text_structure.xml 34.1 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#LechKołakowski">Otwieram posiedzenie Komisji do Spraw Unii Europejskiej. Stwierdzam kworum. Witam serdecznie wszystkich obecnych członków Komisji do Spraw Unii Europejskiej, ministrów i towarzyszące im osoby. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie widzę. Wobec tego stwierdzam, że Komisja przyjęła porządek dzienny.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#LechKołakowski">Przechodzimy do pkt I, czyli rozpatrzenia w trybie art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 8 października 2010 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, informacji o stanowisku, jakie Rada Ministrów ma zamiar zająć podczas rozpatrywania projektów aktów prawnych UE na posiedzeniu Rady ds. Edukacji, Młodzieży, Kultury i Sportu (26 i 27 listopada 2018 r.) w związku z zasięgnięciem opinii Komisji w tych sprawach. Rząd jest reprezentowany przez panią minister Annę Zalewską, minister edukacji narodowej, oraz pana Pawła Lewandowskiego, podsekretarza stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Bardzo proszę panią minister o przedstawienie stanowiska RP.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#AnnaZalewska">Dzień dobry. Witam pana przewodniczącego. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, mam przyjemność przedstawić państwu stanowisko rządu na posiedzenie Rady ds. Edukacji, Młodzieży, Kultury i Sportu w dniach 26 i 27 listopada, czyli w następny poniedziałek i wtorek. Jeżeli chodzi o to posiedzenie, to będziemy się zajmować dwoma kwestiami. Po pierwsze, w zakresie młodzieży będzie to częściowe podejście ogólne do projektu rozporządzenia ustanawiającego ramy prawne Europejskiego Korpusu Solidarności na lata 2021–2027 i po drugie, będziemy mówić o podejściu ogólnym do projektu rozporządzenia ustanawiającego Erasmus Plus, unijnego programu na rzecz kształcenia, szkolenia, młodzieży i sportu na lata 2021–2027. Rząd RP, który uczestniczył w wielu negocjacjach, poprze przyjęcie tych dokumentów na posiedzeniu Rady.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#AnnaZalewska">Przedstawię krótko informację o Europejskim Korpusie Solidarności. To jest nowy instrument, bardzo się z niego cieszymy, dlatego że wychodzi i łączy się z tym, co wydarzyło się w prawie oświatowym. Jednym z zadań polskiej szkoły jest wolontariat. Kształcimy takie umiejętności, taką potrzebę wśród dzieci i młodzieży. To znakomicie przekłada się nie tylko na samodzielność, odpowiedzialność, umiejętność dyskusji, ale również na te kompetencje, które potrzebne są młodym ludziom na rynku pracy.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#AnnaZalewska">Jeżeli chodzi o Europejski Korpus Solidarności, to będzie się on opierał na dwóch komponentach. Po pierwsze, będzie to uczestnictwo osób młodych w działaniach solidarnościowych podejmujących wyzwania społeczne oraz Europejski Ochotniczy Korpus Pomocy Humanitarnej. Jeżeli chodzi o ten drugi komponent, to jest on dokładnym wolontariatem i tak będzie opisywany, tak będzie kierowany pomysł i pieniądze, natomiast jeżeli chodzi o uczestnictwo osób młodych w działaniach solidarnościowych, to jest to bardzo szeroki komponent, który też będzie miał za zadanie angażować młodych ludzi w staże, w działania społeczne, solidarnościowe w swoim kraju, w kraju, w którym takie decyzje będzie podejmował. To jest bardzo ważne, dlatego że średnia europejska osób, które są wypchnięte z systemu edukacji, to jest 10%. Polska może się pochwalić, ma jedną z niższych średnich, czyli 4%, ale bardzo duży odsetek mieści w grupie, która nie pracuje, nie uczy się i nie szkoli. W związku z tym ten komponent będzie też takim otwarciem na tego rodzaju wyzwania całej Europy, właściwie wyzwania cywilizacyjne.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#AnnaZalewska">Jeżeli chodzi o kwestię dotyczącą dyskusji, debaty, ale również poparcia projektu rozporządzenia dotyczącego Erasmus Plus, to tutaj jest dyskusja właściwie zamknięta. Czekamy na decyzję, bo to się wiąże z pieniędzmi. Po pierwsze Erasmus Plus uzyskał pełną akceptację wszystkich państw członkowskich jako program, który będzie podwójnie finansowany, czyli to będzie około 30 mld euro. To jest ogromne wyzwanie. To też bierze się z tego, że Erasmus Plus jest bardzo dobrze oceniany, a najbardziej oceniany jest komponent Plus, bo jak państwo pamiętają, Erasmus był projektem, programem skierowanym do uczelni wyższych. Była to wymiana studentów. Okazało się, że jest ogromna potrzeba związana z tą wymianą na poziomie szkoły średniej. Z dużą satysfakcją przyjmuję też fakt, podnosimy to na każdym kroku, że Erasmus Plus staje się też dla nas miejscem, w którym na poważnie mówi się o szkolnictwie branżowym i technicznym, w związku z tym jest to duży element wymiany młodzieży. Oczywiście dyskusja trwała też na temat tego, czy ma to być Erasmus Plus, czy Erasmus. Erasmus Plus po pierwsze pokazuje komponent szkół średnich i to jest coś, co się bardzo sprawdziło, a poza tym po prostu zwyczajnie został już wystarczająco zareklamowany, to jest marka, kojarzy się, wszyscy wiedzą, o co chodzi w tym projekcie.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#AnnaZalewska">Jeżeli mówimy o przyszłości, to trzeba dodać, że oprócz dodatkowego finansowania, utrzymania tytułu i nazwy Erasmus Plus, z dużą satysfakcją popieramy te działania, które mają być skierowane do bardzo małych środowisk, do bardzo małych szkół. Przypomnijmy, że w polskim systemie, jeżeli chodzi o małe szkoły, to, to jest jedna trzecia. Jedna trzecia, która już w ubiegłym roku otrzymała dodatkowe finansowanie, dlatego że widzimy ogromną konieczność utrzymania w systemie małych szkół. Tam też zresztą skierowaliśmy program, który ma związek z funduszami europejskimi, LOWE, czyli Lokalne Ośrodki Wiedzy i Edukacji, gdzie uczą się dorośli. Tak więc z dużą satysfakcją przyjmujemy to, że zauważono, że tego rodzaju programy muszą trafiać do najmniejszych struktur, do najmniejszych szkół, do najmniejszych organizacji.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#AnnaZalewska">Tyle w największym skrócie, ale, myślę, w miarę wyczerpująco. Jesteśmy gotowi do odpowiedzi na państwa pytania. Na posiedzeniu Rady ds. Edukacji, Młodzieży, Kultury i Sportu będzie również Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, dlatego chciałabym poprosić pana przewodniczącego, aby pozwolił panu naczelnikowi wypowiedzieć się na temat tego komponentu, który dotyczy Ministerstwa Kultury.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#LechKołakowski">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#MarekGóźdź">Dziękuję, pani minister, panie przewodniczący, szanowna Komisjo, jeżeli chodzi o komponent „kultura” podczas Rady, będzie omawiane podejście ogólne, częściowe do wniosku w sprawie rozporządzenia PE i Rady ustanawiającego program „Kreatywna Europa”. Ten program stanowi kontynuację programu, który był realizowany w latach 2007–2014. Celem jego jest stworzenie nowych ram do funkcjonowania tego programu. Jeżeli chodzi o zaangażowanie strony polskiej, to byliśmy aktywni od samego początku, kiedy dokument ten powstał. Od samego początku interesowało nas kilka kwestii i szczególny nacisk położyliśmy na sposób finansowania dwóch instytucji. To są: Europejska Orkiestra Młodzieżowa oraz Europejska Akademia Filmowa. W pierwotnym projekcie, który został przedłożony przez Komisję, znalazły się zapisy uprawniające te dwa podmioty do otrzymywania finansowania z pominięciem jakichkolwiek procedur konkursowych. Między innymi dzięki działaniom polskiego rządu udało się te zapisy, może nie tyle zmienić, co wzbudzić pewne wątpliwości co do nich, i zostały przygotowane kolejne rozwiązania, które są w tej chwili procedowane na Komitecie ds. Kultury.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#MarekGóźdź">Drugą rzeczą, która jest istotna, to jest „pieczęć doskonałości”. Pomimo tego że pierwotnie inicjatywa ta wydawała się dosyć obiecująca, gdyż w projekcie nie było zapisanych żadnych szczegółów, to w momencie, kiedy Komisja Europejska zaczęła prezentować swoje wyjaśnienia, okazało się, że jest to czynnik czy atrybut, który jest nie do zaakceptowania przez polski rząd, przez Ministerstwo Kultury. Mianowicie miałoby to wyglądać tak, że projekty, które są oceniane bezpośrednio na poziomie Komisji Europejskiej, te, na które nie wystarczy środków, otrzymają znak pieczęci doskonałości i w efekcie będą musiały być finansowane ze źródeł krajowych. Temu także się sprzeciwialiśmy i inicjatywa ta będzie zmieniana.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#MarekGóźdź">Było jeszcze kilka pomniejszych spraw, które mają państwo w informacji pisemnej. Jeżeli chodzi o cały dokument, to z uwagi na to, że jest on bardzo duży, oprócz spraw kulturalnych porusza również sprawy audiowizualne. Jego budżet to jest niespełna 2 mld euro. Tak, że nie udało się uzgodnić całego dokumentu. Przedmiotem Rady będzie przyjęcie podejścia częściowego. Jeżeli chodzi o rząd polski, to wyraża zgodę na jego przyjęcie, ponieważ de facto stanowi on sprawozdanie z tego, co się stało, a prace będą się toczyły dalej. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#LechKołakowski">Bardzo dziękuję. Otwieram dyskusję. Czy są pytania? Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#MarekKrząkała">Bardzo dziękuję. Mam pytanie do pani minister Zalewskiej, korzystając z okazji, że jest. Wspominała pani minister o programie Erasmus Plus. Co do jego zasadności nie ma żadnej wątpliwości, natomiast po raz kolejny chcę zwrócić uwagę na problem studentów trzeciego roku studiów, którzy wyjeżdżają na Erasmus. Kiedy wracają, okazuje się, że często jest tak, że szósty semestr na uczelniach zagranicznych nie kończy się w czerwcu, tak jak u nas, tylko w połowie lipca, w związku z czym nie są w stanie obronić pracy licencjackiej w terminie i nie mogą iść na czwarty rok studiów, bo nie mogą złożyć dokumentów. Pisałem w tej sprawie do Ministerstwa Spraw Zagranicznych, bo akurat też poruszany był problem Erasmusa Plus, ale uzyskałem odpowiedź, że to jest wina studenta, bo wie, na co się pisze. Ale nie na tym to polega. Program to jest jednak nagroda, a nie kara dla studenta. W związku z tym zwracam uwagę na problem, żeby jednak doprowadzić do stworzenia wyjątków dla tych studentów, którzy korzystają z Erasmusa, tak jak powiedziałem, na końcu tego trzeciego roku. Wracają, są sfrustrowani, bo rok mają w plecy. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#LechKołakowski">Bardzo dziękuję. Pytał pan poseł Marek Krząkała. Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nie widzę. Pani minister, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#AnnaZalewska">Panie pośle, bardzo dziękuję za to pytanie, bo ono jest rzeczywiście bardzo ważne. Erasmus Plus nie może być komplikacją dla studenta. Oczywiście ja się nie zajmuję studentami, natomiast Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji jest jak najbardziej przyporządkowana Ministerstwu Edukacji. Jest jedyną agencją i jedynym partnerem dla Komisji Europejskiej, więc czuję się odpowiedzialna za to pytanie. W związku z tym pozwoli pan, że porozmawiam na ten temat z panem premierem Gowinem i poproszę go, żeby razem z Fundacją Systemu Rozwoju Edukacji, tym bardziej że ma tam przedstawicieli i w Radzie, i w zarządzie, żebyśmy usiedli i ten kłopot, który rzeczywiście jest dla studentów, spróbowali rozwiązać albo po stronie fundacji, żeby umożliwić takie funkcjonowanie, albo po stronie uczelni. Być może trzeba to bardziej elastycznie ułożyć. Być może odpowiedzią też będzie czas przyszły, ale to trzeba rozwiązać już, bo jesteśmy w tej, a nie w innej perspektywie finansowania, a Komisja Europejska będzie się starała robić krótsze cykle Erasmusa Plus. To znaczy, to nie będzie już na przykład rok, tylko będzie można sobie ułożyć indywidualnego Erasmusa. To, być może, będzie rozwiązanie, ale zapisujemy pana pytanie. Mam nadzieję, że na najbliższym posiedzeniu Sejmu, bo nie wiem, czy już jutro zdążę porozmawiać z panem premierem Gowinem, postaramy się tę kwestię wyjaśnić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#LechKołakowski">Bardzo dziękuję, pani minister. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia do wiadomości informacji? Nie widzę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła do wiadomości informację o stanowisku, jakie Rada Ministrów ma zamiar zająć podczas rozpatrywania projektów aktów prawnych UE na posiedzeniu Rady ds. Edukacji, Młodzieży, Kultury i Sportu 26 i 27 listopada 2018 r. w związku z zasięgnięciem opinii Komisji w tych sprawach w trybie art. 11 ust. 1 ustawy. Na tym zamykam rozpatrywanie pkt I. Bardzo dziękuję pani minister.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#LechKołakowski">Przechodzimy do pkt II, czyli rozpatrzenia w trybie art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 8 października 2010 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, informacji o stanowisku, jakie Rada Ministrów ma zamiar zająć podczas rozpatrywania projektów aktów prawnych UE na posiedzeniu Rady ds. Konkurencyjności (29 i 30 listopada 2018 r.) w związku z zasięgnięciem opinii Komisji w tych sprawach. Rząd reprezentuje pan Marcin Ociepa, podsekretarz stanu w Ministerstwie Przedsiębiorczości i Technologii. Bardzo proszę pana ministra o przedstawienie stanowiska RP.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#MarcinOciepa">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, panie ministrze, szanowni państwo, wszystkie tematy, które za chwilę krótko zreferuję, były już przedmiotem naszych rozmów na Komisji do spraw Unii Europejskiej Sejmu. Bardzo dziękuję za te dyskusje. Rzeczywiście 29 i 30 listopada odbędzie się Rada ds. Konkurencyjności, gdzie będziemy wszystkie te kwestie, przepracowane wspólnie na tej Komisji, prezentować w imieniu RP. W części ustawodawczej będziemy mieli projekt rozporządzenia w sprawie propagowania sprawiedliwości i przejrzystości dla użytkowników biznesowych, korzystających z usług pośrednictwa internetowego. Planowane tutaj jest przyjęcie podejścia ogólnego. Polska nie sprzeciwia się przyjęciu tego podejścia w brzmieniu przekazanym na posiedzenie Rady. W przypadku powrotu dyskusji, w szczególności dotyczącej art. 12a, Polska poprze usunięcie art. 12a lub jego modyfikację w kierunku odłożenia wprowadzenia sankcji do czasu przeglądu stosowania rozporządzenia. Głównym celem projektu jest stworzenie środowiska prawnego regulującego podstawowe aspekty współpracy pomiędzy dostawcami usług pośrednictwa internetowego a ich mniejszymi partnerami biznesowymi. Komisja do Spraw Unii Europejskiej zajmowała się tą sprawą 14 czerwca br.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#MarcinOciepa">Następny punkt to projekt rozporządzenia ustanawiającego program na rzecz jednolitego rynku konkurencyjności przedsiębiorstw małych i średnich oraz statystyk europejskich. Tutaj również jest planowane przyjęcie częściowego podejścia ogólnego, które Polska popiera. Projekt rozporządzenia ustanawiający nowy program na rzecz jednolitego rynku został zaproponowany w ramach wieloletnich ram finansowych UE na kolejną perspektywę, czyli na 2021–2027 i łączy działania finansowe poprzednich programów. Jego celem jest wzmocnienie zarządzania rynkiem wewnętrznym, wspieranie konkurencyjności przedsiębiorstw, szczególnie tak drogich nam małych i średnich, oczywiście w tym również mikro, ulepszenie w obszarze normalizacji, zapewnienie ochrony konsumentów, wspieranie działań na rzecz zdrowia ludzi, ochrony zdrowia zwierząt i roślin oraz dobrostanu zwierząt, oraz ustanowienie ram dla finansowania europejskich statystyk. Rozporządzenie przewiduje środki budżetowe w wysokości ponad 4 mld euro. Dodatkowo do realizacji tych celów ma się przyczynić kwota 2 mld euro przyznana w ramach Funduszu Invest EU. Tą sprawą Komisja do Spraw Unii Europejskiej zechciała się zająć 19 lipca br.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#MarcinOciepa">Następny punkt to projekt rozporządzenia w sprawie wymogów dotyczących homologacji typu pojazdów silnikowych i przyczep oraz układów komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów w odniesieniu do ich ogólnego bezpieczeństwa oraz ochrony osób znajdujących się w pojeździe i niechronionych uczestników ruchu drogowego. Wiodące dla tego tematu jest Ministerstwo Infrastruktury. Planowane jest przyjęcie podejścia ogólnego. Postulaty, które były określone w stanowisku rządu, zostały uwzględnione, doprecyzowane lub wyjaśnione w czasie nad rozporządzeniem w stopniu, który jest akceptowalny dla polskiej strony. Projektowane rozporządzenie jest częścią trzeciego pakietu na rzecz mobilności „Europa w ruchu”, który wypełnia założenia nowej strategii dotyczącej polityki przemysłowej i ma na celu zakończenie procesu umożliwiającego Europie czerpanie pełnych korzyści z modernizacji mobilności. Wysoka Komisja zajmowała się tym tematem na posiedzeniu w dniu 4 lipca.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#MarcinOciepa">Następny punkt to projekt rozporządzenia ustanawiającego program kosmiczny UE i Agencje UE ds. Programu Kosmicznego. Podczas posiedzenia planowane jest przedstawienie raportu z postępów prac i wymiana opinii. My, jako RP, co do zasady popieramy projekt rozporządzenia, który ustanawia program kosmiczny UE i określa jego cele i reguły wdrażania, określa budżet, formy i zasady finansowania programu oraz ustanawia Europejską Agencję ds. Programu Kosmicznego. Na realizację programu kosmicznego, UE przewiduje budżet w wysokości 16 mld euro na lata 2021–2027. W toku prac nad rozporządzeniem Polska popierała wiele proponowanych rozwiązań. Konieczne tu jest zapewnienie ciągłości rozwoju infrastruktury systemu Galileo oraz objęcie całego terytorium państw członkowskich UE usługą systemu EGNOS. Wysoka Komisja pochylała się nad tym tematem w dniu 19 lipca, za co bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#MarcinOciepa">W sprawach różnych znajdzie się projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie dotyczące dodatkowego świadectwa ochronnego dla produktów leczniczych. Podczas posiedzenia rady zostanie przedstawiona informacja prezydencji dotycząca stanu prac nad tym rozporządzeniem. Projekt popiera wniosek Komisji dotyczący wprowadzenia wyjątku SPC, czyli tzw. dodatkowego świadectwa ochronnego na potrzeby eksportu. Inicjatywa ta, jak rozmawialiśmy także na forum tej Komisji w dniu 20 lipca, zwiększa konkurencyjność europejskiej, w tym polskiej gospodarki i ma szansę przywrócić równe szanse w sektorze farmaceutycznym. Podczas negocjacji Polska wnosiła o bardziej ambitne podejście i proponowała poszerzenie zakresu wyjątku o możliwość składowania, tak zwanego stockpilingu. Niezwykle istotny jest również aspekt zastosowania. Aby zapewnić skuteczne wprowadzenie wyjątku, możliwość stosowania regulacji powinna być stosunkowo szybka i powinna się odnosić zarówno do SPC przyznanych, jak i nowo złożonych. Dziękuję bardzo, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#LechKołakowski">Bardzo dziękuję. Otwieram dyskusję. Czy są pytania? Nie widzę. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia do wiadomości informacji? Nie widzę. Stwierdzam, że Komisja rozpatrzyła informację o stanowisku, jakie Rada Ministrów ma zamiar zająć podczas rozpatrywania projektów aktów prawnych UE na posiedzeniu Rady ds. Konkurencyjności 29 i 30 listopada 2018 r. w związku z zasięgnięciem opinii Komisji w tych sprawach w trybie art. 11 ust. 1 ustawy. Na tym zamykam rozpatrywanie pkt II.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#LechKołakowski">Przechodzimy do pkt III, czyli rozpatrzenia w trybie art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 8 października 2010 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, informacji o stanowisku, jakie Rada Ministrów ma zamiar zająć podczas rozpatrywania projektów aktów prawnych UE na posiedzeniu Rady ds. Ogólnych (30 listopada 2018 r.) w związku z zasięgnięciem opinii Komisji w tych sprawach. Rząd reprezentuje pan minister Adam Hamryszczak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju. Bardzo proszę pana ministra o przedstawienie stanowiska RP.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#AdamHamryszczak">Bardzo dziękuję. Dzień dobry państwu. Szanowny panie przewodniczący, szanowne panie posłanki, szanowni panowie posłowie, szanowni państwo, rzeczywiście najbliższe posiedzenie Rady ds. Ogólnych w dniu 30 listopada br. będzie poświęcone polityce spójności. W trakcie posiedzenia odbędzie się debata na temat pakietu legislacyjnego dotyczącego polityki spójności. Prezydencja austriacka podsumuje prace, które toczyły się w Radzie UE w drugiej połowie 2018 r. nad projektami aktów prawnych w tym zakresie. I tak pakiet legislacyjny w obszarze polityki spójności składa się z pięciu rozporządzeń: rozporządzenia ramowego dotyczącego wszystkich funduszy, rozporządzenia o Europejskim Funduszu Rozwoju Regionalnego i Funduszu Spójności, oczywiście też rozporządzenia o Europejskim Funduszu Społecznym Plus, a także rozporządzenia europejskiej współpracy terytorialnej znanej jako Interreg, oraz rozporządzenia o Europejskim Mechanizmie Współpracy Transgranicznej.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#AdamHamryszczak">Prace w Radzie UE odbywały się w ramach grupy roboczej ds. środków strukturalnych. Najwięcej czasu w ramach prac grupy poświęcono projektowi rozporządzenia ramowego. Po przeprowadzeniu dyskusji prezydencja przygotowała propozycje tekstów kompromisowych w ramach bloków, takich jak zarządzanie i kontrola, programowanie oraz warunkowość i ramy wykonania. Podczas kolejnego posiedzenia Rady UE prezydencja zaproponuje następujące podejście w zakresie programowania.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#AdamHamryszczak">Jeśli chodzi o umowę partnerstwa, to prezydencja austriacka proponuje obowiązkowe przygotowanie umów partnerstwa tylko dla państw członkowskich, w których łączna alokacja dla Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w celu tematycznym jeden, czyli inwestycje na rzecz zatrudnienia i wzrostu razem z Funduszem Spójności, wynosi powyżej 2,5 mld euro w cenach z 2018 r. Państwa, które tej kwoty nie przekraczają lub maja łącznie trzy lub mniej programów operacyjnych finansowanych przez wyżej wymienione fundusze, przygotują umowę partnerstwa na zasadach dobrowolnych.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#AdamHamryszczak">Polska generalnie popiera pierwotną propozycję Komisji Europejskiej, tj. przygotowanie umowy partnerstwa na zasadach obowiązkowych, niemniej jednak w duchu kompromisu możemy się zgodzić na wprowadzenie pewnego marginesu dobrowolności, z zastrzeżeniem, że niektóre elementy, dotyczące na przykład powiązań z semestrem europejskim, wynikające z zaleceń Komisji Europejskiej dla państw członkowskich lub oceny spełniania przez kraj członkowski warunków podstawowych będą obowiązkowo uwzględnione odpowiednio w umowie partnerstwa lub w programie operacyjnym.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#AdamHamryszczak">Jeśli chodzi o podział okresu programowania na 5+2, to prezydencja proponuje programowanie alokacji państwom członkowskim na cały okres siedmiu lat, przy obowiązkowym przeglądzie śródokresowym w 2025 r., opartym na zaleceniach dla państw członkowskich, tak zwanych CSR z 2014 r. W przypadku konieczności dostosowania do nowych wyzwań następowałoby stosowne reprogramowanie środków.</u>
          <u xml:id="u-12.5" who="#AdamHamryszczak">Jakie jest stanowisko Polski? Otóż Polska od początku sprzeciwia się podziałowi okresu programowania na 5+2 i postuluje wprowadzenie siedmioletniego okresu programowania, jak to ma miejsce w obecnej perspektywie finansowej, czyli 2014–2020. Propozycja austriacka wychodzi naprzeciw polskim oczekiwaniom, z zastrzeżeniem, że należałoby doprecyzować mechanizm reprogramowania, w tym określić minimalną kwotę, na przykład 20% zobowiązań na lata 2026 i 2027 w ramach, której byłby on dokonywany.</u>
          <u xml:id="u-12.6" who="#AdamHamryszczak">W zakresie rozporządzenia Interreg prezydencja proponuje po pierwsze pozostawienie co do zasady tej samej architektury komponentów europejskiej współpracy terytorialnej, która istnieje w latach 2014–2020, tj.: komponent pierwszy dotyczący współpracy transgranicznej lądowej i morskiej, komponent drugi dotyczący współpracy transnarodowej oraz komponent trzeci dotyczący współpracy międzyregionalnej. Następnie, jako wyjątek od tego podejścia prezydencja proponuje potraktować nowy komponent czwarty, zaproponowany przez Komisję Europejską, dotyczący regionów najbardziej oddalonych. Następnie prezydencja proponuje przenieść nowy komponent piąty zaproponowany przez Komisję Europejską dotyczący międzyregionalnych inwestycji w innowacje do programów celu pierwszego polityki spójności, gdzie mamy inwestycje na rzecz wzrostu i zatrudnienia. Jednocześnie prezydencja proponuje wpisanie tego typu działań jako inicjatywę w rozporządzeniu dotyczącym Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.</u>
          <u xml:id="u-12.7" who="#AdamHamryszczak">W zakresie wymienionych powyżej kwestii Polska popiera postulaty prezydencji austriackiej. Rozszerzenie dotychczasowych komponentów o współpracę regionów oddalonych pod kątem zaproponowanego budżetu oraz, biorąc pod uwagę stanowiska innych państw członkowskich, jest dla Polski do zaakceptowania. W odniesieniu do pozostałych trzech rozporządzeń, czyli Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Społecznego Plus prezydencja poinformuje Radę o przebiegu prac.</u>
          <u xml:id="u-12.8" who="#AdamHamryszczak">Poza odniesieniem się do powyższych propozycji prezydencji austriackiej przedstawiciel Polski skoncentruje się na przedstawieniu kwestii najważniejszych z punktu widzenia interesu kraju, które w dotychczasowej debacie w Radzie UE nie uzyskały wystarczającego zrozumienia i poparcia. Wśród nich podkreśli: wagę wsparcia projektów z zakresu bezpieczeństwa energetycznego, w tym projektów dotyczących sektora gazu oraz co, myślę, również niezwykle istotne, rozszerzenia możliwości finansowania ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus niezbędnej dla osiągnięcia celów tego funduszu infrastruktury społecznej, między innymi w zakresie edukacji, zdrowia i usług społecznych, w tym gwarantujących ich dostępność dla osób z niepełnosprawnościami. Bardzo dziękuję, panie przewodniczący, że mogłem się podzielić z państwem niniejszą informacją.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#LechKołakowski">Bardzo dziękuję, panie ministrze. Otwieram dyskusję. Czy są pytania? Nie widzę. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia do wiadomości informacji? Nie widzę. Stwierdzam, że Komisja rozpatrzyła informację o stanowisku, jakie Rada Ministrów ma zamiar zająć podczas rozpatrywania projektów aktów prawnych UE na posiedzeniu Rady ds. Ogólnych 30 listopada 2018 r. w związku z zasięgnięciem opinii Komisji w tych sprawach w trybie art. 11 ust. 1 ustawy. Bardzo dziękuję, panie ministrze. Na tym zamykam rozpatrywanie pkt III.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#LechKołakowski">Przechodzimy do pkt IV, czyli rozpatrzenia w trybie art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 8 października 2010 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, informacji o stanowisku, jakie Rada Ministrów ma zamiar zająć podczas rozpatrywania projektów aktów prawnych UE na posiedzeniu Rady ds. Gospodarczych i Finansowych (4 grudnia 2018 r.) w związku z zasięgnięciem opinii Komisji w tych sprawach. Rząd jest reprezentowany przez pana ministra Piotra Walczaka, podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów. Bardzo proszę pana ministra o przedstawienie stanowiska RP.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PiotrWalczak">Dziękuję bardzo. Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, mam przyjemność przedstawić państwu informację o punktach legislacyjnych przewidzianych do rozpatrzenia na posiedzeniu Rady Ecofin, które się odbędzie 4 grudnia br. W terminie zatwierdzenia przedmiotowego opracowania Sekretariat Generalny UE przekazał tzw. listę A – punkty do przyjęcia bez dyskusji. Lista uwzględnia pakiet dokumentów legislacyjnych VAT „quick fix”, na który składają się: projekt dyrektywy w sprawie harmonizacji uproszczenia niektórych przepisów w systemie podatku od wartości dodanej oraz wprowadzenie docelowego systemu opodatkowania handlu między państwami członkowskimi, projekt rozporządzenia wykonawczego w odniesieniu do niektórych zwolnień związanych z transakcjami wewnątrzwspólnotowymi oraz projekt rozporządzenia w odniesieniu do podatnika certyfikowanego.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PiotrWalczak">Zgodnie z dotychczasowym stanowiskiem rządu popieramy przyjęcie pakietu, który ma służyć uproszczeniu przepisów w systemie podatku VAT. Jeżeli chodzi o dokumenty do dyskusji na posiedzeniu rady Ecofin, to prezydencja austriacka przewiduje przyjęcie porozumienia politycznego w zakresie wniosku dotyczącego dyrektywy Rady UE w sprawie wspólnego systemu podatku od usług cyfrowych, pobieranego od przychodów wynikających ze świadczenia niektórych usług cyfrowych. Propozycja ta była już przedmiotem dyskusji podczas ostatniego posiedzenia rady Ecofin, które miało miejsce 6 listopada. Przedstawiona została także Wysokiej Komisji. Rząd popiera działania zmierzające do zmiany obecnie obowiązujących zasad opodatkowania działalności gospodarczej, prowadzonej za pomocą rozwiązań informatycznych, w tym działania o charakterze tymczasowym. Zmiany wydają się niezbędne i powinny pozytywnie wpłynąć na polską gospodarkę oraz polski budżet.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#PiotrWalczak">Na posiedzeniu Rady Ecofin planowane jest również przyjęcie ogólnego poparcia dla wyników trilogu w zakresie czterech aktów: dwóch dyrektyw i dwóch rozporządzeń części składowych pakietu bankowego COM(2016) 850, 851, 852 i 854. Od początku negocjacji rząd podkreślał istotność zachowania delikatnej równowagi pomiędzy państwami, z których pochodzą banki prowadzące transgraniczną działalność na terenie UE, tzw. państwa home, oraz państwami, w których funkcjonują jednostki zależne tych banków, do których zalicza się między innymi Polska. Taka równowaga została wypracowana w stanowisku Rady UE. Nasza akceptacja dla ostatecznego wyniku uzgodnień z PE będzie zależała od tego, czy stanowisko to będzie bliskie pierwotnemu stanowisku Rady UE.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#PiotrWalczak">Rząd RP ponadto zamierza pozytywnie się odnieść do opracowanego przez prezydencję austriacką dokumentu, dotyczącego stanu prac nad rozporządzeniem w sprawie ustanowienia Europejskiego Systemu Gwarantowania Depozytów, którego celem jest odzwierciedlenie przebiegu technicznych prac dotyczących systemu w okresie minionego półrocza. Polska popiera zakończenie budowy unii bankowej i w związku z tym, że Europejski System Gwarantowania Depozytów jest brakującym elementem tej struktury, popiera sprawne prowadzenie prac nad jego wdrożeniem i aby nie było ono odraczane w czasie. Dziękuję bardzo za uwagę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#LechKołakowski">Bardzo dziękuję. Otwieram dyskusję. Czy są pytania? Nie widzę. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia do wiadomości informacji? Nie widzę. Stwierdzam, że Komisja rozpatrzyła informację o stanowisku, jakie Rada Ministrów ma zamiar zająć podczas rozpatrywania projektów aktów prawnych UE na posiedzeniu Rady ds. Gospodarczych i Finansowych 4 grudnia 2018 r. w związku z zasięgnięciem opinii Komisji w tych sprawach w trybie art. 11 ust. 1 ustawy. Bardzo dziękuję, panie ministrze. Na tym zamykam rozpatrywanie pkt IV.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#LechKołakowski">Przystępujemy do spraw bieżących. Kolejne posiedzenie Komisji odbędzie się jutro o godzinie 11.00, w tej sali. Będzie to wspólne posiedzenie Komisji z Komisją Finansów Publicznych oraz Komisją Gospodarki i Rozwoju z udziałem wiceprzewodniczącego Komisji Europejskiej pana Valdisa Dombrovskisa, który odpowiada w Komisji za euro i dialog społeczny oraz stabilność finansową, usługi finansowe i unię rynków kapitałowych. Na jutrzejszym posiedzeniu przedstawi Komisjom informację na temat rocznej analizy wzrostu na 2019 r. oraz program prac Komisji Europejskiej na 2019 r.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#LechKołakowski">Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nie widzę. Na tym zamykam rozpatrywanie pkt V. Informuję, że porządek dzienny został wyczerpany. Protokół dzisiejszego posiedzenia będzie wyłożony do przejrzenia w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>