text_structure.xml 10 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Początek posiedzenia o godzinie 16 minut 15</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">Posiedzeniu przewodniczy zastępca przewodniczącego Antoni Szymański</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#AntoniSzymański">Szanowni Państwo, proponuję, żeby, mimo okrojonego składu komisji, zacząć kolejne posiedzenie Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej, które dotyczy zmiany ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz ustawy – Kodeks postępowania cywilnego.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#AntoniSzymański">Serdecznie witam pana Łukasza Piebiaka, podsekretarza stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości. Witam pana Mikołaja Pawlaka, rzecznika praw dziecka; pana Andrzeja Martuszewicza, prezesa Stowarzyszenia „Probare”; Danutę Drypę z Kancelarii Senatu, głównego legislatora; oraz panią Annę Pośpiech z Ministerstwa Sprawiedliwości.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#AntoniSzymański">Jest już kworum.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#komentarz">Wypowiedzi w tle nagrania</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#AntoniSzymański">A jak ja powiedziałem?</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#Gloszsali">Anna.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#AntoniSzymański">Przepraszam bardzo. Pani Aneta Pośpiech, pani sędzia z Ministerstwa Sprawiedliwości.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#AntoniSzymański">Panie Ministrze, jest już kworum, tak że bardzo proszę o zaprezentowanie ustawy, która została przyjęta przez Sejm. Ona nie stanowiła tam specjalnego problemu, zdaje się, że wszyscy obecni głosowali za tą zmianą. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#ŁukaszPiebiak">Tak jest. Bardzo dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#ŁukaszPiebiak">Wysoka Komisjo! Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#ŁukaszPiebiak">Tak jak pan przewodniczący wspomniał, ustawa ta należy do tej kategorii ustaw, które nie wzbudzają emocji politycznych. Wydaje się raczej, że wszystkie siły polityczne są zgodne co do konieczności przeprowadzenia pewnych zmian. Te zmiany, którymi dzisiaj ma się zajmować Wysoka Komisja, wynikają z 2 orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego i tego obowiązku, ażeby wprowadzić zmiany zmierzające do wykonania orzecznictwa Trybunału, który spoczywa na władzach. Chodzi konkretnie o wyrok z 26 listopada 2013 r. oraz postanowienie z 11 lutego 2014 r. W pierwszym z tych orzeczeń Trybunał stwierdził niezgodność z konstytucją art. 71 kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, który stanowił, że zaprzeczenie ojcostwa nie jest dopuszczalne po śmierci dziecka. Wyrok ten wprawdzie wywołał skutek derogacyjny w stosunku do tego przepisu, ale aby zapewnić spójność systemu prawnego, należy przyjąć tożsame rozwiązania w odniesieniu do wszystkich spraw prowadzących do zakwestionowania pochodzenia dziecka po jego śmierci. Drugie z tych orzeczeń, to postanowienie, sygnalizowało potrzebę wprowadzenia unormowania zapewniającego odpowiednie kwalifikacje kuratora co do reprezentacji dziecka w postępowaniu karnym w razie konfliktu interesów między jego rodzicami i nałożenia na tegoż kuratora obowiązków informacyjnych w stosunku do rodzica sprawującego pieczę nad dzieckiem.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#ŁukaszPiebiak">W związku z wykonywaniem tych orzeczeń Trybunał Konstytucyjnego powstał projekt, który w zakresie zmiany kodeksu rodzinnego i opiekuńczego określa zasady dotyczące ustalenia i zaprzeczenia macierzyństwa w przypadku śmierci dziecka, zaprzeczenia ojcostwa po śmierci dziecka, ustalenia bezskuteczności uznania ojcostwa po śmierci dziecka, ustalenia ojcostwa po śmierci dziecka, roli prokuratora w procesach o ustalenie i zaprzeczenie macierzyństwa, a także w procesach o ustalenie ojcostwa, zaprzeczenie ojcostwa, ustalenie bezskuteczności uznania ojcostwa również po śmierci dziecka, kwalifikacji i sposobu działania kuratora w postępowaniu, w którym jest ustanawiany, oraz podczas czynności związanych z reprezentowaniem dziecka, wreszcie wynagrodzenia kuratora, ustanowionego na podstawie art. 99 §1 kodeksu rodzinnego i opiekuńczego. Dodatkowo ustawa obejmuje zmiany w zakresie kodeksu postępowania cywilnego, a konkretnie 2 grupy zmian. Po pierwsze, wskazuje strony poszczególnych procesów filiacyjnych w przypadku wytoczenia powództwa przez prokuratora, w tym w razie śmierci dziecka, a po drugie, określa sposób rozstrzygnięcia na wypadek śmierci dziecka w toku takowego postępowania.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#ŁukaszPiebiak">Wydaje się, że ustawa jest kompleksowa, jest potrzebna. W toku dotychczasowych prac została pozytywnie oceniona. Sejm uchwalił ustawę 17 maja 2019 r. W zeszłym tygodniu na posiedzeniu innej komisji senackiej zaaprobowano ją jednogłośnie i także Wysoką Komisję proszę o aprobatę dla tego projektu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#AntoniSzymański">Bardzo dziękuję, Panie Ministrze.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#AntoniSzymański">Czy pan rzecznik zechciałby zabrać głos? Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#MikołajPawlak">Dwa zdania. Dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#MikołajPawlak">Wysoka Komisjo! Panie Ministrze!</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#MikołajPawlak">Jest to kolejna ustawa porządkująca prawo rodzinne. Myślę, że w pakiecie ustaw w tej kadencji w zakresie reform prawa rodzinnego jest ona odbierana pozytywnie, tak jak wskazał pan minister, została też jednogłośnie uchwalona w Sejmie. Myślę, że nie jest to ostatnia taka ustawa w tej kadencji, bo pozostała jeszcze odrobina pracy nad prawem rodzinnym. Myślę, że, gdy zobaczymy się za pół roku, to będzie można powiedzieć, że prawo rodzinne doznało dosyć dobrej, pozytywnej, merytorycznej zmiany. Wyrażam pozytywną opinię na temat tej ustawy. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#AntoniSzymański">Bardzo dziękuję panu rzecznikowi.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#AntoniSzymański">Pani Legislator, bardzo proszę o pani uwagi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#DanutaDrypa">Panie Przewodniczący, Szanowni Państwo, Biuro Legislacyjne nie zgłasza uwag do przedmiotowej ustawy. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#AntoniSzymański">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#AntoniSzymański">Otwieram dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#AntoniSzymański">Kto z państwa chciałby zabrać głos albo zadać pytanie? Nie widzę chętnych.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#AntoniSzymański">A ja chciałbym zadać następujące pytanie. Jakiś czas temu komisja petycji przyjęła projekt związany z tym tematem i ten projekt został skierowany, o ile pamiętam, do Sejmu. Czy są jakieś różnice pomiędzy tą ustawą a tamtym projektem?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#ŁukaszPiebiak">Szczerze powiedziawszy, musiałbym sobie odświeżyć pamięć, bo w tym momencie nie jestem w stanie odpowiedzieć…</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#AntoniSzymański">Rozumiem.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#ŁukaszPiebiak">…na pytanie pana przewodniczącego, jakie są losy tamtego projektu. Wydaje się, tak jak mi tu podpowiada pani sędzia, że chyba jeszcze nie został nadany numer druku. Możemy przedstawić informację na piśmie, jeżeli Wysoka Komisja tego oczekuje. Nie znam szczegółów, przepraszam.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#AntoniSzymański">Czy ktoś z państwa senatorów chciałby jeszcze zabrać głos? Nie.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#AntoniSzymański">Wobec tego chciałbym postawić wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#AntoniSzymański">Czy są jakieś inne wnioski? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#AntoniSzymański">Wobec tego przejdziemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#AntoniSzymański">Kto z pań i panów senatorów jest za przyjęciem ustawy o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz ustawy – Kodeks postępowania cywilnego bez poprawek? Proszę o podniesienie ręki?</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#komentarz">5</u>
          <u xml:id="u-10.6" who="#AntoniSzymański">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-10.7" who="#AntoniSzymański">Kto z państwa senatorów chciałby zostać sprawozdawcą tej ustawy? Widzę, że tutaj…</u>
          <u xml:id="u-10.8" who="#komentarz">Rozmowy na sali</u>
          <u xml:id="u-10.9" who="#AntoniSzymański">Czy pan… Czy mam…</u>
          <u xml:id="u-10.10" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
          <u xml:id="u-10.11" who="#AntoniSzymański">Tak? Bardzo proszę, pan senator Ryszard Majer jest sprawozdawcą. Jeśli komisja to akceptuje, a widzę, że jest akceptacja ze strony komisji, to, Panie Ryszardzie, prosimy o reprezentowanie komisji podczas posiedzenia Senatu. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-10.12" who="#AntoniSzymański">Zamykam posiedzenie Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej. Aha, następne spotkanie jest o 17.00, w tej samej sali, wspólnie z Komisją Budżetu i Finansów Publicznych.</u>
          <u xml:id="u-10.13" who="#AntoniSzymański">Dziękuję bardzo. Dziękuję panu rzecznikowi, panu ministrowi i pani sędzi.</u>
          <u xml:id="u-10.14" who="#komentarz">Koniec posiedzenia o godzinie 16 minut 23</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>