text_structure.xml 13.9 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 15 minut 28)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Komisji Infrastruktury Stanisław Kogut)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#StanisławKogut">Rozpoczynamy wspólne posiedzenie Komisji Środowiska i Komisji Infrastruktury.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#StanisławKogut">Tematem dzisiejszego posiedzenia naszych komisji jest rozpatrzenie ustawy o inwestycjach w zakresie budowy lub przebudowy toru wodnego Świnoujście – Szczecin do głębokości 12,5 metra.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#StanisławKogut">Ustawa ta była projektem rządowym.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#StanisławKogut">Witamy pana ministra i wszystkich zaproszonych gości.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#StanisławKogut">Proszę, Panie Ministrze, o przedstawienie treści tej ustawy. Proszę bardzo, Panie Ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#JerzyMaterna">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#JerzyMaterna">Panie Przewodniczący! Wysokie Komisje!</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#JerzyMaterna">Projekt ustawy o inwestycjach w zakresie budowy lub przebudowy toru wodnego Świnoujście – Szczecin do głębokości 12,5 metra został opracowany w celu usprawnienia przygotowania i realizacji projektu inwestycyjnego w zakresie dostępu do portu morskiego w Szczecinie pt. „Modernizacja toru wodnego Świnoujście – Szczecin do głębokości 12,5 metra”. Inwestycja ta realizowana będzie w ramach Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko” na lata 2014–2020. Wartość inwestycji to około 1 miliarda 385 milionów zł, w tym 85% ze środków unijnych – 1 miliard 177 milionów zł – i 15% ze środków budżetu – około 207 milionów 75 tysięcy zł.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#JerzyMaterna">W dniu 9 stycznia 2017 r. została wydana decyzja ministra rozwoju i finansów nr 13/POIiŚ2020/2017 o zapewnieniu finansowania realizacji przedsięwzięcia pt. „Modernizacja toru wodnego Świnoujście – Szczecin do głębokości 12,5 metra”. Inwestycja ta ma charakter strategiczny dla gospodarki i bezpieczeństwa państwa. Pilna realizacja modernizacji toru wodnego Świnoujście – Szczecin do głębokości 12,5 metra jest niezbędna dla rozwoju morskich portów o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej, a tym samym zapewnienia bezpieczeństwa żeglugi na torze wodnym. Z uwagi na późne opublikowanie tzw. wykazu projektów zidentyfikowanych, stanowiącego załącznik nr 5 do szczegółowego opisu osi priorytetowych POIiŚ 2014–2020, pojawiło się zagrożenie, że projekt nie zostanie ukończony w obecnej perspektywie finansowej, co skutkowałoby koniecznością finansowania ostatnich prac z budżetu państwa.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#JerzyMaterna">Ustawa wprowadza ułatwienia proceduralne w zakresie zwolnienia inwestora i organu wydającego decyzję środowiskową z obowiązku stwierdzenia zgodności z planem zagospodarowania przestrzennego oraz rozwiązań dotyczących gruntów, na których zlokalizowane są rodzinne ogrody działkowe, w tym określenie trybu postępowania dotyczącego ewentualnego odszkodowania z tytułu zajęcia tych gruntów w trakcie realizacji inwestycji. Poza odstępstwami wprowadzonymi tą ustawą, dotyczącymi zwolnienia inwestora i organu wydającego decyzję środowiskową z obowiązku stwierdzenia zgodności z planem zagospodarowania przestrzennego, wszelkie pozostałe kwestie związane z oddziaływaniem na środowisko, w tym oddziaływaniem na obszary „Natura 2000”, zostaną rozstrzygnięte w toku oceny oddziaływania na środowisko w ramach decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach wydawanych dla inwestycji, co gwarantuje realizację inwestycji w sposób zgodny z wymogami ochrony środowiska.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#JerzyMaterna">Bardzo proszę Wysokie Komisje o przyjęcie ustawy bez poprawek. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#StanisławKogut">Dziękuję serdecznie panu ministrowi.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#StanisławKogut">Teraz o zabranie głosu proszę pana z Biura Legislacyjnego. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#MaciejTelec">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#MaciejTelec">Panie Przewodniczący, ustawa nie budzi zastrzeżeń legislacyjnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#StanisławKogut">Dziękuję serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#StanisławKogut">Czy ktoś z zaproszonych gości chce zabrać głos? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#StanisławKogut">A ktoś z pań i panów senatorów?</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#komentarz">(Rozmowy na sali)</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#AlicjaZając">Jeżeli mogę…</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#StanisławKogut">Powoli, powoli. Kobieta ma pierwszeństwo, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#AlicjaZając">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#AlicjaZając">Czy to był projekt rządowy, czy przedłożenie…</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#JerzyMaterna">Tak, tak, to rządowy projekt.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#AlicjaZając">Chciałabym zapytać, dlaczego w art. 2 jest sformułowanie „inwestycje polegające na budowie lub przebudowie”. Czy to musiało tak być zapisane?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#JerzyMaterna">Oczywiście. To zgłaszało też Biuro Legislacyjne… Z uwagi na to, że będą nowe i przebudowane…</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#AlicjaZając">Przebudowane…</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#JerzyMaterna">…zostało to ujęte tak szerzej…</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#AlicjaZając">Tak się domyślałam, tylko chciałam potwierdzenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#StanisławKogut">Kolega senator Peczkis, a później kolega Włosowicz i pan minister odpowie.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#StanisławKogut">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#GrzegorzPeczkis">Panie Ministrze, dwa pytania.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#GrzegorzPeczkis">Czy to nie będzie kolidowało z istniejącym rurociągiem przy wejściu do portu morskiego Świnoujście? To jest pierwsze pytanie.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#GrzegorzPeczkis">I drugie: czy to pogłębienie i ewentualnie zgoda na wydawanie środków europejskich koreluje jakoś z planami Niemiec dotyczącymi budowy portu morskiego pod Berlinem?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#StanisławKogut">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#StanisławKogut">Kolega Włosowicz i pan minister odpowie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#JacekWłosowicz">Dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#JacekWłosowicz">Panie Ministrze, m.in. powiedział nam pan, że to jest nasza strategiczna inwestycja na tym obszarze. Czy mógłby pan powiedzieć parę słów o tym, co to rzeczywiście będzie oznaczało, że pogłębienie do 12,5 m… Kto tam będzie mógł wpływać, jakie na co dzień z tego będą pożytki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#JerzyMaterna">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#JerzyMaterna">Wysokie Komisje, jeśli chodzi o kolizję z Nord Stream, jeśli chodzi o sprawę konfliktu, to oczywiście wszystko toczy się w Hamburgu w sądzie i jedno z drugim nie ma nic wspólnego.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#JerzyMaterna">A jeśli chodzi o to, co to nam da… Przede wszystkim statki, które dotychczas mogły pływać po kanale Szczecin – Świnoujście, miały nośność do 16 tysięcy t, a w wyniku przebudowy będą mogły tu wpływać statki o nośności do 40 tysięcy t. Oczywiście zwiększy się też możliwe zanurzenie, do 11,5 m, a dotychczas było to 9 m. To daje też większe możliwości co do kontenerów, dotychczas można było ich przewozić około 2 tysięcy, teraz będzie można to podwoić, do 4 tysięcy kontenerów. Jeśli chodzi o wycieczkowce, statki, to dotychczas zabierały tysiąc pasażerów, a będą mogły zabierać do 3 tysięcy, to tak w skrócie. Jest to dla nas bardzo ważne. Jeśli patrzymy na to w kontekście Odrzańskiej Drogi Wodnej, to ma to duże znaczenie. To jest kontynuacja, można powiedzieć, trzeci etap, trwa to już od 20 lat, pogłębianie… pierwszy etap był w latach 2000–2004, następny w latach 2007–2013, i teraz jest trzeci etap, do 2022 r. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#StanisławKogut">Dziękuję serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#StanisławKogut">Kolega senator, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#JerzyWcisła">Panie Ministrze, jak rozumiem, przy tej inwestycji nie będą miały zastosowania przepisy o ochronie środowiska, obowiązek… to znaczy nie będą miały zastosowania przepisy o konsultacjach środowiskowych. Prosiłbym o informację, czy środowiska ekologiczne wypowiadały się wcześniej na temat tej inwestycji, czy były prowadzone jakieś prace albo studia, które spotkały się z opiniami środowisk ekologicznych, i jak one wyglądały, czy były jakieś zastrzeżenia co do wykonywania tej inwestycji. Dlaczego stosuje się tę zasadę, że się to robi w formie specustawy i eliminuje się etap konsultacji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#StanisławKogut">Kolega senator…</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#JerzyMaterna">Przede wszystkim…</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#StanisławKogut">Przepraszam, jest jeszcze kolega senator Florek. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PiotrFlorek">Ja w tym samym duchu co pan senator przed chwilą… Chciałbym tylko, ze względu na ewentualne konflikty, bo wiadomo, że ta ustawa tutaj nie działa… Chodzi mi o to, ile jest przebudowy, a ile budowy w tym całym pogłębieniu do 12,5 m. Ile będzie konfliktów z tytułu nowej budowy, a ile mamy kilometrów w przebudowie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#StanisławKogut">Dziękuję serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#StanisławKogut">Proszę, Panie Ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#JerzyMaterna">Jeśli chodzi o inwestycję, konflikty… Przede wszystkim ta ustawa… chodzi o to, żeby ostatnia transza, która będzie wypłacana, 320 milionów, była przede wszystkim ze środków unijnych, to 290 milionów, a pozostałe środki z budżetu państwa. Boimy się, że możemy nie zdążyć, tym bardziej że jeszcze mamy przed sobą Brexit. Wiem, że wszyscy z Ministerstwa Rozwoju wręcz proszą, żeby przyspieszać te wszystkie inwestycje, i to o to chodzi. Ta specustawa działa tylko co do jednej rzeczy, przede wszystkim chodzi o wydanie planu zagospodarowania przestrzennego bez czekania, aż gmina Szczecin… Konkretnie chodzi o gminę Szczecin, żeby można było to skrócić. Pozostałe przypadki, jeśli chodzi o środowisko… Idziemy zgodnie z zasadami, jak we wszystkich innych sprawach, i nie ma tu żadnego upustu.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#JerzyMaterna">Jeśli chodzi o to, ile pogłębienia, ile przebudowy, to przebudowa będzie na 60 km…</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#Gloszsali">Nie, pogłębienie.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#JerzyMaterna">…pogłębienie na 60 km, a budowa na odcinku 2 km.</u>
          <u xml:id="u-20.4" who="#Gloszsali">Przebudowa.</u>
          <u xml:id="u-20.5" who="#JerzyMaterna">Przebudowa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#StanisławKogut">Dziękuję panu ministrowi.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#StanisławKogut">Nie widzę więcej pytań.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#StanisławKogut">W związku z tym ja składam wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek.</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#StanisławKogut">Kto z pań i panów senatorów jest za przyjęciem ustawy bez poprawek?</u>
          <u xml:id="u-21.4" who="#komentarz">(14)</u>
          <u xml:id="u-21.5" who="#StanisławKogut">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-21.6" who="#komentarz">(0)</u>
          <u xml:id="u-21.7" who="#StanisławKogut">Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-21.8" who="#komentarz">(2)</u>
          <u xml:id="u-21.9" who="#StanisławKogut">W związku z tym stwierdzam, że ustawa otrzymała poparcie, Panie Ministrze.</u>
          <u xml:id="u-21.10" who="#StanisławKogut">Na senatora sprawozdawcę proponuję senatora Włosowicza.</u>
          <u xml:id="u-21.11" who="#komentarz">(Rozmowy na sali)</u>
          <u xml:id="u-21.12" who="#StanisławKogut">Dziękuję serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-21.13" who="#StanisławKogut">Zamykam posiedzenie połączonych komisji, Komisji Środowiska i Komisji Infrastruktury. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 15 minut 38)</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>