienia z izotopami promieniotwórczymi. Kolejna rzecz to jest kontrola narażenia na emanację radonu związaną z budową geologiczną niektórych obszarów. Szczególnie Dolny Śląsk, Sudety są w Polsce takim charakterystycznym obszarem. W niektórych lokalizacjach, np. w Karkonoszach, dochodzi do pewnego nasilenia emanacji radonu, tak że będą przepisy nakazujące kontrolę lokalizowania budynków użyteczności publicznej, no, tego typu budowli. Kolejna sprawa to jest przegląd obiektów jądrowych – będzie obowiązkowy co 6 lat – jak również plany postępowania awaryjnego na wypadek zdarzeń radiacyjnych. W tym zakresie też zostaną wprowadzone nowe przepisy.</u>
          <u xml:id="u-6.9" who="#AndrzejPrzybycin">Jeżeli chodzi o ochronę radiologiczną w Polsce, to chciałbym przybliżyć państwu kilka liczb. Otóż źródeł promieniotwórczych w Polsce, które są wykorzystywane, jest ponad 24 tysiące. W Polsce jest zarejestrowanych ponad 5,5 tysiąca działalności związanych z narażeniem na promieniowanie jonizujące i ponad 3 tysiące 800 jednostek organizacyjnych, które podlegają nadzorowi prezesa Państwowej Agencji Atomistyki. W zeszłym roku udało się przeprowadzić ponad 770 kontroli, wydano 617 zezwoleń, aneksów do zezwoleń, przyjęto 46 zgłoszeń o rozpoczęciu działalności, jak również nadano uprawnienia inspektora ochrony radiologicznej 678 osobom. Taka jest skala rocznej działalności agencji atomistyki.</u>
          <u xml:id="u-6.10" who="#AndrzejPrzybycin">Jeżeli chodzi o ochronę radiologiczną, to plany, jakie mamy na najbliższą przyszłość, obejmują prace nad zwiększeniem ochrony fizycznej źródeł promieniowania. To jest reakcja na te sytuacje, które miały miejsce i odbiły się echem w mediach – w Poznaniu doszło do zaginięcia źródeł promieniowania, w ostatnich latach taka sytuacja była w Gliwicach i w kilku innych miejscach. A więc chodzi o wprowadzenie zaostrzonych wymogów ochrony fizycznej źródeł promieniowania. Uważam, że jest konieczne dokładniejsze tego uregulowanie, wydanie pewnych wytycznych na temat tego, jak powinny być zabezpieczone jednostki organizacyjne, które korzystają ze źródeł promieniowania. Chodzi o ochronę fizyczną, czyli po prostu ogrodzenia, bramy, zamknięcia, różne zabezpieczenia, tego typu rzeczy. Teraz kolejna istotna sprawa, która powinna być unowocześniona. Jest to system bazodanowy, którym posługuje się Departament Ochrony Radiologicznej. Chodzi mianowicie o rejestry dawek, które przyjęli pracownicy, to wszystko jest… Jest kilka takich rejestrów i one w tej chwili wymagają pewnej integracji. Mamy przewidziany na to budżet i zamierzamy to zrealizować w najbliższym czasie.</u>
          <u xml:id="u-6.11" who="#AndrzejPrzybycin">Następną bardzo ważną grupą działań agencji jest monitoring radiacyjny. Mamy Centrum do spraw Zdarzeń Radiacyjnych „Cezar”. Jest to sieć urządzeń pomiarowych stacji ASS-500 i stacji PMS. Stacje ASS-500 wychwytują i mierzą aerozole, które mogą zawierać substancje promieniotwórcze, stacje PMS to są stacje, które w sposób ciągły monitorują ewentualne pojawienie się promieniowania. Oprócz tego jest publikowana dzienna mapa rozkładu mocy dawki promieniowania gamma, są też kwartalne komunikaty w sprawie sytuacji radiacyjnej kraju. Wykorzystywane są pewne systemy wspomagania decyzji, ARGOS i RODOS, jeżeli chodzi o zdarzenia radiacyjne. Korzystamy również z międzynarodowych systemów wymiany informacji, tak że mamy na bieżąco kontakt z instytucjami międzynarodowymi i wiedzielibyśmy o tym, gdyby w Europie czy gdzieś na świecie doszło do jakiegoś zdarzenia związanego ze zwiększeniem promieniowania. Obsługiwany jest krajowy punkt kontaktowy, który jest czynny 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu, czyli bez przerwy, i tam można uzyskać wszelkie informacje o sytuacji radiacyjnej w kraju, zgłosić jakieś niepokojące sytuacje. Priorytetem w przypadku centrum „Cezar”, który ja widzę, jest konieczność modernizacji tej jednostki, dlatego że sprzęt tam wykorzystywany, stanowiący wyposażenie pomieszczenie operacyjne, jest już po prostu przestarzały i wymaga nowych inwestycji.</u>
          <u xml:id="u-6.12" who="#AndrzejPrzybycin">I druga ważna sprawa. To jest mapka rozmieszczenia naszych stacji pomiarowych; te trójkąty i sześcioboki to są stacje PMS i stacje ASS-500. W tym roku przybyły 2 nowe stacje PMS, w Suwałkach i w Kielcach; ta stacja została zainstalowana w ubiegłym miesiącu. To, co chcemy w najbliższym czasie osiągnąć, to będą jeszcze 2 nowe stacje PMS – w Poznaniu i w Katowicach. Tak że to nam będzie pozwalało jakby zagęszczać sieć pomiarową w Polsce i dzięki temu uzyskiwać dokładniejsze dane pomiarowe.</u>
          <u xml:id="u-6.13" who="#AndrzejPrzybycin">Bezpieczeństwo jądrowe to jest trzeci filar działania agencji. Na obecną chwilę mamy tak naprawdę 3 obiekty jądrowe, zlokalizowane w Świerku. Jest to badawczy reaktor „Maria”, który jest eksploatowany, reaktor „Ewa”, cały czas likwidowany, i przechowalniki wypalonego paliwa jądrowego; one w tej chwili stoją puste ze względu na fakt, że to wypalone paliwo w ramach programu finansowanego przez rząd amerykański zostało wywiezione z terenu Polski. No, w zasadzie jesteśmy w trakcie tego procesu, bo ostatni etap jeszcze jest przed nami. Poza tym mamy jeszcze krajowe składowisko odpadów promieniotwórczych, zlokalizowane w Różanie, czyli między Warszawą a Ostrołęką. Jest to składowisko odpadów nisko- i średnioaktywnych. Są tam wykorzystywane pomieszczenia w starym carskim forcie, są tam również specjalnie wykonywane kwatery, w których zabetonowuje się, w sposób bezpieczny składuje się nisko- i średnioaktywne odpady promieniotwórcze. Z wysokoaktywnymi odpadami na razie nie mamy w Polsce do czynienia, tak naprawdę nie mamy z tym problemu.</u>
          <u xml:id="u-6.14" who="#AndrzejPrzybycin">Jeżeli chodzi o sprawy bezpieczeństwa jądrowego, to najważniejszą rzeczą jest w tej chwili realizacja Programu Polskiej Energetyki Jądrowej. Mamy potwierdzenie w projekcie „Planu na rzecz odpowiedzialnego rozwoju”, że zostaną wybudowane… tzn. planowane jest wybudowanie 2 elektrowni jądrowych o mocy 6000 MW. Tak więc zakładamy, że będziemy dalej uczestniczyć w rozwoju energetyki jądrowej w Polsce. Człon, który przynależy do Państwowej Agencji Atomistyki, to jest dozór jądrowy, czyli zadania polegające na nadzorze nad bezpieczeństwem obiektów i działalności, na kontroli, ocenie bezpieczeństwa, określaniu pewnych wymagań, na wydawaniu zezwoleń, jak również na pewnych sankcjach, jeżeli zostaną stwierdzone naruszenia. Czyli Ministerstwo Energii jest pewnym promotorem, który odpowiada za całą strategię, za realizację tego programu. Inwestorem i operatorem jest Polska Grupa Energetyczna, a Państwowa Agencja Atomistyki występuje jako regulator, który będzie pilnował bezpieczeństwa całej inwestycji.</u>
          <u xml:id="u-6.15" who="#AndrzejPrzybycin">Tutaj jest schemat na temat roli PAA w tzw. cyklu życia elektrowni jądrowej. Te czerwoną ramką objęte pola to są miejsca, gdzie prezes Państwowej Agencji Atomistyki jako organ administracji będzie wydawał zezwolenia. Czyli najpierw mamy opinię dotyczącą planowanej lokalizacji, potem zezwolenie na budowę, zezwolenie na rozruch reaktora, zezwolenie na eksploatację, a na sam koniec tzw. cyklu życia elektrowni jest zezwolenie na likwidację reaktora.</u>
          <u xml:id="u-6.16" who="#AndrzejPrzybycin">Jeżeli chodzi o realizację tego programu, to powiem, że nadzór nad bezpieczeństwem elektrowni jądrowej jest priorytetem na wszystkich etapach funkcjonowania. PAA będzie odpowiedzialne za najwyższe standardy bezpieczeństwa, za kontrolę tego. Żeby to realizować, agencja musi dysponować stosowną wiedzą ekspercką. W tym celu zatrudnienie w agencji zostało zwiększone w ostatnich 2 latach o 30%, jednak jest też w tej chwili potrzeba szkolenia pracowników agencji. Najważniejszy sposób szkolenia, który jest realizowany, to tzw. on the job training. To takie praktyki dla pracowników, które odbywają się w innych dozorach jądrowych. Współpracujemy tutaj z dozorem czeskim, słowackim, kanadyjskim, koreańskim, planujemy współpracę z Brytyjczykami. Oczywiście mamy na to środki z Programu Polskiej Energetyki Jądrowej. My to finansujemy, ale korzystamy z wiedzy krajów, które są bardzo rozwinięte, jeżeli chodzi o energetykę jądrową. Nasi pracownicy mają wtedy możliwość, przez kilka miesięcy współpracując tam na miejscu lub biorąc czynny udział w procesach decyzyjnych, uczyć się wszystkiego i nabierać doświadczenia.</u>
          <u xml:id="u-6.17" who="#AndrzejPrzybycin">Planowanym przez nas zadaniem jest tzw. GDA, czyli generic design assessment. Chcemy to zrobić we współpracy z Międzynarodową Agencją Energii Atomowej, jak również z którymś z krajów posiadających rozbudowany sektor energetyki jądrowej. Realizacja takiego zadania wyglądałaby tak, że nasz zespół będzie równolegle z dozorem jądrowym z danego kraju prowadził ocenę i wydawanie takiego zezwolenia. I wtedy porównamy wyniki, żeby się dowiedzieć, czy nasi pracownicy są już na takim poziomie doświadczenia, że mogą samodzielnie wydawać tego typu decyzje. Tak że liczymy, że w tym roku czy w przyszłym roku uda nam się z którymś z dozorów jądrowych takie zadanie przeprowadzić.</u>
          <u xml:id="u-6.18" who="#AndrzejPrzybycin">Ostatnia ważna rzecz to są organizacje wsparcia technicznego, tzw. TSO. Liczymy tutaj, że uda się podmioty typu Narodowe Centrum Badań Jądrowych czy instytut IChTJ, CLOR, te instytucje tradycyjnie związane z energetyką jądrową, włączyć właśnie do takiej stałej, trwałej współpracy i że powstaną wewnątrz tych instytucji zespoły dedykowane wsparciu technicznemu dla Państwowej Agencji Atomistyki, czyli będą osoby, specjaliści, którzy będą jakby dla nas wsparciem merytorycznym.</u>
          <u xml:id="u-6.19" who="#AndrzejPrzybycin">Staram się już zbliżać do końca…</u>
          <u xml:id="u-6.20" who="#AndrzejPrzybycin">Ważnym elementem, który chciałbym wprowadzić, jest wdrożenie systemu zarządzania dozoru jądrowego. Jest to pewien wymóg międzynarodowy. Dozory jądrowe o dłuższej tradycji takie systemy zarządzania już mają. My obecnie jesteśmy na etapie wyboru, który z tych systemów zarządzania wprowadzić, czy ISO, czy TÜV, czy jeszcze inne systemy, dedykowane właśnie takiej działalności dozorowej, bo takie również występują.</u>
          <u xml:id="u-6.21" who="#AndrzejPrzybycin">Jeżeli chodzi o współpracę międzynarodową, to ona jest bardzo szeroka, rozbudowana. Ja bym chciał, żebyśmy przeprowadzili analizę korzyści, czyli nastawili się na współpracę dającą wymierne korzyści dla Polski, dla naszej agencji, bo z moich obserwacji na razie wynika, że ta współpraca polega na przekazywaniu informacji o tym, co się dzieje w Polsce i jakby uspokajaniu, że nie ma zagrożeń, że wszystko jest pod kontrolą. Chciałbym, żebyśmy w agencji zdefiniowali sobie jeszcze pewne cele do osiągnięcia na arenie międzynarodowej. Mieliśmy kontrolę w postaci międzynarodowych misji. W tym roku były dwie takie kontrole, IPPAS w marcu i INIR w czerwcu. Wypadły one bardzo pozytywnie. Misja INIR potwierdziła wypełnienie przez Polskę wszystkich rekomendacji otrzymanych w 2013 r. To była taka misja weryfikacyjna. Obecnie przygotowujemy się do wystawy. We wrześniu Międzynarodowa Agencja Energii Atomowej organizuje w Wiedniu sześćdziesiątą Konferencję Generalną, a ja podjąłem decyzję, że Państwowa Agencja Atomistyki przygotuje po raz pierwszy wystawę dotyczącą naszych osiągnięć w zakresie dozoru jądrowego i pewnych produktów, które są w Polsce wytwarzane. Najważniejszym, jakby sztandarowym produktem jest wytwarzanie w Świerku w reaktorze „Maria” molibdenu 99, który jest wykorzystywany w lecznictwie. Rocznie ok. 2 milionów pacjentów na świecie jest leczonych z chorób onkologicznych przy użyciu tego izotopu. W tej chwili produkcja molibdenu w Świerku to jest ok. 18% produkcji światowej, tak że rzeczywiście jest to ważne i chcemy się tym pochwalić. Oprócz tego mamy jeszcze kilka innych produktów.</u>
          <u xml:id="u-6.22" who="#AndrzejPrzybycin">Proszę spojrzeć na ten slajd – tak ma wyglądać nasz boks, nasze stoisko wystawiennicze. Przyjęliśmy tutaj w ramach promocji Polski hasło „Polska – Safe and Innovative”, czyli Polska bezpieczna i innowacyjna. To będzie nasze hasło, utrzymane w barwach narodowych. Mamy nadzieję, że to stoisko będzie się podobało i przyciągało gości.</u>
          <u xml:id="u-6.23" who="#AndrzejPrzybycin">Podsumuję jeszcze raz te priorytety. Najważniejszym priorytetem będzie czy jest zwiększenie bezpieczeństwa, lepsza jakość kontroli nad źródłami promieniotwórczymi. Ważnym priorytetem, jeżeli chodzi o ochronę radiologiczną, jest zwiększenie liczby inspektorów dozoru jądrowego. W tej chwili mamy tak naprawdę 8 czynnych inspektorów, którzy prowadzą kontrole; oni rocznie wykonują ponad 700 kontroli. To, co chcemy wprowadzić, to jest odpowiedzialność jednostek, dlatego że w tej chwili karno-administracyjna odpowiedzialność dotyczy kierowników jednostek, a uważam, że także na same jednostki powinny być nakładane kary w przypadku, kiedy te organizacje rzeczywiście nie stosują przepisów bezpieczeństwa, jeżeli chodzi o postępowanie ze źródłami promieniowania. Następny priorytet to jest nowelizacja prawa atomowego. Implementacja dyrektywy BSS i nowe obowiązki tutaj też powodują, że na inspektorów dozoru jądrowego będą nałożone dodatkowe zadania. Na pewno potrzebujemy co najmniej 5 nowych inspektorów, a żeby można było powiedzieć o komfortowej sytuacji, to w sumie ten zespół powinien liczyć ok. 20 osób. Tak że na pewno trzeba to wzmacniać. Kolejny priorytet to wzmocnienie ochrony fizycznej obiektów, zamkniętych źródeł promieniowania. Następne dotyczą optymalizacji przygotowań do Programu Polskiej Energetyki Jądrowej, zadań typu GDA, modernizacji centrum monitorowania zagrożeń radiologicznych, czyli centrum „Cezar”, reorganizacji agencji, czyli dostosowania struktury urzędu do aktualnych zadań, poprawy komunikacji wewnętrznej, tj. likwidacji tzw. silosów. Zauważam tutaj, że brakuje trochę współpracy pomiędzy poszczególnymi departamentami; mam nadzieję, że uda się to uporządkować. Planujemy tworzenie pewnych zespołów projektowych. Będę zachęcał do otwartości, kreatywności. Mam nadzieję, że uda się nawiązać dialog z pracownikami, który będzie służył zwiększaniu jakości naszych działań jako agencji. Mamy bardzo dużo doświadczonych osób, więc myślę, że jest możliwe, żeby jeszcze to jakoś znacząco zwiększać. Inne priorytety dotyczą np. zapobiegania konfliktowi interesów i przeciwdziałania korupcji. Z tym zapobieganiem konfliktowi interesów wiąże się właśnie ta zmiana prawa atomowego, która będzie jutro rozpatrywana na plenarnym posiedzeniu Senatu. Chodzi o Radę BJiOR; jest propozycja, żeby ona przeszła pod ministra środowiska. Do tej pory to prezes agencji powoływał członków rady, a w tej chwili jest propozycja, żeby to robił minister środowiska. Problem wynikał z tego, że w poprzedniej kadencji rady byli w niej wybitni specjaliści, ale byli to przedstawiciele instytucji, które są kontrolowane przez prezesa Państwowej Agencji Atomistyki. Są to funkcje odpłatne, a więc z jednej strony prezes płacił tym osobom za pracę w Radzie BJiOR, a z drugiej strony kontrolował ich jako kierowników instytucji typu Narodowe Centrum Badań Jądrowych, IChTJ czy CLOR. Kolejne priorytety to rozpoczęcie procesu wdrażania tego certyfikowanego systemu zarządzania i współpraca międzynarodowa z założeniem ukierunkowania na cele. To by były chyba najważniejsze priorytety. Dziękuję uprzejmie. Możemy dyskutować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#ZdzisławPupa">Dziękuję serdecznie panu prezesowi.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#ZdzisławPupa">Teraz, jeżeli państwo pozwolicie, poprosiłbym o zabranie głosu pana Krzysztofa Pietrzykowskiego z Najwyższej Izby Kontroli. Chodzi o uwagi Najwyższej Izby Kontroli, jeśli chodzi o Państwową Agencję Atomistyki. Myślę, że Najwyższa Izba Kontroli interesuje się również i tymi problemami, dlatego bym prosił o wypowiedź na ten temat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#KrzysztofPietrzykowski">Jasne. Dziękuję bardzo, Szanowny Panie Przewodniczący, Szanowni Państwo, Panie Prezesie, za możliwość uczestniczenia tutaj w posiedzeniu komisji i zabrania głosu.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#KrzysztofPietrzykowski">Tak jak pan przewodniczący słusznie wspomniał, tematyka energetyki jądrowej rzeczywiście od wielu lat jest w obszarze zainteresowań Najwyższej Izby Kontroli. Przeprowadzaliśmy w 2012 r. kontrolę dotyczącą właśnie Programu Polskiej Energetyki Jądrowej, o której aktualnej sytuacji pan prezes mówił. Nasze zainteresowanie tym tematem i moja obecność na posiedzeniu komisji są związane z tym, że bacznie śledzimy to, co się dzieje, a co w ostatnich latach było raczej taką dosyć, nazwijmy to enigmatycznie, ograniczoną aktywnością tego programu, dlatego w planach pracy Najwyższej Izby Kontroli w latach następnych… No, analizujemy obecnie ten obszar pod kątem przeprowadzenia kolejnej kontroli, ale to będzie zależne od decyzji Kolegium Najwyższej Izby Kontroli, które w najbliższych miesiącach będą zapadały. A jeśli chodzi o ten rok – o tym pan prezes państwowej agencji wspomina i pisze o tym w swoim raporcie rocznym – to Najwyższa Izba Kontroli w tym roku przeprowadziła kontrolę wykonania budżetu państwa w 2015 r. w części 68, dotyczącej właśnie Państwowej Agencji Atomistyki. I ta ocena wykonania budżetu państwa była pozytywna. Jedyna w zasadzie nieprawidłowość, na którą zwróciliśmy uwagę i która została poprawiona jeszcze na etapie przeprowadzanej przez nas kontroli, to był błąd w jednym z rocznych sprawozdań budżetowych, gdzie omyłkowo wskazano 10 zamiast 9 zatrudnionych inspektorów dozoru jądrowego w ramach programu budowy infrastruktury dla energetyki jądrowej. Ponadto Najwyższa Izba Kontroli wniosła o zapewnienie należytej dokładności przy sporządzaniu sprawozdań, o których wcześniej wspomniałem, z wykonania wydatków budżetu państwa oraz budżetu środków europejskich. 21 kwietnia otrzymaliśmy od pana prezesa informację, że ustalono mechanizmy monitorowania wartości tych mierników w celu zapewnienia należytej dokładności przy sporządzaniu sprawozdań budżetowych. Poza tym pan prezes poinformował, że w agencji trwają prace nad opracowaniem nowej, scalonej procedury, która dotyczy ewidencji składników majątkowych Polskiej Agencji Atomistyki i po jej wdrożeniu zostaną zaktualizowane wszystkie dokumenty wewnętrzne powiązane z tą procedurą.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#KrzysztofPietrzykowski">Na zakończenie jeszcze raz podkreślę, że cały obszar, o którym mówił pan prezes, jest niezwykle – o tym wszyscy doskonale wiemy – ważny z punktu widzenia państwa i bezpieczeństwa energetycznego państwa. I ten obszar był i w dalszym ciągu będzie cieszył się szczególną uwagą i zainteresowaniem Najwyższej Izby Kontroli.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#ZdzisławPupa">Dziękuję panu dyrektorowi.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#ZdzisławPupa">Pani profesor, pani senator przewodnicząca prosiła o zabranie głosu.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#ZdzisławPupa">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#JadwigaRotnicka">Jeśli można, Panie Przewodniczący, jeśli dyskusja jest już otwarta, to…</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#ZdzisławPupa">Tak, tak, dlatego proszę.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#JadwigaRotnicka">Dobrze. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#JadwigaRotnicka">Z zainteresowaniem wysłuchałam tej informacji, tym bardziej, że ostatnio o energetyce jądrowej coraz mniej mówiliśmy, jakby zaniechaliśmy tego tematu. Z wypowiedzi pana prezesa wynika, że nie mówimy o jednej elektrowni, ale być może o dwóch, a z planu Morawieckiego wynika, że czymś w rodzaju marzenia czy przyszłości byłoby zbudowanie kilku, jak doczytałam, chyba ośmiu takich małych elektrowni czy reaktorów jądrowych. Nie wiem, jak się ma teraz plan Morawieckiego do przyszłych prac, ale myślę, że kiedy on będzie zaakceptowany, to Polska Agencja Atomistyki będzie chyba miała o wiele więcej pracy. Jakie jest stanowisko rządu? Czy pan może przybliżyć tę koncepcję rozwoju atomistyki w naszym kraju już na tym etapie? Bo na razie jest to chyba program jeszcze nie w pełni zaakceptowany.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#AndrzejPrzybycin">Pani Przewodnicząca, z tym jest drobny problem, dlatego że za tę działalność odpowiada minister energii, on jest tutaj od strategii i od realizacji tego programu. My, jako agencja, obserwujemy, przyglądamy się temu i przygotowujemy nasze siły na to, żeby rzeczywiście być gwarantem bezpieczeństwa realizacji całego procesu budowy, a potem eksploatacji elektrowni jądrowych. To, co zauważyliśmy… W projekcie, w programie premiera Morawieckiego jest wspomniane o tych 2 elektrowniach jądrowych, takich klasycznych, o mocy 6000 MW, ale jest tam też mowa o pewnych działaniach innowacyjnych. Otóż mowa tam o budowie małych reaktorów wysokotemperaturowych, które miałyby służyć głównie do wytwarzania ciepła przemysłowego, potrzebnego w niektórych dziedzinach przemysłu, np. w syntezie chemicznej, przy okazji oczywiście również w produkowaniu na mniejszą skalę energii elektrycznej, ale to jest jeszcze etap pewnych działań innowacyjnych, badawczo-rozwojowych. Na pewno będziemy to z uwagą śledzić jako agencja, żeby nasza wiedza obejmowała ten obszar i żebyśmy mogli nadzorować potem jako dozór jądrowy bezpieczeństwo tych wszystkich przedsięwzięć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#ZdzisławPupa">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#ZdzisławPupa">Pani senator Zając, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#AlicjaZając">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#AlicjaZając">Od kilku lat spotykamy się w naszej komisji z instytucją, którą państwo reprezentujecie dzisiaj, i mogę powiedzieć, że właściwie rokrocznie stan posiadania się nie zmieniał, natomiast w ostatnich latach, może dwóch, zaczyna się pewien rozwój. I to jest chyba odpowiedź na pytanie profesor Rotnickiej. Są pewne plany, stąd też pewnie to zwiększenie zatrudnienia o 35 osób, a to jest dość duża liczba jak na stan osobowy agencji. Ja miałam tę przyjemność, że byłam w agencji, miałam przyjemność obejrzeć ją, zapoznać się z jej strukturą, z działaniem. I wydawało mi się, że to jest jedna z instytucji, że tak powiem, pozytywnie funkcjonujących, więc tym bardziej z nadzieją patrzymy na to, że włączy się w te nowo tworzone projekty.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#AlicjaZając">Mam takie pytanie. Jak wygląda szczelność granic, jeżeli chodzi o odpady? Wiemy, co się dzieje z odpadami innego rodzaju, a te odpady są szczególne. Na pewno zwiększa się liczba zezwoleń wydawanych na przywóz i wywóz. To jedno moje pytanie.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#AlicjaZając">I drugie. Jak wygląda współpraca odnośnie do lokalizacji nowych obiektów pomiarowych? Czy to jest współpraca z Ministerstwem Obrony Narodowej, z instytutem meteorologii, czy z jakimiś innymi podmiotami? Bo jak patrzymy na mapę Polski, to widzimy, że jest to nierównomiernie rozłożone, np. na północy Polski jest mało tych punktów, a południu czy środku jest taka przekątną, gdzie jest więcej tych punktów. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#AndrzejPrzybycin">Dziękuję za pytanie.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#AndrzejPrzybycin">Jeżeli chodzi o lokalizację tych punktów monitoringowych, to jest z tym różnie. Korzystamy z tych miejsc, gdzie jest to możliwe, gdzie uzyskujemy zgodę; w pierwszej kolejności rozmawiamy z wojewodą, później próbujemy również z różnymi podmiotami. Ostatnio w Kielcach zlokalizowaliśmy nasz punkt pomiarowy na terenie kieleckiego geocentrum, czyli instytucji promującej geologię regionu świętokrzyskiego. Ta instytucja była bardzo tym zainteresowana, żeby tam nasz punkt był zlokalizowany, dlatego że tutaj jakby są obustronne korzyści. Generalnie chcielibyśmy mieć zawartą umowę o współpracy np. z Instytutem Meteorologii i Gospodarki Wodnej. On ma w Polsce wiele punktów, w których prowadzi swój monitoring. Chcielibyśmy po prostu dostawiać tam nasze urządzenia, które w sumie są niewielkie i w żaden sposób nie zaburzają tamtych pomiarów. To by było chyba optymalne rozwiązanie, dlatego też planujemy rozpocząć rozmowy z IMiGW, żeby docelowo z nimi współpracować w tym zakresie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#ZdzisławPupa">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#AlicjaZając">A bezpieczeństwo granic? Czy tu jest problem?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#AndrzejPrzybycin">Jeżeli chodzi o bezpieczeństwo granic, to akurat odpady promieniotwórcze są łatwo wykrywalne. Każde przejście graniczne jest uzbrojone w odpowiednie przyrządy mierzące natężenie promieniowania. I trzeba powiedzieć, że te przyrządy są bardzo czułe, dlatego my nie widzimy tutaj zagrożeń czy problemów z jakimś nielegalnym transportowaniem odpadów promieniotwórczych, bo to w zasadzie od razu byłoby wykryte właśnie przez tę sieć monitoringową, a szczególnie przez urządzenia zlokalizowane na każdym przejściu granicznym.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#Gloszsali">One są tam stale?</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#AndrzejPrzybycin">Tak, one są tam stale, one cały czas działają. A potrafią nawet wykryć pozostałości po leczeniu izotopami radioaktywnymi. Kiedy przez przejście przejeżdża autokar, w którym przebywa w nim osoba leczona wcześniej izotopami, to te bramki wykrywają nawet coś takiego, więc jakiekolwiek odpady w większej ilości natychmiast by były namierzone.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#ZdzisławPupa">Dziękuję za informację.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#ZdzisławPupa">Pan senator Ryszka.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#ZdzisławPupa">Proszę bardzo, Panie Senatorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#CzesławRyszka">Dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#CzesławRyszka">Panie Prezesie, mam pytanie, jak wygląda kontrola np. w instytucie onkologicznym w Gliwicach, który posiada własny… Nie wiem, czy to jest reaktor, czy nie, ale produkuje na potrzeby…</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#MariuszOrionJędrysek">Pozwolę sobie poprosić panią dyrektor Skotniczną.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#CzesławRyszka">Ja to kiedyś zwiedzałem. To robi wrażenie, ale przede wszystkim stanowi ogromne zagrożenie, gdyby tam coś się stało.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#MonikaSkotniczna">Panie Senatorze, tak naprawdę proces…</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#MonikaSkotniczna">Dobrze. Wydawało mi się, że mam bardzo silny głos. Jest lepiej?</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-19.4" who="#MonikaSkotniczna">Panie Senatorze, tak naprawdę proces kontroli zaczyna się jeszcze na miejscu, w Państwowej Agencji Atomistyki, zanim pojedziemy do jednostki. Otóż pierwszym etapem jest przegląd dokumentacji, którą ma jednostka, oraz źródeł widniejących w naszym rejestrze. Jadąc na kontrolę, inspektor już wie, gdzie są potencjalne miejsca zagrożenia, gdzie może dojść do pewnych nieprawidłowości. Później, już na miejscu, przeprowadza wizję lokalną, która ma na celu wykrycie wszelkich działań, jakie są podejmowane. Czyli tak naprawdę w przypadku zastosowań związanych ze źródłami promieniotwórczymi, nie z urządzeniami, to jest wędrówka niejako śladem danego źródła, pozwalająca sprawdzić, czy praca z tym źródłem jest bezpieczna, bo to jest najważniejsze. Akurat w przypadku Centrum Onkologii w Gliwicach – to jest bardzo duże centrum onkologii; ta jednostka organizacyjna prowadzi wiele działalności, które są związane z brachyterapią, z telegammaterapią – inspektorzy sprawdzają stan faktyczny, działalność po działalności, i jego odzwierciedlenie, to, czy ten stan faktyczny rzeczywiście jest…</u>
          <u xml:id="u-19.5" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-19.6" who="#MonikaSkotniczna">Tak, czy jest zgodny z prawem i z zasadami ochrony radiologicznej.</u>
          <u xml:id="u-19.7" who="#CzesławRyszka">Jak często?</u>
          <u xml:id="u-19.8" who="#MonikaSkotniczna">Najwyższej klasy pracownie tam występujące są chyba klasy drugiej, czyli najrzadziej co 2 lata jest prowadzona kontrola. Jeśli chodzi o Centrum Onkologii w Gliwicach, to z tego, co pamiętam, ostatnia kontrola była przeprowadzona pod koniec zeszłego roku.</u>
          <u xml:id="u-19.9" who="#AlicjaZając">Ja wszystko senatorowi opowiem, bo ja jestem pacjentem leczonym w tym instytucie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#ZdzisławPupa">To później, wieczorem, pani senator się umówi na spotkanie z panem senatorem i wszystko mu pani opowie.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#AlicjaZając">W szczegółach.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#ZdzisławPupa">A ja mam takie pytanie. Ile mamy składowisk odpadów promieniotwórczych?</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#AlicjaZając">Jedno.</u>
          <u xml:id="u-20.4" who="#ZdzisławPupa">Jedno?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#AndrzejPrzybycin">Tak. Na tę chwilę jest jedno, w Różanie. Tam, na mapce mogę…</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#AlicjaZając">Jedno główne, zbiorcze.</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#ZdzisławPupa">Ale są też inne, czy nie ma?</u>
          <u xml:id="u-21.4" who="#AndrzejPrzybycin">Nie, nie ma innych. Nie ma innych. W Świerku, tam, gdzie jest reaktor, są miejsca, gdzie czasowo można przechowywać pewne odpady, ale docelowo odpady średnio- i niskoaktywne jadą do Różana. O, to jest tam właśnie, w tym prawym górnym narożniku mapy… Tam są składowane. To jest potem zalewane betonem. To są akurat takie stare forty, ale są też takie kwatery, które są zalewane betonem. Tak że to jest już tak naprawdę na wieki wieków tam umiejscowione. I to jest jedyne takie miejsce.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#ZdzisławPupa">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#ZdzisławPupa">Pani senator Rotnicka, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#JadwigaRotnicka">Chciałabym zapytać, czy to tylko nasze odpady, czy też przyjmujemy do Różana jakieś odpady z zewnątrz?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#AndrzejPrzybycin">Ustawa – Prawo atomowe zakazuje przywożenia do Polski odpadów promieniotwórczych i składowania, tak że to są tylko odpady wytworzone na terenie Polski. Na przykład czujki przeciwdymne są takim odpadem, który daje całkiem dużą masę, bo jest to bardzo popularne w tej chwili, a te czujki się zużywają. Tak że to jest taki odpad, którego całkiem sporo trzeba tam, w Różanie, składować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#ZdzisławPupa">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#ZdzisławPupa">Pan profesor, pan senator Probierz. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#KrystianProbierz">A czy ustawa…</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#KrystianProbierz">Dzień dobry, myśmy się już widzieli.</u>
          <u xml:id="u-26.3" who="#KrystianProbierz">A czy ustawa zakazuje przewozu takich odpadów? Bo wiem, że za czasów rządu premiera Buzka był taki wielki sukces, że oszukano obrońców środowiska i jednak przewieziono przez obszar Polski jakieś niebezpieczne odpady. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#AndrzejPrzybycin">Transport odpadów jest dopuszczalny, natomiast jest wydawane specjalne zezwolenie na ten transport, one mają jakby paszport i wszystko jest pod kontrolą. Tak jak mówiłem, w tej sieci monitoringu po prostu widzi się tego typu substancje, które są transportowane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#ZdzisławPupa">Dziękuję uprzejmie.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#ZdzisławPupa">Nie widzę więcej pytań.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#ZdzisławPupa">Wobec tego będziemy szanownym państwu dziękować serdecznie za przedstawienie tematu związanego z zakresem prac Państwowej Agencji Atomistyki. Myślę, że będziemy w stałym kontakcie, gdyż nie tylko opiniujemy budżet, ale też w jakiś sposób interesujemy się tym, co się dzieje w zakresie atomistyki. Tak że dziękuję za przybycie, za przedstawienie informacji i zapraszamy do współpracy z Komisją Środowiska. Dziękuję uprzejmie.</u>
          <u xml:id="u-28.3" who="#ZdzisławPupa">Zamykam posiedzenie komisji.</u>
          <u xml:id="u-28.4" who="#ZdzisławPupa">Ja jeszcze tylko członkom komisji, już tak poza protokołem, przekażę, że proszę o informację w sprawie wizyty na Podkarpaciu planowanej na 26, 27, 28… Gdyby jeszcze ktoś chciał przyjechać, zapisać się, to zachęcam bardzo. Myślę, że przygotujemy Komisję Środowiska właściwie i godnie.</u>
          <u xml:id="u-28.5" who="#Gloszsali">26, 27, 28 września?</u>
          <u xml:id="u-28.6" who="#ZdzisławPupa">Września, tak.</u>
          <u xml:id="u-28.7" who="#AlicjaZając">Poniedziałek, wtorek, środa.</u>
          <u xml:id="u-28.8" who="#ZdzisławPupa">Tak że zachęcamy. Gdybyście wiedzieli, że np. chciałby pojechać też ktoś z innej komisji, mielibyście kogoś, kto by widział…</u>
          <u xml:id="u-28.9" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-28.10" who="#ZdzisławPupa">Myślę, że można zorganizować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 17 minut 56)</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>