text_structure.xml
27.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Wznowienie posiedzenia w dniu 13 grudnia 2016 r. o godzinie 9 minut 08)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Jerzy Chróścikowski)</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#JerzyChróścikowski">Szanowni Państwo, pozwolicie, że zaczniemy posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#JerzyChróścikowski">To jest wznowienie posiedzenia, bo poprzednio mieliśmy ogłoszoną przerwę.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#JerzyChróścikowski">Tak że po przerwie wracamy do punktu, który był rozpatrywany na poprzednim posiedzeniu. Jest to rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o nasiennictwie oraz ustawy o ochronie roślin.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#JerzyChróścikowski">Była dyskusja, były przedstawiane propozycje poprawek Biura Legislacyjnego, zostały one zgłoszone przez pana senatora Kiliana i daliśmy sobie czas na uwagi jeszcze odnośnie do zgłoszenia ewentualnych innych poprawek.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#JerzyChróścikowski">Bardzo się cieszę, że jest z nami, uczestniczy w posiedzeniu pani minister Ewa Lech, którą witam. Witam także pana dyrektora Krzysztofa Smaczyńskiego, jak i panią Małgorzatę Woźniak z Ministerstwa Rolnictwa. Witam państwa senatorów, witam gości, jak również nasze Biuro Legislacyjne.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#JerzyChróścikowski">Szanowni Państwo, jest próba zgłoszenia jednej poprawki. Jest to poprawka do ustawy dotycząca art. 1 pkt 46, do którego dodaje się lit. d w brzmieniu „Ust. 9 otrzymuje brzmienie: «Rada Ministrów może, w drodze rozporządzenia, wprowadzić zakaz obrotu oraz stosowania materiału siewnego określonych odmian, w szczególności odmian genetycznie zmodyfikowanych, kierując się ich przydatnością do upraw w warunkach klimatyczno-glebowych Rzeczypospolitej Polskiej lub koniecznością uniknięcia zagrożeń zdrowia ludzi, zwierząt, roślin oraz dla środowiska»”. Taka propozycja poprawki została do mnie przesłana. Jeżeli ktoś z państwa senatorów będzie chciał, żeby ją zgłosić – bo taką propozycję poprawki dostarczono mi do biura – to chętnie ją tutaj w procedowaniu przyjmiemy.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#JerzyChróścikowski">Wpłynęła do mnie również druga propozycja poprawki, propozycja zmiany do ustawy, o której już mówiłem. Ona była oparta na tak zwanym art. 23 klauzuli ochronnej. Pamiętacie państwo, poprzednio był w dyskusji taki głos, żeby wprowadzić rozwiązanie takie jak austriackie, była taka propozycja. No, i jest ta propozycja poprawki, którą byśmy ewentualnie mogli potraktować jako alternatywną do poprzedniej propozycji poprawki, bo ona dotyczy tej samej materii. Tak że musielibyśmy zdecydować, którą byśmy chcieli rozpatrzyć.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#JerzyChróścikowski">Pani minister ma tę propozycję poprawki, pani legislator też ma tę propozycję poprawki. Może ja bym… Bo ona jest dość długa, tak więc może dam możliwość albo pani minister, albo Biuru Legislacyjnemu. Kto z państwa by chciał ją…</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#JerzyChróścikowski">Pani Minister, jeśli mogę poprosić.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#EwaLechWsi">No, na wstępie muszę powiedzieć, że generalnie stanowisko ministra rolnictwa jest takie, że jeśli mielibyśmy wprowadzać taką poprawkę jak ta, o której tu mówimy, z zastosowaniem klauzuli ochronnej, to dobrze byłoby ją wprowadzić jednak w ustawie o mikroorganizmach i organizmach genetycznie zmodyfikowanych, a nie w ustawie o zmianie ustawy o nasiennictwie i ustawy o ochronie roślin. Bo mowa tu po prostu o materii przewidzianej do rozstrzygnięć przez ministra środowiska. I oczywiście coś takiego powinno mieć miejsce za jego zgodą, w uzgodnieniu z nim.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#EwaLechWsi">Ostatecznie rozwiązanie mogłoby być zawarte w tej ustawie, którą tu omawiamy, o zmianie ustawy o nasiennictwie i ustawy o ochronie roślin, która zmieniałaby artykuł w ustawie o mikroorganizmach i organizmach genetycznie modyfikowanych. Ale oczywiście, podkreślam, za zgodą i w uzgodnieniu z ministrem środowiska. No, byłoby to takie bardzo kompromisowe rozwiązanie. Myślę, że musiałyby to jednak być uzgodnione też z ministrem spraw zagranicznych. I… Tutaj się mówi o ograniczeniu, a właściwie zakazie obrotu, ale tylko w pewnych momentach, nie o radykalnym zakazie obrotu, tylko w pewnym zakresie. Gdyby pan dyrektor mógł przybliżyć dokładnie…</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#KrzysztofSmaczyński">Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#KrzysztofSmaczyński">Ta proponowana poprawka z klauzulą ochronną jest dość kompleksowa, dlatego że dotyczy… Po pierwsze, w ustawie o mikroorganizmach i organizmach genetycznie zmodyfikowanych dodaje się art. 48a. Ten art. 48a będzie stanowił, że Rada Ministrów może wydać w drodze rozporządzenia zakaz stosowania lub zakaz sprzedaży produktów GMO albo wprowadzić tymczasowe ograniczenie w tym zakresie. Czyli taki zakaz można by było wprowadzić np. na 5 czy na 10 lat albo bez czasowego ograniczenia. Ale taką ważną kwestią, która różni tę propozycję poprawki od tamtej drugiej, jest to, że wspomniany zakaz nie będzie miał zastosowania, jeżeli ktoś będzie przywoził produkty GMO w celu innym niż uprawa. Czyli jeżeli będzie na przykład, przykładowo, przywoził nasiona w celu ich przepakowania i sprzedaży w innym państwie członkowskim, gdzie ich uprawa jest dopuszczona, albo w państwie trzecim, albo przywiezie je w celu zaprawienia, to, jeżeli wywiezie ten materiał… Taki rodzaj obrotu będzie mógł prowadzić. W przeciwnym wypadku, gdyby był tu taki generalny zakaz obrotu, to naruszałby on klauzulę swobodnego przemieszczania towarów.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#KrzysztofSmaczyński">Oczywiście, czuwanie nad całym tym procesem przywożenia i wywożenia będzie zapewnione przez ministra środowiska. On wydawałby takie pozwolenia, określałby warunki, co się przewozi, w jaki sposób się to przewozi i kiedy będzie to wywożone.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#KrzysztofSmaczyński">I oczywiście w ślad za tym, o czym tu mowa, idą przepisy karne. Po art. 58, który już jest w ustawie o organizmach genetycznie zmodyfikowanych, dodaje się art. 58a, no, w podobnej konwencji, tak aby te czyny dotyczące czy to przewożenia, czy… groziły po prostu karami grzywny, ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności do lat dwóch, identycznie jak w dzisiejszej ustawie, a jeżeli dany czyn byłby znaczący dla środowiska – od trzech miesięcy do pięciu lat. Tutaj nic nie zmienialiśmy, to wszystko jest w takiej samej konwencji, jak to jest obecnie w ustawie o mikroorganizmach i organizmach genetycznie zmodyfikowanych. Tak żeby cała ta ustawa była, że tak powiem, w jednym duchu.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#EwaLechWsi">No, jeszcze dodam, że zmiana musiałaby też… Właściwie dobrze by było w przypadku przyjęcia wspomnianych poprawek zmienić i tytuł ustawy. Czyli byłaby to ustawa o zmianie ustawy o nasiennictwie, ustawy o ochronie roślin oraz ustawy o mikroorganizmach i organizmach genetycznie zmodyfikowanych. To byłaby taka zmiana. No, ale oczywiście wszystko w uzgodnieniu z ministrem środowiska.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#JerzyChróścikowski">Dziękuję, Pani Minister.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#JerzyChróścikowski">Prosiłbym Biuro Legislacyjne o opinię, ewentualnie, o jednej i o drugiej propozycji. Na razie to nie są jeszcze zgłoszone poprawki, to są propozycje, które mamy obecnie do dyskusji.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#MichałGil">Dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#MichałGil">Nazywam się Michał Gil i reprezentuję Biuro Legislacyjne w Kancelarii Senatu.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#MichałGil">Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#MichałGil">Na wstępie chciałbym powiedzieć, że zarówno jedna, jak i druga propozycja poprawki wykraczają poza materię ustawy, która została nam przekazana przez Sejm. Oznacza to, że wprowadzenie poprawki tego typu narazi ustawę na zarzut niekonstytucyjności ze względu na tryb przyjęcia. Jeżeli ustawodawca chciałby wprowadzić tego typu rozwiązania, to powinien już rozpocząć proces legislacyjny od nowa. Nie może tego jednak zrobić poprzez dodanie poprawki do ustawy, która już została uchwalona przez Sejm. Sejm się nie wypowiadał w ustawie co do problemu obrotu i stosowania materiału siewnego organizmów zmodyfikowanych genetycznie. To jest pierwsza uwaga, o charakterze ogólnym.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#MichałGil">Mam też kilka uwag technicznych dotyczących drugiej z propozycji, to jest tej dotyczącej nowelizacji ustawy o mikroorganizmach i organizmach genetycznie zmodyfikowanych. Oczywiście, jak pani minister słusznie zauważyła, ustawa musiałaby zmienić tytuł, gdyż wprowadza się do niej kolejną nowelizację, niemniej jednak należałoby zmienić kolejność. Ponieważ ustawa o mikroorganizmach i organizmach genetycznie zmodyfikowanych została uchwalona przed ustawą o ochronie roślin, to po prostu trzeba zastosować w tytule odpowiednią kolejność, uwzględniając chronologię wprowadzania poszczególnych ustaw. Z tym że należy oczywiście pamiętać, że ustawa o nasiennictwie musi być pierwsza, jako ustawa wiodąca. Konsekwencją tego byłoby to, że wprowadzenie nowelizacji ustawy o mikroorganizmach i organizmach genetycznie zmodyfikowanych musiałoby nastąpić po art. 1, a nie po art. 2. Ale to już jest taka zwykła, oczywista konsekwencja.</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#MichałGil">I w końcu trzecia uwaga. W art. 40a ust. 1, który miałby zostać dodany do ustawy o mikroorganizmach i organizmach genetycznie zmodyfikowanych, jest zawarty przepis upoważniający do wydania rozporządzenia. Ten przepis jest pozbawiony wytycznych. Każdy przepis upoważniający do wydania rozporządzenia musi posiadać, poza wskazaniem organu, który wydaje rozporządzenie, oraz przedmiotu, który jest przekazany do uregulowania, również wytyczne. Gdyby komisja chciała już na tym posiedzeniu przyjąć tego typu poprawkę… No, oczywiście bardzo trudno byłoby sformułować takie wytyczne. Jedyne pomysły, które mam – ale proszę mieć na względzie to, że ja nie mam odpowiedniej wiedzy merytorycznej do tego, żeby proponować tego typu wytyczne – to mogłyby być okoliczności, które są brane pod uwagę w art. 23 dyrektywy 2001/18/WE. Chodzi tu o ryzyko dla środowiska naturalnego i być może ryzyko dla zdrowia. I kierując się tymi względami, Rada Ministrów mogłaby wydać odpowiednie rozporządzenie. I to są wszystkie uwagi, które mam.</u>
<u xml:id="u-8.6" who="#MichałGil">Chcę jednak powiedzieć, że wspomnianą propozycję poprawki dostałem stosunkowo późno, bo dzisiaj rano, tak więc nie wykluczam, że gdyby było więcej czasu, to pojawiłyby się jeszcze kolejne zastrzeżenia. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#JerzyChróścikowski">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#JerzyChróścikowski">Czy pani minister chciałaby się do tego odnieść?</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#EwaLechWsi">Nie.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#JerzyChróścikowski">Nie. Dobrze.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#JerzyChróścikowski">Otwieram dyskusję, jeszcze raz, bo dyskusja już została otwarta. To znaczy przypominam, że możemy zabierać głos.</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#JerzyChróścikowski">Czy ktoś z państwa senatorów chciałby zabrać głos? Nie.</u>
<u xml:id="u-9.6" who="#JerzyChróścikowski">Jest teraz problem związany z tym, że nikt jeszcze nie zgłosił… Tak więc ja muszę podjąć decyzję. I moja propozycja byłaby taka, żeby jednak pozwolić sobie jeszcze dopracować wspomniane kwestie, żebyśmy dzisiaj przyjęli te poprawki, które wcześniej były zgłoszone, legislacyjne, te, które już żeśmy omówili – oczywiście o ile pani minister wydałaby zgodę, za chwilę o to zapytam – a te dwie poprawki… Bo one są alternatywne, jedna lub druga, tak Panie Legislatorze? Nie mogą być…</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#MichałGil">Na pierwszy rzut oka tak to wygląda. Ja nie wykluczam, że po jakimś głębszym namyśle można by dojść do innego wniosku. Ale na pierwszy rzut oka wygląda na to, że dla osiągnięcia celu tych poprawek wystarczy wprowadzenie jednej. Dwie takie poprawki byłyby rozwiązaniem nadmiernym. I w związku z tym one by się wykluczały.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#JerzyChróścikowski">To ja mam taką propozycję, żeby ministerstwo rolnictwa jeszcze pochyliło się nad wspomnianymi uwagami Biura Legislacyjnego, jak również zastanowiło się jeszcze nad tym, czy coś tutaj da się dopasować do omawianej tu drugiej propozycji poprawki. Bo na temat pierwszej pani minister nie zabierała głosu, pierwsza, jak rozumiem, jest jasna i czytelna, zgłaszana przez senatorów, ewentualnie… Ale szczególnie odnośnie do tej drugiej… Wtedy na plenarnym posiedzeniu ja czy ktoś tam zgłosilibyśmy taką poprawkę i po posiedzeniu, na posiedzeniu komisję ustalilibyśmy, którą poprawkę zgłoszoną w trakcie debaty byśmy ewentualnie przyjęli. Bo w tej chwili, moim zdaniem, przyjęcie wspomnianej proponowanej poprawki w obecnej wersji, no, naruszałoby troszeczkę te elementy, o których mówił pan legislator. A można ją dopracować. Tak więc myślę, że dla czystości i jasności procedowania tak byłoby lepiej. Czy możemy tak zrobić?</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#JerzyChróścikowski">Nie widzę sprzeciwu, więc poddam pod głosowanie… Przejdziemy do głosowania poprawek legislacyjnych, gdyż w tej chwili nie ma zgłoszenia… Nikt nie zgłasza, tak? Nikt.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#JerzyChróścikowski">Pani Minister, co do tych poprawek legislacyjnych, które są w poprzednim zestawieniu… To było 6 poprawek, tak?</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#Gloszsali">Tak, 6 poprawek.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#JerzyChróścikowski">6 poprawek.</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#JerzyChróścikowski">Ja bym miał prośbę do pana legislatora, aby może po kolei wymieniał, które to poprawki. I byśmy przeszli… Bo każda musi być głosowana osobno.</u>
<u xml:id="u-11.6" who="#Gloszsali">Tak, tak.</u>
<u xml:id="u-11.7" who="#JerzyChróścikowski">To byśmy przystąpili do głosowania nad każdą poprawką po kolei.</u>
<u xml:id="u-11.8" who="#JerzyChróścikowski">I prosiłbym o odpowiedź pani minister, czy się zgadza, czy nie, czy jest poparcie rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#EwaLechWsi">Raczej chcielibyśmy, żeby… Te poprawki nam się nie podobają i nie chcielibyśmy, żeby były przyjmowane.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#EwaLechWsi">Jesteśmy przeciwni przyjęciu tych poprawek, ponieważ one w naszej ocenie nie zmieniają odbioru tej ustawy, niczego nie ulepszają.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#JerzyChróścikowski">Czyli podtrzymuje pani to, co powiedziała pani poprzednio, tak?</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#JerzyChróścikowski">No, dobrze. To jest stanowisko rządu, ja rozumiem.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#JerzyChróścikowski">Jednak poddamy poprawki pod głosowanie, zgodnie z wnioskiem.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#JerzyChróścikowski">Kto jest za przyjęciem pierwszej poprawki…</u>
<u xml:id="u-13.5" who="#JerzyChróścikowski">Jeszcze niech pan legislator ją przedstawi.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#MichałGil">Ta poprawka zmierza do ujednolicenia treści przepisu art. 20 ust. 1 pkt 1 i art. 13 ust. 1 pkt 6a. Chodzi o to, aby jednoznacznie przesądzić, że o długości wpisu roślin sadowniczych do krajowego rejestru rozstrzyga wola osoby zachowującej odmianę.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#JerzyChróścikowski">Kto jest za?</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#komentarz">(4)</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#JerzyChróścikowski">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#komentarz">(0)</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#JerzyChróścikowski">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-15.5" who="#komentarz">(1)</u>
<u xml:id="u-15.6" who="#JerzyChróścikowski">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-15.7" who="#JerzyChróścikowski">Przechodzimy do drugiej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#MichałGil">Druga poprawka dotyczy art. 16 ust. 6a. Poprawka zmierza do tego, aby wskazać, że dokumenty związane z wpisem do rejestru przechowuje Centralny Ośrodek Badania Odmian Roślin Uprawnych, a nie jego dyrektor.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#JerzyChróścikowski">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#JerzyChróścikowski">Stanowisko rządu do tej poprawki? Też…</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#EwaLechWsi">Negatywne.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#JerzyChróścikowski">Negatywne.</u>
<u xml:id="u-17.4" who="#JerzyChróścikowski">Kto jest za?</u>
<u xml:id="u-17.5" who="#komentarz">(4)</u>
<u xml:id="u-17.6" who="#JerzyChróścikowski">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-17.7" who="#komentarz">(0)</u>
<u xml:id="u-17.8" who="#JerzyChróścikowski">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-17.9" who="#komentarz">(1)</u>
<u xml:id="u-17.10" who="#JerzyChróścikowski">Następna poprawka.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#MichałGil">Następna poprawka ujednolica określenie terminów w art. 79 ust. 3 i 4. Przypomnę, że chodzi tu o termin, w którym należy odbyć kolejne szkolenie doskonalące.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#JerzyChróścikowski">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#JerzyChróścikowski">Kto jest za?</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#komentarz">(5)</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#JerzyChróścikowski">Jednogłośnie. Czyli mamy przegłosowaną poprawkę.</u>
<u xml:id="u-19.4" who="#JerzyChróścikowski">Następna poprawka.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#MichałGil">Następna poprawka wskazuje okres, na który nakładany jest zakaz dokonywania oceny lub pobierania materiału siewnego w przypadku przekroczenia terminu, w którym należy wziąć udział w szkoleniu doskonalącym.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#JerzyChróścikowski">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#JerzyChróścikowski">Kto jest za?</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#komentarz">(4)</u>
<u xml:id="u-21.3" who="#JerzyChróścikowski">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-21.4" who="#komentarz">(0)</u>
<u xml:id="u-21.5" who="#JerzyChróścikowski">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-21.6" who="#komentarz">(1)</u>
<u xml:id="u-21.7" who="#JerzyChróścikowski">I… To chyba była już ostatnia, tak?</u>
<u xml:id="u-21.8" who="#MichałGil">Nie, nie. Jest jeszcze kilka.</u>
<u xml:id="u-21.9" who="#JerzyChróścikowski">To proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#MichałGil">Poprawka nr 5 inaczej określa okres pomiędzy szkoleniami w przypadku, kiedy nastąpią okoliczności, które nakazują przeprowadzenie ponownego szkolenia doskonalącego.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#JerzyChróścikowski">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#JerzyChróścikowski">Kto jest za?</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#komentarz">(4)</u>
<u xml:id="u-23.3" who="#JerzyChróścikowski">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-23.4" who="#komentarz">(0)</u>
<u xml:id="u-23.5" who="#JerzyChróścikowski">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-23.6" who="#komentarz">(1)</u>
<u xml:id="u-23.7" who="#JerzyChróścikowski">Teraz poprawka nr 6, tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#MichałGil">Poprawka nr 6 dotyczy art. 79 ust. 6. Ona znowu inaczej określa termin dokonania kolejnego szkolenia doskonalącego.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#MichałGil">Jeśli trzeba, to…</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#JerzyChróścikowski">Myśmy mówili o 6 poprawkach?</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#MichałGil">Nie, ja mam w opinii 8.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#Gloszsali">8.</u>
<u xml:id="u-25.3" who="#JerzyChróścikowski">Aha.</u>
<u xml:id="u-25.4" who="#JerzyChróścikowski">Stanowisko rządu dalej takie samo, tak?</u>
<u xml:id="u-25.5" who="#EwaLechWsi">Tak.</u>
<u xml:id="u-25.6" who="#JerzyChróścikowski">Kto jest za?</u>
<u xml:id="u-25.7" who="#komentarz">(4)</u>
<u xml:id="u-25.8" who="#JerzyChróścikowski">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-25.9" who="#komentarz">(0)</u>
<u xml:id="u-25.10" who="#JerzyChróścikowski">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-25.11" who="#komentarz">(1)</u>
<u xml:id="u-25.12" who="#JerzyChróścikowski">I następna poprawka.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#MichałGil">Kolejna poprawka dotyczy art. 9. W obecnym kształcie ten przepis uniemożliwia stosowanie przepisów znowelizowanej ustawy. Ten przepis powinien być przepisem jedynie przejściowym, wskazującym, w których przypadkach stosuje się starą ustawę, a w których stosuje się już ustawę nową. I wspomniana poprawka zmierza do tego, aby nadać przepisowi charakter przejściowy i nie wyłączać możliwości stosowania nowych przepisów.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#JerzyChróścikowski">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#JerzyChróścikowski">Rząd podtrzymuje swoje stanowisko tak?</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#EwaLechWsi">Tu możemy się zgodzić na tę poprawkę.</u>
<u xml:id="u-27.3" who="#JerzyChróścikowski">Jest zgoda?</u>
<u xml:id="u-27.4" who="#EwaLechWsi">Tak.</u>
<u xml:id="u-27.5" who="#JerzyChróścikowski">Dobrze.</u>
<u xml:id="u-27.6" who="#JerzyChróścikowski">Kto jest za?</u>
<u xml:id="u-27.7" who="#komentarz">(5)</u>
<u xml:id="u-27.8" who="#JerzyChróścikowski">Jednogłośnie. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-27.9" who="#JerzyChróścikowski">I zostaje nam…</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#MichałGil">Poprawka nr 8 dotyczy art. 11. Poprawka ta określa termin, w którym ma być wydane nowe rozporządzenie.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#JerzyChróścikowski">Czyli ustawa będzie wchodziła w życie z dniem pierwszym…</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#MichałGil">Oczywiście 6-miesięczny termin z opinii jest wyłącznie propozycją. Każdy inny termin może być…</u>
<u xml:id="u-28.3" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#JerzyChróścikowski">Czyli 12?</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#EwaLechWsi">Na pewno nam by odpowiadało 12…</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#JerzyChróścikowski">Dobrze.</u>
<u xml:id="u-29.3" who="#EwaLechWsi">I ministerstwo…</u>
<u xml:id="u-29.4" who="#JerzyChróścikowski">To znaczy nie dłużej niż 12. A można to zrobić szybciej.</u>
<u xml:id="u-29.5" who="#MichałGil">Tak.</u>
<u xml:id="u-29.6" who="#JerzyChróścikowski">Chodzi o to, żeby to nie był dłuższy okres, tak?</u>
<u xml:id="u-29.7" who="#EwaLechWsi">Tak.</u>
<u xml:id="u-29.8" who="#JerzyChróścikowski">Czyli ta poprawka … Nie 6 miesięcy, a 12, tak?</u>
<u xml:id="u-29.9" who="#EwaLechWsi">Tak.</u>
<u xml:id="u-29.10" who="#MichałGil">Tak.</u>
<u xml:id="u-29.11" who="#JerzyChróścikowski">Dobrze.</u>
<u xml:id="u-29.12" who="#JerzyChróścikowski">Kto jest za?</u>
<u xml:id="u-29.13" who="#komentarz">(5)</u>
<u xml:id="u-29.14" who="#JerzyChróścikowski">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-29.15" who="#komentarz">(0)</u>
<u xml:id="u-29.16" who="#JerzyChróścikowski">Jednogłośnie przegłosowaliśmy.</u>
<u xml:id="u-29.17" who="#JerzyChróścikowski">Wszystkie poprawki Biura Legislacyjnego zostało przyjęte przez komisję. W związku z tym należy przegłosować całość ustawy z poprawkami.</u>
<u xml:id="u-29.18" who="#JerzyChróścikowski">Kto jest za?</u>
<u xml:id="u-29.19" who="#komentarz">(5)</u>
<u xml:id="u-29.20" who="#JerzyChróścikowski">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-29.21" who="#JerzyChróścikowski">Przegłosowaliśmy ustawę.</u>
<u xml:id="u-29.22" who="#JerzyChróścikowski">Kto by chciał być sprawozdawcą?</u>
<u xml:id="u-29.23" who="#JerzyChróścikowski">Senator Chróścikowski, bo nie ma chętnych.</u>
<u xml:id="u-29.24" who="#JerzyChróścikowski">W związku z tym, że wyczerpaliśmy porządek obrad, dziękuję państwu za uczestnictwo. Dziękuję wszystkim gościom.</u>
<u xml:id="u-29.25" who="#JerzyChróścikowski">Jak rozumiem, jeszcze będziemy mieli okazję dyskutować na posiedzeniu plenarnym.</u>
<u xml:id="u-29.26" who="#JerzyChróścikowski">W związku z tym, że wyczerpaliśmy porządek obrad, zamykam posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi.</u>
<u xml:id="u-29.27" who="#JerzyChróścikowski">Dziękuję pani minister. Dziękuję wszystkim.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia w dniu 13 grudnia 2016 r. o godzinie 9 minut 29)</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>