text_structure.xml 18.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#BartoszArłukowicz">Otwieram posiedzenie Komisji Zdrowia. Stwierdzam kworum. Chciałbym zaproponować zmianę kolejności porządku obrad. Zaczęlibyśmy od rozpatrzenia projektu planu pracy Komisji na okres od 1 lipca do 31 grudnia 2018 r. W pkt 2 – rozpatrzenie poprawek zgłoszonych w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw, druki nr 2678 i 2714.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#BartoszArłukowicz">Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam jego przyjęcie. W związku z tym, zaczynamy od planu pracy.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#BartoszArłukowicz">Proszę o ciszę na sali. Zgodnie z dyspozycją Marszałka Sejmu – art. 150 ust. 1 pkt 1 regulaminu Sejmu – komisje sejmowe mają opracować plany pracy obejmujące okres od 1 lipca do 31 grudnia 2018 r. W związku tym, prezydium Komisji Zdrowia przygotowało projekt planu pracy i posłowie Komisji otrzymali ten projekt.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#BartoszArłukowicz">W projekcie zostały uwzględnione takie elementy jak sprawozdanie z wykonania budżetu, których rozpatrzenie wynika z Konstytucji RP. Szanowni państwo, proszę o ciszę. Zostały też uwzględnione tematy zgłoszone przez poszczególnych posłów, wynikające z różnych problemów występujących w systemie ochrony zdrowia. Ponadto prezydium Komisji wprowadziło niezrealizowane tematy z poprzedniego półrocza. Poza sprawami ujętymi w planie pracy, Komisja będzie oczywiście rozpatrywać kierowane na bieżąco przez Marszałka Sejmu projekty ustaw i uchwał.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#BartoszArłukowicz">Szanowni państwo, czy są uwagi do projektu planu pracy? Ja chciałbym przedstawić stanowisko prezydium w tej sprawie.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#BartoszArłukowicz">Odbyło się posiedzenie prezydium Komisji w tej sprawie. Przeanalizowaliśmy niezrealizowaną część dotychczasowego planu pracy. Jak państwo pamiętają, przyjęliśmy wcześniej zasadę, że przyjmujemy do planu pracy wszystkie propozycje poselskie, żeby nikomu niczego nie odrzucać. To spowodowało, że plan pracy w naszej Komisji mamy na przynajmniej 12 lat. W związku z tym, propozycja prezydium Komisji jest taka, żeby jako plan pracy przedstawić wszystko to, co mamy niezrealizowane z poprzedniej części, chyba, że ktoś chce wykreślić coś swojego. Jeśli tak, to oczywiście może to zrobić.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#BartoszArłukowicz">I mamy taką rekomendację – nie jest to rygorystyczne – żeby w tej chwili nie dokładać do planu pracy nowych tematów, ale państwo mają oczywiście do tego prawo. My jako prezydium nie przedstawiamy nowych propozycji do planu pracy. W związku z tym, pytam, czy są nowe propozycje do planu pracy Komisji na drugą część roku 2018. Pani poseł ma jednak propozycję. Bardzo proszę. Do mikrofonu proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#JózefaHrynkiewicz">Panie przewodniczący, szanowni państwo, ja sądzę jednak, że powinniśmy poprosić prezydium, żeby jeszcze raz dokonało weryfikacji tego planu na okres od 1 lipca do 31 grudnia, który nam tu dzisiaj przedstawia, i ten plan urealniło. Jeśli bowiem będziemy nieustannie dokładać nowe tematy, to prezydium będzie usprawiedliwione – i przewodniczący również – że nie realizujemy tych planów, ponieważ one są nierealne od początku do końca. Zatem, moja propozycja jest taka, żebyśmy podjęli uchwałę i odesłali jeszcze raz ten plan do prezydium. Po to mamy wieloosobowe prezydium – bardzo mądre osoby są w tym prezydium – żeby one się zastanowiły i ten plan, mówiąc krótko, urealniły. Wtedy możemy poważnie podejść do realizacji tego planu, a także instytucje, do których zgłaszamy się po materiały, poważnie potraktują nasze prośby. Jeżeli zarzucamy instytucje wieloma prośbami o przygotowanie materiałów, to one są przygotowane – powiem najbardziej delikatnie – powierzchownie, a my byśmy chcieli podejść do tych zagadnień, które są ważne, a nawet bardzo ważne, w sposób poważny i pogłębiony. Dlatego mój wniosek jest taki, aby państwo zechcieli jeszcze raz pochylić się nad tym, i przyjmiemy ten plan na następnej sesji Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#BartoszArłukowicz">Pani poseł, odpowiadam na tę uwagę. Taki plan pracy nie powstał dlatego, że prezydium tyle tematów „wrzuciło”, tylko prezydium podjęło decyzję, że nikomu nie odmawiamy wpisania tematów, które ktoś chce omówić. Oczywiście, my możemy to jeszcze raz zweryfikować, jak pani poseł mówi, ale wiąże się to z dwiema sprawami. Po pierwsze, musielibyśmy wykreślić część tematów, które zostały zgłoszone przez posłów. Arbitralnie możemy to oczywiście zrobić. Ja jestem w stanie zwołać posiedzenie prezydium jeszcze dzisiaj, ale w związku z tym, że termin oddania planu marszałkowi mija jutro, proponuję, żebyśmy zwołali posiedzenie Komisji Zdrowia na jutro. Myślę, że godzina 15.00 byłaby idealna, żebyśmy mieli czas… Nie? Jednak nie? Prezydium musi popracować. To nie jest tak, że prezydium wykreśli. My potrzebujemy czasu. Pan poseł Latos wyjątkowo wnikliwie analizuje tematy, więc godzina 15.00 najwcześniej. 17.00 – jest wniosek.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#BartoszArłukowicz">Pani poseł, mówiąc zupełnie poważnie, nie zdążymy tego zrobić, dlatego, że mamy termin do jutra. Ja rozumiem zasadność pani uwagi. Ja się z tym całkowicie zgadzam. Od początku byłem zwolennikiem jak najmniejszej liczby tematów w planie pracy, ale jest, jak jest. Poseł Latos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#TomaszLatos">Szanowni państwo, powiedziałbym tak. Co pół roku, przez 2,5 roku, mówimy za każdym razem to samo. Szanowni państwo, drodzy przyjaciele, mamy przecież ustawy. Mamy przeładowany plan pracy. Mówimy – może by jednak nie zgłaszać kolejnych tematów, zrealizujmy to, co mamy do zrealizowania. I w odpowiedzi jest ileś zgłoszeń posłów w czasie posiedzenia Komisji i zgłaszanie po 3, 4, 5 spraw.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#TomaszLatos">Przyjęliśmy zasadę, do tej pory wydawało się, słuszną – nie będziemy poddawać czyichś propozycji pod głosowanie. Nie było to nigdy praktykowane. Nie byłoby z tym problemów, gdybyśmy coś takiego zrobili, ale uznaliśmy, że nie będziemy łamać dotychczasowej praktyki. Natomiast, musimy się samoograniczać. W związku z tym, nie ma sensu teraz realizować czegoś, co robiliśmy wcześniej, wcześniej nie wykreśliliśmy. Starajmy się już nie dokładać kolejnych tematów i zrealizować to, co do tej pory jest w tym planie. Ja staram się częściowo to robić również w ramach podkomisji stałej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#BartoszArłukowicz">I po to, m.in., została powołana ta podkomisja, żeby część tematów dokładnie omówić w mniejszym gronie. Szanowni państwo, mamy alternatywę taką. Możemy do tego usiąść jako prezydium – nikt się nie wzbrania – i musimy na jutro zwołać posiedzenie Komisji albo przyjmujemy dzisiaj tak, jak jest, i wszyscy przyjmujemy samoograniczenie na kolejne dokładanie. Taka jest nasza rekomendacja. Przegadaliśmy to w gronie prezydium.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#BartoszArłukowicz">Czy jest głos sprzeciwu, aby przyjąć przedstawiony plan pracy? Pani poseł – sprzeciw. To głosujemy. Głosujemy przy pomocy kart. Czy wszyscy je włożyli?</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#BartoszArłukowicz">Kto z państwa jest za przyjęciem przygotowanej propozycji planu pracy? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Podaję wyniki głosowania.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#BartoszArłukowicz">16 posłów za, 1 przeciw, 2 się wstrzymało. Plan pracy został przyjęty. Kończę pkt 1 porządku obrad. Przechodzę do pkt 2.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#BartoszArłukowicz">W dniu 5 lipca br. na posiedzeniu plenarnym Sejmu odbyło się drugie czytanie projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw, druki nr 2678 i 2714. W czasie drugiego czytania zgłoszono 3 poprawki. Sejm skierował ustawę z poprawkami do Komisji w celu przygotowania dodatkowego sprawozdania.</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#BartoszArłukowicz">Czy jest sprzeciw w sprawie sposobu rozpatrywania poprawek? Jeśli nie ma, to proponuję przegłosować przy pomocy kart opinię Komisji na temat tych… Momencik, poproszę Biuro Legislacyjne o pomoc. Czy ja muszę poddać pod głosowanie wszystkie poprawki, czy one są zgrupowane?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#AleksandraWolnaBek">Szanowni państwo, po szybkim przeanalizowaniu okazało się, że poprawki Klubu Parlamentarnego Platforma Obywatelska oraz Klubu Poselskiego Nowoczesna są tożsame. W związku z tym… Zostały podpisane. Tak…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#BartoszArłukowicz">Proszę kontynuować, pani mecenas.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#AleksandraWolnaBek">Są tożsame, więc Biuro Legislacyjne, aby państwo głosowali nad każdą poprawką tylko raz… Ale podpisane są dwa kluby. Poprawki są tożsame.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#BartoszArłukowicz">Czyli, przeprowadzam trzy głosowania nad trzema poprawkami…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#AleksandraWolnaBek">W sumie jest 7 poprawek. Było 14, ale po sczytaniu okazało się, że są identyczne, więc mamy 7 głosowań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#BartoszArłukowicz">Tak jest. To lecimy. Poprawka nr 1. Czy wszyscy mają materiał przed sobą? Czy rząd ma? Rekomendacja rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#SławomirGadomski">Odrzucić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#BartoszArłukowicz">Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#AleksandraWolnaBek">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#BartoszArłukowicz">Panie i panowie posłowie. Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#BartoszArłukowicz">Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawki nr 1? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Podaję wyniki głosowania.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#BartoszArłukowicz">12 posłów za pozytywnym zaopiniowaniem, 8 przeciw, nikt się nie wstrzymał. Czyli, poprawka została pozytywnie zaopiniowana przez Komisję.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#BartoszArłukowicz">Poprawka nr 2. Rząd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#SławomirGadomski">Odrzucić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#BartoszArłukowicz">Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#AleksandraWolnaBek">Nie mamy uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#BartoszArłukowicz">Przystępujemy do głosowania. Poprawka nr 2.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#BartoszArłukowicz">Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawki nr 2? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Podaję wyniki głosowania.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#BartoszArłukowicz">13 posłów za, 9 przeciw, nikt się nie wstrzymał. Poprawka została zaopiniowana pozytywnie.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#BartoszArłukowicz">Poprawka nr 3. Rząd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#SławomirGadomski">Odrzucić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#BartoszArłukowicz">Biuro.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#AleksandraWolnaBek">Nie mamy uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#BartoszArłukowicz">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawki nr 3? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Podaję wyniki głosowania.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#BartoszArłukowicz">13 posłów za, 9 przeciw, nikt się nie wstrzymał. Poprawka została zaopiniowana pozytywnie. Ładnie to idzie.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#BartoszArłukowicz">Poprawka nr 4. Rząd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#SławomirGadomski">Mam prośbę do Biura Legislacyjnego, bo wydaje mi się, że konstrukcja tej poprawki jest powtórzeniem zapisów, które znajdują się w innych ustawach, a w szczególności w ustawach dotyczących trybu kierowania do sądu administracyjnego. Chciałbym więc wcześniej usłyszeć opinię państwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#BartoszArłukowicz">Zaraz będzie opinia, bo pytam w tej kolejności. Biuro Legislacyjne – poprawka nr 4.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#UrszulaSęk">Nie ma uwag. Jeśli nawet odnośnie do zasady jest, że „na decyzję wojewody służy skarga”, to tu wskazujemy konkretną decyzję, która czego dotyczy…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#BartoszArłukowicz">Jasne. Dziękuję. Przyjmuję do wiadomości. Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#MichałKozik">Naczelna Izba Lekarska. Michał Kozik, radca prawny. Proszę państwa, mamy prośbę o uwzględnienie tej poprawki. Ona rzeczywiście ma charakter porządkujący, wojewoda będzie wydawał decyzje w przedmiocie takim, że lekarz ma zwrócić środki, które otrzymał tytułem zwiększonej kwoty za rezydenturę. I wydaje się, że nie tylko wniosek o ponowne rozpatrzenie wojewody, ale też trzeba wyraźnie zapisać skargę do sądu administracyjnego. W ustawach medycznych jest taka praktyka, że my mamy gwarantowaną…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#BartoszArłukowicz">Jak pan widzi, Komisja przychyla się do tych poprawek, więc przystępujemy do głosowania nad poprawką nr 4. Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Podaję wyniki głosowania.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#BartoszArłukowicz">13 posłów za, 9 przeciw, nikt się nie wstrzymał. Poprawka zaopiniowana pozytywnie.</u>
          <u xml:id="u-29.2" who="#BartoszArłukowicz">Poprawka nr 5. Rząd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#SławomirGadomski">Odrzucić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#BartoszArłukowicz">Biuro Legislacyjne. Do mikrofonu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#UrszulaSęk">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#BartoszArłukowicz">Lubię, kiedy pani mówi do mikrofonu, bo wtedy mam pewność, że pani nie ma uwag. Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#BartoszArłukowicz">Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawki nr 5? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Podaję wyniki głosowania.</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#BartoszArłukowicz">13 posłów za, 9 przeciw, nikt się nie wstrzymał. Opinia pozytywna.</u>
          <u xml:id="u-33.3" who="#BartoszArłukowicz">Poprawka nr 6. Rząd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#SławomirGadomski">Odrzucić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#BartoszArłukowicz">Biuro.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#UrszulaSęk">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#BartoszArłukowicz">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawki nr 6? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Podaję wyniki głosowania.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#BartoszArłukowicz">13 posłów za, 9 przeciw, nikt się nie wstrzymał. Poprawka zaopiniowana pozytywnie.</u>
          <u xml:id="u-37.2" who="#BartoszArłukowicz">Poprawka nr 7. Rząd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#SławomirGadomski">Odrzucić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#BartoszArłukowicz">Biuro.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#UrszulaSęk">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#BartoszArłukowicz">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawki nr 7? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Podaję wyniki głosowania.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#BartoszArłukowicz">12 posłów za, 9 przeciw, nikt się nie wstrzymał. Pan poseł Latos zostaje sprawozdawcą Komisji. Pewnie z wielką przyjemnością ogłosi na forum plenarnym Sejmu, że wszystkie postulaty rezydentów Komisja zaopiniowała pozytywnie, a tym samym dopełniła porozumienia między ministrem zdrowia a rezydentami...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#TomaszLatos">Doprecyzujmy. Ja myślałem, że to są postulaty dwóch klubów. Czy tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#BartoszArłukowicz">Bardzo dziękuję. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>