text_structure.xml
54.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 9 minut 02)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Andrzej Stanisławek)</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#AndrzejStanisławek">Dzień dobry.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#AndrzejStanisławek">Witam serdecznie w sobotę rano. Jest weekend, ale pracujemy. Witam wszystkich senatorów po ciężkiej nocy.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#AndrzejStanisławek">Nie wiem, czy już była kawa, czy może zamówić kawę? Mówię poważnie.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#Gloszsali">Nie było.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#AndrzejStanisławek">Nie było kawy?</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#Gloszsali">Pomysł jest doskonały.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#AndrzejStanisławek">Tak?</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#AndrzejStanisławek">Panie Ignacy, możemy?</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#Gloszsali">Nie zdążą zrobić.</u>
<u xml:id="u-3.9" who="#AndrzejStanisławek">Nie zdążą zrobić?</u>
<u xml:id="u-3.10" who="#Gloszsali">Nie.</u>
<u xml:id="u-3.11" who="#AndrzejStanisławek">Ojejku, to przepraszam bardzo.</u>
<u xml:id="u-3.12" who="#AndrzejStanisławek">Serdecznie witam pana ministra Mikołaja Wilda z Ministerstwa Skarbu Państwa i panią Annę Miazek, zastępcę dyrektora Departamentu Polityki Właścicielskiej w Ministerstwie Skarbu Państwa.</u>
<u xml:id="u-3.13" who="#AndrzejStanisławek">Otwieram posiedzenie senackiej Komisji Gospodarki Narodowej i Innowacyjności.</u>
<u xml:id="u-3.14" who="#AndrzejStanisławek">Porządek obrad: rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o kontroli niektórych inwestycji, druk senacki nr 85, druki sejmowe nr 212, 214.</u>
<u xml:id="u-3.15" who="#AndrzejStanisławek">Zadaję pytanie, w zasadzie retoryczne, bo wszystkich państwa znam, o przedstawicieli lobbingu. Nie widzę nikogo.</u>
<u xml:id="u-3.16" who="#AndrzejStanisławek">Przystępujemy do obrad.</u>
<u xml:id="u-3.17" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-3.18" who="#AndrzejStanisławek">Tak, przepraszam.</u>
<u xml:id="u-3.19" who="#AndrzejStanisławek">Czy jest wniosek o zmianę porządku obrad?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#KazimierzKleina">Tak, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#KazimierzKleina">Ta ustawa została uchwalona w nocy. Później otrzymaliśmy informację, że o godzinie 9.00 odbędzie się to posiedzenie. A w trakcie nocnego posiedzenia otrzymaliśmy e-mailem informację, że będzie podana treść tej ustawy. Tak że pierwsza informacja dotarła do nas wczoraj w nocy, po uchwaleniu ustawy przez Sejm. Nie otrzymaliśmy nawet informacji o tym, jaki jest tytuł tej ustawy. Tak?</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#KazimierzKleina">Doświadczyłem już w parlamencie różnych rzeczy, a jestem w nim już dość długo, ale takiej sytuacji po prostu jeszcze nie było, żebyśmy nawet nie znali przedmiotu naszego posiedzenia, że zostaje dosyłany e-mailem, że nie ma możliwości, aby zapoznać się… Tytuł tej ustawy już w tej chwili znamy. Skończyliśmy posiedzenie – byłem do końca – parę minut przed 3.00. O 9.00 rozpoczęliśmy posiedzenie komisji. Nie ma jakiejś nadzwyczajnej sytuacji, w której świat wali się na głowę, żebyśmy nie mogli zrobić posiedzenia w sprawie tej ustawy w jakimś przyzwoitym terminie.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#KazimierzKleina">W przyszłym tygodniu rozpoczynamy pracę nad budżetem. Kończymy pracę nad budżetem na posiedzeniach komisji 9, 10 lutego. Potem jest posiedzenie Senatu. Nie rozumiem, nie wiem, dlaczego… Możliwe, że są jakieś absolutnie nadzwyczajne powody, dla których musi to być dzisiaj rozpatrzone. Ale skoro, jak powiedziałem, świat się do tej pory nie zawalił z braku tej ustawy, to zachowajmy jakieś granice przyzwoitości w tych sprawach. Naprawdę staram się nie zabierać głosu w takich sprawach. Rozumiem, że czasami trzeba coś przyspieszyć, różne rzeczy zrobić. Jak mówiłem, mam doświadczenie i wiem, że są różne sytuacje. Ale to, co robi się teraz z tą ustawą, to jest po prostu absurd. Nie wierzę nawet, że została przez Biuro Legislacyjne przygotowana opinia do tej ustawy. Ale możliwe, że jakoś udało się to panu zrobić.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#KazimierzKleina">Proszę i wnoszę o to, aby przełożyć tę kwestię na następne posiedzenie, żebyśmy mogli się przygotować i uchwalić tę ustawę w odpowiednim terminie, tak żeby nie było wstydu – dla nas wszystkich i dla państwa. Nie rozumiem tego.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#AndrzejStanisławek">Panie Senatorze, to nie jest nowa ustawa. To jest tylko zmiana wniesiona do ustawy. To jedna sprawa.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#AndrzejStanisławek">Druga sprawa, niezwykle istotna. Muszę powiedzieć, że jeśli chodzi o późne obradowanie, to duża część winy leży niestety po państwa stronie. Przysłuchiwałem się pytaniom. Nie dotyczy to obrad komisji, ale obrad Senatu. Słyszałem powtarzające się te same pytania, te same oświadczenia, celowe przedłużanie.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#AndrzejStanisławek">Tak że, Panie Senatorze, jedno nie ma związku z drugim.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#AndrzejStanisławek">Owszem, mogę zadać pytanie, tylko…</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#KazimierzKleina">Panie Przewodniczący, nie zrozumiał mnie pan. Przecież ta ustawa nie ma związku z ustawą o prokuraturze. Ta ustawa została uchwalona przez Sejm wczoraj. I choćbyśmy zadawali pytania w sprawie ustawy o prokuraturze do dzisiaj do godziny 9.00, to nie zmieniłoby to istoty rzeczy. Zresztą ustawa o prokuraturze – choć to nie jest w tej chwili przedmiotem dyskusji – została uchwalona dokładnie w ten sam sposób. Została uchwalona w nocy, a następnego dnia rano zaczęliśmy na nią procedować. Przerzucanie winy w tej sprawie na nas czy na mnie jest po prostu nieprzyzwoite. Bardzo proszę pana przewodniczącego o nieużywanie takich argumentów. Jak powiedziałem, staram się podchodzić to tej kwestii życzliwie. Mówimy o tej ustawie, która została uchwalona wczoraj – nie wiem, o której – w nocy, a my mamy ją procedować na posiedzeniu komisji dzisiaj o 9.00. Oczywiście to, że nie spaliśmy w nocy, to jest druga sprawa. Mówię tylko, że… Proszę, że tak powiem, pomyśleć nad tym samemu.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#AndrzejStanisławek">Bardzo proszę, senator Grzegorz Peczkis.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#GrzegorzPeczkis">Myślę, że pan przewodniczący jednak jest przyzwoity.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#GrzegorzPeczkis">Panowie, ja również uczestniczyłem wczoraj w posiedzeniu Senatu i przyglądałem się temu, co państwo robiliście, i również odniosłem wrażenie, że wiele argumentów było powtarzanych. Argumenty…</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#KazimierzKleina">Ale w sprawie tej ustawy…</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#GrzegorzPeczkis">Rozumiem, ale pan senator powiedział przed chwilą, że chodziło o nocne obrady. Powtórzył pan kilkakrotnie: „w nocy”, „w nocy”. A to „w nocy” wynika również z tego, że w ciągu dnia urządziliście państwo przerwę. Tak więc, Panie Senatorze, nie za bardzo… Nie chcecie obradować w nocy, ale robicie wszystko, żeby…</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#KazimierzKleina">Ale, Panie Senatorze, przecież ja mówię o tym, że ustawa, nad którą mamy dzisiaj debatować, została uchwalona wczoraj w nocy. To nie ma nic wspólnego z tym, że my siedzieliśmy. Jak rozumiem, o czym w ogóle nie wiedzieliśmy, siedzieliśmy przez cały wczorajszy dzień i prawie całą noc także po to, żeby dzisiaj móc rozpatrywać tę ustawę. I gdybyśmy siedzieli tam jeszcze dzisiaj do 9.00, to sytuacja wyglądałaby dokładnie tak samo. Gdybyśmy skończyli wczoraj o godzinie 18.00, byłoby dokładnie tak samo. To jest po prostu permanentne powtarzanie krok w krok tego sposobu działania. I o to chodzi.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#KazimierzKleina">Ale tamte ustawy odłóżmy na bok, mówimy o tej ustawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#AndrzejStanisławek">Panie Senatorze, jak będziemy dalej dyskutowali, to będzie tak samo jak na posiedzeniu Senatu, czyli przedłużymy tylko posiedzenie komisji.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#AndrzejStanisławek">Mogę tylko powiedzieć, że zgodnie z art. 61 Regulaminu Senatu, co może zabrzmi dziwnie, druki senackie zostały dostarczone wczoraj. Czyli wszystko jest zgodne z regulaminem. Oczywiście mogę zadać pytanie panu ministrowi, skąd takie tempo.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#AndrzejStanisławek">Czy to rzeczywiście jest niezwykle istotne? Jak by to pan minister uzasadnił?</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#KazimierzKleina">Ja nie dostałem, nawet elektronicznie. Przeglądałem dzisiaj całą pocztę i niestety nie dostałem, Panie Przewodniczący, więc mówienie, że zostało to dostarczone…</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#AndrzejStanisławek">Przepraszam, ja sprawdzałem na swoim iPadzie i mam.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#KazimierzKleina">Ale proszę spojrzeć na mój. Można nawet sprawdzić, czy dokumenty zostały przeze mnie wykasowane. No nie mam. Dopiero dzisiaj rano wziąłem druk stąd.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#Gloszsali">Ja też nie mam. Też nie mam, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#KazimierzKleina">Przeglądałem pocztę. No nie ma. Może zostały wysłane na jakiś inny adres, może na adres mojego biura i po prostu pracownik mi tego nie przesłał. Nie mówię, że nie zostały wysłane…</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#Gloszsali">Pracownik spał.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#KazimierzKleina">…ale na mój osobisty adres na pewno nie zostały wysłane, a przynajmniej ich nie ma.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#AndrzejStanisławek">Bardzo proszę, Panie Ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#MikołajWild">Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#MikołajWild">Ustawa, którą mamy się zająć, stanowi nowelizację ustawy o kontroli niektórych inwestycji, czyli ustawy, której podstawowym celem jest ochrona pewnych strategicznych podmiotów gospodarczych przed wrogimi przejęciami. Zmiany, które są proponowane, po części mają usprawnić przewidziane w ustawie mechanizmy. I wydaje się, że ta kwestia rzeczywiście nie jest bardzo pilna. Ale jest zmiana, która w ocenie ministra skarbu państwa… Wejdę troszeczkę w buty projektodawców, którzy wnieśli ten projekt pod obrady Sejmu, i powiem, że mamy do czynienia z rozszerzeniem zakresu stosowania ustawy o pewną istotną grupę podmiotów. Chodzi o podmioty, które zajmują się produkcją renu lub wydobywaniem i przerobem rud metali wykorzystywanych do wytwarzania materiałów wybuchowych. Proszę państwa, podmiotem, który zostanie objęty zakresem tej nowelizacji, jest KGHM. Wydaje nam się, że zapewnienie ochrony przewidzianej w tej ustawie podmiotom takim jak KGHM, a KGHM w szczególności, jest uzasadnione i pilne. I takie jest nasze stanowisko. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#AndrzejStanisławek">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#AndrzejStanisławek">Czyli wracamy do porządku obrad.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#AndrzejStanisławek">Czy są uwagi do porządku obrad?</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#KazimierzKleina">Panie Przewodniczący, rozumiem, że ma miejsce jakaś nadzwyczajna sytuacja w KGHM. Tak rozumiem wypowiedź pana ministra. To w takim razie może musimy zamknąć drzwi albo zrobić przerwę i porozmawiać poza kamerami. Rozumiem, że ta sprawa nie może być przedmiotem dyskusji w ciągu najbliższych dni. Absolutnie będę akceptował tę ustawę. Jeżeli jest jakaś sytuacja nadzwyczajna, to może zróbmy przerwę, bo rozumiem, że pan minister nie chce czegoś powiedzieć do końca i powie nam wówczas, gdy nie będą nas oglądały i słuchały kamery. To jest sytuacja nadzwyczajna, ta ustawa musi być dzisiaj uchwalona, bo może się coś dzisiaj albo jutro wydarzyć. Tak to rozumiem.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#AndrzejStanisławek">Myślę, że pan minister jasno powiedział, jaka jest sytuacja. Panie Senatorze, nie wiem, czy pan pamięta sytuację z zeszłego roku odnośnie „Puław” i Azotów. Pewne przejęcia mają miejsce wszędzie. Chodzi raczej o to, żeby przeciwdziałać zagrożeniom, a nie żeby mówić, że w tej chwili ktoś się szykuje do wrogiego przejęcia. Tego dotyczy ta ustawa, prawda? Po to to robimy.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#KazimierzKleina">Skoro robimy to w takim tempie, to znaczy, że istnieje takie zagrożenie w tym momencie, dzisiaj, jutro.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#AndrzejStanisławek">No tak to wygląda, tak, taka jest ustawa.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#AndrzejStanisławek">Ale wracajmy do porządku.</u>
<u xml:id="u-16.4" who="#AndrzejStanisławek">Przegłosujmy porządek obrad.</u>
<u xml:id="u-16.5" who="#AndrzejStanisławek">Bardzo proszę: rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o kontroli niektórych inwestycji, druk senacki nr 85, druki sejmowe nr 212, 214.</u>
<u xml:id="u-16.6" who="#AndrzejStanisławek">Kto jest za porządkiem obrad?</u>
<u xml:id="u-16.7" who="#komentarz">(7)</u>
<u xml:id="u-16.8" who="#AndrzejStanisławek">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-16.9" who="#komentarz">(3)</u>
<u xml:id="u-16.10" who="#AndrzejStanisławek">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-16.11" who="#komentarz">(0)</u>
<u xml:id="u-16.12" who="#AndrzejStanisławek">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-16.13" who="#AndrzejStanisławek">Przechodzimy do porządku obrad.</u>
<u xml:id="u-16.14" who="#AndrzejStanisławek">Przywitałem już pana ministra, panią Annę Miazek i panią Annę Rajzer. Witam jeszcze pana mecenasa Szymona Giderewicza, przedstawiciela naszego Biura Legislacyjnego.</u>
<u xml:id="u-16.15" who="#AndrzejStanisławek">Bardzo proszę pana ministra o omówienie ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#MikołajWild">Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#MikołajWild">Jak powiedziałem, ustawa, którą się dzisiaj zajmujemy, wprowadza kilka zmian do ustawy o kontroli niektórych inwestycji. Pierwsza i tak naprawdę najistotniejsza zmiana, która znajduje się w nowelizacji, to rozszerzenie katalogu inwestycji objętych zakresem ustawy o produkcję renu oraz wydobywanie i przerób rud metali wykorzystywanych do wytwarzania materiałów wybuchowych, broni i amunicji oraz wyrobów i technologii o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym. Jak powiedziałem, wcześniejszy katalog nie uwzględniał przedsiębiorstw o dość podstawowym znaczeniu dla gospodarki i bezpieczeństwa państwa. I stąd ta nowelizacja. Jak pozwoliłem sobie przed chwilą wskazać, ustawa we wcześniejszym brzmieniu nie ujmowała takich podmiotów jak np. KGHM. O sytuacji w KGHM możecie się państwo dowiedzieć, korzystając z powszechnie dostępnych informacji.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#MikołajWild">Pozostałe zmiany mają na celu usprawnienie działania mechanizmów przewidzianych w ustawie. Służy temu wprowadzenie terminu przewidzianej w ustawie o kontroli niektórych inwestycji rekomendacji komitetu konsultacyjnego, która zapewnia uwzględnienie szerokiego zakresu różnych opinii przed podejmowaniem sprzeciwu przewidzianego w ustawie o kontroli niektórych inwestycji. Chodzi o sytuacje, kiedy niektóre czynności prawne są blokowane ze względu na ochronę interesu publicznego. Tak więc zapis dotyczący możliwości zwrócenia się do komitetu konsultacyjnego został poszerzony o możliwość wyznaczenia terminu, w jakim komitet konsultacyjny powinien wydać rekomendację.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#MikołajWild">Kolejną istotną zmianą jest też rozszerzenie zakresu kompetencji komitetu konsultacyjnego, czyli ciała, którego celem jest możliwie wszechstronna analiza zagadnień objętych zakresem ustawy, o możliwość przedstawiania opinii w sprawach określonych przez organ kontroli, tzn. organ, któremu zostały powierzone kontrole niektórych inwestycji.</u>
<u xml:id="u-17.4" who="#MikołajWild">Kolejna zmiana polega na dokooptowaniu do katalogu podmiotów wchodzących w skład komitetu konsultacyjnego nowych ministrów wymienionych w ustawie o działach administracji.</u>
<u xml:id="u-17.5" who="#MikołajWild">Gdyby były jakieś wątpliwości dotyczące szczegółów, to oczywiście z przyjemnością się do nich odniosę. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#AndrzejStanisławek">Dziękuję bardzo, Panie Ministrze.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#AndrzejStanisławek">Bardzo proszę pana mecenasa Szymona Giderewicza, jako przedstawiciela Biura Legislacyjnego, o ustosunkowanie się do prawnych aspektów ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#SzymonGiderewicz">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#SzymonGiderewicz">Wysoka Komisjo! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#SzymonGiderewicz">Biuro Legislacyjne nie przygotowało opinii na temat rozpatrywanej dziś ustawy, ale dotychczasowa analiza przepisów upoważnia nas do sformułowania uwag dwojakiego rodzaju. Pierwszy rodzaj uwag to uwagi o charakterze technicznolegislacyjnym, dotyczącym doprecyzowania odesłań, skreślenia zbędnych powtórzeń czy też użycia adekwatnych określeń. Ewentualne propozycje poprawek w tym zakresie miałyby jedynie charakter redakcyjny i ich wprowadzanie na obecnym etapie prac legislacyjnych nad ustawą byłoby uzasadnione o tyle, o ile Senat zdecydowałby się na wprowadzenie innych, istotniejszych merytorycznych czy też zasadniczych poprawek.</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#SzymonGiderewicz">Poza zgłoszeniem uwag o charakterze technicznolegislacyjnym – oczywiście, jeżeli będzie taka potrzeba, to służę ich szczegółowym omówieniem – chciałbym zwrócić uwagę Wysokiej Komisji także na problem vacatio legis rozpatrywanej dziś ustawy. Ta kwestia pojawiła się już w wypowiedzi pana ministra. Rozpatrywana dziś ustawa obejmuje swym zakresem podmioty pozyskujące ren i podmioty prowadzące działalność w zakresie wydobywania rud metali wykorzystywanych do wytwarzania materiałów wybuchowych, broni i amunicji oraz wyrobów i technologii o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym. Można mieć wątpliwości co do tego, czy zakładane jednodniowe vacatio legis jest adekwatnym okresem spoczywania ustawy. Należy pamiętać, że konstytucyjne podwyższone wymogi co do vacatio legis ustaw regulujących działalność gospodarczą są szczególnie akcentowane przez orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego. Standardowy termin wejścia w życie przepisów powszechnie obowiązujących to 14 dni od dnia ich ogłoszenia. Termin krótszy powinien być należycie uzasadniony. Takie uzasadnienie, jak rozumiem, przedstawił pan minister, ale oczywiście do Wysokiej Komisji należy ocena tego, czy to uzasadnienie jest wystarczające, aby odstąpić od standardu 14-dniowego okresu spoczywania ustawy. W naszej ocenie istnieją wątpliwości. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#AndrzejStanisławek">Dziękuję bardzo, Panie Mecenasie.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#AndrzejStanisławek">Otwieram dyskusję.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#AndrzejStanisławek">Bardzo proszę panów senatorów o zadawanie pytań.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#AndrzejStanisławek">Bardzo proszę, pan senator Mieczysław Augustyn.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#MieczysławAugustyn">Panie Ministrze, niestety nie miałem szansy zajrzeć do ustawy matki i przyjrzeć się dokładnie tej kwestii, dlatego być może będę pytał o sprawy podstawowe.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#MieczysławAugustyn">Ustawa o kontroli niektórych inwestycji, sądząc po jej tytule, dotyczy inwestycji, wobec czego chcę zapytać: czy skoro kwestia dotyczy KGHM, to czy KGHM zainwestował, przymierza się do inwestycji, czy też podejmuje inne działania, które można nazwać inwestycjami w zakresie renu i tych rud metali? Nie mamy możliwości kogokolwiek o cokolwiek zapytać ani nawet skonfrontować pańskich odpowiedzi z kimkolwiek, więc prosiłbym o przybliżenie tej kwestii. To po pierwsze.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#MieczysławAugustyn">Po drugie, chciałbym, żeby pan minister powiedział, o jakie ewentualne zagrożenia chodzi, co się może wydarzyć, co się może dziać. Bo to prawda, że niektóre posunięcia wymagają kontroli. Niedawno przeczytałem, na jakich warunkach podpisaliśmy umowę na dostawę niektórych surowców – znacząco powyżej aktualnych cen, o czym nikt nie się dowiedział. Nikt tego nie kontrolował, może szkoda. Kiedyś Pawlakowi zarzucaliśmy, że przez całe lata mieliśmy droższy gaz, a okazuje się, że proceder podobno trwa w najlepsze pod nowymi rządami, jeśli wierzyć mediom, bo pewnie nie podlega to kontroli tej ustawy. Tak więc prosiłbym o przybliżenie tych dwóch kwestii.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#AndrzejStanisławek">Bardzo proszę, Panie Ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#MikołajWild">Szanowni Państwo! Panie Senatorze!</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#MikołajWild">Nazwa ustawy o kontroli niektórych inwestycji może być dość myląca. To jest jedna z ostatnich ustaw poprzedniego rządu, procedowanych pod koniec zeszłego roku. Wbrew jej nazwie nie chodzi o inwestycje dokonywane przez niektóre podmioty np. w ren. Tak naprawdę chodzi o ochronę pewnych podmiotów gospodarczych, które zajmują się pewną działalnością ściśle związaną z interesem publicznym. Zatem nie mówimy o inwestycjach KGHM, mówimy o nabywaniu akcji KGHM czy też innych spółek objętych ustawą, które może doprowadzić do przejęcia kontroli nad spółką przez podmioty, które niekoniecznie muszą kierować się interesem publicznym i respektować interes publiczny Rzeczypospolitej. Chodzi o ochronę przed tzw. wrogimi przejęciami.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#AndrzejStanisławek">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#AndrzejStanisławek">Podobna sytuacja dotyczyła „Puław”, Grupy Azoty.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#MikołajWild">Dokładnie tak. To jest ten rodzaj zagrożeń. Nie chodzi o kontrolę nad inwestycjami KGHM, tylko o objęcie kontrolą decyzji inwestorskich związanych z inwestowaniem w akcje niektórych podmiotów gospodarczych. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#AndrzejStanisławek">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#AndrzejStanisławek">Bardzo proszę, czy są jeszcze pytania?</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#Gloszsali">A ten ren to co to jest?</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#AndrzejStanisławek">To jest pierwiastek ziem rzadkich.</u>
<u xml:id="u-26.4" who="#KazimierzKleina">Czy ja mogę?</u>
<u xml:id="u-26.5" who="#AndrzejStanisławek">Tak.</u>
<u xml:id="u-26.6" who="#AndrzejStanisławek">Pan senator.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#KazimierzKleina">Ten ren… Gdyby można prosić o informację… W art. 1 jest mowa o produkcji renu, a ten ren to… Przepraszam, ale nie czuję się kompetentny…</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#Gloszsali">Jest profesor.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#AndrzejStanisławek">Bardzo proszę, pan profesor senator Probierz.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#KrystianProbierz">Powiem parę słów na temat renu. Jesteśmy jednym z nielicznych producentów tego pierwiastka. Występuje on jako domieszka pośród łupków miedzionośnych. Mogę powiedzieć tylko tyle, że ren ma własności bardzo podobne do własności platyny, ma nawet podobną gęstość. Jest to srebrzysty metal o wielu zastosowaniach. Bazując na swojej wiedzy, mogę powiedzieć, że jest używany np. do produkcji wirników w turbinach rakietowych, w silnikach odrzutowych. Ma bardzo duże znaczenie strategiczne. Używa się go w nowej technologii związanej z odrzutowcami. Jest także stosowany w produkcji niewidzialnych samolotów wykonanych w technologii stealth itd.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#KrystianProbierz">Jest to pierwiastek, który nie tworzy własnych minerałów, własnych skupień. Jest pozyskiwany w czasie produkcji miedzi, współwystępuje w łupkach miedzionośnych. Powiadam: nie tworzy własnych minerałów. Jesteśmy chyba w pierwszej piątce na świecie, jeśli chodzi o możliwości produkcyjne tego metalu. Zdolność produkcyjna Polski wynosi kilka ton na rok, a w skali światowej zdolność produkcyjna wynosi kilkanaście ton. Jest to bardzo rzadki, bardzo cenny pierwiastek. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#AndrzejStanisławek">Dziękuję bardzo, Panie Profesorze.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#AndrzejStanisławek">Czy są jeszcze pytania?</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#KazimierzKleina">Czy w związku z renem też istnieją jakieś zagrożenia? Bo prawdę mówiąc, trudno mi zrozumieć, co jest istotą… Jest ta ustawa, w której na pierwszym miejscu pojawił się ten ren – pierwiastek, którego nie znam. Pan profesor wyjaśnił jego zastosowanie. Rozumiem, że KGHM jest producentem renu. Tak?</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#Gloszsali">Tak, zgadza się.</u>
<u xml:id="u-31.2" who="#KazimierzKleina">Tak?</u>
<u xml:id="u-31.3" who="#Gloszsali">Chyba spółka córka, ale to jest nieistotne.</u>
<u xml:id="u-31.4" who="#KazimierzKleina">Czy z renem również są związane jakieś istotne zagrożenia, o których mówił pan minister? Bo wszyscy mówimy takimi półsłówkami, prawda?</u>
<u xml:id="u-31.5" who="#AndrzejStanisławek">Właśnie, Panie Ministrze…</u>
<u xml:id="u-31.6" who="#KazimierzKleina">Rozumiem, że prawdopodobnie nie możemy czegoś wyjaśnić. Nie chciałbym składać wniosku o… To jest rola pana przewodniczącego.</u>
<u xml:id="u-31.7" who="#AndrzejStanisławek">O utajnienie.</u>
<u xml:id="u-31.8" who="#KazimierzKleina">Żebyśmy mogli sobie to tak szczerze wyjaśnić. A tak, po prostu…</u>
<u xml:id="u-31.9" who="#AndrzejStanisławek">Proszę powiedzieć, Panie Ministrze, tyle…</u>
<u xml:id="u-31.10" who="#KazimierzKleina">Mówimy cały czas o różnych sytuacjach…</u>
<u xml:id="u-31.11" who="#AndrzejStanisławek">…ile może pan powiedzieć bez utajniania.</u>
<u xml:id="u-31.12" who="#KazimierzKleina">Bo przecież każdy z nas ma dostęp do informacji, które są, że tak powiem…</u>
<u xml:id="u-31.13" who="#Gloszsali">…tajne.</u>
<u xml:id="u-31.14" who="#KazimierzKleina">…tajne. Nie mówię, że jestem przeciwny tej ustawie, tylko że chciałbym wiedzieć…</u>
<u xml:id="u-31.15" who="#AndrzejStanisławek">Rozumiemy, Panie Senatorze.</u>
<u xml:id="u-31.16" who="#KazimierzKleina">…co się dzieje. Wszyscy mówią półsłówkami, pewnie obawiając się tego, że skoro to posiedzenie jest transmitowane w internecie, to może zdradzimy, nie daj Boże, jakąś tajemnicę państwową. No nie wiem, o co tu chodzi.</u>
<u xml:id="u-31.17" who="#AndrzejStanisławek">Ale pan minister już wszystko powiedział.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#MikołajWild">Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#MikołajWild">Może przybliżę odrobinę kontekst ustawy o kontroli niektórych inwestycji.</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#MikołajWild">Musimy mieć świadomość tego, że ustawa o kontroli niektórych inwestycji stanowi pewną ingerencję w rynek. Ingerencje, które mogą być dokonywane na jej podstawie, mają wpływ nie tylko na podmioty, które należą w większości do Skarbu Państwa, lub podmioty, nad którymi Skarb Państwa posiada kontrolę, ale i na podmioty prywatne. Zagadnienia zawarte w tej ustawie są również objęte regulacjami unijnymi. Toczy się bardzo ożywiona debata na temat dopuszczalnego zakresu ochrony przed wrogimi przejęciami z punktu widzenia prawa unijnego. Istnieją wątpliwości co do tego, czy dopuszczalne jest wymienianie w ustawie konkretnych podmiotów, dlatego KGHM pozwoliłem sobie wskazać jedynie przykładowo. O przedsiębiorstwach o strategicznym znaczeniu dla interesu publicznego i gospodarki mówimy w ustawie w sposób opisowy, nie przewidujemy listy. Lista podmiotów, które spełniają te przesłanki, zostanie ustalona w oddzielnym rozporządzeniu. To jest jeden z aspektów, które należałoby uwzględnić.</u>
<u xml:id="u-32.3" who="#MikołajWild">Drugi aspekt, który należałoby uwzględnić, to fakt, że KGHM rzeczywiście zajmuje się również produkcją renu. I z tego względu KGHM będzie, w naszej ocenie, podpadał pod ten przepis, razem z wszystkimi innymi podmiotami, które produkują bądź będą produkować ren. A to, że zostaną objęte kontrolą, zostało zawarte w ustawie. Chcę podkreślić, że potrzeba uchwalenia ustawy o kontroli niektórych inwestycji była już sygnalizowana od dłuższego czasu, czego zwieńczeniem było uchwalenie ustawy o kontroli niektórych inwestycji pod koniec ostatniej kadencji. W tej nowelizacji chodzi o to, żeby ustawa działała skuteczniej, żeby żadna z kluczowych inwestycji nie umknęła naszej uwadze i żeby żaden z podmiotów, które mają kluczowe znaczenie dla gospodarki narodowej i dla bezpieczeństwa państwa, nie został wrogo przejęty, na przykład przez podmioty zagraniczne.</u>
<u xml:id="u-32.4" who="#MikołajWild">Nie wiem, czy zostałem dostatecznie zrozumiany…</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#AndrzejStanisławek">Mam pytanie do pana ministra. Chodzi mi o doprecyzowanie. Czy jeżeli przedsiębiorstwo jest całkowicie prywatne, ale zajmuje się tą produkcją i przerobem, to nie może zostać sprzedane bez zgody Skarbu Państwa?</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#MikołajWild">Nie mogą zajść pewne określone zmiany w akcjonariacie takiego przedsiębiorstwa bez kontroli przewidzianej w ustawie o kontroli niektórych inwestycji. Taki jest sens tej ustawy: żeby pewne ruchy własnościowe w zakresie niektórych spółek, nawet prywatnych – to trzeba sobie powiedzieć, nawet prywatnych – nie zachodziły w sposób całkowicie wolny od kontroli przewidzianej w tej ustawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#AndrzejStanisławek">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#AndrzejStanisławek">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#WładysławKomarnicki">Panie Ministrze, mam do pana pytanie. W świetle pańskich słów zastanawiam się… Na ziemi lubuskiej są ogromne złoża miedzi, pan zapewne o tym wie – chodzi o Krosno Odrzańskie… przepraszam, przede wszystkim o Nową Sól – i prowadzone są już bardzo zaawansowane prace geologiczne przez firmę kanadyjską, bo KGHM, z niewiadomych mi oczywiście do dnia dzisiejszego przyczyn, nie rozpoczął badań, zainwestowane są duże pieniądze.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#WładysławKomarnicki">Czy w świetle tego, co pan mówi, ta kanadyjska firma, jako firma zagraniczna, będzie podlegała specjalnej weryfikacji i kontroli państwa?</u>
<u xml:id="u-36.2" who="#Gloszsali">To jest konkretne pytanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#MikołajWild">Jeżeli będzie się zajmowała…</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#WładysławKomarnicki">Zajmuje się.</u>
<u xml:id="u-37.2" who="#MikołajWild">…produkcją renu bądź wydobywaniem i przerobem rud metali wykorzystywanych do wytwarzania materiałów…</u>
<u xml:id="u-37.3" who="#WładysławKomarnicki">Tak, to są potężne złoża miedzi.</u>
<u xml:id="u-37.4" who="#MikołajWild">…to tak. Zmiany w akcjonariacie tej spółki również będą objęte kontrolą.</u>
<u xml:id="u-37.5" who="#MikołajWild">To jest pewna forma troski państw europejskich nie tylko o ich interes gospodarczy, ale i bezpieczeństwo gospodarcze i narodowe.</u>
<u xml:id="u-37.6" who="#WładysławKomarnicki">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#AndrzejStanisławek">Bardzo proszę, pan senator Probierz.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#KrystianProbierz">Chciałbym tylko dopowiedzieć, że może to być związane z troską Unii o zabezpieczenie dostaw takich surowców. Powstała lista pierwiastków, metali krytycznych – to może mieć związek z tym. Po prostu Unia przeanalizowała, i to całkiem niedawno, jakie ma możliwości pozyskiwania, proszę państwa, różnego rodzaju pierwiastków istotnych dla współczesnych technologii. Nie zdajemy sobie sprawy, jakie metale są w naszych komórkach, w małych ilościach.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#Gloszsali">Słyszałem o tym.</u>
<u xml:id="u-39.2" who="#KrystianProbierz">Powiem o tym w ramach dopowiedzenia: o sprawie zrobiło się głośno, gdy japońskie firmy chciały zakupić pewne pierwiastki, a właścicielami złóż okazali się Chińczycy. No i Chińczycy nie sprzedali, mówiąc: sami nie mamy. Wtedy sporządzono listę strategicznych pierwiastków, metali. I trzeba powiedzieć, że wygląda ona bardzo niekorzystnie dla krajów Unii – w większości jesteśmy uzależnieni od dostaw. Po prostu górnictwo czy pozyskiwanie tych metali, tych pierwiastków, nie stanowiło głównego przedmiotu troski twórców polityki unijnej. Teraz się to troszkę zmieniło. Dziękuję. Przepraszam za…</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#AndrzejStanisławek">Dziękujemy bardzo.</u>
<u xml:id="u-40.1" who="#AndrzejStanisławek">Pan senator Augustyn. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#MieczysławAugustyn">Nie mamy dostępu do materiałów sejmowych, ale z wypowiedzi obu panów, pana senatora i pana ministra, wynika, że działamy w zgodzie z pewnymi intencjami, które przyświecają Unii. Ale czy działamy w zgodzie z unijnym prawem? Powinniśmy to tutaj usłyszeć, to musi wybrzmieć. Prawda? Czy ta ustawa jest zgodna z prawodawstwem Unii Europejskiej, która, jak wiadomo, bardzo pilnuje warunków wolnej konkurencji w obszarze wspólnego rynku. Prosiłbym o jednoznaczną odpowiedź w tej kwestii.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#MikołajWild">Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-42.1" who="#MikołajWild">W naszej ocenie jest ona zgodna z prawem Unii. Od razu muszę powiedzieć, że widzimy pewne niedoskonałości ustawy o kontroli niektórych inwestycji. W naszej ocenie ta ustawa wymaga pewnych korekt, ponownego przemyślenia. Taka nowelizacja też jest przewidywana. A zmiana, która została zaproponowana, trzyma się ściśle, w naszej ocenie, tego, na co Unia pozwala. Ustawa odnosi się renu, który, jak zostało powiedziane, w dokumentach europejskich jest uznawany za pierwiastek strategiczny.</u>
<u xml:id="u-42.2" who="#MieczysławAugustyn">Może pan mecenas wypowiedziałby się w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#AndrzejStanisławek">Bardzo proszę, Panie Mecenasie.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#SzymonGiderewicz">Z uwagi na tempo prac nad ustawą nie chciałbym się wypowiadać w sposób zero-jedynkowy. Ale gdyby miały się pojawić jakieś wątpliwości, to raczej w stosunku do ustawy matki, czyli ustawy o kontroli niektórych inwestycji. Być może ta ustawa wymagałaby jakiejś nowelizacji. Zmiany, które wprowadzają nowe podmioty, same w sobie nie wydają się sprzeczne z prawodawstwem unijnym, przy zastrzeżeniu, że ogólne mechanizmy wynikające z ustawy o kontroli niektórych inwestycji mogą rodzić tego rodzaju wątpliwości.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#AndrzejStanisławek">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-45.1" who="#AndrzejStanisławek">Bardzo proszę, pan senator Kleina.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#KazimierzKleina">Pan minister mówił, że istotną częścią tej ustawy będzie rozporządzenie, które zostanie wydane i w którym te wszystkie sprawy zostaną wyjaśnione. W związku z tym, że ta ustawa ma wejść w życie jutro – bo podejrzewam, że dzisiaj pan prezydent ją podpisze, jeżeli uchwalimy ją bez poprawek, a ze względu na jej wagę i zagrożenia, o jakich pan minister mówił, nie będzie zbędnej zwłoki ze strony pana prezydenta – rozumiem, że to rozporządzenie jest przygotowane i czeka na podpis. Ale skoro tak jest, to dlaczego nie zostało ono dołączone do projektu tej ustawy? Zawsze było tak, że do regulacji ustawowej, jeżeli wymagała ona rozporządzeń, były dołączane ich projekty. Czy ono jest w jakimś stopniu tajne? Rozumiem, że to rozporządzenie jest przygotowane, to jest oczywiste, bo inaczej nie byłoby tego tempa.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#MikołajWild">Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-47.1" who="#MikołajWild">Tekst rozporządzenia jest praktycznie gotowy. Jedyne, czego potrzebujemy, to potwierdzenie dotyczące jeszcze niektórych podmiotów – czy na pewno muszą zostać uwzględnione, ponieważ nie chcemy ingerować w rynek ani o metr za daleko. Zasadniczy zrąb rozporządzenia jest przygotowany, jest ono gotowe do wdrożenia, trwają jeszcze tylko ostatnie ustalenia i ostatnie analizy dotyczące katalogu podmiotów, które zostaną objęte zakresem ustawy. Bo trzeba mieć świadomość, że bez tego katalogu ustawa byłaby ułomna. Wcześniej, gdy ustawa o kontroli niektórych inwestycji została wprowadzona, wydanie rozporządzenia odłożono na przyszłość. Teraz mamy gotowy katalog. Pozwoliliśmy sobie nie poddawać go pod ogląd Wysokiej Izby, ponieważ musimy mieć pewność, że nie wykroczymy ani o metr poza to, co konieczne, a dokonywanie autokorekt byłoby, w naszej ocenie, dość niepoważne.</u>
<u xml:id="u-47.2" who="#MikołajWild">Jeżeli jakikolwiek podmiot – to jest uwaga dotycząca vacatio legis – uznałby, że uwzględnienie go w rozporządzeniu, objęcie go kontrolą jest niezasadne, przysługują mu oczywiście środki prawne, już na poziomie wdrażania ustawy.</u>
<u xml:id="u-47.3" who="#MikołajWild">Obecnie chcielibyśmy przesądzić samą konstrukcję, to znaczy to, że produkcja tak ważnych strategicznie pierwiastków jak ren i miedź, mających takie znaczenie dla bezpieczeństwa państwa, jest objęta ustawą i jest objęta zainteresowaniem, tak jak ma to miejsce w innych państwach.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#AndrzejStanisławek">Dziękujemy bardzo.</u>
<u xml:id="u-48.1" who="#AndrzejStanisławek">Pan senator Gawęda. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#AdamGawęda">Dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-49.1" who="#AdamGawęda">Panie Ministrze, będę mówił bardzo krótko z uwagi na ważność tej ustawy. Chciałbym tylko dopytać o pewną kwestię. Ze względu na bardzo dużą odpowiedzialność komitetu konsultacyjnego… Organ kontroli występuje do komitetu o to, żeby w wyznaczonym terminie przedstawił opinię. Proszę mi powiedzieć, ale bardzo króciutko, jak jest powoływany sam komitet konsultacyjny?</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#MikołajWild">W tym zakresie nowelizacja nie wprowadza zmian…</u>
<u xml:id="u-50.1" who="#AnnaMiazek">Jeżeli mogę, Panie Ministrze…</u>
<u xml:id="u-50.2" who="#MikołajWild">Dobrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#AnnaMiazek">Pan minister doskonale zna tę ustawę, ale ja jestem z departamentu, który dłużej zajmował się tą ustawą, tak że może powiem więcej na ten temat.</u>
<u xml:id="u-51.1" who="#AnnaMiazek">Komitet konsultacyjny powoływany jest przez organ kontroli, którym jest minister skarbu państwa. I ponieważ obecnie w składzie komitetu konsultacyjnego nie są uwzględnieni ministrowie, których ministerstwa zostały wprowadzone nową ustawą o działach administracji, należy doprecyzować ten zapis, bo nie ma m.in. ministra energii, ministra gospodarki morskiej. A ponieważ zakładamy, że spółki działające w tych obszarach również mogą zostać objęte kontrolą, ci ministrowie powinni być uwzględnieni i w razie czego wspomagać organ kontroli w decyzjach dotyczących… Bo wiąże się z tym jeszcze jedna kwestia. Do tej pory w ustawie była mowa tylko o tym, że komitet konsultacyjny wyraża opinię w formie ewentualnego sprzeciwu. A w ustawie jest mowa o pięciu czy sześciu rożnych rodzajach decyzji, które nie podlegają kontroli, a również są ważne. Dlatego zdecydowano, jak rozumiem – bo przecież to nie minister skarbu jest autorem tej zmiany… Chodzi o to, żeby wszystkie możliwe rodzaje decyzji były konsultowane przez pozostałe resorty.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#AndrzejStanisławek">Dziękujemy bardzo.</u>
<u xml:id="u-52.1" who="#AndrzejStanisławek">Nie widzę więcej zgłoszeń…</u>
<u xml:id="u-52.2" who="#KazimierzKleina">Mam jeszcze jedno pytanie.</u>
<u xml:id="u-52.3" who="#AndrzejStanisławek">Bardzo proszę, Panie Senatorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#KazimierzKleina">Wiem, że się spieszymy i raczej nie będziemy przeciągali tego posiedzenia dłużej niż do 10.00. Ta ustawa została uchwalona w lipcu ubiegłego roku, prawda? Nie była procedowana w jakimś nadzwyczajnym trybie, została przyjęta raczej bez większych emocji, jak pamiętam. Ale kiedy ona weszła w życie? Czy ona też weszła w życie dwa tygodnie po ogłoszeniu, czy od 1 stycznia?</u>
<u xml:id="u-53.1" who="#AnnaMiazek">Chyba 30 sierpnia.</u>
<u xml:id="u-53.2" who="#KazimierzKleina">Czyli okres vacatio legis był dość długi, tak?</u>
<u xml:id="u-53.3" who="#MieczysławAugustyn">Czy na mocy tej ustawy były już podejmowane jakieś działania ochronne, czy wystąpił taki przypadek?</u>
<u xml:id="u-53.4" who="#AnnaMiazek">Zastępca Dyrektora Departamentu Polityki Właścicielskiej w Ministerstwie Skarbu Państwa Anna Miazek: Nie, dlatego że tak na dobra sprawę ustawa do momentu wejścia w życie rozporządzenia określającego listę spółek jest martwa.</u>
<u xml:id="u-53.5" who="#KazimierzKleina">Czyli rozporządzenia…</u>
<u xml:id="u-53.6" who="#AnnaMiazek">…nie było.</u>
<u xml:id="u-53.7" who="#KazimierzKleina">…do tamtej ustawy z lipca zeszłego roku jeszcze nie ma?</u>
<u xml:id="u-53.8" who="#AnnaMiazek">Nie.</u>
<u xml:id="u-53.9" who="#KazimierzKleina">Rozumiem, że to rozporządzenie zostanie na dniach przyjęte? Pewnie w poniedziałek, we wtorek, tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#AnnaMiazek">Tego nie jesteśmy w stanie powiedzieć, gdyż jest to rozporządzenie Rady Ministrów. Rozporządzenie, jak pan minister powiedział, jest przygotowane, ale miejmy świadomość tego, że sporządzenie tej listy na pewno wywoła reakcję rynku, bo owszem, znajdą się na niej podmioty należące do Skarbu Państwa, ale również zupełnie inne podmioty, tak że trzeba naprawdę bardzo…</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#KazimierzKleina">Jasne, rozumiem. Ale skoro żeby przyjąć tę ustawę udało się tak szybko poderwać do pracy 460 posłów z całym aparatem, 100 senatorów z całym aparatem itd., to pewnie Rada Ministrów, która jest trochę mniejszym ciałem, zadziała w tej materii jeszcze sprawniej niż my. Też tak pani myśli?</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#AndrzejStanisławek">Mam jeszcze takie krótkie pytanie: co to znaczy reakcja rynku? Czy to znaczy spadek czy wzrost wartości akcji?</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#AnnaMiazek">A tego to nie wiem.</u>
<u xml:id="u-57.1" who="#AndrzejStanisławek">Będzie to jakaś reakcja, tak?</u>
<u xml:id="u-57.2" who="#AnnaMiazek">Jeżeli spółka znajdzie się na liście… Bo chodzi o to, że chociaż sporządziliśmy… to znaczy nie my, tylko ustawodawca sporządził listę rodzajów działalności gospodarczej, które mogłyby być chronione, to nie oznacza to, że wszystkie podmioty, które zajmują się taką działalnością, muszą się na tej liście znaleźć. W ustawie jest mowa o skali działalności, o ewentualnym wpływie na rynek. Na liście znajduje się na przykład sprzedaż energii. Większość podmiotów, zarówno tych należących do nas, jak i innych, ma gdzieś wpisaną sprzedaż energii, przy czym stanowi ona 0,1% ich działalności, nie mówiąc już o skali kraju. Tak że fakt, że ktoś coś robi, nie oznacza, że znajdzie się na liście.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#AndrzejStanisławek">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#KazimierzKleina">Nie mam już więcej pytań, tylko prośbę do pana przewodniczącego, żeby po prostu poinformować nas, senatorów – kiedy otrzyma pan taką informację z ministerstwa – kiedy wejdzie w życie to rozporządzenie. Czy okaże się, że nie można było uchwalić tej ustawy na następnym, lutowym posiedzeniu, że rzeczywiście mieliśmy do czynienia z nadzwyczajną sytuacją? Mam nadzieje, że to rozporządzenie zostanie uchwalone w przyszłym tygodniu, już nie mówię, że w poniedziałek.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#AndrzejStanisławek">Czy jest taka możliwość, Panie Ministrze, abyśmy otrzymali taką informację, łącznie z listą przedsiębiorstw, które zostały wpisane?</u>
<u xml:id="u-60.1" who="#KazimierzKleina">Panie Przewodniczący, to będzie w rozporządzeniu. Mnie chodzi tylko o to, żeby nam to nie umknęło, bo rozporządzeń jest dużo. Mam tylko prośbę, żeby…</u>
<u xml:id="u-60.2" who="#AndrzejStanisławek">Wiem, panu senatorowi chodzi o potwierdzenie, że tempo procedowania było uzasadnione.</u>
<u xml:id="u-60.3" who="#KazimierzKleina">Tak, dokładnie o to mi chodzi.</u>
<u xml:id="u-60.4" who="#AndrzejStanisławek">Dobrze, dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#MikołajWild">Oczywiście informacja o wejściu w życiu rozporządzenia będzie jawna, więc to…</u>
<u xml:id="u-61.1" who="#KazimierzKleina">To jest oczywiste. Chodzi tylko o to, żeby dotarła do nas informacja, bo rozporządzeń jest dużo i nie wszystkie…</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#AndrzejStanisławek">Prosimy, Panie Ministrze, o przekazanie informacji do komisji gospodarki narodowej.</u>
<u xml:id="u-62.1" who="#MikołajWild">Dobrze, oczywiście przekażemy.</u>
<u xml:id="u-62.2" who="#MieczysławAugustyn">Czy mogę?</u>
<u xml:id="u-62.3" who="#AndrzejStanisławek">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#MieczysławAugustyn">Czy czasem nie jest tak, że tego rodzaju akt prawny powinien być notyfikowany w Unii?</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#AnnaMiazek">On został przesłany do Unii. Jak tylko…</u>
<u xml:id="u-64.1" who="#MieczysławAugustyn">I jaka była reakcja?</u>
<u xml:id="u-64.2" who="#AnnaMiazek">Na razie odbyło się jedno spotkanie. Takich ustaw jest w Europie kilka. I tak na dobra sprawę one wszystkie budzą wątpliwości Unii Europejskiej, ale wszyscy maja świadomość, że zmierzamy w takim kierunku, że takie ustawodawstwo będzie pewnie musiało powstawać.</u>
<u xml:id="u-64.3" who="#AnnaMiazek">Na początku stycznia koledzy z Departamentu Prawnego byli w Unii i przedstawili nasze stanowisko, wyjaśniając, jak to wszystko wygląda. Na razie jest cisza. Nasze wyjaśnienia zostały przyjęte do wiadomości, nie wzbudziły specjalnych emocji. Teraz czekamy na ciąg dalszy.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#AndrzejStanisławek">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-65.1" who="#AndrzejStanisławek">Czy ktoś jeszcze chce zabrać głos w dyskusji?</u>
<u xml:id="u-65.2" who="#AndrzejStanisławek">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-65.3" who="#AndrzejStanisławek">Zamykam dyskusję.</u>
<u xml:id="u-65.4" who="#AndrzejStanisławek">Przechodzimy do głosowania nad ustawą.</u>
<u xml:id="u-65.5" who="#AndrzejStanisławek">Czy jest wniosek o odrzucenie ustawy?</u>
<u xml:id="u-65.6" who="#AndrzejStanisławek">Nie ma wniosku o odrzucenie ustawy.</u>
<u xml:id="u-65.7" who="#AndrzejStanisławek">Czy jest wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek?</u>
<u xml:id="u-65.8" who="#AndrzejStanisławek">Czy są jakieś poprawki? Czy ktoś wnosi jakieś poprawki?</u>
<u xml:id="u-65.9" who="#AndrzejStanisławek">W takim razie głosujemy nad przyjęciem ustawy bez poprawek?</u>
<u xml:id="u-65.10" who="#Gloszsali">Pan przewodniczący zgłasza taki wniosek, tak?</u>
<u xml:id="u-65.11" who="#AndrzejStanisławek">Tak, zgłaszam wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek.</u>
<u xml:id="u-65.12" who="#AndrzejStanisławek">Bardzo proszę, głosujemy nad przyjęciem ustawy bez poprawek.</u>
<u xml:id="u-65.13" who="#AndrzejStanisławek">Kto jest za?</u>
<u xml:id="u-65.14" who="#komentarz">(7)</u>
<u xml:id="u-65.15" who="#AndrzejStanisławek">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-65.16" who="#komentarz">(0)</u>
<u xml:id="u-65.17" who="#AndrzejStanisławek">Kto się wstrzymał od głosu?</u>
<u xml:id="u-65.18" who="#komentarz">(4)</u>
<u xml:id="u-65.19" who="#AndrzejStanisławek">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-65.20" who="#AndrzejStanisławek">Bardzo proszę, czy pan senator Adam Gawęda może być senatorem sprawozdawcą?</u>
<u xml:id="u-65.21" who="#AdamGawęda">Tak, tak.</u>
<u xml:id="u-65.22" who="#AndrzejStanisławek">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-65.23" who="#KazimierzKleina">Ale senatorowi Probierzowi łatwiej byłoby udzielić odpowiedzi…</u>
<u xml:id="u-65.24" who="#AndrzejStanisławek">Panie Senatorze Kleina, pana głos jest rzeczywiście…</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#KazimierzKleina">Przepraszam bardzo, senator Gawęda jest niewątpliwie kompetentnym senatorem, ale jedyną osobą zorientowaną w tej materii…</u>
<u xml:id="u-66.1" who="#AndrzejStanisławek">…jest pan profesor Probierz. Tak.</u>
<u xml:id="u-66.2" who="#KazimierzKleina">…jest pan profesor, więc pewnie będzie mu łatwiej wyjaśnić niektóre wątpliwości, a także przekazać ten tok myślenia na posiedzeniu…</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#AndrzejStanisławek">Słusznie.</u>
<u xml:id="u-67.1" who="#AndrzejStanisławek">Panie Senatorze Probierz, czy pan zgodziłby się być senatorem sprawozdawcą?</u>
<u xml:id="u-67.2" who="#KazimierzKleina">Przepraszam jeszcze raz senatora Gawędę.</u>
<u xml:id="u-67.3" who="#KrystianProbierz">Tak.</u>
<u xml:id="u-67.4" who="#AndrzejStanisławek">Dobrze, dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-67.5" who="#AndrzejStanisławek">W takim razie pan profesor senator Probierz będzie senatorem sprawozdawcą.</u>
<u xml:id="u-67.6" who="#AndrzejStanisławek">Zamykam posiedzenie Komisji Gospodarki Narodowej i Innowacyjności.</u>
<u xml:id="u-67.7" who="#AndrzejStanisławek">Dziękuję gościom, dziękuję panu ministrowi i panu mecenasowi.</u>
<u xml:id="u-67.8" who="#AndrzejStanisławek">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 9 minut 56)</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>