text_structure.xml 57.8 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 13 minut 31)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Jarosław Duda)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#JarosławDuda">Kłaniam się, dzień dobry. Witam bardzo serdecznie na posiedzeniu Komisji, Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#JarosławDuda">Witam serdecznie zaproszonych gości na czele z panią wiceprzewodniczącą Dorotą Gardias z Rady Dialogu Społecznego. Kłaniam się, Pani Przewodnicząca. Witam serdecznie wszystkich współpracowników pani przewodniczącej. Witam ponownie pana ministra Stanisława Szweda wraz ze współpracownikami. Witam przedstawicieli Forum Związków Zawodowych, jak również Państwowej Inspekcji Pracy. Witam panów senatorów.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#JarosławDuda">Rozpoczynamy. Przypomnę, że w pierwszym punkcie rozpatrujemy sprawozdanie z działalności Rady Dialogu Społecznego za okres od 22 października 2015 r. do 31 marca 2016 r.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#JarosławDuda">Muszę jeszcze zapytać, czy na sali są przedstawiciele lobbystów.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#JarosławDuda">Nie dostrzegam zgłoszeń, nikt się nie przyznaje.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#JarosławDuda">Poproszę o zaprezentowanie sprawozdania na forum naszej komisji. Bardzo proszę. Pani przewodnicząca, jak rozumiem, zabierze głos. Tak?</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#JarosławDuda">Bardzo proszę. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#DorotaGardias">Dzień dobry państwu. Witam państwa bardzo, bardzo serdecznie. Dzisiaj ja reprezentuję prezydium Rady Dialogu Społecznego ze względu na nagły wyjazd pana przewodniczącego Piotra Dudy.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#DorotaGardias">Szanowni Państwo, dialog jest najwyższą, najbardziej szlachetną formą wywierania wpływu. Być skutecznym w prowadzeniu dialogu to być niezłomnym, a zarazem pokornym – nie każdy to potrafi. W tej często skomplikowanej relacji zawsze przegrywa ten, kto jest albo niewystarczająco niezłomny, albo niewystarczająco pokorny. Najlepszym przykładem tego, jaką cenę płaci się za brak umiejętności prowadzenia prawdziwego dialogu społecznego, jest ostatni wynik wyborczy do parlamentu polskiego. Jeśli dialog staje się jedynym instrumentem komunikacji zewnętrznej w marketingu politycznym, jeśli potrafimy jedynie mówić „tak, jesteśmy w dialogu; tak, rozmawiamy; tak, szukamy rozwiązań”, ale nie potrafimy realnie zarządzać instytucją dialogu, to pracownicy, pracodawcy wcześniej czy później wychodzą na ulicę. Strajk jest przede wszystkim symbolem braku zdolności do dialogu jednej ze stron. Przez ostatnich kilka lat wielokrotnie mieliśmy przekonanie, że komisja trójstronna jest w rzeczywistości monologiem. Najważniejsze jest jednak to, że tego typu poczucie miało wiele milionów Polek i Polaków. Jeśli przez kilka lat widzimy na ekranie telewizora dodatni wzrost gospodarczy, a ujemny na koncie, oznacza to, że jakiś element konstrukcji dialogu społecznego nie funkcjonuje. Rada Dialogu Społecznego powstała właśnie po to, abyśmy nawiązali głębsze relacje społeczne niż tylko te, które oparte są na mechanizmach oczywistej dla świata polityków socjotechniki. Chodzi właśnie o to, aby świat ludzi pracy zaczął odczuwać realną więź między sukcesami wizerunkowymi a realnym wzrostem jakości życia i płacy. To samo tyczy się pracodawców, szczególnie tych, którzy w trakcie każdej kampanii wyborczej wiążą nadzieje dotyczące przeniesienia pola grawitacyjnego polskiej gospodarki w kierunku innowacyjności, kreatywności, patriotyzmu gospodarczego.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#DorotaGardias">Te dążenia zostały wyrażone w postaci całkiem dobrej ustawy o Radzie Dialogu Społecznego. Przede wszystkim jesteśmy o wiele bardziej podmiotowi niż w komisji trójstronnej – mamy większy wpływ na prace legislacyjne nad projektami, które determinują jakość życia społecznego i gospodarczego. Rada dialogu w o wiele większym stopniu angażuje kluczowych decydentów. I w końcu, przewodnictwo w radzie trwa rok i zmienia się w zależności od strony. Skończyliśmy z monopolem przewodnictwa strony rządowej, co jest wyrazem wyżej definiowanych postaw opartych na pokorze. Patronem Rady Dialogu Społecznego jest prezydent Rzeczypospolitej Polskiej, co w mojej ocenie z instytucjonalnego punktu widzenia wzmacnia wizerunek rady. Poprzedni system oparty na nadzorze rządowym zaburzał atmosferę partnerskich relacji. Oprócz tego na spotkaniach obecni są przedstawiciele GUS i NBP oraz przedstawiciele prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, co z kolei wzmacnia RDS pod kątem merytorycznym. Delegowani członkowie rządu mają być obecni na tych spotkaniach obligatoryjnie.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#DorotaGardias">Zapewne część z państwa się ze mną nie zgodzi, ale w mojej ocenie mamy ogromne problemy z kapitałem społecznego zaufania – nie ufamy sobie wzajemnie, nie ufamy instytucji państwa, nie wierzymy, że państwo będzie efektywnie gospodarować naszymi pieniędzmi. Ten brak odpowiedniego kapitału społecznego powoduje, że nowe pokolenie nie chce mieć z państwem nic wspólnego, co przekłada się na wykluczenie z procesów decyzyjnych i odtwarzanie patologii nadmiernego stosowania umów cywilnoprawnych. Jak to się ma do Rady Dialogu Społecznego? Na razie mogę z pełnym przekonaniem powiedzieć, że Rada Dialogu Społecznego jest przyczółkiem kapitału społecznego. Osiągnęliśmy porozumienie w kwestii minimalnej stawki godzinowej, osiągnęliśmy porozumienie w zakresie ustawy o zamówieniach publicznych. W sposób merytoryczny rozmawiamy o ustawie o związkach zawodowych. Postulowana przez rząd propozycja, która w poprawny sposób wyczerpuje wyrok Trybunału Konstytucyjnego rekomendujący zmianę definicji pracownika, to jest możliwość zakładania oraz zrzeszania się w organizacjach związkowych osobom pracującym na podstawie umów cywilnoprawnych, daje nadzieję na kolejne sukcesy, jak np. podwyższenie w zadowalający sposób płacy minimalnej.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#DorotaGardias">Zostawmy na chwilę Warszawę. Powstały wojewódzkie rady dialogu społecznego. Dorobek merytoryczny, który kumulują WRDS-y, stanowi potencjał do przełamania społecznych i ekonomicznych barier powstałych w wyniku realizowanej dotychczas doktryny polaryzacyjno-dyfuzyjnej. Wielką role mają do odegrania marszałkowie województw. Jako wiceprzewodnicząca Rady Dialogu Społecznego liczę na ich rozsądek i wrażliwość. Aby zwiększyć dynamikę pracy WRDS-ów, należy je po prostu lepiej dofinansować, będę więc postulować większe nakłady na działalność WRDS-ów w następnym roku. Oczywiście nie można nie powiedzieć o zespołach branżowych, które choć nie stanowią integralnej części RDS-u, są ważnym elementem instytucji dialogu. Cieszy fakt, że na dzień dzisiejszy funkcjonuje ich 16 i jest ogromna chęć budowania kolejnych.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#DorotaGardias">Reasumując, chcę powiedzieć, iż dialog społeczny to nic innego jak dążenie do naturalnej równowagi interesów społecznych, sił poszczególnych ideologii. Równowaga interesów jest gwarantem zrównoważonego rozwoju społecznego i gospodarczego. Równowaga to gwarancja partnerskich relacji pomiędzy pracownikiem, pracodawcą i politykiem. Nie byłabym związkowcem, gdybym nie dodała, że skuteczny dialog pozwoli zrozumieć, iż pracownik jest inwestycją, a nie kosztem. W imieniu całej Rady Dialogu Społecznego dziękuję za zaangażowanie i pomoc, szczególnie wtedy, gdy Biuro Rady Dialogu Społecznego jeszcze nie funkcjonowało. Dziękuję państwu i przekazuję głos pani Katarzynie Łażewskiej, dyrektor Biura Rady Dialogu Społecznego.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#KatarzynaŁażewska">Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#KatarzynaŁażewska">Na początku chciałabym powiedzieć, iż dołączam się do tych podziękowań, szczególnie wobec strony rządowej, gdyż bez tego wsparcia ministerstwa pracy w początkowej fazie tworzenia Rady Dialogu Społecznego, jak również biura, praca rady po prostu nie byłaby możliwa.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#KatarzynaŁażewska">Jeżeli chodzi o kwestie organizacyjno-praktyczne, to jak zapewne państwo wiecie ze sprawozdania, Rada Dialogu Społecznego została powołana ustawą z dnia 24 lipca 2015 r. Zastąpiła komisję trójstronną. To tyle, jeżeli chodzi o podstawy instytucjonalne funkcjonowania rady. Nie chciałabym państwa zanudzić kwestiami prawnymi, jakie leżą u podstaw funkcjonowania rady. Chcę mówić bardziej o tym, czym się na co dzień zajmujemy.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#KatarzynaŁażewska">Bardzo istotne jest to – pani przewodnicząca o tym wspomniała – iż na mocy ustawy i regulacji wewnętrznych jest rotacyjność przewodniczących. Aktualnym przewodniczącym rady jest pan Piotr Duda, przewodniczący NSZZ „Solidarność”. Następnym przewodniczącym będzie osoba wskazana przez stronę pracodawców, a kolejnym – przedstawiciel rządu. I tak to się będzie sukcesywnie, rotacyjnie zmieniało. Podobna zasada dotyczy przewodniczenia poszczególnym zespołom, które są zaangażowane w prace rady.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#KatarzynaŁażewska">Jeżeli chodzi o biuro, które obsługuje Radę Dialogu Społecznego, to dyrektor tego biura jest powoływany przez ministra pracy, a bezpośrednim przełożonym dyrektora jest przewodniczący rady. Biuro zajmuje się kwestiami organizacyjnymi, technicznymi, eksperckimi, jeśli chodzi o działalność rady. Na dzień dzisiejszy mogę powiedzieć, że po tym krótkim okresie funkcjonowania jesteśmy już w pełnym składzie. W poniedziałek w tym tygodniu został zatrudniony ostatni pracownik biura. Docelowo, zgodnie z oceną skutków regulacji, przewidywane było zatrudnienie 5 osób, które obsługiwać mają w ramach biura Radę Dialogu Społecznego.</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#KatarzynaŁażewska">Kwestie praktyczne, funkcjonowanie rady itp. Jak państwo wiecie, w radzie zasiadają przedstawiciele 3 stron: reprezentatywnych organizacji związkowych, reprezentatywnych organizacji pracodawców i strony rządowej. Każda z tych stron wskazała swoich przedstawicieli, których w skład rady powołał prezydent Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 22 października. Stąd mówimy o sprawozdawczości za ten okres. Rada funkcjonuje m.in. poprzez swoje zespoły problemowe. Podstawowych zespołów problemowych jest 8. Pozwolę sobie je wymienić: zespół do spraw budżetu, wynagrodzeń, świadczeń socjalnych; zespół prawa pracy; zespół polityki gospodarczej i rynku pracy; zespół do spraw ubezpieczeń społecznych; zespół do spraw rozwoju dialogu społecznego; zespół funduszy europejskich; zespół do spraw usług publicznych; zespół do spraw międzynarodowych. Oprócz tych podstawowych zespołów problemowych, do których trafia większość spraw procedowanych przez Radę Dialogu Społecznego, funkcjonują aktualnie 2 zespoły doraźne powołane w związku z konkretnymi potrzebami: zespół do spraw zamówień publicznych, oraz zespół do spraw krajowej administracji skarbowej. Jak państwo zapewne wiecie, takie są aktualnie procedowane przez Sejm i Senat zagadnienia, kwestie ustawowe. Dodatkowo powołany jest zespół roboczy w ramach zespołu do spraw usług publicznych. Takie zespoły robocze w ramach prac poszczególnych zespołów mogą jeszcze powstawać. Na razie takie jest zainteresowanie ze strony partnerów społecznych.</u>
          <u xml:id="u-5.6" who="#KatarzynaŁażewska">W okresie sprawozdawczym, czyli do 31 marca 2016 r., odbyło się 37 posiedzeń rady, posiedzeń prezydiów i posiedzeń zespołów. Jak państwo wiecie, zarówno Sejm, jak i Senat pracuje bardzo intensywnie, w związku z czym Rada Dialogu Społecznego również. Trafiają do nas do opiniowania projekty aktów prawnych. Takich projektów, które w tym krótkim okresie wpłynęły do rady, było 123. Mam tutaj na myśli zarówno akty ustawowe kierowane przez stronę rządową, jak również rozporządzenia i różnego typu inicjatywy ustawodawcze kierowane przez stronę poselską. Tyle na temat danych statystycznych.</u>
          <u xml:id="u-5.7" who="#KatarzynaŁażewska">Jak państwo wiecie ze sprawozdania, które zostało przekazane, uchwałą rady z dnia 18 lutego 2016 r. przyjęto plan pracy Rady Dialogu Społecznego na rok 2016. W tym planie przewidziano 17 punktów, w oparciu o które rada proceduje. W tym krótkim okresie sprawozdawczym rada była w stanie zająć się aż 10 z tych 17 punktów. Zajmowaliśmy się m.in. reformą systemu ubezpieczeń społecznych, przeglądem zasad wynagradzania w gospodarce narodowej z uwzględnieniem minimalnego wynagrodzenia za pracę, o czym jeszcze za chwileczkę, przeglądem systemu podatkowego, w tym funkcjonowaniem organów administracji podatkowej, polityką surowcowo-energetyczną Polski oraz polityką klimatyczną Unii Europejskiej i jej wpływem na gospodarkę, zamówieniami publicznymi, zmianą systemu ochrony zdrowia, systemem kształcenia zawodowego w Polsce, przeglądem, oceną, propozycją zmian przepisów w zakresie indywidualnego prawa pracy oraz przeglądem kompetencji Rady Dialogu Społecznego wynikających z innych ustaw. To jest to, co w ramach naszego planu na dzień napisania sprawozdania czy na okres, którego sprawozdanie dotyczy… Nad tymi kwestiami Rada Dialogu Społecznego już zdążyła procedować.</u>
          <u xml:id="u-5.8" who="#KatarzynaŁażewska">Wspomniałam o tym, że wrócę do kwestii związanej z minimalnym wynagrodzeniem. Rada, oprócz swoich zespołów… Stanowiska, które są wypracowywane na posiedzeniach zespołów, trafiają na spotkanie prezydium rady i samej rady. Rada może podejmować uchwały. Jedną z takich uchwał – ona została podjęta w okresie, którego nie dotyczy to sprawozdanie, ale myślę, że warto o niej wspomnieć, ponieważ jest bardzo istotna z punktu widzenia społecznego – jest uchwała nr 9 z 7 kwietnia 2016 r. strony pracowników i strony pracodawców w sprawie projektu ustawy o zmianie ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę oraz niektórych innych ustaw z dnia 18 marca 2016 r. Dlaczego o niej wspominam? Gdyż jest wyrazem konsensusu wszystkich stron, które w radzie procedują, i rzeczywistym przejawem prowadzenia dialogu społecznego. Udało się osiągnąć bardzo duży konsensus – każda ze stron zdecydowała się na pewne ustępstwa po to, żeby wypracować nową jakość. Ta nowa jakość polega m.in. na tym, że udało się osiągnąć kompromis w zakresie stawki minimalnego wynagrodzenia – mam tutaj na myśli 12 zł za godzinę, które będzie obowiązywało w przypadku osób zatrudnionych na podstawie umów cywilnoprawnych. Są szczególne obostrzenia w tej ustawie, ale już nie będę o nich wspominać. Dotyczy to przede wszystkim umów-zleceń i umów o świadczenie usług. Na pewno jest to duży sukces Rady Dialogu Społecznego w tym zakresie. Elementem tego kompromisu jest również zrezygnowanie z wliczania do minimalnego wynagrodzenia stawki dodatku za pracę w porze nocnej. To jest, jak uważam, ogromny sukces, jaki partnerzy społeczni osiągnęli.</u>
          <u xml:id="u-5.9" who="#KatarzynaŁażewska">Uchwał strony pracodawców i strony pracowników, jakie zapadły do dnia dzisiejszego, mamy 9. Jeżeli chodzi o uchwały samej Rady Dialogu Społecznego, to mamy ich 12. Uchwały Rady Dialogu Społecznego dotyczyły przede wszystkim kwestii organizacyjnych, proceduralnych, funkcjonowania rady. Wszystkie te dokumenty, zarówno uchwały rady, jak i uchwały strony pracowników i strony pracodawców, możemy znaleźć na stronach internetowych rady.</u>
          <u xml:id="u-5.10" who="#KatarzynaŁażewska">Myślę, że warto powiedzieć na temat tego, czym aktualnie się zajmujemy, nad czym partnerzy społeczni i strona rządowa aktualnie procedują. Są to m.in. zmiany w przepisach regulujących pracę tymczasową, zmiany w systemie emerytalnym, weryfikacja listy mediatorów prowadzonej przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Ciekawa inicjatywa, która może państwa zainteresować, to kwestia powołania komisji kodyfikacyjnej do spraw prawa pracy, stworzenia zarówno nowego kodeksu prawa pracy, jak i kodeksu zbiorowego prawa pracy. Komisja zaczyna pracę 1 września 2016 r. i ma bazować na osiągnięciach dotychczasowych komisji kodyfikacyjnych. Myślę, że jest to bardzo ciekawa inicjatywa. Każdy z partnerów społecznych i strona rządowa będą mogli wskazać swoich reprezentantów do pracy w komisji.</u>
          <u xml:id="u-5.11" who="#KatarzynaŁażewska">To tyle takich informacji podstawowych na temat funkcjonowania Rady Dialogu Społecznego w tym pierwszym okresie. To chyba wszystkie informacje, jakie chcielibyśmy państwu przekazać. Warto podkreślić, że w toku prac Rady Dialogu Społecznego pojawiło się wiele zagadnień, które na pewno będą wymagały jakiejś weryfikacji legislacyjnej. Ustawa o Radzie Dialogu Społecznego przewiduje taką możliwość – po 2 latach nastąpi weryfikacja ustawy i prezydentowi będą przedstawione rekomendacje co do ewentualnej zmiany jej treści w taki sposób, żeby jeszcze bardziej ten dialog społeczny mógł funkcjonować. Dziękuję państwu za uwagę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#JarosławDuda">Dziękuję zarówno pani przewodniczącej, jak i pani dyrektor za wprowadzenie do tematu.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#StanisławKogut">Ja jestem…</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#JarosławDuda">Ale na razie pan nie jest, Panie Senatorze, sprawozdawcą, więc nie będzie potrzeby.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#JarosławDuda">Otwieram dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#JarosławDuda">Jeśli zauważę… Proszę uprzejmie, kto z panów senatorów lub zaproszonych gości zechciałby zabrać głos?</u>
          <u xml:id="u-6.6" who="#JarosławDuda">Strona rządowa chciałaby zabrać głos.</u>
          <u xml:id="u-6.7" who="#JarosławDuda">Proszę bardzo, Panie Ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#StanisławSzwed">Panie Przewodniczący! Pani Przewodnicząca!</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#StanisławSzwed">Bardzo dziękuję za to sprawozdanie. Myślę, że to ważny dzień dla Senatu. Następnym krokiem będzie przedstawienie sprawozdania na posiedzeniu plenarnym Sejmu. Rada Dialogu Społecznego funkcjonuje dosyć krótko, ale ma już bogaty dorobek, co można stwierdzić po wysłuchaniu tego sprawozdania. Bardzo dziękuję za to sprawozdanie, ale i z za to, o czym państwo mówili. Rada podjęła prawdziwy dialog w naszym kraju. Na razie te efekty są bardzo pozytywne. Mówiliśmy o zmianach, jakie na posiedzeniu Rady Dialogu Społecznego się dokonały, zmianach dotyczących kodeksu pracy, tego syndromu pierwszej dniówki, stawki 12 zł. Strona rządowa uzgodnienia, które są podejmowane przez partnerów społecznych, jeżeli są to faktycznie uzgodnione stanowiska, przyjmuje do akceptacji.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#StanisławSzwed">Dziękuję mojemu departamentowi dialogu, który obsługuje Radę Dialogu Społecznego, jak również Centrum Partnerstwa Społecznego „Dialog”, które w czasie okresu przejściowego było instytucją, która wdrażała w życie ustawę. Dzisiaj mamy już powołaną panią dyrektor Biura Rady Dialogu Społecznego, która przedstawiała dalszą część sprawozdania. Życzymy powodzenia tak, aby jak najlepiej to wszystko się dalej rozwijało. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#JarosławDuda">Dziękuję panu ministrowi za ten głos.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#JarosławDuda">Usłyszałem słowa „na razie”… Trzymam kciuki za to, żeby to „na razie” trwało jak najdłużej. Pamiętamy trudne dyskusje, jakie kiedyś odbywały się w komisji trójstronnej. Podobne będą się zapewne odbywać w Radzie Dialogu Społecznego, ale miejmy nadzieję, że jakość tegoż dialogu się poprawi.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#JarosławDuda">Czy pan senator chciałby zabrać głos?</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#JarosławDuda">Proszę uprzejmie, pan senator Kogut.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#StanisławKogut">Panie Przewodniczący! Panowie Senatorowie! Panie Ministrze! Szanowni Członkowie Rady Dialogu Społecznego!</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#StanisławKogut">Nie mnie zabierać głos, ale… Pan przewodniczący jakby wprowadził mnie w temat. Faktycznie byłem wtenczas senatorem sprawozdawcą ustawy powołującej Radę Dialogu Społecznego. Wszyscy pamiętamy, jaki był opór odnośnie do komisji trójstronnej… Mój ukochany związek NSZZ „Solidarność” nie brał w tym udziału. Powołanie tej rady rozwiązało problem tego impasu politycznego. Ja się osobiście bardzo cieszę, że widzę ten dialog, obserwuję te działania. Na ręce pani przewodniczącej chciałbym złożyć ogromne gratulacje dla pana Piotra Dudy, a na ręce pana ministra Szweda, wybitnego związkowca NSZZ „Solidarność”, podziękowania dla pani premier.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#StanisławKogut">Ja bym apelował, Państwo Drodzy, Pani Wiceprzewodnicząca, żeby ten dialog podjęły także pielęgniarki w Centrum Zdrowia Dziecka. Dla mnie jako radykalnego związkowca, związkowca, który w ciężkich czasach nie lękał się przedstawicieli komunistycznych władz, odejście od łóżek i zostawienie dzieci to ogromny i bolesny cios w cały ruch związkowy. Ja naprawdę gratuluję wam tego wspaniałego sprawozdania i wspaniałej pracy. Ja wiem, że problemy są bardzo ciężkie. Na spotkaniach, na których jestem, ciągle pytają o obniżenie wieku emerytalnego. Ja mówię, że jest w tej sprawie prowadzony dialog w komisji trójstronnej…</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#StanisławKogut">Ja jestem ogromnym zwolennikiem…</u>
          <u xml:id="u-9.5" who="#Gloszsali">To nie jest w komisji trójstronnej, Panie Senatorze, tylko…</u>
          <u xml:id="u-9.6" who="#StanisławKogut">Przepraszam, nie w komisji trójstronnej, tylko w komisji dialogu…</u>
          <u xml:id="u-9.7" who="#Gloszsali">Nie w komisji, tylko w radzie.</u>
          <u xml:id="u-9.8" who="#StanisławKogut">Tak, w radzie dialogu. Są postulaty odnośnie do 40 lat pracy – ja jestem zwolennikiem tego – oraz… Ostatnio na spotkaniu w Gorlicach pojawiła się sprawa służby wojskowej. Chodzi o to, że ktoś był w wojsku, ale tego nie zalicza się mu do… Żeby nie przedłużać, ja składam wniosek formalny o przyjęcie przedstawionego przez panią przewodniczącą sprawozdania z prac Rady Dialogu Społecznego. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#JarosławDuda">Dziękuję, Panie Senatorze.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#JarosławDuda">Czy ktoś z panów senatorów chciałby zabrać głos? Nie dostrzegam zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#JarosławDuda">A z zaproszonych gości?</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#JarosławDuda">Bardzo proszę. I proszę się przedstawić. Ja oczywiście pana dyrektora pamiętam, ale proszę się przedstawić na potrzeby protokołu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#GrzegorzBaczewski">Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący. Grzegorz Baczewski, dyrektor Departamentu Prawa Pracy, Dialogu i Spraw Społecznych Konfederacji „Lewiatan”, członek Rady Dialogu Społecznego, jak również członek prezydium, a właściwie sekretarz prezydium Rady Dialogu Społecznego.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#GrzegorzBaczewski">Przy okazji tego sprawozdania chciałbym powiedzieć, że jako ogromny zaszczyt zapisuję sobie w życiorysie możliwość uczestniczenia najpierw w konsultacjach dotyczących kształtu funkcjonowania nowego trójstronnego dialogu w ramach Rady Dialogu Społecznego, a później w samym dialogu, w tym początkowym okresie jego funkcjonowania. Jak najbardziej zgadzam się z tymi głosami i ze sprawozdaniem pani przewodniczącej co do tego, że możemy już w tej chwili, na podstawie tego okresu, określić, że ten dialog rzeczywiście powrócił i funkcjonuje. Są tego liczne pozytywne przykłady, poczynając od zmian w kodeksie pracy, poprzez zupełnie nowe regulacje, które mają ograniczać segmentację rynku pracy i wprowadzać standardy wynagrodzenia dla umów cywilnoprawnych i dla osób świadczących usługi.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#GrzegorzBaczewski">Chciałbym zwrócić uwagę, skoro już mówimy o tym sprawozdaniu, że zwykle tak jest na początku każdego procesu, że nie wszystko działa idealnie. Warto zwrócić uwagę na to, że również w przypadku tego ciała możemy mieć pewne zastrzeżenia. Warto o tym powiedzieć, bo bez tego to sprawozdanie nie będzie pełne i nie do końca skorzystamy z możliwości naprawienia pewnych niedociągnięć. Otóż Rada Dialogu Społecznego co do zasady zajmuje się konsultowaniem projektów aktów prawnych czy założeń projektów aktów prawnych, które są przygotowywane przez rząd, albo innych projektów, które do niej wpływają w celu przeprowadzenia konsultacji. No i rzeczywiście możemy powiedzieć, że są takie przypadki, kiedy… Nie w każdej sytuacji wnioskodawcy – mam na myśli nie tylko projekty poselskie czy obywatelskie, ale również rządowe – korzystają z możliwości skonsultowania projektów z partnerami społecznymi. Jest kilka interwencji, które podejmowała Konfederacja „Lewiatan”, jak również przewodniczący Rady Dialogu Społecznego Piotr Duda, w związku z tym, że różne projekty były procedowane w szczególnym trybie i z pominięciem konsultacji społecznych. Można tutaj wspomnieć chociażby o projekcie ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej, projekcie ustawy – Prawo wodne albo ustawy antyterrorystycznej. One mogą mieć istotny… Wszystkie te regulacje mają bardzo istotny wpływ nie tylko na funkcjonowanie przedsiębiorstw i sposób prowadzenia działalności, ale pośrednio na dobrobyt społeczny i możliwość zatrudniania pracowników. Wydaje mi się, że warto by było przy okazji tego sprawozdania zwrócić uwagę na potrzebę korzystania z możliwości – może w ten sposób to ujmę – uzgodnienia z partnerami społecznymi pewnych projektów po to, żeby później nie trzeba było tych aktów prawnych nowelizować, zmieniać, poprawiać. Na podstawie doświadczeń, jakie mamy w radzie, mogę powiedzieć, że zarówno po stronie związków zawodowych, jak i po stronie pracodawców jest wiedza, ekspertyzy i znajomość praktyki, dzięki czemu możemy wnioskodawcom bardzo pomóc w tym, by projekty były lepsze albo przynajmniej zawierały jak najmniej ewentualnych błędów.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#GrzegorzBaczewski">Tyle tytułem uzupełnienia. W imieniu swojej instytucji chciałbym bardzo pozytywnie ocenić dotychczasową pracę w radzie, podziękować wszystkim partnerom społecznym, którzy w ramach rady z nami pracują, jak również podziękować ministerstwu, które zwłaszcza na początkowym etapie wzięło na siebie ogromny ciężar związany z uruchomieniem tej rady. Dziękuję Biuru Rady Dialogu Społecznego – podziękowania te kieruję na ręce pani dyrektor Łażewskiej – za wykonywaną pracę. Mam nadzieję, że przy okazji następnego sprawozdania nie będę miał możliwości wskazania jakichkolwiek obszarów do poprawy. Dziękuję uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#JarosławDuda">Dziękuję, Panie Dyrektorze.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#JarosławDuda">Nie dostrzegam więcej zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#JarosławDuda">Pan senator Kogut. Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#StanisławKogut">Po wystąpieniu pana z „Lewiatana”… Wie pan, muszę trochę zaprotestować. Ja jestem członkiem Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej, a także przewodniczącym Komisji Infrastruktury. Na każde posiedzenie… Pan tu wymienił ustawy, co do których… Ja mogę polemizować. Jeśli chodzi o ustawę antyterrorystyczną, Drodzy Państwo, to trochę bym polemizował odnośnie do zapraszania przedstawicieli związków czy innych. Mogę powiedzieć jedno. To posiedzenie jest w internecie. Na każde posiedzenie tej komisji, której przewodniczącym jest pan Jarosław Duda, a także Komisji Infrastruktury, której ja przewodniczę, zapraszani są przedstawiciele związków zawodowych. Czy oni przyjmą to zaproszenie i przyjdą, to już jest inna rzecz. Można sprawdzić, że faktycznie są zapraszani. Ino tak bym to spuentował… Wie pan, ja nie chcę prowadzić szeroko idącej polemiki, bo to jest wysłuchanie sprawozdania. Chciałem, żeby to poszło w eter, bo, wie pan… Jak idzie informacja, że związkowców w ogóle się nie zaprasza, to dla mnie to jest trochę upokarzające. Pan przewodniczący czy ja zawsze wysyłamy zaproszenie do związków zawodowych. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#JarosławDuda">Myślę, Panie Przewodniczący, że o coś innego chodziło. Rozumiem, że chciałby pan dyrektor sprostować, tak?</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#JarosławDuda">Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#GrzegorzBaczewski">Absolutnie nie chodziło o to, że nie jesteśmy zapraszani na posiedzenia komisji. Przyznaję, że jak najbardziej tak. Na etapie prac rządowych nad projektami istnieje zobowiązanie do przeprowadzenia konsultacji społecznych. I tylko tego dotyczyła moja uwaga.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#JarosławDuda">Tak też zrozumieliśmy. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#JarosławDuda">W związku z tym, że mieliśmy rozpatrzeć sprawozdanie… Uznaję, że to sprawozdanie rozpatrzyliśmy i zostało ono przez Wysoką Komisję zaakceptowane.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#JarosławDuda">Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący, Pani Dyrektor. Dziękuję współpracownikom. Pan minister z nami jeszcze zostaje. Państwo, jeśli sobie życzycie, będzie nam bardzo miło… Ale rozumiem, że mogą być inne obowiązki. My będziemy dalej realizować scenariusz dzisiejszego posiedzenia. Bardzo dziękuję i gratuluję tych dobrych opinii, które dzisiaj zostały wygłoszone. Do zobaczenia, do widzenia.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#JarosławDuda">Przystępujemy do drugiego punktu, a chodzi o rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw; druk senacki nr 170.</u>
          <u xml:id="u-16.5" who="#JarosławDuda">Panie Ministrze, głos zabierze pan czy ktoś wskazany przez pana?</u>
          <u xml:id="u-16.6" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-16.7" who="#JarosławDuda">Proszę uprzejmie, oddaję głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#StanisławSzwed">Panie Przewodniczący! Panowie Senatorowie! Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#StanisławSzwed">Kolejna nowelizacja kodeksu pracy dotyczy art. 176. Jest to związane z przepisami dyrektywy z 2006 r. w sprawie wprowadzenia w życie zasady równości szans oraz równego traktowania kobiet i mężczyzn w dziedzinie zatrudnienia i pracy, a także dostosowaniem upoważnienia do wymogów art. 92 konstytucji.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#StanisławSzwed">Zgodnie z dzisiejszym brzmieniem art. 176 kodeksu pracy nie wolno zatrudniać kobiet przy pracach szczególnie uciążliwych lub szkodliwych dla zdrowia. Jest do tego wydane rozporządzenie pochodzące jeszcze z roku 1996. Ta dyrektywa – jesteśmy dość mocno opóźnieni z wdrożeniem jej w życie – nakłada na nas obowiązek wprowadzenia odpowiednich przepisów. W poprzedniej kadencji Sejmu były podjęte próby wdrożenia tej dyrektywy, no ale to się nie udało. Nie będę już teraz dochodził…</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-17.4" who="#StanisławSzwed">No, wtedy byłem w opozycji. Większa odpowiedzialność spadała wówczas na stronę rządową.</u>
          <u xml:id="u-17.5" who="#Gloszsali">A pamięta pan, jak pan głosował?</u>
          <u xml:id="u-17.6" who="#StanisławSzwed">Nie pamiętam w tej chwili, musiałbym sprawdzić. Ale nie ma to w tej chwili większego znaczenia. W tej chwili chcemy tę dyrektywę wdrożyć w życie i ta propozycja ma temu celowi służyć. Ważnym elementem tej zmiany będzie nowe rozporządzenie. Stare będzie funkcjonowało po wejściu w życie ustawy przez 9 miesięcy. Nowe rozporządzenie będzie zawierało katalog czy wykaz prac szczególnie uciążliwych, których nie będzie można wykonywać… Ustawa w Sejmie przyjęta została jednogłośnie. W trakcie prac w Komisji Ustawodawczej Senatu zostały zaproponowane 2 zmiany… Tak?</u>
          <u xml:id="u-17.7" who="#Gloszsali">Tak.</u>
          <u xml:id="u-17.8" who="#StanisławSzwed">…Które przyjęliśmy po dyskusji. Akceptujemy propozycję doprecyzowania tych przepisów. To są zmiany natury legislacyjnej, stąd też jest nasza zgoda na to, aby je przyjąć. Wnosimy o przyjęcie nowelizacji kodeksu pracy wraz z tymi 2 poprawkami, które będzie Senat rozpatrywał.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#JarosławDuda">Dziękuję, Panie Ministrze.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#JarosławDuda">Biuro Legislacyjne?</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#Gloszsali">Nie ma pana mecenasa.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#JarosławDuda">Otwieram dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-18.4" who="#JarosławDuda">Kto z panów senatorów chciałby zabrać głos? Nie dostrzegam zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-18.5" who="#JarosławDuda">Czy są wnioski o charakterze legislacyjnym?</u>
          <u xml:id="u-18.6" who="#AntoniSzymański">Chciałbym o coś zapytać.</u>
          <u xml:id="u-18.7" who="#JarosławDuda">A jednak jest głos w dyskusji. Tak?</u>
          <u xml:id="u-18.8" who="#JarosławDuda">Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#AntoniSzymański">Tak, jeśli można. Rząd zapewne zapoznał się z opinią Biura Legislacyjnego. Czy te poprawki, o których pan minister mówił, są zawarte w tej opinii, czy to są jakieś nowe propozycje?</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#StanisławSzwed">Poproszę panią dyrektor, która uczestniczyła w posiedzeniu komisji, więc zna sprawę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#JarosławDuda">Pani Dyrektor, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#JoannaFałdyga">Szanowni Państwo, poprawki zaproponowane przez Biuro Legislacyjne… My się na ich wprowadzenie zgodziliśmy, natomiast w toku dyskusji pojawiły się drobne uzupełnienia ze strony Biura Legislacyjnego. Ale tak, to są te 2 poprawki.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#JarosławDuda">To są te propozycje Biura Legislacyjnego, które zostały przyjęte przez Komisję Ustawodawczą. Tak?</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#JoannaFałdyga">Tak. One są czysto legislacyjne. Chodzi o to, że nie zwróciliśmy uwagi na fakt, iż w związku z tym, że art. 176 będzie miał teraz 2 paragrafy, należy w dalszych przepisach kodeksu pracy odsyłać nie tylko do art. 176, ale i do art. 176 §2. Na tym to polega.</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#AntoniSzymański">Kto tego rodzaju poprawkę z uwzględnieniem zmiany, którą państwo proponujecie, zgłosił? Biuro Legislacyjne?</u>
          <u xml:id="u-21.4" who="#JoannaFałdyga">Tak, Senatu.</u>
          <u xml:id="u-21.5" who="#AntoniSzymański">Ale tego typu zmianę powinniśmy przyjąć w tej chwili.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#JarosławDuda">Chwileczkę, najpierw poprosimy… Pan sekretarz mówi, że za chwilę będzie przedstawiciel Biura Legislacyjnego, który nas zapozna z tymi propozycjami poprawek. Wówczas ja zapytam, czy są wnioski o charakterze legislacyjnym i któryś z panów senatorów albo ja być może przejmiemy zaproponowane poprawki. Musimy zrobić minutową przerwę na to, żeby dotarli do nas przedstawiciele Biura Legislacyjnego. Dobrze?</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#StanisławSzwed">Ale skoro jest już uchwała Komisji Ustawodawczej, to nie są to już formalnie poprawki? Bo ja nie znam…</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#Gloszsali">To musi być spójne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#AntoniSzymański">Ja rozumiem to w ten sposób. Państwo akceptujecie to, co Komisja Ustawodawcza zaproponowała, ale proponujecie też pewne drobne zmiany…</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#AntoniSzymański">Nie? Z wypowiedzi pani tak to odczytałem.</u>
          <u xml:id="u-23.3" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#JarosławDuda">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#JoannaFałdyga">Poprawki, które są w sprawozdaniu, obejmują modyfikacje, które były niezbędne.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#JarosławDuda">Czyli poprawki przyjęte na posiedzeniu Komisji Ustawodawczej uwzględniają wszystkie sugestie, zmiany w tym zakresie…</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#JoannaFałdyga">Tak jest, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-25.3" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#JarosławDuda">Panie Mecenasie, zapraszamy. Rozumiem, że nie spodziewał się pan, iż sprawozdanie z działalności Rady Dialogu Społecznego zostanie tak szybko rozpatrzone. Chcielibyśmy usłyszeć pana opinię w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#JarosławDuda">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#MaciejTelec">Dzień dobry. Przepraszam bardzo.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#JarosławDuda">Nic nie szkodzi.</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#MaciejTelec">Te 2 propozycje poprawek Biura Legislacyjnego mają charakter doprecyzowujący. One są konsekwencją tego, że zmieniany art. 176 będzie miał 2 paragrafy. Propozycja nr 1 dotyczy tego, żeby zmienić art. 179, który odsyła do art. 176. A kolejna propozycja to jest konsekwencja zmiany ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej. Tam są odesłania do przepisów wydanych na podstawie kodeksu pracy. Ta propozycja poprawki doprecyzowuje ten przepis w ten sposób, że aby precyzyjnie wskazywał…</u>
          <u xml:id="u-27.3" who="#JarosławDuda">Panie Mecenasie, czy to są poprawki będące tymi samymi poprawkami, które zostały przyjęte przez Komisję Ustawodawczą?</u>
          <u xml:id="u-27.4" who="#MaciejTelec">Tak, to są te same poprawki.</u>
          <u xml:id="u-27.5" who="#JarosławDuda">I pan rekomenduje ich przyjęcie bez żadnych dodatkowych uwag. Tak?</u>
          <u xml:id="u-27.6" who="#MaciejTelec">Może tylko zaznaczę, że te poprawki zostały zmodyfikowane, ale to są bardzo drobne modyfikacje.</u>
          <u xml:id="u-27.7" who="#JarosławDuda">Tak, jasne. Ale uzgodnione ze stroną rządową.</u>
          <u xml:id="u-27.8" who="#MaciejTelec">Tak jest. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#JarosławDuda">Rozumiem. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#JarosławDuda">Czy któryś z panów senatorów chciałby złożyć wniosek legislacyjny w tym zakresie?</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#JarosławDuda">Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#AntoniSzymański">Ja wobec tego chciałbym przejąć propozycje poprawek, które Biuro Legislacyjne w tej chwili przedstawiło.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#JarosławDuda">Okej.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#JarosławDuda">Kto z panów senatorów jest za przyjęciem całości ustawy wraz ze zmianami wynikającymi z tych poprawek?</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-30.3" who="#JarosławDuda">Proszę? Najpierw poprawki? Nie mogę od razu całości?</u>
          <u xml:id="u-30.4" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-30.5" who="#JarosławDuda">Nie mogę. Chciałem się pospieszyć… Dobrze, zatem proszę zgłosić te poprawki, Panie Senatorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#AntoniSzymański">Chciałbym zgłosić 2 poprawki doprecyzowujące zaproponowane przez Biuro Legislacyjne. Gdyby Biuro Legislacyjne pomogło mi skonkretyzować… One są tu zapisane…</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-31.2" who="#AntoniSzymański">Nie wiem, czy to są… Proszę spojrzeć, czy wszystko się zgadza.</u>
          <u xml:id="u-31.3" who="#MaciejTelec">Zobaczę tylko, czy to to samo… Tak, to jest to samo.</u>
          <u xml:id="u-31.4" who="#AntoniSzymański">A zatem poprawki są następujące. W art. 1 w poleceniu nowelizacyjnym po wyrazach „(Dz. U. z 2014 r. poz. 1502, z późn. zm.)” dodaje się wyrazy „wprowadza się następujące zmiany”, pozostałą treść oznacza się jako pkt 1 oraz dodaje się pkt 2 w brzmieniu: „2) w art. 179 §1 i 2 otrzymują brzmienie: «§1. Pracodawca zatrudniający pracownicę w ciąży lub karmiącą dziecko piersią przy pracy wymienionej w przepisach wydanych na podstawie art. 176 §2, wzbronionej takiej pracownicy bez względu na stopień narażenia na czynniki szkodliwe dla zdrowia lub niebezpieczne, jest obowiązany przenieść pracownicę do innej pracy, a jeżeli jest to niemożliwe, zwolnić ją na czas niezbędny z obowiązku świadczenia pracy.</u>
          <u xml:id="u-31.5" who="#AntoniSzymański">§2. Pracodawca zatrudniający pracownicę w ciąży lub karmiącą dziecko piersią przy pozostałych pracach wymienionych w przepisach wydanych na podstawie art. 176 §2 jest obowiązany dostosować warunki pracy do wymagań określonych w tych przepisach lub tak ograniczyć czas pracy, aby wyeliminować zagrożenia dla zdrowia lub bezpieczeństwa pracownicy. Jeżeli dostosowanie warunków pracy na dotychczasowym stanowisku pracy lub skrócenie czasu pracy jest niemożliwe lub niecelowe, pracodawca jest obowiązany przenieść pracownicę do innej pracy, a w razie braku takiej możliwości zwolnić pracownicę na czas niezbędny z obowiązku świadczenia pracy»”.</u>
          <u xml:id="u-31.6" who="#AntoniSzymański">I druga poprawka…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#JarosławDuda">Chwileczkę, Panie Senatorze. Jeśli pan pozwoli, to przegłosujemy poprawkę nr 1.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#AntoniSzymański">Tak jest.</u>
          <u xml:id="u-32.2" who="#JarosławDuda">Stanowisko rządu jest znane – jest pozytywne.</u>
          <u xml:id="u-32.3" who="#JarosławDuda">Kto z panów senatorów jest za przyjęciem poprawki zaproponowanej przez pana przewodniczącego Szymańskiego? Proszę o podniesienie ręki.</u>
          <u xml:id="u-32.4" who="#komentarz">(5)</u>
          <u xml:id="u-32.5" who="#JarosławDuda">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-32.6" who="#komentarz">(0)</u>
          <u xml:id="u-32.7" who="#JarosławDuda">Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-32.8" who="#komentarz">(0)</u>
          <u xml:id="u-32.9" who="#JarosławDuda">Poprawka została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-32.10" who="#JarosławDuda">I proszę o zaprezentowanie poprawki nr 2.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#AntoniSzymański">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#AntoniSzymański">I poprawka nr 2. Art. 2 otrzymuje brzmienie: „Art. 2. W ustawie z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2015 r. poz. 827, z późn. zm.), wprowadza się następujące zmiany: 1) w art. 48 ust. 9 otrzymuje brzmienie: «9. Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia, nakłada obowiązek, o którym mowa w ust. 1, wskazując grupy kobiet poddane temu obowiązkowi, oraz określa stanowiska służbowe lub funkcje, na które przeznacza się kobiety do czynnej służby wojskowej, uwzględniając przepisy w sprawie wykazu prac uciążliwych, niebezpiecznych lub szkodliwych dla zdrowia kobiet w ciąży lub kobiet karmiących dziecko piersią wydane na podstawie art. 176 §2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz. U. z 2014 r. poz. 1502, z późn. zm.) i przepisy w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy ręcznych pracach transportowych wydane na podstawie art. 23715 §1 tej ustawy oraz potrzeby Sił Zbrojnych»;</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#AntoniSzymański">2) w art. 7a ust. 3 otrzymuje brzmienie: «3. W zakresie wymienionym w ust. 1 i 2 do żołnierzy stosuje się odpowiednio przepisy działu dziesiątego ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy, z wyjątkiem art. 209, art. 210, art. 230 §2, art. 232, art. 234 §2, art. 235, art. 237, art. 2371, art. 2377 §1 pkt 1 i §2–4, art. 2378 §1, art. 2379 §3 oraz art. 23711 §4»”. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#JarosławDuda">Dziękuję, Panie Senatorze.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#JarosławDuda">Stanowisko rządu co do poprawki nr 2 jest pozytywne.</u>
          <u xml:id="u-34.2" who="#JarosławDuda">Kto z panów senatorów jest za przyjęciem tej poprawki?</u>
          <u xml:id="u-34.3" who="#komentarz">(5)</u>
          <u xml:id="u-34.4" who="#JarosławDuda">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-34.5" who="#komentarz">(0)</u>
          <u xml:id="u-34.6" who="#JarosławDuda">Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-34.7" who="#komentarz">(0)</u>
          <u xml:id="u-34.8" who="#JarosławDuda">Poprawka została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-34.9" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-34.10" who="#JarosławDuda">Przepraszam, pytanie?</u>
          <u xml:id="u-34.11" who="#JarosławDuda">Proszę bardzo, Panie Senatorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#KrzysztofSłoń">Panie Przewodniczący, nie wiem, czy mi to umknęło, czy rzeczywiście wybrzmiała informacja, jaką pani przedstawiła i art. 176 z tymi 2 paragrafami został w odpowiedni sposób zapisany w tych poprawkach.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#JarosławDuda">To zostało uwzględnione.</u>
          <u xml:id="u-35.2" who="#KrzysztofSłoń">Tak? Dziękuję. Wolałem zapytać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#JarosławDuda">Jasne. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#JarosławDuda">Głosujemy nad całością ustawy wraz ze zmianami wynikającymi z przyjętych poprawek.</u>
          <u xml:id="u-36.2" who="#JarosławDuda">Kto z panów senatorów jest za?</u>
          <u xml:id="u-36.3" who="#komentarz">(5)</u>
          <u xml:id="u-36.4" who="#JarosławDuda">Jednogłośnie przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-36.5" who="#JarosławDuda">Czy senator sprawozdawca to pan senator Szymański, czy ktoś inny? Proszę uprzejmie. Wcześniej dwa słowa zamieniliśmy… Proszę się porozumieć, Panowie.</u>
          <u xml:id="u-36.6" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
          <u xml:id="u-36.7" who="#JarosławDuda">Kto? Pan senator Słoń. Pan Krzysztof Słoń reprezentować będzie komisję na sesji plenarnej.</u>
          <u xml:id="u-36.8" who="#JarosławDuda">Punkt drugi uważam za rozstrzygnięty. Dziękuję bardzo panu ministrowi i współpracownikom.</u>
          <u xml:id="u-36.9" who="#JarosławDuda">Witam bardzo serdecznie pana ministra Bartosza Marczuka.</u>
          <u xml:id="u-36.10" who="#JarosławDuda">Dziękuję, Panie Legislatorze, Panie Mecenasie.</u>
          <u xml:id="u-36.11" who="#JarosławDuda">Przechodzimy do rozpatrzenia ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz ustawy o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów; druk senacki nr 182.</u>
          <u xml:id="u-36.12" who="#JarosławDuda">Panie Ministrze, proszę bardzo, ma pan głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#BartoszMarczuk">Panie Przewodniczący! Szanowni Panowie Senatorowie!</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#BartoszMarczuk">Jak państwo doskonale wiecie, bo ta inicjatywa wyszła ze strony Senatu, jest to realizacja wyroku Trybunału Konstytucyjnego. Ta ustawa realizuje wyrok Trybunału Konstytucyjnego z listopada 2014 r., a chodzi o prawo do świadczenia dla osoby, która rezygnuje z zatrudnienia i opiekuje się osobą niepełnosprawną. Do teraz istnieje przesłanka negatywna, zgodnie z którą w sytuacji, gdy taka osoba ma już prawo do takiego świadczenia, nie może pobierać takiego świadczenia na drugie dziecko. Innymi słowy, jeżeli w rodzinie jest 2 dzieci niepełnosprawnych i 2 rodziców chciałoby się, każdy z osobna, zajmować tymi dziećmi… No, drugie świadczenie nie przysługuje. Trybunał Konstytucyjny uznał to za niezgodne z konstytucją. Ustawa realizuje to orzeczenie w ten sposób, że daje taką możliwość w przypadku zarówno świadczenia pielęgnacyjnego, jak i zasiłku dla opiekunów.</u>
          <u xml:id="u-37.2" who="#BartoszMarczuk">Stanowisko rządu jest od samego początku pozytywne. Przewidujemy, że ustawa wejdzie w życie 1 stycznia 2017 r. Koszt szacowany tego rozwiązania wynosi w granicach 30 milionów zł rocznie. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#JarosławDuda">Dziękuję, Panie Ministrze.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#JarosławDuda">Pani Legislator, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#BożenaLangner">Powiem tylko, że w projekcie senackim był, powiedziałabym, standardowy termin wejścia w życie ustawy, to jest 14 dni od ogłoszenia, ale został on zmieniony podczas prac.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#JarosławDuda">Właśnie o to chciałem zapytać.</u>
          <u xml:id="u-39.2" who="#BożenaLangner">Pewnie z uwagi na środki…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#JarosławDuda">Chodzi o budżet, jak rozumiem. Tak? To jest główna przesłanka tego, że ustawa wejdzie w życie z dniem 1 stycznia. Panie Ministrze?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#BartoszMarczuk">Tak, to jest główna przesłanka. Nie mamy zabezpieczonych środków na 2016 r. W roku 2017 r. będziemy mieć zabezpieczone środki na realizację tej ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#AntoniSzymański">Przypominam sobie dyskusję, jaką odbyliśmy w Senacie. Była propozycja, bodajże ze strony pana senatora Borowskiego, żeby rozważyć możliwość rozszerzenia stosowania tego rozwiązania na innych członków rodziny, poza rodzicami. Czy było rozważane, czy takie możliwości są? Jak państwo to widzicie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#BartoszMarczuk">Zastanawialiśmy się nad propozycją senatora Borowskiego, z tym że na posiedzeniu Komisji Polityki Społecznej i Rodziny, a wcześniej na posiedzeniu podkomisji, doszliśmy do wniosku, że musimy tę sprawę naprawdę solidnie przeanalizować ze względu na to, że tak naprawdę nie do końca wiemy, kto by wtedy z tego korzystał. Sejm wystąpił do ministerstwa rodziny i do ZUS-u o to, żeby takie analizy przeprowadzić. Jeśli dojdziemy do wniosku, że warto takie rozwiązanie poprzeć, będzie to możliwe. Natomiast w tej chwili jest za wcześnie na to, żeby składać deklaracje. Na pewno jest tak, że czeka nas realizacja tego wyroku głównego, z listopada 2014 r., dotyczącego osób opiekujących się niepełnosprawnymi dziećmi czy dorosłymi. Chodzi o to różnicowanie. W ramach prac systemowych, jak deklarowaliśmy od samego początku, będziemy zajmować się tą sprawą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#JarosławDuda">Rozumiem, że analizy i dyskusja w tym zakresie w ministerstwie trwa. Chciałbym przypomnieć efekt dyskusji 2 zespołów parlamentarnych, które tutaj obradowały. Chcielibyśmy w najbliższym czasie usłyszeć – albo na posiedzeniu zespołu, albo na posiedzeniu komisji – jaka jest perspektywa wdrożenia w życie orzeczenia Trybunału dotyczącego opiekunów osób dorosłych. Chodzi o to, jakie macie plany, jakie macie możliwości. To jest temat, z którym się spotykamy dosyć często i chcielibyśmy usłyszeć, jaka to jest perspektywa, czy roczna, czy 2-letnia, czy jeszcze inna. Wiemy, jaka jest sytuacja budżetowa.</u>
          <u xml:id="u-44.1" who="#JarosławDuda">Proszę bardzo, pan senator Krzysztof Słoń.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#KrzysztofSłoń">Ja w czasie tej dyskusji o rozszerzeniu katalogu osób, które mogłyby być opiekunami uprawnionymi do tego świadczenia, zwróciłem uwagę na to, że jeśli dwoje rodziców będzie sprawowało opiekę nad dwójką dzieci niepełnosprawnych, a w rodzinie jest więcej niż dwójka dzieci niepełnosprawnych, ministerstwo powinno rozważyć możliwość uwzględnienia innych opiekunów, którzy mogliby skorzystać…</u>
          <u xml:id="u-45.1" who="#JarosławDuda">Poza rodzicami.</u>
          <u xml:id="u-45.2" who="#KrzysztofSłoń">Poza rodzicami oczywiście.</u>
          <u xml:id="u-45.3" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-45.4" who="#KrzysztofSłoń">To jest zbieżne, tak. Nie chciałbym, żeby to umknęło. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#JarosławDuda">Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos?</u>
          <u xml:id="u-46.1" who="#JarosławDuda">Pan minister już wyraził swoją opinię w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-46.2" who="#JarosławDuda">Przejdźmy zatem do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-46.3" who="#JarosławDuda">Kto z panów…</u>
          <u xml:id="u-46.4" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-46.5" who="#JarosławDuda">Czy jest wniosek o charakterze legislacyjnym.</u>
          <u xml:id="u-46.6" who="#AntoniSzymański">Jest, tak.</u>
          <u xml:id="u-46.7" who="#JarosławDuda">Tak? To proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#AntoniSzymański">Stawiam wniosek o to, żeby przyjąć ustawę bez poprawek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#JarosławDuda">Pan senator złożył wniosek o charakterze legislacyjnym.</u>
          <u xml:id="u-48.1" who="#JarosławDuda">Kto z panów senatorów jest za przyjęciem tej ustawy w zaproponowanym brzmieniu? Proszę o podniesienie ręki.</u>
          <u xml:id="u-48.2" who="#komentarz">(5)</u>
          <u xml:id="u-48.3" who="#JarosławDuda">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-48.4" who="#komentarz">(0)</u>
          <u xml:id="u-48.5" who="#JarosławDuda">Jednogłośnie za.</u>
          <u xml:id="u-48.6" who="#JarosławDuda">Kto będzie senatorem sprawozdawcą?</u>
          <u xml:id="u-48.7" who="#StanisławKogut">Szymański.</u>
          <u xml:id="u-48.8" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-48.9" who="#JarosławDuda">Ale może ktoś jest chętny. Pan senator Szwed?</u>
          <u xml:id="u-48.10" who="#JarosławDuda">Proszę uprzejmie. Pan senator Szwed będzie senatorem sprawozdawcą w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-48.11" who="#JarosławDuda">Dziękuję, Panie Ministrze. Dziękuję za udział w posiedzeniu…</u>
          <u xml:id="u-48.12" who="#BartoszMarczuk">Dziękuję uprzejmie.</u>
          <u xml:id="u-48.13" who="#JarosławDuda">…komisji.</u>
          <u xml:id="u-48.14" who="#JarosławDuda">Dzisiejsze posiedzenie komisji dobiegło końca. Zamykam obrady.</u>
          <u xml:id="u-48.15" who="#JarosławDuda">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 14 minut 25)</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>