text_structure.xml
14.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 09 minut 30)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Sławomir Rybicki)</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#SławomirRybicki">Dzień dobry, witam wszystkich państwa na kolejnym, trzydziestym czwartym posiedzeniu Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich. Witam na posiedzeniu dyrektora Biura Legislacyjnego. Witam serdecznie.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#SławomirRybicki">W porządku mamy 1 punkt: przygotowanie projektu uchwały Senatu w sprawie zmiany Regulaminu Senatu.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#SławomirRybicki">Czy są do tego porządku uwagi? Jeśli nie ma, to przyjmuję, że ten porządek został zaakceptowany.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#SławomirRybicki">Proszę państwa, zanim oddam głos panu dyrektorowi, jedno zdanie wprowadzenia. 1 stycznia wchodzą w życie 2 ustawy: ustawa o udostępnianiu informacji o środowisku oraz ustawa o Radzie Mediów Narodowych. Obie te ustawy w swoich zapisach wymieniają Sejm i Senat jako organy, które są uprawnione czy zobowiązane do pewnych działań. W związku z tym podejmujemy inicjatywę jako komisja, nie czekając na inicjatywę senacką czy prezydialną. Dzisiejsze spotkanie to jest pierwszy krok.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#SławomirRybicki">Panie Dyrektorze, w tym momencie oddam panu głos z prośbą, żeby pan objaśnił nam tę konieczność regulaminową.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#RomanKapeliński">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#RomanKapeliński">Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#RomanKapeliński">Zadaniem Biura Legislacyjnego jest, jak państwo wiecie, m.in. sygnalizowanie takich problemów, które wymagają zajęcia stanowiska i podjęcia decyzji przez organy Senatu. Tu mamy do czynienia ze zmianami na poziomie ustawowym.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#RomanKapeliński">Pierwsza zmiana dotyczy ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku, która wejdzie w życie 1 stycznia 2017 r. Ta zmiana została uchwalona jeszcze w poprzedniej kadencji parlamentu. Jej źródło jest w prawie Unii Europejskiej. Komisja Europejska kiedyś tam wytknęła rządowi polskiemu, że niewłaściwie zaimplementował dyrektywę dotyczącą informowania o stanie środowiska, że przepisy ustawowe powinny zobowiązywać do informowania nie tylko organy administracji, ale wszystkie organy władzy publicznej. Wśród tych organów znajdują się również obie izby parlamentu oraz sądy. W związku z tym nastąpiły zmiany ustawowe. Tak jak powiedziałem, wchodzą one w życie 1 stycznia. W tej sytuacji my jako Senat musimy czy jesteśmy zobowiązani do uwzględnienia tego faktu w naszym regulaminie.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#RomanKapeliński">Ponieważ w art. 37 mamy regulacje dotyczące udzielania informacji publicznej – jest to bardzo szeroko wykorzystywane, tutaj bardzo aktywne jest Biuro Komunikacji Społecznej – uznaliśmy, że najłatwiej, najprościej będzie odesłać do przepisów o udostępnianiu informacji publicznej w tym zakresie. Gdy analizuje się np. uzasadnienie tego projektu ustawy, który w poprzedniej kadencji został skierowany do parlamentu, to okazuje się, że tam również się podkreśla, że nie będzie żadnego problemu, bo przecież już i tak Sejm i Senat są zobowiązane do udzielania informacji publicznej.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#RomanKapeliński">Tak naprawdę ta kwestia, jeżeli chodzi o Senat – ja pytałem o to w naszym Biurze Prawnym i Spraw Pracowniczych – ograniczy się… Jedyne informacje, jakich moglibyśmy udzielić, dotyczą tak naprawdę gospodarowania odpadami. To jest na razie tyle. Tego dotyczą zmiany zawarte w proponowanych punktach pierwszym i drugim.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#RomanKapeliński">Jeżeli chodzi o pozostałe zmiany, to – tak jak pan przewodniczący powiedział – dotyczą one ustawy o Radzie Mediów Narodowych. Państwo wiecie, że Senat nie uczestniczy w powoływaniu członków tej rady, ale będzie rozpatrywał informacje o działalności rady. W związku z tym musimy mieć tryb, który reguluje rozpatrywanie informacji o działalności Rady Mediów Narodowych.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#RomanKapeliński">Jedynym problemem, jaki tu jest do rozstrzygnięcia przez państwa, bo my jako prawnicy nie możemy tego rozstrzygnąć, jest kwestia tego, czy Senat w każdym przypadku ma podejmować uchwałę w sprawie tej informacji, ta uchwała oczywiście może dotyczyć przyjęcia, odrzucenia, ewentualnie każdy z tych wariantów może być też związany z jakimiś uwagami do informacji Rady Mediów Narodowych, czy też Senat będzie podejmował uchwałę tylko w przypadku, gdy zechce zgłosić uwagi do informacji. Taki jest wybór. Naszym zdaniem oba te warianty są zgodne z prawem, zgodne z tzw. autonomią regulaminową Sejmu czy Senatu, niemniej jednak jest wybór między tymi dwoma wariantami.</u>
<u xml:id="u-4.8" who="#RomanKapeliński">Pierwszy wariant to jest art. 85h w pierwszej wersji. On zakłada, że marszałek Senatu przesyła informację do komisji właściwej, będzie to zapewne senacka komisja kultury, a komisja po jej rozpatrzeniu przedstawia Senatowi projekt uchwały o jej przyjęciu albo odrzuceniu. Uchwała może zawierać uwagi do informacji. Senat będzie rozpatrywał informację łącznie ze sprawozdaniem Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. To wynika już z ustawy o Radzie Mediów Narodowych. Zaś ust. 3 stanowi, że będziemy stosowali odpowiednio przepisy dotyczące przyjmowania czy odrzucania sprawozdania Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.</u>
<u xml:id="u-4.9" who="#RomanKapeliński">Teraz drugi wariant. Na stronie 2 jest druga wersja art. 85h. Stanowi on, że informację o działalności rady również przesyła się do właściwej komisji, która po jej rozpatrzeniu może przedstawić Senatowi projekt uchwały w sprawie zgłoszenia uwag do informacji. Jeśli chodzi o dalszą procedurę, to te przepisy są podobne, tyle że one uwzględniają to, że podjęcie tej uchwały przez Senat nie jest obligatoryjne.</u>
<u xml:id="u-4.10" who="#RomanKapeliński">Wadą tego drugiego rozwiązania jest to, że projekt uchwały może powstać tylko na posiedzeniu komisji senackiej. Gdyby senatorowie zechcieli przygotować projekt uchwały na posiedzeniu Senatu, to już nie jest to możliwe, to już za późno. Jeżeli komisja nie wystąpi z projektem uchwały w sprawie uwag do informacji, będzie to oznaczało, że już nie można zgłosić takiego projektu. Tylko komisja może wystąpić z takim projektem.</u>
<u xml:id="u-4.11" who="#RomanKapeliński">W pierwszym wariancie zawsze jest jakiś projekt uchwały, dotyczy on albo przyjęcia, albo odrzucenia informacji, a do takiego projektu i na etapie prac komisji, i na etapie prac Senatu senatorowie mogą zgłaszać poprawki, poprawki przede wszystkim zawierające jakieś uwagi do informacji.</u>
<u xml:id="u-4.12" who="#RomanKapeliński">Jeszcze tylko powiem, że przez Sejm, który wcześniej zmienił swój regulamin, został przyjęty wariant pierwszy. Ponieważ Sejm jest organem, który uczestniczy w powoływaniu członków rady, musiał to zrobić dużo wcześniej. W każdym razie, jeżeli chodzi o rozpatrywanie informacji, przyjął ten wariant, który zakłada każdorazowe podejmowanie uchwały o przyjęciu albo odrzuceniu informacji. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#SławomirRybicki">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#SławomirRybicki">Otwieram dyskusję.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#SławomirRybicki">Proszę bardzo, Pani Marszałek.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#MariaPańczykPozdziej">Jeśli dobrze rozumiem, to różnica związana jest z tym jednym określeniem, z tym słowem „może”, tak? Jeśli komisja uzna, że Senat nie powinien zgłaszać żadnych zastrzeżeń czy uwag, to po prostu nie zostanie to przedstawione Senatowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#RomanKapeliński">W tym drugim wariancie tak, oczywiście.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#MariaPańczykPozdziej">O to mi chodziło. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#SławomirRybicki">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#LeszekPiechota">Można?</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#SławomirRybicki">Senator Piechota. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#LeszekPiechota">Ja chciałbym spytać pana dyrektora o taką sprawę. Jak rozumiem, wariant przyjęty w Sejmie też zakłada obligo co do podjęcia uchwały w sprawie tej informacji. Wydaje mi się, że ze względów proceduralnych nie powinno to być inaczej u nas i inaczej w Sejmie, bo byłby to brak spójności. My sobie jako Senatowi, jako całości odbieralibyśmy pewne kompetencje, a tam Sejm ostatecznie zatwierdzałby uchwałę podjętą przez daną komisję. Myślę, że to jest zgodnie z literą prawa i z przyjętymi tu zasadami procedowania nad takimi uchwałami. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#SławomirRybicki">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#SławomirRybicki">Czy są jeszcze chętni?</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#SławomirRybicki">Pan przewodniczący Słoń. Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#KrzysztofSłoń">Panie Przewodniczący!</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#KrzysztofSłoń">Mam pytanie do pana legislatora o to określenie „przesyła się”. Czy ono funkcjonuje w aktualnych zapisach regulaminowych? Jeśli tak, to…</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#RomanKapeliński">Panie Senatorze, to jest przepis wzorowany na art. 85g dotyczącym sprawozdania Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Tu też używa się tego sformułowania, przepis stanowi, że sprawozdanie krajowej rady przesyła się do właściwej komisji. Nie chcieliśmy, żeby to odbiegało od poprzedzającego przepisu, ale wiadomo, że to marszałek kieruje do komisji.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#RomanKapeliński">Tak, tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#SławomirRybicki">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#SławomirRybicki">Senator Bobko.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#AleksanderBobko">Ja jestem zdania, że wprowadzenie tu obligatoryjności po prostu upraszcza sprawę, bo tak to ciągle będą dyskusje o tym, czy ma być, czy nie ma być, a tak sprawa jest jednoznaczna.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#AleksanderBobko">Chciałbym jeszcze zapytać, upewnić się, że ustawa nie przewiduje żadnych konsekwencji przyjęcia negatywnej opinii.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#SławomirRybicki">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#SławomirRybicki">Czy są jeszcze chętni do zabrania głosu w dyskusji? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#SławomirRybicki">Wobec tego przejdźmy do rozstrzygnięcia.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#SławomirRybicki">Czy co do punktów pierwszego i drugiego dotyczących zmian w regulaminie wynikających z potrzeby dostosowania regulaminu do ustawy o udzielaniu informacji o ochronie środowiska są jakieś uwagi?</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#SławomirRybicki">Jeśli nie ma, to je przyjmujemy.</u>
<u xml:id="u-15.5" who="#SławomirRybicki">A teraz poddam pod głosowanie zaproponowane warianty.</u>
<u xml:id="u-15.6" who="#SławomirRybicki">Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem pierwszego wariantu, czyli za tym, aby przedstawianie Senatowi projektu uchwały przez właściwą komisję było obligatoryjne?</u>
<u xml:id="u-15.7" who="#komentarz">(8)</u>
<u xml:id="u-15.8" who="#SławomirRybicki">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-15.9" who="#komentarz">(0)</u>
<u xml:id="u-15.10" who="#SławomirRybicki">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-15.11" who="#komentarz">(0)</u>
<u xml:id="u-15.12" who="#SławomirRybicki">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-15.13" who="#SławomirRybicki">Rozstrzygnęliśmy o przyjęciu wariantu, który – jak sądzę – w sposób właściwy eksponuje podmiotowość Senatu i jest analogiczny do rozwiązań, które przyjął Sejm.</u>
<u xml:id="u-15.14" who="#SławomirRybicki">Czeka nas wspólne posiedzenie z komisją regulaminową w tej sprawie.</u>
<u xml:id="u-15.15" who="#Gloszsali">Ustawodawczą.</u>
<u xml:id="u-15.16" who="#SławomirRybicki">Przepraszam. Oczywiście z Komisją Ustawodawczą.</u>
<u xml:id="u-15.17" who="#SławomirRybicki">Pewnie to będzie najbliższe posiedzenie, ale o dokładnym terminie poinformujemy, a sprawozdanie będzie łączne.</u>
<u xml:id="u-15.18" who="#SławomirRybicki">Jeśli nie ma innych…</u>
<u xml:id="u-15.19" who="#Gloszsali">Trzeba jeszcze wyznaczyć senatora, który będzie upoważniony do reprezentowania komisji.</u>
<u xml:id="u-15.20" who="#SławomirRybicki">Czy są ochotnicy?</u>
<u xml:id="u-15.21" who="#SławomirRybicki">Przewodniczący Słoń będzie w imieniu Komisji Regulaminowej łącznikiem i potem, jak rozumiem, będzie tę sprawę prezentował na forum Senatu.</u>
<u xml:id="u-15.22" who="#SławomirRybicki">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-15.23" who="#SławomirRybicki">Zamykam posiedzenie Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 9 minut 42)</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>