text_structure.xml 26.9 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#BartoszArłukowicz">Otwieram posiedzenie Komisji Zdrowia. Stwierdzam kworum. Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo farmaceutyczne oraz niektórych innych ustaw (druk nr 2386), przedstawia minister zdrowia; w pkt 2 – rozpatrzenie informacji na temat rozwoju i zagrożeń polskiej medycyny transplantacyjnej; w pkt 3 – rozpatrzenie propozycji tematów do planu pracy Najwyższej Izby Kontroli na 2019 r.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#BartoszArłukowicz">Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam jego przyjęcie. Przystępujemy do realizacji pierwszego punktu porządku dziennego.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#BartoszArłukowicz">Marszałek Sejmu w dniu 29 marca 2018 r. skierował rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo farmaceutyczne oraz niektórych innych ustaw, druk nr 2386, do Komisji Zdrowia do pierwszego czytania. Informuję, że do tego projektu są dwie opinie Biura Analiz Sejmowych – prawna i merytoryczna. Zostały wysłane do folderu SDI.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#BartoszArłukowicz">Przystępujemy do pierwszego czytania projektu ustawy z druku nr 2386. Proszę ministra o przedstawienie projektu ustawy. Prawo farmaceutyczne, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#KatarzynaGłowala">Panie przewodniczący, oddam głos panu ministrowi Niewójtowi, a za chwilę będzie pan minister Czech. Jest na posiedzeniu innej Komisji, a merytorycznie to on jest odpowiedzialny za ustawę – Prawo farmaceutyczne. Za chwilę będzie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#BartoszArłukowicz">Bardzo proszę, krótko. Ustaliliśmy z przewodniczącym Latosem, że będziemy państwu proponować powołanie podkomisji w tej sprawie. W związku z tym, nie chciałbym dublować dyskusji. Zatem, bardzo krótko. Jeśli jest głos sprzeciwu, odnośnie do powołania podkomisji… Nie widzę zgłoszeń. Zatem, po krótkim wstępie zakończymy pierwsze czytanie, powołamy podkomisję i przejdziemy do drugiego punktu. Proszę bardzo, oddaję głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#ZbigniewNiewójt">Panie przewodniczący, szanowni państwo, celem niniejszego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo farmaceutyczne oraz niektórych innych ustaw jest implementacja przepisów dyrektywy 2001/83/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 6 listopada 2001 r. w sprawie wspólnotowego kodeksu odnoszącego się do produktów leczniczych stosowanych u ludzi. Zakres tej nowelizacji obejmuje: uszczegółowienie niektórych przepisów dotyczących wytwarzania produktów leczniczych i nadzoru nad tym procesem, ze szczególnym uwzględnieniem tzw. ATMP-HE, czyli wyjątków szpitalnych; uszczegółowienie przepisów dotyczących regulacji związanych z zarządzaniem konfliktem interesów…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#BartoszArłukowicz">Panie ministrze, na sekundę przerwę. Bardzo proszę o zaprzestanie rozmów. Jeśli ktoś ma do załatwienia jakieś inne sprawy niż temat posiedzenia Komisji, to proszę opuścić salę. Proszę kontynuować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#ZbigniewNiewójt">Jest to przepis, który wynika z poddania się polskiej Państwowej Inspekcji Farmaceutycznej ocenie zarówno Europejskiej Agencji Leków, jak i FDA w celu ujednolicenia wszystkich procedur i systemów zarządczych. Celem tego będzie uznanie polskiej PIF także w obszarze kontrolowanym przez Amerykańską Agencję do Spraw Leków i Żywności, która umożliwi naszym przedsiębiorcom jednakowe konkurowanie na rynkach, także pozaeuropejskich.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#ZbigniewNiewójt">Dodatkowo ta nowelizacja obejmuje: modyfikację niektórych przepisów dotyczących badań klinicznych; odsunięcie w czasie obowiązku przekazywania przez przedsiębiorców danych do Zintegrowanego Systemu Monitorowania obrotu Produktami Leczniczymi, a także dostosowanie brzmienia przepisów karnych, odnoszących się do prowadzenia działalności gospodarczej bez pozwolenia, do zmian wprowadzonych ustawą oraz w niektórych przypadkach ich doprecyzowania w celu poprawy skuteczności działań organów ścigania wobec tzw. przestępstw farmaceutycznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#BartoszArłukowicz">Bardzo dziękuję. Czy ktoś sprzeciwia się powołaniu podkomisji? Niniejszym, kończę pierwsze czytanie. Powołujemy podkomisję.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#BartoszArłukowicz">Proponujemy podkomisję w składzie najmniejszym z możliwych, żeby prace były efektywne – 9-osobowym. Czy ktoś jest przeciw? Nie widzę zgłoszeń. Zgłaszamy kandydatów.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#BartoszArłukowicz">PiS – 5 miejsc, PO – 2 miejsca, Kukiz'15 – 1 miejsce, Nowoczesna – 1 miejsce. Informuję państwa, że rozmawiałem także z panem ministrem Kosiniakiem-Kamyszem o tym, czy PSL akceptuje takie rozwiązanie, że nie będzie przedstawiciela PSL w tej podkomisji. Akceptuje. W związku z tym, powołujemy najmniejszą. Bardzo proszę o propozycje ze strony Prawa i Sprawiedliwości. 5 osób. Barbara Dziuk.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#AnnaKwiecień">Krzysztof Ostrowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#BartoszArłukowicz">Krzysztof Ostrowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#AnnaKwiecień">Anna Kwiecień.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#BartoszArłukowicz">Anna Kwiecień. Krzysztof Szulowski. Jeszcze jedna osoba. Andrzej Sośnierz – ale nie mamy jego zgody. Nie ma go. OK, 5 osób zgłoszonych przez PiS.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#BartoszArłukowicz">Z naszej strony, zgłaszamy Rajmunda Millera i pana posła Hoka. Kukiz 15. Proszę podać nazwisko, bo to jest formalne zgłoszenie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PawełSkutecki">Paweł Skutecki. Zgłaszam sam siebie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#BartoszArłukowicz">Paweł Skutecki, Kukiz 15. Nowoczesna – 1 miejsce.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#MarekRuciński">Ruciński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#BartoszArłukowicz">Pan poseł Ruciński. Jest zgłoszony pełny skład. Rozumiem, że kandydaci się zgadzają. Czy ktoś jest przeciw temu składowi? Jeśli nie – nie ma sprzeciwu – podkomisja została powołana. Przekazujemy ustawę do podkomisji. Kończymy pierwszy punkt posiedzenia Komisji. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#BartoszArłukowicz">Pani minister jest kompetentna, żeby prowadzić z nami rozmowy. Ja panią rozumiem, ale rząd już mówił o sprawie transplantacji. Teraz będzie mówić strona społeczna. W tym czasie dotrą pracownicy.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#BartoszArłukowicz">Przystępujemy do realizacji punktu drugiego – rozpatrzenie informacji na temat rozwoju i zagrożeń polskiej medycyny transplantacyjnej. Przypomnę, że informację ze strony rządu usłyszeliśmy na poprzednim posiedzeniu Komisji Zdrowia, która zajmowała się tym tematem.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#BartoszArłukowicz">Rozpoczynamy dyskusję. Jeśli państwo pozwolą – takie zobowiązanie złożyłem – zaczniemy od strony społecznej, a potem będą posłowie. Bardzo proszę, strona społeczna. Proszę o zabranie głosu i przedstawienie się, kogo pan lub pani reprezentuje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#JadwigaHermanowicz">Jadwiga Hermanowicz, Stowarzyszenie osób przed i po transplantacjach…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#BartoszArłukowicz">Przeproszę panią i proszę jeszcze raz, bo tu jest straszny hałas. Bardzo proszę o wyciszenie rozmów na sali.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#JadwigaHermanowicz">Jadwiga Hermanowicz, Stowarzyszenie osób przed i po transplantacjach. Jestem wolontariuszem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#BartoszArłukowicz">Bardzo proszę. Dwie minuty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#JadwigaHermanowicz">To ja pozwolę sobie przeczytać wszystkie pytania i przekażę je pani minister. Dlaczego nie mamy umów dwustronnych z sąsiednimi krajami o wzajemności wymiany organów? Umów, które zwiększą szanse na dopasowanie tkankowe i uregulują możliwą wymianę, określą czas świadczonej wzajemności oraz zasady, w jakie leki i w jaki sprzęt mają być wyposażone zespoły transplantacyjne – zarówno zespoły z innego kraju przyjeżdżające po narząd, jak i nasze zespoły wyjeżdżające po narząd. Jeśli trwają prace na ten temat, to jak szczegółowe będą zapisy tych umów.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#JadwigaHermanowicz">Kolejne. Czy wraz ze zwiększeniem środków na Narodowy Program Rozwoju Medycyny Transplantacyjnej i tragiczną sytuacją transplantologii pediatrycznej, szczególnie, jeśli chodzi o przeszczepy serc, Ministerstwo Zdrowia przeznaczy środki celowe na zakup i utrzymanie LifePortów przynajmniej w ośrodkach transplantacji serca?</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#JadwigaHermanowicz">Dlaczego statystyki transplantologii pediatrycznej małej są ukryte w statystykach do 18 roku życia?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#BartoszArłukowicz">Bardzo panią przepraszam. Proszę o spokój na sali. Drodzy państwo, kompletnie nie słychać, co pani mówi. Jeżeli ktoś ma coś do omówienia, proszę bardzo, poza salą. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#JadwigaHermanowicz">Dziękuję. Dlaczego statystyki transplantologii pediatrycznej małej są ukryte w statystykach do 18 roku życia? Czy nie lepsze i uczciwsze byłoby pokazanie strasznej i przerażającej prawdy niż udawanie, że nie ma problemu?</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#JadwigaHermanowicz">Pytanie czwarte. Jest wiele ośrodków w kraju, w których nie zadaje się pytania bliskim zmarłej osoby o możliwość pobrania narządów. Czy Ministerstwo Zdrowia zamierza wyciągnąć konsekwencje, bo spotykamy się z dramatycznymi sytuacjami, w których najbliższa rodzina zmarłego dziecka naciska i walczy o pobranie narządów, aby uświęcić pamięć najdroższej osoby w życiu? Nie każdy ma tyle siły. Jakie kroki zamierz podjąć MZ, aby w każdym ośrodku, w którym dochodzi do stwierdzenia śmierci mózgowej, zawsze było zadane pytanie o zgodę?</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#JadwigaHermanowicz">Pytanie piąte. Dlaczego nie ma systemowej pomocy psychologicznej dla lekarzy, rodziców czy najbliższej rodziny po stracie i śmierci dziecka oraz nie ma szkoleń edukujących personel medyczny do rozmów z rodzicami, a czasem z ich dziećmi, o nadchodzącej przedwczesnej śmierci?</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#JadwigaHermanowicz">Pytanie szóste. Dlaczego podczas wszystkich debat, spotkań i dyskusji pomija się problemy transplantologii u małych pacjentów pediatrycznych? Są to każdorazowo trudne tematy, gdyż mówimy o dawcy i biorcy pediatrycznym, często bardzo małym.</u>
          <u xml:id="u-22.4" who="#JadwigaHermanowicz">Pytanie siódme. Czy w przypadku nowelizacji ustawy o orzekaniu śmierci mózgowej, jeżeli zostanie wprowadzone obligatoryjne badanie TK mózgu, Ministerstwo Zdrowia ma środki na zakup w trybie pilnym niezbędnego sprzętu dla szpitali, które nie dysponują możliwością przeprowadzania takich badań? Jak szybka będzie reakcja ministerstwa? Czy są prowadzone rozmowy z producentami? Jakie będą tego koszty i w jakim czasie nastąpi realizacja?</u>
          <u xml:id="u-22.5" who="#JadwigaHermanowicz">Pytanie ósme. Dlaczego protokoły ze spotkań Krajowej Rady Transplantacyjnej nie są publikowane na stronach ministerstwa? Jest to najważniejsze ciało doradcze ministerstwa w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-22.6" who="#JadwigaHermanowicz">Pytanie dziewiąte. Od roku 2011 do tej pory każdego roku na Narodowy Program Rozwoju Medycyny Transplantacyjnej było przeznaczane 45 mln zł. Środki te, zgodnie z programem, zostały podzielone na wszystkie gałęzie transplantologii wspierane przez program. Dlaczego nie przedstawia się opinii publicznej raportów rocznych podsumowujących działanie i zagrożeń w założeniach programu? Nie ma dostępu do analiz wydatkowanych środków i ich efektów oraz żadnych podstaw do ewentualnych przesunięć środków.</u>
          <u xml:id="u-22.7" who="#JadwigaHermanowicz">Pytanie dziesiąte. Podstawą oceny działania Narodowego Programu Rozwoju Medycyny Transplantacyjnej miał być wzrost liczby wykonywanych przeszczepów. Dlaczego aktualne statystyki porównywalne są z 2009 r., a nie z rokiem poprzednim? Tak ministerstwo odpowiedziało na nasze pytanie – porównywało statystyki z rokiem 2009.</u>
          <u xml:id="u-22.8" who="#JadwigaHermanowicz">Rozwój transplantologii, ale i innych kierunków medycyny w kraju, to również rozwój profilaktyki. Zakażenie wirusem RS przebiega ciężej u dzieci z wrodzonymi wadami serca. Pobyt w szpitalu dzieci z wadami serca jest wydłużony i ci pacjenci w większym procencie wymagają leczenia w oddziale intensywnej terapii oraz stosowania oddechu zastępczego. Śmiertelność w tej grupie jest 25-krotnie wyższa niż u dzieci bez wad serca. Inne badania wykazały, że dzieci zakażone wirusem RS, u których stwierdzono wady serca, w 83% wymagają tlenoterapii, w 33% leczenia w oddziale intensywnej terapii i w 19% oddechu zastępczego. Szacuje się, że w Polsce rodzi się co roku ok. 3800 dzieci z wadami serca. Dlaczego dzieci kardiologiczne, przynajmniej w szczególnych przypadkach, nie są objęte refundacją leku Synagis, który we wszystkich krajach Europy jest podawany i refundowany dzieciom kardiologicznym? To było ostatnie pytanie.</u>
          <u xml:id="u-22.9" who="#JadwigaHermanowicz">Dobrze. Drodzy państwo, mam dla państwa informację. W ramach otwartości naszego Sejmu, z jakiegoś powodu nie mogą wejść do Sejmu konsultant krajowy i inni merytoryczni współpracownicy. W związku z tym, przerywam temat transplantacji. Przystępujemy do realizacji pkt 3, czyli planu pracy Najwyższej Izby Kontroli i za kilka minut powrócimy do tematu transplantacji. Czy jest zgoda? Jest zgoda.</u>
          <u xml:id="u-22.10" who="#JadwigaHermanowicz">Do Komisji wpłynęły propozycje planu pracy Najwyższej Izby Kontroli w roku 2019. Do tego dołączyła jeszcze propozycję pani poseł Małecka-Libera. Nie będę czytać tych wszystkich tematów, bo uważam, że chyba nie ma takiej potrzeby.</u>
          <u xml:id="u-22.11" who="#JadwigaHermanowicz">Czy ktoś z państwa chce jeszcze w tej chwili wnieść jakieś propozycje do planu pracy NIK na rok 2019? Nie widzę zgłoszeń. W związku z tym, listę zgłoszoną do Komisji Zdrowia wraz z dokumentem złożonym przez panią poseł Małecką-Liberę uznajemy za propozycje Komisji Zdrowia do planu pracy NIK na rok 2019.</u>
          <u xml:id="u-22.12" who="#JadwigaHermanowicz">Ogłaszam 10 minut przerwy. Proszę o wyjaśnienie, dlaczego znowu ktoś nie może wejść do Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-22.13" who="#komentarz">[Po przerwie]</u>
          <u xml:id="u-22.14" who="#JadwigaHermanowicz">Wznawiam posiedzenie Komisji. Strona społeczna – czy ktoś jeszcze chce zabrać głos? Panie i panowie posłowie. Otwieram dyskusję posłów. Bardzo proszę, pan poseł Latos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#TomaszLatos">Panie przewodniczący, mamy sytuację mało komfortową – tak bym powiedział – jeżeli chodzi o merytoryczne procedowanie w dalszym ciągu, ponieważ zostało zablokowane wejście do Biura Przepustek. Z moich informacji wynika, że przez Obywateli RP. Nie dotarli pracownicy ministerstwa – ci, którzy przyjechali nie z panią minister, tylko nieco później – nie dotarł konsultant krajowy.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#TomaszLatos">W związku z tym, szanując naszych gości, którzy po raz drugi przyjechali tutaj, proponuję – zresztą, tak jak rozmawiałem z panią minister – żeby na większość pytań, a może i na wszystkie, była odpowiedź na piśmie. Inną możliwością jest poczekać jeszcze… Mamy dwie inne możliwości – ponownie przerwać posiedzenie Komisji, ewentualnie przedłużyć tę przerwę i czekać, aż uda się odblokować Biuro Przepustek i wejdą tutaj pracownicy, którzy będą mogli odpowiedzieć na niektóre szczegółowe pytania.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#TomaszLatos">Ze względu na to, że państwo po raz drugi zostali tutaj zaproszeni, wydaje mi się, że to rozwiązanie, które zaproponowałem, jest najlepsze, nie chcąc państwu sprawiać kłopotu kolejnym dojazdem do Warszawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#BartoszArłukowicz">Ja nie wiem, kto i dlaczego zablokował Biuro Przepustek. Według mnie, marszałek jest od tego, żeby skutecznie przeprowadzić procedurę wchodzenia gości na posiedzenie Komisji, ale mamy spore doświadczenia w blokowaniu. Znam takich, co… Bez komentarza.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#BartoszArłukowicz">Jest na sali minister. Za chwilę pani minister udzielę głosu. Czy ktoś z pań i panów posłów chce jeszcze zabrać głos? To ja chciałbym dopytać.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#BartoszArłukowicz">Pani minister, proszę udzielić informacji, jakie czynności podjęło Ministerstwo Zdrowia w celu obniżenia ceny leku w syropie dla dzieci po transplantacji. Świadomie nie używam nazwy leku. Jestem przekonany, że pani minister wie, o jakim leku mówię. Znam te wyjaśnienia, że w szpitalach jest być może dostępny za darmo, ale chcę wyjaśnić taką sytuację – dziecko jest po przeszczepie, stan kliniczny tego dziecka umożliwia mu przebywanie w domu. Wiemy wszyscy, że dzieci po przeszczepie mają kłopoty z odpornością, w związku z czym, powinny unikać miejsc, w których istnieje potencjalne ryzyko zakażenia. Czy takie dziecko ma dzisiaj dostęp do tego niezbędnego syropu w aptece, czy musi jechać do szpitala? Nie będę już przedłużał i opowiadał o tym, że czasem musi jechać kilkaset kilometrów do ośrodka, w którym przeprowadzono przeszczep. Proszę odpowiedzieć mi na to pytanie. Nie wymaga to obecności „merytoryków”, bo pani minister z całą pewnością zna odpowiedź na to pytanie.</u>
          <u xml:id="u-24.3" who="#BartoszArłukowicz">A jeśli chodzi o odpowiedź na resztę pytań, będzie tak, jak zaproponował poseł Latos – będą odpowiedzi dla pani reprezentującej osoby po przeszczepach. Zresztą, te pytania zostały złożone na piśmie, więc nie będzie z tym żadnego problemu. Pani minister, oddaję pani głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#KatarzynaGłowala">Szanowny panie przewodniczący, szanowni państwo, ja już dzisiaj mogę powiedzieć, że część z tych rzeczy, które są zawarte w pytaniach, będą uregulowane w nowej ustawie, nad którą kończymy pracę. To jest duża ustawa transplantacyjna, o której wspomniałam na poprzednim posiedzeniu. Ustawa za chwilę trafi do uzgodnień – najpierw międzyresortowych, bo jest jeszcze na ostatnim etapie przygotowania w Ministerstwie Zdrowia – i część z tych pytań już znajduje odpowiedź w postaci gotowych rozwiązań w projekcie ustawy. Natomiast, postaramy się szczegółowo odpowiedzieć na te pani pytania. Prosiłabym jeszcze tylko o adres kontaktowy, żebym mogła to przesłać formalnie drogą pisemną. Jeżeli zaś chodzi o pytanie pana przewodniczącego, oddaję głos panu ministrowi Czechowi, który odpowie na to pytanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#MarcinCzech">Szanowny panie przewodniczący, szanowni państwo, jeśli chodzi o lek Valganciclovir – bo o nim rozmawiamy – jest on stosowany przy zakażeniu cytomegalowirusem, raczej w prewencji tego zakażenia w nieco innym okresie po hospitalizacji, w przypadku przeszczepu nerek i w przypadku przeszczepów narządów miąższowych. Jest on wyłącznie w postaci proszku do sporządzenia roztworu doustnego, który w tej postaci – podkreślam – nie ma refundowanego odpowiednika.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#MarcinCzech">Firma – producent – zadeklarowała dostarczenie tego leku – mamy takie pismo – do ośrodków wykonujących przeszczepy u dzieci w ilości pokrywającej całkowite zapotrzebowanie pacjentów. Mamy „zmapowane” to zapotrzebowanie, jak również ośrodki, w których to się odbywa. Placówki te nieodpłatnie wydają lek pacjentom do domu, przy czym nie będzie to stanowić obciążenia finansowego szpitali. Udało się nam – w ramach działania, które obejmowało całe portfolio – wynegocjować taką cenę, która generalnie nie stanowi żadnego obciążenia finansowego. Mamy zapewnienie, że z apteki szpitalnej lek trafi do poradni lub oddziału. W poradniach dzieci i tak zwykle są konsultowane, natomiast stamtąd lek będzie mógł być wydany nieodpłatnie pacjentowi do domu. Tak w tej chwili wygląda sytuacja, panie przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#MarcinCzech">Jak mówiłem, ta prewencja obejmuje 110 dni w przypadku przeszczepów narządów miąższowych i 200 dni w przypadku przeszczepu nerek i jest to tylko taka sytuacja, że istnieje udokumentowane przeciwwskazanie stosowania Valgancicloviru w stałej doustnej postaci farmaceutycznej. Ten wyjątek istnieje w przypadku obu leków.</u>
          <u xml:id="u-26.3" who="#MarcinCzech">Panie przewodniczący, nawiązując do listy pytań, które zostały zadane, mogę jeszcze dodać odnośnie do Synagisu w prewencji, że mamy wniosek złożony 5 kwietnia ze strony producenta. Jesteśmy w tej chwili na etapie uzgadniania programu. To będzie zapobieganie ciężkiej chorobie dolnych dróg oddechowych wywołanych wirusem RS u dzieci z istotną hemodynamicznie wrodzoną wadą serca. Trzeba również dodać, że przy ostatniej nowelizacji listy refundacyjnej rozszerzyliśmy subpopulację dzieci, które mają tę prewencję anty-RS, o starsze wcześniaki. W związku z tym, tu też zrobiliśmy duży krok na drodze dołączenia do tej grupy państw, które mają pełne pokrycie tą prewencją.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#BartoszArłukowicz">Panie ministrze, OK., dziękuję bardzo, ale wydaje mi się, że nie do końca zrozumieliśmy się wzajemnie. Ja pytałem, jakie czynności w sprawie refundacyjnej podjęło Ministerstwo Zdrowia, bo przypomnę panu, że ten lek w roku 2015 był dostępny dla pacjentów w aptece za 3,20 zł, a dzisiaj kosztuje 850 zł. Ja zadaję panu pytanie – czy matka z dzieckiem po przeszczepie musi jechać do ośrodka referencyjnego przeszczepowego, czy może ten lek dostać w aptece? Jakie czynności podjęli państwo w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#MarcinCzech">Panie przewodniczący, szanowni państwo, odpowiedziałem, że ta populacja dzieci – jak pan przewodniczący doskonale wie – jest monitorowana. Odbywa ona systematyczne wizyty w ośrodkach, w których te dzieci są leczone. Nic nie stoi na przeszkodzie – i o tym też rozmawialiśmy, i takie działania podjęliśmy – aby dziecko, czy jego rodzice, otrzymali lek na kilka miesięcy leczenia, jeśli potrzebuje leku w takiej postaci. Mówimy o około osiemdziesięciorgu dzieciach, z czego część będzie mogła przyjmować tabletki, w związku z czym, jest ich jeszcze mniej. Każdy, ze względu na schorzenie, jest w tym ośrodku w poradni, które zwykle znajdują się przy ośrodkach transplantacyjnych. Mam tutaj materiały i bardzo chętnie podzielę się tym, które to są ośrodki.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#MarcinCzech">Mamy również pismo pana konsultanta krajowego, który mówił o 186 transplantacjach komórek krwiotwórczych u dzieci. W 2017 r. wykonano 150 transplantacji pediatrycznych, 64 narządowe, 186 komórek krwiotwórczych. Natomiast Valgancicloviru w syropie wymaga rocznie 75–80 dzieci po transplantacji narządów i komórek krwiotwórczych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#BartoszArłukowicz">Tym bardziej nie mogę zrozumieć, dlaczego tego nie robicie, jeżeli to dotyczy tak niewielkiej populacji. Po prostu, nie rozumiem tego. Pan poseł Latos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#TomaszLatos">W takim razie, może ja spróbuję to wyjaśnić. Jeżeli mamy w Polsce kilka tysięcy aptek i 80 pacjentów, to wydaje się, że istotne jest to, aby ci pacjenci byli w dany lek zaopatrzeni. Mielibyśmy problem, gdyby okazało się, że to zaopatrzenie jest nieskuteczne. Jeżeli jednak jest skuteczne, co jest istotą sprawy, a nie to, żeby 80 pacjentów w kilku tysiącach aptek szukało, w której z nich akurat jest lek, czy do której ewentualnie mu go sprowadzą. Wydaje się, że jest to oczywiste i logiczne. Najważniejsze jest to, aby pacjent otrzymał lek i był w ten lek zabezpieczony – jak pan minister powiedział – nawet na kilka miesięcy do przodu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#MarcinCzech">Ja oczywiście, panie przewodniczący, szanowni państwo, nie chcę profesjonalistów zanudzać, ale mogę po raz kolejny wytłumaczyć mechanizm, w jakim dochodzi do zwiększonej dopłaty pacjenta i wyjaśnić, że tak naprawdę pacjent, zarówno w przypadku tych leków, jak i immunosupresyjnych, może otrzymać lek za 3,20 zł. Również Valganciclovir jest za 3,20 zł, czyli w opłacie ryczałtowej, co nie stanowi bariery ekonomicznej w nabyciu tego leku dla pacjentów dużych i małych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#BartoszArłukowicz">Dziękuję bardzo. Czy ktoś jeszcze ma jakieś uwagi? Jeśli nie, to tym samym zakończyliśmy pkt 3, zamykam posiedzenie Komisji i zwołuję posiedzenie podkomisji dotyczącej prawa farmaceutycznego w celu jej ukonstytuowania. Proszę o podejście do stołu. Ukonstytuujemy podkomisję. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>