text_structure.xml 15.7 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 10 minut 32)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Komisji Ustawodawczej Stanisław Gogacz)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#StanisławGogacz">Dzień dobry państwu!</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#StanisławGogacz">Otwieram posiedzenie 3 połączonych komisji senackich: Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich; Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej oraz Komisji Ustawodawczej. Otwieram razem z panami przewodniczącymi: panem przewodniczącym, senatorem Szymańskim i panem przewodniczącym, senatorem Sławomirem Rybickim.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#StanisławGogacz">Proszę państwa, przedmiotem obrad jest rozpatrzenie wniosków – zgłoszonych na sześćdziesiątym ósmym posiedzeniu Senatu, czyli na poprzednim – do projektu ustawy o zmianie ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora oraz ustawy o pracowniczych programach emerytalnych.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#StanisławGogacz">Druk senacki nr 879. Przedstawicielem wnioskodawców jest senator Jan Rulewski.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#StanisławGogacz">Witam gości. Witam pana ministra Marcina Zielenieckiego. Witam serdecznie. Witam pana Mariusza Kubzdyla, dyrektora w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, oraz panią Elizę Wiśniewską z tego samego ministerstwa. Witam panią Barbarę Walczykiewicz, również z tegoż ministerstwa. Witam panią Katarzynę Przewalską z Ministerstwa Finansów. Witam pana Jacka Zielińskiego z Ministerstwa Finansów. Witam oczywiście panią legislator, panią Iwonę Kozerę-Rytel.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#StanisławGogacz">Proszę Państwa, w zasadzie powinniśmy przystąpić do głosowania, ale rozumiem, że mogą być na sali chętni do zabrania głosu.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#StanisławGogacz">Czy przedstawiciel wnioskodawca…</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#JanRulewski">Tak.</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#StanisławGogacz">Bardzo proszę, pan senator Jan Rulewski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#JanRulewski">Ja mam 2 prośby. Jedna prośba to jest prośba o zgodę komisji na modyfikację moich poprawek zgłoszonych w trakcie debaty na ostatnim posiedzeniu Senatu. Modyfikacja zaś jest związana z drugą moją prośbą – o przyjęcie poprawek. Chodzi o przyjęcie zgłoszonej przeze mnie poprawki… Aczkolwiek dopuszczalne jest to dla wszystkich… Zgłoszenie to jest przeze mnie w żadnej mierze niezawinione i jest wynikiem czy pochodną luki regulaminowej, która ani w Sejmie, ani w Senacie nie pozwala na to – w gruncie rzeczy nie wymusza tego – żeby projekty dotyczące tej samej materii bądź nawet pokrywające się w całości były rozpatrywane łącznie. Otóż projekt, który ja zgłosiłem, ma już brodę półtoraroczną – mówię tu o wprowadzeniu PPE dla parlamentarzystów, pracowników kancelarii i pracowników biur – był złożony półtora roku temu. W międzyczasie, w trybie prawie, powiedzmy, ekspresowym, niczym pendolino, rząd skutecznie wprowadził pod obrady parlamentu ustawę o PPK. A jaki jest związek PPE z PPK? Otóż część postanowień ustawy o PPK, czyli o pracowniczych planach kapitałowych kasuje lub nawet promuje ten rodzaj aktywizacji, jeśli chodzi o przyszłość rent i emerytur. No, ja nie miałem możliwości fizycznej ani prawnej, aby tak w lot dokonać tu swoich zmian. Musiałbym ich dokonać w lot, tak jak to zresztą zrobiłem. Gdyby jednak regulamin zakładał – a uważam, że to powinno być rozstrzygnięte – że projekty dotyczące tej samej materii, a już na pewno te skrajnie pokrywające się powinny być rozpatrywane przynajmniej w ramach jednej izby, jednocześnie, to tego problemu by nie było. I stąd ta druga prośba, prośba o zgodę komisji na to, żebym mógł zmodyfikować swoje poprawki, uwzględniające dobro systemu PPK, bo ja głosowałem za tą ustawą. Dodam jeszcze, że jednym z zarzutów, a właściwie głównym zarzutem 2 czy 3 ministerstw dotyczącym tej ustawy, był zarzut związany z brakiem środków. No, jak wiadomo, w systemie PPE tych środków dla budżetówki rzeczywiście nie ma, ale w systemie PPK, czego pan minister tu dowodził, są dziesiątki miliardów. Myślę, że kwota dla parlamentarzystów w wysokości 4 milionów zł znalazłaby tu miejsce.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#JanRulewski">Jest jeszcze dodatkowe zagadnienie. Oczywiście przyjmuję, że termin wejścia w życie będzie taki, jaki został ujęty w PPK dla sfery budżetowej. Przyjmuję, że parlamentarzyści byliby jakby sferą budżetową. I jest jeszcze jedna sprawa. W tej sytuacji – wyjaśnię, bo to może być niezrozumiałe, i przepraszam, że wydłużam – skreślam… wyłączam z tejże niejako dobroci ustawy, nie z zainteresowania, tylko z brzmienia ustawy, pracowników biur oraz kancelarię. Dlaczego? Ano dlatego, że kancelaria będzie już objęta polisą PPK, czyli w 2021 r. już będzie mogła, choćby 1 z jej pracowników, podejmować zobowiązania w zakresie PPK. Nie byłoby to możliwe w systemie PPE. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#StanisławGogacz">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#StanisławGogacz">Ja chciałbym jeszcze zapytać Biuro Legislacyjne: czy w związku z tym, że wnioski zostały zgłoszone na posiedzeniu plenarnym, a pan senator proponuje modyfikację teraz, już poza posiedzeniem plenarnym, jest to zgodne z regulaminem?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#IwonaKozeraRytel">Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący!</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#IwonaKozeraRytel">Wysokie Komisje! Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#IwonaKozeraRytel">Zgodnie z regulaminem senator wnioskodawca może dokonać zmian treści swojego wniosku, jeżeli komisje uznają, że takie zmiany nie stanowią istotnej modyfikacji poprawek zgłoszonych w trakcie posiedzenia plenarnego.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#AntoniSzymański">Spytaj, czy ktoś się sprzeciwia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#StanisławGogacz">Chciałbym zapytać: czy ktoś jest przeciwny tym modyfikacjom?</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#StanisławGogacz">Nikt nie jest przeciw.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#StanisławGogacz">Czy pan minister Zieleniecki chciałby się wypowiedzieć w związku z treścią tych wniosków?</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#AntoniSzymański">I całości.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#StanisławGogacz">Krótko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#MarcinZieleniecki">Chętnie. Ja może powtórzę, przynajmniej po części, to, o czym mówiłem na posiedzeniu Senatu. Szczerze mówiąc, nie wiem, jak w tej chwili wygląda sytuacja z tym przepisem proceduralnym – ja na ten temat się wypowiadałem – który przewidywał odrębny tryb ustanawiania pracowniczego programu emerytalnego. Tak jak powiedziałem, według mnie ten przepis nadmiernie odbiega od schematu, który jest w ustawie o pracowniczych programach emerytalnych. Dlaczego? Dlatego, że on przewiduje ustanowienie pracowniczego programu emerytalnego dla posłów i senatorów oraz pracowników kancelarii w drodze porozumienia między marszałkami Sejmu i Senatu. Zwracałem uwagę na to, że tryb ustanawiania pracowniczego programu emerytalnego w ustawie o pracowniczych programach emerytalnych przewiduje, powiedziałbym, modelowo zupełnie inny tryb. Jest to tryb umowy, porozumienia między partnerami społecznymi, między pracodawcą oraz zakładową organizacją związkową…</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#JanRulewski">Nie, nie.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#MarcinZieleniecki">…czy przedstawicielstwem pracowniczym.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#MarcinZieleniecki">No jak to nie?</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#JanRulewski">Aha, tak, teraz okej.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#MarcinZieleniecki">Przedstawicielstwem pracowniczym.</u>
          <u xml:id="u-8.6" who="#MarcinZieleniecki">Tak że krótko mówiąc, wydaje mi się, że trudno w ramach ustawy o pracowniczych programach emerytalnych wprowadzać tak odbiegający od zawartego w niej schematu model czy rozwiązanie odbiegające od tego modelu. Tak więc wydaje mi się, że to nie jest dobra droga, i trudno byłoby tego typu ścieżkę, że tak powiem, ustanawiania zaakceptować.</u>
          <u xml:id="u-8.7" who="#MarcinZieleniecki">Jeżeli zaś chodzi o kwestię rozwiązań, które byłyby możliwe do zaakceptowania i mieściłyby się w ramach modelu zawartego w ustawie – na to też zwracałem uwagę na posiedzeniu plenarnym Senatu – to myślę, że byłoby do zaakceptowania i mieściłoby się w schemacie, który jest obecnie w ustawie o pracowniczych programach emerytalnych, rozwiązanie polegające na tym, że zostałby rozszerzony katalog osób mogących przystąpić do pracowniczego programu emerytalnego, o posłów i senatorów. Jednak z zachowaniem mechanizmu ustanawiania pracowniczego programu emerytalnego, który jest dzisiaj w ustawie. To de facto oznaczałoby, że decyzja co do ustanowienia takiego pracowniczego programu emerytalnego – w pierwszej kolejności dla pracowników kancelarii, obu kancelarii, Sejmu i Senatu, ale także, zgodnie z tym, co państwo proponujecie, dla pracowników np. biur poselskich – należałaby do partnerów społecznych, czyli pracodawcy, jakim jest marszałek Sejmu czy marszałek Senatu bądź dyrektor generalny…</u>
          <u xml:id="u-8.8" who="#MarcinZieleniecki">W tej chwili nie jestem w stanie… nie znam niuansów ustaw…</u>
          <u xml:id="u-8.9" who="#Gloszsali">Szef kancelarii.</u>
          <u xml:id="u-8.10" who="#MarcinZieleniecki">Tak, szef kancelarii.</u>
          <u xml:id="u-8.11" who="#MarcinZieleniecki">…szef Kancelarii Sejmu i Szef Kancelarii Senatu, ale także reprezentacja pracowników. Wówczas, gdybyście państwo ograniczyli się do rozszerzenia katalogu osób, które mogłyby przystąpić do takiego pracowniczego programu emerytalnego, o posłów i senatorów… Wydaje mi się, że tu warto byłoby doprecyzować, że chodzi o posłów i senatorów zawodowych. No, można powiedzieć, że założenie, jakie przyświeca ustawie o pracowniczych programach emerytalnych jest takie, że tylko osoby, które podlegają ubezpieczeniu emerytalnemu i rentowemu…</u>
          <u xml:id="u-8.12" who="#JanRulewski">Obowiązkowo…</u>
          <u xml:id="u-8.13" who="#MarcinZieleniecki">…mogą przystępować do pracowniczych programów emerytalnych. Tak więc jeśli już miałbym coś radzić, to proponowałbym ograniczyć się do rozszerzenia katalogu osób o posłów i senatorów, i to zawodowych. Radziłbym też pozostać w tym schemacie, który jest dzisiaj w ustawie. Krótko mówiąc, chodzi o to, żeby partnerzy społeczni zdecydowali o tym, czy zostanie ustanowiony program emerytalny, czy też nie.</u>
          <u xml:id="u-8.14" who="#MarcinZieleniecki">Jeżeli zaś chodzi o pracownicze plany kapitałowe, to szczerze mówiąc, nawet nie jestem tutaj właściwy, bo to jest właściwość resortu Ministerstwa Finansów. Jednak zgodnie z tym, na co pan senator zwrócił uwagę, właściwie nie ma tu potrzeby zmiany przepisów ustawy. To dlatego, że ci pracownicy… ta reprezentacja pracowników, która decyduje o ustanowieniu czy współdecyduje o ustanowieniu pracowniczego programu emerytalnego, będzie objęta pracowniczym planem kapitałowym z mocy ustawy, bo generalnie – też o tym mówiłem na posiedzeniu Senatu – pracownicze plany kapitałowe w odróżnieniu od pracowniczych programów emerytalnych mają charakter powszechny. Tak że właściwie z mocy ustawy taki plan kapitałowy zostanie stworzony.</u>
          <u xml:id="u-8.15" who="#MarcinZieleniecki">Tutaj jest też druga kwestia, o której przed chwilą wspomniałem. Dzisiaj jest tak, że ustawa o pracowniczych planach kapitałowych nie przewiduje możliwości przystępowania do planów innych osób ubezpieczonych aniżeli pracownicy. Tak więc gdybyście państwo chcieli stworzyć możliwość przystępowania do pracowniczych planów kapitałowych dla posłów i senatorów – rozumiem, że zawodowych również, czyli pobierających uposażenie, i tak należałoby to doprecyzować – to wówczas tak naprawdę ta poprawka powinna tylko i wyłącznie tego dotyczyć. Tak że to tyle z mojej strony. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#StanisławGogacz">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#StanisławGogacz">Proszę państwa, proponuję…</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#JanRulewski">Chciałbym sprostować.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#StanisławGogacz">Bardzo proszę, ale krótko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#JanRulewski">Jedno zdanie, w trybie sprostowania.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#JanRulewski">Ta zmodyfikowana poprawka dokładnie zmierza do tego… jest zgodna z tym, o czym powiedział pan minister, że ograniczamy to tylko do posłów i senatorów, zarówno w systemie PPE, jak i PPK. Czyli dopisujemy do tego indeksu różnych, w tym członków rad nadzorczych, którzy jeszcze nie są pracownikami, również posłów i senatorów. Czyli tu jest zgoda. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#StanisławGogacz">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#StanisławGogacz">Proszę państwa, przystępujemy do przegłosowania wniosków z zestawienia, które już zostało zmodyfikowane za zgodą połączonych komisji.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#StanisławGogacz">Pierwszy wniosek jest to wniosek o odrzucenie projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#StanisławGogacz">Kto z państwa jest za przyjęciem tego wniosku?</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#komentarz">(13)</u>
          <u xml:id="u-11.5" who="#StanisławGogacz">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-11.6" who="#komentarz">(7)</u>
          <u xml:id="u-11.7" who="#StanisławGogacz">Kto się wstrzymał od głosu?</u>
          <u xml:id="u-11.8" who="#komentarz">(2)</u>
          <u xml:id="u-11.9" who="#StanisławGogacz">Stwierdzam, że połączone komisje przyjęły wniosek o odrzucenie projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-11.10" who="#StanisławGogacz">W związku z tym bezprzedmiotowe jest głosowanie nad następnymi wnioskami, nad ustawą w całości też nie głosujemy.</u>
          <u xml:id="u-11.11" who="#StanisławGogacz">Czy sprawozdawcą połączonych komisji zechce być pan senator Jan Rulewski?</u>
          <u xml:id="u-11.12" who="#JanRulewski">Tak, mogę być.</u>
          <u xml:id="u-11.13" who="#StanisławGogacz">Zatem sprawozdawcą będzie pan senator Jan Rulewski.</u>
          <u xml:id="u-11.14" who="#StanisławGogacz">Dziękuję państwu. Dziękuję panu ministrowi, gościom!</u>
          <u xml:id="u-11.15" who="#StanisławGogacz">Zamykam posiedzenie 3 połączonych komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 10 minut 47)</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>