text_structure.xml
38.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
464
465
466
467
468
469
470
471
472
473
474
475
476
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#BartoszArłukowicz">Otwieram posiedzenie Komisji Zdrowia. Stwierdzam kworum. Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia przewiduje pierwsze czytanie i rozpatrzenie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych, druk nr 3201. Uzasadnia minister zdrowia.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#BartoszArłukowicz">Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam jego przyjęcie. Przystępujemy do realizacji porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#BartoszArłukowicz">Marszałek Sejmu w dniu 12 lutego 2019 r. skierował rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (druk nr 3201) do Komisji Zdrowia do pierwszego czytania. Informuję, że wpłynęły opinie Biura Analiz Sejmowych – prawna i merytoryczna – do tego projektu. Zostały one wysłane do posłów i zamieszczone na iPadach poselskich w folderze SDI. Dostępne są także w formie papierowej. Projekt ma na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#BartoszArłukowicz">Marszałek Sejmu, na podstawie art. 95b regulaminu Sejmu, ustalił dla Komisji termin przedstawienia sprowadzania do dnia 12 marca 2019 r. Prezydium Sejmu uzupełniło porządek bieżącego posiedzenia o drugie czytanie ww. projektu, które odbędzie się w dniu dzisiejszym o godzinie 14.30.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#BartoszArłukowicz">Przypominam, że poprawkę do projektu ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej może na posiedzeniu Komisji zgłosić w formie pisemnej grupa co najmniej trzech posłów.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#BartoszArłukowicz">Przystępujemy do pierwszego czytania projektu ustawy z druku nr 3201. Proszę ministra zdrowia o przedstawienie uzasadnienia do projektu ustawy. Bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#BartoszArłukowicz">Jeszcze jedna informacja. Powtórzę – nie działa system kart, w związku z tym będzie głosowanie ręczne. Będę poddawał ustawę pod głosowanie na zasadzie „czy jest sprzeciw?”. Jeśli pojawi się sprzeciw, liczymy głosy. Oddaję głos pani minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JózefaSzczurekŻelazko">Dzień dobry. Panie przewodniczący, szanowni państwo, mam przyjemność w imieniu ministra zdrowia przedstawić…</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#BartoszArłukowicz">Jeszcze chwila, pan minister. Proszę o ciszę na sali. Szanowni państwo, jest dużo posiedzeń Komisji, jest naprawdę ciasny kalendarz. Wiele osób prosiło mnie, żeby było sprawnie. Jeśli ma być sprawnie, to słuchamy się wzajemnie i robimy to, co mamy robić. Bardzo proszę, pani minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JózefaSzczurekŻelazko">Przedstawiam projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych. Celem tego projektu ustawy jest zwiększenie ochrony mieszkańców poprzez działania mające na celu implementację dyrektywy Unii Europejskiej. Ta nowelizacja wynika z konieczności implementacji zapisów art. 15 oraz 16 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady Europy do 20 maja 2019 r. Jest to dyrektywa w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich w sprawie produkcji, prezentowania i sprzedaży wyrobów tytoniowych i powiązanych wyrobów, a także dotyczących opracowania i wdrożenia systemu śledzenia ruchu i pochodzenia wyrobów tytoniowych. Ich zadaniem jest ograniczenie na terenie UE obrotu nielegalnymi wyrobami tytoniowymi.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#JózefaSzczurekŻelazko">Omawiana nowelizacja ustawy dostosowuje przepisy krajowe do przepisów unijnych aktów wykonawczych określonych we wspomnianych art. 15 i 16 dyrektywy. Te zapisy regulują wymagania techniczne dotyczące niepowtarzalnego identyfikatora, który zostanie umieszczony na opakowaniach wyrobów tytoniowych, rejestrowania, przekazywania, przetwarzania oraz przechowywania odpowiednich danych, także wymagania techniczne dla zapewnienia pełnej zgodności systemów używanych do niepowtarzalnych identyfikatorów oraz funkcji powiązanych z innymi systemami UE, a także szczegółowe warunki w zakresie norm technicznych dotyczących zabezpieczenia oraz indywidualnej rotacji. Te przepisy nie określają sposobu wyznaczenia podmiotu wykonującego identyfikatory, którymi są opatrywane jednostkowe opakowania wyrobów tytoniowych. Określenie jego właściwości oraz nadzoru nad realizacją jego zadań, określenie wymogów dla niepowtarzalnego identyfikatora to kompetencje pozostawione do swobodnej decyzji państw członkowskich. W projekcie proponuje się, aby ten zakres zadań pozostawał we właściwości ministra finansów.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#JózefaSzczurekŻelazko">Zgodnie z przepisami dyrektywy, którą implementujemy, do 20 maja 2024 r. systemem identyfikacji indywidualnej, śledzenia ruchu, pochodzenia mają być objęte tylko papierosy i tytoń do samodzielnego skręcania. Dzięki temu po wprowadzeniu systemu śledzenia ruchu producenci będą mogli skorzystać ze zdobytych doświadczeń. Po 2024 r. ta dyrektywa będzie dotyczyła już wszystkich produktów, które znajdują się w obrocie na terenie kraju i UE.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#JózefaSzczurekŻelazko">W tym projekcie zaproponowano również zmiany ułatwiające prowadzenie działalności gospodarczej kontrahentom zarówno w kraju, jak i za granicą, m.in. poprzez dopuszczenie możliwości korespondencji w formie elektronicznej bez konieczności używania podpisu kwalifikowanego czy też profilu zaufanego. Dopuszczono również możliwość posługiwania się dokumentacją w języku angielskim, przy czym zachowuje się prawo inspektora do spraw substancji chemicznych do żądania przetłumaczenia dokumentacji…</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#BartoszArłukowicz">Przepraszam, pani minister. Proszę o ciszę na sali. Szanowni państwo, jeśli ktoś ma jakieś sprawy do załatwienia, można je załatwić na zewnątrz. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#JózefaSzczurekŻelazko">Czyli pozostawiamy inspektorowi ds. substancji chemicznych możliwość domagania się dokumentacji tłumaczonej na język polski. Niemniej jednak w takim typowym obrocie czy korespondencji dopuszczamy możliwość komunikowania się w języku angielskim.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#JózefaSzczurekŻelazko">Implementowanie tej dyrektywy – tak jak powiedziałam na wstępie – ma na celu zwiększenie skuteczności działań, ukierunkowanie, że do obrotu wprowadzane są jedynie legalne wyroby tytoniowe i wyroby powiązane, które są sprawdzane i weryfikowane na terenie naszego kraju. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#BartoszArłukowicz">Dziękuję bardzo pani minister. Otwieram dyskusję. Kto z państwa posłów musi zabrać głos? Nie widzę, żeby ktoś musiał zabrać głos.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#BartoszArłukowicz">Czy ktoś z sali chce zabrać głos? Udzielę głosu, ale określam czas na nie dłużej niż minutę. Bardzo proszę o przedstawienie się, kogo państwo reprezentują.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#MaciejPtaszyński">Maciej Ptaszyński, Polska Izba Handlu. Panie przewodniczący, minuta. Bardzo proszę może dwie albo dwie i pół, bo jest wiele tematów. Postaram się naprawdę szybko o tym mówić.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#MaciejPtaszyński">Przede wszystkim zależy nam jako najszerszej reprezentacji handlu w Polsce na jak najszybszym przyjęciu tej ustawy, ponieważ w tej chwili poziom opóźnień jest już taki, że jest bardzo poważnie zagrożony termin 20 maja. Jak wiemy, jeżeli nie wyrobimy się do 20 maja z ustawą, rozporządzeniami i wdrożeniem całego systemu IT i jego przetestowaniem, tak aby on działał, to po 20 maja nie będzie można sprzedawać żadnych paczek papierosów wyprodukowanych po tym terminie. To z punktu widzenia handlu i budżetu, i szarej strefy może być ogromnym problemem. Dlatego też wnosimy przede wszystkim, żeby wprowadzić okres przejściowy 12 miesięcy na to, żeby nie było sankcji karnych wobec tych podmiotów, które popełnią jakieś błędy, jeżeli chodzi o wdrażanie tego systemu. Wiadomo bowiem, że systemy IT bardzo często na początku – to jest normalna sytuacja – nie funkcjonują tak, jak potrzeba.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#MaciejPtaszyński">Istotne jest też stworzenie jakiegoś systemu informowania przedsiębiorców o konieczności rejestracji. Wszystkie sklepy w Polsce – jest ich ponad 100 tys. – muszą być zarejestrowane w systemie, jest to więc krytyczne, żeby oni wszyscy wiedzieli i zdążyli w tym terminie się zarejestrować. Dlatego tych problemów jest bardzo dużo, jeśli chodzi o samo wdrażanie systemu. I bardzo mało czasu. Jeżeli jeszcze weźmiemy pod uwagę kwestię rozporządzenia wyznaczającego Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych jako ID issuera, ten czas dodatkowo się wydłuża. Przekłada się to na wzrost kosztów dla hurtowników, którzy będą musieli te kody nabywać. W tym momencie koszt tych kodów jest wyższy, niż wskazane jest to w dyrektywie. To też jest niemożliwe do zaakceptowania z punktu widzenia handlu, ponieważ hurtownicy nie będą mogli przerzucić tych cen na nikogo innego. Cena jest już nadrukowana na paczce papierosów, więc jest to wzrost kosztów dla hurtowników. Tak więc zbyt wysokie ceny. Ostatnia sprawa, też istotna, o której Polska Izba Handlu mówi już przynajmniej od półtora roku…</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#BartoszArłukowicz">Przepraszam pana na chwilę. Teraz hałasuje resort. Proszę kontynuować i zmierzać do końca.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#MaciejPtaszyński">Jeszcze 30 sekund. Ostatnia kwestia, o której Polska Izba Handlu mówi już od półtora roku – poparliśmy to szeroko dostępnymi, nawet tu, na tej sali, badaniami Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych – możliwość informowania o wyrobach nowatorskich, co jest bardzo wyraźnie komunikowane przez konsumentów. Ponad 90% populacji chciałoby mieć możliwość bycia informowanym o dostępności i cechach tych wyrobów. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#BartoszArłukowicz">Dziękuję. Jeszcze pan się zgłaszał, bardzo proszę. Proszę się przedstawić. I minuta.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#KrzysztofKajda">Dziękuję. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, Krzysztof Kajda…</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#BartoszArłukowicz">Momencik. Proszę wyłączyć mikrofon, który jest nieużywany. Widzę włączony mikrofon. To przeszkadza w komunikacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#KrzysztofKajda">Krzysztof Kajda, Konfederacja Lewiatan. Szanowna Komisjo, ja w nawiązaniu do tego, o czym mówił mój przedmówca, czyli ostatniego fragmentu wypowiedzi dotyczącej tego, czego w tym projekcie ustawy nie ma. Chciałbym poprosić pana przewodniczącego o możliwość zwrócenia się do Ministerstwa Zdrowia w następującej sprawie. Przyczyną tego, że ta ustawa dopiero w tym momencie trafia na posiedzenie Komisji i do Sejmu, czyli na implementację przepisów tej ustawy branża będzie miała de facto kilka tygodni, nie jest to, że Ministerstwo Zdrowia nie było w stanie przez blisko rok przygotować siedmioartykułowej nowelizacji, tylko to, co w tej nowelizacji ostatecznie się nie znalazło, a więc debata, która trwała w rządzie, dotycząca wprowadzenia do ustawy artykułu, który umożliwiałby informowanie o mniejszej szkodliwości nowatorskich wyrobów tytoniowych. Tę propozycję popierała minister Emilewicz – oficjalnie wypowiadała się w tej kwestii w prasie, popierało Ministerstwo Zdrowia. Na ostatnim etapie prac, czyli w Komitecie Stałym Rady Ministrów, ta propozycja nie znalazła się w projekcie. Pisał o tym „Puls Biznesu” w dniu 5 lutego.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#KrzysztofKajda">Myślę, że jest to dość ważna kwestia, ponieważ tego dnia, kiedy ukazał się artykuł, projekt został zdjęty z porządku obrad Rady Ministrów. Przytoczę tylko trzy zdania z tego artykułu: „Pod koniec października, po dyskusji na posiedzeniu Komitetu Stałego Rady Ministrów, MZ zostało zobowiązane do wprowadzenia do ustawy zapisów umożliwiających informowanie konsumentów o alternatywnych wyrobach tytoniowych. (…) Dotarliśmy do pisma z 14 grudnia 2018 r., podpisanego przez wiceministra zdrowia Janusza Cieszyńskiego i skierowanego do Jacka Sasina, sekretarza Rady Ministrów. W piśmie tym czytamy, że MZ «przekazuje projekt ustawy […] z uprzejmą prośbą o umieszczenie w porządku najbliższych obrad Rady Ministrów». Minister Janusz Cieszyński podkreśla, że «w jego opinii nie jest możliwe przygotowanie informacji o alternatywnych wyrobach tytoniowych w takiej postaci, która nie miałaby charakteru zachęcającego do zakupu danego produktu», ale jednocześnie proponuje zapisy, które mogłyby to umożliwić”. I tu jest treść konkretnej propozycji. Ostatnie zdanie: „Po dokumencie i projekcie ustawy, który miał być do niego dołączony, nie ma śladu na stronach Rządowego Centrum Legislacji”.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#KrzysztofKajda">Ponieważ dla branży i środowisk przedsiębiorców to, co się wydarzyło, jest bardzo istotne, czy istniałaby możliwość, żeby Ministerstwo Zdrowia odniosło się do tej kwestii? Skoro prace nad implementacją trwały blisko rok, wydaje się, że środowisku przedsiębiorców należy się taka informacja. Czy państwo dementują tę informację, czy potwierdzają? Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#BartoszArłukowicz">Dziękuję bardzo. Szanowni państwo, co chwila przybywa rąk… Proszę o ciszę na sali. Bardzo proszę, udzielam głosu. Minuta. Proszę się przedstawić. Ja nie widzę państwa z tej odległości. Proszę bardzo, pani.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#GrażynaSokołowska">Grażyna Sokołowska, Business Centre Club. Ja bardzo króciutko. Szanowni państwo, chciałabym wnosić, a właściwie prosić państwa o jak najszybsze uchwalenie ustawy, ponieważ ten system track & trace jest naprawdę bardzo skomplikowany. Jest duże opóźnienie…</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#BartoszArłukowicz">Chciałem panią zapewnić, że…</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#GrażynaSokołowska">…i przedsiębiorcy nie zdążą się przygotować. Jednocześnie popieram moich poprzedników w zakresie jednorocznego okresu przejściowego na zwolnienie przedsiębiorców z sankcji karnych za naruszenia, ponieważ muszą się przygotować. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#BartoszArłukowicz">…mamy zbieżność celu, żeby to sprawnie zrobić. Proszę bardzo, pani.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#MagdalenaWłodarczyk">Dzień dobry. Panie przewodniczący, szanowni państwo, Magdalena Włodarczyk, Krajowe Stowarzyszenie Przemysłu Tytoniowego. Ja też chciałabym się odnieść do kwestii kar, w związku z tym że chyba nikt na tej sali nie ma wątpliwości, że mamy ogromne opóźnienie w procedowaniu tego projektu. Chciałabym prosić o wprowadzenie rocznego okresu przejściowego dotyczącego nakładania sankcji na podmioty gospodarcze, które biorą udział w obrocie wyrobami tytoniowymi w ramach track & trace. I to nie chodzi oczywiście tylko o producentów, których ja reprezentuję, ale też o pozostałych uczestników łańcucha dostaw.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#MagdalenaWłodarczyk">Chciałabym też zwrócić uwagę na kwestię cen. Maksymalne ceny za unikatowe kody, które pojawiły się w ustawie, są de facto dwa razy wyższe niż kwoty, które zostały oficjalnie rekomendowane przez Komisję Europejską w dokumencie, który chyba w 2017 r. został opublikowany. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#BartoszArłukowicz">Dziękuję bardzo. Ostatni głos. Bardzo proszę, udzielam pani głosu. Proszę wyłączyć nieużywany mikrofon.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#AgnieszkaDurlik">Agnieszka Durlik, Krajowa Izba Gospodarcza. Ja również, w imieniu naszej organizacji reprezentującej przedsiębiorców, chciałabym wesprzeć poprzednie głosy, głównie w zakresie tego, aby ustawę jak najszybciej uchwalić i rzeczywiście przedłużyć wejście w życie przepisów umożliwiających nakładanie sankcji na przedsiębiorców, którzy nie dostosują się do wdrożenia rozwiązania – wdrażanego na ostatnią chwilę. Te prace faktycznie trwały bardzo długo. My w nich wszystkich uczestniczyliśmy.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#AgnieszkaDurlik">Druga kwestia – również wspieramy to, aby umożliwiono informację dotyczącą mniejszej szkodliwości nowoczesnych wyrobów. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#BartoszArłukowicz">Dziękuję bardzo. Zamykam dyskusję. Oddaję głos pani minister. Proszę o krótkie odniesienie się…</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#JózefaSzczurekŻelazko">Dobrze. Jeżeli chodzi o pytanie przedstawiciela Polskiej Izby Handlu, projekt przewiduje przejściowy okres roczny dla produktów, które zostały wyprodukowane przed majem 2019 r. Jeżeli chodzi o…</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#BartoszArłukowicz">Proszę o ciszę na sali. Szanowni państwo, mówi minister. Proszę w tej chwili nie zgłaszać się do głosu, tylko wysłuchać tego, co ma do powiedzenia minister w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#JózefaSzczurekŻelazko">Jeżeli chodzi o kwestię ujęcia w tym projekcie ustawy innych regulacji, stanowisko Komitetu Stałego i obecnego rządu było takie, aby ze względu na niedługi czas do momentu implementowania tej dyrektywy w tym projekcie ująć wyłącznie regulacje wynikające z dyrektywy i z przepisów unijnych. Odnośnie do kwestii związanych z opłatami, jeżeli pan przewodniczący pozwoli, jest tu przedstawiciel Ministerstwa Finansów, który może odpowiedzieć państwu na te pytania dotyczące szczegółów wynikających z rozporządzenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#BartoszArłukowicz">Ja pani udzieliłem głosu. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#JózefaSzczurekŻelazko">Chciałabym jeszcze poinformować, że jeżeli chodzi o wysokość kar i odroczenie stosowania tych kar, niestety nie możemy wchodzić w szczegóły, ponieważ to wynika wprost z rozporządzenia unijnego, okresu przejściowego. Byłaby to zbyt daleka zmiana w stosunku do implementacji dyrektywy.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#BartoszArłukowicz">Dziękuję bardzo. Ministerstwo Finansów w trzech zdaniach na temat wyższych opłat.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#MariaRutka">Dzień dobry. Maria Rutka, Departament Podatku Akcyzowego Ministerstwa Finansów. Zgodnie z projektem ustawy cena za postać elektroniczną kodu to jest 3,50 plus podatek VAT, czyli tak naprawdę jest to 4,3 zł za 1000 sztuk, czyli 1/1000 euro. Zgodnie z danymi przedstawionymi w dokumencie przez Komisję Europejską, cena niepowtarzalnego kodu powinna wynosić 47/10 000 za sztukę. W naszym przypadku ona wynosi 0,001 euro za sztukę – jest wielokrotnie niższa od tej, którą przyjęto w dokumentach.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#BartoszArłukowicz">Dziękuję bardzo. Stwierdzam zakończenie pierwszego czytania. Przystępujemy do procedowania projektu. Przypominam o technice głosowania. Będę czytał… Proszę o ciszę na sali. Szanowni państwo, proszę o ciszę na sali!</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#BartoszArłukowicz">Po raz kolejny informuję, że maszyna do głosowania z powodów bliżej mi nieznanych nie działa. W związku z tym będę procedował w takiej formule – chyba że usłyszę sprzeciw – że czytam artykuł i jeśli nie ma sprzeciwu, uznaję go za zatwierdzony.</u>
<u xml:id="u-31.2" who="#BartoszArłukowicz">Tytułu ustawy. Rząd – uwagi. Do mikrofonu.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#JózefaSzczurekŻelazko">Bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#BartoszArłukowicz">Biuro.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#RobertDurlik">Bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#BartoszArłukowicz">Czy jest sprzeciw? Nie widzę zgłoszeń. Tytuł ustawy przyjęty.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#BartoszArłukowicz">Artykuł 1, zmiana pierwsza. Rząd.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#JózefaSzczurekŻelazko">Bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#BartoszArłukowicz">Biuro.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#RobertDurlik">Bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#BartoszArłukowicz">Sprzeciw? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#BartoszArłukowicz">Zmiana druga. Rząd.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#JózefaSzczurekŻelazko">Bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#BartoszArłukowicz">Biuro.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#RobertDurlik">Bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#BartoszArłukowicz">Sprzeciw? Nie widzę zgłoszeń. Przyjęta.</u>
<u xml:id="u-43.1" who="#BartoszArłukowicz">Zmiana nr 3. Rząd.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#JózefaSzczurekŻelazko">Bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#BartoszArłukowicz">Biuro.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#RobertDurlik">Bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#BartoszArłukowicz">Sprzeciwu nie słyszę. Zmiana trzecia przyjęta.</u>
<u xml:id="u-47.1" who="#BartoszArłukowicz">Zmiana nr 4. Rząd.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#JózefaSzczurekŻelazko">Bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#BartoszArłukowicz">Biuro.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#RobertDurlik">Bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#BartoszArłukowicz">Czy jest sprzeciw na sali? Nie widzę zgłoszeń. Przyjęta.</u>
<u xml:id="u-51.1" who="#BartoszArłukowicz">Zmiana nr 5. Rząd.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#JózefaSzczurekŻelazko">Bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#BartoszArłukowicz">Biuro.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#RobertDurlik">Bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#BartoszArłukowicz">Czy jest sprzeciw na sali? Nie widzę zgłoszeń. Przyjęta.</u>
<u xml:id="u-55.1" who="#BartoszArłukowicz">Zmiana nr 6. Rząd.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#JózefaSzczurekŻelazko">Bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#BartoszArłukowicz">Biuro.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#RobertDurlik">Bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#BartoszArłukowicz">Czy jest sprzeciw na sali? Nie widzę zgłoszeń. Przyjęta.</u>
<u xml:id="u-59.1" who="#BartoszArłukowicz">Zmiana nr 7. Rząd.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#JózefaSzczurekŻelazko">Bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#BartoszArłukowicz">Biuro.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#RobertDurlik">Bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#BartoszArłukowicz">Czy jest sprzeciw na sali? Nie widzę zgłoszeń. Przyjęta.</u>
<u xml:id="u-63.1" who="#BartoszArłukowicz">Zmiana nr 8. Rząd.</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#JózefaSzczurekŻelazko">Bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#BartoszArłukowicz">Biuro.</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#RobertDurlik">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, mamy pytanie i propozycję. W ust. 2 w pkt 1, 2 i 3 państwo posłużyli się techniką językową, może niezgrabną, podając kwoty. Mamy tu kwotę plus podatek, przy czym plus jest podany symbolem arytmetycznym. Dla czystości i poprawności proponowalibyśmy…</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#BartoszArłukowicz">Mają państwo prawo do wprowadzenia poprawek…</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#RobertDurlik">Tak, tylko chcieliśmy zapytać stronę rządową, czy jeżeli zamienimy te plusiki na wyraz „oraz”, będzie to prawidłowe i nie zburzy państwu koncepcji tej opłaty. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#BartoszArłukowicz">Rząd.</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#JózefaSzczurekŻelazko">Nie zburzy. Akceptujemy.</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#BartoszArłukowicz">Przyjęte. Czy jest sprzeciw na sali? Nie widzę zgłoszeń. Zmiana ósma przyjęta.</u>
<u xml:id="u-71.1" who="#BartoszArłukowicz">Zmiana nr 9. Rząd.</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#JózefaSzczurekŻelazko">Bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#BartoszArłukowicz">Biuro.</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#RobertDurlik">Panie przewodniczący, odnośnie do tego też mamy drobną uwagę. Pytanie, czy to jest pomyłka, czy takie brzmienie przepisu wynika z transpozycji. W ust. 1 art. 10b przepis zaczyna się następująco: „Producent lub importer jest obowiązany do zapewnienia zabezpieczenia opakowań jednostkowych wyrobów tytoniowych odpornych na ingerencję zabezpieczeniem”. Mamy pytanie, czy to nie jest błąd. Czy nie powinno być „odpornym na ingerencję zabezpieczeniem”? To prawdopodobnie literówka, ale być może jest jakaś pokrętność w dyrektywie.</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#BartoszArłukowicz">Rząd.</u>
</div>
<div xml:id="div-76">
<u xml:id="u-76.0" who="#JózefaSzczurekŻelazko">Akceptujemy.</u>
</div>
<div xml:id="div-77">
<u xml:id="u-77.0" who="#BartoszArłukowicz">Zmiana zaakceptowana. Czy jest sprzeciw na sali? Nie widzę zgłoszeń. Zmiana przyjęta.</u>
<u xml:id="u-77.1" who="#BartoszArłukowicz">Zmiana nr 10. Rząd. Do mikrofonu.</u>
</div>
<div xml:id="div-78">
<u xml:id="u-78.0" who="#JózefaSzczurekŻelazko">Bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-79">
<u xml:id="u-79.0" who="#BartoszArłukowicz">Biuro.</u>
</div>
<div xml:id="div-80">
<u xml:id="u-80.0" who="#RobertDurlik">Bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-81">
<u xml:id="u-81.0" who="#BartoszArłukowicz">Czy jest sprzeciw na sali?</u>
</div>
<div xml:id="div-82">
<u xml:id="u-82.0" who="#MałgorzataZwiercan">Panie przewodniczący, bardzo przepraszam, ja mam taką wątpliwość. Czy wyraz „plus” oznacza to samo co „oraz”? Bo jeżeli ten znak zamienilibyśmy na wyraz „plus”, byłoby to chyba jednoznaczne, nie byłoby żadnych wątpliwości i potem różnych interpretacji. Mam tylko takie wątpliwości.</u>
</div>
<div xml:id="div-83">
<u xml:id="u-83.0" who="#BartoszArłukowicz">Rząd.</u>
</div>
<div xml:id="div-84">
<u xml:id="u-84.0" who="#JózefaSzczurekŻelazko">Nie ma tutaj wątpliwości. „Oraz” i „plus” rozumiemy tak samo.</u>
</div>
<div xml:id="div-85">
<u xml:id="u-85.0" who="#TomaszLatos">A gdzie to jest, w którym miejscu?</u>
</div>
<div xml:id="div-86">
<u xml:id="u-86.0" who="#BartoszArłukowicz">Poprzednia zmiana została przyjęta. Zmiana nr 10.</u>
<u xml:id="u-86.1" who="#BartoszArłukowicz">Czy jest sprzeciw na sali? Nie widzę zgłoszeń. Przyjęta.</u>
<u xml:id="u-86.2" who="#BartoszArłukowicz">Zmiana nr 11. Rząd.</u>
</div>
<div xml:id="div-87">
<u xml:id="u-87.0" who="#JózefaSzczurekŻelazko">Bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-88">
<u xml:id="u-88.0" who="#BartoszArłukowicz">Biuro.</u>
</div>
<div xml:id="div-89">
<u xml:id="u-89.0" who="#RobertDurlik">Bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-90">
<u xml:id="u-90.0" who="#BartoszArłukowicz">Czy jest sprzeciw na sali? Nie widzę zgłoszeń. Przyjęta.</u>
<u xml:id="u-90.1" who="#BartoszArłukowicz">Zmiana nr 12. Rząd.</u>
</div>
<div xml:id="div-91">
<u xml:id="u-91.0" who="#JózefaSzczurekŻelazko">Bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-92">
<u xml:id="u-92.0" who="#BartoszArłukowicz">Biuro.</u>
</div>
<div xml:id="div-93">
<u xml:id="u-93.0" who="#RobertDurlik">Bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-94">
<u xml:id="u-94.0" who="#BartoszArłukowicz">Czy jest sprzeciw na sali? Nie widzę zgłoszeń. Przyjęta.</u>
<u xml:id="u-94.1" who="#BartoszArłukowicz">Zmiana nr 13. Rząd.</u>
</div>
<div xml:id="div-95">
<u xml:id="u-95.0" who="#JózefaSzczurekŻelazko">Bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-96">
<u xml:id="u-96.0" who="#BartoszArłukowicz">Biuro.</u>
</div>
<div xml:id="div-97">
<u xml:id="u-97.0" who="#RobertDurlik">Bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-98">
<u xml:id="u-98.0" who="#BartoszArłukowicz">Czy jest sprzeciw na sali? Nie widzę zgłoszeń. Przyjęta.</u>
<u xml:id="u-98.1" who="#BartoszArłukowicz">Zmiana nr 14. Rząd.</u>
</div>
<div xml:id="div-99">
<u xml:id="u-99.0" who="#JózefaSzczurekŻelazko">Bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-100">
<u xml:id="u-100.0" who="#BartoszArłukowicz">Biuro.</u>
</div>
<div xml:id="div-101">
<u xml:id="u-101.0" who="#RobertDurlik">Bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-102">
<u xml:id="u-102.0" who="#BartoszArłukowicz">Czy jest sprzeciw na sali? Nie widzę zgłoszeń. Przyjęta.</u>
<u xml:id="u-102.1" who="#BartoszArłukowicz">Zmiana nr 15. Rząd.</u>
</div>
<div xml:id="div-103">
<u xml:id="u-103.0" who="#JózefaSzczurekŻelazko">Bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-104">
<u xml:id="u-104.0" who="#BartoszArłukowicz">Biuro.</u>
</div>
<div xml:id="div-105">
<u xml:id="u-105.0" who="#RobertDurlik">Bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-106">
<u xml:id="u-106.0" who="#BartoszArłukowicz">Czy jest sprzeciw na sali? Nie widzę zgłoszeń. Przyjęta.</u>
<u xml:id="u-106.1" who="#BartoszArłukowicz">Artykuł 1 w całości. Rząd.</u>
</div>
<div xml:id="div-107">
<u xml:id="u-107.0" who="#JózefaSzczurekŻelazko">Bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-108">
<u xml:id="u-108.0" who="#BartoszArłukowicz">Biuro.</u>
</div>
<div xml:id="div-109">
<u xml:id="u-109.0" who="#RobertDurlik">Nie mamy dalszych uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-110">
<u xml:id="u-110.0" who="#BartoszArłukowicz">Czy jest sprzeciw na sali? Nie widzę zgłoszeń. Artykuł 1 przyjęty.</u>
<u xml:id="u-110.1" who="#BartoszArłukowicz">Artykuł 2. Rząd.</u>
</div>
<div xml:id="div-111">
<u xml:id="u-111.0" who="#JózefaSzczurekŻelazko">Bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-112">
<u xml:id="u-112.0" who="#BartoszArłukowicz">Biuro.</u>
</div>
<div xml:id="div-113">
<u xml:id="u-113.0" who="#RobertDurlik">Bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-114">
<u xml:id="u-114.0" who="#BartoszArłukowicz">Czy jest sprzeciw na sali? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-114.1" who="#BartoszArłukowicz">Artykuł 3. Rząd.</u>
</div>
<div xml:id="div-115">
<u xml:id="u-115.0" who="#JózefaSzczurekŻelazko">Bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-116">
<u xml:id="u-116.0" who="#BartoszArłukowicz">Biuro.</u>
</div>
<div xml:id="div-117">
<u xml:id="u-117.0" who="#RobertDurlik">Bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-118">
<u xml:id="u-118.0" who="#BartoszArłukowicz">Czy jest sprzeciw na sali? Nie widzę zgłoszeń. Przyjęty.</u>
<u xml:id="u-118.1" who="#BartoszArłukowicz">Artykuł 4. Rząd.</u>
</div>
<div xml:id="div-119">
<u xml:id="u-119.0" who="#JózefaSzczurekŻelazko">Bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-120">
<u xml:id="u-120.0" who="#BartoszArłukowicz">Biuro.</u>
</div>
<div xml:id="div-121">
<u xml:id="u-121.0" who="#RobertDurlik">Bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-122">
<u xml:id="u-122.0" who="#BartoszArłukowicz">Czy jest sprzeciw na sali? Nie widzę zgłoszeń. Przyjęty.</u>
<u xml:id="u-122.1" who="#BartoszArłukowicz">Artykuł 5. Rząd.</u>
</div>
<div xml:id="div-123">
<u xml:id="u-123.0" who="#JózefaSzczurekŻelazko">Bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-124">
<u xml:id="u-124.0" who="#BartoszArłukowicz">Proszę o ciszę na sali. Biuro.</u>
</div>
<div xml:id="div-125">
<u xml:id="u-125.0" who="#RobertDurlik">Bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-126">
<u xml:id="u-126.0" who="#BartoszArłukowicz">Czy jest sprzeciw na sali? Nie widzę zgłoszeń. Przyjęty.</u>
<u xml:id="u-126.1" who="#BartoszArłukowicz">Artykuł 6. Rząd.</u>
</div>
<div xml:id="div-127">
<u xml:id="u-127.0" who="#JózefaSzczurekŻelazko">Bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-128">
<u xml:id="u-128.0" who="#BartoszArłukowicz">Biuro.</u>
</div>
<div xml:id="div-129">
<u xml:id="u-129.0" who="#RobertDurlik">Bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-130">
<u xml:id="u-130.0" who="#BartoszArłukowicz">Czy jest sprzeciw na sali? Nie widzę zgłoszeń, ale słyszę pana posła cały czas.</u>
<u xml:id="u-130.1" who="#BartoszArłukowicz">Artykuł 7. Rząd.</u>
</div>
<div xml:id="div-131">
<u xml:id="u-131.0" who="#JózefaSzczurekŻelazko">Bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-132">
<u xml:id="u-132.0" who="#BartoszArłukowicz">Biuro.</u>
</div>
<div xml:id="div-133">
<u xml:id="u-133.0" who="#RobertDurlik">Bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-134">
<u xml:id="u-134.0" who="#BartoszArłukowicz">Czy jest sprzeciw na sali? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-134.1" who="#BartoszArłukowicz">Całość ustawy. Rząd.</u>
</div>
<div xml:id="div-135">
<u xml:id="u-135.0" who="#JózefaSzczurekŻelazko">Bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-136">
<u xml:id="u-136.0" who="#BartoszArłukowicz">Biuro.</u>
</div>
<div xml:id="div-137">
<u xml:id="u-137.0" who="#RobertDurlik">Nie mamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-138">
<u xml:id="u-138.0" who="#BartoszArłukowicz">Czy jest sprzeciw na sali? Nie widzę zgłoszeń. Ustawa została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-138.1" who="#BartoszArłukowicz">Poseł sprawozdawca – pani poseł Kwiecień. Czy zgadza się pani?</u>
</div>
<div xml:id="div-139">
<u xml:id="u-139.0" who="#AnnaKwiecień">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-140">
<u xml:id="u-140.0" who="#BartoszArłukowicz">Czy ktoś wnosi sprzeciw? Nie widzę zgłoszeń. Sprawozdawcą zostaje pani poseł Kwiecień.</u>
<u xml:id="u-140.1" who="#BartoszArłukowicz">Zamykam posiedzenie Komisji Zdrowia.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>