text_structure.xml 22.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 17 minut 35)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Jerzy Chróścikowski)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#JerzyChróścikowski">Szanowni Państwo, otwieram dwudzieste ósme posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#JerzyChróścikowski">Dzisiejszy porządek obrad przewiduje tylko jeden punkt: rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o jednostkach doradztwa rolniczego; druk senacki nr 212, druki sejmowe nr 572, 606 i 606-A.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#JerzyChróścikowski">Witam na posiedzeniu ministra rolnictwa i rozwoju wsi, pana Ryszarda Zarudzkiego, witam zastępcę dyrektora Departamentu Strategii, Analiz i Rozwoju, panią Edytę Wieczorkiewicz-Dudek, głównego specjalistę w tym departamencie, panią Barbarę Odrobińską oraz zastępcę dyrektora Departamentu Prawno-Legislacyjnego, panią Kamilę Grabowską. Najwyższą Izbę Kontroli reprezentuje pan Kamil… przepraszam, pan Jerzy Dawidek. Są z nami również przedstawiciele organizacji, związków branżowych, jak również innych instytucji. Są tu dziś dość licznie reprezentowane ośrodki doradztwa rolniczego. Witam wszystkich państwa. Witam państwa senatorów i pana z Biura Legislacyjnego.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#JerzyChróścikowski">Panie Ministrze, proszę o krótkie wprowadzenie. Ustawa nie jest długa, ta zmiana jest dość krótka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#RyszardZarudzki">Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#RyszardZarudzki">Procedowana przez komisję ustawa jest już po dwóch posiedzeniach sejmowej komisji rolnictwa, a dzisiaj weszła pod obrady plenarne Sejmu. Jeśli chodzi o samą ustawę, to ma ona za zadanie przede wszystkim przeniesienie nadzoru nad jednostkami doradztwa rolniczego z zarządów województw czy urzędów marszałkowskich do ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Zmienia się charakter wojewódzkich ośrodków doradztwa rolniczego – z osób prawnych stają się one podstawowymi jednostkami organizacyjnymi posiadającymi osobowość prawną. I teraz zadania wynikające z nadzoru nad wojewódzkimi ośrodki doradztwa rolniczego będzie wykonywał minister właściwy do spraw rolnictwa i rozwoju wsi.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#RyszardZarudzki">Tutaj są takie zasadnicze kwestie dotyczące praw majątkowych, a także sprawy organizacyjne dotyczące… No, z przejęciem ODR-ów będzie wiązało się również przejęcie pewnych zadań przez ministra – chodzi o zatwierdzanie rocznych programów finansowych, rozliczanie… No wszystkie te zadania, które do tej pory należały do zarządu województwa, teraz zostają przekazane ministrowi. Chciałbym też zwrócić uwagę na to, że to jest dosyć wyjątkowa sytuacja z tego względu, że jednostki doradztwa rolniczego będą po raz pierwszy w historii pod bezpośrednim nadzorem ministra rolnictwa. Jest to też związane ze zmianą zadań, które są stawiane w tej małej nowelizacji, jak ja ją określam… Diagnoza ministerstwa, jeśli chodzi o sytuację ośrodków doradztwa, jest taka, że mamy do czynienia z postępującą degradacją, w szczególności w zakresie finansowania… Mamy analizy, z których wynika, że mimo że ośrodki doradztwa mogły aplikować o środki na różne projekty w ramach regionalnych programów operacyjnych, to jednak nie poprawiało to w sposób zasadniczy… nie były przeznaczane środki z budżetu samorządu na zadania celowe. Mimo że były na to środki z budżetu państwa, około 150–160 milionów zł, w zależności od tego, jakie koszty będziemy brać pod uwagę… Z naszych analiz wynika jednak, że samorządy na zadania celowe przeznaczały w skali roku nie więcej niż 2–3 miliony zł na wszystkie ośrodki, a to jest tylko promil, jeśli chodzi o potrzeby i oczekiwania społeczne, oczekiwania środowiska doradców – to jest 4200 osób, a w Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie pracuje blisko 430 osób, czyli łącznie jest ponad 4500 tysiąca doradców świadczących usługi – i obsługi rolniczej zajmującej się realizacją programu ministerstwa, a przede wszystkim wspólnej polityki rolnej, no i transferem wiedzy ze świata nauki do praktyki bezpośrednio… Oczywiście to też jest związane z… Nowe zadania będą też jak gdyby warunkowały takie sytuacje jak na przykład dotyczące społecznej rady doradztwa, wyboru społecznej rady… Będzie 60 dni na określenie nowych zadań. W społecznej radzie doradztwa będzie też nowy członek – przedstawiciel ministra. A więc to są te podstawowe zmiany.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#RyszardZarudzki">Celem tych zmian jest też spełnienie oczekiwań społecznych co do realizacji programu wyborczego. Wprowadzamy te zmiany z takim przekonaniem, że będą one służyć rolnikom i że dzięki nim uda się lepiej realizować plany rządu, resortowe rozwiązania dotyczące programu ministerstwa na najbliższe kilka lat. Te zmiany mają służyć temu, żeby ośrodki doradztwa rolniczego były skuteczniejsze, efektywniejsze, a przede wszystkim mają powstrzymać postępującą degradację struktur doradztwa rolniczego – mówię to z całą odpowiedzialnością – chociażby w zakresie finansowym. No, trudno zrozumieć, że doświadczony pracownik, z wieloletnim stażem, ma zarobki na poziomie nieprzekraczającym 2 tysięcy zł brutto. Oczywiście pensje w ośrodkach doradztwa są różne, ale to jest dla mnie zupełnie niezrozumiała sytuacja. A oczekiwania, które były zgłaszane przed przejściem do samorządów… Ja też kiedyś byłem pracownikiem ośrodka doradztwa, więc rozumiem tę frustrację, jeśli chodzi o te sprawy… Obiecywano, że nastąpi zmiana i że również problemy finansowe zostaną rozwiązane, że zostanie podniesiona jakość świadczonych usług, bo obecna sytuacja… Chcemy powstrzymać pewne bardzo niekorzystne trendy, które obecnie obserwujemy.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#RyszardZarudzki">To tyle tytułem podstawowej informacji o zmianie w ustawie o jednostkach doradztwa rolniczego.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#RyszardZarudzki">Gdyby mieli państwo jakieś pytania, jesteśmy – i ja, i moi współpracownicy – do państwa dyspozycji. Możemy udzielić jakichś wyjaśnień lub dopowiedzieć coś, co zostało pominięte. A na razie to byłoby tyle z mojej strony.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#JerzyChróścikowski">Dziękuję, Panie Ministrze.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#JerzyChróścikowski">Proszę pana legislatora o zabranie głosu i przedstawienie opinii do ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#MichałGil">Dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#MichałGil">Nazywam się Michał Gil, reprezentuję Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#MichałGil">Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo! Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#MichałGil">Nie mam zasadniczych zastrzeżeń do ustawy. Jest jedno drobne uchybienie, o charakterze czysto redakcyjnym. W nowelizacji art. 9 w ust. 5 pkt 1 i 2 niepotrzebnie użyto wyrazów „w przypadku rady”. Gdyby skreślić te wyrazy przepis byłby czytelniejszy, prostszy, lepiej sformułowany stylistycznie. Jednak jest to propozycja poprawki tylko o charakterze redakcyjnym. W mojej opinii, wprowadzenie przez Senat tylko takiej poprawki, cofnięcie ustawy do Sejmu, no, chyba jednak jest niepotrzebne. Gdyby do tej ustawy zostały wprowadzone przez Senat jeszcze jakieś inne poprawki, wtedy można by rozważyć również naprawienie tego przepisu. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#JerzyChróścikowski">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#JerzyChróścikowski">Jak pan legislator przed chwilą powiedział, generalnie nie ma uwag do tej ustawy, poza jedną małą uwagą legislacyjną czy raczej stylistyczną. Myśmy już tu, w Senacie wielokrotnie prowadzili dyskusje o ODR-ach, ostatnio, pamiętam, była konferencja na ten temat. Wielokrotnie mówiliśmy, pan minister obiecywał, że wejdzie w życie 1 lipca… Co prawda jest dopiero czerwiec, ale prace się troszeczkę opóźniły. I w związku z tym w ustawie znalazł się zapis mówiący o tym, że wejdzie ona w życie w ciągu 14 dni od ogłoszenia.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#JerzyChróścikowski">Skoro nie ma uwag, to myślę, że możemy… Stawiam wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek. Czy są jakieś inne wnioski? Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#WiesławKilian">Ja mam pytanie do pana ministra związane z terminem wejścia tej ustawy w życie – 14 dni po ogłoszeniu. Czemu to ma służyć, skąd ten pośpiech? Dlaczego ta ustawa ma wejść w życie tak szybko? Moja propozycja byłaby taka, żeby ta ustawa weszła w życie 1 stycznia 2017 r. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#RyszardZarudzki">No, ja nie użyłbym tutaj określenia „pośpiech”, ale zwróciłbym uwagę na to, że jeśli mamy planować zadania na przyszły rok, to chcemy przyjąć pełną odpowiedzialność za to, co będzie się działo, a planowanie nowego okresu będzie miało miejsce już teraz, w lipcu, sierpniu, najpóźniej we wrześniu. I gdybyśmy pozostawili obecny stan prawny, gdyby ta nowela miała wejść w życie dopiero w nowym roku… No, to by było tak jak z ustawą budżetową. Po przejęciu kompetencji… Nie mielibyśmy specjalnie wpływu na to, w jaki sposób będą realizowane w przyszłym roku zadania z zakresu doradztwa rolniczego. To jest jeden z najważniejszych… To nie jest kwestia pośpiechu, tylko raczej mądrego, odpowiedzialnego planowania funkcjonowania doradztwa w 2017 r., przejmowania zadań, ich określania i możliwości ich korygowania zgodnie z koncepcją, że to minister przejmuje odpowiedzialność, to minister wyznacza cele, które będą realizowane w nowym roku, i to on nadzoruje ich wykonanie. To jest podstawy argument przemawiający za tym, żeby w takim trybie, umożliwiającym zaplanowanie prac na przyszły rok, przyjąć tę ustawę i żeby ona weszła w życie dwa tygodnie po podpisaniu i ogłoszeniu przez prezydenta.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#JerzyChróścikowski">Po ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#RyszardZarudzki">Po ogłoszeniu przez prezydenta w Dzienniku Ustaw.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#JerzyChróścikowski">Nie będziemy się sprzeczać co do słów, proszę państwa. Zgodnie z literą i duchem prawa…</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#JerzyChróścikowski">Szanowni Państwo, myślę że nie ma co się tutaj przekonywać co do tego terminu. Doskonale wiemy, że projekt budżetu jest przyjmowany jesienią, i w interesie rządu – skoro to minister ma przejąć nadzór – jest zapewnienie budżetu na odpowiednim poziomie. Myślę, że pan minister stanie na wysokości zadania i że ten budżet nie będzie mniejszy, a większy niż dotychczas – liczę na to, Panie Ministrze. A żeby to była dobra zmiana, trzeba zabezpieczyć w budżecie odpowiednie środki, o czym pan mówił.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#RyszardZarudzki">Absolutnie się z tym zgadzam. Pracujemy nad tym, są podejmowane pierwsze próby, ale to nie jest takie łatwe. Wiemy, że potrzeby, jeśli chodzi o środki budżetowe, są bardzo duże, ale prace nad tą ustawa i jej wejście w życie, no, mijałoby się z celem, gdyby za tym nie poszły pewne środki budżetowe i to powinno być absolutnie… Powiem więcej, w tej ustawie wprowadzamy pewne rozwiązania dotyczące np. unijnego Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich, to doradztwo ma służyć także np. ułatwieniu pozyskania finansowania. I przyjęcie tej ustawy w jak najszybszym terminie umożliwi ubieganie się – to jest dość ważne kryterium formalne – o 28 milionów na budowę platformy cyfrowej umożliwiającej e-learning. To był zresztą jeden z argumentów za tym, żeby to wdrażać – wymóg formalny Ministerstwa Cyfryzacji… Projekt został złożony, ale ze względów formalnych byłby odrzucony, gdyby doradztwo nie było pod nadzorem ministra. Tak że to też musieliśmy brać pod uwagę, bo 28 milionów na doradztwo na najbliższe 3 lata, na budowanie platformy edukacyjnej, e-learningowej, komunikacyjnej wspierającej całe doradztwo, cały zasób kadrowy, 4,5 tysiąca osób… No, wydaje się to uzasadnione. Gdybyśmy tego teraz nie zrobili, to z powodów formalnych nie moglibyśmy tych środków pozyskać. Tak więc na to się składa wiele rzeczy. Do końca roku opracujemy rozporządzenia w sprawie programu rozwoju, usług dla doradztwa, możliwości kształcenia, co też warunkuje realizowanie bardzo konkretnych zadań. No, tych elementów jest wiele, to jest, można powiedzieć, cały pakiet, który umożliwia lepsze funkcjonowanie… Myślę, że w procesie przebudowy doradztwa istotne jest stworzenie dobrego systemu transferu wiedzy i innowacji. To tyle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#JerzyChróścikowski">Dziękuję, Panie Ministrze.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#JerzyChróścikowski">Rok rolny zaczyna się 1 lipca – rolnicy wiedzą, że rok w rolnictwie zaczyna się 1 lipca. Tak że to jest ruch na rzecz działania rolniczego – o, tak bym to ujął.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#JerzyChróścikowski">Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos? Czy są jakieś propozycje poprawek, wnioski? Na razie został zgłoszony tylko jeden wniosek, bo pan senator nie zgłosił poprawki. Prawda?</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#JerzyChróścikowski">Jeszcze pan senator ma jakąś uwagę. Tak? Proszę, Panie Senatorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#MarianPoślednik">Dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#MarianPoślednik">Panie Ministrze, wspomniał pan, że powodem zmian, jeśli chodzi o nadzór nad ośrodkami doradztwa rolniczego, jest pewnego rodzaju ich degradacja pod rządami marszałków i degradacja, powiedzmy, w zakresie oddziaływania na rolników w kontekście przekazywania wiedzy, informacji, a także degradacja finansowa. Ale ustawa zakłada jednocześnie obniżenie wymogów wykształcenia kandydatów na stawisko dyrektora. Czy nie sądzi pan, że tu jest jakaś sprzeczność: z jednej strony deklarujemy, że chcemy, żeby to doradztwo było na wyższym poziomie, a z drugiej strony obniżamy poprzeczkę, jeśli chodzi o kryteria wyboru na stanowiska dyrektorów ośrodków doradztwa? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#RyszardZarudzki">Panie Senatorze, dziękuję za to pytanie, ono się pojawiało także w Sejmie. Otóż mądrość nie polega na posiadaniu tytułów naukowych. Mądrość, szczególnie w zarządzaniu, bierze się z doświadczenia. Dlatego nie chcemy wprowadzać takich ograniczeń. Jeśli będzie osoba z odpowiednim doświadczeniem, wiedzą, a zwłaszcza jeśli będzie to osoba obdarzana przez rolników zaufaniem, co w przypadku doradztwa jest potrzebne, to nie chcemy ograniczać… Sformułowaliśmy te kryteria w taki sposób, żeby umożliwić rozszerzenie… Studia wyższe są wymagane, natomiast… Panie Senatorze, no gdybyśmy poszli tym tropem, to moglibyśmy obsadzić 16 profesorów, ale to nie oznacza, że problem doradztwa w Polsce mielibyśmy rozwiązany. Myślę, że w przypadku doradztwa rolniczego nie jest to model, który może się sprawdzić. Jak pan dobrze wie, to jest zasadnicza sprawa. Nikt nie mówi tutaj o obniżeniu jakości – wprost przeciwnie, będziemy stawiać na ludzi, którzy mają kompetencje, którzy mają doświadczenie, i którzy mają mądrość i cieszą się zaufaniem w środowisku rolników. Mogę zadeklarować, że będziemy tego pilnować, bo to byłoby nierozsądne, gdybyśmy postępowali inaczej. Przenosimy wszystkie rozwiązania… Choć w ustawie nie jest to zapisane wprost – uzgadnialiśmy to z prawnikami i z tu obecną panią dyrektor Departamentu Prawno-Legislacyjnego, zaproponowane przepisy nie wykluczają konkursów na stanowiska dyrektorów. Ja zresztą kilkakrotnie już o tym mówiłem, a nasi prawnicy to potwierdzali. Tak więc zapewniam pana i uspokajam, że broń Boże nie było takiej intencji, żeby… Chodziło raczej o to, żeby nie wprowadzać jakichś niepotrzebnych ograniczeń. Przecież dobrze wiemy, ile jest mądrych ludzi, ludzi z doświadczeniem. A jak ktoś taki nie zdobył tytułu magistra, to co, mamy go tylko z tego powodu wyeliminować? Wręcz przeciwnie. Ja uważam, że nie należy wykluczać ludzi, którzy mogliby z powodzeniem sprawować takie funkcje, i stąd takie rozwiązanie. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#JerzyChróścikowski">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#JerzyChróścikowski">Ludzie po szkole rolniczej w większości poprzestają na tytule inżynierskim, ale pamiętajmy, że oni mają tytuł inżyniera, choć nie mają tytułu magistra. Wiemy, jak to jest, dzisiaj inżynierowie są wysokiej klasy specjalistami, tak że tytuł magistra nie jest konieczny. Ja absolutnie nie chcę tutaj podważać czyichś kompetencji…</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#JerzyChróścikowski">Proszę państwa, czy są jakieś poprawki? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#JerzyChróścikowski">Został zgłoszony wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek.</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#JerzyChróścikowski">Zarządzam głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-15.5" who="#JerzyChróścikowski">Kto jest za przyjęciem ustawy bez poprawek?</u>
          <u xml:id="u-15.6" who="#komentarz">(3)</u>
          <u xml:id="u-15.7" who="#JerzyChróścikowski">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-15.8" who="#komentarz">(0)</u>
          <u xml:id="u-15.9" who="#JerzyChróścikowski">Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-15.10" who="#komentarz">(2)</u>
          <u xml:id="u-15.11" who="#JerzyChróścikowski">Przeszedł wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek.</u>
          <u xml:id="u-15.12" who="#JerzyChróścikowski">Szanowni Państwo, wyczerpaliśmy porządek obrad, ale musimy jeszcze wyznaczyć sprawozdawcę.</u>
          <u xml:id="u-15.13" who="#JerzyChróścikowski">Czy ktoś z senatorów chciałby się zgłosić? Nie ma chętnego.</u>
          <u xml:id="u-15.14" who="#JerzyChróścikowski">To w takim razie sprawozdawcą będzie senator Chróścikowski.</u>
          <u xml:id="u-15.15" who="#JerzyChróścikowski">Szanowni Państwo, mamy już sprawozdawcę, wyczerpaliśmy porządek obrad. Ale miałbym jeszcze jedną prośbę do pana ministra. Ja rozmawiałem już na ten temat z panem ministrem Jurgielem. Prosiłbym, żeby skierować pismo do pana marszałka o przyspieszenie prac, jeżeli wam na tym zależy, bo ta ustawa jest przewidziana dopiero na posiedzeniu 20–21 lipca. Z tego, co wiem pan minister miał złożyć odpowiedni wniosek o to, żeby ta ustawa została wprowadzona pod obrady wcześniej. Następne posiedzenie mamy 6 lipca, ale jeżeli nie będzie wniosku pana ministra, to będzie to rozpatrywane zgodnie z planem na posiedzeniu 20 lub 21 lipca. Chyba że pan minister chce przyspieszyć prace. Jeśli tak, to proszę, aby wystąpił do pana marszałka z wnioskiem o przyspieszenie prac, bo 6 lipca moglibyśmy spokojnie procedować nad tą ustawą.</u>
          <u xml:id="u-15.16" who="#RyszardZarudzki">Dziękuję za informację. Zajmiemy się tym.</u>
          <u xml:id="u-15.17" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-15.18" who="#JerzyChróścikowski">Jutro nie będzie. Ja to uzgadniałem z panem marszałkiem. Jutrzejsze obrady są kontynuacją posiedzenia, które rozpoczęliśmy w zeszłym tygodniu, tak że nie będzie jutro… Pan marszałek już przyjął… Jutro będą rozpatrywane tylko te punkty, które zostały zatwierdzone, ale na następnym… No, pytanie, czy pan minister widzi potrzebę przyspieszenia prac. Jeżeli tak, to przyspieszymy…</u>
          <u xml:id="u-15.19" who="#RyszardZarudzki">Ja już rozmawiałem o tej sprawie z panem ministrem, teraz wszystko mi się łączy, jak pan przewodniczący powiedział… Minister mówił, że to będzie procedowane na następnym, pod warunkiem że…</u>
          <u xml:id="u-15.20" who="#JerzyChróścikowski">Ale ona jest w porządku obrad 20, 21 lipca.</u>
          <u xml:id="u-15.21" who="#RyszardZarudzki">Rozumiem.</u>
          <u xml:id="u-15.22" who="#JerzyChróścikowski">Proponuję, żeby pan minister wystąpił do marszałka z prośbą o przyspieszenie, jeśli wam zależy.</u>
          <u xml:id="u-15.23" who="#RyszardZarudzki">Bardzo dziękuję. Tak będzie, będziemy wnosić o przyspieszenie. Będę się widział z ministrem jutro rano. Myślę, że to pismo będzie skierowane do marszałka. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#JerzyChróścikowski">Dobrze, dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#JerzyChróścikowski">Na dzisiaj to byłoby wszystko co do spraw organizacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#JerzyChróścikowski">Przypominam, że jutro mamy posiedzenie Senatu, więc się jeszcze zobaczymy.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#JerzyChróścikowski">Dziękuję panu ministrowi, dziękuję wszystkim gościom.</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#JerzyChróścikowski">Zamykam posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 17 minut 56)</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>