text_structure.xml 24.8 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 18 minut 01)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi Jerzy Chróścikowski)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#JerzyChróścikowski">Szanowni Państwo, pozwolicie, że otworzymy wspólne posiedzenie Komisji Budżetu i Finansów Publicznych z Komisją Rolnictwa i Rozwoju Wsi.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#JerzyChróścikowski">Mam zaszczyt poprowadzić to posiedzenie.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#JerzyChróścikowski">Dzisiaj mamy do rozpatrzenia jeden punkt: rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich oraz ustawy o zmianie ustawy o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich – druk senacki nr 459, druki sejmowe nr 1417 i 1418.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#JerzyChróścikowski">Witamy na naszym posiedzeniu pana ministra Rafała Romanowskiego i panią dyrektor Aleksandrę Szelągowską z Ministerstwa Rolnictwa. Więcej gości nie ma. Widzę państwa senatorów, przedstawiciela Biura Legislacyjnego i nasz sekretariat.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#JerzyChróścikowski">Państwo Senatorowie, pozwolicie, że poproszę pana ministra o wprowadzenie do zmian, które zostały zaproponowane w tej ustawie. To krótka zmiana, ale bardzo istotna. Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#RafałRomanowski">Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#RafałRomanowski">Dziękuję za udzielenie głosu.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#RafałRomanowski">Zmiana, tak jak pan przewodniczący powiedział, jest bardzo krótka. Najkrócej ujmując: zmiana w ustawie o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarczych umożliwia ubezpieczenie upraw rolnych od jednego lub kilku wybranych rodzajów ryzyka, przy zachowaniu możliwości skorzystania z dopłat do składki z budżetu państwa na maksymalnym poziomie, to jest 65%. W zmianie, która była w pierwszym projekcie, to znaczy w ustawie przyjętej przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej w grudniu 2016 r., było odwołanie się, jeżeli chodzi o dopłaty do tego ubezpieczenia na poziomie 65%, do art. 3, czyli do całego pakietu 10 ryzyk.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#RafałRomanowski">Aby zaktywizować, po pierwsze, postulaty ze strony producentów rolnych, po drugie, ze strony przedsiębiorstw, które podpisały z resortem rolnictwa umowy dotyczące realizacji tych zadań ustawowych… Wychodząc właśnie naprzeciw oczekiwaniom, doszliśmy do wniosku, że dopłata na poziomie 65% nie będzie uzależniona od art. 3, czyli od tych 10 wyszczególnionych ryzyk, ale od jednego do kilku rodzajów ryzyk. Nie ukrywam, że również po analizie tych umów, które zostały zawarte, i postulatów zgłaszanych przez organizacje rolnicze, przez Krajową Radę Izb Rolniczych, przez związki zawodowe, jak również przez przedstawicieli branży ubezpieczeniowej doszliśmy do wniosku, że skutki finansowe, które są zawarte w ustawie z grudnia… Aby je skonsumować, aby je zrealizować, należy przede wszystkim uaktywnić producentów rolnych, jeśli chodzi o ubezpieczenie ich produkcji i roślinnej, i zwierzęcej. Stąd właśnie rozebranie tego mechanizmu, zmiana algorytmu tak, aby rolnicy, producenci rolni mogli otrzymywać dopłatę na poziomie 65%, również ubezpieczając się od jednego ryzyka, wyszczególnionego w tym katalogu, czy też od większej liczby ryzyk. To, tak najkrócej ujmując, na tym polega.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#JerzyChróścikowski">Dziękuję, Panie Ministrze.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#JerzyChróścikowski">Jeśli mogę przedstawiciela Biura Legislacyjnego poprosić o opinię… Pan mecenas Gil.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#MichałGil">Dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#MichałGil">Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo! Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#MichałGil">Mam 2 uwagi do ustawy.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#MichałGil">Pierwsza dotyczy wzoru określającego wysokość dopłat do ubezpieczeń upraw rolnych. Na początku należy wyjaśnić, że takim warunkiem ogólnym, zasadą ogólną jest to, że dopłata wynosi 65% składki, ale pod warunkiem że ta składka nie jest droższa niż 9% sumy ubezpieczenia lub 12%, lub 15%. Te 12% i 15% zależą od jakości gleby. Ja to dalej w swoich wyjaśnieniach już będę pomijał, żeby nie zaciemniać sprawy. Na razie skupmy się na tych 9%. Czyli 65% składki, a składka nie może być większa niż 9% sumy ubezpieczenia. I teraz ta zasada, wyrażona w art. 5 ust. 2 ustawy, doznaje modyfikacji w kolejnych przepisach, a w szczególności w ust. 5 i 7. Zgodnie z ust. 5 wysokość dopłaty w pewnych okolicznościach, w pewnych warunkach wynosi iloraz… Proszę sięgnąć do ustawy, bo inaczej to trudno śledzić. Wynosi iloraz iloczynu wysokości dopłat określonej w przepisach wydanych na podstawie ust. 10 i odpowiednio liczby 9 – 12 i 15 pomińmy – oraz sumy ustalonych przez zakład ubezpieczeń stawek taryfowych ubezpieczenia od rodzajów ryzyka objętych ubezpieczeniem.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#MichałGil">Wysoka Komisjo, jeżeli podstawimy odpowiednie wartości do wzoru, to wynik tego działania daje nam wynik bez jednostki w postaci procenta. Dlaczego o tym mówię? Dlatego że co do zasady, jak powiedziałem, wartość dopłaty oznacza się jako pewien procent od wielkości składki. Ta wielkość składki powinna być zmodyfikowana.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#MichałGil">Żeby to lepiej wyjaśnić, podam to na przykładzie. Jeszcze raz przypomnę: jest zasada 65% dopłaty. A jeżeli dla takich, jak sądzę, być może typowych przypadków podstawimy iloczyn wysokości dopłat określonych w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, czyli 65%, i liczby 9, a suma ustalonych przez zakład ubezpieczeń stawek taryfowych wynosiłaby 10%, to wynik takiego równania wyniesie nam 58,5. Tyle. Oczywiście powinien wynosić 58,5%.</u>
          <u xml:id="u-6.6" who="#MichałGil">Aby osiągnąć ten efekt powinniśmy… To znaczy, możemy go bardzo łatwo osiągnąć poprzez zamienienie liczby 9, 12, lub 15 na 9%, 12% lub 15%. W ten sposób uda się tak sformułować przepis, aby wynik tego działania odpowiadał założeniom ustawodawcy. Tutaj mamy planszę. Jeżeli trzeba, to oczywiście jestem gotowy rozrysować te wzory i wszystko dokładnie przedstawić, ale wydaje mi się, że na tym etapie to chyba wystarczy. Dziękuję. To jest uwaga pierwsza.</u>
          <u xml:id="u-6.7" who="#MichałGil">Panie Przewodniczący, czy teraz druga?</u>
          <u xml:id="u-6.8" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-6.9" who="#MichałGil">I uwaga druga. Zarówno ust. 5, jak i ust. 7 odsyłają do przepisów wydanych na podstawie ust. 10. Wysoka Komisjo, takich przepisów wydanych na podstawie ust. 10 nie ma. A wynika to z tego powodu, że wysokość dopłat określonych w przepisach na 2017 r. została określona w przepisie wykonawczym wydanym na podstawie art. 5 ust. 4 ustawy w brzmieniu już nieistniejącym. A ponieważ tamto rozporządzenie ustawą z grudnia 2016 r. zostało utrzymane w mocy, więc ono wciąż obowiązuje. Wiemy, jakie są te stawki. Niestety nie mamy odesłania do tych przepisów.</u>
          <u xml:id="u-6.10" who="#MichałGil">I teraz: o ile ust. 5 i 7 bardzo dobrze zadziałają w latach przyszłych, dlatego że minister będzie wydawał rozporządzenie na podstawie ust. 10, o tyle w 2017 r. nie mamy tego rozporządzenia i musimy dodać przepis, który będzie mówił, że w 2017 r. korzystamy z tej wartości określonej na podstawie przepisu już nieobowiązującego. I ja taki przepis sformułowałem. On byłby dodany jako ust. 2 do art. 3. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#JerzyChróścikowski">Dziękuję panu mecenasowi.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#JerzyChróścikowski">Panie Ministrze, poproszę o odniesienie się do uwag Biura Legislacyjnego.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#RafałRomanowski">Panie Przewodniczący, Wysoka Komisjo, pozwoli pan, że pani dyrektor Szelągowska się odniesie, dobrze?</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#JerzyChróścikowski">Tak jest.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#JerzyChróścikowski">Proszę, Pani Dyrektor.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#AleksandraSzelągowska">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#AleksandraSzelągowska">Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#AleksandraSzelągowska">Otóż nie ma potrzeby po każdej liczbie 9, 12 bądź 15 wprowadzać procent, po 65 wprowadzać procent i później po sumie wynikającej z podsumowania 8 ryzyk również dawać procent, bo tam wszędzie są procenty. W związku z tym procenty dzielone na procenty dają procenty. W związku z tym nie ma innej opcji – jeżeli wyjdzie nam z algorytmu 58,2, to będzie to procent. Czyli nie będzie dotacja wynosiła wtedy, w przypadku podsumowania 8 ryzyk… Jeżeli to będzie 10%, a nie 9%, czyli przekroczy o 1%, to wtedy będzie obniżenie dotacji z 65% na 58,9%. W związku z tym zawsze będzie to procent. Tak to jest zapisane już w tej chwili. Może to potwierdzić przedstawiciel Polskiej Izby Ubezpieczeń. Tak to jest wpisane w OWU wszystkich 5 zakładów, które uczestniczą w 2017 r. w systemie dotacyjnych ubezpieczeń. Jest to procent. Tak że nie ma tutaj żadnych obaw, że procent znosi procent, bo jest to procent.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#AleksandraSzelągowska">A odnośnie do drugiej uwagi, dotyczącej konieczności, jak pan mecenas twierdzi, wprowadzenia przepisu przejściowego… Otóż takiej potrzeby nie ma, ponieważ my na rok 2017 na podstawie podstawowej ustawy, tej z 2005 r., określiliśmy w drodze rozporządzenia stawkę dotacji, wysokość dotacji na 65%. Obowiązuje ona przez cały 2017 r., dlatego że jest wprost określone w rozporządzeniu: stawka na 2017 r. My nie znosimy tego przepisu w ustawie. W związku z tym oczywiście na 2018 r. już będzie funkcjonowało 65%, a na rok 2017 65% funkcjonuje na podstawie rozporządzenia – przyjętego, określonego. I dlatego nie ma potrzeby wprowadzenia przepisów przejściowych.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#AleksandraSzelągowska">Omawiane to było bardzo szczegółowo podczas przygotowania projektu zmian. Jest to projekt rządowy, w związku z tym Rządowe Centrum Legislacji prześledziło bardzo dokładnie wszystkie niuanse, które wynikają z tej zmiany. Zapewniam, że nie ma tutaj żadnych przeciwwskazań, żeby w taki sposób były skonstruowane przepisy, jak również że brak przepisu przejściowego na 2017 r. nie powoduje, że w 2017 r. nie mamy stawki dotacji, bo wynosi ona 65%.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#JerzyChróścikowski">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#JerzyChróścikowski">Jeszcze pan legislator. Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#MichałGil">Najpierw do uwagi drugiej, dlatego że dużo łatwiej się do niej odnieść. Oczywiście ta stawka jest oznaczona na 2017 r. i jest ona oznaczona w wysokości 65%. To prawda, tylko że te 65% występuje w 2 znaczeniach – raz jako wysokość dopłaty, a raz jako element wzoru w ust. 5 i w ust. 7. I tam już niestety nie możemy skorzystać z tego rozporządzenia, z powodów, o których wcześniej powiedziałem.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#MichałGil">A teraz, jeśli pan przewodniczący pozwoli, podejdę na chwilę do tablicy i pokażę, o co mi chodzi z tymi procentami. To zajmie dosłownie 30 sekund czy minutę.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#komentarz">(Brak nagrania)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#JerzyChróścikowski">Proszę, Panie Legislatorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#MichałGil">A więc zgodnie ze wzorem zawartym zarówno w ust. 5 i w ust. 7 w liczniku mamy 65%… Jest to 65%, a nie 65, co wynika z treści §1 rozporządzenia, o którym rozmawialiśmy, z dnia 24 listopada 2016 r., który brzmi następująco: w 2017 r. dopłata do składki z tytułu ubezpieczenia ­ tu jest wskazane jakich roślin – wynosi 65%. Nie 65. A więc tutaj mam 65% razy 9, zgodnie ze wzorem. A co mamy w mianowniku? Sumę wszystkich składek. Dajmy na to, że to jest 10, ale to jest 10%. A skąd wiemy, że to jest 10%? Ano stąd, że w art. 5 w ust. 2 wskazano, w jaki sposób podaje się wysokość składek. I one są wyrażane jako procent od wielkości sumy ubezpieczenia. Teraz tak… Oczywiście ja sobie zdaję sprawę, że tutaj mamy „x”, a tu mamy „y”, ale to nam się później bardzo ładnie uprości. A więc teraz tak: procenty niezależnie od tego, czy tu mamy „x” czy „y”, nam się wyeliminują i na końcu zostaje jakaś wartość bez procenta. I procenta tutaj nie ma.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#MichałGil">Co się stanie, jeżeli dodamy ten procent, o którym ja mówię? Jak tu dodamy procent, to procent z „y” nam się zredukuje i zostanie „65x” razy ten współczynnik, który w omówionym przypadku, wynosi 58,5% od wartości składki. Wydaje mi się, że to powinno być rozstrzygające. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#AleksandraSzelągowska">Mogę, Panie Przewodniczący?</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#JerzyChróścikowski">Niech wypowiedzą się eksperci. Posłuchamy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#AleksandraSzelągowska">Może wytłumaczę, dlaczego my wprowadzamy ten cały algorytm. Po to, żeby tutaj nie było nigdy 10, tylko żeby było maksymalnie 9. Dlatego że gdybyśmy mieli jeszcze ryzyko suszy i ujemnych skutków przezimowania, to właśnie te składki windowałyby ryzyka powyżej dziesięciu, co powodowałoby obniżenie dotacji poniżej 65%. I całe to zamieszanie, które w tej chwili państwu przedstawiamy, polega na tym… Chodzi nam o to, żeby te 65% dotacji dla rolników zawsze zachować. Stąd też rozmontowanie częściowe algorytmu w mianowniku. Z 10 ryzyk sumy bierzemy tylko 8.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#Gloszsali">Ale osiem czego? 8%?</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#AleksandraSzelągowska">8 ryzyk… 8 ryzyk.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#MichałGil">8 ryzyk. Ale odnosimy ich sumę…</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#AleksandraSzelągowska">Sumy są w procentach.</u>
          <u xml:id="u-14.5" who="#MichałGil">Ich suma będzie wyrażona liczbą – dajmy na to 10, 6, 5 – a…</u>
          <u xml:id="u-14.6" who="#AleksandraSzelągowska">Procent.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#MichałGil">Nie, nie, nie.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#MichałGil">A procent „y” to jest właśnie… Przepraszam, oczywiście 5% z wartości sumy ubezpieczenia. I tyle. To, jakie wartości tam podstawimy, nie ma żadnego znaczenia dla tego, czy wzór jest prawidłowo zapisany, czy nie; czy tam powinny być procenty, czy ich tam być nie powinno.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#JerzyChróścikowski">Ja rozumiem, że spór musi rozstrzygnąć rząd i rząd musi wyrazić stanowisko. A my senatorowie chcemy wysłuchać, jakie jest stanowisko rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#RafałRomanowski">Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#RafałRomanowski">Oczywiście stanowisko jest jednoznaczne: nie przyjmujemy tych uwag, zależy nam na jak najpilniejszym uchwaleniu tej ustawy, która była nie tylko i wyłącznie przez senackie Biuro Legislacyjne rozpatrzona, ale również przez sejmowe, a wcześniej przez Rządowe Centrum Legislacji, jak również na wstępie procesu legislacyjnego przez Departament Prawno-Legislacyjny Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#JerzyChróścikowski">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#JerzyChróścikowski">Proszę, kto z państwa senatorów chciałby zabrać głos?</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#JerzyChróścikowski">Po kolei. Widzę: raz, dwa…</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#JerzyChróścikowski">Proszę, Panie Senatorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#JerzyCzerwiński">Panowie Przewodniczący! Wysokie Komisje!</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#JerzyCzerwiński">Ja mam pytanie właściwie do pana legislatora, ale także do rządu. Ja bardzo dokładnie pana rozumiem. Tu chodzi o jednostkę. Ta jednostka po prostu musi być. Dla mnie to jest oczywista oczywistość.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#JerzyCzerwiński">Ja to rozumiem w ten sposób, że moment uchwalenia tej ustawy nie wpływa na uprawnienia – ale proszę mnie ewentualnie wyprowadzić z błędu – bo on dotyczy wszystkich umów z 2017 r. A więc czy będziemy się spieszyć, czy nie będziemy się spieszyć, efekt będzie taki sam. A ma wyjść dobra ustawa, żebyśmy nie robili noweli do noweli. Więc po co się tak spieszymy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#JerzyChróścikowski">Pan senator Kleina. Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#KazimierzKleina">Panowie Przewodniczący!</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#KazimierzKleina">Uwagi, które przedstawił pan legislator, wymagają jednak trochę poważniejszego odniesienia się, niż tylko powiedzenie, że Biuro Legislacyjne Sejmu i biuro legislacyjne rządu to sprawdziły. Jeżeli są te uwagi, to trzeba je po prostu przeanalizować. Bo nawet w Biurze Legislacyjnym Sejmu czy rządu też mogli nie dostrzec tych problemów, na które zwraca pan uwagę.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#KazimierzKleina">Państwo mówicie tylko… Argument wasz jest tylko taki, że to sprawdziło Biuro Legislacyjne Sejmu i biuro legislacyjne rządu. No to nie są w ogóle argumenty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#JerzyChróścikowski">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#JerzyChróścikowski">Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos?</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#JerzyChróścikowski">Proszę, Panie Senatorze. Pan senator Czerwiński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#JerzyCzerwiński">Panie Przewodniczący, ja mimo wszystko może niezbyt wyraźnie postawiłem ten znak zapytania na końcu. Czy moment uchwalenia tej ustawy wpływa na uprawnienia rolników? Czy jak ją uchwalimy… Inaczej: czy jak wprowadzimy poprawki, a Sejm te poprawki za tydzień przyjmie, załóżmy, to czy to spowoduje w jakiś sposób zmniejszenie uprawnień rolników? Jeśli tam są podane sztywne terminy, to znaczy, są podane daty… Nie wiem już, jak prościej to wytłumaczyć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#JerzyChróścikowski">Dziękuję za pytanie.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#JerzyChróścikowski">Proszę pana ministra o udzielenie odpowiedzi.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#RafałRomanowski">Pani Dyrektor, bardzo proszę.</u>
          <u xml:id="u-24.3" who="#JerzyChróścikowski">Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#AleksandraSzelągowska">Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#AleksandraSzelągowska">Otóż faktycznie bardzo zależy nam na czasie, dlatego że sezon sprzedaży polis ubezpieczenia od przymrozków wiosennych zaczyna się 1 kwietnia. Ponieważ jest 2-tygodniowy okres karencji, a przymrozki wiosenne, według naszych definicji, które są niezmieniane i które obowiązują od 2005 r., to jest 15 kwiecień… Stąd też praktycznie jesteśmy już na styku terminów…</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#JerzyChróścikowski">Dlatego nie ma vacatio legis.</u>
          <u xml:id="u-25.3" who="#AleksandraSzelągowska">Dlatego ustawa nie ma vacatio legis, wchodzi w życie z dniem ogłoszenia. Przewidujemy, że ta zmiana ustawy zostanie ogłoszona na następny dzień po podpisaniu przez pana prezydenta.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#JerzyChróścikowski">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#JerzyChróścikowski">Czy ktoś z senatorów chciałby zabrać głos? A z gości? Też nie?</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#JerzyChróścikowski">Czy jest jakiś wniosek legislacyjny?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#TadeuszRomańczuk">Tak. Proszę o przyjęcie ustawy bez poprawek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#JerzyChróścikowski">Jest wniosek pana senatora o przyjęcie ustawy bez poprawek.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#JerzyChróścikowski">Czy ktoś ma inny wniosek?</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#JerzyChróścikowski">Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#WiesławKilian">Ja przejmuję poprawki zaproponowane przez pana legislatora.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#JerzyChróścikowski">Jest drugi wniosek o przejęcie poprawek. Obydwu czy jednej?</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#WiesławKilian">Obu.</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#JerzyChróścikowski">Pierwszej i drugiej, tak? Dobrze.</u>
          <u xml:id="u-30.3" who="#JerzyChróścikowski">Mamy 2 wnioski.</u>
          <u xml:id="u-30.4" who="#JerzyChróścikowski">Ponieważ nie ma więcej wniosków, przejdziemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-30.5" who="#JerzyChróścikowski">Najdalej idący jest wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek. Tak?</u>
          <u xml:id="u-30.6" who="#JerzyChróścikowski">Zarządzam głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-30.7" who="#JerzyChróścikowski">Kto jest za wnioskiem pana wiceprzewodniczącego o przyjęcie ustawy bez poprawek?</u>
          <u xml:id="u-30.8" who="#komentarz">(8)</u>
          <u xml:id="u-30.9" who="#JerzyChróścikowski">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-30.10" who="#JerzyChróścikowski">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-30.11" who="#komentarz">(4)</u>
          <u xml:id="u-30.12" who="#JerzyChróścikowski">Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-30.13" who="#komentarz">(0)</u>
          <u xml:id="u-30.14" who="#JerzyChróścikowski">Wniosek pana senatora przeszedł.</u>
          <u xml:id="u-30.15" who="#JerzyChróścikowski">Kto by chciał być sprawozdawcą?</u>
          <u xml:id="u-30.16" who="#Gloszsali">Zgłaszam pana senatora Chróścikowskiego.</u>
          <u xml:id="u-30.17" who="#JerzyChróścikowski">Jeszcze, zanim przejdziemy do sprawozdawcy, istnieje obowiązek przegłosowania całości. Tak czy nie?</u>
          <u xml:id="u-30.18" who="#Glosyzsali">Nie.</u>
          <u xml:id="u-30.19" who="#JerzyChróścikowski">A, to przepraszam. Gdyby była poprawka… Przepraszam. Wolałem sprawdzić, czy czegoś nie przeoczyłem.</u>
          <u xml:id="u-30.20" who="#Gloszsali">Panie Senatorze, proszę przyjąć moją sugestię, zostać sprawozdawcą i zakończyć posiedzenie.</u>
          <u xml:id="u-30.21" who="#JerzyChróścikowski">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-30.22" who="#JerzyChróścikowski">Na wniosek sprawozdawcą ma być senator Jerzy Chróścikowski.</u>
          <u xml:id="u-30.23" who="#JerzyChróścikowski">Nie ma sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-30.24" who="#JerzyChróścikowski">W związku z tym, że wyczerpaliśmy porządek obrad, dziękuję panu ministrowi, dziękuję wszystkim.</u>
          <u xml:id="u-30.25" who="#JerzyChróścikowski">Zamykam wspólne posiedzenie komisji rolnictwa z komisją budżetu i finansów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 18 minut 21)</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>