text_structure.xml
17.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 8 minut 30)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Kazimierz Wiatr)</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#KazimierzWiatr">Otwieram posiedzenie Komisji Nauki, Edukacji i Sportu Senatu Rzeczypospolitej Polskiej poświęcone rozpatrzeniu zgłoszonych w czasie posiedzenia plenarnego poprawek do ustawy o Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej oraz do ustawy o zmianie ustawy o zasadach finansowania nauki oraz niektórych innych ustaw.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#KazimierzWiatr">Bardzo serdecznie witam naszych gości. Witam pana ministra, profesora Aleksandra Bobko, sekretarza stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Witam serdecznie pana Szymona Salę, zastępcę dyrektora Departamentu Legislacyjno-Prawnego Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Witam panie i panów senatorów, pana legislatora i panią sekretarz Komisji Nauki, Edukacji i Sportu.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#KazimierzWiatr">Szanowni Państwo, rozpoczniemy od ustawy o Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#KazimierzWiatr">W trakcie posiedzenia plenarnego zostały zgłoszone wnioski o przyjęcie ustawy bez poprawek oraz wnioski pana senatora Wacha dotyczące zmiany nazwy agencji, dotyczące posiadania stopnia doktora przez dyrektora, a także… no, dalej to już są konsekwencje, prawda?</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#Gloszsali">Jeszcze Polska Akademia Nauk.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#KazimierzWiatr">I jeszcze Polska Akademia Nauk jako jedenasty członek rady.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#KazimierzWiatr">Proszę państwa, zgodnie z regulaminem najpierw będziemy głosować wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#KazimierzWiatr">Czy pan legislator chciałby zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#KazimierzWiatr">Pan minister?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#AleksanderBobko">Ja chciałbym prosić o poparcie tego wniosku.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#KazimierzWiatr">Zatem głosujemy.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#KazimierzWiatr">Kto jest za przyjęciem wniosku o przyjęcie ustawy bez poprawek? Proszę o podniesienie ręki?</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#komentarz">(9)</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#KazimierzWiatr">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#komentarz">(0)</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#KazimierzWiatr">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-5.6" who="#komentarz">(0)</u>
<u xml:id="u-5.7" who="#KazimierzWiatr">Informuję, że wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek został przyjęty. W ten sposób zakończyliśmy procedowanie tej ustawy.</u>
<u xml:id="u-5.8" who="#KazimierzWiatr">Przystępujemy zatem do ustawy o zasadach finansowania nauki oraz niektórych innych ustaw.</u>
<u xml:id="u-5.9" who="#KazimierzWiatr">Tutaj chciałbym powiedzieć, że zostały zgłoszone przez senatora Wacha poprawki dotyczące skrócenia okresu rozpatrywania odwołań z 3 miesięcy do 2. I to w zasadzie są dwie poprawki. Mamy tu napisane, żeby je głosować łącznie.</u>
<u xml:id="u-5.10" who="#KazimierzWiatr">Szanowni Państwo, proponuję, żeby głosować kolejno, a przy poprawkach nr 2 i 4 poproszę o opinię pana legislatora i pana ministra. Czy jest zgoda na takie procedowanie? Nikt nie protestuje.</u>
<u xml:id="u-5.11" who="#KazimierzWiatr">Pan minister, bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-5.12" who="#komentarz">(Brak nagrania)</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#KazimierzWiatr">To poproszę. Poprawka pierwsza.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#JakubZabielski">To może tak jak wczoraj będę czytał wyjaśnienie i będziemy rozstrzygać.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#KazimierzWiatr">Proszę bardzo. Aczkolwiek tam były dodatkowe okoliczności, dla których to robiliśmy. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#JakubZabielski">Dziękuję. Ja rozumiem, ale ja jestem przygotowany tak jak wczoraj na posiedzeniu komisji.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#JakubZabielski">Poprawka nr 1 skreśla zbędne odesłanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#KazimierzWiatr">Kto jest za? Proszę o podniesienie ręki.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#komentarz">(9)</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#KazimierzWiatr">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#komentarz">(0)</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#KazimierzWiatr">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#komentarz">(0)</u>
<u xml:id="u-8.6" who="#KazimierzWiatr">Poprawka została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-8.7" who="#KazimierzWiatr">Poprawki nr 2 i 4, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#JakubZabielski">Poprawki nr 2 i 4 skracają z 3 do 2 miesięcy termin rozpatrzenia odwołania od rozstrzygnięcia w sprawie przyznania środków finansowych na wykonanie projektu albo na badania zakwalifikowane do finansowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#KazimierzWiatr">Panie Ministrze, bardzo proszę o opinię.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#AleksanderBobko">Ja bym prosił, żeby jednak tego nie zmieniać, z tego względu, że ten termin i tak będzie prawie niemożliwy do utrzymania w rzeczywistości.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#KazimierzWiatr">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#KazimierzWiatr">Chciałbym tylko przypomnieć, że jak pan senator zgłaszał te poprawki, to mówił o tym… Aczkolwiek mówił też o tym, że jest duża kumulacja wniosków, odwołań.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#KazimierzWiatr">Zarządzam głosowanie.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#KazimierzWiatr">Kto jest za przyjęciem poprawek nr 2 i 4? Proszę o podniesienie ręki.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#komentarz">(2)</u>
<u xml:id="u-12.5" who="#KazimierzWiatr">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-12.6" who="#komentarz">(7)</u>
<u xml:id="u-12.7" who="#KazimierzWiatr">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-12.8" who="#komentarz">(0)</u>
<u xml:id="u-12.9" who="#KazimierzWiatr">Poprawki nie zostały przyjęte.</u>
<u xml:id="u-12.10" who="#KazimierzWiatr">Poprawki nr 3 i 5, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#JakubZabielski">Poprawki nr 3 i 5 uwzględniają, że pomocą publiczną albo pomocą de minimis może być umorzenie, odroczenie terminu płatności albo rozłożenie na raty należności finansowej, a nie sama należność finansowa.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#KazimierzWiatr">Kto jest za przyjęciem tych poprawek? Proszę o podniesienie ręki.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#komentarz">(8)</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#KazimierzWiatr">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#komentarz">(0)</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#KazimierzWiatr">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-14.5" who="#komentarz">(1)</u>
<u xml:id="u-14.6" who="#KazimierzWiatr">Poprawka nr 4 już była…</u>
<u xml:id="u-14.7" who="#JakubZabielski">Teraz poprawka nr 6.</u>
<u xml:id="u-14.8" who="#KazimierzWiatr">…poprawka nr 5 była, teraz poprawka nr 6. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#JakubZabielski">Poprawka nr 6 ujednolica terminologię ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#KazimierzWiatr">Kto jest za? Proszę o podniesienie ręki.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#komentarz">(9)</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#KazimierzWiatr">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#komentarz">(0)</u>
<u xml:id="u-16.4" who="#KazimierzWiatr">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-16.5" who="#komentarz">(0)</u>
<u xml:id="u-16.6" who="#KazimierzWiatr">Poprawka została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-16.7" who="#KazimierzWiatr">I poprawka nr 7.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#JakubZabielski">Poprawka nr 7 dodaje brakujący przepis przejściowy określający wpływ zmiany przepisów określających treść umowy o wykonanie i finansowanie projektu oraz umowę o realizacji i finansowaniu projektu badawczego na umowy zawarte przed dniem wejścia w życie ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#KazimierzWiatr">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#KazimierzWiatr">Kto jest za? Proszę o podniesienie ręki.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#komentarz">(9)</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#KazimierzWiatr">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-18.4" who="#komentarz">(0)</u>
<u xml:id="u-18.5" who="#KazimierzWiatr">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-18.6" who="#komentarz">(0)</u>
<u xml:id="u-18.7" who="#KazimierzWiatr">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-18.8" who="#KazimierzWiatr">Proszę państwa, oczywiście wczorajszy precedens dotyczył tego, że panowie senatorowie nie byli na posiedzeniu naszej komisji dotyczącym ustawy o sporcie, ale myślę, że pan nam tutaj bardzo sprawnie pomógł, tak że to jest dobra zasada.</u>
<u xml:id="u-18.9" who="#KazimierzWiatr">Szanowni Państwo, powinniśmy jeszcze ustalić sprawozdawców. Jeśli chodzi o NAWA, to pan senator Wach…</u>
<u xml:id="u-18.10" who="#PiotrWach">Prosiłbym o zmianę.</u>
<u xml:id="u-18.11" who="#KazimierzWiatr">No to w takim razie ja mogę być, jeśli państwo uznacie…</u>
<u xml:id="u-18.12" who="#KazimierzWiatr">Jeśli chodzi o kolejną ustawę, to sprawozdawcą był pan senator Zając… To znaczy nie było go, tylko ja byłem, więc też już może pozostańmy przy mojej osobie. Chyba że są inne propozycje. Nie. To już mamy ustalone.</u>
<u xml:id="u-18.13" who="#KazimierzWiatr">Teraz jeszcze pan minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#AleksanderBobko">Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#AleksanderBobko">To są takie, no, orientacyjne dane. W roku… Przypomnę, że są to dane w związku z dyskusją odnośnie do tego, że do 150 tysięcy zł ustawa dawałaby upoważnienie do umorzeń dyrektorowi agencji, a powyżej tej kwoty miałaby to być już decyzja ministra. Otóż w okresie 2016–2017, czyli za poprzedni rok i mniej więcej do chwili obecnej, NCN rozliczyło ponad 1 tysiąc 600 projektów, prawie 1 tysiąc 700, na kwotę prawie 426 milionów 272 tysiące zł. No, ponad 426 milionów zł. A za niewykonane uznano w tym okresie umowy w 17 przypadkach, w 17 projektach na łączną kwotę 2 miliony 444 tysiące zł. I te wartości niewykonanych umów były różne, od 11 tysięcy zł do prawie 600 tysięcy zł. Taka jest skala zjawiska, o którym mówimy. Czyli tutaj…</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#KazimierzWiatr">A w przypadku NCBiR nie mamy tych danych, tak?</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#AleksanderBobko">Mamy. Tzn. troszkę mniej szczegółowe, ale też mamy.</u>
<u xml:id="u-19.4" who="#AleksanderBobko">I tutaj przeważają właściwie niewykonania poniżej 150 tysięcy zł. Jest… Raz, dwa, trzy, cztery… Na wspomnianych 17 projektów 4 są powyżej 150 tysięcy zł, a pozostałych 13 – poniżej. Czyli widać, że to, o czym tu mowa, wyraźnie by jednak uprościło procedowanie w przypadku tych mniejszych kwot, typu 20 czy 40 tysięcy zł.</u>
<u xml:id="u-19.5" who="#AleksanderBobko">A jeśli chodzi o Narodowe Centrum Badań i Rozwoju – tu mam troszkę mniej danych – to w latach 2015–2017 kwota należności spornych wynosiła 23 miliony 684 tysiące zł, w odniesieniu do 42 projektów. 42 projekty na ponad 23 miliony zł. I wartości były tutaj różne, od bardzo drobnych, 500 zł, co można w zasadzie prawie pominąć, do… najwyższa kwota to były 3 miliony 700 tysięcy zł. Tam te granty są już trochę większe. I tutaj dochodziło też do… Bo właśnie NCBiR nie miało do tej pory możliwości prawnej zawierania ugody czy rozkładania na raty – i dlatego właśnie jest ta nowelizacja ustawy – dochodziło się do tego na drodze sądowej. Było 8 takich ugód zawieranych na drodze sądowej. No, taka jest skala zjawiska, o które państwo senatorowie pytali.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#KazimierzWiatr">Czy pan senator Wach chce jeszcze zabrać głos? Bo to był główny autor pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PiotrWach">Bardzo dziękuję. Właściwie to już daje orientację, o co chodzi i jaka jest skala. Z tego wynika, że właściwie do decyzji ministra trafiałoby, gdyby to tak było, stosunkowo niewiele tych umów. No, mnie się wydaje, że to jakby potwierdza słuszność legislacji. Że można przyjąć, że to jest poprawnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#KazimierzWiatr">To znaczy trudno się powstrzymać od takiej refleksji, że jednak w przypadku NCN, że tak powiem, sporne były 2 miliony z 426. To jest w ogóle bardzo mały margines. W przypadku NCBiR ta kwota sporna jest 10 razy większa. Projektów jest 3 razy więcej. Nie wiem, jaka była suma, ale należy się spodziewać, że ona też była odpowiednio większa.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#AleksanderBobko">Granty NCBiR są generalnie, z reguły większe, no i też trudniejsze… no bo najczęściej w kooperacji, często z podmiotami zewnętrznymi… Tak że to jest…</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#KazimierzWiatr">Odnośnie do grantów, nazwijmy to, typowo naukowych, to znaczy tych dotyczących badań podstawowych, to wczoraj tak żeśmy rozmawiali z panem profesorem Seweryńskim, że nazwa „NCN” jest trochę myląca, no bo nauka jest też w NCBiR, prawda? Tak więc tutaj bardziej by chodziło o narodowe centrum badań podstawowych, prawda? Gdzie negatywny wynik badań też jest wynikiem badań naukowych. A w przypadku NCBiR jest oczekiwane wdrożenie, jest oczekiwany jakiś efekt materialny. I to nie zawsze jest takie łatwe do osiągnięcia. Oczywiście wszystkie okoliczności, jak rozumiem, zawsze są brane pod uwagę, ale rzeczywiście jest to trudniejsze. No i ten partner gospodarczy, szczególnie w obecnych warunkach POIR… To jest bardzo ciężkie do spełnienia, ponieważ nasza gospodarka w dużej części jest globalna, te firmy globalne lokują laboratoria poza Polską. Nie jest to łatwe.</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#KazimierzWiatr">Ja bardzo dziękuję panu ministrowi za te informacje…</u>
<u xml:id="u-22.4" who="#AleksanderBobko">Jeszcze pytanie, czy te informacje… Myślę, że one już wystarczą, nie trzeba już podawać na piśmie, tak? Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-22.5" who="#WypowiedzpozamikrofonemWesoloscnasali">Wypowiedź poza mikrofonem) (Wesołość na sali</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#KazimierzWiatr">Żeby tutaj zwiększyć państwa radość, powiem, że ja też coś zanotowałem, tak więc mamy co najmniej 2 na piśmie…</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#KazimierzWiatr">Proszę państwa, wczoraj miała miejsce pewna okoliczność, której żeśmy nie zauważyli. Otóż wczoraj odbyło się pięćdziesiąte posiedzenie naszej komisji. Tak że w tej chwili mamy już bodajże pięćdziesiąte drugie …</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#Gloszsali">Pięćdziesiąte pierwsze.</u>
<u xml:id="u-23.3" who="#KazimierzWiatr">Pięćdziesiąte pierwsze. Też takie koło oczka…</u>
<u xml:id="u-23.4" who="#JanŻaryn">Nie mamy cukierków.</u>
<u xml:id="u-23.5" who="#KazimierzWiatr">No, cukierków nie było… (Wesołość na sali)</u>
<u xml:id="u-23.6" who="#KazimierzWiatr">Tak, nie było cukierków, ale za to spełniliśmy radosny obowiązek wynikający z naszych mandatów.</u>
<u xml:id="u-23.7" who="#KazimierzWiatr">Szanowni Państwo, bardzo, bardzo dziękuję. Bardzo dziękuję panu ministrowi i panom senatorom, panu dyrektorowi, panu legislatorowi, naszej pani sekretarz.</u>
<u xml:id="u-23.8" who="#KazimierzWiatr">Zamykam posiedzenie Komisji Nauki, Edukacji i Sportu Senatu Rzeczypospolitej Polskiej. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 8 minut 44)</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>