text_structure.xml
38.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#BartoszArłukowicz">Otwieram posiedzenie Komisji Zdrowia. Stwierdzam kworum. Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje zaopiniowanie projektu zmiany planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia na rok 2016. Proszę panie posłanki o ciszę. Pkt 2: rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Marszałka Sejmu – na podstawie informacji Ministra Zdrowia – wniosku Klubu Parlamentarnego Platforma Obywatelska o przedstawienie na posiedzeniu Sejmu „Informacji Ministra Zdrowia w sprawie okoliczności wykrycia nieprawidłowości w dystrybucji leku kardiologicznego Altram”. Czy są jakieś uwagi? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#BartoszArłukowicz">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. Oddaję głos ministrowi zdrowia, chyba że od razu zabierze głos przedstawiciel NFZ. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#MaciejMiłkowski">Witam państwa bardzo serdecznie. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, zgodnie z art. 124 ust. 1–2, w związku z art. 121 ust. 1 pkt 2 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, prezes Narodowego Funduszu Zdrowia zwraca się do Wysokiej Komisji z prośbą o zaopiniowanie przedłożonego projektu zmiany planu finansowego NFZ na rok 2016…</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#BartoszArłukowicz">Przepraszam na sekundę. Proszę o ciszę na sali.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#MaciejMiłkowski">Zakres zmiany planu finansowego to zwiększenie przychodów netto z działalności w pozycji A o 22 679 tys. zł, w pozycji 5 „Odpis na taryfikację świadczeń, o którym mowa w art. 31t ust. 5–8 ustawy”. To jest spowodowane zmniejszeniem odpisu na taryfikację świadczeń w związku z niewykorzystaniem przez Agencję Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji środków finansowych przeznaczonych na ten cel w 2015 r. Prezes AOTMiT, w piśmie z 5 lipca 2016 r., poinformował NFZ o mniejszym wykorzystaniu, w związku z czym trzeba zmniejszyć tę pozycję.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#MaciejMiłkowski">Następnie – zwiększenie pozostałych przychodów w pozycji E o 58 917 tys. zł. To zwiększenie pozycji jest podyktowane dostosowaniem planu finansowego do przewidywanego wykonania tej pozycji planu w 2016 r. Spowodowane jest to głównie zwiększonym przychodem związanym z instrumentami dzielenia ryzyka, o których mowa w ustawie o refundacji.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#MaciejMiłkowski">Dalej – zwiększenie pozostałych kosztów w pozycji F o 84 113 tys. zł, w tym: w pozycji F1 „wydanie i utrzymanie kart ubezpieczenia oraz recept” – zmniejszenie o kwotę 157 tys. zł; w pozycji F2 „rezerwa na zobowiązania wynikające z postępowań sądowych” – zwiększenie w planach finansowych oddziałów wojewódzkich NFZ o kwotę 56 775 tys. zł, z tym, że w części oddziałów będzie zmniejszanie o łączną kwotę 43 957 tys. zł, a w części zwiększenie o łączną kwotę 100 732 tys. zł; zmniejszenie pozycji F3 „inne rezerwy” o kwotę 64 045 tys. zł, co jest związane z tym, że NFZ nie będzie wprowadzać kart ubezpieczenia zdrowotnego; pozycja F4 „inne koszty” – zmniejszenie łącznie o kwotę 91 540 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#MaciejMiłkowski">Kolejna pozycja – zwiększenie przychodów finansowych. Zwiększenie przychodów finansowych o 22 665 tys. zł, w tym, w pozycji G1 „odsetki uzyskane z lokat” – zmniejszenie o 189 tys. zł i w pozycji G2 „inne przychody finansowe” – zwiększenie 22 854 tys. zł, a także zwiększenie kosztów finansowych łącznie o kwotę 20 148 tys. zł, w tym zmniejszenie o kwotę 20 299 tys. zł w planie Centrali, w części oddziałów oraz zwiększenie w pozostałych oddziałach o kwotę 40 447 tys. zł. Wynika to z konieczności zabezpieczenia dodatkowych środków na koszty związane z utworzeniem rezerw na odsetki od prawdopodobnych zobowiązań wynikających z postępowań sądowych. To wszystko.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#BartoszArłukowicz">Bardzo dziękuję. Czy ktoś z pań i panów posłów ma pytania? Pan poseł, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PawełSkutecki">Mam pytanie dotyczące kosztów sądowych. Zwiększają państwo teraz do ponad ćwierć miliarda złotych pieniądze wydawane w tym roku na postępowania sądowe. Chciałbym się dowiedzieć, z czego wynika aż tak gigantyczna kwota. Gdyby pan mógł odpowiedzieć mi na to pytanie…</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#BartoszArłukowicz">To może zadajmy wszystkie pytania, a potem minister się wypowie. Pani poseł, bardzo proszę, i jeszcze pan poseł. Pani poseł Hrynkiewicz.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#JózefaHrynkiewicz">Chciałabym zapytać o dochody z lokat. Ponieważ wiem, że są bardzo duże opóźnienia w zapłacie za świadczenia, i to bardzo obciąża placówki ochrony zdrowia, chciałabym się dowiedzieć, co to za lokaty, jakie są dochody, jak wielkie są te lokaty w ciągu kilku lat i dlaczego one są.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#BartoszArłukowicz">Bardzo dziękuję. Pan poseł Zembala.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#MarianZembala">Panie przewodniczący, panowie ministrowie, panie prezesie, szanowni państwo, chciałbym zapytać, czy w związku z bardzo dużą obniżką przychodów szpitali kardiologicznych, w tym szczególnie szpitali akademickich i instytutów, a więc filarów polskiej medycyny, w ramach istniejącego rozporządzenia OWU, pan minister, pan prezes, przewidują możliwość zmiany wskaźnika wobec tych szpitali, tak jak jest w większości krajów Unii Europejskiej, żeby w tym bardzo trudnym momencie, w miarę możliwości pomóc tym szpitalom z istniejących rezerw. Przypominam, że taka możliwość prawna i finansowa istnieje. To jest również zgodne ze stanowiskiem Konferencji Rektorów Akademickich Uczelni Medycznych i dyrektorów większości dużych szpitali klinicznych i instytutów. Mówię to z troską i proszę o to w imieniu dużej grupy dyrektorów szpitali, a także posłów. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#BartoszArłukowicz">Pani poseł Szczurek-Żelazko.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#JózefaSzczurekŻelazko">Mam pytanie dotyczące ewentualnej kolejnej korekty planu finansowego, ponieważ ta, która została przedstawiona, ma charakter czyszczący. Można powiedzieć, że niewiele wnosi, jeśli chodzi o zwiększenie dostępności do świadczeń zdrowotnych czy zmniejszenie kolejek jeszcze w tym roku. Mam więc pytanie, czy przewidują państwo zmianę planu finansowego jeszcze w tym roku, w zakresie ewentualnego rozwiązania rezerwy ogólnej i przeznaczenia tych środków na zwiększenie finansowania świadczeń zdrowotnych jeszcze w tym roku. Mamy informację, że taki wniosek został skierowany do ministra finansów i został pozytywnie zaopiniowany. Czy zatem jest projektowana kolejna zmiana planu finansowego jeszcze w tym roku?</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#BartoszArłukowicz">Dziękuję. Bardzo proszę o precyzyjne i krótkie odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#MaciejMiłkowski">Jeśli chodzi o pierwsze pytanie, na temat rezerw, to w planach oddziałów wojewódzkich jest zwiększenie o kwotę 56 775 tys. zł, co w przypadku nadwykonań nie jest pozycją istotną. To nie jest 250 000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#MaciejMiłkowski">Jeśli chodzi o pozycję G1, o lokaty, Narodowy Fundusz Zdrowia lokuje wolne środki finansowe w depozytach u ministra finansów. To są środki czasowo wolne i nie są wysokie, w związku z tym, że oprocentowanie jest bardzo niskie i tę pozycję zmniejszamy o 189 tys. zł. Jednocześnie, zgodnie zawartymi umowami, NFZ zawsze płaci świadczeniodawcom w terminie i nie ma takiej sytuacji, że nie płaci zgodnie z umową.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#MaciejMiłkowski">Jeśli chodzi o pytanie pana profesora Zembali, to faktycznie w aktualnie przedstawionych propozycjach NFZ na rok przyszły nie przewidzieliśmy w projekcie wskaźników dla szpitali klinicznych i instytutów w zakresie wyceny świadczeń. Głównie chodzi o kardiologię. Ostatnia taka zmiana nastąpiła w przypadku świadczeń pediatrycznych. Monitorujemy sytuację tych szpitali – faktycznie ostatnio były dość duże obniżki poczynione przez Agencję Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji – i będziemy się zastanawiać, czy z takiej możliwości nie skorzystać.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#MaciejMiłkowski">Jeśli chodzi o kolejne zmiany planu finansowego, to rzeczywiście jest procedowana zmiana planu finansowego w zakresie uruchomienia rezerwy ogólnej. Ministerstwo Finansów już wyraziło swoją opinię. Ministerstwo Zdrowia jeszcze wyjaśnia z Narodowym Funduszem Zdrowia przyczynę tych zmian. Jest to w trakcie, tak więc na dzisiaj nie możemy jej uruchomić. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#BartoszArłukowicz">Bardzo dziękuję. Proponuję przyjęcie opinii w przedstawionej państwu treści, o pozytywne zaopiniowanie zmian w budżecie Narodowego Funduszu Zdrowia. Czy ktoś jest przeciw? Panie pośle, czy zgłasza pan sprzeciw.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PawełSkutecki">Tak, jestem przeciw, jeśli pan prezes mówi, że to jest 50 000 tys. zł., a ja czytam w pozycji F2 „rezerwa na zobowiązania wynikające z postępowań sądowych” – plan po zmianie 262 000 tys. zł. To jest ponad ćwierć miliarda złotych, które trzeba z NFZ wyciągać na drodze sądowej. Jeśli pan prezes uważa, że to jest OK., to ja jestem przeciw.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#BartoszArłukowicz">Przystępujemy do głosowania, panie pośle. Kto z państwa jest za pozytywnym zaopiniowaniem zmiany planu finansowego NFZ? Kto jest przeciw. Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#BartoszArłukowicz">16 posłów za, 3 przeciw, 5 się wstrzymało. Czyli, Komisja pozytywnie opiniuje projekt zmian w planie finansowym NFZ.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#BartoszArłukowicz">Pkt 2 porządku obrad. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#KrzysztofŁanda">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, chciałbym, żeby problem przybliżył państwu i odpowiedział na pytania pełniący obowiązki głównego inspektora farmaceutycznego pan minister Niewójt. Bardzo bym prosił.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#BartoszArłukowicz">Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#ZbigniewNiewójt">Panie przewodniczący, szanowni państwo, jeżeli chodzi o sprawę wycofania leku Atram, należy naświetlić jej szczegóły. Otóż, 16 sierpnia 2016 r. do Głównego Inspektoratu Farmaceutycznego wpłynęło pismo podmiotu odpowiedzialnego, w którym poinformowano, że w opakowaniu zbiorczym produktu leczniczego Neurol, zawierającego około 20 opakowań, znaleziono dwa kartoniki zewnętrzne oznakowane jako lek Atram, przy czym, po otworzeniu tych kartoników w środku znaleziono blistry produktu leczniczego Neurol. Wniosek firmy dotyczył prewencyjnego wycofania z obrotu produktu Neurol, żeby wyjaśnić, jak w zbiorczym opakowaniu tego produktu znalazły się opakowania leku Atram.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#ZbigniewNiewójt">Główny Inspektorat Farmaceutyczny, po przeprowadzeniu analizy ryzyka przez zespół do spraw jakości produktów leczniczych, poszedł jakby dalej, bo skoro to dotyczyło tego, że w opakowaniu produktu Neurol znalazły się opakowania zewnętrzne produktu Atram, zwierające jednak w środku produkt Neurol, to logiczne było…</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#BartoszArłukowicz">Przepraszam, panie ministrze. Proszę o ciszę na sali.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#ZbigniewNiewójt">…żeby przyjrzeć się dokładnie produktowi Atram, bo, tak naprawdę, zagrożeniem dla pacjenta nie było to, że w opakowaniu hurtowym pomylone zostały opakowania, bo one, po dystrybucji do aptek, są wielokrotnie sprawdzane. Problemem było to, czy zamiennie, czyli w produkcie Atram, nie znalazły się blistry z produktem leczniczym Neurol. W związku z powyższym, zgodnie z procedurą, która nas obowiązuje (jest to procedura europejska) w wyniku tego, że zaistniało podejrzenie a nie pewność tego, że taka zamiana dotyczy całej produkcji produktu Atram, jeszcze tego samego dnia została podjęta przez głównego inspektora farmaceutycznego decyzja o wstrzymaniu produktu Atram do czasu wyjaśnienia wątpliwości w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#ZbigniewNiewójt">W międzyczasie trwała intensywna wymiana korespondencji, a właściwie telefonów i maili, z podmiotem odpowiedzialnym, bo to właśnie on jest przede wszystkim odpowiedzialny za jakość produktu leczniczego, jaki wytwarza. Na bazie porozumienia z podmiotem odpowiedzialnym… Wyjaśnienia podmiotu na tym etapie nie były dla nas wystarczająco satysfakcjonujące, dlatego też zawiadomiliśmy organ właściwy, czyli Czeską Agencję Leków, dlatego że w świetle prawa europejskiego nadzór nad produkcją produktów leczniczych dokonuje ten organ, na którego terenie działa dany wytwórca. Ten lek nie jest produkowany na naszym terenie, dlatego GIS nie mógł tam wysłać swoich inspektorów na kontrolę. W wyniku naszego sygnału, Czesi podjęli działania wyjaśniające. W międzyczasie firma zwróciła się do nas z wnioskiem o wycofanie się z decyzji w sprawie wstrzymania leku Atram, gdyż w ich ocenienie nie ma żadnego zagrożenia w tym zakresie, i oprócz tego sporadycznego przypadku w hurtowni nie ma żadnych doniesień i żadnych przesłanek do tego, aby wstrzymywać ten produkt w obrocie. Jednakże, kierowani ostrożnością, nie przychyliliśmy się do tego wniosku. Decyzja o wstrzymaniu w obrocie została podtrzymana.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#ZbigniewNiewójt">W międzyczasie czeska inspekcja farmaceutyczna weszła na kontrolę do wytwórni w Czechach. W wyniku wstępnych ustaleń tej kontroli, doszło do wystąpienia w ramach procedury rapid alert – to było w dniu 6 września… Procedura rapid alert ma taką swoją specyfikę, że dotyczy wszystkich krajów Unii Europejskiej, a organ, który wydaje rapid alert, wskazuje w tej decyzji poziom działań, jakie mają podejmować inne inspekcje na terenie Unii Europejskiej. W przypadku niektórych produktów będących na rynku polskim, ten rapid alert zwierał sugestię, aby nastąpiło wycofanie trzech produktów Atram z poziomu pacjenta, bo w sytuacjach dużego zagrożenia zdrowia publicznego i potencjalnie dużego niebezpieczeństwa dla systemu jakości taka procedura jest podejmowana. Wpływ na tę decyzję ma przede wszystkim kompleksowa analiza sytuacji, czyli poziom zgłoszenia wady, wyniki kontroli u producenta, bo wady na poziomie wytwarzania mogłyby tam przynieść największe straty. W tym momencie ta decyzja została przełożona na prawo polskie, czyli, decyzją głównego inspektor farmaceutycznego przedmiotowe trzy serie preparatu Atram zostały wycofane z obrotu z poziomu pacjenta. Jak przewidują nasze przepisy, poszło za tym obwieszczenie GIS. Dodatkowo do poinformowania pacjentów w tym zakresie wykorzystane zostały media.</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#ZbigniewNiewójt">Natomiast jeżeli chodzi o stopień zaawansowania sprawy w tej chwili, to wszystkie serie, które zostały z rynku wycofane, są sprawdzane na poziomie wytwórcy. Do tej pory nie ma żadnych doniesień o tym, aby oprócz tych dwóch opakowań – co zostało stwierdzone – nastąpiły jakiekolwiek tak zwane mix-upsʹy.</u>
<u xml:id="u-22.4" who="#ZbigniewNiewójt">Proszę państwa, jeżeli chodzi o wytwarzanie produktów leczniczych, to naprawdę ten poziom szczegółowości i maksymalna ochrona pacjenta są zapewnione. Być może, tylko poprzez te dwa stwierdzone fakty, które nie zostały potwierdzone tym, że lek trafił do pacjentów, system tak zadziałał, że mieliśmy do czynienia z tak spektakularną akcją. Jednak, tego wymaga od nas prawo i profilaktyka w tym zakresie, żeby pacjent naprawdę był bezpieczny i miał poczucie, że system go chroni nawet w sytuacjach, kiedy nadal pozostają wątpliwości, czy to jest wada jakościowa.</u>
<u xml:id="u-22.5" who="#ZbigniewNiewójt">Mamy też odnotowane zdarzenia na poziomie hurtowni farmaceutycznych, gdzie na przykład dochodzi do kradzieży leków, ingerencji w opakowania, i to już nie jest wada jakościowa, o której mówimy. To jest po prostu zamierzone działanie człowieka. Jednak system po to jest tak stworzony, żeby bez względu na okoliczności te mechanizmy spowodowały to, że na każdym etapie jest możliwość zarówno dokładnej kontroli i sprawdzenia, jak i tego, żeby przede wszystkim ograniczyć możliwość dostania się tego leku do pacjenta.</u>
<u xml:id="u-22.6" who="#ZbigniewNiewójt">Rozumiem, że emocje wzbudził sposób wycofywania. W mojej karierze pamiętam dwa takie przypadki. Pierwszy, to pamiętny Corhydron, a drugi to właśnie Atram, przy czym, w przypadku Corhydronu sprawa była zupełnie inna. To była wada na poziomie wytwórcy, która niosła za sobą większy stopień zagrożenia. Natomiast warto wiedzieć, że w ciągu około roku – bo mam tę analizę z ostatnich trzech lat – do GIF-u wpływa 400–450 zawiadomień o potencjalnych wadach jakościowych. Po przeprowadzeniu postępowań i wyjaśnieniu wszystkich szczegółów, 12–15% w przypadku wad kończy się decyzjami o wycofaniu z obrotu. Pozostałe przypadki są niekiedy kuriozalne. Ostatnio mieliśmy taki przypadek, że pacjentka nabyła w aptece lek w wyższej dawce z przepisu swojego lekarza i okazało się, że ten lek po zastosowaniu u niej miał duże działanie…</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#BartoszArłukowicz">Panie ministrze, przepraszam, rozmawiamy obecnie o tym temacie…</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#ZbigniewNiewójt">Panie ministrze, chcę pokazać, jakie są jeszcze przypadki. Panie przewodniczący, jeszcze dwa zdania. Dobrze?</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#BartoszArłukowicz">Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#ZbigniewNiewójt">I lekarz przepisał jej niższą dawkę. Pacjentka wpadała na wyśmienity pomysł, że włoży to opakowanie z większą dawką w opakowanie zewnętrzne z większą i odda do apteki, bo uzyska w zamian zwrot pieniędzy. Zatem, z takimi przypadkami też mamy do czynienia i nie może to zakłócać systemu. Nad każdą sprawą naprawdę trzeba się głęboko pochylić.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#BartoszArłukowicz">Bardzo dziękuję. Rozpoczynamy dyskusję. Chciałbym zapytać pana ministra o kilka rzeczy. Kiedy ministerstwo powzięło wiedzę na temat wycofania z obrotu leku Atram? Jakie czynności podjęło ministerstwo między 16 sierpnia a 9 września? Prosiłbym o odpowiedź na te pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#KrzysztofŁanda">Panie przewodniczący, byliśmy informowani na bieżąco o wszystkich problemach związanych z tą zamianą. Wszystkie działania podejmował główny inspektor farmaceutyczny, o czym informował Ministerstwo Zdrowia.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#BartoszArłukowicz">Czyli, rozumiem, że ministerstwo, poza czynnościami, jakie podejmował główny inspektor farmaceutyczny, nie podejmowało żadnych czynności do dnia 9 września.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#KrzysztofŁanda">Nie było takiej potrzeby, ponieważ, jak widać z tego sprawozdania, system działa w sposób bardzo dobry, nie wymaga żadnych korekt. Nie było również żadnych zagrożeń dla zdrowia Polaków.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#BartoszArłukowicz">Jeśli nie było zagrożeń dla zdrowia Polaków, to dlaczego 9 września wydali państwo komunikat jako Ministerstwo Zdrowia zawierający ważne informacje dla pacjentów w sprawie wycofanej serii leku Atram. Skoro to nie było ważne, to dlaczego było ważne w dniu 9 września.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#KrzysztofŁanda">Czym innym jest konieczność poinformowania społeczeństwa o podejmowanych działaniach oraz o konieczności wycofania leku z obrotu z poziomu pacjenta, i to wszystko działo się zgodnie z procedurami. Żadnego zagrożenia dla pacjentów nie było. System działał absolutnie prawidłowo. Nie mamy żadnych wniosków racjonalizatorskich pod tym względem. Jeżeli pan minister Niewójt chciałby coś dodać, to bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#BartoszArłukowicz">Momencik. Panie ministrze, cały problem polega na tym, że służby państwa podjęły informację o możliwej zamianie leku w dniu 16 sierpnia, GIF uruchomił swoją procedurę, którą pan minister przed chwilą opisał, i ona jest akceptowalna, bo postępowano w zgodzie z procedurą. Myślę więc, że odnośnie do tej procedury nie mamy większych wątpliwości. Ja pytam o zwłokę Ministerstwa Zdrowia, że po trzech tygodniach państwo wydają komunikat, podczas gdy przez trzy tygodnie de facto pacjenci nie otrzymują żadnej informacji poza decyzją, jaką wydaje GIF i upublicznia na swojej stronie. Dodam, że w siódmej podzakładce. Pytam, jakie czynności podjęło Ministerstwo, żeby powiadomić Polaków, że taka sytuacja ma miejsce, że GIF rusza z procedurą, że jest potencjalne zagrożenie, żeby pacjenci byli świadomi. Jakie czynności podjęliście?</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#KrzysztofŁanda">Jeszcze raz powtarzam – wszystkie czynności podejmował GIF.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#BartoszArłukowicz">Czyli, Ministerstwo Zdrowia nie podjęło czynności.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#KrzysztofŁanda">Ministerstwo Zdrowia podejmowało tylko takie czynności, jakie są związane z nadzorem Głównego Inspektoratu Farmaceutycznego.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#BartoszArłukowicz">OK. To chciałbym jeszcze dopytać o taką rzecz. Od kiedy stanowisko głównego inspektora farmaceutycznego jest wolne? Czyli, de facto, pytanie brzmi: od kiedy minister Niewójt pełni obowiązki głównego inspektora farmaceutycznego?</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#KrzysztofŁanda">Jak powiedziałem na początku, pan Niewójt jest pełniącym obowiązki głównego inspektora farmaceutycznego. Od kiedy? Panie ministrze, od wielu lat… Tak mi się wydaje.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#BartoszArłukowicz">Od 1 listopada poprzedniego roku, czyli mamy rocznicę wakatu na stanowisku głównego inspektora farmaceutycznego. Już kończę, panie przewodniczący. Widzę. Oddaję głos.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#BartoszArłukowicz">Ile w tym czasie odbyło się konkursów na stanowisko głównego inspektora farmaceutycznego? Chciałbym wiedzieć.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#KrzysztofŁanda">To nie jest pytanie do Ministerstwa Zdrowia, tylko do Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. MZ prowadzi postępowania konkursowe zgodnie z literą prawa, natomiast rozstrzygnięcia, zgodnie z literą prawa, należą do prezesa Rady Ministrów.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#BartoszArłukowicz">Panie ministrze, wprowadza pan nas w błąd, dlatego że głównego inspektora farmaceutycznego oczywiście powołuje premier, ale spośród kandydatów wskazanych przez komisję konkursową, w której pan zasiada. Czy nie może mnie pan poinformować, ile było konkursów?</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#KrzysztofŁanda">To pan przewodniczący wprowadza nas w błąd. Powołuje prezes Rady Ministrów. Kandydata wskazuje minister zdrowia i za każdym razem, po każdym konkursie, kandydat był wskazywany. Natomiast, nie jest prawdą, że zasiadałem w komisji we wszystkich konkursach. Zasiadałem w komisji w dwóch pierwszych konkursach. W trzecim konkursie nie zasiadałem w komisji konkursowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#BartoszArłukowicz">Czyli, tą pokrętną drogą doszliśmy do odpowiedzi na moje pytanie, ile było konkursów – trzy. Konkurs był trzy razy. Chciałbym więc dopytać, czy przypadkiem to…</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#TomaszLatos">Nie jest pan jedyny, żeby prowadzić taki dialog…</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#BartoszArłukowicz">Już…</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#TomaszLatos">Proszę zapytać…</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#BartoszArłukowicz">Panie przewodniczący, będzie pan prowadzić posiedzenie Komisji, będzie pan regulować dialog. Staram się…</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#TomaszLatos">Może trzeba zmienić prowadzącego…</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#BartoszArłukowicz">Być może trzeba. Proszę złożyć wnioski, to wtedy zmienią państwo przewodniczącego. Macie do tego większość i prawo.</u>
<u xml:id="u-49.1" who="#BartoszArłukowicz">Panie ministrze, czy w pana ocenie trzykrotny konkurs i brak głównego inspektora farmaceutycznego właśnie w tej sytuacji nie spowodował tego chaosu, że GIF prowadził swoją procedurę, a państwo przez trzy tygodnie nie informowaliście Polaków o tym, że są w sytuacji zagrożenia zamianą leków. Czy w pana ocenie ma to wpływ, czy nie?</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#KrzysztofŁanda">Absolutnie nie ma to żadnego wpływu. Pełniący obowiązki pan Niewójt absolutnie spełnia się w tej roli i wykonuje wszystkie procedury jak należy. Mamy do niego pełne zaufanie. Oczywiście, dopóki konkurs nie wyłoni głównego inspektora farmaceutycznego nie ma żadnego ryzyka nieprzestrzegania procedur czy jakiegokolwiek zagrożenia dla funkcjonowania systemu.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#BartoszArłukowicz">Pan przewodniczący Latos.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#TomaszLatos">Dziękuję. Panie przewodniczący, myślę, że myli pan Komisję Zdrowia z komisją śledczą. Niech pan zada pytanie, pan minister odpowie i niech pan da szansę innym posłom na zadawanie pytań, a nie prowadzi polemiki, która rzeczywiście jest obecna w komisji śledczej. Skoro już dyskutujemy na temat tego, jak długo jest pełniącym obowiązki czy nie jest powołany pełniący obowiązki głównego inspektora farmaceutycznego pan minister Niewójt, to mam pytanie do pana ministra, jak długo za czasów pana ministra Arłukowicza nie był powołany główny inspektor sanitarny. Jeśli pamiętam, były to trzy lata, a więc mamy jeszcze dwa lata rezerwy, aby dogonić dobre praktyki pana przewodniczącego.</u>
<u xml:id="u-52.1" who="#TomaszLatos">Sądzę również, że ministerstwo jest od nadzoru i współpracy z głównym inspektorem farmaceutycznym, natomiast bieżące decyzje są podejmowane w ramach inspekcji farmaceutycznej. A dobra praktyka inspekcji sanitarnej pokazuje, że pełniący obowiązki może być tak samo skuteczny jak już powołany. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#BartoszArłukowicz">Bardzo dziękuję. Czy ktoś z państwa posłów chce jeszcze zabrać głos? Czy pani poseł chce zabrać głos? Nie. Ja jeszcze mam… Pani poseł, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#JoannaKopcińska">Panie przewodniczący, dziękuję. Panie ministrze, po pierwsze, proszę wyraźnie powiedzieć, czy główny inspektor farmaceutyczny podjął działania w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#KrzysztofŁanda">Oczywiście, że podjął działania w tej sprawie. Podjął je bez żadnej zwłoki i przeprowadził wszystkie działania prawidłowo, zgodnie z obowiązującymi procedurami.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#JoannaKopcińska">Bardzo dziękuję. Panie przewodniczący, jako członek prezydium Komisji Zdrowia mam prośbę, abyśmy jednak ważyli, w jaki sposób zwracamy się do siebie nawzajem. Według słownika języka polskiego, „pokrętny” może oznaczać również „nieszczery, obfitujący w niejasne wydarzenia”. Jeżeli pan używa takiego określenia w stosunku do przedstawicieli resortu zdrowia, to chciałabym, żeby poparł to pan konkretnymi przykładami, a takiego określenia pan użył. Jeżeli nie ma pan na to dowodów, to prosiłabym, żebyśmy jednak wysławiali się w sposób, który nie pozostawia żadnych wątpliwości, że może być inaczej interpretowany. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#BartoszArłukowicz">Już wyjaśniam, pani przewodniczącej. Pani przewodnicząca, ja zadałem pytanie panu ministrowi, ile razy odbył się konkurs na głównego inspektora farmaceutycznego. Pan minister był łaskaw stwierdzić, że nie jest w stanie mnie o tym poinformować, bo to nie jego kompetencja, po czym, w toku prowadzonej przez nas dyskusji doszliśmy do przekonania, że były trzy konkursy. I tylko tyle... Jeśli pani pozwoli, to w ramach dowodu na to, w jaki sposób był prowadzony dialog przez ostatnie cztery lata, mogę pani przytoczyć stenogramy wypowiedzi pani poseł, a dzisiaj minister Zalewskiej, o ministrze zdrowia, jakiego typu i różnego rodzaju złe czyny, opisywane przez różne paragrafy prawne, zarzucała, i nikt z tego nie wyciągnął żadnych wniosków, ale to jest strata czasu. Chciałbym zapytać jeszcze o jedno…</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#JoannaKopcińska">To tylko mój apel i prośba, żeby…</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#BartoszArłukowicz">Ja apel przyjmuję. Wydaje mi się, że na posiedzeniach tej Komisji w tej kadencji jest dużo kulturalniej niż w ostatnich czterech latach, ale zostawiam to. I nie mówię tego w odniesieniu do pana przewodniczącego…</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#TomaszLatos">Przepraszam bardzo…</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#BartoszArłukowicz">…tylko do awantur, jakie tam się odbywały.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#TomaszLatos">Panie przewodniczący, bardzo bym pana prosił, żeby pan nie stosował tego typu określeń ad personam, bo de facto wszyscy wiedzą, kto prowadził Komisję w poprzedniej kadencji. Pana koleżanki i koledzy notorycznie, permanentnie włączali mikrofon, wchodzili mi w zdanie, i to zarówno z prezydium, jak i członkowie Komisji. Wydaje mi się, że byłem osobą, która tolerowała różnego rodzaju sytuacje i starałem się prowadzić tę Komisję koncyliacyjnie. Oczywiście, pan może mieć inną ocenę. Nie zmienia to jednak konkluzji, żeby pan powściągnął tego typu sformułowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#BartoszArłukowicz">Bardzo dziękuję. Mam jeszcze pytanie do pana ministra. Czy mógłby pan minister poinformować, w związku z procedurą wyłaniania głównego inspektora farmaceutycznego, czy pan Piotr Rykowski był kiedyś zgłoszony jako kandydat w wygranym konkursie na głównego inspektora farmaceutycznego, oczywiście bez faktu powołania go, bo do tego – jak wiemy – nie doszło? Czy był kiedyś delegowany przez komisję konkursową jako kandydat?</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#KrzysztofŁanda">Panie przewodniczący, po pierwsze, nie mam prawa informować nikogo o wyłanianych kandydatach tego typu…</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#BartoszArłukowicz">Czy to jest tajemnica?</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#KrzysztofŁanda">Wydaje mi się, że minister zdrowia wybiera i wskazuje, który z kandydatów, oczywiście, po procedurze konkursowej, powinien być zgłoszony do Kancelarii Premiera… Chciałbym zauważyć, że to pytanie zupełnie odbiega od tematu, na omówienie którego zostałem tutaj zaproszony. Nie jestem przygotowany na tego typu pytania o konkurs. Miałem tu przyjść z informacją o pomyłce w zakresie dwóch leków…</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#BartoszArłukowicz">I o roli ministra zdrowia w stosowaniu polityki wobec zagrożeń. Bardzo proszę, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#TomaszLatos">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Spotkaliśmy się tutaj nie po to, żeby rozmawiać o kwestiach kadrowych. Konkurs jest rozstrzygnięty wtedy, kiedy z wyłonioną osobą podpisuje się stosowną umowę. A w tej chwili stawiam wniosek formalny o przejście do głosowania, czy przyjmujemy tę informację za wystarczającą, czy chcemy, aby była procedowana na sali plenarnej, bo rozumiem, że taka jest intencja naszego spotkania. Stawiam wniosek formalny, aby przejść do głosowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#BartoszArłukowicz">Dobrze. Zatem, kończąc tę część dyskusji i przechodząc do głosowania – jeszcze pani się zgłasza, momencik – chciałbym poprosić pana ministra o udzielenie Komisji Zdrowia na piśmie informacji na temat przebiegu procedury konkursowej na głównego inspektora farmaceutycznego, ze wszystkimi etapami, w tym etapami, na których zakończyły się te postępowania. Taka jest prośba z mojej strony.</u>
<u xml:id="u-69.1" who="#BartoszArłukowicz">Oddaję jeszcze głos pani prezes. Tylko bardzo proszę o dyscyplinę czasową.</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#IrenaRej">Szanowni państwo posłowie, szanowny panie ministrze, ja chciałabym, żeby powiało optymizmem…</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#BartoszArłukowicz">Proszę mówić do mikrofonu, bo nie słyszymy.</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#IrenaRej">Chciałabym, żeby powiało optymizmem na zakończenie tego spotkania. Powiem, że procedura rzeczywiście przebiegała zgodnie ze wszystkimi formalnościami, to znaczy, była prowadzona tak, jak należy.</u>
<u xml:id="u-72.1" who="#IrenaRej">Chciałabym też powiedzieć, jak podeszliśmy do pacjentów. Myślę, że to państwa interesuje, ponieważ duża liczba osób kupiła ten lek. Otóż, w porozumieniu z nami… Wystąpiliśmy do pana ministra z dwoma pismami w tej sprawie i byliśmy w stałym kontakcie. Jak zaproponowaliśmy, wszyscy pacjenci, którzy przynieśli leki do apteki, dostali zwrot pieniędzy. Jeżeli nie był kupiony w danej aptece i był zwracany w innej, to również taki zwrot pieniędzy był dla pacjenta przewidziany. Tak więc, pacjent nie poniósł żadnego uszczerbku, jeżeli chodzi o sprawy finansowe. Jedynie w przypadku, gdy pacjent zużył lek… Nawet jeżeli lek był napoczęty, to mógł dokonać zwrotu i dostawał pełnowartościowy lek. Od strony pacjentów nie było więc żadnego zagrożenia.</u>
<u xml:id="u-72.2" who="#IrenaRej">Cały czas to monitorujemy. Do dzisiaj firma Sanofi ma specjalną linię, która jeszcze nie jest wygaszona, gdyby jeszcze był jakiś przypadek. Do tej pory były incydentalne cztery przypadki, że pacjenci w tej sprawie dzwonili. Wydaje się więc nam, że w tej sprawie naprawdę nikt nie poniósł żadnego uszczerbku i naprawdę wszystko przebiegało w porządku.</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#BartoszArłukowicz">Nikt nie ma uwag odnośnie do procedury, pani prezes. Chodziło o obieg informacji. To jest temat naszego dzisiejszego spotkania.</u>
<u xml:id="u-73.1" who="#BartoszArłukowicz">Przystępujemy do głosowania. Kto z państwa jest za tym, żeby tę sprawę rozpatrzyć na posiedzeniu plenarnym Sejmu? (8) Przecież poseł może głosować jak chce. Kto jest przeciw? (15) Kto się wstrzymał? Jeden poseł. Dziękuję… Przepraszam, nie zauważyłem. Kto jeszcze? Pan poseł i… (2). OK.</u>
<u xml:id="u-73.2" who="#BartoszArłukowicz">W związku z tymi wynikami głosowania, zamykamy posiedzenie Komisji. Przedstawimy odpowiednią informację marszałkowi Sejmu. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>