text_structure.xml
17.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 8 minut 15)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy zastępca przewodniczącego Tadeusz Romańczuk)</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#TadeuszRomańczuk">Dzień dobry państwu. Jest 8.15, więc rozpoczynamy.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#TadeuszRomańczuk">Witam państwa, panie i panów senatorów. Witam pana ministra i panią dyrektor. Dzień dobry.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#TadeuszRomańczuk">Otwieram posiedzenie Komisji Budżetu i Finansów Publicznych.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#TadeuszRomańczuk">Do rozpatrzenia mamy wniosek złożony na posiedzeniu plenarnym Senatu, wniosek do druku senackiego nr 441.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#TadeuszRomańczuk">Czy są uwagi do porządku obrad? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#TadeuszRomańczuk">Nie ma też osób, które zajmują się działalnością lobbingową.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#TadeuszRomańczuk">W związku z tym przystępujemy do realizacji porządku obrad.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#TadeuszRomańczuk">Czy są wnioskodawcy? Nie ma. Bo poprawkę zgłosił pan senator Martynowski…</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#Gloszsali">Tak, senator Martynowski.</u>
<u xml:id="u-3.9" who="#TadeuszRomańczuk">Bardzo proszę, Panie Ministrze, o wypowiedź na temat zgłoszonej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#WiesławJanczyk">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#WiesławJanczyk">Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#WiesławJanczyk">Stanowisko rządu w tej sprawie jest pozytywne. Poprawka w istocie doprecyzowuje regulacje dotyczące pewnego etapu obrotu alkoholem skażonym, polegającego na jego dystrybucji od podmiotu, który go wytworzył bądź zrealizował import w tej sferze. Ta możliwość uzyskania precyzyjnej informacji na temat dystrybucji tego środka… W przypadku sprzedaży ilości większych niż 20 litrów i mocy tego alkoholu powyżej 50% powstaje nowy obowiązek – rejestracji osób, które nabyły ten alkohol skażony.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#WiesławJanczyk">Takie zapotrzebowanie występuje z uwagi na stwierdzoną dużą skalę obrotu tego rodzaju płynami w szarej strefie. Dzięki proponowanej zmianie służby celne będą miały pełniejszy dostęp do informacji o osobach bądź podmiotach, które w sposób, że tak powiem, nieuzasadniony nabywałyby ten alkohol. Wydaje się to potrzebne z uwagi na fakt, że od początku stycznia 2015 r. do połowy roku 2016, tj. do 31 czerwca, na paragony sprzedano ok. 11,7 miliona litrów 100% alkoholu etylowego i wyrobów wyprodukowanych na jego bazie. Tak więc jeśli weźmie się pod uwagę zarówno to, o czym mówiliśmy poprzednio w uzasadnieniu, czyli skalę importu alkoholu skażonego metodą tzw. węgierską, a jest to skala 5,5 miliona litrów rocznie, jak i ten wolumen sprzedaży wykonanej na paragony, widać, że jest podstawa do tego, żeby jednak zastosować to obostrzenie. Wydaje się, że ono nie będzie uciążliwe dla osób, które kupują alkohol skażony z myślą o, powiedziałbym, zwykłych celach, o wykorzystaniu go nie tyle przemysłowym, ile w małych zakładach, gdzie jest on potrzebny jako środek chemiczny do czyszczenia plam, urządzeń. Ta podstawowa ilość, czyli 20 litrów, w związku z którą zostanie utrzymany dotychczasowy stan regulacji, powinna być satysfakcjonująca i zadowalająca dla wszystkich, którzy muszą używać tego typu płynów do podstawowych celów technicznych w małych i średnich zakładach.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#WiesławJanczyk">Zmiana ta nie wprowadza zaś obowiązku dodatkowej rejestracji podmiotów, które nabywają ten towar na fakturę. Obowiązuje rejestracja przy zakupie tylko na paragon i w tym sensie ta niewielka… Mamy świadomość tego, że to pewna uciążliwość, ale ona praktycznie nie powinna powodować multiplikowania, podwajania czynności, tym bardziej że ten dość rozbudowany zapis pomija jakby cały proces rejestrowany też w innych systemach, zapisany przez służby celne w ustawach, które już weszły w życie. Wydaje się więc, że ta inicjatywa jest cenna. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#TadeuszRomańczuk">Dziękujemy, Panie Ministrze.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#TadeuszRomańczuk">Z pana słów wynika, że jest to dobra poprawka.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#TadeuszRomańczuk">A co na to pan mecenas? Bardzo prosimy o wypowiedź przedstawiciela Biura Legislacyjnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#SzymonGiderewicz">Dziękuję bardzo. Szymon Giderewicz.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#SzymonGiderewicz">Wysoka Komisjo! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#SzymonGiderewicz">Nie polemizując już w kwestii merytorycznej wartości poprawki, chcielibyśmy jednak zwrócić uwagę Wysokiej Komisji na fakt, że poprawka ta wykracza poza materię ustawy uchwalonej przez Sejm, a tym samym wykracza poza dopuszczalny zakres poprawki senackiej. Poprawka powinna, zgodnie z konstytucyjnymi wymogami, mieścić się w zakresie przedmiotowym i podmiotowym rozpatrywanej ustawy, ze względu na konstytucyjne przepisy dotyczące inicjatywy ustawodawczej, zasady trzech czytań projektu.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#SzymonGiderewicz">Rozpatrywana dziś ustawa przesądza o tym, że zwolnienie od akcyzy nie dotyczy alkoholu skażonego dodatkowymi środkami dopuszczonymi przez konkretne państwa członkowskie Unii Europejskiej, i jednocześnie nakłada obowiązek zgłoszenia rejestracyjnego na podmiot, który dokonuje nabycia wewnątrzwspólnotowego alkoholu etylowego całkowicie skażonego. Ta poprawka wprowadza całkiem nową instytucję, czyli rejestr sprzedawanego na terytorium kraju alkoholu skażonego i wyrobów zawierających taki alkohol, zgodnie z odpowiednią klasyfikacją wyrobów i usług. Stąd w naszej opinii wykracza ona poza zakres dopuszczalnej poprawki.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#SzymonGiderewicz">Tak więc nasza uwaga dotyczy nie tyle treści poprawki, ile trybu jej przyjęcia. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#TadeuszRomańczuk">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#TadeuszRomańczuk">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Tak.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#TadeuszRomańczuk">Bardzo proszę, Panie Senatorze Czerwiński.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#JerzyCzerwiński">Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#JerzyCzerwiński">To, co pan legislator tutaj stwierdził, jest oczywiste i dlatego chciałbym, żeby pan minister do tego się odniósł.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#JerzyCzerwiński">Ja jestem za tą poprawką, tylko mam pytanie: dlaczego tak późno żeście się państwo obudzili i dlaczego teraz państwo dodajecie to do treści? Powiedział pan, że to obostrzenie będzie dotyczyło tylko podmiotów, które nabywają na paragon, a nie na fakturę. Ale gdzie to jest w treści tej poprawki? Bo ja tego nie widzę, przynajmniej tak od razu, choć być może jest to ukryte gdzieś głębiej.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#JerzyCzerwiński">I kolejna kwestia, mianowicie treść ust. 8 dodawanego artykułu. Tu jest wyraźnie napisane: „Wpisu do rejestru nie dokonuje się w przypadku, gdy w wyniku sprzedaży wyrobów wskazanych w ust. 1 ich przewóz objęty został”… itd. Czy to rzeczywiście ma tak być, że wtedy, kiedy w jakimś celu, wydano jakieś przepisy? Czy nie byłoby prościej, że kiedy wydano te przepisy? Po co ten cel, skoro w takim wypadku to zawęża stosowanie i jest niezgodne z państwa intencją? Czy nie byłoby prościej w ten sposób: „Wpisu do rejestru nie dokonuje się w przypadku, gdy przewóz wyrobów wskazanych w ust. 1 objęty został systemem monitorowania”? Bez tego celu, bo wskazanie celu powoduje, że będziecie musieli państwo udowadniać ten cel za każdym razem.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#TadeuszRomańczuk">Dziękuję, Panie Senatorze.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#TadeuszRomańczuk">Pan senator Czarnobaj.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#LeszekCzarnobaj">Panie Przewodniczący! Panie Ministrze!</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#LeszekCzarnobaj">Jeśli można, mam techniczne pytanie do pana ministra. Bo oczywiście tak jak było powiedziane podczas dyskusji, szczególnie na pierwszym posiedzeniu komisji, które odbyliśmy, uważamy, że jest to ruch w dobrym kierunku. Uwzględniając jednak stanowisko pana legislatora i z punktu widzenia funkcjonalnego nasuwa się pytanie, co stoi na przeszkodzie, aby to była osobna inicjatywa. Bo tak to powinno wyglądać: inicjatywa Senatu i normalnie, zgodnie z prawem przeprowadzamy procedurę dotyczącą rozszerzenia poprawek o pewne uwagi i spostrzeżenia, które pan senator tutaj zgłasza. Chodzi o to, żeby był czas na spokojną debatę. Czy brak tej poprawki zepsuje projekt ustawy? Czy nie możemy powiedzieć tak: to uchwalamy, a jednocześnie, jako Komisja Budżetu i Finansów Publicznych, po dyskusji i przyjęciu uwag podejmujemy inicjatywę i uruchamiamy procedurę w normalnym trybie? Co to za problem? Według mnie chyba nie jest to problem.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#WiesławJanczyk">Dziękuję bardzo…</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#TadeuszRomańczuk">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#TadeuszRomańczuk">Proszę bardzo, Panie Ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#WiesławJanczyk">Panie Przewodniczący! Panowie Senatorowie!</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#WiesławJanczyk">Powiem tak: gdyby nie presja czasu, wiele dobrych inicjatyw w ogóle upadłoby, one nigdy nie zostałyby implementowane, nie zostałyby wprowadzone. Tyle mi mówi moje doświadczenie w pracy parlamentarnej. Oczywiście można sobie wyobrazić taką sytuację, w której powstaje zupełnie nowa inicjatywa, dokładnie w danym zakresie. Jeśli jednak chodzi o cały proces importu czy produkcji oraz sprzedaży, dystrybucji detalicznej czy też komercyjnej, to wydaje się, że jego logiczny ciąg został tutaj zachowany. Konsekwentnie i w sposób racjonalny realizujemy pewien zabieg uszczelnienia tych przepisów, co do tego nie ma żadnych wątpliwości.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#WiesławJanczyk">Zarzut o niekonstytucyjność w moim odczuciu… Nie kwestionuję go, choć nie jest pewne, czy ktokolwiek kiedykolwiek zaskarżyłby ten przepis, to doprecyzowanie. Gdyby tak się stało, to będzie wystarczająco dużo czasu na to, żeby przeprowadzić nowe postępowanie, np. na podstawie wniosku Senatu, inicjatywy komisji. Znaczenie czasu zaś przy tej skali nadużyć, jakie mają miejsce w tej sferze, jest bardzo istotne i na to pragnę zwrócić uwagę. Wiadomo, że wejście w życie tej regulacji o każdy tydzień, miesiąc wcześniej może mieć istotne znaczenie dla dowodów.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#WiesławJanczyk">Jeśli zaś chodzi o zapytanie pana senatora Czerwińskiego i jego wniosek, to wydaje się, że to jest słuszny wniosek i rzeczywiście można by było w tym ust. 3 zastosować…</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#Gloszsali">Ust. 8.</u>
<u xml:id="u-12.5" who="#MonikaJurkowska">W ust. 8.</u>
<u xml:id="u-12.6" who="#WiesławJanczyk">Przepraszam, w ust. 8.</u>
<u xml:id="u-12.7" who="#WiesławJanczyk">…Ust. 8 zastosować tę propozycję zmiany. Będziemy prosili też o stanowisko Biura Legislacyjnego w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#TadeuszRomańczuk">Bardzo proszę, pan legislator.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#TadeuszRomańczuk">Czy możemy to zrobić bez wnioskodawcy?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#SzymonGiderewicz">Wnioskodawcą był pan senator Martynowski, więc zgodnie z obowiązującą procedurą rozpatrywania poprawek tę poprawkę musiałby zmodyfikować sam pan senator, a komisja wyrazić zgodę na tę modyfikację. Tak więc na razie odnoszę się tylko do aspektu proceduralnego ewentualnej zmiany. Bez wnioskodawcy nie jesteśmy w stanie przeprowadzić takiej modyfikacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#WiesławJanczyk">Przepraszam bardzo, to ja się od razu… Nie wiem, czy pan senator przyjdzie na posiedzenie po to, żeby ewentualnie autoryzować tę zmianę, ale jeżeli nie, to my będziemy pozytywnie opiniować dotychczasową wersję.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#TadeuszRomańczuk">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#TadeuszRomańczuk">W związku z wypowiedzią pana mecenasa z Biura Legislacyjnego dotyczącą tego, że my jako komisja nie możemy modyfikować, ta poprawka pozostaje bez modyfikacji, jeśli chodzi o ust. 8.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#TadeuszRomańczuk">Czy ktoś z państwa chciałby się jeszcze wypowiedzieć?</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#JerzyCzerwiński">Ja mam jeszcze pytanie, pan minister sam rozpoczął temat. Faktura a paragon – chciałbym wiedzieć, gdzie tu jest o tym mowa.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#TadeuszRomańczuk">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#WiesławJanczyk">Otóż wpisu do rejestru nie dokonuje się, gdy sprzedaż potwierdzona jest fakturą. Nie chcemy tutaj…</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#MonikaJurkowska">I to wynika z ust. 8…</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#WiesławJanczyk">I to wynika z ust. 8.</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#WiesławJanczyk">Mamy zapisane tak: wpisu do rejestru nie dokonuje się, gdy sprzedaż potwierdzona jest fakturą. No, my uważamy, że rejestr faktur jest czymś, co służby fiskalne mogą łatwo sprawdzić, mają do tego dostęp i w tym wypadku zwolniliśmy podmioty, które dokonują obrotu tym towarem, z multiplikowania pewnych czynności ewidencyjnych. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#TadeuszRomańczuk">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#TadeuszRomańczuk">Na tym zakończyliśmy dyskusję.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#TadeuszRomańczuk">Bardzo proszę, przystępujemy do głosowania nad tą poprawką.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#SzymonGiderewicz">Najpierw wniosek o przyjęcie bez poprawek. Bo były dwa wnioski…</u>
<u xml:id="u-20.4" who="#TadeuszRomańczuk">A tak. Gdzie to mamy?</u>
<u xml:id="u-20.5" who="#SzymonGiderewicz">Tutaj jest zestawienie wniosków. Najpierw wniosek komisji, a później poprawka…</u>
<u xml:id="u-20.6" who="#TadeuszRomańczuk">Dobrze, w takim razie mamy dwa głosowania, bo pierwszy jest wniosek Komisji Budżetu i Finansów Publicznych o przyjęcie ustawy bez poprawek.</u>
<u xml:id="u-20.7" who="#TadeuszRomańczuk">Kto jest za przyjęciem ustawy bez poprawek?</u>
<u xml:id="u-20.8" who="#komentarz">(1)</u>
<u xml:id="u-20.9" who="#TadeuszRomańczuk">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-20.10" who="#komentarz">(5)</u>
<u xml:id="u-20.11" who="#TadeuszRomańczuk">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-20.12" who="#komentarz">(0)</u>
<u xml:id="u-20.13" who="#TadeuszRomańczuk">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-20.14" who="#TadeuszRomańczuk">I przystępujemy do drugiego głosowania.</u>
<u xml:id="u-20.15" who="#TadeuszRomańczuk">Kto jest za wnioskiem o wprowadzenie poprawki do ustawy? Proszę o podniesienie ręki.</u>
<u xml:id="u-20.16" who="#komentarz">(5)</u>
<u xml:id="u-20.17" who="#TadeuszRomańczuk">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-20.18" who="#komentarz">(1)</u>
<u xml:id="u-20.19" who="#TadeuszRomańczuk">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-20.20" who="#komentarz">(0)</u>
<u xml:id="u-20.21" who="#TadeuszRomańczuk">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-20.22" who="#TadeuszRomańczuk">Zakończyliśmy…</u>
<u xml:id="u-20.23" who="#Glosyzsali">Sprawozdawca.</u>
<u xml:id="u-20.24" who="#TadeuszRomańczuk">Aha, senatorem sprawozdawcą będzie senator Mróz.</u>
<u xml:id="u-20.25" who="#TadeuszRomańczuk">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-20.26" who="#TadeuszRomańczuk">Zamykam posiedzenie komisji…</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#LeszekCzarnobaj">Panie Przewodniczący, czy ja po zakończeniu mógłbym powiedzieć jedno zdanie? Żeby podczas debaty już nie zajmować…</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#Gloszsali">Nie.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#LeszekCzarnobaj">Nie, nie, nie, dzisiaj nie występuję, wczoraj się nawystępowałem.</u>
<u xml:id="u-21.3" who="#LeszekCzarnobaj">Chciałbym tylko pogratulować trybu uchwalania prawa w Polsce. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 8 minut 30)</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>