text_structure.xml 48.7 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#SprawozdanieKomisjidlaParlamentuEuropejskiegoRadyEuropejskiegoKomitetuEkonomicznoSpołecznegoiKomitetuRegionów">Sprawozdanie z postępów prac we wdrażaniu sieci TEN-T w latach 2014–2015 (COM(2017) 327 wersja ostateczna) i odnoszące się do niego stanowisko rządu.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#SprawozdanieKomisjidlaParlamentuEuropejskiegoRadyEuropejskiegoKomitetuEkonomicznoSpołecznegoiKomitetuRegionów">W posiedzeniu udział wzięli: Mariusz Orion Jędrysek sekretarz stanu w Ministerstwie Środowiska wraz ze współpracownikami, Jerzy Materna sekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej wraz ze współpracownikami, Jacek Czaputowicz podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych wraz ze współpracownikami, Piotr Nowak podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów wraz ze współpracownikami, Elżbieta Bojanowska podsekretarz stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej wraz ze współpracownikami, Zbigniew Król podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia wraz ze współpracownikami, Paweł Lewandowski podsekretarz stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego wraz ze współpracownikami, Łukasz Piebiak podsekretarz stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości wraz ze współpracownikami, Justyna Skrzydło podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa wraz ze współpracownikami, Rafał Rogala szef Urzędu do Spraw Cudzoziemców wraz ze współpracownikami.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#SprawozdanieKomisjidlaParlamentuEuropejskiegoRadyEuropejskiegoKomitetuEkonomicznoSpołecznegoiKomitetuRegionów">W posiedzeniu udział wzięli pracownicy Kancelarii Sejmu: Adam Dudzic – wicedyrektor Biura Spraw Międzynarodowych, Agata Jackiewicz, Artur Zaniewski i Rafał Czarski – z sekretariatu Komisji w BSM; Ziemowit Cieślik – naczelnik Wydziału Analiz Prawa Europejskiego i Międzynarodowego z Biura Analiz Sejmowych, Bartosz Pawłowski – ekspert ds. legislacji z BAS, Jacek Krzak – specjalista ds. systemu gospodarczego z BAS.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#IzabelaKloc">Otwieram posiedzenie Komisji do Spraw Unii Europejskiej. Stwierdzam kworum. Witam serdecznie wszystkich posłów członków Komisji do Spraw Unii Europejskiej, państwa ministrów i towarzyszące im osoby. Czy są uwagi do porządku obrad? Nie widzę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła porządek obrad. Przechodzimy do rozpatrzenia pkt I, czyli informacji o dokumentach UE, w stosunku do których prezydium wnosi o niezgłaszanie uwag. Są to następujące dokumenty UE: w trybie art. 8 ust. 2 ustawy COM(2017) 451, 452, 455, 457, 463 oraz w trybie art. 151 ust. 1 regulaminu Sejmu z uwzględnieniem z art. 3 ust. 2 ustawy COM(2017) 453, 456, 458, 459, 460. Czy do wymienionych przeze mnie dokumentów państwo posłowie chcą zgłosić uwagi, czy też zgodnie z wnioskiem prezydium możemy je przyjąć bez rozpatrywania przez Komisję? Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja postanowiła nie zgłaszać uwag do wymienionych powyżej dokumentów. Na tym zamykam rozpatrywanie pkt I.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#IzabelaKloc">Przechodzimy do pkt II, czyli rozpatrzenia informacji o pracach legislacyjnych związanych z wdrożeniem dyrektyw, których termin transpozycji już upłynął lub upływa w ciągu najbliższych trzech miesięcy. Mamy w tej chwili stan na dzień 24 sierpnia 2017 r. Przypominam, że zgodnie z art. 18 ust. 4 ustawy z dnia 8 października 2010 r. Rada Ministrów jest zobowiązana przedstawić Sejmowi i Senatowi powyższą informację nie rzadziej niż raz na sześć miesięcy. Informacja ta została przekazana do Komisji w dniu 30 sierpnia 2017 r. Rząd jest reprezentowany przez państwa wiceministrów. Pozwolą państwo, że przedstawię ministrów, którzy dzisiaj powinni zabrać głos w tej sprawie. Pan minister Jacek Czaputowicz, podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych, pan minister Rafał Rogala, szef Urzędu do Spraw Cudzoziemców, pan Michał Kurtyka, podsekretarz stanu w Ministerstwie Energii, pan Piotr Nowak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów, pan Jerzy Materna, sekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, pan Jerzy Szmit, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa, pan Paweł Lewandowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego, pani Elżbieta Bojanowska, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, pan Łukasz Piebiak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości, pan profesor Mariusz Orion Jędrusik, sekretarz stanu w Ministerstwie Środowiska, oraz pan Zbigniew król, podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#IzabelaKloc">Proponuję, aby po każdej wypowiedzi ministra posłowie od razu zadawali pytania do danego aktu prawnego. Bardzo proszę, jako pierwszego, o zabranie głosu pana ministra Jacka Czaputowicza, podsekretarza stanu w MSZ. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#JacekCzaputowicz">Dziękuję, pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, w zestawieniu przekazanym do Sejmu znajdują się dwadzieścia dwie dyrektywy, których termin transpozycji już upłynął lub upływa w ciągu trzech miesięcy od daty przygotowania dokumentu, czyli 24 sierpnia tego roku. Od czasu przekazania materiału do Sejmu zakończyła się transpozycja jednej dyrektywy, znajdującej się w kompetencji Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Co do przyczyn opóźnień oraz aktualnego stanu prac legislacyjnych nad projektami ustaw i rozporządzeń wykonawczych szczegółowe informacje przedstawią właściwi ministrowie i ich przedstawiciele, którzy są obecni na tej sali.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#IzabelaKloc">Bardzo dziękuję panu ministrowi. Proszę teraz o zabranie głosu pana Rafała Rogalę, szefa USC. Jest obecny? Tak. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#RafałRogala">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, obowiązkiem wdrożenia objęta została dyrektywa PE i Rady 2014/66/UE w sprawie warunków wjazdu i pobytu obywateli państw trzecich w ramach przeniesienia wewnątrz przedsiębiorstwa. Termin transpozycji tej dyrektywy upłynął 29 listopada 2016 r. Została ona implementowana do projektu ustawy o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw. Aktualnie projekt ten znajduje się w parlamencie, a w dniach 27 i 28 września planowane jest pierwsze posiedzenie podkomisji specjalnej, która będzie rozpatrywać ten projekt, więc w dniu dzisiejszym planowane jest prowadzenie dalszych prac legislacyjnych w stosunku do tego projektu. Główną przyczyną, dla której nie transponowano tego aktu, nie implementowano go do porządku krajowego w określonym terminie, jest bardzo skomplikowany charakter tej dyrektywy, której instytucje właściwe nieznane były zarówno prawu europejskiemu, jak i prawu krajowemu, co przymnożyło wielu problemów. Uzasadnieniem i potwierdzeniem tego niejako jest fakt, że większość państw członkowskich wdrożyła ten akt dopiero w 2017 r., a część jeszcze tego nie uczyniła. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#IzabelaKloc">Bardzo dziękuję. Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa posłów ma pytania do pana ministra? Nie widzę. Teraz w kolejności powinien być pan minister Michał Kurtyka, ale wiem, że w tej chwili na Komitecie Ekonomicznym Rady Ministrów odbywa się debata na temat uprawnień, tak że pan minister jest tam obecny, ale powiedział, że dojdzie do nas. Pan minister Piotr Nowak jest obecny? Tak. To bardzo proszę, panie ministrze. Podsekretarz stanu w MF.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PiotrNowak">Dziękuję, szanowna pani przewodnicząca, szanowna Komisjo, szanowni państwo, pierwsza z dyrektyw MF to jest dyrektywa PE i Rady 2015/849 z dnia 20 maja 2015 r. w sprawie zapobiegania wykorzystywaniu systemu finansowego do prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu, zmieniająca rozporządzenie PE i Rady 648/2012 i uchylająca dyrektywę PE i Rady 2005/60/WE oraz dyrektywę Komisji 2006/70/WE, tak zwana dyrektywa AML IV, Anti-Money Laundering. Termin transpozycji dla tej dyrektywy upłynął w dniu 26 czerwca br. Dyrektywa zostanie zaimplementowana ustawą o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu oraz wydanym na jej podstawie rozporządzeniem ministra rozwoju i finansów w sprawie sposobu przyjmowania zgłoszeń rzeczywistych lub potencjalnych naruszeń przepisów z zakresu przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowania terroryzmu od pracowników, byłych pracowników instytucji obowiązanych lub innych osób wykonujących lub które wykonywały czynności na rzecz instytucji obowiązanych na innej podstawie niż stosunek pracy. Projekt ustawy znajduje się na zaawansowanym etapie rządowych prac legislacyjnych. Był już przedmiotem uzgodnień międzyresortowych, opiniowania i konsultacji publicznych. Po przyjęciu projektu ustawy na forum Komitetu do Spraw Europejskich w dniu 20 lipca br. projekt ten został rozpatrzony i przyjęty z uwagami przez Stały Komitet Rady Ministrów w dniu 21 września br. z rekomendacją, że projekt ten zostanie skierowany do rozpatrzenia przez Komisję Prawniczą. Zakładamy, że przyjęcie projektu ustawy przez Radę Ministrów nastąpi w październiku br., po czym niezwłocznie projekt zostanie wniesiony przez rząd do Sejmu. Przewiduje się, że zakończenie procesu legislacyjnego oraz wejście w życie ustawy nastąpi do końca br. Aktualnie prowadzone są również w MF prace legislacyjne nad wspomnianym wcześniej rozporządzeniem Ministra Rozwoju i Finansów w celu zakończenia transpozycji dyrektywy AML IV w terminie zbieżnym z zakończeniem prac nad ustawą.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PiotrNowak">Jeśli chodzi o kolejną rzecz, to we właściwości MF znajdują się ponadto również trzy opóźnione dyrektywy. Jest to dyrektywa PE i Rady 2014/65/UE z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynku instrumentów finansowych oraz zmieniająca dyrektywę 2002/92/WE i dyrektywę 2011/61/UE, tak zwana potocznie MiFID II. Dyrektywa PE i Rady 2016/1034 z dnia 23 czerwca 2016 r. zmieniająca dyrektywę 2014/65/UE w sprawie rynku instrumentów finansowych oraz dyrektywa delegowania Komisji 2017/593 uzupełniająca dyrektywę PE i Rady 2014/65/UE w odniesieniu do zabezpieczenia instrumentów finansowych, środków pieniężnych należących do klientów, zobowiązań w zakresie zarządzania produktami oraz zasad mających zastosowanie do oferowania lub przyjmowania wynagrodzeń, prowizji bądź innych korzyści pieniężnych lub niepieniężnych. Co prawda termin transpozycji dla tych trzech dyrektyw upłynął 3 lipca br., jednak należy podkreślić, że dyrektywy te przewidują dla państw członkowskich sześciomiesięczne vacatio legis, państwa członkowskie są bowiem zobowiązane, aby przedmiotowe przepisy weszły w życie z dniem 3 stycznia 2018 r.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PiotrNowak">Wdrożenie wymienionych dyrektyw nastąpi na podstawie ustawy o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw. Projekt ustawy znajduje się na zaawansowanym etapie rządowych prac legislacyjnych. Był już przedmiotem uzgodnień międzyresortowych, opiniowania i konsultacji publicznych. 20 września br. projekt ustawy został skierowany do rozpatrzenia przez KSE, który rozpatrzy ten projekt podczas posiedzenia w dniu 4 października br. Następnie planowane jest skierowanie i rozpatrzenie projektu przez Stały Komitet Rady Ministrów na przełomie września i października br. następnie projekt zostanie skierowany do rozpatrzenia przez Komisję Prawniczą. Przewiduje się, że przyjęcie projektu ustawy przez Radę Ministrów nastąpi w październiku br., po czym niezwłocznie projekt ustawy zostanie przekazany przez rząd do Sejmu w celu kontynuowania prac legislacyjnych nad tym projektem. Jednocześnie zostaną opracowane i uzgodnione odpowiednie projekty aktów wykonawczych do tej ustawy. Przewiduje się, że zakończenie procesu legislacyjnego w zakresie transpozycji pakietu MiFID II nastąpi do końca bieżącego roku. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#IzabelaKloc">Bardzo dziękuję. Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zadać pytanie panu ministrowi? Nie widzę. W dalszej kolejności poproszę panią minister Elżbietę Bojanowską, podsekretarz stanu w MRPiPS. Bardzo proszę. A przygotuje się – może od razu powiem – pan minister Orion Jędrysek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#ElżbietaBojanowska">Pani przewodnicząca, panie i panowie posłowie, w kompetencji Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej pozostaje jedna częściowo niewdrożona dyrektywa, której termin transpozycji upłynął 30 września 2016 r. Jest to dyrektywa PE i Rady z 26 lutego 2014 r. w sprawie warunków wjazdu i pobytu obywateli państw trzecich w celu zatrudniania w charakterze pracownika sezonowego. Wdrażająca wyżej wymienioną dyrektywę ustawa z dnia 20 lipca 2017 r. o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia, instytucjach, rynku pracy oraz niektórych innych ustaw. Ustawa ta została opublikowana w Dzienniku Ustaw 17 sierpnia br.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#ElżbietaBojanowska">Informacja o częściowym wdrożeniu została zamieszczona również w bazie notyfikacji. Obecnie w końcowej fazie są prace nad przyjęciem siedmiu rozporządzeń wykonawczych, z czego sześć we właściwości naszego ministerstwa i jedno rozporządzenie we właściwości Ministra Spraw wewnętrznych i Administracji.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#ElżbietaBojanowska">W odniesieniu do wszystkich projektów opracowanych przez MRPiPS proces konsultacji i opiniowania został zakończony, a dokumenty zostały przekazane do Rządowego Centrum Legislacyjnego. Pięć z tych projektów zostało zwolnionych z Komisji Prawniczej, jeden oczekuje na analizę RCL. Podobnie jest w przypadku projektu nowelizacji rozporządzenia MSWiA. Proces konsultacji i opiniowania został zakończony i MSWiA przekaże wkrótce dokumenty do RCL. Przewidujemy, że przyjęcie rozporządzeń nastąpi odpowiednio pod koniec września br. bądź na początku października br. To pozwoli na notyfikację pełnego wdrożenia tejże dyrektywy. Większość przepisów wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2018 r. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#IzabelaKloc">Dziękuję bardzo, panie minister. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos w dyskusji? Nie widzę. Dziękuję pani minister. Poproszę teraz pana profesora Mariusza Oriona Jędryska, sekretarza stanu w Ministerstwie Środowiska. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#MariuszOrionJędrysek">Szanowna pani przewodnicząca, szanowni państwo, sprawa dotyczy czterech aktów wykonawczych rozporządzeń, w znaczącym stopniu związanych z bezpieczeństwem działalności zajmującej się złożami ropy i gazu ziemnego w obszarach morskich. Dwa rozporządzenia z tych rozporządzeń są już gotowe. Jedno jest już w tej chwili skierowane do publikacji, dwa z nich są na etapie przygotowania w MŚ i będą procedowane w najbliższym czasie. Mam nadzieję, że w ciągu miesiąca zakończymy prace rządowe nad tym projektem.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#MariuszOrionJędrysek">Generalne przyczyny opóźnienia są takie: dyrektywa obszarowa miała być gotowa i wdrożona do 19 lipca 2015 r. Nie zostało zrobione nic. W związku z tym przystąpiliśmy intensywnie do prac wdrażających dyrektywę. Przygotowana jest zmiana prawa geologicznego, są bardzo obszerne konsultacje w trybie rządowym. Zostało to przyjęte, opublikowane. Obowiązuje od lipca i od tego czasu mogliśmy procedować w sposób poprawny z rozporządzeniami. Stąd przede wszystkim to opóźnienie. Myślę, że do końca roku będzie już wszystko gotowe. Dwa rozporządzenia są gotowe i dwa są na etapie już zakończonych prac w MŚ. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#IzabelaKloc">Dziękuję, panie ministrze. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos w dyskusji? Nie widzę. Poproszę w tej chwili pana ministra Zbigniewa Króla, podsekretarza stanu w Ministerstwie Zdrowia. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#ZbigniewKról">Pani przewodnicząca, szanowni państwo, dziękuję bardzo za możliwość przedstawienia jednego aktu. Jest to akt wdrażający projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi. Jest on na etapie prac w taki sposób, że projekt rozporządzenia jest po uzgodnieniach międzyresortowych. Prowadzona jest analiza zgłoszonych uwag, które wpłynęły po tym terminie. Ostatnie uwagi wpłynęły 14 września 2017 r. W dniu 26 września br. projekt rozporządzenia został przesłany do rozpatrzenia przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego. Rozpatrzenie projektu przez Komisję jest planowane na dzień 12 października br., czyli jesteśmy w terminie. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#IzabelaKloc">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos? Nie widzę. W takim razie poproszę teraz pana ministra Jerzego Maternę, sekretarza stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#JerzyMaterna">Dziękuję, pani przewodnicząca, szanowna Komisjo. We właściwości MGMiŻŚ znajduje się jedna niewdrożona dyrektywa, której termin transpozycji upływa w ciągu najbliższych trzech miesięcy, tj. 10 października 2017 r. To jest dyrektywa PE i Rady 2015/1794 zmieniająca pięć dyrektyw: 2008/94, 2009/38, 2002/14 oraz 98/59 i 2001/23 w odniesieniu do marynarzy. Aktem wdrażającym dyrektywę jest projekt ustawy o zmianie ustawy o pracy na morzu oraz niektórych ustaw. W dniu dzisiejszym zostało zakończone pierwsze czytanie. Mam nadzieję, że do końca października prezydent podpisze. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#IzabelaKloc">Bardzo dziękuję panu ministrowi. Czy jest jeszcze któryś z państwa ministrów? Mają przyjść. Może zrobimy tak, że na razie nie będziemy zamykać tego punktu. Przejdziemy do pkt III, a kiedy pan minister się pojawi, to wrócimy do tego punktu.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#IzabelaKloc">Przechodzimy do pkt III, czyli rozpatrzenia w trybie art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 8 października 2010 r. informacji o stanowisku, jakie Rada Ministrów ma zamiar zająć podczas rozpatrywania projektów aktów prawnych UE na posiedzeniu Rady ds. Gospodarczych i Finansowych (10 października 2017 r.) w związku z zasięgnięciem opinii Komisji w tych sprawach. Rząd jest reprezentowany przez pana ministra Piotra Nowaka, podsekretarza stanu w MF. Bardzo proszę pana ministra o przedstawienie stanowiska rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PiotrNowak">Dziękuję bardzo. Szanowna pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, jeśli chodzi o informację dla Sejmu i Senatu o aktach legislacyjnych, które będą przedmiotem obrad posiedzenia Rady Ecofin w dniu 10 października br., to na liście A, która została przekazana przez Sekretariat Generalny Rady UE już po przyjęciu przez Komitet do Spraw Europejskich, nie ma aktów legislacyjnych, do których przygotowane by były stanowiska rządu. Natomiast na agendzie Rady Ecofin w części „Sprawy różne” obrad ustawodawczych znalazł się tylko jeden akt legislacyjny, który dotyczy tak zwanego docelowego systemu VAT. Projekt wyżej wymienionego aktu legislacyjnego nie został jeszcze przedstawiony przez Komisję Europejską. Planowane jest to na 4 października 2017 r. Na posiedzeniu Ecofin Komisja Europejska planuje jedynie przedstawić projekt. Nie jest nawet przewidywana dyskusja w tej sprawie, dlatego przedstawiciel Polski wysłucha po prostu informacji.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PiotrNowak">Natomiast stanowisko rządu do wyżej wymienionego dokumentu zostanie opracowane zgodnie z ustawą kooperacyjną w określonym terminie po opublikowaniu przez Komisję Europejską wersji polskiej projektu aktu legislacyjnego. Przedstawiciel MF zaprezentuje stanowisko rządu na posiedzeniu Wysokiej Komisji w terminie wskazanym przez Komisję. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#IzabelaKloc">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję. Czy są pytania do pana ministra w tej sprawie? Nie widzę. W związku z tym stwierdzam, że Komisja rozpatrzyła informację o stanowisku, jakie Rada Ministrów ma zamiar zająć podczas rozpatrywania projektów aktów prawnych UE na posiedzeniu Rady ds. Gospodarczych i Finansowych 10 października 2017 r. w związku z zasięgnięciem opinii Komisji w tych sprawach w trybie art. 11 ust. 1 ustawy, a w odniesieniu do dokumentów dotyczących jednolitego unijnego obszaru VAT Komisja postanowiła nie zajmować stanowiska. Czy przyjmujemy takie stwierdzenie? Dziękuję bardzo. Na tym zamykam rozpatrywanie pkt III.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#IzabelaKloc">Teraz jest problem. Nie ma pani minister Justyny Skrzydło z MIiB w związku z tym, ponieważ nie ma państwa ministrów, zrobimy przerwę i poinformuję, kiedy posiedzenie będzie wznowione. Może to być dzisiaj, ewentualnie na następnym posiedzeniu Sejmu. Będziemy oczekiwać na informację. Jeżeli pani minister jest w drodze, to robimy pięć minut przerwy. Mam nadzieję, że w tym czasie pani minister dotrze.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#komentarz">[Po przerwie]</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#IzabelaKloc">Wznawiam posiedzenie. Powracamy do pkt II. Poproszę o zabranie głosu pana ministra Łukasza Piebiaka, podsekretarza stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#ŁukaszPiebiak">Dziękuję, pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, państwo ministrowie, przepraszam, ale skumulowało mi się w Senacie, stąd moje opóźnienie. Przechodząc do mojego punktu, mówimy o jednej dyrektywie, która w ramach właściwości MS została wskazana jako ta, której termin transpozycji już upłynął. Jest to dyrektywa 2014/41/UE w sprawie europejskiego nakazu dochodzeniowego w sprawach karnych. Termin transpozycji upłynął 22 maja br. Projekt ustawy wdrażającej tę dyrektywę to jest projekt ustawy o zmianie ustawy Kodeks postępowania karnego oraz niektórych innych ustaw, zarejestrowany pod drukiem UC-92. Został przyjęty przez KSE Rady Ministrów w dniu 26 kwietnia oraz przez Komitet Rady Ministrów w dniu 23 sierpnia 2017 r. i spodziewamy się, że znajdzie się w porządku obrad najbliższego posiedzenia Rady Ministrów, a zatem będzie mógł trafić do parlamentu już w październiku br. Opóźnienie wynika z tego, że projekt ustawy wdrażającej dyrektywę, o której mówimy, wymagał szeregu konsultacji z instytucjami różnego rodzaju, z prokuratorami, z praktykami w tym zakresie. Jest to instrument, który jest wprowadzany do polskiego porządku prawnego, instrument skomplikowany. Będzie on miał wpływ na pozyskiwanie dowodów i na efektywność procedury karnej. To są okoliczności, które spowodowały, że niestety nie byliśmy w stanie dochować tego terminu, ale myślę, że to już jest końcówka. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#IzabelaKloc">Bardzo dziękuję panu ministrowi. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos w dyskusji w tej sprawie. Nie widzę. Możemy zatem teraz przejść do MIiB. W zastępstwie pana ministra Jerzego Szmita, który był tu zaplanowany, jest pani minister Justyna Skrzydło. Bardzo proszę odnieść się do tej sprawy, a później przejdziemy do pkt IV.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#JustynaSkrzydło">Dziękuję. Szanowna pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, w zakresie kompetencji MIB w szczególności pionu zajmującego się transportem drogowym są trzy dyrektywy. Jest to dyrektywa PE i Rady 2015/719 zmieniająca dyrektywę Rady 96/53 ustanawiająca dla niektórych pojazdów drogowych poruszających się na terytorium Wspólnoty maksymalne dopuszczalne wymiary w ruchy krajowym i międzynarodowym oraz maksymalne dopuszczalne obciążenia w ruchy międzynarodowym. Termin transpozycji upłynął 7 maja 2017 r. Dyrektywa została częściowo wdrożona w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 6 maja 2016 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Kolejny etap wdrożenia dyrektywy do prawa krajowego zostanie ujęty w dwóch aktualnie procedowanych projektach, tj. projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw. Zakres zmian obejmuje przepisy dotyczące kar dla przewoźników za naruszenie dotyczące masy i wymiarów pojazdów, kontroli masy pojazdów, raportowania wyników kontroli do Komisji Europejskiej. Projekt stanął już na Komitecie Stałym Rady Ministrów w dniu 28 września. Harmonogram dalszych prac to jest: październik – Komisja Prawnicza, listopad – rada Ministrów, od grudnia do stycznia 2018 r. – prace parlamentarne. Przewidujemy, że w marcu 2018 r. projekt zostanie przekazany do podpisu pana prezydenta i zostanie opublikowany.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#JustynaSkrzydło">Kolejny dokument to jest dyrektywa PE i Rady 2014/45 w sprawie okresowych badań zdatności do ruchu drogowego pojazdów silnikowych i ich przyczep. Termin transpozycji był 20 maja 2017 r. Stan prac nad wdrożeniem dyrektywy jest taki, że implementacja odbędzie się w ramach projektu ustawy o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw. Następnie na podstawie zmienionych upoważnień konieczne będzie wydanie około dziesięciu nowych aktów wykonawczych do tej ustawy. Wstępne projekty rozporządzeń zostały już opracowane. W odniesieniu do projektu ustawy zakończono już konsultacje publiczne i uzgodnienia międzyresortowe. Projekt został przyjęty na posiedzeniu KSE w dniu 20 lipca 2017 r. Obecnie jest realizowany przez kierownictwo resortu pod kątem skutków finansowych, nowych rozwiązań, w szczególności podniesienia opłat za badania techniczne pojazdów. Harmonogram prac przekazany Komisji Europejskiej w dniu 18 września 2017 r. na zarzuty formalne wygląda następująco: wrzesień 2017 r. – skierowanie projektu na Komitet Rady Ministrów, październik – Komisja Prawnicza, początek listopada – Rada Ministrów, od listopada do stycznia 2018 r. – prace parlamentarne, luty–marzec – podpis pana prezydenta i publikacja.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#JustynaSkrzydło">Ostatnia dyrektywa to jest dyrektywa PE i Rady 2014/47 w sprawie drogowej kontroli technicznej dotyczącej zdatności do ruchy drogowego pojazdów użytkowych poruszających się w UE oraz uchylająca dyrektywę 2000/30. Termin transpozycji upłynął 20 maja 2017 r. Stan prac: jest po uzgodnieniach resortowych. Październik – wpisanie projektu ustawy do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów, listopad – uzgodnienia wewnętrzne, grudzień – skierowanie projektu do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznych, styczeń – rozpatrzenie projektu przez KSE, luty – Komitet Stały, marzec – Komisja Prawnicza, marzec–kwiecień – Rada Ministrów, maj–czerwiec – prace parlamentarne.</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#JustynaSkrzydło">Dodatkowy dokument, który będzie również wdrażał tę dyrektywę, to jest rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa w sprawie sposobu przewozu ładunku. Projekt rozporządzenia MIB został skierowany do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznych. W dniu 13 kwietnia 2017 r. podjęto decyzję o przygotowaniu nowego projektu, co jest wynikiem konsultacji społecznych. Harmonogram prac: październik – konsultacje międzyresortowe, listopad – konferencja uzgodnieniowa, październik 2017 r. – zamknięcie prac i, jak rozumiem, grudzień – podpis ministra i publikacja rozporządzenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#IzabelaKloc">Bardzo dziękuję pani minister. Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Panowie posłowie nie chcą zabrać głosu? W takim razie przejdziemy do pkt IV, natomiast jeszcze dwóch panów ministrów nam pozostało, czyli pan minister Michał Kurtyka i pan minister Lewandowski z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Być może uda się jeszcze panom przybyć. W związku z tym poczekamy, nie zamykam tego punktu.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#IzabelaKloc">Przechodzimy do pkt IV, czyli rozpatrzenia w trybie art. 151 ust. 1 regulaminu Sejmu z uwzględnieniem art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 8 października 2010 r. Sprawozdania Komisji dla Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów: Sprawozdanie z postępów prac we wdrażaniu sieci TEN-T w latach 2014–2015 (COM(2017) 327 wersja ostateczna), i odnoszącego się do niego stanowiska rządu. Rząd jest reprezentowany przez panią minister Justynę Skrzydło, podsekretarz stanu w MIB. Bardzo proszę o wprowadzenie do tego tematu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#JustynaSkrzydło">Dziękuję. Szanowna pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, sprawozdanie z postępu prac we wdrażaniu sieci TEN-T w latach 2014–2015 jest dokumentem, który nie ma charakteru dokumentu legislacyjnego. Dotyczy Unii Europejskiej jako całości, bez podziału na poszczególne państwa członkowskie, co jest dosyć istotne w kontekście rozporządzenia bazowego 1315/2013, podlegającego szczegółowej analizie i stanowiącego w tej chwili dokument bazowy, nad którym pracuje MIB. Celem tego sprawozdania było zapewnienie pewnego punktu wyjścia dla procesu regularnej i kompleksowej sprawozdawczości na temat technicznego i finansowego statusu transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T. Należy właściwie przyjąć, że będzie to pewna wyjściowa do przyszłego budżetu unijnego w zakresie funduszy unijnych, niezależnie od tego, czy będziemy to postrzegać poprzez pryzmat polityki spójności, czy też instrumentu „Łącząc Europę” w zakresie finansowania inwestycji w poszczególnych państwach członkowskich. Dlatego też wyniki sprawozdania postrzegamy jako orientacyjne, ponieważ mapowanie i określenie postępów we wdrażaniu TEN-T stanowi ciągłe wyzwanie dla państw członkowskich i dla Komisji Europejskiej i nie istnieje jeden wspólny system sprawozdawczości.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#JustynaSkrzydło">Może powiem tylko o głównych założeniach stanowiska rządu RP, bo wydaje mi się, że to są w tej chwili najbardziej istotne kwestie odnośnie do sieci TEN-T. Przyjmujemy do wiadomości informacje zawarte w sprawozdaniu dotyczące stanu wdrażania infrastruktury transportowej TEN-T pod względem zgodności z wymogami technicznymi sieci, zaznaczając jednak, że szczegółowa weryfikacja zawartych w sprawozdaniu informacji nie jest możliwa ze względu na fakt, że raport dotyczy całej UE, tak jak mówiłam, bez podziału na poszczególne państwa członkowskie, a ponadto zgodnie z informacją Komisji dane techniczne, z których korzystała Komisja Europejska przy sporządzaniu tego raportu, są niepełne i nie przedstawiają całościowego obrazu sieci. W odniesieniu do skutecznego wdrażania sieci TEN-T rząd RP zwraca uwagę na potrzebę zapewnienia dalszego finansowania projektów infrastrukturalnych w możliwie maksymalnym zakresie i wymiarze w celu terminowej realizacji sieci bazowej, to jest rok 2030, pierwsza aktualizacja wynikająca z rozporządzenia 1315/2013. Rząd w świetle negocjacji przyszłej perspektywy finansowej, o których mówiłam, stara się, żeby to był rok zbieżny z rozpoczęciem nowej perspektywy, czyli zdecydowanie przed 2020. Przypomnę, że to jest sieć, która dzieli się na sieć bazową i kompleksową.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#JustynaSkrzydło">My stoimy na stanowisku, że to przyjęte podejście plus podejście korytarzowe jest tym, które powinniśmy zdecydowanie popierać. Takie jest stanowisko zarówno MIB, jak i Ministerstwa Rozwoju wyrażone ustami ministra Adamczyka i ministra Kwiecińskiego na ostatniej nieformalnej Radzie ministrów transportu, która odbyła się w Tallinie. Uważamy, że instrument finansowy „Łącząc Europę”, którego środki przeznaczone są wyłącznie na realizację projektów zlokalizowanych na trasie ich przebiegu, jest dobrym instrumentem, aczkolwiek jego ewentualne powiększenie nie powinno wiązać się z konsekwencjami dla polityki spójności, która uznajemy jako główną dla finansowania przyszłych działań infrastrukturalnych. Pozytywnie oceniamy przewidywaną rewizję sieci. Chodzi zarówno o ewentualne modyfikacje wewnątrz sieci unijnej, jak i o rozszerzanie tej sieci na państwa partnerstwa wschodniego, tudzież być może również na Turcję, co się wpisuje przede wszystkim w pewien koncept uzupełnienia sieci na kierunku północno-południowym w zakresie projektów twardych, infrastrukturalnych. Mam na myśli oczywiście korytarz via Carpatia, który w naszym przypadku powinien zostać wpisany jako korytarz bazowy, jak również, zgodnie z założeniami do planów rozwoju śródlądowych dróg wodnych na lata 2016–2020 z perspektywą do roku 2030, uważamy, że do sieci powinny zostać dołączone śródlądowe drogi wodne. W związku z powyższym bardzo proszę o przyjęcie informacji. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#IzabelaKloc">Dziękuję bardzo. Sprawozdawcą do tego dokumentu jest pan poseł Kazimierz Matuszny. Bardzo prosimy pana posła o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#KazimierzMatuszny">Dziękuję bardzo, pani przewodnicząca, pani minister, szanowna Komisjo, oczywiście co do sprawozdania nie ma większych zastrzeżeń, oczywiście z uwzględnieniem pewnych uwag. Natomiast pani minister wspominała, albo może nie usłyszałem, że to sprawozdanie jest niekompletne i cały czas brakuje danych z państw członkowskich, zarówno danych technicznych, jak i finansowych. Natomiast mam pytania. Po pierwsze należy pozytywnie ocenić i trzymać kciuki zarówno za via Carpatia, jak i projekty żeglugi śródlądowej. Mam pytanie, na jakim etapie jesteśmy w szlakach wodnych, jeżeli chodzi o 40, 50, 70. Czy pani minister ma jakąś wiedzę? Koncepcję AGR podpisaliśmy późno. Mamy czas do 2023 r. na ewentualnie wprowadzenie nowych sieci bazowych w ramach TEN-T. Czy zdążymy? To po pierwsze. Bo o ile wiem, via Carpatia jest chyba w lepszym momencie, jeżeli chodzi o plany.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#KazimierzMatuszny">Drugie pytanie: jak rząd się odnosi do uwag zgłoszonych przez logistykę polską co do uzgodnienia bazy parkingowej w kryteriach. W ogóle się nie traktuje bazy parkingowej w inwestycjach w obrębie sieci, a partner społeczny wskazuje, że to jest element bezpieczeństwa ruchu drogowego. Brak bazy parkingowej jest ściśle związany z bezpieczeństwem. Chodzi głównie oczywiście o ruch samochodowy. A jeżeli chodzi o referencje Komisji, to oczywiście proponuję pozytywną rekomendację stanowiska. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#IzabelaKloc">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos? Pozwolę sobie jeszcze powiedzieć kilka zdań, bo w tej chwili jesteśmy rzeczywiście na takim etapie, kiedy trzeba bardzo poważnie myśleć o kolejnej perspektywie finansowej. Chcę wspomnieć o osi północ-południe, ponieważ ona, chociażby w zakresie dróg śródlądowych, jest bardzo zaniedbana. Chcę też powiedzieć, że jako Komisja do Spraw Unii Europejskiej angażujemy się w to działanie, chociażby na forach europejskich. Ostatnio pan wiceprzewodniczący Kołakowski był w Tallinie na posiedzeniu komisji do spraw UE, komisji gospodarczych, gdzie w obecności pani komisarz ds. transportu, pani Violety Bulc, zabiegał o to, aby do tych nowych projektów, które by były ewentualnie po 2020 r., włączyć również połączenie kolejowe – kolej szybkich prędkości – na osi północ-południe. Sygnalizuję to. Chcemy się też spotkać z panem ministrem Adamczykiem, panem premierem Morawieckim i z panem ministrem Kwiecińskim, ponieważ pani komisarz zasygnalizowała, że byłoby to możliwe i właśnie z tych środków poza kopertami narodowymi, bo to o to chodzi, tylko że musiałoby dojść do porozumienia krajów, które to połączenie północ-południe obejmuje. Dlatego na szczegółowe rozmowy przyjdziemy do ministerstwa, natomiast sygnalizuję, że takie działania jako Komisja podjęliśmy. Sygnalizowałam to również na spotkaniu marszałków Europy Środkowo-Wschodniej, które organizował pan marszałek Kuchciński. Ten głos też wybrzmiał. Czyli temat ruszył. Właśnie wróciłam wczoraj z posiedzenia V4. Na V4 komisji do spraw UE też już o tym mówiliśmy, dlatego chcę uczulić ministerstwa na ten temat, że poza via Carpatia, która oczywiście jest już powszechnym projektem w świadomości i komisarzy, i państw członkowskich, to trzeba jeszcze do tego jak najbardziej dołączyć kolej szybkich prędkości. Pani komisarz Bulc mówiła jedynie, aby to nie były zbyt szybkie prędkości, tak aby pociągi mogły się zatrzymywać i obejmować jak najwięcej regionów łączących oś północ-południe. To taka moja uwaga. Nie ma w tej chwili pana posła Kołakowskiego, ale myślę, że gdyby tu był, również zdałby relację z tego spotkania.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#IzabelaKloc">Nie widzę więcej głosów. Poproszę panią minister o udzielenie odpowiedzi panu posłowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#JustynaSkrzydło">Pani przewodnicząca, szanowny panie pośle, Wysoka Komisjo, raz jeszcze. Postaram się odpowiedzieć na pytania i odnieść się do tego, co powiedziała pani przewodnicząca. jeśli chodzi o drogi śródlądowe i via Carpatia, bo to są w tej chwili dwa główne elementy, o których rozmawiamy na różnych forach w ramach ewentualnej rewizji sieci, to działamy wspólnie z MGMiŻŚ zarówno na etapie komunikowania tych projektów, jak i ich przygotowania pod kątem dokumentacyjno-technicznym. Wymieniamy się na bieżąco informacjami, bo via Carpatia oczywiście funkcjonuje w tej chwili w świadomości jako projekt drogowy, natomiast musimy mieć w pamięci, że aby mogła pretendować do korytarza bazowego, to musi być przynajmniej korytarzem zawierającym dwa możliwe środki komunikacji. Czyli badamy też ewentualnie możliwość połączenia tego szlaku drogowego ze szlakiem śródlądowym czy też ewentualnie szlaku drogowego ze szlakiem kolejowym. Takie analizy wewnątrz MIB również są prowadzone. To są analizy przygotowywane przez środowisko eksperckie również pod kątem inżynieryjno-technicznym. Musimy zdawać sobie sprawę z tego, że tak naprawdę dużym wysiłkiem wszystkich, którym te tematy leżą na sercu, będzie przekonanie Komisji do podjęcia aktualizacji sieci przed rokiem 2023. Wiąże się to z negocjacjami przyszłej perspektywy, przyszłego budżetu zmienionej UE, w zależności od tego, jak tak naprawdę potoczą się negocjacje z Wielką Brytanią, i przy tym zmienionego zdecydowanie, jeśli chodzi o formułę, wydatkowania środków unijnych na inwestycje infrastrukturalne, bo trzeba się liczyć z tym, że ta formuła również ulegnie pewnej zmianie. Mając na uwadze wskaźniki, którymi w tej chwili dysponujemy, istotne jest, jak procentowo wyglądamy, jeśli chodzi o wypełnienie bieżącej sieci TEN-T na terytorium kraju, bo takimi danymi również dysponujemy. Pozwolę sobie zwrócić państwa uwagę na fakt, że wciąż w tym temacie mamy wiele do zrobienia. W związku z powyższym to jest pewna kontrargumentacja, na którą musimy się w tych rozmowach przygotować. Czyli po pierwsze chcemy aktualizacji przed rokiem 2023. Musimy przekonać do tego Komisję, która w chwili obecnej na poziomie eksperckim ma dosyć wyważone stanowisko. Mogę państwa zapewnić, że prowadzimy bardzo szczegółowe rozmowy z przedstawicielami państw członkowskich, nie tylko z Europy Środkowej, ale również państw, które widziałyby w tym szansę modyfikacji również sieci TEN-T w swoich państwach, czyli na przykład pewnych wyłączeń czy też kolejnego podejścia do tematów. Bo zazwyczaj kompromis powinien polegać na tym, że obie strony są zadowolone z finalnych rozwiązań. Tak że tak to analizujemy. Jesteśmy w stałym kontakcie, jak wspomniałam, z MGMiŻŚ, aczkolwiek oczywiście za część techniczną odpowiada MGMiŻŚ. My się łączymy tylko na etapie rozmów z Komisją, rozmów w ramach grup roboczych, bo te rozmowy się już toczą, i na etapie prezentowania wspólnego stanowiska rządu RP względem instytucji unijnych.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#JustynaSkrzydło">Co do bazy parkingowej, to rzeczywiście rozmawiamy na ten temat z transportem i logistyką, ale nie w kontekście technicznych uwarunkowań w realizacji sieci TEN-T w świetle chociażby tych procentów, o których mówiłam, ale w kontekście tego, co za chwilę zostanie wprowadzone najprawdopodobniej pakietem mobilności albo dyrektywą o delegowaniu pracowników. Niezależnie od tego, który to będzie akt legislacyjny, chodzi o pewne dodatkowe obowiązki nałożone na kierowców ciężarówek. W tym zakresie trzeba też jasno stwierdzić, że mamy się zdecydowanie lepiej niż państwa Europy Zachodniej. Jeśli więc ta baza miałaby być budowana, to niech to będą przede wszystkim jednak nasi zachodni sąsiedzi. Mam nadzieję, że to nie będą tylko bazy parkingowe, ale również noclegowo-mieszkaniowe, bo takiego rozwiązania nie chcieliby nawet sami kierowcy ciężarówek, żeby troska unijna o zapewnienie im powrotu do domu wiązała się z tym, że ten dom będzie przeniesiony kilkaset kilometrów na zachód. Wydaje mi się, że to też nie jest kierunek, w którym powinniśmy dążyć.</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#JustynaSkrzydło">Jeśli chodzi o rozmowy z panią komisarz Bulc, to myślę, że mogę przekazać państwu informację o tym, że pani komisarz Violeta Bulc przyjęła zaproszenie pana ministra Andrzeja Adamczyka do złożenia wizyty w Polsce. Głównym punktem tej wizyty będzie z całą pewnością, i właściwie wokół tego ta wizyta była budowana i termin ustalany, spotkanie z parlamentarzystami. Myślę więc, że będzie okazja, żeby porozmawiać z panią komisarz nie tylko o pakiecie, jeśli jeszcze wtedy będzie o czym rozmawiać na forum osób zajmujących się infrastrukturą i transportem, ale również o innych tematach ważnych w najbliższej perspektywie, bo tych też jest całkiem sporo. Myślę, że to chyba wszystko. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#IzabelaKloc">Bardzo dziękuję, pani minister, za wyczerpujące wypowiedzi. Myślę, że rzeczywiście na tym polu nasza współpraca powinna być bardzo częsta, bo z jednej strony ministerstwo od strony technicznej, ale też my jako członkowie parlamentu, spotykając się również z innymi parlamentarzystami w UE, na tych naszych forach politycznie możemy wiele zdziałać i wspierać, i zabierać głos. Dziękuję. Jeśli nie ma więcej pytań do pani minister, to zapytam, czy jest sprzeciw wobec decyzji Komisji o przyjęciu do wiadomości informacji dotyczącej tego dokumentu? Nie widzę sprzeciwu. Stwierdzam, że Komisja przyjęła do wiadomości informację rządu na temat dokumentu o sygnaturze COM(2017) 327 i odnoszącego się do niego stanowiska rządu. Na tym zamykam rozpatrywanie pkt IV.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#IzabelaKloc">Wracamy do pkt II. Jest obecny jeszcze pan minister Paweł Lewandowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Bardzo proszę teraz odnieść się do kwestii dyrektyw, które jeszcze nie zostały zrealizowane w Polsce.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PawełLewandowski">Chodzi o wdrożenie dyrektywy 2014/26/UE w sprawie zbiorowego zarządzania prawami autorskimi i prawami pokrewnymi oraz udzielania licencji wieloterytorialnych dotyczących praw do utworów muzycznych do korzystania online na rynku wewnętrznym. Dyrektywa PE i Rady w sprawie zbiorowego zarządzania zostanie wdrożona poprzez przyjęcie nowej ustawy o zbiorowym zarządzaniu prawami autorskimi i prawami pokrewnymi. Termin implementacji dyrektywy upłynął w dniu 10 kwietnia 2016 r., jednak z uwagi na jej rozbudowany charakter, wymagający znaczących zmian w polskim systemie zbiorowego zarządzania, nie został on dotrzymany. Podobnie zresztą jak w kilkunastu innych państwach członkowskich. 15 lutego Komisja Europejska skierowała uzasadnione opinie w tej sprawie, oprócz Polski, również do: Łotwy, Hiszpanii, Luksemburga, Rumunii, Grecji, Bułgarii, Belgii, Cypru, Portugalii, Czech, Chorwacji i Włoch. Projekt ustawy o zbiorowym zarządzaniu prawami autorskimi i prawami pokrewnymi został skierowany do konsultacji publicznych 12 kwietnia 2017 r., natomiast 18 kwietnia – do uzgodnień międzyresortowych. W przyjętej przez KSE i przekazanej do Komisji Europejskiej odpowiedzi na uzasadnioną opinię przedstawiono harmonogram prac legislacyjnych, zakładający przyjęcie projektu przez Radę Ministrów w lipcu 2017 r., a uchwalenie ustawy i jej wejście w życie – do końca 2017 r. Jednak z uwagi na znaczną liczbę zgłoszonych uwag – w konsultacjach publicznych swoje stanowisko, często bardzo obszerne, przedstawiło ponad pięćdziesiąt podmiotów, ich zestawienie liczy 384 strony, oraz w uzgodnieniach międzyresortowych, gdzie swoje uwagi zgłosiło czternaście podmiotów i całe zestawienie ma około 55 stron – harmonogram ten wymaga aktualizacji. Zgłoszone uwagi wymagają bowiem szczegółowej analizy. Uzgodnienia projektu z zainteresowanymi resortami powinny zostać zakończone w październiku, co pozwoli na przyjęcie projektu przez Radę Ministrów i skierowanie go do Sejmu do końca 2017 r. Przewidujemy zakończenie prac parlamentarnych w pierwszym kwartale 2018 r. i wejście ustawy w życie w drugim kwartale 2018 r. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#IzabelaKloc">Bardzo dziękuję. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos w dyskusji? Nie widzę. Szanowni państwo, została nam jeszcze energia, ale pan minister Michał Kurtyka jeszcze jest na posiedzeniu Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów i w takim układzie będziemy musieli przełożyć jego wystąpienie na następne posiedzenie Sejmu. Natomiast dzisiaj mogę jedynie zapytać, czy jest sprzeciw wobec przyjęcia do wiadomości informacji tych ministrów, którzy prezentowali informacje związane z wdrożeniem dyrektyw? Nie widzę sprzeciwu. W takim razie stwierdzam, że Komisja przyjęła do wiadomości informacje o pracach legislacyjnych związanych z wdrożeniem dyrektyw, których termin transpozycji już upłynął lub upływa w ciągu najbliższych trzech miesięcy w zakresie ministerstw, które przedstawiły dzisiaj informację. Przyjmujemy. Na tym zamykam rozpatrywanie pkt II.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#IzabelaKloc">Przechodzimy do pkt V – sprawy bieżące. Kolejne posiedzenie Komisji odbędzie się jutro o godzinie 13.30 w tej sali. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nie widzę. Na tym zamykam rozpatrywanie pkt V. Informuję, że na tym porządek dzienny został wyczerpany.</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#IzabelaKloc">Protokół dzisiejszego posiedzenia będzie wyłożony do przejrzenia w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-30.3" who="#IzabelaKloc">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>