text_structure.xml
28.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#LechKołakowski">Otwieram posiedzenie Komisji do Spraw Unii Europejskiej. Stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#LechKołakowski">Witam serdecznie wszystkich posłów członków Komisji do Spraw Unii Europejskiej, państwa ministrów i towarzyszące im osoby. Czy są uwagi do porządku obrad? Nie widzę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła porządek obrad.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#LechKołakowski">Przechodzimy do rozpatrzenia pkt I, czyli informacji o dokumentach UE, w stosunku do których prezydium wnosi o niezgłaszanie uwag. Są to następujące dokumenty: w trybie art. 7 ust. 4 ustawy COM(2017) 559; w trybie art. 8 ust. 2 ustawy COM(2017) 556, 557, 561; w trybie art. 151 ust. 1 regulaminu Sejmu z uwzględnieniem art. 3 ust. 2 ustawy COM(2017) 554, 589.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#LechKołakowski">Czy do wymienionych przeze mnie dokumentów państwo posłowie chcą zgłosić uwagi, czy też zgodnie z wnioskiem prezydium możemy je przyjąć bez rozpatrywania przez Komisję? Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#LechKołakowski">Stwierdzam, że Komisja postanowiła nie zgłaszać uwag do wymienionych powyżej dokumentów. Na tym zamykam rozpatrywanie pkt I.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#LechKołakowski">Przechodzimy do pkt II, czyli rozpatrzenia w trybie art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 8 października 2010 r. informacji o stanowisku, jakie Rada Ministrów ma zamiar zająć podczas rozpatrywania projektów aktów prawnych UE na posiedzeniu Rady ds. Gospodarczych i Finansowych (7 listopada 2017 r.) w związku z zasięgnięciem opinii Komisji w tych sprawach. Rząd jest reprezentowany przez pana ministra Wiesława Janczyka, sekretarza stanu w Ministerstwie Finansów.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#LechKołakowski">Bardzo proszę pana ministra o przedstawienie stanowiska Rzeczypospolitej Polskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#WiesławJanczyk">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Wysoka Komisjo, mam przyjemność przedstawić państwu informację o punktach legislacyjnych przewidzianych do dyskusji na posiedzeniu Rady Ecofin 7 listopada br. Do dnia 25 października 2017 r. Sekretariat Generalny Rady UE nie przekazał tzw. listy A, natomiast na samym posiedzeniu Rady rząd RP wyrazi zgodę na przyjęcie ogólnego podejścia w sprawie propozycji dyrektywy Rady zmieniającej dyrektywę 2006/112 WE i dyrektywę 2009/132 WE w odniesieniu do niektórych zobowiązań wynikających z podatku od wartości dodanej w przypadku świadczenia usług i sprzedaży towarów na odległość. Proponowana zmiana przepisów przyczyni się do pełniejszego odwzorowania zasady opodatkowania towarów i usług w miejscu ich faktycznej konsumpcji, zmodernizowania i uproszczenia systemu VAT w odniesieniu do transgranicznego handlu elektronicznego.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#WiesławJanczyk">Rząd RP wyrazi również zgodę na przyjęcie podejścia ogólnego w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Rady, zmieniającego rozporządzenie w sprawie współpracy administracyjnej oraz zwalczania oszustw w dziedzinie podatku od wartości dodanej. Zapisy rozporządzenia regulują np. zasady przekazywania drogą elektroniczną dokumentów oraz płatności składanych przez podatników VAT pomiędzy państwem członkowskim i identyfikacji a państwem członkowskim zwrotu.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#WiesławJanczyk">Ponadto przedstawiciel Polski wysłucha prezentacji Komisji Europejskiej dotyczącej reformy europejskich urzędów nadzoru. Propozycje te zmieniają strukturę, sposób zarządzania oraz finansowania tych urzędów. Stanowiska rządów do tych dokumentów zostaną opracowane zgodnie z ustawą kooperacyjną w określonym terminie po opublikowaniu przez Komisję Europejską w wersji polskiej projektu aktu legislacyjnego. Przedstawiciel Ministerstwa Finansów zaprezentuje stanowisko rządu na posiedzeniu Wysokiej Komisji w terminie wskazanym przez Komisję.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#WiesławJanczyk">Ostatnim punktem legislacyjnym na posiedzeniu Rady będzie informacja Komisji w odniesieniu do projektu dyrektywy dotyczącej ram prawnych restrukturyzacji zapobiegawczej, drugiej szansy i środków zwiększających skuteczność postępowań restrukturyzacyjnych, upadłościowych i w zakresie umorzenia. Projekt dyrektywy przewiduje wprowadzenie we wszystkich państwach członkowskich procedury restrukturyzacyjnej oraz mechanizmu oddłużenia dla przedsiębiorców w ramach tzw. drugiej szansy. Dotychczas dyrektywa była omawiana na forum Rady ds. Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych i na tym forum odbędzie się debata orientacyjna w grudniu 2017 r. Dokument jest we właściwości Ministerstwa Sprawiedliwości. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#LechKołakowski">Bardzo dziękuję. Otwieram dyskusję. Czy są pytania? Nie widzę. Stwierdzam, że Komisja rozpatrzyła informację o stanowisku, jakie Rada Ministrów ma zamiar zająć podczas rozpatrywania projektów aktów prawnych UE na posiedzeniu Rady ds. Gospodarczych i Finansowych 7 listopada 2017 r. w związku z zasięgnięciem opinii Komisji w tych sprawach w trybie art. 11 ust. 1 ustawy. Komisja postanowiła nie zgłaszać uwag do dokumentów o sygnaturach COM(2016) 723, 755, 757, natomiast w stosunku do dokumentów o sygnaturach COM(2017) 536, 537, 538 Komisja postanowiła nie zajmować stanowiska. Czy jest sprzeciw? Nie widzę. Na tym zamykam rozpatrywanie pkt II.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#LechKołakowski">Przechodzimy do pkt III, czyli rozpatrzenia i zaopiniowania dla Komisji Finansów Publicznych projektu budżetu państwa na rok 2018 (druk nr 1876) w zakresie:</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#LechKołakowski">1) część budżetowa 23 – Członkostwo Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej;</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#LechKołakowski">2) część budżetowa 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji 8, 19 i 49;</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#LechKołakowski">3) część budżetowa 84 – Środki własne Unii Europejskiej: wydatki.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#LechKołakowski">Do części 23 bardzo proszę o zabranie głosu podsekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych pana Jacka Czaputowicza.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#LechKołakowski">Bardzo proszę, panie ministrze, o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JacekCzaputowicz">Dziękuję, panie przewodniczący. Wysoka Komisjo, projekt budżetu MSZ na 2018 r. został przesłany Wysokiej Komisji. Jeśli pan przewodniczący pozwoli, to odniosę się do najważniejszych i wynikających ze specyfiki MSZ spraw związanych z realizacją wydatków.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#JacekCzaputowicz">Otóż środki budżetowe dla MSZ w części 23 – Członkostwo RP w UE, wyjaśnię, że jest to tylko jedna i to nie ta główna część, jeśli chodzi o budżet MSZ, który był rozpatrywany w dniu wczorajszym na innej Komisji – one stanowią 22 699 tys. zł. Stanowią one 96,1% wysokości wydatków tych, które są zapisane w budżecie bieżącym, czyli w tym roku. Innymi słowy możemy powiedzieć, że środki budżetowe zostały uszczuplone o mniej więcej 950 tys. zł. Fundusz płac, zgodnie z wytycznymi Ministra Rozwoju i Finansów, został utrzymany na poziomie w roku 2017, natomiast zredukowano m.in. – tu gdzie można było zredukować – usługi remontowe, podróże służbowe, krajowe i zagraniczne, szkolenia pracowników i wydatki majątkowe. Jednocześnie w limicie wydatków dla MSZ w części 23 zostały uwzględnione dodatkowe środki w wysokości 28 tys. zł.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#KonradGłębocki">Przepraszam najmocniej, panie ministrze. Bardzo proszę państwa o uwagę.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#JacekCzaputowicz">Mówię o tych dodatkowych środkach w wysokości 23 tys. zł na finansowanie skutków przechodzących mianowań urzędników służby cywilnej.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#JacekCzaputowicz">Panie przewodniczący, szanowni państwo, jeśli chodzi o ten aspekt z uzasadnienia istnienia środków i funkcjonowania MSZ w części dotyczącej UE, to trzeba powiedzieć, że kwestią strategiczną w nadchodzącym roku będzie określenie ram rozwoju UE w najbliższych latach i Polska będzie się angażować w dyskusję na temat przyszłości UE, wskazując przede wszystkim na konieczność respektowania podziału kompetencji pomiędzy państwami członkowskimi a UE, także zasady pomocniczości, proporcjonalności oraz, o czym ostatnio głośno, poszanowania czterech swobód jednolitego rynku. W 2018 r. rozpoczną się rozmowy w sprawie wieloletnich ram finansowych UE na okres po 2020 r. i na pewno będzie to wymagało od naszego kraju wzmożonego wysiłku w celu zapewnienia jak najkorzystniejszej pozycji wyjściowej do rozpoczynającej się dyskusji oraz podczas negocjacji w Radzie.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#JacekCzaputowicz">Polska będzie też aktywnie uczestniczyć w dyskusjach dotyczących zasad wyjścia Zjednoczonego Królestwa z UE oraz przyszłych relacji łączących UE z tym państwem. Celem będzie skuteczne zabezpieczenie interesów Polski w tym procesie.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#JacekCzaputowicz">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, proszę o przyjęcie informacji o projekcie budżetu państwa w części 23 – Członkostwo RP w UE, dotyczących roku 2018. Zapewniam, że MSZ dołoży wszelkich starań, aby te środki przyznane w roku 2018 były wydawane w sposób oszczędny, racjonalny i z pożytkiem dla naszego kraju. Dziękuję za uwagę.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#KonradGłębocki">Dziękuję, panie ministrze. Bardzo proszę teraz o zabranie głosu posła koreferenta, pana posła Krzysztofa Truskolaskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#KrzysztofTruskolaski">Dziękuję, panie przewodniczący. Wysoka Komisjo, rok 2018 r. to będzie już trzeci rok, kiedy wykonywana jest w budżecie państwa część 23, która, tak jak pan minister wspomniał, obejmuje finansowanie MSZ w sprawach związanych z UE. W ramach tej części nie planuje się dochodów, planuje się natomiast wydatki. Wydatki w kwocie 22 699 tys. zł – tutaj chyba pan minister mały błąd popełnił, bo powiedział o 22 mld. To chodzi o miliony. Będą one niższe o 3,9% w stosunku do zaplanowanych w 2017 r., czyli w tym roku, a niższe o 2% w porównaniu do przewidywanego wykonania tegorocznego budżetu. Jest to stan na dzień 30 września.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#KrzysztofTruskolaski">W projekcie ustawy budżetowej w części 23 wydatki są ujęte w dziale 750 – Administracja publiczna i są to wydatki w kwocie 22 695 tys. zł. To jest 96,1% wydatków określonych w ustawie na 2017 r., 98% przewidywanego wykonania, czyli tak naprawdę mało co się zmieniło zgodnie z poprzednim rokiem. Zaplanowana kwota obejmuje głównie wydatki na utrzymanie centrali MSZ, to są 22 100 tys. zł, oraz pozostałe wydatki, w co wchodzą składki do organizacji międzynarodowych – 595 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#KrzysztofTruskolaski">4 tys. zł zostało ujęte w dziale 752 – Obrona narodowa. Jak podaje MSZ, te wydatki zostały zaplanowane na sfinansowanie zadań obronnych ujętych w programie pozamilitarnych przygotowań obronnych RP w latach 2017–2026. Tutaj pan minister nie sprecyzował, na co dokładnie będą wydane te środki. Chciałbym w takim razie, panie ministrze, zapytać, na co dokładnie te 4 tys. zł będzie wydane w dziale 752 – Obrona narodowa.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#KrzysztofTruskolaski">Zgodnie z opinią BAS część 23 nie budzi większych zastrzeżeń. Dziękuję za uwagę. Prosiłbym tylko pana ministra o odpowiedź na to jedno pytanie. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#KonradGłębocki">Dziękuję, panie pośle. Może już w części dyskusji poproszę pana ministra o odpowiedź, a teraz już przechodzimy do omówienia części 83 i 84.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#KonradGłębocki">Bardzo proszę o zabranie głosu sekretarza stanu w MF, pana ministra Wiesława Janczyka.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#WiesławJanczyk">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Wysoka Komisjo, mam przyjemność przedstawić państwu informację na temat projektu budżetu państwa na rok 2018 w zakresie części 83 – Rezerwy celowe, pozycja 8, 19 i 49, oraz części 84 – środki własne UE.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#WiesławJanczyk">Część budżetowa 83 – Rezerwy celowe pozycja 8 przeznaczona jest na współfinansowanie projektów realizowanych z udziałem środków europejskich. Finansowanie projektów z udziałem środków otrzymywanych od państw członkowskich europejskiego porozumienia o wolnym handlu EFTA, projektów z udziałem innych środków pochodzących z budżetu UE, nieujętych w budżecie środków europejskich, projektów pomocy technicznej, wspólnej polityki rolnej, finansowanie potrzeb wynikających z różnic kursowych oraz z rozliczeń programów i projektów finansowanych z udziałem środków z UE. Środki rezerwy na rok 2018 zostały zaplanowane w wysokości 4 952 654 tys. zł. Szczegółowych informacji na ten temat dostarczyliśmy w przekazanym materiale.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#WiesławJanczyk">Pozycja 19 rezerwy celowej to rezerwa płacowa na zmiany organizacyjne i nowe zadania, w tym na skutki przechodzące z roku 2017 na wynagrodzenia osób zajmujących się programami finansowanymi z budżetu UE oraz środkami z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie EFTA, w tym na niektóre skutki przechodzące z roku 2017. Rezerwa została zaplanowana w kwocie 45 966 tys. zł. Rezerwa ta przeznaczona jest tylko dla państwowych jednostek budżetowych, w szczególności na ewentualną realizację nowych zadań, zwiększenie zakresu realizowanych zadań, a także na finansowanie niektórych skutków przechodzących z większych wynagrodzeń wraz z pochodnymi, dokonanych na podstawie decyzji podjętych przez Radę Ministrów.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#WiesławJanczyk">Pozycja 49 rezerwy celowej przeznaczona jest na utrzymanie rezultatu niektórych projektów zrealizowanych przy udziale środków z UE, w tym na systemy informatyczne, a także na zadania związane z funkcjonowaniem zintegrowanego systemu kwalifikacji. Rezerwa została zaplanowana w kwocie 93 608 tys. zł. Szczegółowe informacje na ten temat znajdują się również w przekazanym materiale.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#WiesławJanczyk">Część budżetowa 84, tj. środki własne UE, została utworzona w celu dokonywania płatności polskiej składki członkowskiej do budżetu UE tzw. środków własnych UE. Wydatki części 84 w roku 2018 zaplanowano w wysokości 19 643 623 tys. zł. Kwota składki ujęta w projekcie ustawy budżetowej obliczona została zgodnie z obowiązującymi zasadami przy uwzględnieniu projektu budżetu UE na rok przyszły. Proponowana przez Komisję Europejską wysokość budżetu UE na rok 2018 to 143 570 000 tys. euro i resztująca kwota 800 tys. euro, co oznacza znaczący wzrost w stosunku do przyjętego na rok bieżący budżetu UE, który wynosi 131 718 000 tys. euro. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#KonradGłębocki">Dziękuję, panie ministrze. Teraz proszę o zabranie głosu panią poseł Agatę Borowiec, która jest koreferentem do części budżetowej 83.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#KonradGłębocki">Bardzo proszę, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#AgataBorowiec">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący. Panie ministrze, Wysoka Komisjo, mam zaszczyt przedstawić opinię o projekcie ustawy budżetowej na rok 2018 w części 83 – Rezerwy celowe w pozycjach 8, 19 i 49. Właściwie skupię się na tym, żeby dodać tylko te informacje, o których pan minister nie wspomniał, czyli pozycja 8 – mamy tutaj o 21,5% więcej środków niż w roku poprzednim. W pozycji 19 jest więcej o 45,5%, natomiast pozycja 49 to właściwie 24,6% kwoty przyjętej w ustawie budżetowej na rok 2017. Ogólnie opinia o projekcie ustawy budżetowej na 2018 rok jest pozytywna w omawianych częściach.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#AgataBorowiec">Rezerwy te odzwierciedlają zapotrzebowanie na środki zgłaszane przez dysponentów. Jak pokazują poprzednie lata, potrzeby dysponentów na koniec roku okazywały się znacznie mniejsze, ale w takich sytuacjach dokonywały się zawsze zmiany przeznaczenia tych rezerw na inne zobowiązania, oczywiście po uprzednim uzyskaniu pozytywnej opinii Komisji Finansów Publicznych lub zmniejszenie deficytu budżetowego. Opinia jest pozytywna. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#KonradGłębocki">Dziękuję, pani poseł. Do części budżetowej 84 został wyznaczony jako koreferent pan poseł Kazimierz Matuszny.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#KonradGłębocki">Bardzo proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#KazimierzMatuszny">Dziękuję, panie przewodniczący. Wysoka Komisjo, panie ministrze, pozwolę sobie kontynuować czy dopowiedzieć do wypowiedzi koleżanki, że oczywiście tę część budżetową 84 rekomenduję, żeby zaopiniować pozytywnie, tym bardziej że miałem przyjemność referować wykonanie budżetu za 2016 r., który, można powiedzieć, był na pięć z plusem, bez najmniejszych zastrzeżeń ze strony Najwyższej Izby Kontroli. Jestem więc przekonany, że i w 2018 r. tak będzie. Rekomenduję, żeby przyjąć propozycję.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#KonradGłębocki">Dziękuję, panie pośle. Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#KonradGłębocki">A zatem, jeśli pan minister zechciałby odpowiedzieć na pytanie pana posła Krzysztofa Truskolaskiego, to bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#WiesławJanczyk">Pytanie dotyczyło 4 tys. środków. Nie są to duże pieniądze, tym niemniej są przekazane do resortu MSZ z Ministerstwa Obrony Narodowej. Z tych środków finansowane jest szkolenie w zakresie obronnym organizowane przez Inspektora Służby Zagranicznej.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#KonradGłębocki">Dziękuję, panie ministrze. Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos? Nie widzę. Ponieważ zadaniem Komisji jest przedstawienie Komisji Finansów Publicznych opinii o projekcie budżetu państwa na rok 2018, proponuję, by Komisja pozytywnie zaopiniowała przedstawiony projekt. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła pozytywną opinię w sprawie projektu budżetu państwa na rok 2018 w zakresie właściwości Komisji. Sprzeciwu nie słyszę, a zatem Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt budżetu państwa na rok 2018 w zakresie właściwości własnej.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#KonradGłębocki">Naszym obowiązkiem jest również wyznaczenie osoby upoważnionej do przedstawienia opinii Komisji na forum Komisji Finansów Publicznych. Proponuję, by upoważnić do tego panią poseł Agatę Borowiec. Czy pani poseł wyraża zgodę?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#AgataBorowiec">Tak, zgadzam się.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#KonradGłębocki">Czy jest sprzeciw? Nie widzę, nie słyszę. Na tym kończymy rozpatrywanie pkt III.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#KonradGłębocki">Przechodzimy do kolejnego punktu porządku obrad, pkt IV, czyli rozpatrzenia w trybie art. 7 ust. 4 ustawy z dnia 8 października 2010 r. Wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zwalczania fałszowania i oszustw związanych z bezgotówkowymi środkami płatniczymi oraz zastępującej decyzję ramową Rady 2001/413/WSiSW (COM(2017) 489 wersja ostateczna) i odnoszącego się do niego projektu stanowiska RP. Rząd jest reprezentowany przez pana ministra Michała Wosia, podsekretarza stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości. Bardzo proszę pana ministra o przedstawienie stanowiska.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#MichałWoś">Dziękuję, panie przewodniczący. Wysoka Komisjo, wniosek dotyczy dyrektywy PE i Rady w sprawie zwalczania fałszowania i oszustw związanych z bezgotówkowymi środkami płatniczymi. Rząd zajmuje w zakresie tego projektu pozytywne stanowisko. Celem jest zapewnienie mechanizmu skuteczniejszego zapobiegania i ścigania przestępstw fałszowania i oszustw związanych z bezgotówkowymi środkami płatniczymi i co istotne – przewiduje także pomoc i wsparcie dla pokrzywdzonych tymi przestępstwami. Z uwagi na ten cel, któremu ma służyć wdrożenie przyszłej dyrektywy, instrument zasługuje na poparcie, jednakże konieczne jest doprecyzowanie projektu, mające na uwadze z jednej strony respektowanie zasady nullum crimen sine lege, z drugiej jednak możliwość ścigania przestępstw popełnianych z wykorzystaniem coraz to nowszych technologii, w tym doprecyzowanie definicji i zakresu kryminalizacji przestępstw. Projekt wprowadza szeroką definicję instrumentu płatniczego, określenie zobowiązań podlegających penalizacji, uszczegółowienie jurysdykcji państw, zobowiązanie do zapewnienia sprawnej wymiany informacji i współpracy między organami ścigania.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#MichałWoś">Biorąc to wszystko pod uwagę, z uwzględnieniem zastrzeżenia, rząd zajmuje pozytywne stanowisko. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#KonradGłębocki">Dziękuję, panie ministrze. Sprawozdawcą do tego dokumentu jest pan Łukasz Zbonikowski. Jest pan poseł? Bardzo proszę o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#ŁukaszZbonikowski">Dziękuję, panie przewodniczący. Wysoka Komisjo, mamy do czynienia z opinią na temat wniosku – dyrektywa PE i Rady w sprawie zwalczania fałszowania i oszustw związanych z bezgotówkowymi środkami płatniczymi oraz zastępująca decyzję ramową Rady. Wniosek zakłada realizację dwóch celów: po pierwsze zwiększenia bezpieczeństwa poprzez zmniejszenie atrakcyjności oszustw związanych z płatnościami bezgotówkowymi, a po drugie – wspieranie jednolitego rynku cyfrowego poprzez zwiększenie zaufania konsumentów i przedsiębiorców do tych procesów płatności.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#ŁukaszZbonikowski">Dyrektywa ma za zadanie przede wszystkim przegląd już istniejących mechanizmów i wyjście naprzeciw nowym zjawiskom, które się pojawiają w bezgotówkowych obrotach finansowych. Jest to dzień powszedni i przyszłość, nic więc dziwnego, że musi to być regulowane. Poza tym są to rzeczy transgraniczne, wykraczające poza obszar jednego kraju.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#ŁukaszZbonikowski">Wniosek nie budzi zastrzeżeń ani państwowych, ani międzynarodowych. Jest powszechnie ze zrozumieniem przyjmowany. Nic więc dziwnego, że opiniowany dokument stanowi niezbędny krok na drodze przyjęcia dyrektywy w sprawie zwalczania fałszowania i oszustw związanych z bezgotówkowymi środkami płatniczymi. Został oparty na ważnych i niekontrowersyjnych racjach merytorycznych. Uzasadnienie dokumentu nie budzi żadnych zastrzeżeń. Wejście w życie dyrektywy zapewni instrumenty prawne służące skutecznemu zwalczaniu tych przestępstw. Dyrektywa przewiduje rozwiązania, które w znacznej części są już realizowane na gruncie prawa polskiego, dokument zasługuje więc na aprobatę i wsparcie. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#KonradGłębocki">Dziękuję, panie pośle. Otwieram dyskusję. Czy są pytania, uwagi?</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#KonradGłębocki">Bardzo proszę, pan poseł Bakun.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#WojciechBakun">Dzień dobry. Panie ministrze, chciałem tylko zapytać, bardzo krótko, dlatego że mówimy w tej dyrektywie o zwalczaniu fałszowania i oszustw związanych z obrotem bezgotówkowym. Czy i w jaki sposób są doregulowane kwestie odnoszące się do kryptowalut, które też są obrotem bezgotówkowym, a w żaden sposób nie są regulowane ani na kanwie prawa polskiego, ani europejskiego? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#KonradGłębocki">Dziękuję, panie pośle. Czy są jeszcze jakieś inne zgłoszenia ze strony państwa posłów? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#KonradGłębocki">Panie ministrze, bardzo proszę o odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#MichałWoś">Sam projekt nie odnosi się szczegółowo do kryptowalut, natomiast uważamy, że istotne jest wzięcie pod uwagę wpływu projektowanych przepisów właśnie na waluty wirtualne. Jeśli pan przewodniczący pozwoli, poproszę eksperta z Departamentu Legislacyjnego o szczegółowe udzielenie odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#KonradGłębocki">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#RafałKierzynka">Dziękuję, panie przewodniczący. Rafał Kierzynka, sędzia oddelegowany do MS.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#RafałKierzynka">Projekt jest nieco szerszy, tzn. on dotyczy obrotu bezgotówkowego jako takiego, czyli również walutami, które są walutami w naszym rozumieniu, natomiast to jest dopiero początek prac nad projektem, dopiero wpłynął wniosek. Zastanawiamy się nad tym, na ile te rozwiązania mogą być stosowane do zjawiska takiego jak bitcoin, które walutą, formalnie rzecz biorąc, nie jest, niemniej jednak jest nośnikiem wartości, bo można za to coś kupić lub sprzedać. Prawdopodobnie będzie to doprecyzowane w trakcie negocjacji.</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#RafałKierzynka">Wydaje się, że skoro mówimy tutaj generalnie o obrocie bezgotówkowym, to jeżeli jakiś przedmiot stanowi nośnik wartości, mówiąc bardzo kolokwialnie, to również powinien zostać tą dyrektywą objęty. Jeżeli płatność została dokonana w walucie, której nie uznajemy, nikt nie uznaje, ale która funkcjonuje w obrocie, to dlaczego by pozbawiać możliwości wpływu także na tego typu instrumenty. Z tym że dodam od razu, że w wypadku kryptowalut, przede wszystkim bitcoinów, problematyka jest znacznie szersza. Tam jest dużo więcej zagadnień niż tylko stosunkowo proste rozwiązanie, jakim jest, powiedzmy, kradzież, oszustwo czy tego typu działania odnoszące się do przelewów bezgotówkowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#KonradGłębocki">Dziękuję serdecznie. Na tym zamykam dyskusję. Chciałbym zaproponować następującą konkluzję: Stwierdzam, że Komisja rozpatrzyła w trybie art. 7 ust. 4 ustawy dokument o sygnaturze COM(2017) 489 wersja ostateczna. Komisja podzieliła stanowisko rządu. Czy jest sprzeciw? Nie widzę. Na tym zamykam rozpatrywanie pkt IV.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#KonradGłębocki">Przechodzimy do pkt V, czyli do spraw bieżących. Następne posiedzenie Komisji odbędzie się w tej sali o godzinie 13:30. Na tym kończymy rozpatrywanie pkt V. Informuję, że na tym porządek dzienny został wyczerpany. Protokół dzisiejszego posiedzenia będzie wyłożony do przejrzenia w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu.</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#KonradGłębocki">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>