text_structure.xml 14.5 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 9 minut 33)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Sławomir Rybicki)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#SławomirRybicki">Dzień dobry państwu. Witam serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#SławomirRybicki">Otwieram dwudzieste pierwsze posiedzenie Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#SławomirRybicki">W porządku posiedzenia mamy jeden punkt: opinia komisji o projekcie zarządzenia marszałka Senatu zmieniającego zarządzenie w sprawie nadania statutu Kancelarii Senatu.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#SławomirRybicki">Czy są uwagi do porządku?</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#SławomirRybicki">Jeśli nie ma, to przechodzimy do rozpatrzenia punktu pierwszego porządku obrad.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#SławomirRybicki">Witam serdecznie na posiedzeniu szefa Kancelarii Senatu, panią minister Ewę Polkowską.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#SławomirRybicki">Oddaję pani minister głos i proszę o uzasadnienie tego projektu. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#EwaPolkowska">Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#EwaPolkowska">Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#EwaPolkowska">Zgodnie z Regulaminem Senatu statut Kancelarii Senatu jest nadawany na wniosek szefa kancelarii przez marszałka Senatu po zaopiniowaniu przez Komisję Regulaminową, Etyki i Spraw Senatorskich oraz po zaopiniowaniu przez Prezydium Senatu. Stąd pan marszałek prosi państwa o pozytywną opinię w sprawie tego przedsięwzięcia, z którym się zwróciłam do pana marszałka.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#EwaPolkowska">Dzięki staraniom pana marszałka, a także dzięki państwa decyzji w sprawie dotyczącej finansowania Polonii, która miała odzwierciedlenie po raz pierwszy w ustawie budżetowej na 2016 r., Senat dysponuje środkami finansowymi na udzielanie dotacji na zadania w zakresie opieki nad Polonią i Polakami za granicą. To oznacza, że w strukturze Kancelarii Senatu powinno być odzwierciedlenie tego zadania Senatu, czyli w strukturze powinniśmy wydzielić – tak, jak było przez dwadzieścia parę lat, do momentu, kiedy te środki zostały przekazane do Ministerstwa Spraw Zagranicznych – powinna być wyodrębniona jednostka organizacyjna, która w sposób kompleksowy zajmie się obsługą procesu podejmowania decyzji przez Senat w zakresie udzielania dotacji, ale też w sposób kompleksowy zajmie się gromadzeniem informacji, udostępnianiem informacji o tym, jak funkcjonuje, jak działa i w jakim zakresie potrzebna jest opieka Senatu nad Polonią, o tym, jak działają środowiska polonijne, jakie są potrzeby środowisk polonijnych. Jak państwo wiecie, do 2012 r. w strukturze funkcjonowało Biuro Polonijne. Dzięki także państwa decyzjom i zgodzie w poprzedniej kadencji dla pracowników, którzy pracowali w Biurze Polonijnym do 2012 r. – jeżeli nie chcieli oni zmienić miejsca pracy – zgodnie z ich kompetencjami, umiejętnościami, które posiadają, poszukaliśmy miejsc pracy w Kancelarii Senatu. W związku z tym dzisiaj Biuro Polonijne tak naprawdę odtwarzamy z naszych pracowników, którzy wtedy pracowali, którzy wtedy doskonale wszystkie zadania wypełniali, i liczymy na to, że równie dobrze będą oni pracować w nowej strukturze Kancelarii Senatu, w Biurze Polonijnym.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#EwaPolkowska">Stąd moja ogromna prośba do państwa, abyście pozytywnie zaopiniowali tę zmianę w statucie Kancelarii Senatu. Chcemy, żeby ta zmiana, to zarządzenie weszło w życie i jesteśmy gotowi na to, żeby Biuro Polonijne odtworzyło się, tzn. powstało – odtworzyło się w sensie ludzkim – od 1 maja 2016 r. Jeżeli są jakiekolwiek pytania, jestem do państwa dyspozycji. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#SławomirRybicki">Dziękuję, Pani Minister.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#SławomirRybicki">Otwieram dyskusję</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#SławomirRybicki">Pani Pańczyk-Pozdziej. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#MariaPańczykPozdziej">Chciałabym zapytać panią minister, czy coś się zmieni w tej strukturze, czy rzeczywiście będzie to po prostu tylko odtworzenie biura. Czy będzie jakaś nowa organizacja tego biura? Ile osób w tym biurze będzie pracowało? Jaka będzie jego struktura i podległość?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#SławomirRybicki">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#EwaPolkowska">Panie Przewodniczący!</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#EwaPolkowska">Tak, jak każda jednostka organizacyjna, tak i Biuro Polonijne, odpowiednio po zmianie statutu w regulaminie organizacyjnym, będzie miało swój zakres zadań i zakres obowiązków. Ale jak państwo wiecie, jednym z elementów propozycji dodania zadań Kancelarii Senatu do zmiany Regulaminu Senatu, która w tej chwili czeka na państwa procedowanie, jest także wskazanie, podkreślenie spraw działań Kancelarii Senatu na rzecz obsługi organizacyjno-prawnej, technicznej działań państwa, Senatu, organów Senatu w zakresie opieki nad Polonią i Polakami za granicą. My Biuro Polonijne rzeczywiście odtwarzamy. Oprócz tego, że część pracowników dawnego Biura Polonijnego w 2012 r. zgodnie z kompetencjami poszła pracować w innych miejscach – np. 2 pracowników zajmujących się finansowaniem, rozliczaniem finansów polonijnych przeszło do pracy w Biurze Finansowym, 2 prawników z dawnego Biura Polonijnego przeszło do Biura Komunikacji Społecznej obsługiwać petycje, dlatego że była i w dalszym ciągu jest tendencja coraz większego napływu petycji, zresztą jest ustawa o petycjach, i jest konieczność przygotowywania tych spraw przez kancelarię… Ale w strukturze Kancelarii Senatu pozostawiliśmy część osób, które zajmowały się sprawami programowymi, gromadzeniem materiałów i dokumentacji jako zespół polonijny w strukturze Biurze Analiz i Dokumentacji. Wtedy do zadań Biura Analiz i Dokumentacji dopisaliśmy takie zadania w zakresie obsługi także organów Senatu w takim modelu funkcjonowania Senatu, jego organów, jaki był przez ostatnie 4 lata w zakresie opieki nad Polonią i Polakami za granicą. Tak więc mówiąc o odtworzeniu, mam na myśli to, jak będzie powstawało Biuro Polonijne. Otóż ten zespół polonijny, który był w Biurze Analiz i Dokumentacji, jest osią, w zasadzie podstawą nowego Biura Polonijnego. Ponadto chcemy przenieść… proponujemy pracownikom – tym, którzy pracują w kancelarii poza tą strukturą zespołu polonijnego, a wcześniej pracowali w Biurze Polonijnym – przejście do Biura Polonijnego od 1 maja.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#EwaPolkowska">W związku z tym 1 maja Biuro Polonijne ruszy w ten sposób, że będzie miało strukturę. Chciałabym, aby dyrektorem tego biura był – i to już w uzgodnieniu z panem marszałkiem – dotychczasowy wicedyrektor Biura Analiz i Dokumentacji, kierujący pracą zespołu polonijnego, wcześniej wicedyrektor Biura Polonijnego, pan dyrektor Romuald Łanczkowski. Chcemy, żeby to biuro na razie w takim zakresie, w jakim planujemy dzisiaj… Bo, jak państwo wiecie, tak naprawdę jesteśmy w czasie wypracowywania modelu, jak ma funkcjonować opieka Senatu, organów i zadania organów Senatu, to jeszcze przed nami. Dlatego dzisiaj uważamy, że najważniejsze jest, aby Biuro Polonijne funkcjonowało jako duży sprawny zespół ludzki, ale podzielony na 3 zespoły organizacyjne: zespół programowy, zespół organizacyjno-prawny i zespół do spraw rozliczeń finansowych i inwestycji. Czyli w zasadzie to jest odtworzenie tej struktury Biura Polonijnego, która była do 2012 r. Od 1 maja będzie to 13-osobowy zespół pracowników Kancelarii Senatu i będziemy w miarę potrzeb ten zespół, jeżeli będzie takie oczekiwanie, taka potrzeba, wzmacniać etatowo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#SławomirRybicki">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#MariaPańczykPozdziej">Jeszcze chciałabym dopytać. Czy nadal podmiotami, do których będziemy desygnować, przekazywać środki, którymi Senat będzie dysponował dla Polonii, będą te organizacje, które były poprzednio, np. „Wspólnota Polska” itd.; tam ich było, jeśli dobrze pamiętam, kilkanaście.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#EwaPolkowska">Pani Marszałek, podmiotów jest bardzo dużo. Nas wiąże ustawa – zresztą nowelizacja, w którą zostały wpisane nasze zadania – o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Tam są wyraźnie określone kwestie funkcjonowania państwa i organów państwa, także nas jako Senatu i Kancelarii Senatu, w zakresie zlecenia zadań publicznych organizacjom pozarządowym, i to w dalszym ciągu jest ten katalog w ustawie o organizacjach pożytku publicznego i o wolontariacie. Tak że z punktu widzenia naszej działalności – tej, która była wykonywana jako Senat i zlecana przez organy Senatu w zakresie współpracy z organizacjami pozarządowymi do 2013 r. – w zasadzie nic się nie zmieni. To są w dalszym ciągu polskie podmioty NGO działające na rzecz Polonii i Polaków za granicą. Oczywiście chodzi o te podmioty, które złożą do Senatu odpowiednie wnioski o dotację na określone zadania, na realizację konkretnych zadań konkretnych grup, środowisk polonijnych poza granicami Polski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#MariaPańczykPozdziej">Dlaczego o to pytam? Ja ostatnio dostałam maila od siostry zakonnej z Kazachstanu, która pochodzi z mojej miejscowości, że tam są dzieci – wiadomo, że są takie dzieci, bo to już badałam – które bardzo chciałyby przyjechać do Polski. Czy jakaś osoba stamtąd może skierować prośbę o to, żeby choć częściowo sfinansować przyjazd tych dzieci do Polski?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#EwaPolkowska">To wszystko zależy od tego, jaki charakter miałby ten przyjazd. Bo jeżeli byłoby tak, że byłby to przyjazd czasowy, czyli miałby on charakter…</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#MariaPańczykPozdziej">Na wakacje.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#EwaPolkowska">…np. wakacyjny, naukowy, językowy itd., to należy zwrócić się do jakiegokolwiek podmiotu, organizacji pozarządowej, która działa na rzecz opieki nad Polonią i Polakami za granicą, na rzecz współpracy z Polonią i Polakami za granicą, i zgłosić do niej jakby chęć bycia beneficjentem środków, które będą w dyspozycji Senatu na 2017 r. Nie widzę żadnych przeszkód, bo jeśli chodzi o repatriację, to jest ustawa o repatriacji, więc w tym przypadku to jest zupełnie inny tryb.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#MariaPańczykPozdziej">To wiadomo. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#SławomirRybicki">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#SławomirRybicki">Senator Misiołek, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#AndrzejMisiołek">Ja mam jedno pytanie. Pani Minister, czy ja dobrze zrozumiałem, że to nowe biuro na razie nie będzie generowało żadnego nowego etatu, czyli wszystkie etaty – te trzynaście etatów, o których pani mówiła – będą obsadzone przez już aktualnie pracowników kancelarii. Tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#EwaPolkowska">Tak, Panie Senatorze. 1 maja startujemy z Biurem Polonijnym 13-osobowym. Tam jeszcze jest tak, że miesiąc później… Chodzi o to, że jeszcze jest 2 czy 3 pracowników, którzy muszą skończyć pracę w innych biurach, czyli zakończyć swoje sprawy, i oni jakby sukcesywnie będą przechodzić do tego biura, ale to się stanie w ciągu miesiąca, 2 miesięcy. Z założenia mamy jakby wymyśloną strukturę na dzień 1 maja obejmującą obecnie pracujących pracowników Kancelarii Senatu, 13 osób, a potem będziemy działać sukcesywnie, w zależności od potrzeb, także w odniesieniu do wyznaczonych przez państwa zadań, państwa pracy i aktywności państwa, organów Senatu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#SławomirRybicki">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#SławomirRybicki">Czy są jeszcze pytania do pani minister?</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#SławomirRybicki">Jeśli nie ma, to teraz poddam pod głosowanie propozycję, projekt zarządzenia marszałka Senatu zmieniającego zarządzenie w sprawie nadania statutu Kancelarii Senatu. Ten projekt jest dołączony do materiałów przygotowanych na dzisiejsze posiedzenie komisji.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#SławomirRybicki">Kto z pań i panów senatorów jest za pozytywnym zaopiniowaniem zmian w statucie Kancelarii Senatu? Proszę podnieść rękę.</u>
          <u xml:id="u-17.4" who="#komentarz">(5)</u>
          <u xml:id="u-17.5" who="#SławomirRybicki">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-17.6" who="#komentarz">(0)</u>
          <u xml:id="u-17.7" who="#SławomirRybicki">Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-17.8" who="#komentarz">(0)</u>
          <u xml:id="u-17.9" who="#SławomirRybicki">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-17.10" who="#SławomirRybicki">Informuję, że komisja pozytywnie zaopiniowała zmiany w statucie Kancelarii Senatu.</u>
          <u xml:id="u-17.11" who="#SławomirRybicki">Dziękuję bardzo państwu.</u>
          <u xml:id="u-17.12" who="#SławomirRybicki">Zamykam posiedzenie komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 9 minut 47)</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>