text_structure.xml
65.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 20 minut 01)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Jarosław Duda)</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#JarosławDuda">Dobry wieczór. Albo dzień dobry, jak kto woli.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#JarosławDuda">Witam wszystkich bardzo serdecznie i otwieram czwarte posiedzenie Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#JarosławDuda">Witam serdecznie panie i panów senatorów. Witam zaproszonych gości. Witam przedstawicieli strony rządowej, z panem ministrem Krzysztofem Michałkiewiczem, sekretarzem stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, a jednocześnie pełnomocnikiem rządu do spraw osób niepełnosprawnych, na czele. Witam wszystkich zaproszonych gości z poszczególnych instytucji. Witam serdecznie – muszę spojrzeć na listę obecności – panią Iwonę Hickiewicz, głównego inspektora pracy. Witam serdecznie pozostałych gości.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#JarosławDuda">Na dzisiejszym posiedzeniu zajmiemy się rozpatrzeniem ustawy o zmianie ustawy budżetowej na rok 2015 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji, druk sejmowy nr 65.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#JarosławDuda">Czy są uwagi do zaproponowanego porządku obrad?</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#JarosławDuda">Chciałbym przypomnieć, że został państwu przesłany dokument zawierający kolejność rozpatrywania poszczególnych elementów nowelizacji ustawy.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#JarosławDuda">Nie słyszę żadnych uwag, a zatem uznaję, że możemy procedować zgodnie z założonym planem.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#JarosławDuda">Panie Ministrze, czy chciałby pan teraz zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#KrzysztofMichałkiewicz">Tak.</u>
<u xml:id="u-3.9" who="#JarosławDuda">Proszę uprzejmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#KrzysztofMichałkiewicz">Szanowny Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#KrzysztofMichałkiewicz">Zmiany, które proponujemy, wynikają przede wszystkim z uaktualnienia poszczególnych tytułów dochodów do poziomu ich wykonania do końca października 2015 r. Mamy także do czynienia z szeregiem zmniejszeń wydatków. Nie są to duże kwoty. Jeżeli państwo chcą, żebyśmy to szczegółowo omówili… Jest ze mną dyrektor Biura Budżetu, pan Śliwonik. Jest pan wiceprezes ZUS. Tak więc jesteśmy przygotowani do przedstawienia – albo w tej chwili, albo w trakcie dyskusji – zmian wynikających z uaktualnienia poszczególnych tytułów.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#JarosławDuda">Dziękuję, Panie Ministrze.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#JarosławDuda">Jeśli nie usłyszę innych propozycji, to poproszę, aby rozpocząć od Państwowej Inspekcji Pracy – załączniki nr 1 i 2.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#JarosławDuda">Zapraszam osobę, która będzie referować, do zabrania głosu.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#JarosławDuda">Pani Minister, tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#IwonaHickiewicz">Państwowa Inspekcja Pracy zgłosiła zmniejszenie kwoty wydatków o 5 milionów 139 tysięcy zł. Przeliczyliśmy kwoty wydatków, które mogliśmy zmniejszyć, i dokonaliśmy blokady w tym zakresie. Kwota podana w projekcie zmiany ustawy odpowiada kwocie zadeklarowanej przez Państwową Inspekcję Pracy, jeśli chodzi o blokadę planowanych wydatków do końca roku. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#JarosławDuda">Dziękuję, Pani Minister.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#JarosławDuda">Czy…</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#MieczysławAugustyn">Czy można?</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#JarosławDuda">Już, oczywiście. Właśnie chciałem zapytać, kto z państwa senatorów chciałby zabrać głos.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#JarosławDuda">W kolejności zgłoszeń – pan senator Augustyn i pan senator Szymański.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#MieczysławAugustyn">Pani Minister, pamiętamy wszyscy ostatnie budżety i starania inspekcji o zwiększenie budżetu, zwłaszcza ze względu na niski poziom płac inspektorów. Starania te odnosiły różne skutki – raz się udawało, raz nie. Mam pytanie: czy pani inspektor, widząc możliwości oszczędności w jednym… I pamiętam, że chodziło nieraz o 1 milion zł, o 1,5 miliona zł. Z punktu widzenia budżetu kwota 5 milionów zł wydaje się nieduża, ale z punktu widzenia tego, o co państwo walczyliście, to jest dużo. Czy państwo wnioskowaliście o to, żeby te pieniądze pozostały w inspekcji, żeby mogły być przeznaczone na lepsze wynagradzanie inspektorów, których chcieliby państwo u siebie zatrzymać?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#JarosławDuda">Dziękuję, Panie Senatorze.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#JarosławDuda">Pan senator Szymański.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#AntoniSzymański">Szanowni Państwo, nie wszystkie oszczędności dotyczą płac i ich pochodnych. Oszczędności dotyczą na przykład wydatków inwestycyjnych – to 2 miliony 857 tysięcy zł. Chciałbym zapytać, jakie inwestycje nie zostały zrealizowane. Czego dotyczą oszczędności w zakresie wydatków inwestycyjnych? Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#IwonaHickiewicz">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#JarosławDuda">Również dziękuję.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#JarosławDuda">Pani Minister, sekundeczkę.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#JarosławDuda">Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby o coś zapytać?</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#JarosławDuda">Bardzo proszę. Proszę odpowiedzieć na pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#IwonaHickiewicz">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#IwonaHickiewicz">Jeśli chodzi o płace inspektorów pracy, to od wielu lat zwracam szczególną uwagę na kwestię zamrożenia – tak jak w innych jednostkach budżetowych –poziomu płac nie tylko inspektorów, ale w ogóle pracowników Państwowej Inspekcji Pracy. Problem dotyczy jednak w szczególności inspektorów pracy, zarówno jeśli chodzi o pozyskiwanie nowych specjalistów, jak i utrzymanie specjalistów, których obecnie posiadamy. Ale nie ma takiej możliwości, o ile wiem, żeby przenieść wydatki, o których tutaj mowa, do paragrafu związanego z wynagrodzeniami osobowymi pracowników. Gdyby była taka możliwość, to na pewno skorzystalibyśmy z tej opcji. Ale zgodnie z przepisami nie możemy tych zaoszczędzonych pieniędzy przeznaczyć na wynagrodzenia osobowe.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#MieczysławAugustyn">Ad vocem.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#IwonaHickiewicz">Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#MieczysławAugustyn">Zgodziłbym się z panią minister, gdyby nie to, że przecież równolegle procedujemy tak zwaną ustawę okołobudżetową, która mogła te możliwości stworzyć. Inspekcja, która rzeczywiście, odkąd pamiętam, zabiega – przecież pan minister na pewno też był tego świadkiem w Sejmie – o środki na wynagrodzenia, oddaje pieniądze, które mogłyby przecież pozostać w inspekcji, gdyby była taka wola i gdybyśmy zapisali to w ustawie okołobudżetowej. Oczywiście w samym budżecie – ma pani minister rację – nie można tego zrobić, ale można zmienić przepisy, które uczyniłyby wyjątek w zakresie wynagrodzeń Państwowej Inspekcji Pracy, nie wyciągając ręki do kogokolwiek, bo o to mi chodzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#IwonaHickiewicz">To fakt, że nie zgłaszaliśmy propozycji, żeby procedować to w ramach ustawy okołobudżetowej. Być może rzeczywiście można było o tym pomyśleć.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#IwonaHickiewicz">Jeśli chodzi o oszczędności, to zadeklarowaliśmy takie kwoty wydatków, co do których mieliśmy pewność, że mogą podlegać blokadzie. I one zostały zablokowane. I to są kwoty, które zostały przez nas zgłoszone.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#IwonaHickiewicz">A jeśli chodzi o wydatki inwestycyjne, o które pytał pan senator, to jeśli można, oddałabym głos pani dyrektor Departamentu Budżetu i Finansów, która szczegółowo przedstawi tę kwestię.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#GrażynaWitkowska">Panie Przewodniczący! Panie Senatorze!</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#GrażynaWitkowska">W ramach uzupełnienia wypowiedzi pani minister chcę powiedzieć, że zarówno nowelizacja ustawy budżetowej na 2015 r., jak i nowelizacja ustawy okołobudżetowej, o której mówił pan senator, trochę zaskoczyły resorty, ponieważ nie było żadnej informacji z Ministerstwa Finansów, że te dwie ustawy będą nowelizowane.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#GrażynaWitkowska">Blokady środków, o której mowa, dokonaliśmy po pierwsze dlatego, że wynika to z ustawy o finansach publicznych, a po drugie dlatego, że minister finansów wysłał do wszystkich resortów pisma, żeby przeanalizowały swoje wydatki i zgłosiły blokady najwcześniej, jak to jest możliwe. I my taką blokadę zgłosiliśmy. I podejrzewam, że dla wielu resortów wielkim zaskoczeniem była tak szybka nowelizacja ustawy budżetowej. Podejrzewam, że o tym, że będzie ona nowelizowana, tak naprawdę większość resortów dowiadywała się z mediów, a nie od ministra finansów. Gdybyśmy wiedzieli, że ustawa okołobudżetowa… To znaczy wiedzieliśmy, że jest ona nowelizowana, ale nie wiedzieliśmy, że jest nowelizowana także w zakresie możliwości zwiększania wydatków na wynagrodzenia. I to jest główny powód…</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#GrażynaWitkowska">A jeżeli chodzi o inwestycje, to Państwowa Inspekcja Pracy, ponieważ ma 18 jednostek i 42 oddziały, od lat prowadzi politykę pozyskiwania siedzib na własność. W 2014 r. udało się pozyskać z zasobów skarbu państwa siedzibę na potrzeby Okręgowego Inspektoratu Pracy w Katowicach. Jest to jeden z największych okręgowych inspektoratów pracy Państwowej Inspekcji Pracy. Do budżetu zgłosiliśmy na początku dwuletni program inwestycyjny, a później trzyletni program inwestycyjny. W 2015 r. zostały ogłoszone dwa przetargi na wykonanie tej inwestycji. Udało się wybrać inwestora zastępczego, natomiast jeżeli chodzi o wykonawcę w ramach systemu „projektuj i buduj”, to pierwszy przetarg musieliśmy unieważnić, bo zgłosił się jeden wykonawca i oferta była nieważna, a w drugim przetargu istniało podejrzenie zmowy firm budowlanych – sprawa ta została nawet zgłoszona przez okręgowego inspektora pracy do prokuratury – bo po odrzuceniu ofert wadliwych, a wszystkich ofert było, jeżeli dobrze pamiętam, chyba sześć czy siedem, do wyboru została nam tylko najdroższa oferta. Mało tego, była to oferta, która przekraczała wysokość środków zgłoszonych w programie inwestycyjnym zarówno ministrowi finansów, jak i Sejmowi. Główny inspektor pracy uznał, że takie działanie byłoby niekorzystne dla finansów publicznych, i ten przetarg został unieważniony. Przetarg jest przygotowywany i będzie ogłaszany na początku stycznia, zgodnie z procedurami. To jest główna kwota, jeżeli chodzi o zgłoszoną blokadę inwestycyjną.</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#GrażynaWitkowska">Drugą inwestycją była inwestycja w Okręgowym Inspektoracie Pracy w Lublinie. To też była siedziba przejęta z zasobów skarbu państwa. W projekcie budżetu na modernizację tej siedziby planowaliśmy 835 tysięcy zł. Po przygotowaniu szczegółowej specyfikacji okazało się, że ta inwestycja miałaby kosztować prawie 2 miliony zł. W związku z tym ta inwestycja nie została rozpoczęta w 2015 r. Będzie ona realizowana, jeżeli oczywiście Wysoki Sejm przyzna nam na to środki, w 2016 r. Zakres prac zostanie ograniczony do minimum, tak żeby po prostu oddział Okręgowego Inspektoratu Pracy mógł się przenieść do nowej siedziby i nie musiał wynajmować lokali na wolnym rynku. Wszystkie te działania mają na celu oszczędność środków publicznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#JarosławDuda">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#JarosławDuda">Czy to są wystarczające…</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#KrzysztofMichałkiewicz">Mogę powiedzieć jedno zdanie?</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#JarosławDuda">Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#KrzysztofMichałkiewicz">Muszę senatorowi odpowiedzieć – ze względu na długoletnią znajomość. Pan senator doskonale wie, jak wyglądają płace, bo wiele lat zarządzał, i doskonale wie, że 2 tygodnie przed końcem roku trzeba uaktualnić wydatki i dochody. A jeśli chodzi o zwiększenie płac, to, jak pani dyrektor mówiła, nie można tego dokonać w ustawie okołobudżetowej, bo niesie to ze sobą określone skutki, Panie Senatorze. Musiałby pan senator zabezpieczyć środki na podwyżki w Państwowej Inspekcji Pracy także na rok 2016, 2017 i na następne lata. Tak więc podpuszczanie… Całe szczęście, że pani inspektor zachowała trzeźwość umysłu i od razu powiedziała, że to nie wchodziło w grę. Bo pan senator chyba żartował, mówiąc, że 2 tygodnie przed końcem roku można oszczędności zamienić na podwyżki, nie wiedząc, czy w budżecie będą zabezpieczone środki na podwyżki także na przyszłość.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#JarosławDuda">Dziękuję, Panie Ministrze.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#JarosławDuda">Chcę tylko przypomnieć, że rozmawiamy o ustawie o zmianie ustawy budżetowej na rok 2015. Nie zajmujemy się ustawą okołobudżetową.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#JarosławDuda">Bardzo proszę, pani dyrektor Anna Napiórkowska, tak? Departament…</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#AnnaNapiórkowska">Tak, Anna Napiórkowska…</u>
<u xml:id="u-18.4" who="#JarosławDuda">Ministerstwo Finansów.</u>
<u xml:id="u-18.5" who="#AnnaNapiórkowska">Departament Budżetu Państwa w Ministerstwie Finansów.</u>
<u xml:id="u-18.6" who="#JarosławDuda">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#AnnaNapiórkowska">Chciałabym zwrócić uwagę na to, że nowelizacja ustawy budżetowej jest działaniem o charakterze szczególnym. Jest ona spowodowana tym, że dochody budżetu państwa są niższe od zaplanowanych. Ten fakt wymusił konieczność zmiany ustawy i zwiększenie maksymalnego dopuszczalnego poziomu deficytu. Celem nowelizacji było także uwzględnienie oszczędności, które pojawiły się w różnych jednostkach jako tak zwane oszczędności naturalne. Chcę podkreślić, że Ministerstwo Finansów nie kontaktowało się z wyprzedzeniem z dysponentami poszczególnych części budżetu, bo jeżeli chodzi o zmniejszenia wydatków, które znalazły się w nowelizacji, to wynikały one po prostu z decyzji podjętych przez tych dysponentów na podstawie art. 177 ustawy o finansach publicznych. Były to absolutnie niewymuszone, naturalne oszczędności, które wyniknęły z różnych obiektywnych przyczyn. Część wyniknęła z tego, że w ustawie budżetowej określa się maksymalny limit wydatków, a ich celowa i oszczędna realizacja przynosi oszczędności, na przykład związane z prowadzonymi postępowaniami przetargowymi. O te oszczędności został zmniejszony limit wydatków.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#AnnaNapiórkowska">Towarzysząca nowelizacji budżetu zmiana ustawy okołobudżetowej jest ściśle związana tylko i wyłącznie z pojawieniem się naturalnych oszczędności w dziale „Obrona narodowa”. Było to 200 milionów zł. Na obronę narodową musimy w planie przeznaczać 1,95% PKB, a więc, aby można było uwzględnić te 200 milionów zł przy zmniejszaniu wydatków, konieczna była właśnie taka incydentalna zmiana ustawy o modernizacji sił zbrojnych.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#AnnaNapiórkowska">Celem nowelizacji budżetu nie jest na pewno przeznaczanie oszczędności na inne wydatki, dlatego że byłoby to sprzeczne z samą ideą nowelizacji budżetu, w której musimy zwiększyć maksymalny poziom deficytu o 3 miliardy 900 milionów zł. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#JarosławDuda">Dziękuję, Pani Dyrektor.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#JarosławDuda">Nie widzę więcej zgłoszeń, zatem…</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#komentarz">(Brak nagrania)</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#MieczysławAugustyn">Panie Przewodniczący, ad vocem, do pana ministra. W mojej wypowiedzi brałem pod uwagę opcję dotycząca następnego roku. Pan minister dobrze odczytał moje intencje. Tak więc nie było to nie à propos i nie było to niemożliwe. Oczywiście zdaję sobie sprawę z dalszych skutków i uważam, że warto wziąć je pod uwagę przy budżecie na rok 2016, a nawet trzeba.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#JarosławDuda">Tak jest.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#JarosławDuda">Zamykam dyskusję. Myślę, że pan minister i pan przewodniczący wyjaśnili sobie tę kwestię.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#JarosławDuda">Chciałbym przejść do części dotyczącej Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, witając jednocześnie panią prezes Janinę Pszczółkowską, którą proszę o zabranie głosu lub wskazanie osoby referującej.</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#JarosławDuda">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#JaninaPszczółkowska">Witam państwa.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#JaninaPszczółkowska">Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#JaninaPszczółkowska">Chcę powiedzieć, że na podstawie analizy wykonania budżetu za 11 miesięcy kasa zgłosiła zmniejszenie kwoty wydatków w odniesieniu do planu. Zmniejszenie to nastąpiło w rozdziale 75313 „Świadczenia finansowane z budżetu państwa zlecone do wypłaty Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych i Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego” i dotyczyło świadczeń dla kombatantów. Zmniejszenie wynosiło 13 milionów 500 tysięcy zł i zostało spowodowane większym spadkiem liczby świadczeniobiorców, niż założono w planie, oraz niższą od ujętej w planie wysokością przeciętnego świadczenia.</u>
<u xml:id="u-23.3" who="#JaninaPszczółkowska">Poza tym dokonano blokady w rozdziale 85156 „Składki na ubezpieczenia zdrowotne dla osób nieobjętych obowiązkiem ubezpieczenia zdrowotnego” – również dotyczącej grupy kombatantów – na kwotę 500 tysięcy zł. To zmniejszenie również było spowodowane większym, niż przewidziano, ubytkiem członków tej grupy.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#JarosławDuda">Dziękuję, Pani Prezes.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#JarosławDuda">Czy ktoś z państwa senatorów chciałby zabrać głos? Nie widzę chętnych.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#JarosławDuda">Pan minister nie, jak rozumiem? Ministerstwo Finansów też nie?</u>
<u xml:id="u-24.3" who="#JarosławDuda">A zatem uznaję, nie słysząc głosów sprzeciwu, że opiniujemy tę część nowelizacji pozytywnie.</u>
<u xml:id="u-24.4" who="#JarosławDuda">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-24.5" who="#JarosławDuda">Bardzo dziękuję pani prezes oraz jej współpracownikom.</u>
<u xml:id="u-24.6" who="#JarosławDuda">Przechodzimy do części dotyczącej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.</u>
<u xml:id="u-24.7" who="#JarosławDuda">Bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-24.8" who="#JarosławDuda">Pan prezes, tak?</u>
<u xml:id="u-24.9" who="#JarosławDuda">Proszę uprzejmie, Panie Prezesie, o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PawełJaroszek">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#PawełJaroszek">Szanowny Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#PawełJaroszek">Podobnie jak w przypadku KRUS, nowelizacja ustawy budżetowej dotyczy kwot, których blokady Zakład Ubezpieczeń Społecznych dokonał po zweryfikowaniu dotychczasowego wykonania planu na rok 2015. Przewidzieliśmy zmniejszenie wydatków bieżących w części 73 o 281 milionów 538 tysięcy zł, czyli z ponad 50 miliardów 684 milionów 349 tysięcy zł do 50 miliardów 402 milionów 811 tysięcy zł.</u>
<u xml:id="u-25.3" who="#PawełJaroszek">Jeżeli chodzi o szczegóły, to zmniejszenie nastąpiło w dziale 753 „Obowiązkowe ubezpieczenia społeczne”, w rozdziale 75309 „Składki na ubezpieczenia społeczne”, w paragrafie 4110 „Składki na ubezpieczenia społeczne”. Wynikało to z mniejszej, niż zakładano, liczby osób korzystających z urlopów wychowawczych, osób sprawujących osobistą opiekę nad dzieckiem oraz niań sprawujących opiekę nad dziećmi do lat 3. Zmniejszenie wyniosło w tym wypadku 190 milionów zł.</u>
<u xml:id="u-25.4" who="#PawełJaroszek">W tym samym dziale, w rozdziale 75310 „Fundusz emerytur pomostowych”, w paragrafie 2430 „Dotacja z budżetu dla funduszu celowego”, w związku z niższą, niż planowano, liczbą wypłaconych świadczeń, na których sfinansowanie wykorzystano środki ze składek na FEP, bez konieczności skorzystania z dotacji z budżetu państwa… Dotacja była planowana na kwotę 6 milionów 538 tysięcy zł. Ta dotacja nie będzie w tym roku potrzebna.</u>
<u xml:id="u-25.5" who="#PawełJaroszek">Jeżeli pan przewodniczący pozwoli, to odniosę się również do pktu 4, bo stanowi on jak gdyby lustrzane odbicie tej zmiany, o której mówiłem. Dokładnie w…</u>
<u xml:id="u-25.6" who="#JarosławDuda">Zaraz, zaraz. Pan prezes odnosi się do planu finansowego…</u>
<u xml:id="u-25.7" who="#PawełJaroszek">…FEP.</u>
<u xml:id="u-25.8" who="#JarosławDuda">…Funduszu Emerytur Pomostowych. Proszę uprzejmie.</u>
<u xml:id="u-25.9" who="#PawełJaroszek">O taką samą kwotę, o jaką zostały zmniejszone wydatki w rozdziale 75310, w paragrafie 2430, obniżono przychody w planie finansowym FEP. Jak już wspomniałem, wynika to przede wszystkim ze zmniejszenia liczby wypłacanych świadczeń. O taką samą kwotę zmniejszono koszty w pozycji „Emerytury pomostowe”.</u>
<u xml:id="u-25.10" who="#PawełJaroszek">Jeśli chodzi o rozdział 75313 „Świadczenia finansowane z budżetu państwa zlecone do wypłaty Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych i Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego”, to w paragrafie 3110 „Świadczenia społeczne”, wskutek mniejszych, niż planowano, ekwiwalentów pieniężnych za deputaty węglowe dla byłych pracowników kolei, mniejszych kwot ryczałtu energetycznego oraz mniejszej, niż planowano, liczby osób pobierających te świadczenia, dokonano zmniejszenia wydatków o 80 milionów zł.</u>
<u xml:id="u-25.11" who="#PawełJaroszek">Kolejny dział, w którym nastąpiło zmniejszenie, to dział 851 „Ochrona zdrowia”. W rozdziale 85156 „Składki na ubezpieczenia zdrowotne oraz świadczenia dla osób nieobjętych obowiązkiem ubezpieczenia zdrowotnego”, w paragrafie 4130 „Składki na ubezpieczenia zdrowotne”, w związku z niższą, niż planowano, liczbą niań sprawujących opiekę nad dziećmi do lat 3 oraz osób korzystających z urlopów wychowawczych, dokonano zmniejszenia wydatków o 5 milionów zł.</u>
<u xml:id="u-25.12" who="#PawełJaroszek">Można powiedzieć, że jesteśmy również dawcą dodatkowych środków do budżetu, bo w ramach tej nowelizacji zaproponowaliśmy podwyższenie dochodów w części 73 o kwotę 201 milionów 5 tysięcy zł poprzez dostosowanie dochodów zaplanowanych w tej części do faktycznego wykonania budżetu po 10 miesiącach. Podwyższenie wynika z faktu, że część osób jest uprawniona do przejścia na emeryturę i rezygnacji z członkostwa w otwartym funduszu emerytalnym – w wypadku takiej rezygnacji zgromadzone w funduszu środki przekazywane są do budżetu państwa. Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#JarosławDuda">Bardzo dziękuję za przedstawienie tych dwóch punktów.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#JarosławDuda">Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#JarosławDuda">Według kolejności zgłoszeń – pan senator Augustyn, a potem pan senator Kogut.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#MieczysławAugustyn">Wszyscy mamy w pamięci wiecznie powtarzane w mediach słowa, może co drugi dzień, że ZUS jest bankrutem.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#Gloszsali">Nie jest.</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#MieczysławAugustyn">Oczywiście nie zgadzam się z tym twierdzeniem, ale źródło pewnego niepokoju stanowi fakt, że ZUS jest w 35% finansowany z dotacji budżetowej. W związku z tym chciałbym dopytać: czy te zmiany w budżecie oznaczają, że te pieniądze będą zmniejszały deficyt ZUS, który, o ile pamiętam, zaciąga kredyty? Czy może jest tak, że dotacja do ZUS będzie o tę kwotę zmniejszona? Jak to jest? Czy te zmiany poprawią kondycję ZUS, czy zostanie on utrzymany w tej samej, złej kondycji, a pieniądze wrócą do budżetu?</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#JarosławDuda">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#JarosławDuda">Bardzo proszę, pan senator Kogut.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#StanisławKogut">Panie Przewodniczący! Panie i Panowie Senatorowie! Panie Ministrze! Drodzy Goście!</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#StanisławKogut">Chciałbym się ustosunkować… Od 10 lat, jak wielu obecnych tu kolegów, jestem członkiem komisji rodziny. Pracowaliśmy nad tym, Panie Ministrze, Panie Pełnomocniku Rządu do spraw Osób Niepełnosprawnych, żeby pracodawcy zatrudniali osoby niepełnosprawne, żeby przedsiębiorcy przyjmowali do pracy osoby niepełnosprawne. Ja, w przeciwieństwie do senatora Augustyna, mam bardzo pozytywne zdanie o ZUS. Uważam, że to media wyrabiają ZUS tę niedobrą opinię…</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#MieczysławAugustyn">Ja mówiłem, że nie zgadzam się z tą opinią.</u>
<u xml:id="u-29.3" who="#StanisławKogut">…bo, Państwo Drodzy, mówią o nim tak, jakby tworzyli go, w cudzysłowie, najwięksi przestępcy, przepraszam. Tak samo mówi się o PFRON. Powiem tak: ogromnie się cieszę, że przez te 10 lat, czy to za rządów Prawa i Sprawiedliwości, czy ostatniej koalicji, traktowaliśmy osoby niepełnosprawne jako podmiot. I bardzo pozytywnie oceniam – co niektórych zdziwi – zarząd PFRON, bo były w nim osoby kompetentne, jak choćby pan Janusz Wesołowski, pani prezes czy wielu innych. Ale Państwo Drodzy, coraz bardziej…</u>
<u xml:id="u-29.4" who="#StanisławKogut">Może zwrócę się nawet do pana przewodniczącego – musimy podjąć jakąś inicjatywę legislacyjną. Zaraz powiem, w jakiej sprawie. Panie Ministrze, Panie Prezesie ZUS, wy w ZUS macie swoje przepisy, zgodnie z którymi każda korekta dokumentu rozliczeniowego jest przez was traktowana jako wpłata nieterminowa, mimo że główna wpłata deklaracji została opłacona w terminie. Z czym to się, Drodzy Państwo, wiąże? Nigdzie w prawie nie został, Panie Przewodniczący, podany termin wpłaty związanej z korektą. I czasem jest tak –zwracają się z tym do nas przedsiębiorcy – że płatnik wpłaca główną kwotę, przykładowo 100 tysięcy zł, a potem robi korektę na 7 zł 50 gr. A jeśli na przykład zatrudnia osoby niepełnosprawne, to jest warunek, że żeby PFRON mógł udzielić dofinansowania, Panie Ministrze, Panie Pełnomocniku i Panie Prezesie, do wynagrodzenia osoby niepełnosprawnej, wszystko musi być rozliczone w terminie. I dochodzi do paranoi. Ktoś płaci 100 tysięcy zł głównej należności, a przecież konieczność korekty na te 7 zł 50 gr czy nawet na 300 zł może powstać chociażby nawet z powodu jakiegoś błędu pracownika, a firmie każe się zwracać całe dofinansowanie. Panie Przewodniczący, według mnie to jest rozbój w biały dzień. I, Panie Ministrze, przedsiębiorcy mówią głośno tak: nie zatrudnimy ani jednej osoby niepełnosprawnej, skoro ZUS tak nas traktuje. Trzeba jasno określić termin korekty. Ważne, że główna wpłata jest dokonana w terminie. Korekta może się zdarzyć. A ZUS, kiedy PFRON wystąpi o informacje, pisze jednoznacznie: nieterminowo zapłacone. To jak się ma te 100 tysięcy zł głównej wpłaty do 7 zł 50 gr czy 400 zł? Nie wywołujmy paranoi, naprawdę.</u>
<u xml:id="u-29.5" who="#StanisławKogut">Panie Przewodniczący, wnoszę o to – bo to jest jedyna okazja, kiedy obecne są obie strony – żeby podjąć natychmiastowe działania w celu nowelizacji tej ustawy i żeby jasno określić, Drodzy Państwo, ten termin. Bo nasza praca, mimo że robiliśmy nowelizację ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej, naprawdę pójdzie na marne. Przecież takie bzdury naprawdę trzeba korygować. A w ZUS, Panie Prezesie, ludzie naprawdę podchodzą do tego w ten sposób, że jest przepis… I czasem piszą brednie, bo według mnie to są brednie, że korekta to jest nieterminowa wpłata. Jak się ma 7 zł 50 gr do 100 tysięcy zł głównej wpłaty dokonanej na podstawie deklaracji, zgodnie z terminem?</u>
<u xml:id="u-29.6" who="#StanisławKogut">Korzystam z tej okazji, żeby powiedzieć, że bardzo wysoko cenię PFRON, bo to nie są złodzieje ani oszuści. Ogromnie się cieszę, że w poprzedniej kadencji udało się obronić podmiotowość PFRON, bo zawsze byłem przeciwnikiem tego, że PFRON nie miał podmiotowości, którą nadawano BOŚ i innym instytucjom. Ogromnie się cieszę. I jednoznacznie chwalę. ZUS też robi ogromne oszczędności. A kiedy media atakują, mówiąc, jakież to pomieszczenia ma ZUS, i kiedy jadę na tę Szamocką raz na rok i patrzę… Państwo Drodzy, niech przyjadą zobaczyć nasze pomieszczenia, to zobaczą, że nasze pomieszczenia to jest Ameryka, a ZUS ma pomieszczenia… jak Ukra… Przepraszam, nie będę ubliżał żadnemu państwu. Serdecznie przepraszam, nie będę ubliżał.</u>
<u xml:id="u-29.7" who="#StanisławKogut">Panie Przewodniczący, przekazuję apel pracodawców z całej Polski. Nie może być tej totalnej bzdury. Bo jak można zabierać dofinansowanie? Niepełnosprawni będą zwalniani. Trzeba jasno ustalić… Trzeba podjąć prace legislacyjne. Apeluję do pana i do pana pełnomocnika, bo akurat cenię pana pełnomocnika bardzo wysoko i ogromnie się cieszę, że nareszcie właściwa osoba jest na właściwym stanowisku. Nie jest to klakierstwo. Bo pamiętam jakie decyzje były podejmowane w latach 2005–2007, kiedy był pan ministrem.</u>
<u xml:id="u-29.8" who="#StanisławKogut">Panie Ministrze, składam prośbę o szybką nowelizację. Dla mnie ta sprawa jest jednoznaczna. A kiedy dojdzie do protestów, to PFRON słusznie odbije piłeczkę, mówiąc: to jest sprawa ZUS, bo my wysyłamy zapytania do ZUS, a ZUS pisze, że wpłaty były nieterminowe. No jak to nieterminowe? To piszą ponownie i dopiero wtedy ZUS odpisuje, że wszystko zostało wpłacone w terminie, i wycofuje się tym przedsiębiorcom nakazy, żeby zwracali pieniądze przekazane na osoby niepełnosprawne.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#JarosławDuda">Panie Senatorze, myślę, że znamy…</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#StanisławKogut">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#JarosławDuda">Dziękuję bardzo. Znamy już… Wyłuszczył pan problem.</u>
<u xml:id="u-30.3" who="#JarosławDuda">Czy chcieliby się państwo odnieść do tych dwóch kwestii poruszanych przez panów senatorów Augustyna i Koguta?</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#KrzysztofMichałkiewicz">Ja może odniosę się do tej kwestii ogólniejszej, poruszonej przez pana senatora Koguta, a pan prezes odpowie panu senatorowi Augustynowi.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#KrzysztofMichałkiewicz">Przede wszystkim chciałbym podziękować panu senatorowi za jego znaną wrażliwość, przede wszystkim na potrzeby osób niepełnosprawnych. Oczywiście pan prezes musiałby odpowiedzieć, że takie są przepisy, na podstawie których funkcjonuje ZUS, ale rozumiem, że przepisy to także nasza odpowiedzialność i słuszne jest to, co pan senator mówił, że warto zrobić przegląd i poprawić przepisy tam, gdzie trzeba, aby ułatwić pracodawcom funkcjonowanie. Wiem, że i poprzedni pełnomocnik, i obecny pełnomocnik, i senatorowie, którzy znani są z tego, że te kwestie są im bliskie, na pewno przyjmą to z otwartością. Poczekajmy tylko na odpowiedni moment, żeby podjąć takie prace. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#JarosławDuda">Dziękuję, Panie Ministrze.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#JarosławDuda">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PawełJaroszek">Bardzo dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#PawełJaroszek">Na wstępie chciałbym bardzo podziękować i panu senatorowi Augustynowi, i panu senatorowi Kogutowi za te dobre słowa skierowanie pod adresem instytucji, w której mam zaszczyt pracować, a w szczególności pod adresem pracowników, którzy naprawdę ciężką i wytężoną pracą dokładają wszelkich starań, aby klienci byli dobrze obsługiwani. Dorzucając się do wypowiedzi pana senatora Koguta, mogę tylko powiedzieć, że jeśli chodzi o osoby niepełnosprawne, to my, jako zakład, zatrudniamy ich z roku na rok coraz więcej. I tak: na koniec ubiegłego roku przeciętne poziom zatrudnienia osób niepełnosprawnych wynosił prawie 1410 osób, a teraz, już na koniec października, jest to prawie 1469 osób.</u>
<u xml:id="u-33.2" who="#PawełJaroszek">A odnosząc się już konkretnie do pytania pana senatora Augustyna, śpieszę wyjaśnić, że blokady, o których mówiłem, nie dotyczą świadczeń wypłacanych przez Fundusz Ubezpieczeń Społecznych, na który zbierane są składki od wszystkich pracujących. Dotyczą one tylko i wyłącznie części finansowanej wprost z budżetu, czyli świadczeń wypłacanych z budżetu, a nie świadczeń ubezpieczeniowych.</u>
<u xml:id="u-33.3" who="#PawełJaroszek">A jeśli chodzi o samą kondycję Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, a właściwie Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, to również podzielam pogląd pana senatora, że dziennikarze dokonują pewnej nadinterpretacji. Bo gdybyśmy zestawili wydolność Funduszu Ubezpieczeń Społecznych z tym, jaka część wydatków finansowana jest z dotacji, to zobaczylibyśmy, że ta część jest procentowo coraz mniejsza. W 2015 r. z dotacji finansowane jest około 25% wydatków. Jest to całkiem dobry poziom.</u>
<u xml:id="u-33.4" who="#PawełJaroszek">Z naszych projekcji, z naszych prognoz długoterminowych nie wynika, żeby ta sytuacja miała się pogorszyć, a jeżeli odnieść się do produktu krajowego brutto, to nawet się ona poprawia. Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#JarosławDuda">Dziękuję bardzo za udzielenie odpowiedzi.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#JarosławDuda">Nie widzę więcej zgłoszeń, zatem uznaję…</u>
<u xml:id="u-34.2" who="#Gloszsali">Jest jeszcze.</u>
<u xml:id="u-34.3" who="#JarosławDuda">Jest jeszcze?</u>
<u xml:id="u-34.4" who="#Gloszsali">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#StanisławKogut">Panie Przewodniczący, mnie nie zadowala odpowiedź pana prezesa.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#StanisławKogut">Panie Prezesie, jak nie ma określonego terminu odnośnie korekty, to prawo powinno chyba działać na korzyść przedsiębiorców, a nie na ich niekorzyść? Ja powiedziałem na wstępie, że macie swoje przepisy. Jak to skorygować, żeby ludzie nie płacili? Bo PFRON nie płaci, działając na podstawie waszego zaświadczenia. Główna zapłata jest wpłacona. I można powiedzieć, Państwo Drodzy, że w tych 100 tysiącach zł przedsiębiorca wpłaca pieniądze za osoby niepełnosprawne, a te 3 zł 50 gr czy 300 zł to mogą być pieniądze za osobę zdrową, a nie niepełnosprawną. A PFRON kategorycznie żąda zwrotu pieniędzy za dofinansowanie. Przecież prawo powinno działać na korzyść przedsiębiorców.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#JarosławDuda">Panie Senatorze, ale pan już to…</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#StanisławKogut">Nie, bo to jest zbycie, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-36.2" who="#JarosławDuda">Nie, to nie jest zbycie, w moim przekonaniu. Proszę wybaczyć. Pan minister zasygnalizował potrzebę głębokiej analizy tych przepisów. Skierował pan ten apel również do mnie, jako przewodniczącego komisji, a zatem ten temat, bądź to z inicjatywy komisji, bądź z inicjatywy rządowej, zostanie w najbliższym czasie, mogę pana przewodniczącego o tym zapewnić, podniesiony, żeby dokładnie tę sprawę zbadać. A mnie, jak pan wie, jako wieloletniemu pełnomocnikowi rządu do spraw osób niepełnosprawnych, ten temat jest szczególnie bliski. Zależy mi na tym, aby stworzyć przyjazne otoczenie, aby jak najwięcej osób z niepełnosprawnością mogło być zatrudnianych.</u>
<u xml:id="u-36.3" who="#StanisławKogut">…Na dzień dzisiejszy.</u>
<u xml:id="u-36.4" who="#JarosławDuda">Na dzień dzisiejszy możemy zapytać zarówno ZUS, jak i PFRON, co możemy w tej kwestii zrobić. A działania o charakterze legislacyjnym trzeba podjąć jak najszybciej.</u>
<u xml:id="u-36.5" who="#JarosławDuda">Czy pan przewodniczący przyjmie takie zapewnienie? Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-36.6" who="#JarosławDuda">A zatem uznaję…</u>
<u xml:id="u-36.7" who="#komentarz">(Brak nagrania)</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#JarosławDuda">Rozumiem, że będzie mówił pan dyrektor Śliwonik, tak?</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#JarosławDuda">Tak, Panie Ministrze?</u>
<u xml:id="u-37.2" who="#KrzysztofMichałkiewicz">Tak.</u>
<u xml:id="u-37.3" who="#JarosławDuda">Bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-37.4" who="#komentarz">(Wypowiedzi poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-37.5" who="#JarosławDuda">Ale proszę, żebyście nie tworzyli podgrupy, bo trwa posiedzenie komisji.</u>
<u xml:id="u-37.6" who="#KrzysztofMichałkiewicz">Chciałbym powiedzieć jeszcze tylko jedno zdanie do pana senatora.</u>
<u xml:id="u-37.7" who="#JarosławDuda">Dobrze, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#KrzysztofMichałkiewicz">Chciałbym zaprosić go do ministerstwa, gdzie będziemy omawiać ten temat.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#komentarz">(Brak nagrania)</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#JarosławDuda">…Usłyszeliśmy, zatem myślę, że ten temat zostanie podjęty w szybkim tempie.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#JarosławDuda">Dziękuję, Panie Ministrze.</u>
<u xml:id="u-39.2" who="#JarosławDuda">Rozumiem, że głos zabierze pan dyrektor Śliwonik.</u>
<u xml:id="u-39.3" who="#JarosławDuda">Bardzo proszę, Panie Dyrektorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PiotrŚliwonik">Dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-40.1" who="#PiotrŚliwonik">Wysoka Komisjo! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-40.2" who="#PiotrŚliwonik">Punkt piąty odnosi się do rezerw celowych. Ja oczywiście, z racji tego, że reprezentuję Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, skupię się tylko na tych rezerwach, które są właściwe dla tego ministerstwa. Ogólna kwota oszczędności w tych rezerwach to 916 tysięcy zł. Na tę kwotę składają się oszczędności: w poz. 15 „Środki na realizację Karty Dużej Rodziny” – w wysokości 54 tysięcy zł, w poz. 33 „Środki na realizację Rządowego Programu na Rzecz Aktywności Społecznej Osób Starszych” – kwota oszczędności wynosi 471 tysięcy zł, w poz. 53 „Środki na finansowanie lub dofinansowanie zadań wynikających z ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej” – na kwotę 161 tysięcy zł, i w poz. 58 „Środki na realizację zadań wynikających z ustawy o opiece nad dziećmi do lat 3” – w tej pozycji mamy do czynienia ze zmniejszeniem o kwotę 230 tysięcy zł. To byłoby tyle, w telegraficznym skrócie, na temat tych zmniejszeń.</u>
<u xml:id="u-40.3" who="#PiotrŚliwonik">Myślę, że warto jeszcze powiedzieć, że jeżeli chodzi o uruchomienie rezerw celowych, to do 30 września z rezerw celowych możemy zasilać budżety wojewodów, a do 15 października części takie jak 31, 44, 63. Tak że te oszczędności to po prostu nieuruchomione środki, które pozostały po upłynięciu tych terminów. Jeżeli będzie trzeba jeszcze dokładniej omówić poszczególne kwestie, to służę, ale nie chciałbym zanudzać komisji szczegółami dotyczącymi tych rezerw.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#JarosławDuda">Bardzo dziękuję, Panie Dyrektorze.</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#JarosławDuda">Czy ktoś z państwa…</u>
<u xml:id="u-41.2" who="#JarosławDuda">Bardzo proszę, Panie Senatorze.</u>
<u xml:id="u-41.3" who="#JarosławDuda">Pan senator Majer, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#RyszardMajer">Panie Przewodniczący! Drodzy Państwo!</u>
<u xml:id="u-42.1" who="#RyszardMajer">Czy pan dyrektor byłby łaskaw przybliżyć kwestię oszczędności dotyczącej Karty Dużej Rodziny i polityki senioralnej? Z czego wynikają oszczędności w tych dwóch pozycjach?</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#JarosławDuda">Pan senator Augustyn, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#MieczysławAugustyn">Rozumiem, że koledze chodziło o oszczędności w Rządowym Programie na Rzecz Aktywności Społecznej Osób Starszych, prawda? Ja chciałbym zapytać o to samo, dlatego że ta kwota nie jest mała, zważywszy na to, że tak niewielu spośród tych, którzy oczekiwali dotacji, mogło ją otrzymać – właśnie z braku środków. A tu nagle okazuje się, że pieniądze zostały.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#JarosławDuda">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-45.1" who="#JarosławDuda">Proszę uprzejmie, Panie Dyrektorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#PiotrŚliwonik">Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-46.1" who="#PiotrŚliwonik">Jeżeli chodzi o Kartę Dużej Rodziny, to w ustawie budżetowej na 2015 r. rezerwa w tej pozycji wynosiła 67 milionów 350 tysięcy zł, z czego 15 milionów 620 tysięcy zł było przeznaczane na zadania wtedy ministra pracy i polityki społecznej, a obecnie ministra rodziny, pracy i polityki społecznej, a kwota 51 milionów 720 tysięcy zł pozostawała do dyspozycji ministra właściwego do spraw transportu. Skupię się na naszej części. Po pierwsze, 8 milionów 280 tysięcy zł z tej kwoty 15 milionów zł zostało decyzją Komisji Finansów Publicznych przeznaczone na działalność wojewódzkich i powiatowych zespołów do spraw orzekania o niepełnosprawności, po prostu w związku z koniecznością przeznaczenia wyższych środków na działania tych zespołów.</u>
<u xml:id="u-46.2" who="#PiotrŚliwonik">Zaraz powiem, na co my wydaliśmy naszą część, i skąd są oszczędności. Z pozostałych środków, czyli 7 milionów 296 tysięcy zł, 3 miliony 792 tysiące zł dostały gminy na realizację zadań związanych z przyznawaniem Karty Dużej Rodziny, czyli tak naprawdę teren. Kolejna kwota, czyli 3 miliony zł, została przeznaczona na zadania ministra związane z wydrukiem, personalizacją kart, czyli rozliczenie umowy z Państwową Wytwórnią Papierów Wartościowych. I jest jeszcze trzecia część wydatków – wynikające z ustawy zadania, które realizują wojewodowie. I właśnie w tej części powstały oszczędności, bo 54 tysiące zł zostały… oddane to może za dużo powiedziane, w każdym bądź razie niewykorzystane przez wojewodów śląskiego – 18 tysięcy zł, i wielkopolskiego – 36 tysięcy zł. Z tego, co pamiętam, były to środki przeznaczone między innymi na obsługę. Wojewodowie po prostu…</u>
<u xml:id="u-46.3" who="#JarosławDuda">To są te oszczędności, dobrze.</u>
<u xml:id="u-46.4" who="#PiotrŚliwonik">Teraz, jeżeli mogę…</u>
<u xml:id="u-46.5" who="#JarosławDuda">Proszę bardzo.</u>
<u xml:id="u-46.6" who="#PiotrŚliwonik">Wysoka Komisjo, jeżeli chodzi o środki na realizację Rządowego Programu na Rzecz Aktywności Społecznej Osób Starszych, to kwota rezerwy wynosiła 32 miliony 500 tysięcy zł, a teraz zmniejszamy ją do 32 milionów 29 tysięcy zł, ale chciałbym przypomnieć, że cała kwota przeznaczona na program to oczywiście 40 milionów zł. 7 milionów 500 tysięcy było od samego początku z różnych względów zawarte w części 44. Chodziło o to, żeby pewne środki można było uruchomić niezwłocznie, nie czekając na uruchamianie rezerwy – Ministerstwo Finansów wyszło nam w tej kwestii naprzeciw – żebyśmy mieli możliwość i rozliczenia poprzedniej edycji, i podjęcia kroków związanych z udzielaniem dotacji na bieżąco.</u>
<u xml:id="u-46.7" who="#PiotrŚliwonik">Myślę, że to ciekawe: w ramach Rządowego Programu na Rzecz Aktywności Społecznej Osób Starszych podpisano 460 umów z 484 beneficjentami. Program ten zakładał dotacje celowe w wysokości 38 milionów zł. Na chwilę obecną wykorzystane zostało 37 milionów 995 tysięcy zł, tak że tak naprawdę oszczędności na dotacjach wynoszą 5 tysięcy zł. Najprawdopodobniej…</u>
<u xml:id="u-46.8" who="#JarosławDuda">Dziękuję bardzo, Panie Dyrektorze. Myślę, że pokazuje to…</u>
<u xml:id="u-46.9" who="#PiotrŚliwonik">Pozostała kwota to oszczędności ministerstwa na obsłudze.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#JarosławDuda">Dobrze, dziękuję.</u>
<u xml:id="u-47.1" who="#JarosławDuda">Nie dostrzegam więcej zgłoszeń, zatem uznaję, że część 83 „Rezerwy celowe” zostaje zaopiniowana pozytywnie.</u>
<u xml:id="u-47.2" who="#JarosławDuda">Przechodzimy do części 85 „Budżety wojewodów ogółem”.</u>
<u xml:id="u-47.3" who="#JarosławDuda">Proszę pana dyrektora, jak rozumiem, Panie Ministrze, o kontynuowanie. Tak?</u>
<u xml:id="u-47.4" who="#KrzysztofMichałkiewicz">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#PiotrŚliwonik">Szanowny Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-48.1" who="#PiotrŚliwonik">Jeśli chodzi o tę część, to do omówienia są dwa punkty. Jeden dotyczący załącznika nr 1 „Dochody budżetu”, a drugi załącznika nr 2 „Wydatki budżetu”. Jeżeli chodzi o dochody, to mamy do czynienia z uaktualnieniem poziomu wykonania dochodów przez poszczególnych wojewodów. Jeżeli chodzi o dział „Pomoc społeczna”, to zwiększenie dochodów wynosi nieco ponad 40 milionów zł, jeżeli chodzi o „Pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej”, to jest to nieco ponad 1 milion zł. Te dochody zostały już przez wojewodów uzyskane, a więc dostosowanie do faktycznego stanu pozwala na zwiększenie kwot zapisanych w budżecie.</u>
<u xml:id="u-48.2" who="#PiotrŚliwonik">Jeżeli chodzi o plany wydatków zapisanych w części 85, to mamy do czynienia ze zmniejszeniem o 21 tysięcy zł. Zmniejszenie występuje w dwóch rozdziałach: w rozdziale 85205 „Zadania w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie” – 9 tysięcy zł, i w rozdziale 85228 „Usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze” – 12 tysięcy zł. Tak że kwoty są niewielkie…</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#JarosławDuda">Dobrze. Koncentrujmy się na istotnych kwestiach. Oczywiście 9 tysięcy zł to też istotna kwota, ale ona nie oddaje całości.</u>
<u xml:id="u-49.1" who="#PiotrŚliwonik">…Wspomnieć.</u>
<u xml:id="u-49.2" who="#JarosławDuda">Dobrze, wspomniał pan…</u>
<u xml:id="u-49.3" who="#KrzysztofMichałkiewicz">…Powiedzieć, bo to wojewoda lubelski oddał.</u>
<u xml:id="u-49.4" who="#JarosławDuda">A, rozumiem, to sprawa szczególnie bliska panu ministrowi.</u>
<u xml:id="u-49.5" who="#KrzysztofMichałkiewicz">Jest mi tym bardziej przykro.</u>
<u xml:id="u-49.6" who="#JarosławDuda">Rozumiem, że to trzeba było pokazać. Dziękuję, dobrze. Ale widocznie musiał.</u>
<u xml:id="u-49.7" who="#JarosławDuda">Zatem uznaję, że część 85 „Budżety wojewodów ogółem” zostaje zaopiniowana pozytywnie.</u>
<u xml:id="u-49.8" who="#JarosławDuda">Czy możemy coś połączyć, czy każdy z tych punktów musimy omawiać… Macie jakąś propozycję? Bo to są takie rzeczy…</u>
<u xml:id="u-49.9" who="#MieczysławAugustyn">Panie…</u>
<u xml:id="u-49.10" who="#JarosławDuda">O, przepraszam, pan senator, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#MieczysławAugustyn">Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-50.1" who="#MieczysławAugustyn">Pozwolę sobie na wyrażenie pewnej opinii. Oczywiście dyskutujemy o kwotach bardzo niewielkich i, prawdę powiedziawszy, przez lata o takich kwotach przy nowelizacji budżetu nie mówiliśmy. Na ogół do tej nowelizacji nie dochodziło. Jak wiemy, wydatki niezrealizowane szły na zmniejszenie deficytu. Jest taki zapis w ustawie budżetowej. Wobec tego po co to robimy?</u>
<u xml:id="u-50.2" who="#Gloszsali">To jest pytanie?</u>
<u xml:id="u-50.3" who="#MieczysławAugustyn">To jest pytanie.</u>
<u xml:id="u-50.4" who="#MieczysławAugustyn">I jeszcze jedna wątpliwość. Według mojej wiedzy deficyt wynikający z niedoboru wpływów z VAT, którego stan na październik podano w uzasadnieniu, w listopadzie nie był już tak wysoki w stosunku do planu. A zrealizowanie wydatków jest na poziomie znacząco niższym, aniżeli poprzednio zakładano. Wobec tego nie łudźmy się, że przesuwanie po parę tysięcy tu, tam i gdzieś jest istotą tej zmiany. Istota tej zmiany leży gdzie indziej. Z niezrozumiałych względów zwiększa się deficyt, wychodząc poza próg 3%, co może nas wepchnąć w procedurę nadmiernego deficytu. Dlatego wolałbym, żebyśmy grali tutaj w otwarte karty i mówili, jakie są zamiary rządu, jeżeli chodzi o zwiększenie deficytu w kontekście przyszłorocznych wydatków, a nie koncentrowali się na kwestiach w sumie mało istotnych i nie odpowiadających na pytanie podstawowe.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#JarosławDuda">Dziękuję, Panie Senatorze.</u>
<u xml:id="u-51.1" who="#JarosławDuda">Proszę o odpowiedź.</u>
<u xml:id="u-51.2" who="#JarosławDuda">Pan minister Michałkiewicz.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#KrzysztofMichałkiewicz">Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!</u>
<u xml:id="u-52.1" who="#KrzysztofMichałkiewicz">Nie dziwię się trosce pana senatora Augustyna o budżet państwa, ale sądzę, że nie jest to temat na posiedzenie Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej, tylko na posiedzenie komisji finansów albo na sesję plenarną, gdzie pan senator powinien zadać takie pytania ministrowi finansów. Sądzę, że rozmawiamy tutaj o bardzo ważnych rzeczach. Jak powiedziałem, 9 tysięcy zł to niedużo, ale 2 lata temu wojewoda lubelski z dożywiania dzieci oddał 100 milionów zł. Uważam, że w kontekście polityki społecznej, która dotyczy indywidualnych potrzeb konkretnych osób, nawet te niewielkie kwoty warto jednak śledzić i monitorować. Uważam, że przedstawianie państwu aktualnego wykonania dochodów i wydatków nie jest niczym złym. Uważam, że komisje senackie i sejmowe mają prawo zobaczyć, jak wygląda realizacja dochodów, ale przede wszystkim jak wygląda realizacja wydatków budżetu państwa. Bo mówimy o konkretnych potrzebach osób, których los leży nam przecież na sercu. W tych komisjach pracują senatorowie i posłowie, którzy są szczególnie wrażliwi na ludzkie potrzeby. I nawet jeżeli 9 tysięcy zł to nie jest duża kwota dla ministra finansów, to w przypadku pomocy społecznej może to być kwota bardzo, bardzo istotna. Uważam, że nad „dużą” polityką finansową możemy sobie podyskutować na posiedzeniu komisji finansów, a na tym posiedzeniu prezentujemy państwu to, co wiemy, jeśli chodzi o wykonanie wydatków w ramach szeroko rozumianej polityki społecznej. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#JarosławDuda">Pan senator Majer. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#RyszardMajer">Bardzo dziękuję, Panie Ministrze, za tę wypowiedź, ale po wystąpieniu pana senatora Augustyna odnoszę wrażenie, że senatorowie nie rozumieją, o co chodzi.</u>
<u xml:id="u-54.1" who="#RyszardMajer">Panie Senatorze, to jest jakby odpowiedź na pana… My doskonale rozumiemy, o co chodzi. Chodzi o to, że zmieniamy budżet, żeby sprawniej zarządzać państwem. I tym powodowana jest każda zmiana budżetu. Tak jest w samorządzie, z którego się wywodzę, i tak samo jest w administracji rządowej. Rząd przedkłada projekt, żeby sprawniej zarządzać państwem. I po to tu jesteśmy. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-54.2" who="#MieczysławAugustyn">Panie Senatorze, my jesteśmy tu po to, żeby oceniać te posunięcia.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#JarosławDuda">Panie Senatorze…</u>
<u xml:id="u-55.1" who="#MieczysławAugustyn">Inaczej nie bylibyśmy w ogóle potrzebni.</u>
<u xml:id="u-55.2" who="#JarosławDuda">Panie Senatorze Augustyn, bardzo proszę…</u>
<u xml:id="u-55.3" who="#StanisławKogut">Państwo Drodzy…</u>
<u xml:id="u-55.4" who="#JarosławDuda">Już, już oddaję panu głos.</u>
<u xml:id="u-55.5" who="#JarosławDuda">Apeluję tylko o to, żebyśmy nie wchodzili w polemikę wykraczającą poza zakres omawianego dzisiaj przedłożenia. O to chcę prosić. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-55.6" who="#JarosławDuda">Czy pan senator chciałby jeszcze zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-55.7" who="#JarosławDuda">Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#StanisławKogut">Pan przewodniczący wyjął mi to z ust. Proponuję, żeby te ostatnie 6 punktów omówić, Drodzy Państwo, łącznie, bo przecież… Kolego Senatorze Augustyn, będzie budżet na rok 2016 i wtenczas będziemy dyskutować o sprawach społecznych. Na marginesie powiem, że wszyscy tutaj troszczymy się o inne rzeczy, tworzymy prawo, a nie troszczymy się na przykład o pracowników Kancelarii Senatu, którzy od 2008 r. nie dostali żadnej podwyżki. Proponuję, Panie Przewodniczący – miałem powiedzieć to samo – żeby nie wychodzić poza temat dzisiejszego posiedzenia i żeby te 6 punktów omówić łącznie i przegłosować, Drodzy Państwo, projekt tych zmian. Taka jest moja propozycja.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#JarosławDuda">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-57.1" who="#JarosławDuda">Zaraz zapytam pana ministra i pana dyrektora Piotra Śliwonika, czy z ich punktu widzenia jest to możliwe. Jeśli państwo nie…</u>
<u xml:id="u-57.2" who="#JarosławDuda">Oczywiście już za chwilę oddam głos panu senatorowi Augustynowi.</u>
<u xml:id="u-57.3" who="#JarosławDuda">Panie Senatorze, bardzo proszę, jeśli można, o podsumowującą wypowiedź – bo rozumiem, że do tego pan zmierza.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#MieczysławAugustyn">Tak. Generalnie wyczuwaliście państwo moją troskę o to, ażeby pieniądze, które są przeznaczone na realizację bardzo ważnych zadań z dziedziny polityki społecznej, mogły pozostać w tym – nazwijmy to tak – sektorze. A ta nowelizacja tego nie przewiduje.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#JarosławDuda">Myślę, że będziemy pytać o to – pan senator już to pytanie zadał – zarówno na sesji plenarnej, jak również na posiedzeniu komisji finansów publicznych. Ci, którzy będą chcieli, będą mogli zadać takie pytania ministrowi finansów lub przewodniczącemu komisji.</u>
<u xml:id="u-59.1" who="#JarosławDuda">Dziękuję bardzo, Panie Senatorze, za tę wypowiedź.</u>
<u xml:id="u-59.2" who="#JarosławDuda">Czy państwo senatorowie mają uwagę do wniosku pana senatora Koguta o przeprowadzenie…</u>
<u xml:id="u-59.3" who="#Glosyzsali">Akceptujemy.</u>
<u xml:id="u-59.4" who="#JarosławDuda">Akceptujecie państwo. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-59.5" who="#JarosławDuda">A zatem jeżeli pan minister uzna, że możemy to zrobić w ten sposób, to poproszę, żeby państwo omówili pozostałe zmiany w bloku.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#KrzysztofMichałkiewicz">Panie Przewodniczący! Panowie Senatorowie!</u>
<u xml:id="u-60.1" who="#KrzysztofMichałkiewicz">Dziękujemy za tę propozycję. Pozostałe punkty faktycznie dotyczą niewielkich zwiększeń i zmniejszeń, a w niektórych przypadkach nie ma ich już w ogóle. Tak więc pan dyrektor szybciutko je przedstawi, bo już naprawdę niedużo zostało, jeśli chodzi o pozostałe punkty.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#JarosławDuda">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#PiotrŚliwonik">Jeżeli chodzi o punkt siódmy, to dotyczy on „Zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego”. To omówiliśmy. Chodziło o 21 tysięcy zł, które oszczędził wojewoda lubelski oraz wojewoda opolski – to był ten drugi wojewoda, który oszczędził 12 tysięcy zł na usługach opiekuńczych. Co za tym idzie, kwoty w załączniku nr 5, w części dotyczącej zadań powiatowych, musiały zostać odpowiednio zmniejszone.</u>
<u xml:id="u-62.1" who="#PiotrŚliwonik">Jeżeli chodzi o punkty od ósmego do dwunastego, to w zakresie ministra rodziny, pracy i polityki społecznej nie zmieniło się nic, tak że tutaj nie mamy nic do dodania. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#JarosławDuda">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-63.1" who="#JarosławDuda">Rozumiem, że wyczerpaliśmy porządek dzisiejszego posiedzenia?</u>
<u xml:id="u-63.2" who="#JarosławDuda">Chciałbym zapytać, kto chciałby być senatorem sprawozdawcą, odpowiedzialnym za zaprezentowanie pozytywnej opinii…</u>
<u xml:id="u-63.3" who="#Gloszsali">…Głosować?</u>
<u xml:id="u-63.4" who="#JarosławDuda">Panie Sekretarzu, czy głosowanie było przewidziane?</u>
<u xml:id="u-63.5" who="#Gloszsali">Jeśli jest taka wola…</u>
<u xml:id="u-63.6" who="#JarosławDuda">Jeśli jest wola? Nie uzgadnialiśmy…</u>
<u xml:id="u-63.7" who="#komentarz">(Brak nagrania)</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#JarosławDuda">Jest wniosek.</u>
<u xml:id="u-64.1" who="#JarosławDuda">Chcę zapytać panie i panów senatorów: kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem przedstawionych przez ministra pracy, przedstawicieli Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego oraz Zakładu Ubezpieczeń Społecznych zmian w budżecie państwa na rok 2015?</u>
<u xml:id="u-64.2" who="#komentarz">(6)</u>
<u xml:id="u-64.3" who="#JarosławDuda">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-64.4" who="#komentarz">(0)</u>
<u xml:id="u-64.5" who="#JarosławDuda">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-64.6" who="#komentarz">(3)</u>
<u xml:id="u-64.7" who="#JarosławDuda">Dziękuję. A zatem…</u>
<u xml:id="u-64.8" who="#JarosławDuda">Pan senator się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-64.9" who="#StanisławKogut">Nie, nie.</u>
<u xml:id="u-64.10" who="#JarosławDuda">Przepraszam. Przepraszam bardzo.</u>
<u xml:id="u-64.11" who="#StanisławKogut">Senatora sprawozdawcę…</u>
<u xml:id="u-64.12" who="#JarosławDuda">Senatora sprawozdawcę? Chciałby pan być senatorem sprawozdawcą?</u>
<u xml:id="u-64.13" who="#StanisławKogut">Nie, nie. Nie chciałbym.</u>
<u xml:id="u-64.14" who="#JarosławDuda">Najpierw powiem, że Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej pozytywnie zaakceptowała zmiany w budżecie na rok 2015.</u>
<u xml:id="u-64.15" who="#JarosławDuda">Pan senator Stanisław Kogut, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#StanisławKogut">Musimy wiedzieć jedno, Panie Przewodniczący, Panie Ministrze, że jest to tylko nasze stanowisko, które ma zostać przedstawione na posiedzeniu komisji finansów.</u>
<u xml:id="u-65.1" who="#Gloszsali">Dokładnie tak.</u>
<u xml:id="u-65.2" who="#StanisławKogut">Proponuję, żeby senator Antoni Szymański przedstawił stanowisko Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#JarosławDuda">Panie Przewodniczący? Bo rozmawialiśmy o tym wcześniej.</u>
<u xml:id="u-66.1" who="#JarosławDuda">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#AntoniSzymański">Jest pewien problem. Mam zaplanowane inne spotkanie na jutro na 9.30 i dlatego…</u>
<u xml:id="u-67.1" who="#StanisławKogut">To pan przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#JarosławDuda">Ja mam posiedzenie Komisji Zdrowia, dlatego prosiłem pana przewodniczącego. I stąd mały kłopot.</u>
<u xml:id="u-68.1" who="#StanisławKogut">To proponuję panią wiceprzewodniczącą.</u>
<u xml:id="u-68.2" who="#BogusławaOrzechowska">Ja też mam posiedzenie Komisji Zdrowia, ale dobrze.</u>
<u xml:id="u-68.3" who="#JarosławDuda">Pani wiceprzewodnicząca została wybrana przez aklamację, żeby zaprezentować stanowisko komisji.</u>
<u xml:id="u-68.4" who="#JarosławDuda">Pani Przewodnicząca, posiedzenie Komisji Budżetu i Finansów Publicznych jest zaplanowane na jutro na 9.30.</u>
<u xml:id="u-68.5" who="#JarosławDuda">Czy tak, Pani Dyrektor?</u>
<u xml:id="u-68.6" who="#Gloszsali">Jak na razie tak.</u>
<u xml:id="u-68.7" who="#JarosławDuda">Jak na razie tak.</u>
<u xml:id="u-68.8" who="#JarosławDuda">Dziękuję państwu za udział w dzisiejszym posiedzeniu.</u>
<u xml:id="u-68.9" who="#JarosławDuda">Zamykam czwarte posiedzenie Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej.</u>
<u xml:id="u-68.10" who="#JarosławDuda">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 21 minut 01)</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>