text_structure.xml
75.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
464
465
466
467
468
469
470
471
472
473
474
475
476
477
478
479
480
481
482
483
484
485
486
487
488
489
490
491
492
493
494
495
496
497
498
499
500
501
502
503
504
505
506
507
508
509
510
511
512
513
514
515
516
517
518
519
520
521
522
523
524
525
526
527
528
529
530
531
532
533
534
535
536
537
538
539
540
541
542
543
544
545
546
547
548
549
550
551
552
553
554
555
556
557
558
559
560
561
562
563
564
565
566
567
568
569
570
571
572
573
574
575
576
577
578
579
580
581
582
583
584
585
586
587
588
589
590
591
592
593
594
595
596
597
598
599
600
601
602
603
604
605
606
607
608
609
610
611
612
613
614
615
616
617
618
619
620
621
622
623
624
625
626
627
628
629
630
631
632
633
634
635
636
637
638
639
640
641
642
643
644
645
646
647
648
649
650
651
652
653
654
655
656
657
658
659
660
661
662
663
664
665
666
667
668
669
670
671
672
673
674
675
676
677
678
679
680
681
682
683
684
685
686
687
688
689
690
691
692
693
694
695
696
697
698
699
700
701
702
703
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#BartoszArłukowicz">Otwieram posiedzenie Komisji Zdrowia.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#BartoszArłukowicz">Stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#BartoszArłukowicz">Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje (proszę o ciszę) pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw, druk nr 711.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#BartoszArłukowicz">Czy są uwagi do porządku dziennego?</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#BartoszArłukowicz">Panie pośle Sośnierz, zapraszamy do stołu…</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#BartoszArłukowicz">Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam przyjęcie porządku obrad. Przystępujemy do jego realizacji.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#BartoszArłukowicz">Marszałek Sejmu w dniu 13 lipca 2016 r. skierował rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw (druk nr 711) do Komisji Zdrowia, do pierwszego czytania…</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#BartoszArłukowicz">Proszę o zajmowanie miejsc.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#BartoszArłukowicz">Przystępujemy do pierwszego czytania projektu ustawy z druku nr 711. Proszę pana ministra o przedstawienie uzasadnienia do ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#KrzysztofŁanda">Szanowny panie przewodniczący, szanowni państwo, ustawa dotyczy ważnego aspektu…</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#BartoszArłukowicz">Panie ministrze, przepraszam na chwilę.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#BartoszArłukowicz">Bardzo proszę państwa o spokój na sali. Każdego, kto ma inne sprawy do załatwienia, bardzo proszę o opuszczenie sali.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#BartoszArłukowicz">Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#KrzysztofŁanda">Szanowni państwo, ustawa dotyczy bardzo ważnego aspektu szerokiego projektu unijnego, który jest realizowany pod zbiorczym hasłem „mapy potrzeb zdrowotnych”.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#KrzysztofŁanda">Proszę państwa, prace rozpoczęte jeszcze za poprzedniego rządu, zaowocowały opracowaniem…</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#BartoszArłukowicz">Przepraszam, panie ministrze.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#BartoszArłukowicz">Ja nigdy tego nie robię… Panie poseł z końca stołu, bardzo proszę… Naprawdę, nie chcę wymieniać z nazwiska. Pozwólmy pracować.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#BartoszArłukowicz">Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#KrzysztofŁanda">Prace rozpoczęte jeszcze za poprzedniego rządu zaowocowały opracowaniem map potrzeb zdrowotnych.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#KrzysztofŁanda">Najpierw, w grudniu, powstały dwie mapy potrzeb, to były mapa onkologiczna i mapa kardiologiczna. Następnie, 1 kwietnia, powstały tak zwane mapy ustawowe a 30 kwietnia powstały mapy tak zwane unijne, to znaczy, odpowiadające na wymagania Komisji Europejskiej, które były realizowane w porozumieniu z polskim rządem. Te mapy, proszę państwa, zostały odebrane przez Komisję Europejską a więc można powiedzieć, że spełniają wymagania, jakie polski rząd wziął na siebie. One, z założenia, mają zawierać pewne szumy. To znaczy, te mapy będą oczywiście doskonalone i w kolejnych iteracjach ze świadczeniodawcami będą podlegać bardziej precyzyjnemu określeniu. Trzeba przy tym pamiętać, proszę państwa, że mapy potrzeb zdrowotnych, tak czy inaczej, jako model nigdy nie odpowiadają w stu procentach rzeczywistości. Wydaje się więc, że podejście iteracyjne, stworzenie pierwszych map, w przypadku których pierwszym założeniem był dość duży rozrzut i niepewność niektórych oszacowań, eliminowana następnie w toku ewolucyjnym, jest podejściem słusznym.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#KrzysztofŁanda">Proszę państwa, w ramach tego projektu poprzedni rząd i Sejm narzuciły ustawą na wojewodów przygotowanie tak zwanych priorytetów regionalnej polityki zdrowotnej. Te dokumenty dotyczą zmian strategicznych w poszczególnych zakresach. Mapy…oczywiście, ten projekt dalej trwa. W grudniu będą przygotowane mapy dotyczące opieki specjalistycznej oraz podstawowej opieki zdrowotnej. Natomiast priorytety regionalnej polityki zdrowotnej zostały opracowane przez wojewodów na podstawie pewnego schimmelu oraz na podstawie instrukcji przygotowanej przez obecne władze resortu.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#KrzysztofŁanda">Generalnie rzecz biorąc, proszę państwa, podstawowym problemem, z jakim spotkaliśmy się przyjmując ten bardzo szeroki i skomplikowany projekt, odnośnie do którego (oczywiście, dzięki między innymi panu profesorowi Zembali) negocjacje zostały zakończone sukcesem i Polska uzyskała promesę na 12 mld zł na różnego rodzaju inwestycje i zakupy…</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#KrzysztofŁanda">Jest to skomplikowany projekt, który został przejęty przez obecny rząd i obecnego ministra zdrowia w stadium zaawansowanym. Trzeba pamiętać, że Komisja Europejska przedstawiła kilka słabości realizacji poprzednich perspektyw, jeśli chodzi o zakupy i inwestycje, szczególnie w infrastrukturę, w zaawansowane wyroby medyczne w ochronie zdrowia. Do podstawowych problemów należało to, że Komisja Europejska postulowała zwiększenie przejrzystości procesu podejmowania decyzji dotyczących określonych zakupów, a także Komisja Europejska chciała poprawić racjonalność, a w związku z tym, przedstawianie racjonalnych argumentów dotyczących uzasadnienia dla takiej a nie innej inwestycji.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#KrzysztofŁanda">Chciałbym…</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#BartoszArłukowicz">Panie ministrze, przepraszam.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#BartoszArłukowicz">Proszę gości siedzących przy końcu stołu o zajęcie się pracami nad ustawą i zakończenie rozmów, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#KrzysztofŁanda">…chciałbym przy tym podkreślić, że 12 mld zł to jest bardzo dużo pieniędzy.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#KrzysztofŁanda">Proszę państwa, te pieniądze, jeżeli zostaną wykorzystane w ochronie zdrowia w sposób konstruktywny, mogą znacząco pomóc nam w odnowieniu bazy i poprawie naszej infrastruktury oraz zasobów diagnostyczno-leczniczych w Polsce. Jednak, proszę państwa, z tak ogromnymi funduszami wiąże się ryzyko. Gdyby te pieniądze były źle wydane, to może to bardzo zaszkodzić i popsuć sytuację w ochronie zdrowia a może też wpłynąć negatywnie na rozwój polskiej gospodarki.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#KrzysztofŁanda">Podstawowym problemem, kiedy ja przejmowałem ten projekt w Ministerstwie Zdrowia (to było chyba w drugiej połowie stycznia) a co również podnosili przedstawiciele Komisji Europejskiej, było to, że mapy potrzeb zdrowotnych w takim kształcie, w jakim zostały opracowane, nie przekładają się bezpośrednio na decyzje dotyczące inwestycji, czyli to w jaki sposób te 12 mld zł miałoby być wydatkowane w ochronie zdrowia. Mapy potrzeb zdrowotnych, jak państwo wiedzą, to są bardzo obszerne dokumenty, obejmujące często tysiąc i więcej stron dotyczących każdego województwa, jeżeli chodzi o zakres szpitalny. Rzeczywiście trzeba zadać sobie sporo wysiłku, żeby z map korzystać w sposób pełny. Jak mówiłem, mapy będą udoskonalane w sposób iteracyjny, co – moim zdaniem – jest postępowaniem słusznym i słusznie zostało to zaprojektowane.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#KrzysztofŁanda">Natomiast, proszę państwa, drugim dokumentem – jak mówiłem – są priorytety regionalnej polityki zdrowotnej, które oddziałują w poszczególnych województwach, regionach. I one też, proszę państwa, nie przekładają się bezpośrednio na plany inwestycyjne oraz stanowią materiał jedynie pomocniczy dla wojewodów, którzy wydają opinie o celowości danej inwestycji.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#KrzysztofŁanda">Proszę państwa, co to znaczy, że te pieniądze (środki unijne) byłyby wydane dobrze albo, że byłyby wydane źle? W jaki sposób moglibyśmy oceniać to, czy te pieniądze dobrze zagrają w systemie, czy zagrają źle? Otóż, proszę państwa, jeśli te pieniądze są wydawane dobrze, to znaczy, że wpisują się, po pierwsze, w wymogi Komisji Europejskiej. To znaczy, że unikniemy zakupu sprzętu, który później nie będzie używany, kupimy tylko sprzęt, który będzie w użyciu i spowoduje przekierowanie strumienia pieniędzy NFZ, co pozwoli nam na odnowienie istniejącej bazy czy infrastruktury.</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#KrzysztofŁanda">Szanowni państwo, oprócz tego, Komisja Europejska… bo mówię w tej chwili o pierwszej grupie czynników, jakie uwzględniliśmy przy tworzeniu tak zwanego instrumentu oceny wniosków inwestycyjnych w sektorze zdrowia… Mówię o trzech grupach priorytetów. Pierwsze pochodzą oczywiście z Komisji Europejskiej, o tych już wspomniałem. Oprócz tych, o których wspomniałem, są to: opieka długoterminowa, opieka paliatywna i opieka środowiskowa, ta blisko pacjenta. A oprócz tego – jak mówiłem – uniknięcie tych niepotrzebnych inwestycji.</u>
<u xml:id="u-8.6" who="#KrzysztofŁanda">Natomiast, proszę państwa, poza tym, istnieją priorytety polityki zdrowotnej w Polsce oraz priorytety rozwoju polskiej gospodarki. Wydaje się więc, że te pieniądze również muszą odpowiadać tym priorytetom. Priorytety polityki zdrowotnej w Polsce odpowiadają częściowo priorytetom unijnym, aczkolwiek są – oczywiście – znacznie szersze i wiele z nich jest określonych w priorytetach regionalnej zdrowotnej, w przypadku których wojewodowie najlepiej wiedzą, jakie inwestycje w ich regionach są najbardziej potrzebne.</u>
<u xml:id="u-8.7" who="#KrzysztofŁanda">Oprócz tego, jak zobaczą państwo, w proponowanym przez nas narzędziu, które – miejmy nadzieję – będzie przyjęte rozporządzeniem, które z kolei będzie podlegać wszelkim konsultacjom a ta ustawa ma stanowić podstawę prawną do użycia tego narzędzia w ramach podziału tych środków unijnych i tworzenia planów inwestycyjnych, jest IOWISZ, czyli Instrument Oceny Wniosków Inwestycyjnych w Sektorze Zdrowia. Nie jest on narzędziem, które zastępuje wydawanie opinii o celowości przez wojewodów. To jest narzędzie, które stanowi wsparcie. To narzędzie wsparcia w podejmowaniu tych decyzji, które ma zapewniać odpowiednią powtarzalność procesu, przejrzystość i racjonalność tego procesu a oprócz tego zbliża myślenie w regionach w kierunku pożądanej realizacji priorytetów unijnych, priorytetów polityki zdrowotnej i priorytetów rozwojowych gospodarki polskiej.</u>
<u xml:id="u-8.8" who="#KrzysztofŁanda">To narzędzie, proszę państwa, konsumuje informacje pochodzące z map potrzeb zdrowotnych a także z priorytetów regionalnej polityki zdrowotnej w Polsce i wpisuje się w te priorytety, o których mówiłem wcześniej. Narzędzie to ma zadziałać jako bariera wejścia. To znaczy, jeśli dany wniosek (propozycja danej inwestycji) nie uzyska minimalnej liczby punktów, ta inwestycja nie będzie realizowana. Nie będzie można dla niej złożyć wniosku. Natomiast uzyskana finalna punktacja stanowi tylko jeden z elementów i fakultatywną informację dla wojewodów. Oczywiście, punkty przyznawane w ramach IOWISZ-a będą rozpatrywane przy udziale oddziałów wojewódzkich i wydziałów zdrowia a sam wnioskodawca wypełnia pierwszą punktację.</u>
<u xml:id="u-8.9" who="#KrzysztofŁanda">Myślę, że tyle tytułem wstępu.</u>
<u xml:id="u-8.10" who="#KrzysztofŁanda">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#BartoszArłukowicz">Otwieram dyskusję.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#BartoszArłukowicz">Bardzo proszę, panie i panowie posłowie, kto zgłasza się do dyskusji?</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#BartoszArłukowicz">Pani poseł Małecka-Libera.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#BeataMałeckaLibera">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#BeataMałeckaLibera">Panie ministrze, rozpocznę tę dyskusję. Mam kilka pytań ogólnych, aczkolwiek z wątkiem i kierunkiem absolutnie się zgadzam.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#BeataMałeckaLibera">Rzeczywiście, tak widzieliśmy potrzebę powstania map potrzeb zdrowotnych, żeby to planować, aby wszystkie inwestycje, które będą korzystać ze środków publicznych, były w tych planach ujmowane i były racjonalne. Absolutnie zgadzamy się z tym kierunkiem. Natomiast, mam kilka wątpliwości, którymi chciałabym się podzielić i prosiłabym, żeby pan minister spróbował odpowiedzieć.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#BeataMałeckaLibera">Przede wszystkim, mam wątpliwość, czy na pewno jest to dobry moment, abyśmy rozpatrywali ten projekt nowelizacji, ponieważ – tak naprawdę – nie wiemy o tym, jak ma funkcjonować i będzie funkcjonować cały system, ponieważ z zapowiedzi ministra Radziwiłła jednoznacznie wynikało, że będą dość znaczne zmiany w całym systemie, organizacji. Nie jest więc bez znaczenia to, czy będzie Narodowy Fundusz Zdrowia czy nie, bo w tej ustawie rola NFZ jest dość istotna. Jest więc pytanie, czy nie będzie tak, że za kilka miesięcy znowu będziemy musieli zmieniać tę ustawę, bo zapisy nie będą zgodne. To pierwsza moja wątpliwość.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#BeataMałeckaLibera">Druga – uważam, panie ministrze, że ustawa jest bardzo zbiurokratyzowana. Wszelkie detale, jakich spełnienia będzie się wymagać od osób, które będą składać wnioski, są ściśle zapisane ustawowo. Mówię to z punktu widzenia osoby, która oceniała pakiet onkologiczny w przypadku którego świadczeniodawcy później podnosili, że niepotrzebnie niektóre rzeczy zostały zapisane ustawowo, bo rodziły problemy przy potrzebie zmian. Czy nie byłoby jednak lepiej, żeby detale, jakie tu się pojawiają, były w rozporządzeniu Ministra Zdrowia?</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#BeataMałeckaLibera">Kolejne pytanie. Rozumiem, że ustawa wchodzi w życie w dniu ogłoszenia, co jest nadzwyczaj przyspieszonym tempem wejścia tej ustawy w życie. Mam jednak pytanie, jak państwo będą oceniać (z punktu widzenia tej nowelizacji) wszystkie inwestycje publiczne, które będą korzystać ze środków publicznych, z dotacji ze środków unijnych, a jak prywatne inwestycje ze środków prywatnych, które w efekcie również będą chciały kontraktować.</u>
<u xml:id="u-10.6" who="#BeataMałeckaLibera">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#BartoszArłukowicz">Pan poseł Latos.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#TomaszLatos">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący…</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#BartoszArłukowicz">Przerwę na chwilę.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#BartoszArłukowicz">Proszę o podniesienie rąk przez posłów chętnych do zabrania głosu. Pani poseł Radziszewska, dziękuję.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#BartoszArłukowicz">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#TomaszLatos">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#TomaszLatos">Panie ministrze, muszę powiedzieć, że wielokrotnie dyskutowaliśmy w tej sali, ale i w gronie samorządowym, na temat pewnego chaosu, jeżeli chodzi o kwestię inwestycji w ochronie zdrowia. Mapa potrzeb zdrowotnych niewątpliwie miała temu służyć, między innymi. I to też było efektem naszych dyskusji w poprzedniej kadencji, aby te sprawy uporządkować i to niezależnie od tego, czy uruchamiane są pieniądze publiczne, czy prywatne, oczywiście pod warunkiem, że wskutek uruchomienia prywatnych środków ktoś będzie aplikować o środki publiczne w ochronie zdrowia. To żaden ewenement. Na całym świecie jest tak, że jeżeli ktoś ubiega się o tworzenie takich czy innych podmiotów, to nie może działać w pełnym chaosie i dowolności. Są przykłady na całym świecie, że musi być ktoś, kto jest organizatorem i pokazuje, czego jest za dużo, czego za mało i jakie są potrzeby.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#TomaszLatos">Jednocześnie, również pod innymi względami, trzeba oceniać inwestycje medyczne, żeby nie było tak (a niestety, bywało tak do tej pory), że różnego rodzaju inwestycje były realizowane pod lokalne ambicje, niekoniecznie racjonalnie. I są przykłady, od spraw drobnych, ale oczywiście kosztownych (typu – niewykorzystywany sprzęt medyczny) poprzez sprawy największe i najbardziej spektakularne, jak chociażby obecnie najbardziej zadłużony szpital w Polsce – myślę o szpitalu w Grudziądzu, który jest ewidentnym przykładem przeinwestowania. Jeżeli bowiem szpital powiatowy ma 1200 łóżek to pewnie dalej nie muszę rozwijać, że ktoś tu mocno przesadził i nie można się dziwić, że on w jakimś sensie nie jest w stanie się bilansować.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#TomaszLatos">Tak więc, bardzo dobrze, że będzie instrument, bo najgorsze, co mogłoby być, jest to, że ktoś wyłącznie na podstawie własnego uważania, własnej oceny i własnych kryteriów będzie podejmować decyzję o tym, komu się przyznaje a komu nie przyznaje. Zatem, dobrze, że oprócz map potrzeb zdrowotnych, i w ich wyniku, będzie wspomniany instrument.</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#TomaszLatos">Oczywiście, tak czy inaczej, w dalszym ciągu jest potrzeba weryfikacji w praktyce, jak to się przełoży na różnego rodzaju funkcjonowanie ochrony zdrowia i rozbudowę czy przekształcenia w ochronie zdrowia na terenie poszczególnych regionów, tym bardziej, że mogę sobie wyobrazić takie sytuacje, że marszałkowie, prezydenci, będą chcieli uruchomić własne środki, czyli nie środki unijne. W moim przekonaniu, to jest jeszcze ten element, który być może w przyszłości należałoby w jakiś sposób objąć regulacją.</u>
<u xml:id="u-14.5" who="#TomaszLatos">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#BartoszArłukowicz">Pani poseł Radziszewska.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#BartoszArłukowicz">Proszę o podniesienie rąk przez tych posłów, którzy chcą zabrać głos. Pan poseł Zembala – dziękuję, zapisuję i oddaję głos pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#ElżbietaRadziszewska">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#ElżbietaRadziszewska">Nie ma niczego złego w planowaniu, zwłaszcza gdy chodzi o środki publiczne, czy później o kontraktowanie świadczeń ze środków publicznych. Mam jednak pytanie do pana ministra: jaki podmiot leczniczy ma tworzyć wojewoda? W państwa planach, jak wynika z tego, co mówi pan minister Radziwiłł i powtarza po wielokroć, chociaż sam jeszcze nie wie, jaki to będzie model (fragment szwedzkiego, fragment angielskiego i nie wiadomo jakiego jeszcze), będzie to jednak jakiś celowy fundusz. Czyli, jeden celowy fundusz (Narodowy Fundusz Zdrowia) zmieniamy na drugi fundusz celowy. Jednak, pan minister mówi, że dysponentem środków na terenie danego województwa będzie wojewoda. A tutaj państwo piszą, że wojewoda ma tworzyć swoje podmioty lecznicze. Jakie podmioty będzie tworzyć wojewoda? Co prawda, w przypadku opinii na temat inwestowania, organem wydającym tę opinię będzie minister właściwy do spraw zdrowia, ale to nie wydaje się rozsądne. Co państwo planują? Jaki instrument dać wojewodzie, i w jakim celu, do tworzenia podmiotów leczniczych, odnośnie do których opinie ma wydawać minister?</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#ElżbietaRadziszewska">I jeszcze jedna rzecz. Nie wiem, czy to jest dobre przywołanie, czy nie, dlatego, że w art. 95d, w ust. 4 jest dookreślenie, co zalicza się do wartości inwestycji. I tu jest ograniczenie wyłącznie do ust. 1 pkt 1 i 2. Z czego wynika tak ograniczone odniesienie?</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#ElżbietaRadziszewska">Bardzo proszę na tę chwilę o wyjaśnienie tych dwóch spraw.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#BartoszArłukowicz">Pan poseł Zembala.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#BartoszArłukowicz">Zamykam w tej chwili listę.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#MarianZembala">Panie przewodniczący, szanowni państwo, mnie ten pomysł instrumentu oceny wniosków inwestycyjnych w sektorze zdrowia podoba się dlatego, że – kiedy analizowaliśmy starannie mapy – widzieliśmy, pod jak potężną presją byli wojewodowie, aby dołączyć w opiniowaniu kolejne podmioty. I to był powód, dla którego trzeba było pierwsze mapy usytuować w Funduszu, żeby w ciszy i spokoju powstały. To pierwsza uwaga.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#MarianZembala">Druga – analizowaliśmy ten aspekt 2–3 tygodnie temu w studyjnym, bardzo starannym zespole, na tle tego, co pokazywali nasi koledzy we Francji i w Austrii. Widoczne były różnice, ale także to rozwiązanie daje większe wykorzystanie środków unijnych. Mnie trochę brakuje (a może nawet nie tylko trochę) opiniowania również przez marszałków jako elementu samorządu, czy współopiniowania.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#MarianZembala">Natomiast, odnośnie do moich uwag, mam wrażenie, że w ustawie (proszę mnie poprawić) nie uregulowano kwestii związanej z terminem, w jakim można występować o wydanie opinii, w związku z czym, wydaje się, że o taką opinię można wystąpić nawet po zrealizowaniu inwestycji. Na przykład, zakupić rezonans za ponad 3 mln zł i dopiero wystąpić o opinię. To byłoby niedobre. Tak to odbieram. Jeżeli państwo podzielają mój pogląd, to należy to doprecyzować.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#MarianZembala">Pozostałe uwagi omówię na przykładzie art. 10. Moim zdaniem, powinna zostać wprowadzona możliwość uzupełnienia braku formalnego protestu w terminie 7 dni – to jest art. 95 ust. 9 – i dopiero w razie nieuzupełnienia przez wnoszącego protest w siedmiodniowym terminie, następowałoby odrzucenie protestu, podobnie jak w ust. 11 powinna być wprowadzona możliwość przywrócenia terminu do wniesienia protestu na zasadach obowiązujących w Kodeksie postępowania administracyjnego.</u>
<u xml:id="u-18.4" who="#MarianZembala">Powtórzę to jeszcze raz: ten instrument, jak się popatrzy, stanowi logiczną całość wraz z mapami, i za to dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#BartoszArłukowicz">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#BartoszArłukowicz">Ja jedno zdanie podsumowania.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#BartoszArłukowicz">Oczywiście, mapy były w obszarze zainteresowań i planów strategicznych, także zrealizowanych w ustawie za czasów poprzedniego rządu. To wszystko prawda. Mam tylko dwie uwagi. Jedna z nich tu się przewinęła, więc powiem tylko jednym zdaniem, że tak zwana ustawa zakłada to, że NFZ dalej będzie odgrywać rolę (nie chcę wartościować) w projekcie tworzenia map i realizacji tych punktacji itd. a NFZ-u ma nie być. Po co więc piszemy ustawę, jeśli minister mówi publicznie, że NFZ zlikwiduje? A właściwie, nie minister, tylko premier o tym mówi. OK, to jest moja pierwsza wątpliwość.</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#BartoszArłukowicz">I druga, która też się przewinęła – zbyt duże uszczegółowienie ustawowe. Jeśli zdarzy się sytuacja, że trzeba będzie dostosować funkcjonowanie praktyczne rozwiązań dotyczących tworzenia i realizacji w życiu map i zajdzie potrzeba korekty, to trzeba będzie zmieniać ustawę. Ja wiem, że w dzisiejszym parlamencie nie jest to trudne (potrafimy to szybko zrobić), ale jednak trzeba będzie zmieniać ustawę. Może warto byłoby się zastanowić nad przeniesieniem pewnych rozwiązań do rozporządzeń wykonawczych ministra zdrowia, bo wtedy łatwiej dostosować się do bardzo trudnej rzeczywistości, którą, tak naprawdę, tworzymy po raz pierwszy.</u>
<u xml:id="u-19.4" who="#BartoszArłukowicz">Tutaj przewijały się słowa o pakiecie onkologicznym. OK, onkologia nie była niczym nowym – modernizowaliśmy funkcjonowanie, ale mapy, tak naprawdę, tworzymy po raz pierwszy. Być może warto byłoby rozważyć to, żeby większość zapisów, szczególnie punktowych (nie punktowych – technicznych) wprowadzić do rozporządzenia, bo wtedy łatwiej to poprawić, jeśli życie pokaże, że to źle „chodzi”.</u>
<u xml:id="u-19.5" who="#BartoszArłukowicz">Tyle moich uwag.</u>
<u xml:id="u-19.6" who="#BartoszArłukowicz">Proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#KrzysztofŁanda">Szanowni państwo, panie przewodniczący, ja odniosę się do kilku kwestii, natomiast szczegóły dotyczące kwestii stricte prawnych zostawię państwu dyrektorom.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#KrzysztofŁanda">Proszę państwa, rozpocznę od tego, że przede wszystkim trzeba pamiętać, że jest to projekt, który był realizowany w naprawdę szybkim tempie. Było duże ryzyko swego czasu, że Komisja Europejska nie odbierze od nas map. Podstawowym zarzutem, jaki podnosili na spotkaniach z nami było to, że mapy nie przekładają się bezpośrednio na decyzje, na tworzenie planów inwestycyjnych. W związku z tym, dobrze, że zbierane są na mapy informacje dotyczące demografii, epidemiologii, kadry oraz dostępnej infrastruktury, ale nie bardzo wynikają z tego decyzje inwestycyjne. Dlatego problemem, jaki był podnoszony, była przejrzystość i racjonalność decyzji inwestycyjnych w regionach. Musieliśmy więc, proszę państwa, zastanowić się, w jaki sposób połączyć informacje z map oraz priorytetów regionalnej polityki zdrowotnej, a także inne informacje, jakie posiadają, na przykład, oddziały Narodowego Funduszu Zdrowia, żeby podnieść poziom przejrzystości i racjonalności wymagany przez Unię, aby zupełnie spokojnie mogli mapy odebrać i projekt był realizowany poprawnie i skutecznie.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#KrzysztofŁanda">Proszę państwa, może istotne jest, żeby państwo wiedzieli, jak to narzędzie było tworzone. Otóż, na początek ja zorganizowałem trzy konferencje. Odbyły się one w trzech różnych miejscach w Polsce. Zaprosiliśmy województwa północne, środkowe i południowe. Zaprosiliśmy przedstawicieli urzędów wojewódzkich, wojewodów, marszałków oraz oddziałów NFZ i, tak naprawdę, ich pytaliśmy o ważne kryteria, jakie należy brać pod uwagę przy wydawaniu opinii o celowości inwestycji oraz jakie informacje należy brać pod uwagę, żeby te środki racjonalnie wydatkować. Tak naprawdę, zebraliśmy od nich informacje. Potem został powołany przez pana ministra zespół do spraw translacji map potrzeb zdrowotnych na plany inwestycje (ten zespół został u nas na roboczo nazwany „kartografami”). Ja zaprosiłem do tego zespołu osoby (nielicznych specjalistów w Polsce), które znają się na wskaźnikach jakościowych. Te osoby, moim zdaniem, wykonały w tym bardzo krótkim czasie bardzo dobrą pracę. Natomiast, proszę państwa, zdecydowanie IOWISZ stanowi – jak mówiłem – narzędzie pomocnicze przy podejmowaniu decyzji inwestycyjnych, żeby one wpisywały się w priorytety europejskie, priorytety polityki zdrowotnej i rozwoju gospodarki.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#KrzysztofŁanda">Teraz, odpowiadając na jedną z kwestii szczegółowych, powiem, proszę państwa, że – rzeczywiście – system będzie w tej chwili podlegać istotnym zmianom i, rzeczywiście, będzie likwidowany Narodowy Fundusz Zdrowia, ale do tego czasu obowiązuje nas prawo takie a nie inne, więc prezes NFZ jest osobą prawną, która wykonuje swoje obowiązki zgodnie z ustawą. Dlatego tu znalazł się również NFZ. Potem ustawa likwidująca NFZ automatycznie przekształci wszystkie zapisy we wszystkich ustawach, gdzie występuje NFZ, odpowiednio do nowego płatnika.</u>
<u xml:id="u-20.4" who="#KrzysztofŁanda">Proszę państwa, kolejne pytanie dotyczyło tego, czy to jest dobry moment. Otóż, to jest najlepszy moment. Powiem nawet, że ten projekt – jak państwo widzą – jest realizowany w drodze szybkiej ścieżki, ale rządowej. Dlaczego tak jest? Dlaczego musimy się spieszyć? Po pierwsze – jak już mówiłem – swego czasu zachodziło ryzyko, że Komisja Europejska nie odbierze od nas map, musieliśmy więc tym ryzykiem zarządzić. Wydaje mi się, że IOWISZ został przez Komisję Europejską nader dobrze odebrany i spełnia ich wymagania racjonalności i przejrzystości. Natomiast, zgodnie z obowiązującą ustawą, od 1 lipca 2016 r. można składać wnioski o ocenę inwestycji a więc, po prostu, tego czasu nie mamy. Musimy w tej chwili jak najszybciej, w trybie super pilnym, dostarczyć narzędzie wspomagania decyzji dla wojewodów. W przypadku tych wniosków, które będą złożone pomiędzy 1 lipca (zgodnie z obowiązującą ustawą) a, miejmy nadzieję, momentem wejścia w życie tej ustawy i tego narzędzia, podmioty będą wzywane, żeby jeszcze raz je złożyć i już na podstawie IOWISZ-a przedstawiły ocenę tej inwestycji.</u>
<u xml:id="u-20.5" who="#KrzysztofŁanda">I ostatnia kwestia, jaką chciałem poruszyć, dotycząca marszałków. Pan profesor z pewnością wie, że w projekcie ustawy była propozycja, żeby również urzędy marszałkowskie uczestniczyły w przygotowaniu tych opinii. Wydaje się jednak, że rząd podjął słuszną decyzję, że marszałkowie mieliby tu konflikt interesów. Rzeczywiście jest takie ryzyko, że urzędy marszałkowskie mogłyby faworyzować szpitale czy jednostki, w przypadku których są organami założycielskimi a dyskryminować te (przynajmniej teoretycznie), których organami założycielskimi nie są. W związku z tym, proszę państwa, podjęta została taka a nie inna decyzja. W opiniowaniu będzie więc uczestniczyć oddział Funduszu i wojewodowie (urzędy wojewódzkie) aż finalnie wojewoda wyda opinię o celowości.</u>
<u xml:id="u-20.6" who="#KrzysztofŁanda">To, co ważne – jeśli przyjrzą się państwo kryteriom czy pytaniom, które razem z instrukcjami są dokładnie opisane dla wszystkich 34 pytań w IOWISZ-u, to zobaczą państwo, że są tam informacje, które… Tak naprawdę, dzisiejsze oddziały wojewódzkie NFZ są najlepszym źródłem informacji i one potrafią bardzo precyzyjnie zweryfikować te dane. Dlatego zdecydowanie będziemy stać na stanowisku, że oddziały wojewódzkie muszą w tym uczestniczyć a potem, po przekształceniu, inny organ, który będzie pełnić przynajmniej funkcje płatniczą.</u>
<u xml:id="u-20.7" who="#KrzysztofŁanda">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-20.8" who="#KrzysztofŁanda">Oddaję głos…</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#BartoszArłukowicz">Moment, panie ministrze, jeszcze bardzo krótkie pytanie pana posła Rucińskiego, dosłownie jednozdaniowa odpowiedź i przechodzimy dalej.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#MarekRuciński">Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#MarekRuciński">Panie ministrze, mam do pana bardzo krótkie pytanie dotyczące formularza IOWISZ. Czy dzisiaj potrafi nam pan powiedzieć, które pytania z tego formularza będą najlepiej punktowane?</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#MarekRuciński">I drugie pytanie: czy te pytania będą różnie oceniane, w zależności od map potrzeb zdrowotnych i regionalnych programów zdrowotnych?</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#MarekRuciński">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#KrzysztofŁanda">Bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#KrzysztofŁanda">Zanim oddam głos państwu dyrektorom w kwestiach prawnych, jakie były podniesione, chętnie odpowiem na to pytanie. To jest pytanie merytoryczne i powiem tak: tam są pytania, które mają niezwykle wysoką istotność. To znaczy, że jeśli inwestycja nie wpisuje się w mapy potrzeb zdrowotnych albo w priorytety regionalnej polityki zdrowotnej, to taka inwestycja w ogóle nie może być realizowana i wniosek nie może być złożony. Są to więc kryteria, które działają najmocniej. Oprócz tego, wzór rankingujący, który rzeczywiście jest podzielony na kilka obszarów tematycznych (pracowali nad tym naprawdę nieźli fachowcy, również jeżeli chodzi o rankingowanie), rozrzuca te inwestycje w stopniu odpowiadającym celom politycznym i celom Unii Europejskiej. W związku z tym, na pewno są wzory, które grupują sumowaniem w grupy mniejsze i większe.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#KrzysztofŁanda">Mniejsze grupy, na przykład, dotyczą kwestii rozwoju gospodarki polskiej. One tam, rzeczywiście, działają mocniej niż w pozostałych zakresach, ale (przypominam jeszcze raz państwu) to jest propozycja. Ta propozycja będzie poddana debacie w ramach procedowania rozporządzenia a więc będą konsultacje wewnętrzne i konsultacje społeczne.</u>
<u xml:id="u-23.3" who="#KrzysztofŁanda">Jeszcze ostatnie zdanie, jeżeli mogę.</u>
<u xml:id="u-23.4" who="#KrzysztofŁanda">Chcę natomiast podkreślić, proszę państwa, że opracowanie wskaźników nie jest proste ani nie jest prostą kwestią opracowanie wzoru rankingującego. To wcale nie jest prosta sprawa. Jeżeli więc ktoś ma i będzie mieć jakieś racjonalne, konstruktywne uwagi odnośnie do IOWISZ-a, które powinny być uwzględnione, to z pewnością je uwzględnimy, obiecuję. Natomiast, proszę państwa, jest to dość trudna sztuka. Muszę powiedzieć, że – tak naprawdę – my testowaliśmy, to było około siedemdziesięciu kilku fiszek, czyli różnych projektów zrealizowanych i ostatnio składanych, które były „wbite”, ocenione IOWISZ-em i testowane. Zatem, naprawdę za tym stoi gigantyczna praca, proszę mi uwierzyć.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#BartoszArłukowicz">OK. Rozumiem, że to, co padło z ust pana ministra, że to rankingowanie będzie służyć realizacji celów politycznych, było tylko przejęzyczeniem.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#KrzysztofŁanda">Ja powiedziałem – strategii politycznej w zdrowiu i strategii politycznej rozwojowej, o tym mówiłem wcześniej. Czyli, Komisja Europejska ma swoje priorytety, są priorytety polityczne dotyczące zdrowia – polityka zdrowotna i polityka rozwojowa.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#KrzysztofŁanda">Jeżeli się przejęzyczyłem to przepraszam.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#BartoszArłukowicz">Czy ktoś z państwa jeszcze zamierza zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#BartoszArłukowicz">Proszę o przedstawianie się i krótkie prezentowanie opinii…</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#KrzysztofŁanda">Zaraz będą odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#JakubAdamski">Jeżeli można, odniosę się merytorycznie do kilku zadanych pytań – Jakub Adamski, zastępca dyrektora Departamentu Analiz i Strategii Ministerstwa Zdrowia.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#JakubAdamski">Po pierwsze, było pytanie o szczegółowość zapisów ustawowych, jakie się tu znalazły. Rozumiemy doskonale to pytanie. Powiedzmy szczerze, że gdybyśmy zostali przy obecnym systemie… Tych przepisów, tak naprawdę regulujących postępowanie, jest jeszcze więcej, tylko są w innej ustawie, ponieważ przepisy obecnie obowiązujące odnoszą do Kodeksu postępowania administracyjnego. De facto, rozwiązanie jakie tutaj jest, nie jest zupełnie nowe, jest przejęciem rozwiązania istniejącego w stosunku do środków europejskich w innych ustawach i rozwiązaniem uproszczonym. Dodatkowo zaleta jest taka, że wszystkie przepisy znajdują się w jednym miejscu, więc osoba, która będzie chciała tego się podjąć i będzie składać tego typu wnioski, będzie mogła łatwiej operować tym, co jest zebrane…</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#BartoszArłukowicz">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#JakubAdamski">Jeżeli można…</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#BartoszArłukowicz">Czy jeszcze, panie dyrektorze?</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#JakubAdamski">Było jeszcze kilka pytań, pozwolę sobie odnieść się do nich.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#JakubAdamski">Było też pytanie o podejście do różnego rodzaju podmiotów. Oczywiście, tutaj przewidziana jest jednolita ocena, niezależnie od tego, kto jest podmiotem tworzącym i jaki jest status – czy jest to podmiot prywatny, czy publiczny.</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#JakubAdamski">Było też pytanie o tworzenie podmiotów przez wojewodów. Należy podkreślić, że taka możliwość obecnie już występuje. Podobnie, jak obecne przepisy już przewidywały, że w przypadku, gdyby takie podmioty składały wnioski to wojewoda składałby je do Ministra Zdrowia. Czyli, to też nie są rzeczy, które zostały wprowadzone.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#BartoszArłukowicz">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#BartoszArłukowicz">Stwierdzam zakończenie pierwszego czytania. Przystępujemy do pracy nad ustawą…</u>
<u xml:id="u-33.2" who="#BartoszArłukowicz">Bardzo proszę, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#ElżbietaRadziszewska">Panie dyrektorze, skoro wojewoda jest organem rządowym i ma tworzyć podmioty, a oceniać ma Minister Zdrowia, to raczej należałoby wojewodę z tego kręgu wycofać, nie tworzyć na siłę tego, czego dzisiaj nie ma. Dzisiaj wojewoda nie tworzy żadnego z podmiotów.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#ElżbietaRadziszewska">Jeżeli jest taki zapis, to powinien zniknąć…</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#BartoszArłukowicz">Proszę pojedynczo.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#BartoszArłukowicz">Ostatnia odpowiedź, panie dyrektorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#JakubAdamski">Chciałbym podkreślić jedną prostą rzecz: tutaj ustawa nie przewiduje, że wojewodowie będą tworzyć podmioty. Ona tylko odnosi się do stanu – przepisy mówią, że takie mogą powstać. Jest to więc tylko uregulowanie mówiące, co by się stało w tego typu sytuacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#BartoszArłukowicz">Dziękuję bardzo…</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#ElżbietaRadziszewska">Wojewoda będzie dla siebie tworzyć mapę. Czy tak, panie dyrektorze? I wojewoda dla siebie będzie tworzyć zgodnie z mapą…</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#BartoszArłukowicz">Pani poseł, będzie jeszcze możliwość zabierania głosu przy kolejnych artykułach.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#BartoszArłukowicz">Stwierdzam zakończenie pierwszego czytania.</u>
<u xml:id="u-39.2" who="#BartoszArłukowicz">Przystępujemy do pracy nad ustawą.</u>
<u xml:id="u-39.3" who="#BartoszArłukowicz">Tytuł ustawy. Rząd, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#KrzysztofŁanda">Nie wnoszę uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#BartoszArłukowicz">Biuro Legislacyjne?</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#BartoszArłukowicz">Bliżej mikrofon…</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#RobertDurlik">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, nie mamy uwag do tytułu ustawy, natomiast chcielibyśmy tradycyjnie prosić o upoważnienie do wprowadzenia zmian redakcyjnych, gdyż językoznawcy przedstawili nam opinię, w której jest trochę uwag dotyczących interpunkcji i literówek.</u>
<u xml:id="u-42.1" who="#RobertDurlik">Prosimy więc o upoważnienie do wprowadzenia tych zmian.</u>
<u xml:id="u-42.2" who="#RobertDurlik">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#BartoszArłukowicz">Wydaje się to zasadne.</u>
<u xml:id="u-43.1" who="#BartoszArłukowicz">Rozumiem, że nie będziemy tam operować jakimiś ważnymi słowami typu „lub” albo coś takiego?</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#RobertDurlik">Nie, wyłącznie kilka przecinków, ewidentne literówki i językowe przeinaczenia. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#BartoszArłukowicz">Dobrze, literówki przyjmujemy.</u>
<u xml:id="u-45.1" who="#BartoszArłukowicz">Bardzo proszę panie i panów posłów o przygotowanie kart do głosowania. Czy wszyscy są gotowi? Głosujemy nad tytułem ustawy.</u>
<u xml:id="u-45.2" who="#BartoszArłukowicz">Kto z państwa jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-45.3" who="#BartoszArłukowicz">Moment, mamy głosowanie…</u>
<u xml:id="u-45.4" who="#BartoszArłukowicz">Za – 18 posłów, nikt nie był przeciw, wstrzymało się 2 posłów…</u>
<u xml:id="u-45.5" who="#BartoszArłukowicz">Drogie panie, czy oczekują panie posłanki reasumpcji głosowania?</u>
<u xml:id="u-45.6" who="#BartoszArłukowicz">Głosujemy po raz wtóry nad tytułem ustawy. Proszę wszystkich posłów o skupienie się i właściwe oddanie głosów.</u>
<u xml:id="u-45.7" who="#BartoszArłukowicz">Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Poproszę o wyniki.</u>
<u xml:id="u-45.8" who="#BartoszArłukowicz">22 posłów za, nikt nie był przeciw, wstrzymało się 8 posłów. Tytuł ustawy przyjęty.</u>
<u xml:id="u-45.9" who="#BartoszArłukowicz">Art. 1, główka. Rząd? Nie słyszę. Do mikrofonu…</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#KrzysztofŁanda">Nie wnoszę uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#BartoszArłukowicz">Biuro Legislacyjne?</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#RobertDurlik">Bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#BartoszArłukowicz">Panie i panowie posłowie?</u>
<u xml:id="u-49.1" who="#BartoszArłukowicz">Nie widzę zgłoszeń, przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-49.2" who="#BartoszArłukowicz">Kto z państwa jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-49.3" who="#BartoszArłukowicz">19 posłów za, nikt nie był przeciw, wstrzymało się 11 posłów. Treść główki art. 1 przyjęta.</u>
<u xml:id="u-49.4" who="#BartoszArłukowicz">Zmiana nr 1, rząd?</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#KrzysztofŁanda">Nie wnoszę uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#BartoszArłukowicz">Biuro Legislacyjne?</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#RobertDurlik">Bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#BartoszArłukowicz">Panie i panowie posłowie?</u>
<u xml:id="u-53.1" who="#BartoszArłukowicz">Nie widzę zgłoszeń, przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-53.2" who="#BartoszArłukowicz">Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-53.3" who="#BartoszArłukowicz">18 posłów za, nikt nie był przeciw, wstrzymało się 11 posłów. Zmiana pierwsza przyjęta.</u>
<u xml:id="u-53.4" who="#BartoszArłukowicz">Zmiana nr 2, rząd?</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#KrzysztofŁanda">Nie wnoszę uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#BartoszArłukowicz">Biuro Legislacyjne?</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#RobertDurlik">Bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#BartoszArłukowicz">Panie i panowie posłowie?</u>
<u xml:id="u-57.1" who="#BartoszArłukowicz">Nie widzę zgłoszeń, przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-57.2" who="#BartoszArłukowicz">Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Podaję wyniki głosowania.</u>
<u xml:id="u-57.3" who="#BartoszArłukowicz">20 posłów za, nikt nie był przeciw, wstrzymało się 9 posłów. Zmiana nr 2 przyjęta.</u>
<u xml:id="u-57.4" who="#BartoszArłukowicz">Zmiana nr 3, rząd?</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#KrzysztofŁanda">Nie wnoszę uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#BartoszArłukowicz">Biuro?</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#RobertDurlik">Panie przewodniczący, mielibyśmy sugestię, żeby w ramach tej zmiany głosować nad artykułami, ponieważ ona składa się dwóch artykułów. Można by głosować nad kolejnymi artykułami, ponieważ mamy drobne pytania. Może tak będzie lepiej i racjonalniej.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#BartoszArłukowicz">Panie mecenasie, jaśniej i prościej – czego pan oczekuje?</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#RobertDurlik">Zmiana trzecia dotyczy zmiany artykułów: 95c, 95d i 95e. W związku z tym, proponowaliśmy osobno przyjmować każdy z tych artykułów w tej zmianie. Poddawać pod głosowanie…</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#BartoszArłukowicz">A potem całościowo zmianę trzecią?</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#RobertDurlik">Całościowo zmianę trzecią, jeżeli nie będzie poprawek.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#BartoszArłukowicz">A dlaczego pan oczekuje takiego głosowania?</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#RobertDurlik">Dlatego, że gdyby były jakieś uwagi, poprawki to łatwiej jest zapanować nad zmianami w ramach artykułu niż…</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#BartoszArłukowicz">Ale pan jest od tego, żeby dokładnie nad tym zapanować.</u>
<u xml:id="u-67.1" who="#BartoszArłukowicz">Przystępujemy do pracy nad zmianą trzecią, rząd?</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#KrzysztofŁanda">Nie wnoszę uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#BartoszArłukowicz">Biuro Legislacyjne?</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#RobertDurlik">W takim razie, mamy pytanie odnośnie do art. 95d ust. 4 pkt 1 i 3, tam jest kwestia zakupu obiektu budowlanego.</u>
<u xml:id="u-70.1" who="#RobertDurlik">Rozumiemy, że to jest celowe, że zakup obiektu budowlanego w pkt 1 pojawia się niejako w pakiecie z całą inwestycją w pkt 3, osobno, gdyby ta inwestycja miała polegać tylko na zakupie. Nie jest to jakieś superfluum czy pomyłka?</u>
<u xml:id="u-70.2" who="#RobertDurlik">Takie mam pytanie, wątpliwość.</u>
<u xml:id="u-70.3" who="#RobertDurlik">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#BartoszArłukowicz">Rząd?</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#KrzysztofŁanda">Podtrzymujemy to, tak ma być zapisane.</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#BartoszArłukowicz">Czy to jest pytanie legislacyjne, czy merytoryczne, bo mam problem z rozstrzygnięciem?</u>
<u xml:id="u-73.1" who="#BartoszArłukowicz">Mam wrażenie, że to jest merytoryczne pytanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#RobertDurlik">Merytoryczne, ponieważ zakup w pakiecie z inwestycją może występować również osobno – sam zakup obiektu budowlanego jako inwestycja, czyli, mówiąc krótko, w tych dwóch kategoriach, w tych dwóch punktach.</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#BartoszArłukowicz">Rząd?</u>
</div>
<div xml:id="div-76">
<u xml:id="u-76.0" who="#JakubAdamski">Z całą pewnością nie będzie liczona dwa razy kwota inwestycji polegającej na zakupie czegoś, co jest…</u>
</div>
<div xml:id="div-77">
<u xml:id="u-77.0" who="#BartoszArłukowicz">Czyli, podtrzymujecie zapis?</u>
<u xml:id="u-77.1" who="#BartoszArłukowicz">Rozumiem.</u>
<u xml:id="u-77.2" who="#BartoszArłukowicz">Panie i panowie posłowie?</u>
<u xml:id="u-77.3" who="#BartoszArłukowicz">Nie widzę zgłoszeń, przystępujemy do głosowania nad zmianą trzecią.</u>
<u xml:id="u-77.4" who="#BartoszArłukowicz">Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-77.5" who="#BartoszArłukowicz">19 posłów za, nikt nie był przeciw, wstrzymało się 10 posłów. Zmiana nr 3 przyjęta.</u>
<u xml:id="u-77.6" who="#BartoszArłukowicz">Zmiana nr 4, rząd?</u>
</div>
<div xml:id="div-78">
<u xml:id="u-78.0" who="#KrzysztofŁanda">Nie wnoszę uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-79">
<u xml:id="u-79.0" who="#BartoszArłukowicz">Biuro, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-80">
<u xml:id="u-80.0" who="#RobertDurlik">Do główki zmiany czwartej mamy uwagę legislacyjną. Mianowicie, ponieważ art. 95e, po którym dodajemy te artykuły, zamykał dział 4a, rozumiemy, że należy dodać te art. 95f-95k w dziale 4a. Należałoby więc poprzedzić tę dyspozycję wyrazami „w dziale 4a, po art. 95e, dodaje się art. 95f-95k w brzmieniu”.</u>
<u xml:id="u-80.1" who="#RobertDurlik">To jest pierwsza uwaga legislacyjna…</u>
</div>
<div xml:id="div-81">
<u xml:id="u-81.0" who="#BartoszArłukowicz">Stop.</u>
<u xml:id="u-81.1" who="#BartoszArłukowicz">Rząd, pierwsza uwaga?</u>
</div>
<div xml:id="div-82">
<u xml:id="u-82.0" who="#JakubAdamski">To jest do zaakceptowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-83">
<u xml:id="u-83.0" who="#BartoszArłukowicz">Czyli, rząd przyjmuje uwagę Biura Legislacyjnego.</u>
<u xml:id="u-83.1" who="#BartoszArłukowicz">Bardzo proszę, druga uwaga.</u>
</div>
<div xml:id="div-84">
<u xml:id="u-84.0" who="#RobertDurlik">Druga uwaga dotyczy art. 95j.</u>
<u xml:id="u-84.1" who="#RobertDurlik">W naszej ocenie, w art. 95j, w ust. 5 przewidują państwo termin dla sądu do rozstrzygnięcia sprawy. Wydaje nam się, że to jest rozwiązanie odosobnione. Generalnie w prawodawstwie nie przewiduje się wiązania sądu terminami do rozpatrzenia sprawy. Jedynymi są terminy na sporządzenie uzasadnień. A ten termin (i muszą być państwo tego świadomi) jest to wyłącznie termin instrukcyjny. Mówiąc krótko, gdyby go nie było, to nic by się nie stało.</u>
<u xml:id="u-84.2" who="#RobertDurlik">W naszej ocenie, ten ustęp a także ust. 2 w art. 96k, są zbędne, ponieważ, tak naprawdę, nie stanową one żadnej normy stanowczej. To są jedynie terminy instrukcyjne, rodzaj zalecenia. Sąd, który nie rozpatrzy sprawy i protestów w tych terminach, nie będzie ponosić negatywnych konsekwencji, ewentualnie jakieś dyscyplinarne wytyki itd. Wydaje nam się, że te przepisy – ust. 2 w art. 95k i ust. 5 w poprzedzającym artykule – są zbędne.</u>
<u xml:id="u-84.3" who="#RobertDurlik">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-85">
<u xml:id="u-85.0" who="#BartoszArłukowicz">Rząd?</u>
</div>
<div xml:id="div-86">
<u xml:id="u-86.0" who="#AlinaBudziszewskaMakulska">Jeśli można, nie jest to rozwiązanie odosobnione. Takie rozwiązanie jest w ustawie z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju. Nowelizacja, która weszła w życie 28 czerwca 2013 r., to jest ubieganie się o środki, na przykład, z Funduszu Spójności i unijnych funduszy społecznych. I druga sytuacja, między innymi, od 13 września 2014 r. w ustawie z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programu w zakresie polityki spójności finansowanych z perspektywy finansowej 2014–2020.</u>
<u xml:id="u-86.1" who="#AlinaBudziszewskaMakulska">Podobne rozwiązania (co prawda, dotyczą innego zakresu) gdzie też są terminy dla sądów administracyjnych – na przykład, w ustawie o prawach pacjenta...</u>
</div>
<div xml:id="div-87">
<u xml:id="u-87.0" who="#BartoszArłukowicz">Pani dyrektor, przepraszam, że przerywam.</u>
<u xml:id="u-87.1" who="#BartoszArłukowicz">Zwracam się do pani dyrektor Budziszewskiej – proszę wyjaśnić, jakie konsekwencje wydarzą się po tym, kiedy sąd nie dotrzyma wskazanego terminu.</u>
</div>
<div xml:id="div-88">
<u xml:id="u-88.0" who="#AlinaBudziszewskaMakulska">Będą to konsekwencje służbowe w stosunku do sędziego, który wyznaczy termin rozpatrzenia inny niż wynikający z ustawy…</u>
</div>
<div xml:id="div-89">
<u xml:id="u-89.0" who="#BartoszArłukowicz">I to jest opisane gdzieś w prawie. Czy tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-90">
<u xml:id="u-90.0" who="#AlinaBudziszewskaMakulska">W przepisach dotyczących funkcjonowania sądów, w tym przypadku – administracyjnych. Natomiast, jak mówiłam, nie są to rozwiązania odosobnione. W dwóch ustawach, które również dotyczą składania wniosków o środki unijne, są identyczne rozwiązania. To znaczy, są terminy dla WSA do rozpatrzenia skargi i dla NSA.</u>
</div>
<div xml:id="div-91">
<u xml:id="u-91.0" who="#BartoszArłukowicz">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-91.1" who="#BartoszArłukowicz">Panie i panowie posłowie?</u>
<u xml:id="u-91.2" who="#BartoszArłukowicz">Czy Biuro Legislacyjne chce jeszcze odnieść się do tej uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-92">
<u xml:id="u-92.0" who="#RobertDurlik">Dziękujemy.</u>
<u xml:id="u-92.1" who="#RobertDurlik">Rozumiemy, że są to terminy mające charakter bardziej zalecenia dla sądu.</u>
<u xml:id="u-92.2" who="#RobertDurlik">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-93">
<u xml:id="u-93.0" who="#BartoszArłukowicz">Panie mecenasie, chodzi o to, żeby te inwestycje były oceniane, czy ten proces odwoławczy był zamknięty klamrą czasu. Taka jest intencja rządu, jak rozumiem.</u>
<u xml:id="u-93.1" who="#BartoszArłukowicz">Moje wątpliwości budziło tylko to, czy jest to gdzieś zapisane w prawie. Dyrektor Budziszewska udowadnia, że jest to gdzieś zapisane w prawie i są narzędzia, żeby sąd dyscyplinować (przepraszam za to słowo, bo nigdy nie miałem zamiaru dyscyplinować sądów), trzymać w jakichś ramach czasowych. To wyjaśnia sprawę.</u>
<u xml:id="u-93.2" who="#BartoszArłukowicz">Panie i panowie posłowie?</u>
<u xml:id="u-93.3" who="#BartoszArłukowicz">Nie widzę zgłoszeń, przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-93.4" who="#BartoszArłukowicz">Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Podaję wyniki głosowania.</u>
<u xml:id="u-93.5" who="#BartoszArłukowicz">20 posłów za, nikt nie był przeciw, wstrzymało się 11 posłów. Zmiana nr 4 została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-93.6" who="#BartoszArłukowicz">Przystępujemy do zmiany nr 5, rząd?</u>
</div>
<div xml:id="div-94">
<u xml:id="u-94.0" who="#KrzysztofŁanda">Nie mam uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-95">
<u xml:id="u-95.0" who="#BartoszArłukowicz">Biuro?</u>
</div>
<div xml:id="div-96">
<u xml:id="u-96.0" who="#RobertDurlik">Bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-97">
<u xml:id="u-97.0" who="#BartoszArłukowicz">Panie i panowie posłowie?</u>
<u xml:id="u-97.1" who="#BartoszArłukowicz">Nie widzę zgłoszeń, przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-97.2" who="#BartoszArłukowicz">Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Podaję wyniki. Zmiana nr 5…</u>
<u xml:id="u-97.3" who="#BartoszArłukowicz">To, że ja szybko mówię nie znaczy, że państwo mają szybko naciskać przyciski, nie musicie ulegać tej presji.</u>
<u xml:id="u-97.4" who="#BartoszArłukowicz">17 posłów za, nikt nie był przeciw, wstrzymało się 10 posłów. Zmiana nr 5 została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-97.5" who="#BartoszArłukowicz">Przystępujemy do głosowania nad całością art. 1. Rząd?</u>
</div>
<div xml:id="div-98">
<u xml:id="u-98.0" who="#KrzysztofŁanda">Nie mamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-99">
<u xml:id="u-99.0" who="#BartoszArłukowicz">Biuro?</u>
</div>
<div xml:id="div-100">
<u xml:id="u-100.0" who="#RobertDurlik">Bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-101">
<u xml:id="u-101.0" who="#BartoszArłukowicz">Państwo posłowie…. Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-101.1" who="#BartoszArłukowicz">Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Poproszę o wyniki.</u>
<u xml:id="u-101.2" who="#BartoszArłukowicz">19 posłów za, nikt nie był przeciw, wstrzymało się 10 posłów.</u>
<u xml:id="u-101.3" who="#BartoszArłukowicz">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 2. Treść główki, rząd?</u>
</div>
<div xml:id="div-102">
<u xml:id="u-102.0" who="#KrzysztofŁanda">Nie mamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-103">
<u xml:id="u-103.0" who="#BartoszArłukowicz">Biuro?</u>
</div>
<div xml:id="div-104">
<u xml:id="u-104.0" who="#RobertDurlik">Bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-105">
<u xml:id="u-105.0" who="#BartoszArłukowicz">Panie i panowie posłowie?</u>
<u xml:id="u-105.1" who="#BartoszArłukowicz">Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-105.2" who="#BartoszArłukowicz">Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-105.3" who="#BartoszArłukowicz">18 posłów za, nikt nie był przeciw, wstrzymało się 10 posłów.</u>
<u xml:id="u-105.4" who="#BartoszArłukowicz">Zmiana nr 1, rząd?</u>
</div>
<div xml:id="div-106">
<u xml:id="u-106.0" who="#KrzysztofŁanda">Nie mamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-107">
<u xml:id="u-107.0" who="#BartoszArłukowicz">Biuro?</u>
</div>
<div xml:id="div-108">
<u xml:id="u-108.0" who="#RobertDurlik">Bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-109">
<u xml:id="u-109.0" who="#BartoszArłukowicz">Panie i panowie posłowie?</u>
<u xml:id="u-109.1" who="#BartoszArłukowicz">Nie widzę zgłoszeń, przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-109.2" who="#BartoszArłukowicz">Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Podaję wyniki głosowania.</u>
<u xml:id="u-109.3" who="#BartoszArłukowicz">16 posłów za, nikt nie był przeciw, wstrzymało się 11 posłów. Zmiana nr 1 przyjęta.</u>
<u xml:id="u-109.4" who="#BartoszArłukowicz">Zmiana nr 2, rząd?</u>
</div>
<div xml:id="div-110">
<u xml:id="u-110.0" who="#KrzysztofŁanda">Nie mamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-111">
<u xml:id="u-111.0" who="#BartoszArłukowicz">Biuro?</u>
</div>
<div xml:id="div-112">
<u xml:id="u-112.0" who="#RobertDurlik">Bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-113">
<u xml:id="u-113.0" who="#BartoszArłukowicz">Panie i panowie posłowie?</u>
<u xml:id="u-113.1" who="#BartoszArłukowicz">Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-113.2" who="#BartoszArłukowicz">Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-113.3" who="#BartoszArłukowicz">19 posłów za, nikt nie był przeciw, wstrzymało się 10 posłów.</u>
<u xml:id="u-113.4" who="#BartoszArłukowicz">Zmiana nr 3, rząd?</u>
</div>
<div xml:id="div-114">
<u xml:id="u-114.0" who="#KrzysztofŁanda">Nie mamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-115">
<u xml:id="u-115.0" who="#BartoszArłukowicz">Biuro?</u>
</div>
<div xml:id="div-116">
<u xml:id="u-116.0" who="#RobertDurlik">Mam uwagę podobną do poprzedniej.</u>
<u xml:id="u-116.1" who="#RobertDurlik">Ponieważ art. 31 zamyka rozdział 5, rozumiemy, że art. 31a należy dodać w rozdziale 5, zatytułowanym „Dziedzinowe systemy teleinformatyczne”. Prosilibyśmy o wyrażenie zgody na takie uzupełnienie, że w rozdziale 5, po art. 31 dodaje się art. 31a.</u>
<u xml:id="u-116.2" who="#RobertDurlik">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-117">
<u xml:id="u-117.0" who="#BartoszArłukowicz">To, co mówi mecenas, jest logiczne. Czy jest zgoda? Jest zgoda, uwaga przyjęta.</u>
<u xml:id="u-117.1" who="#BartoszArłukowicz">Panie i panowie posłowie?</u>
<u xml:id="u-117.2" who="#BartoszArłukowicz">Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-117.3" who="#BartoszArłukowicz">Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Poproszę o wyniki.</u>
<u xml:id="u-117.4" who="#BartoszArłukowicz">20 posłów za, 1 przeciw, wstrzymało się 10 posłów.</u>
<u xml:id="u-117.5" who="#BartoszArłukowicz">Przystępujemy do głosowania nad całością art. 2. Rząd?</u>
</div>
<div xml:id="div-118">
<u xml:id="u-118.0" who="#KrzysztofŁanda">Nie mam uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-119">
<u xml:id="u-119.0" who="#BartoszArłukowicz">Biuro?</u>
<u xml:id="u-119.1" who="#BartoszArłukowicz">Do mikrofonu…</u>
</div>
<div xml:id="div-120">
<u xml:id="u-120.0" who="#RobertDurlik">Bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-121">
<u xml:id="u-121.0" who="#BartoszArłukowicz">Panie i panowie posłowie?</u>
<u xml:id="u-121.1" who="#BartoszArłukowicz">Nie widzę zgłoszeń, przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-121.2" who="#BartoszArłukowicz">Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-121.3" who="#BartoszArłukowicz">20 posłów za, nikt nie był przeciw, wstrzymało się 11 posłów.</u>
<u xml:id="u-121.4" who="#BartoszArłukowicz">Przystępujemy do pracy nad art. 3. Rząd?</u>
</div>
<div xml:id="div-122">
<u xml:id="u-122.0" who="#KrzysztofŁanda">Nie mam uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-123">
<u xml:id="u-123.0" who="#BartoszArłukowicz">Biuro?</u>
</div>
<div xml:id="div-124">
<u xml:id="u-124.0" who="#RobertDurlik">Mamy pytanie do rządu.</u>
<u xml:id="u-124.1" who="#RobertDurlik">Wydaje nam się, że art. 3, uchylający fragment przepisu przejściowego w ustawie z lipca 2014 r. jest zbędny. Wydaje nam się, nawet historycznie, że gdyby ten przepis pozostał, nic by się nie stało, ponieważ przepisy merytoryczne będą nowe z tej ustawy a przepisy przejściowe również tu są zawarte.</u>
<u xml:id="u-124.2" who="#RobertDurlik">Wydaje się nam, że to uchylenie jest wyrazem nadmiernej troskliwości, że ktoś może źle zrozumieć brzmienie tamtych przepisów…</u>
</div>
<div xml:id="div-125">
<u xml:id="u-125.0" who="#BartoszArłukowicz">To wynika pewnie z tego, że pracowała nad tym dyrektor Budziszewska…</u>
<u xml:id="u-125.1" who="#BartoszArłukowicz">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-126">
<u xml:id="u-126.0" who="#AlinaBudziszewskaMakulska">Naszym zdaniem, uchylenie tego ust. 2 jest konieczne, ponieważ w nieco odmienny sposób regulujemy kwestie przejściowe w art. 4 tego projektu. W związku z tym, wolelibyśmy uniknąć pytań, czy przepis późniejszy uchyla w znaczeniu, od strony…</u>
</div>
<div xml:id="div-127">
<u xml:id="u-127.0" who="#BartoszArłukowicz">Pani dyrektor, przyjmujecie, czy nie?</u>
</div>
<div xml:id="div-128">
<u xml:id="u-128.0" who="#AlinaBudziszewskaMakulska">Nie.</u>
</div>
<div xml:id="div-129">
<u xml:id="u-129.0" who="#BartoszArłukowicz">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-129.1" who="#BartoszArłukowicz">Panie i panowie posłowie?</u>
<u xml:id="u-129.2" who="#BartoszArłukowicz">Jest pytanie – pani poseł Gelert, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-130">
<u xml:id="u-130.0" who="#ElżbietaGelert">Pytanie odnośnie do art. 3.</u>
<u xml:id="u-130.1" who="#ElżbietaGelert">Gdyby pani…</u>
</div>
<div xml:id="div-131">
<u xml:id="u-131.0" who="#BartoszArłukowicz">Pani poseł, proszę bliżej mikrofonu, bo w ogóle nie słychać w tej części sali.</u>
</div>
<div xml:id="div-132">
<u xml:id="u-132.0" who="#ElżbietaGelert">Miałabym prośbę, aby lepiej wytłumaczyć, dlaczego uchyla się ust. 2 w art. 19, bo chyba nie do końca zrozumiałam to, co mówiła pani dyrektor.</u>
</div>
<div xml:id="div-133">
<u xml:id="u-133.0" who="#BartoszArłukowicz">Bardzo proszę, pani dyrektor.</u>
<u xml:id="u-133.1" who="#BartoszArłukowicz">A może pan minister chce zabrać głos?…</u>
</div>
<div xml:id="div-134">
<u xml:id="u-134.0" who="#AlinaBudziszewskaMakulska">Art. 19 reguluje kwestie związane z tym, jak się tworzy mapę potrzeb zdrowotnych, czy też jak się opiniuje wnioski, które są składane po 1 lipca na podstawie map potrzeb zdrowotnych, opracowanych na podstawie przepisów przejściowych tej ustawy z 22 lipca 2014 r. przez ministra właściwego do spraw zdrowia. To są mapy w zakresie leczenia szpitalnego i AOS-u.</u>
<u xml:id="u-134.1" who="#AlinaBudziszewskaMakulska">Z uwagi na to, że wprowadzamy tą ustawą nowy sposób opiniowania, który nie jest oparty na decyzji administracyjnej, tylko na własnej procedurze i systemie informatycznym IOWISZ, to – naszym zdaniem – należało uchylić przepis ust. 2 dla czystości normy, ponieważ, po pierwsze, mamy regulację art. 4, a po drugie, regulację art. 5, która mówi o tym, że w przypadku wniosków, które będą złożone po tej dacie, postępowania będą podlegać umorzeniu a opłata za złożenie tego wniosku będzie podlegać zwrotowi. Czyli, mówiąc krótko, wszystkie wnioski w sprawie oceny inwestycji będą już rozpatrywane na podstawie nowych przepisów.</u>
<u xml:id="u-134.2" who="#AlinaBudziszewskaMakulska">Dlatego też należało uchylić ten przepis przejściowy, który dotyczył regulacji tak, jak by tego projektu nie było.</u>
</div>
<div xml:id="div-135">
<u xml:id="u-135.0" who="#BartoszArłukowicz">Czy pani poseł jest usatysfakcjonowana odpowiedzią?</u>
</div>
<div xml:id="div-136">
<u xml:id="u-136.0" who="#ElżbietaGelert">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-137">
<u xml:id="u-137.0" who="#BartoszArłukowicz">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-137.1" who="#BartoszArłukowicz">Przystępujemy do głosowania, głosujemy nad art. 3.</u>
<u xml:id="u-137.2" who="#BartoszArłukowicz">Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-137.3" who="#BartoszArłukowicz">19 posłów za, przeciw 1, wstrzymało się 10 posłów.</u>
<u xml:id="u-137.4" who="#BartoszArłukowicz">Art. 4, rząd?</u>
</div>
<div xml:id="div-138">
<u xml:id="u-138.0" who="#KrzysztofŁanda">Bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-139">
<u xml:id="u-139.0" who="#BartoszArłukowicz">Biuro?</u>
</div>
<div xml:id="div-140">
<u xml:id="u-140.0" who="#RobertDurlik">Nie mamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-141">
<u xml:id="u-141.0" who="#BartoszArłukowicz">Panie i panowie posłowie?</u>
<u xml:id="u-141.1" who="#BartoszArłukowicz">Przystępujemy do głosowania nad art. 4.</u>
<u xml:id="u-141.2" who="#BartoszArłukowicz">Kto z państwa jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-141.3" who="#BartoszArłukowicz">18 posłów za, nikt nie był przeciw, wstrzymało się 11 posłów. Art. 4 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-141.4" who="#BartoszArłukowicz">Art. nr 5, rząd?</u>
</div>
<div xml:id="div-142">
<u xml:id="u-142.0" who="#KrzysztofŁanda">Nie mamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-143">
<u xml:id="u-143.0" who="#BartoszArłukowicz">Biuro?</u>
</div>
<div xml:id="div-144">
<u xml:id="u-144.0" who="#RobertDurlik">Mamy uwagę do ust. 1, zdania drugiego, które mówi, że „Opłata, o której mowa w art. 95d ust. 7 ustawy, o której mowa w ust. 1, podlega zwrotowi”. To jest oczywisty błąd, ponieważ jesteśmy w ust. 1. Wydaje się nam, że to chodzi o „art. 95d ust 7 ustawy zmienianej w art. 1 w jej dotychczasowym brzmieniu, podlega zwrotowi”. Takie powinno być brzmienie tego przepisu, tak to czujemy.</u>
<u xml:id="u-144.1" who="#RobertDurlik">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-145">
<u xml:id="u-145.0" who="#BartoszArłukowicz">Rząd?</u>
</div>
<div xml:id="div-146">
<u xml:id="u-146.0" who="#KrzysztofŁanda">Przyjmujemy zmianę.</u>
</div>
<div xml:id="div-147">
<u xml:id="u-147.0" who="#BartoszArłukowicz">Panie i panowie posłowie?</u>
<u xml:id="u-147.1" who="#BartoszArłukowicz">Przystępujemy do głosowania nad art. 5.</u>
<u xml:id="u-147.2" who="#BartoszArłukowicz">Kto z pań i panów posłów jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-147.3" who="#BartoszArłukowicz">20 posłów za, nikt nie był przeciw, wstrzymało się 11 posłów. Art. 5 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-147.4" who="#BartoszArłukowicz">Art. nr 6, rząd?</u>
</div>
<div xml:id="div-148">
<u xml:id="u-148.0" who="#KrzysztofŁanda">Bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-149">
<u xml:id="u-149.0" who="#BartoszArłukowicz">Biuro?</u>
</div>
<div xml:id="div-150">
<u xml:id="u-150.0" who="#RobertDurlik">Nie zgłaszamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-151">
<u xml:id="u-151.0" who="#BartoszArłukowicz">Panie i panowie posłowie?</u>
<u xml:id="u-151.1" who="#BartoszArłukowicz">Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-151.2" who="#BartoszArłukowicz">Kto z pań i panów posłów jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Podaję wyniki.</u>
<u xml:id="u-151.3" who="#BartoszArłukowicz">19 posłów za, nikt nie był przeciw, wstrzymało się 12 posłów. Artykuł został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-151.4" who="#BartoszArłukowicz">Art. nr 7, rząd?</u>
</div>
<div xml:id="div-152">
<u xml:id="u-152.0" who="#KrzysztofŁanda">Bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-153">
<u xml:id="u-153.0" who="#BartoszArłukowicz">Biuro?</u>
</div>
<div xml:id="div-154">
<u xml:id="u-154.0" who="#RobertDurlik">Bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-155">
<u xml:id="u-155.0" who="#BartoszArłukowicz">Panie i panowie posłowie?</u>
<u xml:id="u-155.1" who="#BartoszArłukowicz">Nie widzę zgłoszeń, przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-155.2" who="#BartoszArłukowicz">Kto z pań i panów posłów jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-155.3" who="#BartoszArłukowicz">19 posłów za, przeciw 1, wstrzymało się 10 posłów. Artykuł został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-155.4" who="#BartoszArłukowicz">Przystępujemy do głosowania nad całością ustawy. Rząd?</u>
</div>
<div xml:id="div-156">
<u xml:id="u-156.0" who="#KrzysztofŁanda">Bez uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-157">
<u xml:id="u-157.0" who="#BartoszArłukowicz">Biuro?</u>
</div>
<div xml:id="div-158">
<u xml:id="u-158.0" who="#RobertDurlik">Nie zgłaszamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-159">
<u xml:id="u-159.0" who="#BartoszArłukowicz">Panie i panowie posłowie?</u>
<u xml:id="u-159.1" who="#BartoszArłukowicz">Nie widzę zgłoszeń, przystępujemy do głosowania nad całością ustawy.</u>
<u xml:id="u-159.2" who="#BartoszArłukowicz">Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-159.3" who="#BartoszArłukowicz">18 posłów za, nikt nie był przeciw, wstrzymało się 13 posłów.</u>
<u xml:id="u-159.4" who="#BartoszArłukowicz">Musimy jeszcze wybrać posła sprawozdawcę. Padła propozycja, aby sprawozdawcą był pan poseł Grzegorz Raczak.</u>
<u xml:id="u-159.5" who="#BartoszArłukowicz">Czy pan poseł się zgadza? Do mikrofonu, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-160">
<u xml:id="u-160.0" who="#GrzegorzRaczak">Zgadzam się.</u>
</div>
<div xml:id="div-161">
<u xml:id="u-161.0" who="#BartoszArłukowicz">Czy ktoś z państwa wnosi sprzeciw?</u>
<u xml:id="u-161.1" who="#BartoszArłukowicz">Jeśli nie, to pan poseł zostaje posłem sprawozdawcą.</u>
<u xml:id="u-161.2" who="#BartoszArłukowicz">Dziękuję, zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>