text_structure.xml
29.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Początek posiedzenia o godzinie 15 minut 05</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Andrzej Misiołek</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#AndrzejMisiołek">Dzień dobry.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#AndrzejMisiołek">Otwieram kolejne posiedzenie Komisji Infrastruktury Senatu Rzeczypospolitej Polskiej.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#AndrzejMisiołek">Informuję państwa senatorów, że posiedzenie komisji jest transmitowane w internecie.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#AndrzejMisiołek">Ponadto pytam, czy w posiedzeniu uczestniczą przedstawiciele podmiotów prowadzących działalność lobbingową w rozumieniu ustawy o działalności lobbingowej w stanowieniu prawa. Nie widzę zgłoszeń. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#AndrzejMisiołek">Proszę państwa, dzisiejsze posiedzenie w porządku obrad ma 2 punkty. Pierwszy to rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o transporcie drogowym; to druk senacki nr 1199. Drugi punkt to rozważenie podjęcia inicjatywy uchwałodawczej w sprawie rzeki Wisły.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#AndrzejMisiołek">Serdecznie witam na dzisiejszym posiedzeniu pana Rafała Webera, sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pana Bogdana Oleksiaka, dyrektora Departamentu Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury, panią Magdalenę Sokołowską, starszego specjalistę w Departamencie Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury. Witam panią Katarzynę Bartold, dyrektor departamentu w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego, panią Beatę Mroczek, głównego specjalistę i radcę prawnego w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego, pana Bartosza Jabłonkę, głównego specjalistę w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego, panią Aleksandrę Kurzempę, głównego specjalistę do spraw prawnych w Transportowym Dozorze Technicznym, pana Andrzeja Bogdanowicza, dyrektora generalnego Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Transportu Drogowego, pana Macieja Brzoskę, głównego specjalistę w Najwyższej Izbie Kontroli, w Departamencie Infrastruktury. Witam naszego legislatora, pana Macieja Telca, i pana Tomasza Behrendta, zastępcę dyrektora Departamentu Prawnego w Ministerstwie Infrastruktury. Chyba nikogo nie pominąłem.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#AndrzejMisiołek">Przechodzimy zatem do pierwszego puntu porządku obrad: rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o transporcie drogowym. To druk senacki nr 1199.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#AndrzejMisiołek">Proszę bardzo pana ministra o przedstawienie ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#RafałWeber">Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#RafałWeber">Szanowny Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo Senatorowie! Szanowni Goście!</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#RafałWeber">Mam zaszczyt przedstawić ustawę o zmianie ustawy prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o transporcie drogowym, które są zawarte w druku senackim nr 1199. Ustawa ma na celu implementację dyrektywy 24/47/UE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 3 kwietnia 2014 r. w sprawie drogowej kontroli technicznej dotyczącej zdatności do ruchu drogowego pojazdów użytkowych poruszających się w Unii oraz uchylającej dyrektywę 2000/30/WE, zwanej dalej dyrektywą 2014/47/UE.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#RafałWeber">Przedmiotem regulacji dyrektywy jest drogowa kontrola techniczna: pojazdów zaprojektowanych i wykonanych do przewozu powyżej 9 osób łącznie z kierowcą, czyli kategorii pojazdów M₂ i M₃, pojazdów przeznaczonych do przewozu ładunków o maksymalnej masie przekraczającej 3,5 t, a więc chodzi o kategorie pojazdów N₂ i N₃, przyczep o maksymalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t – to kategorie pojazdów O₃ i O₄ – oraz ciągników kołowych kategorii T5, użytkowanych na drodze publicznej do wykonywania zarobkowego przewozu rzeczy.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#RafałWeber">Projekt ustawy przewiduje m.in. następujące zmiany. Po pierwsze, jest to możliwość przeprowadzania szczegółowych drogowych kontroli technicznych w mobilnych stacjach kontroli drogowej i w wyznaczonych punktach przeprowadzania kontroli drogowych. Po drugie, wprowadza się obowiązek posiadania przez kierowcę wykonującego przewóz drogowy protokołu najbardziej aktualnej drogowej kontroli technicznej, jeżeli taka była przeprowadzona. Po trzecie, wprowadza się obowiązek, by Główny Inspektorat Transportu Drogowego w porozumieniu z komendantem głównym Policji planowali i organizowali wstępne kontrole drogowe stanu technicznego pojazdów, które są przedmiotem regulacji dyrektywy, w taki sposób, aby łączna liczba tych kontroli obejmowała w każdym roku co najmniej 5% łącznej liczby takich pojazdów zarejestrowanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Po czwarte, wprowadza się obowiązek posiadania przez kontrolujących przeprowadzających szczegółowe drogowe kontrole techniczne odpowiedniego szkolenia i kwalifikacji. Po piąte, rozszerza się stosowanie systemu oceny ryzyka w zakresie liczby i wagi usterek wykrytych w kategorii pojazdów objętych dyrektywą. Po szóste, wprowadza się możliwość wymiany między państwami członkowskimi Unii Europejskiej informacji dotyczących stwierdzenia w pojeździe poważnych lub niebezpiecznych usterek bądź usterek prowadzących do ograniczenia użytkowania lub zakazu użytkowania pojazdu. Po siódme, wdrożenie dyrektywy pozwoli na współpracę inspekcji transportu drogowego z właściwymi organami kontroli innego państwa członkowskiego podczas skoordynowanych drogowych kontroli technicznych zdatności pojazdów do ruchu drogowego. Dodatkowo w projekcie ustawy, w przepisie upoważniającym do wydania rozporządzenia dodano ze względu na specyfikę oraz charakter wykonywanych zadań punkt dotyczący szczególnych warunków wykonywania kontroli ruchu drogowego pojazdów Służby Ochrony Państwa, Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Krajowej Administracji Skarbowej, pojazdów wykorzystywanych przez Służbę Celno-Skarbową. Jednym zdaniem: projekt ten wpłynie pozytywnie na bezpieczeństwo w ruchu drogowym.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#RafałWeber">Proszę Wysoką Komisję o przyjęcie rządowego przedłożenia. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#AndrzejMisiołek">Dziękuję bardzo panu ministrowi.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#AndrzejMisiołek">Proszę pana legislatora o przedstawienie uwag Biura Legislacyjnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#MaciejTelec">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#MaciejTelec">Biuro zgłosiło do ustawy 2 uwagi o charakterze terminologicznym.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#MaciejTelec">Pierwsza uwaga dotyczy zakresu, w którym ma być prowadzona ta wstępna kontrola techniczna pojazdów. Zgodnie z dotychczasowym stanem prawnym organy kontroli ruchu drogowego podczas kontroli mogą dokonać sprawdzenia stanu technicznego każdego pojazdu. W ustawie dodaje się 2 dodatkowe elementy takiej kontroli; to szczegółowa i wstępna kontrola techniczna. Z art. 129fa wynika, że wstępnej kontroli technicznej może być poddany każdy pojazd poruszający się po drodze, natomiast do szczegółowej kontroli technicznej może być już skierowany tylko pojazd – nazwijmy go tak – użytkowy, czyli taki, który służy do przewozu osób lub rzeczy. Moja wątpliwość wzięła się stąd, że moim zdaniem takie szerokie otwarcie wstępnej kontroli technicznej na wszystkie pojazdy było niezamierzoną pomyłką i że chodziło o to, aby zarówno wstępna, jak i szczegółowa kontrola techniczna dotyczyły tylko pojazdów użytkowych. Jednak okazało się, że jest to założenie przemyślane, że ta wstępna kontrola ma obejmować wszystkie pojazdy, natomiast szczegółowa już tylko te pojazdy użytkowe, o których mowa w dyrektywie. I tutaj pojawia się pewna wątpliwość. Jeżeli wstępna kontrola ma dotyczyć wszystkich pojazdów, to czym ona się będzie różniła od dotychczasowego sprawdzania stanu technicznego? Jaki jest sens jej wyodrębniania, skoro wstępna kontrola techniczna pojazdu osobowego nie może się zakończyć kontrolą szczegółową? W istocie jest to więc dotychczasowe sprawdzenie stanu technicznego. To pierwsza uwaga.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#MaciejTelec">Druga uwaga to uwaga o charakterze już tylko terminologicznym. Chodzi o posłużenie się w ustawie określeniem „kontrolujący”. Ono się dotychczas w prawie o ruchu drogowym nie pojawiało, używało się określenia „organ kontroli ruchu drogowego”. W tych nowych przepisach kontrolujący ma prowadzić zarówno wstępną kontrolę techniczną, jak i kontrolę szczegółową. O ile w przypadku kontroli szczegółowej doprecyzowano, że kontrolujący to ma być, powiedzmy, rzeczoznawca, czyli osoba, która ma odpowiednie uprawnienia do prowadzenia badań technicznych, o tyle kontrolujący, który prowadzi kontrolę wstępną, czyli w istocie sprawdzenie stanu technicznego pojazdów w czasie kontroli ruchu drogowego, to będzie policjant albo inny funkcjonariusz. A więc proponowałbym, żeby w przypadku tej wstępnej kontroli posługiwać się właśnie tym określeniem, które już się znajduje w ustawie, czyli „organ kontroli ruchu drogowego”, żeby nie było wątpliwości, że tej kontroli, czyli zbadania stanu technicznego, nie musi dokonywać uprawniony rzeczoznawca, ten, który dokonuje diagnostyki pojazdu w stacji kontroli pojazdów, ale policjant albo inny funkcjonariusz, np. uprawniony do kontroli strażnik gminny czy też leśnik. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#AndrzejMisiołek">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#AndrzejMisiołek">Proszę pana ministra o ustosunkowanie się do tych uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#RafałWeber">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#RafałWeber">Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#RafałWeber">Jak pan mecenas bardzo słusznie zauważył, jeżeli chodzi o pierwszą uwagę, tak, naszą intencją było i jest nadal to, aby wstępnej kontroli drogowej były poddawane wszystkie kategorie pojazdów. To jest naszą intencją w przypadku tego projektu. Uważamy, że pozwoli to na wzmocnienie bezpieczeństwa w ruchu drogowym i dlatego negatywnie odnosimy się do tej uwagi, jeżeli ona ma formę propozycji poprawki. A jeżeli to jest tylko taka uwaga dotycząca wyjaśnienia, to właśnie uprzejmie wyjaśniamy, że zależy nam na tym, aby wstępnej drogowej kontroli techniczne były objęte wszystkie kategorie pojazdów. Tego zdania będziemy się trzymać. Taka jest nasza intencja.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#RafałWeber">A na pytanie o to, czym się różni ta kontrola, może odpowie pan dyrektor Bogdan Oleksiak. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#AndrzejMisiołek">Proszę bardzo, Panie Dyrektorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#BogdanOleksiak">Dziękuję bardzo. Dziękuję, Panie Ministrze.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#BogdanOleksiak">Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#BogdanOleksiak">Chodzi o to, że dyrektywa nr 47 obejmuje tylko konieczność regulacji odnoszącej się do pojazdów powyżej 3,5 t. Z kolei regulacja kontroli wstępnej, jak powiedział pan minister Weber, obejmuje wszystkie pojazdy, również pojazdy osobowe. I dzisiaj istnieje taka możliwość… Jest dzisiaj w prawie możliwość zatrzymania dowodu rejestracyjnego z uwagi na oględziny dokonane przez kontrolującego także w przypadku samochodów osobowych i możliwość skierowania na stację kontroli pojazdów, która takie badanie przeprowadzi i dopuści pojazd lub też nie. Jednak dyrektywa mówi tu o pojazdach powyżej 3,5 t, a więc musieliśmy doprecyzować procedurę i dać możliwość skontrolowania pojazdów w sposób szczegółowy, czyli chodzi o to, żeby po takiej kontroli wstępnej była możliwość przeprowadzenia na platformie mobilnej kontroli szczegółowej pojazdu. Pojazdy powyżej 3,5 t to są już pojazdy ciężkie, a o nich mówi dyrektywa. Stąd jesteśmy za odrzuceniem tej uwagi i o to wnosimy. No, może nie tyle za odrzuceniem, co za nieuwzględnieniem tej uwagi.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#BogdanOleksiak">Nie wiem, czy te wyjaśnienia są wystarczające dla pana. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#AndrzejMisiołek">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#AndrzejMisiołek">Panie Ministrze, to w takim razie ta druga uwaga.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#RafałWeber">Jeżeli chodzi o drugą uwagę, to chcielibyśmy zauważyć, że w przepisach działu V „Kontrola ruchu drogowego” nie używa się pojęcia „organ kontroli ruchu drogowego”. Znajdujące się w tym dziale przepisy określają uprawnienia osób wykonujących zadania związane z kontrolą ruchu drogowego, np. policjanta – art. 129 ust. 2, funkcjonariusza Straży Granicznej – art. 129 ust. 4a, inspektora z Inspekcji Transportu Drogowego – art. 129a ust. 2. Przyjęcie proponowanej poprawki czy przyjęcie tej uwagi, która przez pana mecenasa została wskazana, w naszej ocenie może w przyszłości budzić wątpliwości interpretacyjne związane z posługiwaniem się przez ustawodawcę w tym samym rozdziale ustawy różnymi pojęciami – uprawniony organ kontroli i organ kontroli ruchu drogowego – na określenie tych samych podmiotów. Ponadto zwracam uwagę, że z art. 8 dyrektywy, która jest implementowana, wynika wprost, że szczegółowe drogowe kontrole techniczne przeprowadzają funkcjonariusze służb kontrolnych. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#AndrzejMisiołek">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#AndrzejMisiołek">Czy ktoś z panów senatorów chciałby zabrać głos? Nie widzę…</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#AndrzejMisiołek">A, pan senator. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#RobertGaweł">Ja tylko zapytam: czyli ta implementacja przekracza założenia dyrektywy unijnej?</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#RafałWeber">W którym miejscu?</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#RobertGaweł">Chodzi o to, że wszystkie pojazdy obejmujemy kontrolą.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#RafałWeber">Może pan dyrektor precyzyjniej się wyrazi. W tej chwili też mamy takie przepisy prawa…</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#RobertGaweł">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#BogdanOleksiak">W tej chwili również mamy takie przepisy prawa, które, jak już powiedział pan minister, umożliwiają kontrolę pojazdu osobowego. My nie regulujemy tutaj obszaru samochodów osobowych, regulujemy tylko kwestię pojazdów powyżej 3,5 t. I w tym zakresie… Do tych pojazdów kierujemy te kontrole szczegółowe. Proszę państwa, dyrektywa mówi głównie o pojazdach, które przejeżdżają przez dany kraj. Nie tylko tych, które są zarejestrowane na terenie RP, chodzi również o ciężarówki, które przejeżdżają, pochodzące np. z krajów trzecich. Dzisiaj bardzo trudno jest ocenić stan techniczny bez stosownego wyposażenia platformy. Jest tu wskazanie organu kontrolnego, który będzie miał możliwość takiego sprawdzenia i ewentualnie zatrzymania dowodu rejestracyjnego w przypadku, kiedy wykaże taką konieczność na drodze. To nie jest skierowanie na stację, tylko wykazanie tego na drodze i od razu podjęcie decyzji. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#AndrzejMisiołek">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#AndrzejMisiołek">Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#AndrzejMisiołek">Ponieważ nie widzę zgłoszeń i nikt nie zgłosił poprawek, to będziemy mogli od razu przystąpić do głosowania.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#AndrzejMisiołek">Musimy jeszcze tylko zaczekać na 1 senatora, który jest obok na posiedzeniu komisji, bo nie mamy kworum.</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-15.5" who="#AndrzejMisiołek">Tak, jutro zaczynamy o 9.00.</u>
<u xml:id="u-15.6" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-15.7" who="#AndrzejMisiołek">Tylko jeszcze nie wiadomo, czy nie będzie rozszerzenia porządku obrad rano. Wszystko się może jeszcze… Jak przyjdzie sekretarz, to…</u>
<u xml:id="u-15.8" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-15.9" who="#AndrzejMisiołek">Proszę?</u>
<u xml:id="u-15.10" who="#Gloszsali">Nie ma tego…</u>
<u xml:id="u-15.11" who="#AndrzejMisiołek">Nie ma tego? Czyli to będzie dopiero…</u>
<u xml:id="u-15.12" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-15.13" who="#AndrzejMisiołek">Jeżeli nie, to do 10 lipca. 9–10 lipca…</u>
<u xml:id="u-15.14" who="#Gloszsali">Jest kworum.</u>
<u xml:id="u-15.15" who="#AndrzejMisiołek">W takim razie przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-15.16" who="#AndrzejMisiołek">Kto jest za przyjęciem przedstawionego projektu ustawy?</u>
<u xml:id="u-15.17" who="#komentarz">4</u>
<u xml:id="u-15.18" who="#AndrzejMisiołek">Kto jest przeciwny?</u>
<u xml:id="u-15.19" who="#komentarz">0</u>
<u xml:id="u-15.20" who="#AndrzejMisiołek">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-15.21" who="#komentarz">0</u>
<u xml:id="u-15.22" who="#AndrzejMisiołek">Projekt uzyskał poparcie komisji.</u>
<u xml:id="u-15.23" who="#AndrzejMisiołek">Na sprawozdawcę proponuję pana senatora Hamerskiego. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-15.24" who="#AndrzejMisiołek">W takim razie zamykam obrady komisji w tym punkcie.</u>
<u xml:id="u-15.25" who="#RafałWeber">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-15.26" who="#AndrzejMisiołek">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-15.27" who="#AndrzejMisiołek">Krótka przerwa techniczna i przystąpimy do drugiego punktu.</u>
<u xml:id="u-15.28" who="#komentarz">Przerwa w obradach</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#AndrzejMisiołek">Proszę państwa, wznawiam obrady.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#AndrzejMisiołek">Przystępujemy do rozpatrzenia punktu drugiego: rozważenie podjęcia inicjatywy uchwałodawczej w sprawie rzeki Wisły.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#AndrzejMisiołek">Z inicjatywą podjęcia takiej uchwały zwrócił się pan senator Szymański.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#AndrzejMisiołek">Prosiłbym pana senatora o kilka słów wprowadzenia, jaki byłby cel, istota tej uchwały.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#AntoniSzymański">Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#AntoniSzymański">Nie będę odczytywał treści, bo państwo macie projekt przed sobą, powiem tylko, jaka jest motywacja i z czego wynika ta propozycja. Mianowicie uczestniczyłem w 2 ważnych wydarzeniach. Jedno miało miejsce na Politechnice Gdańskiej, gdzie naukowcy i politycy wspólnie z panem ministrem Gróbarczykiem, ministrem gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, przedstawiali problematykę rzeki Wisły i to, jak rzeka Wisła powinna wyglądać, jak wyglądałaby w ich marzeniach i planach. Następnie odbyło się bardzo interesujące spotkanie organizowane przez izby przedsiębiorców, na którym również podejmowano problem rzeki Wisły i jej zagospodarowania. To stało się dla mnie motywacją do tego, żeby zaproponować wystawę, która będzie otwarta 11 lipca w Senacie. Ma dotyczyć rzeki Wisły. Będzie pokazywała jej walory środowiskowe, ekologiczne, przyrodnicze, ale też możliwości jej wykorzystania pod każdym względem. Po pierwsze, w zakresie transportu, po drugie – turystyki, po trzecie – energetyki, a po czwarte… No, mamy na uwadze powodzie i jest potrzeba zabezpieczenia przed powodzią, ale jest również potrzeba chronienia wód, bo Polska pustynnieje. I to jest problem bardzo poważny. Kiedy patrzymy na wszystkie wskaźniki, które wymieniłem, to nietrudno zauważyć, że rzeka Wisła jest nietypową w Europie dużą rzeką, która jest bardzo słabo wykorzystana. W ogóle nasze rzeki w bardzo niewielkim stopniu są wykorzystane w zakresie jakiegokolwiek transportu. Rzeki w innych krajach europejskich, również w naszym obszarze, są znacznie bardziej wykorzystywane. W związku z tym wydawało mi się ważne, żeby w Senacie pojawiła się taka wystawa. Chodzi o to, żeby była pewna dyskusja wokół tego, jak zagospodarować rzekę Wisłę.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#AntoniSzymański">Oczywiście mam świadomość tego, że w pewnych środowiskach, kiedy mówimy o zagospodarowaniu, to pojawia się myśl o zabetonowaniu, ale przecież nie o to chodzi. I żeby rzeka Wisła sobie płynęła swobodnie jak dotąd, żeby nikt po niej nie mógł pływać, ewentualnie poza kajakami i jakimiś łódkami płaskodennymi… To, co mi przyświecało w tej zaakceptowanej przez konwent, przez Prezydium Senatu propozycji wystawy – od razu mówię, że termin jest wyznaczony na 11 lipca, na godzinę 12.00 – to dyskusja i pokazanie, że Wisła, królowa naszych rzek powinna być bardziej wykorzystywana, że w demokratycznym państwie… No, ta swoboda idzie tu za daleko, mówiąc takim troszkę lekkim językiem. Chodziło o to, żeby pokazać, jak Wisła jest wykorzystywana, ale również pokazać możliwości. W tym kontekście najwłaściwsze wydawało mi się, że jeżeli państwo podejmiecie jako komisja… Bo na tej wystawie będzie też pokazane, jak Wisła może być wykorzystana, czyli będzie pokazana infrastruktura służąca do transportu towarów i ludzi. I to będzie to takie wzmocnienie, jeśli komisja wyrazi tu swój pogląd na ten temat i pokaże, że rzeczywiście w centrum naszej uwagi, wśród różnych zagadnień dotyczących infrastruktury, powinna być również rzeka Wisła. Bardzo dużo mówimy w tej chwili o porcie komunikacyjnym, który ma być budowany, mówimy bardzo dużo o drogach lądowych, a bardzo mało mówimy o drogach wodnych. Jeżeli państwo podejmiecie taką uchwałę, co proponuję, to będzie to taki akcent, że doceniamy również znaczenie dróg wodnych, w szczególności największej naszej rzeki, Wisły, i że w tej sprawie powinny być podjęte pilne i solidne działania, żeby Wisła była jak najlepiej wykorzystana, oczywiście z poszanowaniem dla warunków przyrodniczych, ekologicznych itd.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#AntoniSzymański">Tak że przedstawiłem państwu moją motywację. Zachęcam państwa do podjęcia uchwały. Oczywiście, jeżeli państwo uznają, że trzeba w tej uchwale coś zmienić, to nie widzę żadnych przeszkód. Taka jest rola komisji, rola państwa. Myślę, że byłoby ważne… Proszę też rozważyć taką możliwość, czy taka uchwała nie mogłaby być ewentualnie przyjęta przez Senat, bo taka możliwość chyba też istnieje. To tyle z mojej strony.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#AndrzejMisiołek">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#AndrzejMisiołek">Proszę pana legislatora o…</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#AntoniSzymański">Czy ja mogę wobec tego oddalić się na posiedzenie komisji, które prowadzę? Czy niechętnie…</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#AndrzejMisiołek">Myślę, że tak, ale gdyby pan senator jeszcze momencik został…</u>
<u xml:id="u-18.4" who="#AntoniSzymański">Dobrze, to jeszcze momencik.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#MaciejTelec">Rozumiem, że pan senator złożył wniosek o przyjęcie przez Komisję Infrastruktury projektu uchwały o tej treści.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#AntoniSzymański">Tak.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#MaciejTelec">Jeżeli chodzi o ten projekt uchwały w kontekście podjęcia uchwały przez Senatu, to wtedy byłoby to dłuższe…</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#MaciejTelec">(Senator Antoni Szymański: Dłuższa droga.</u>
<u xml:id="u-19.4" who="#MaciejTelec">Byłby to dłuższy proces. Oczywiście pan senator może również zgłosić inicjatywę uchwałodawczą, ponieważ w tym wypadku inicjatywa przysługuje również pojedynczemu senatorowi. Gdyby miała to być komisja… Komisja musiałaby podjąć na tym posiedzeniu uchwałę w sprawie skierowania do marszałka Senatu wniosku z prośbą o podjęcie inicjatywy uchwałodawczej w tym kształcie, a następnie marszałek skierowałby ją do Komisji Ustawodawczej. Potem byłoby pierwsze czytanie, drugie czytanie na posiedzeniu Senatu i trzecie czytanie. W przypadku, gdyby miała to być tylko uchwała Komisji Infrastruktury, sprawa zakończyłaby się na tym posiedzeniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#AntoniSzymański">Róbmy to, co jest możliwe, bo mamy świadomość tego, że kadencja zmierza ku końcowi. Jednocześnie jest ważne…</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#MaciejTelec">Oczywiście mamy tutaj pewne ograniczenia regulaminowe…</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#AntoniSzymański">Myślę, że można coś zasygnalizować nawet podczas otwierania wystawy, można np. rozdać tekst tej uchwały obecnym tam przedstawicielom mediów. Tak że ona może i tak pracować, w tym sensie… Jest ważne, żeby to się zadziało.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#AndrzejMisiołek">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#AndrzejMisiołek">Chciałbym tylko podkreślić, że Komisja Infrastruktury Senatu podejmowała już w tej kadencji kwestię dróg wodnych. Mieliśmy nawet takie specjalne posiedzenie komisji, takie studyjne, z zaproszonymi gośćmi, z wygłaszanymi referatami na temat rzeki Odry, tzw. programu odrzańskiego, dotyczącego dostosowania rzeki Odry do odpowiedniej klasy żeglowności. I był wówczas również przedstawiany projekt koncepcji kanału śląskiego łączącego Wisłę z Odrą. O ile pamiętam – posiedzenie tej komisji było mniej więcej rok temu – dyskusja była bardzo ożywiona, goście dopisali, przyjechali z całego kraju, mieli być przedstawiciele Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, byli również przedstawiciele samorządów wojewódzkich z tych województw, przez które Odra płynie. Tak że nie zaniedbujemy tutaj w tej komisji kwestii związanych z rzekami, z drogami wodnymi. Myślę, że inicjatywa – szczególnie przy tej wystawie, która ma być otwarta – jak najbardziej jest pożądana. I dziękujemy panu senatorowi, że pan senator przygotował projekt tej uchwały.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#AntoniSzymański">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-21.3" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-21.4" who="#AndrzejMisiołek">Czy ktoś z panów senatorów chciałby zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-21.5" who="#AndrzejMisiołek">Jeżeli nie, to proponuję, żebyśmy w głosowaniu przyjęli projekt tej uchwały, którą zgłosił tutaj pan senator Antoni Szymański.</u>
<u xml:id="u-21.6" who="#AndrzejMisiołek">Kto jest za przyjęciem projektu uchwały?</u>
<u xml:id="u-21.7" who="#komentarz">4</u>
<u xml:id="u-21.8" who="#AndrzejMisiołek">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-21.9" who="#komentarz">0</u>
<u xml:id="u-21.10" who="#AndrzejMisiołek">Kto był przeciw?</u>
<u xml:id="u-21.11" who="#komentarz">0</u>
<u xml:id="u-21.12" who="#AndrzejMisiołek">Dziękuję bardzo. Dziękuję, Panie Senatorze.</u>
<u xml:id="u-21.13" who="#AntoniSzymański">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-21.14" who="#AndrzejMisiołek">Ponieważ wyczerpaliśmy porządek obrad, zamykam posiedzenie Komisji Infrastruktury.</u>
<u xml:id="u-21.15" who="#AndrzejMisiołek">Dziękuję panom senatorom, dziękuję panu legislatorowi, dziękuję panu sekretarzowi, dziękuję pani za udział.</u>
<u xml:id="u-21.16" who="#komentarz">Koniec posiedzenia o godzinie 15 minut 33</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>