text_structure.xml
12 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#BartoszArłukowicz">Otwieram posiedzenie Komisji Zdrowia. Stwierdzam kworum. Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje, rozpatrzenie „Sprawozdania z realizacji Programu Ograniczania Zdrowotnych Następstw Palenia Tytoniu w Polsce w 2016 roku” (druk nr 2091). Przedstawia minister zdrowia.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#BartoszArłukowicz">Czy są uwagi? Nie widzę zgłoszeń. Przystępujemy do procedowania. Minister zdrowia – oddaję głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#ZbigniewKról">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Wysoka Komisjo, szanowni państwo, chciałbym przedstawić osiągnięcia dotyczące przeciwdziałania skutkom palenia tytoniu w Polsce, ale zacznę od tego, że rzeczywiście ten problem generalnie w dalszym ciągu jest istotny i dotyczy nas wszystkich. Dlatego jest prośba do wszystkich państwa, żeby aktywnie uczestniczyć w promowaniu życia bez palenia. Uważam, że dzięki takim działaniom nie tylko ze strony Ministerstwa Zdrowia, będziemy w stanie uzyskać zdecydowanie więcej efektów.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#ZbigniewKról">W latach 80. Polska była krajem o największej częstości palenia wyrobów tytoniowych w Europie. Wtedy ten wskaźnik wynosił 42%. Ogromna aktywność, szczególnie w latach 90., programów i osób znanych ówcześnie w kraju, spowodowała, że w roku 2015 ten wskaźnik wynosił już prawie o połowę mniej, bo 24%. Od tego momentu obserwujemy około 0,5-procentowy spadek liczby osób palących. To jest trend pozytywny. Natomiast wydaje się, że nasze ambicje powinny sięgać troszeczkę wyżej, żeby nie paliło zdecydowanie więcej niż 0,5%, ponieważ skutkiem palenia tytoniu jest zwiększona zarówno umieralność, jak i zachorowalność na wiele chorób, przede wszystkim nowotwory – 94% przypadków raka płuca u mężczyzn i 68% przypadków raka płuca u kobiet ma bezpośredni związek z paleniem tytoniu. Szacujemy, że rocznie z powodu chorób odtytoniowych umiera w Polsce ponad 67 tys. osób. Liczba zgonów na raka płuc w ciągu roku wynosi 19 tys. Zwiększone ryzyko dotyczy również raka nerki, pęcherza moczowego, trzustki, przełyku i wielu innych nowotworów złośliwych.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#ZbigniewKról">Liczba chorób odtytoniowych jest długa, a nałóg ten upośledza także wiele obszarów z zakresu zdrowia obywatela i zdrowia społecznego. Udowodniono jego wpływ na zdrowie reprodukcyjne, narządy wzroku, jamy ustnej i korelację z innymi organami. Konieczne wydaje się podejmowanie w dalszym ciągu skutecznych działań w zakresie przeciwdziałania epidemii tytoniowej, uwzględniających zarówno masową profilaktykę, jak i działania interwencyjne.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#ZbigniewKról">Od 1997 r. działania, które są podejmowane centralnie, zawarte były w Programie Ograniczania Zdrowotnych Następstw Palenia Tytoniu. To program, który był ustanowiony przez Radę Ministrów w 1995 r. Z upoważnienia Ministra Zdrowia za realizację i koordynację tego programu odpowiadał główny inspektor sanitarny. Od 2016 r. Ministerstwo Zdrowia, działając na podstawie załącznika do omawianego programu, odpowiedzialne było za realizację części zadania pierwszego – monitorowanie sytuacji w zakresie używania i uprawy tytoniu poprzez kontrolę dodatków używanych do wyrobów tytoniowych – oraz za realizację zadania drugiego, czyli skuteczną ochronę przed dymem tytoniowym. Tutaj głównym aspektem działań było doskonalenie istniejących rozwiązań prawnych.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#ZbigniewKról">Odnośnie do zadania pierwszego, chcemy podkreślić, że od ponad dwóch lat intensywnej pracy resortu zdrowia nad ustawą nowelizującą ustawę o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych, która miała na celu przede wszystkim implementację do prawa krajowego przepisów tak zwanej nowej dyrektywy tytoniowej, w 2016 r. ta nowelizacja została przyjęta przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej i 8 września tamtego roku weszła ostatecznie w życie. Jedną z kwestii uregulowanych w ramach tej nowelizacji jest zwiększenie obowiązków sprawozdawczych dla producentów i importerów wyrobów tytoniowych poprzez wprowadzenie nowego obowiązkowego formatu zgłoszeniowego składników i wydzielanych substancji tego rodzaju produktów, zapewniającego możliwie jak największą przejrzystość informacji o tych wyrobach oraz skutkach, jakie mają dla zdrowia obywateli.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#ZbigniewKról">Natomiast, odnośnie do drugiego zadania, przyjęte przepisy wspomnianej ustawy są kolejnymi krokami w kierunku realizacji naszej wyraźnie skutecznej, krajowej polityki antynikotynowej. Tutaj do najważniejszych należy zaliczyć – uwzględniając presję czasową – ustanowienie zakazu wprowadzenia do obrotu papierosów posiadających charakterystyczny aromat – wyjątkiem są papierosy mentolowe, dla których okres przejściowy określony jest do 2020 r.; wprowadzenie obowiązku umieszczania na opakowaniach wyrobów tytoniowych ostrzeżeń zdrowotnych zajmujących 65% zewnętrznego obszaru opakowania; nałożenie obowiązku zgłoszenia przez producentów lub importerów – najpóźniej 6 miesięcy przed zamierzonym wprowadzeniem do obrotu krajowego – danych dotyczących nowatorskich wyrobów tytoniowych oraz papierosów elektronicznych lub pojemników zapasowych; wprowadzenie zakazu reklamowania i promocji e-papierosów lub pojemników zapasowych; wprowadzenie odpowiednich wymagań technicznych dla producentów lub importerów papierosów elektronicznych lub pojemników zapasowych; ograniczenie miejsca palenia papierosów elektronicznych analogicznie do obecnie obowiązującego zakazu palenia wyrobów tytoniowych w miejscach publicznych czy też wprowadzenie zakazu sprzedaży wyrobów tytoniowych, papierosów elektronicznych lub pojemników zapasowych na odległość, na przykład za pośrednictwem internetu.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#ZbigniewKról">Chcę też podkreślić, że Program Ograniczania Zdrowotnych Następstw Palenia Tytoniu był realizowany w prezentowanej formie do końca 2017 r. Obecnie, zgodnie z przepisami art. 30 pkt 3 ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zdrowiu publicznym, od 1 stycznia 2018 r. działania związane z ograniczeniem narażenia na dym tytoniowy zostały ujęte w ramach realizacji celu operacyjnego drugiego pod nazwą „Profilaktyka rozwiązywania problemów związanych z używaniem substancji psychoaktywnych, uzależnieniami behawioralnymi i innymi zachowaniami ryzykownymi”, zawartego w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 4 sierpnia 2016 r. w sprawie Narodowego Programu Zdrowia na lata 2016–2020. Tutaj warto wspomnieć, że w ramach NPZ jest realizowany program zwalczania następstw zdrowotnych używania wyrobów tytoniowych i wyrobów powiązanych. W obecnym roku kalendarzowym przewidziano między innymi organizację szkoleń dla personelu medycznego w zakresie leczenia uzależnienia od tytoniu oraz przeprowadzenia minimalnych interwencji antytytoniowych czy też prowadzenie Telefonicznej Poradni Pomocy Palącym, a także prowadzenie działań ograniczających problem używania wyrobów tytoniowych i wyrobów powiązanych w zakładach pracy.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#ZbigniewKról">Środki finansowe przewidziane na ten rok wynoszą ponad 5 mln zł. Ponadto, w latach 2018–2020 Ministerstwo Zdrowia planuje realizację ogólnopolskiego programu edukacyjnego dotyczącego przewlekłej obturacyjnej choroby płuc, jednej z najczęstszych związanych z paleniem tytoniu. W ramach tego programu przewiduje się między innymi utworzenie poradni antynikotynowych oraz prowadzenie działań informacyjno-edukacyjnych, podczas których szczególny nacisk zostanie położony na kwestię szkodliwości palenia tytoniu. Całkowita alokacja środków na te lata – 3 lata – to 15 mln zł.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#ZbigniewKról">Mając na uwadze powyższe, zaproponowane rozwiązania edukacyjne i interwencyjne, w opinii Ministerstwa Zdrowia, przyczynią się bezpośrednio do kontynuacji redukcji w Polsce odsetka osób palących wyroby tytoniowe. Jeśli pan przewodniczący pozwoli, chciałbym, aby szczegółowe informacje na temat dotychczasowych działań dodał jeszcze główny inspektor sanitarny.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#BartoszArłukowicz">Momencik. Szanowni państwo, sprawozdanie wszyscy państwo otrzymali. Czy zgłaszają państwo potrzebę wysłuchania głównego inspektora sanitarnego? To otwieram dyskusję. Pan poseł, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JerzyKozłowski">Dziękuję, panie przewodniczący. Panie ministrze, mam takie pytanie. Jak wygląda współpraca państwa z Ministerstwem Sportu i Turystyki, bo nie ma co ukrywać, że można wydawać nakazy i zakazy, ale nie ma nic lepszego niż moda na niepalenie? Tę modę należy wprowadzać jak najwcześniej, a z doświadczeń własnych i obserwacji wiem, że prowadzenie tak zwanego zdrowego stylu życia poprzez amatorskie uprawianie sportu jest świetnym czynnikiem motywującym do tego, żeby nie palić. Jednak w tym sprawozdaniu nie widzę żadnej informacji o jakichś wspólnych działaniach z Ministerstwem Sportu i Turystyki. Czy takie działania są, czy trafiają państwo na opór, który nie pozwala, żeby te dwa wasze zarządzania pogodzić?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#BartoszArłukowicz">Zanim udzielę głosu ministrowi, przypomnę tylko, że o godzinie 11.45 mamy na sali głosowania. Chciałbym, żeby państwo mieli to z tyłu głowy. Jeszcze pani poseł chciała zabrać głos. Bardzo proszę. Za chwilę, panie ministrze. Posłowie – ci, którzy muszą – bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#AlicjaKaczorowska">Panie przewodniczący, panie ministrze, szanowni państwo, chciałabym się odnieść do wypowiedzi mojego przedmówcy i zaproponować, czy nie można byłoby włączyć do tego typu działań harcerzy. Oni mają niepalenie w swoim statucie. Myślę, że to też byłby dobry adres. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#BartoszArłukowicz">Panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#ZbigniewKról">Dziękuję państwu za te pytania. W Narodowym Programie Zdrowia jednym z kluczowych partnerów jest Ministerstwo Sportu i Turystyki i jego przedstawiciele. Jesteśmy w stałym kontakcie. W programie POChP, a szczególnie w części informacyjnej, promującej, na pewno duży wpływ na zadania konkursowe, które będziemy przedstawiali, będą mieć ludzie z nim związani również przy innych okazjach, bo chcemy wspólnie zweryfikować skutki otyłości i różnych uzależnień. Natomiast harcerze, to jest ta grupa, którą, oczywiście, zawsze chcieliśmy włączyć do promowania tego typu założeń…</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#BartoszArłukowicz">Bardzo dziękuję za dość precyzyjne odpowiedzi pana ministra. Czy ktoś sprzeciwia się pozytywnemu zaopiniowaniu sprawozdania? Nie słyszę sprzeciwu. Sprowadzanie zostało przyjęte.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#BartoszArłukowicz">Musimy wybrać posła sprawozdawcę. Kto jest chętny? Kto się zgłasza? Pani poseł Małecka-Libera. Czy pani się zgadza?</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#BartoszArłukowicz">Czy ktoś jest przeciw? Nie. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#BartoszArłukowicz">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>