text_structure.xml 23.5 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#BartoszArłukowicz">Otwieram posiedzenie Komisji Zdrowia. Stwierdzam kworum. Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje zaopiniowanie sprawozdania z wykonania planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia za rok 2015 – przedstawiają minister finansów oraz prezes NFZ. Pkt 2 – rozpatrzenie sprawozdania finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia za 2015 r. (druk nr 822). Przedstawia prezes NFZ. Pkt 3 – rozpatrzenie sprawozdania z działalności NFZ za rok 2015 (druk nr 823). Przedstawiają minister zdrowia oraz prezes NFZ. Pkt 4 – rozpatrzenie i zaopiniowanie dla marszałka Sejmu – na podstawie informacji Ministra Zdrowia – wniosku Klubu Poselskiego Nowoczesna o przedstawienie na posiedzeniu Sejmu „Informacji w sprawie zapewnienia przez państwo realizacji warunków terminacji ciąży określonych w art. 41 ustawy z dnia 7 stycznia 1993 r. o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży”.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#BartoszArłukowicz">Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie widzę zgłoszeń. Przystępujemy do realizacji porządku dziennego.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#BartoszArłukowicz">Mam propozycję, aby pierwsze trzy punkty skomasować w jeden punkt w dyskusji. Będę prosić o przedstawienie informacji dotyczącej pierwszych trzech punktów porządku obrad. Zgodnie z art. 138 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, sprawozdanie z wykonania planu finansowego NFZ podlega zatwierdzeniu przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych, po zasięgnięciu opinii ministra właściwego do spraw zdrowia i po uzyskaniu opinii komisji właściwej do spraw finansów publicznych oraz komisji właściwej do spraw zdrowia Sejmu RP. Właściwe komisje sejmowe, czyli Komisja Zdrowia i oddzielnie Komisja Finansów Publicznych, mają 14 dni na zaopiniowanie tego dokumentu. Ustawa stanowi, że nieustosunkowanie się przez komisje w tym terminie oznacza pozytywne zaopiniowanie sprawozdania z wykonania planu NFZ. To dotyczy punktu pierwszego. Pkt 2. Marszałek, po zasięgnięciu opinii Prezydium Sejmu, w dniu 5 września br. skierował sprawozdanie finansowe NFZ za rok 2015, druk nr 822, do Komisji Zdrowia w celu rozpatrzenia. I pkt 3. Marszałek, po zasięgnięciu opinii Prezydium Sejmu, w dniu 5 września br. skierował sprawozdanie z działalności NFZ za rok 2015, druk nr 823, do Komisji Zdrowia w celu rozpatrzenia.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#BartoszArłukowicz">W związku z tym chciałbym zapytać panie i panów posłów, czy ktoś wnosi uwagi odnośnie do tej propozycji, aby te trzy punkty rozpatrzyć w jednym punkcie dyskusji. Nie widzę zgłoszeń. Oddaję głos ministrowi zdrowia lub prezesowi NFZ. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PiotrGryza">Panie przewodniczący, proszę o zabranie głosu pana prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#BartoszArłukowicz">Oddaję głos prezesowi Narodowego Funduszu Zdrowia i przypominam, że posłowie zostali wyposażeni w materiały pisemne. W związku z tym prosiłbym o nieprzedstawianie informacji w taki sposób, aby odczytać cały dokument, tylko o przedstawienie kluczowych i najważniejszych elementów tego dokumentu. Bardzo proszę, panie prezesie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#AndrzejJacyna">Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, panie ministrze, roczne sprawozdanie z wykonania planu finansowego przedstawi dyrektor Jarnutowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#BartoszArłukowicz">Przepraszam, panie prezesie. Bardzo proszę o ciszę. Teraz, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#DariuszJarnutowski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, sprawozdanie z wykonania planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia za 2015 r. zostało przygotowane zgodnie z uregulowaniami ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej, czyli zostało sporządzone na podstawie zatwierdzonych przez rady oddziałów wojewódzkich sprawozdań jednostkowych oddziałów wojewódzkich, sporządzonych po przeprowadzeniu badania sprawozdania finansowego przez biegłego rewidenta. Natomiast forma sprawozdania jest określona w rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej i sprawozdanie dla Wysokiej Komisji zostało sporządzone zgodnie z tym rozporządzeniem.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#DariuszJarnutowski">Pierwotny plan finansowy NFZ na 2015 r., zarówno po stronie przychodów, jak i po stronie kosztów, zamykał się kwotą 69 352 241 tys. zł i w trakcie 2015 r. podlegał zmianom. W wyniku tych zmian planowana wartość przychodów została zwiększona o 579 370 tys. zł, to jest o 0,84%, natomiast łączne planowane koszty NFZ zostały zwiększone o 2 126 983 tys. zł, to jest o 3,7%, w tym, w wyniku tego zwiększenia, dokonano zwiększenia budżetu kosztów świadczeń zdrowotnych w pozycji B2 planu finansowego. Budżet ten został zwiększony o 3 419 208 tys. zł, to jest o 5,26%. Wartość zrealizowanych w 2015 r. przez NFZ przychodów ogółem wyniosła 70 366 452 tys. zł i była wyższa od wartości ujętej w planie finansowym o 0,62% oraz wyższa od wartości przychodów osiągniętych w roku 2014 o 3 181 316 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#DariuszJarnutowski">Przychody zrealizowane przez Fundusz w 2015 r. objęły: składki na ubezpieczenie zdrowotne, zarówno bieżące, jak i z lat ubiegłych, w wysokości 67 264 000 tys. zł, to jest na poziomie 100,56% wartości planowanej; odpis na taryfikację świadczeń, o których mowa w art. 31t ust. 5–8 ustawy w wysokości 46 796 tys. zł; przychody wynikające z przepisów o koordynacji na poziomie 178 090 tys. zł; dotacje z budżetu państwa na finansowanie zadań, o których mowa w art. 97 ust. 3 pkt 2a, 2b, 3 i 3b ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej w wysokości 26 742 tys. zł; dotację z budżetu państwa na realizację zadań zespołów ratownictwa medycznego w wysokości 1 844 347 tys. zł; pozostałe przychody w wysokości 307 000 tys. zł oraz przychody finansowe w wysokości 92 991 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#DariuszJarnutowski">Wartość kosztów ogółem zrealizowanych przez NFZ w roku 2015 wyniosła 70 560 197 tys. zł, co odpowiada 98,71% wartości planowanej, i była wyższa od kosztów zrealizowanych w roku 2014 o 4 436 087 tys. zł. Koszty poniesione przez NFZ objęły: koszty poboru i ewidencjonowania składek w wysokości 129 328 tys. zł; koszty świadczeń opieki zdrowotnej w wysokości 67 751 201 tys. zł; koszty realizacji zadań zespołów ratownictwa medycznego na poziomie odpowiadającym wysokości osiągniętych przychodów, czyli w kwocie 1 844 350 tys. zł; koszty administracyjne na poziomie 64 247 tys. zł; pozostałe koszty w wysokości 159 204 tys. zł i koszty finansowe w wysokości 41 868 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#DariuszJarnutowski">Struktura zrealizowanych przez NFZ kosztów ogółem ukształtowała się w następujący sposób. Koszty świadczeń opieki zdrowotnej stanowiły 96,02% ogółu kosztów poniesionych w roku 2015. Koszty realizacji zadań zespołów ratownictwa medycznego – na poziomie 2,61% kosztów ogółem NFZ. Koszty administracyjne stanowiły 0,9% ogółu kosztów poniesionych przez NFZ, pozostałe koszty – 0,26%, koszty poboru i ewidencjonowania składek – 0,18%. 0,6% stanowiły koszty finansowe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#BartoszArłukowicz">Czy to wszystko, panie dyrektorze?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#DariuszJarnutowski">Jeszcze nie, panie przewodniczący. Odnotowany na koniec 2015 r. wynik finansowy Narodowego Funduszu Zdrowia w łącznej wysokości minus 193 744 tys. zł objął wyniki finansowe oddziałów wojewódzkich, których łączna wysokość wynosiła minus 837 688 tys. zł i wynik finansowy centrali na poziomie 643 943 tys. zł. Ten wynik finansowy NFZ na koniec roku 2015 głównie był efektem zwiększenia planów wojewódzkich oddziałów Funduszu wyłącznie po stronie planowanych kosztów świadczeń opieki zdrowotnej, dokonanego zgodnie z art. 129 ust. 3 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#BartoszArłukowicz">Bardzo dziękuję. Otwieram dyskusję, panie i panowie posłowie. Kto z państwa chciałby zadać pytanie? Chyba że jeszcze minister finansów chciałby dołączyć do dyskusji w tej chwili. Nie widzę zgłoszenia. Bardzo proszę, panie i panowie posłowie. Przypominam, że chodzi o plan finansowy za 2015 r. Kto z pań i panów posłów chce zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#BartoszArłukowicz">W związku z tym, proponuję, drodzy państwo… Rozumiem, tu zwracam się do ministra zdrowia, że przyjęliśmy tę propozycję omówienia wszystkich trzech punktów i te trzy punkty zostały w tej chwili przedstawione przez resort… To bardzo proszę o omówienie wszystkich trzech punktów, tak jak prosiłem na początku. Drugi i trzeci.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#AndrzejJacyna">Drugi punkt przedstawi dyrektor Cichocki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#BartoszArłukowicz">Bardzo proszę, panie dyrektorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#AndrzejCichocki">Sprawozdanie finansowe za 2015 r. Na podstawie art. 128 ust. 3 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej prezes Narodowego Funduszu Zdrowia sporządził łączne sprawozdanie finansowe Funduszu za 2015 r. Przedmiotowe sprawozdanie finansowe, na podstawie art. 128 ust. 4 ustawy, podlegało badaniu przez biegłego rewidenta oraz zatwierdzeniu przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych, po zasięgnięciu opinii ministra właściwego do spraw zdrowia. Badanie sprawozdania finansowego NFZ przeprowadziła firma POL-TAX Spółka z o.o. z siedzibą w Warszawie. Biegli rewidenci sporządzili opinie niezależnego biegłego rewidenta i raport z badania łącznego sprawozdania finansowego, jednocześnie opiniując pozytywnie rzetelność, prawidłowość i jasność sporządzonego sprawozdania finansowego oraz prawidłowość prowadzenia ksiąg rachunkowych. Pismem z dnia 24 czerwca minister finansów, po zasięgnięciu opinii ministra właściwego do spraw zdrowia, zatwierdził łączne sprawozdanie finansowe NFZ sporządzone za 2015 r.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#AndrzejCichocki">Sprawozdanie finansowe NFZ za 2015 r. obejmuje: wprowadzenie do sprawozdania finansowego; bilans sporządzony na dzień 31 grudnia, który po stronie aktywów i pasywów zamyka się sumą 12 148 000 tys. zł; rachunek zysków i strat za rok obrotowy 2015 r. wykazujący stratę netto w wysokości 193 700 tys. zł; zestawienie zmian w kapitale własnym wykazujące spadek Funduszu o kwotę 193 700 tys. zł; rachunek przepływów pieniężnych wykazujących zwiększenie stanu środków pieniężnych o kwotę 447 800 tys. zł oraz dodatkowe informacje i objaśnienia. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#BartoszArłukowicz">Kto przedstawi pkt 3?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#AndrzejJacyna">Pkt 3 przedstawi dyrektor Dziełak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#BartoszArłukowicz">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#DariuszDziełak">Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, chciałbym powiedzieć kilka zdań na temat rocznego sprawozdania z działalności Narodowego Funduszu Zdrowia za rok 2015. Sprawozdanie to jest sporządzane na podstawie art. 102 ust. 5 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej. Sprawozdanie zostało przyjęte także przez Radę Funduszu na posiedzeniu Rady, a następnie przekazane ministrowi zdrowia. Minister zdrowia w swoim stanowisku stwierdził, że sprawozdanie przedstawia istotne działania podejmowane przez Fundusz w roku 2015, dotyczące realizacji jego zadań.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#DariuszDziełak">Ponieważ sam dokument jest obszerny i rzeczywiście nie ma potrzeby, żeby przedstawiać go szczegółowo, bo, tak naprawdę, obrazuje pełne spektrum działań Funduszu, chciałbym skupić się na trzech nowych elementach czy też nowych zadaniach, które pojawiły się w roku 2015. Pierwsze z tych, na które warto zwrócić uwagę, to pakiet onkologiczny – ponad 230 tys. wystawionych kart DiLO. Co istotne, największa liczba tych kart została wystawiona w podstawowej opiece zdrowotnej – ponad 75…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#BartoszArłukowicz">Panie dyrektorze, bardzo przepraszam. Proszę o ciszę na sali, a pana dyrektora proszę o przybliżenie się do mikrofonu, ponieważ z trudem słyszę to, co pan mówi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#DariuszDziełak">Z 233 tys. wystawionych kart do leczenia onkologicznego, tak zwanych zielonych, 75 tys. – to największa grupa – była wystawiona przez lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej, 45 tys. dotyczyło kontynuacji leczenia i ten trend jest utrzymywany. To znaczy, liczba kart wystawionych przez lekarzy POZ rośnie.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#DariuszDziełak">Kolejna rzecz, to wprowadzenie…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#BartoszArłukowicz">Mam jedno pytanie, panie dyrektorze, jeśli można. Proszę powiedzieć, jaki procent procedury w trybie pakietu onkologicznego został wykonany w terminie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#DariuszDziełak">Musiałbym sprawdzić…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#BartoszArłukowicz">Na pewno powyżej 98%. Nie ma pan przy sobie tych danych. Czy tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#DariuszDziełak">W tej chwili nie jestem w stanie ich tu odnaleźć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#BartoszArłukowicz">Poproszę więc o taką informację na piśmie. Dobrze? Dane statystyczne i terminowość. Bardzo proszę kontynuować, panie dyrektorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#DariuszDziełak">Tym, na co być może warto zwrócić uwagę, jest to, że jednak istnieje pomiędzy poszczególnymi regionami dość duże zróżnicowanie, także w opiece podstawowej, w liczbie wystawianych tych kart w przeliczeniu na populację objętą opieką.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#DariuszDziełak">Druga rzecz, to wprowadzenie pewnych rozwiązań w opiece ambulatoryjnej, a mianowicie skierowań do lekarzy dwóch specjalności, do których wcześniej nie było skierowań. Dotyczy to w szczególności okulistyki. Tutaj kolejki są nadal, natomiast warto zauważyć, że po wprowadzeniu tego rozwiązania liczba oczekujących jednak spadła i prawdopodobnie także profil osób, które leczą się u specjalisty w zakresie dokonywanych rozpoznań, bardziej odpowiada specjalistyczności tej opieki.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#DariuszDziełak">I trzeci element, który był nowością i na który warto zwrócić uwagę. To jest pierwszy rok, tak naprawdę, obowiązywania w pełni dyrektywy transgranicznej. W roku 2015 do Narodowego Funduszu Zdrowia wpłynęło ponad 4800 wniosków o zwrot kosztów leczenia planowego za granicą. Zdecydowana większość to wnioski dotyczące leczenia polegającego na usunięciu zaćmy. 90% z nich obejmowało zabiegi wykonywane w Czechach. Warto przy tym zauważyć, że ponad 90% tych wniosków zostało rozpatrzonych pozytywnie. To chyba wszystko.</u>
          <u xml:id="u-24.3" who="#DariuszDziełak">Jeśli chodzi o samą działalność Funduszu, warto powiedzieć, że w międzyczasie, na początku stycznia, nastąpiła zmiana statutu. Wprowadzono kilka nowych komórek, w tym komórkę, departament, którym kieruję, czyli Departament Analiz i Strategii oraz Departament Kontroli. I to chyba wszystko. Jeśli będą pytania, to postaram się odpowiedzieć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#BartoszArłukowicz">Bardzo dziękuję. Panie dyrektorze, ja nie będę zwracać się o to na piśmie. Proszę o przygotowanie danych dotyczących pakietu onkologicznego od chwili wprowadzenia w życie, ile kart, jakie terminy, także w podziale regionalnym. To, co pan mówi, jest bardzo ciekawe. Gdybym mógł prosić o takie dokumenty dla Komisji, będziemy bardzo wdzięczni.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#BartoszArłukowicz">Czy ktoś z państwa? Pan minister. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#MarianZembala">Panie przewodniczący, panie ministrze, panie prezesie, szanowni państwo, szczerość i uczciwość wymagają powiedzenia w tym gronie, że rok 2015, który omawiamy, był najlepszym rokiem w sensie rozliczeń, także nadwykonań. Chciałbym, żeby w tym moim stwierdzeniu znalazł się wyraz podziękowań – mówię to bardzo szczerze – wobec wszystkich, także wobec Funduszu, Ministerstwa Zdrowia i wszystkich opcji, za działania w służbie zdrowia. Wiele cech łączących spowodowało ten efekt. Niezależnie od wzrostu w skali kraju, jaki ujawnił się i o jakim państwo mówią, związanego ze wzrostem liczby osób zatrudnionych i wzrostem zarobków, trzeba to jednak odnotować. Marzy nam się – przy całym szacunku – żebyśmy, zwłaszcza w systemie opieki szpitalnej i szczególnie w odniesieniu do dużych szpitali, na których spoczywa duży ciężar, chciałoby się powiedzieć, największy ciężar leczenia, mieli podobną sytuację. Jeszcze raz dziękuję za kompetencje, zaangażowanie i fachowość wszystkich państwa, także bardzo wielu na tej sali, których praca i wysiłek temu celowi służą. To jest godne zauważenia.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#MarianZembala">Z tej perspektywy chciałbym prosić, aby trudne drugie półrocze tego roku z państwa strony było objęte troską i współdziałaniem. Mówię to jako świadczeniodawca. Tę życzliwość widać, ale chciałbym prosić, aby była większa, bo dla większości naszych szpitali drugie półrocze tego roku jest szczególnie trudne. Wierzę, że przy omawianiu roku 2016 będziemy mogli powiedzieć podobnie, jak określamy rok 2015. Jeszcze raz dziękuję państwu. Dziękuję wszystkim pracownikom, zespołowi Narodowego Funduszu Zdrowia, bo także ich wysiłek jest bardzo wielki i widoczny. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#BartoszArłukowicz">Wysiłków nigdy nadmiar. Czy jeszcze ktoś z państwa? Jeśli nie, to do punktu pierwszego proponuję taką treść opinii. Jeśli państwo ją zaakceptują, spróbujemy to przeprowadzić bez głosowania. Będę oczekiwać ewentualnych głosów sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#BartoszArłukowicz">Pkt 1. „Komisja Zdrowia na posiedzeniu w dniu 13 września 2016 r. zapoznała się ze sprawozdaniem z wykonania planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia za rok 2015. Komisja Zdrowia, na podstawie art. 130 ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, pozytywnie opiniuje przedstawione sprawozdanie”.</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#BartoszArłukowicz">Czy ktoś z państwa zgłasza sprzeciw? Jeśli nie, uznaję, że opinia o treści przedstawionej przez mnie została przyjęta przez Komisję Zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-27.3" who="#BartoszArłukowicz">Pkt 2. Proponuję przyjęcie sprawozdania finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia za rok 2015. Czy ktoś wnosi uwagi lub sprzeciw? Nie widzę zgłoszeń. Przyjmujemy sprawozdanie finansowe.</u>
          <u xml:id="u-27.4" who="#BartoszArłukowicz">Pkt 3. Sprawozdanie z działalności Narodowego Funduszu Zdrowia za rok 2015. Proponuję przyjęcie tego sprawozdania. Czy ktoś z państwa wnosi sprzeciw? Nie widzę zgłoszeń. Pkt 3 został przyjęty. Komisja Zdrowia przyjmuje sprawozdanie z działalności Narodowego Funduszu.</u>
          <u xml:id="u-27.5" who="#BartoszArłukowicz">Przystępujemy do rozpatrzenia punktu czwartego. Moja propozycja jest taka, aby dzisiaj Komisja podjęła tylko decyzję o tym, czy zajmie się tym tematem, bo do tego jesteśmy zobligowani terminem narzuconym przez pana marszałka Sejmu. Proponuję, aby Komisja tematem opisanym w punkcie czwartym porządku dziennym zajęła się wraz z innymi tematami dotyczącymi kilku ustaw, które pojawiły się lub pojawią się w Sejmie, żebyśmy omówili ten temat kompleksowo.</u>
          <u xml:id="u-27.6" who="#BartoszArłukowicz">Czy ktoś z państwa zgłasza sprzeciw? Bardzo proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#AndrzejSośnierz">W związku z tym, że nie zostało to uzgodnione przez prezydium Komisji, proponuję przesunąć ten punkt do uzgodnienia w prezydium, a na razie odrzucić w całości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#BartoszArłukowicz">Co odrzucić?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#AndrzejSośnierz">Wniosek o rozpatrzenie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#BartoszArłukowicz">Panie pośle, nie możemy tego odrzucić. Komisja musi tym się zająć. Pytanie, czy zajmie się tym dzisiaj, czy w innym terminie. Proponuję inny termin, abyśmy przy okazji dyskusji o innych ustawach aborcyjnych kompleksowo omówili ten temat, także, między innymi, z wykonywania funkcjonującej dzisiaj ustawy. Nie możemy nie zająć się tym tematem dlatego, że marszałek nas do tego zobligował.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#AndrzejSośnierz">Ja nie mówię, żeby się nie zająć, tylko przesunąć to do prezydium, które zaproponuje inny termin.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#BartoszArłukowicz">OK. Ja chciałem to przeprowadzić na posiedzeniu Komisji. Jeśli państwo upoważniają nas (nie słyszę sprzeciwu), to prezydium podejmie stosowną decyzję.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#BartoszArłukowicz">Czy ktoś z państwa wnosi jeszcze jakieś uwagi? Jeśli nie, zamykam posiedzenie Komisji Zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#BartoszArłukowicz">Przepraszam, musimy jeszcze wybrać posła sprawozdawcę do pkt 2 i 3. Czekam na propozycje.</u>
          <u xml:id="u-33.3" who="#BartoszArłukowicz">Proponuję, aby sprawozdawcą pkt 2 i 3 był pan poseł Sośnierz. Czy ktoś wnosi uwagi? Czy pan poseł się zgadza? Bardzo dziękuję. Pan poseł Sośnierz został sprawozdawcą pkt 2 i 3. Dziękuję.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>