text_structure.xml
14.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#IzabelaKloc">Otwieram posiedzenie Komisji do Spraw Unii Europejskiej. Stwierdzam kworum. Witam wszystkich posłów członków Komisji do Spraw Unii Europejskiej, ministrów i towarzyszące im osoby. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie widzę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła porządek dzienny.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#IzabelaKloc">Przechodzimy do pkt I, czyli rozpatrzenia w trybie art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 8 października 2010 r. informacji o stanowisku, jakie Rada Ministrów ma zamiar zająć podczas rozpatrywania projektów aktów prawnych UE na posiedzeniu Rady ds. Zatrudnienia, Polityki Społecznej, Zdrowia i Spraw Konsumenckich (15 i 16 czerwca 2017 r.) w związku z zasięgnięciem opinii Komisji w tych sprawach. Rząd reprezentuje pan minister Stanisław Szwed, sekretarz stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Bardzo proszę pana ministra o przedstawienie stanowiska rządu RP.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#StanisławSzwed">Dziękuję, pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, pierwsza sprawa dotycząca projektu dyrektywy zmieniającej dyrektywę 96/71 dotycząca delegowania pracowników w ramach świadczenia usług. W agendzie Rady EPSCO w punkcie dotyczącym projektu dyrektywy zmieniającej dyrektywę dotyczącą delegowania pracowników w ramach świadczenia usług przewidziano przyjęcie tzw. podejścia ogólnego, jednakże nadal trwają rozmowy dotyczące tego, czy w ogóle przyjęcie przez Radę na tym etapie prac jest możliwe i celowe. Prezydencja maltańska nie przedstawiła jeszcze propozycji dokumentu na tę Radę. Polska podtrzymuje szereg zastrzeżeń zgłaszanych w trakcie negocjacji, prezentuje krytyczne stanowisko względem projektu.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#StanisławSzwed">Krótko tylko, jeśli chodzi o kwestie, które w tej chwili są w jakiś sposób wynegocjowane, to zgodnie z naszymi postulatami usunięto przepisy dotyczące podwykonawstwa, usunięto odniesienia do przewidywanego okresu delegowania, wprowadzono trzyletni okres przejściowy na stosowanie dyrektywy. Jeśli chodzi o zastrzeżenia, które podtrzymujemy, to jest to kwestia utrzymania przepisów dotyczących wynagrodzenia, czyli wprowadzenia stawek w kraju, do którego jest delegowany, na tym samym poziomie stosowania po upływie dwudziestu czterech miesięcy delegowania w całości przepisów prawa pracy, usunięcia możliwości zastępowalności pracowników delegowanych i wprowadzenia konieczności przestrzegania regulacji państwa przejmującego w zakresie zbiorowego zakwaterowania. W tej chwili trwają w dalszym ciągu rozmowy, negocjacje. Pojawiają się jeszcze bardziej niekorzystne propozycje co do samej dyrektywy, dlatego podtrzymujemy stanowisko negatywne. Jeżeli nie będzie rozstrzygnięcia na Radzie EPSCO 15 czerwca, to przeniesie się to na następną prezydencję. Jesteśmy w stałym kontakcie z Ministerstwem Spraw Zagranicznych i na bieżąco będziemy reagować na sytuację, jaka będzie w czasie obrad Komisji. To tyle, jeśli chodzi o dyrektywę dotyczącą delegowania.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#StanisławSzwed">Nie wiem, pani przewodnicząca, czy omówić od razu wszystkie inne punkty? Tak.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#StanisławSzwed">Drugi wniosek w sprawie rozporządzenia PE i Rady zmieniającego rozporządzenie nr 883/2004 w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego oraz rozporządzenie nr 987/2009 dotyczące wykonywania rozporządzenia. Wysłuchamy raportu z postępu prac. W tym zakresie nie zmieniamy naszego stanowiska. Sprawa jest w dalszym ciągu aktualna. Jeśli będą pytania, to oczywiście odpowiemy.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#StanisławSzwed">Jeśli chodzi o stanowiska do zaprezentowania w odniesieniu do projektów, które są w gestii innych ministerstw, to pierwsze dotyczy dyrektywy PE w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich w odniesieniu do wymogu dostępności produktów i usług. Będzie tu przedstawiony raport z postępu prac. Nie zgłaszamy zastrzeżeń co do sprawozdania z postępów prac.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#StanisławSzwed">Następnie wniosek zmieniający dyrektywę 2004/37/WE w sprawie ochrony pracowników przed zagrożeniem dotyczącym narażenia na działania czynników rakotwórczych lub mutagenów podczas pracy. Też będzie przedstawione podejście ogólne. Jest to kompetencja Ministerstwa Zdrowia. Polska zgadza się na przyjęcie podejścia ogólnego z uwagami uwzględnionymi na COREPER w dniu 31 maja br.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#StanisławSzwed">Następnie wniosek dotyczący dyrektywy PE i Rady w sprawie poprawy równowagi płci wśród dyrektorów spółek, których akcje są notowane na giełdzie, i odnośnie do ich środków. Będzie raport z postępu prac. Jest to w kompetencji kancelarii premiera. Przedstawiciel Polski wysłucha informacji prezentującej raport z postępu prac nad projektem dyrektywy. W dalszym ciągu Polska podtrzymuje negatywne stanowisko, uważając, że ten projekt nie jest zgodny z zasadą pomocniczości.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#StanisławSzwed">Kolejna dyrektywa w sprawie wprowadzenia w życie zasady równego traktowania osób bez względu na religię, światopogląd, niepełnosprawność, wiek lub orientację seksualną – raport z postępu prac. Tutaj podobnie Polska podtrzymuje negatywne stanowisko. Wysłuchany zostanie raport z postępu prac. To wszystko, pani przewodnicząca.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#IzabelaKloc">Dziękuję bardzo panu ministrowi. Otwieram dyskusję. Czy ktoś chciałby zabrać głos? Nie widzę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła do wiadomości informację o stanowisku, jakie Rada Ministrów ma zamiar zająć podczas rozpatrywania projektów aktów prawnych na posiedzeniu Rady ds. Zatrudnienia, Polityki Społecznej, Zdrowia i Spraw Konsumenckich (15 i 16 czerwca 2017 r.) w związku z zasięgnięciem opinii Komisji w tych sprawach w trybie art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 8 października 2010 r. Na tym zamykam rozpatrywanie pkt I.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#IzabelaKloc">Przechodzimy do pkt II, czyli rozpatrzenia w trybie art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 8 października 2010 r. informacji o stanowisku, jakie Rada Ministrów ma zamiar zająć podczas rozpatrywania projektów aktów prawnych UE na posiedzeniu Rady ds. Rolnictwa i Rybołówstwa (12 i 13 czerwca 2017 r.) w związku z zasięgnięciem opinii Komisji w tych sprawach. Rząd jest reprezentowany przez pana ministra Rafała Romanowskiego, podsekretarza stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Bardzo proszę o przedstawienie stanowiska rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#RafałRomanowski">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, wstępna agenda posiedzenia Rady ds. Rolnictwa i Rybołówstwa zawiera jeden punkt legislacyjny dotyczący rozporządzenia PE i Rady w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych. Stanowisko do wyżej wymienionego projektu było już opiniowane przez Wysoką Komisję. Agenda posiedzenia przewiduje debatę nad projektowanym rozporządzeniem. Polska opowiada się za utrzymaniem kompromisu zawartego w ramach podejścia ogólnego Rady, przyjętego w czerwcu 2015 r., za wyjątkiem kwestii importu i częstotliwości kontroli, które w podejściu ogólnym nie są w pełni satysfakcjonujące. W opinii Polski system importu na zasadzie równoważności powinien być jak najszybciej zastąpiony przez system pełnej zgodności zasad produkcji, jednakże aktualna wersja projektu wprowadza dodatkowe elementy ułatwiające produkcję w celu eksportu do UE i poszerzające zakres importowanych z krajów trzecich produktów na zasadach równoważności. Projekt przewiduje też zakończenie możliwości przyznawania odstępstw od zasad produkcji ekologicznej, co umożliwi w dłuższej perspektywie czasu stosowanie nieekologicznego materiału rozmnożeniowego oraz zwierząt nieekologicznych przy braku ich dostępności w jakości ekologicznej. Dodatkowo różnicuje się wymogi produkcji w zależności od miejsca jej prowadzenia, co może powodować nierówną konkurencję między producentami wewnątrz UE. Polska sprzeciwia się także wprowadzeniu wymogów dotyczących szeroko pojętego systemu kontroli w drodze aktów delegowanych. Przepisy te powinny być stałe i niezmienne. Jako podstawa systemu powinny być zawarte w akcie podstawowym. Ponadto częstotliwość kontroli powinna być w całości oparta na analizie ryzyka.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#RafałRomanowski">Polska wnosi zatem o zmianę kluczowych rozwiązań przyjętych w projekcie w zakresie między innymi systemu importu, kontroli i stosowania odstępstw, ponieważ regulacja w proponowanym brzmieniu spowoduje obciążenie oraz nie zrealizuje celów przeglądu legislacji, tj. zmniejszenia obciążeń, zapewnienia stabilności zasad, ułatwienia prowadzenia działalności.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#RafałRomanowski">W punkcie „sprawy różne” będzie omówiony projekt rozporządzenia PE i Rady w sprawie weterynaryjnych produktów leczniczych, pozostający w kompetencjach Ministerstwa Zdrowia.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#IzabelaKloc">Bardzo przepraszam, panie ministrze. Bardzo proszę państwa posłów, bo trochę za głośno państwo posłowie rozmawiają. Nawet mnie nie słyszą. Jakaś ciekawa dyskusja się wytworzyła. Bardzo proszę, jeżeli jest tak ciekawa, to można również na chwilę wyjść.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#RafałRomanowski">Stanowisko do wyżej wymienionego projektu było wcześniej opiniowane przez Wysoką Komisję. Agenda posiedzenia przewiduje przedstawienie informacji o aktualnym stanie prac nad projektowanym rozporządzeniem, z którymi przedstawiciel Polski się zapozna. Wysłucha informacji przedstawionej przez prezydencję. Polska zgadza się z potrzebą rewizji dyrektywy w sprawie wspólnotowego kodeksu odnoszącego się do weterynaryjnych produktów leczniczych, która pozostaje w zasadniczo niezmienionym kształcie od czasu jej przyjęcia. Zmiana formy prawnej z dyrektywy na rozporządzenie przyczyni się do sformalizowanego i jednolitego stosowania przepisów przez wszystkie państwa członkowskie.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#RafałRomanowski">Rząd RP popiera cele nowych uregulowań prawnych przedstawione przez Komisję Europejską, w tym propozycję, aby niektóre antybiotyki były zastrzeżone do wyłącznego stosowania u ludzi, oraz propozycje dotyczące uściślenia stosowania produktów leczniczych poza warunkami pozwolenia na dopuszczenie do obrotu, niemniej widzi potrzebę wyjaśnienia i udoskonalenia proponowanych przepisów. Ponadto lista punktów A zawiera tylko punkty o charakterze nielegislacyjnym.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#IzabelaKloc">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję. Czy są pytania? Bardzo proszę, panie pośle. Pan poseł Gołojuch.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#KazimierzGołojuch">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, panie ministrze, chciałbym bardzo serdecznie podziękować Ministerstwu Rolnictwa za to, że przygląda się przepisom, które mają być wprowadzane. Chodzi o to, że polscy rolnicy produkują dobrą zdrową żywność i ta żywność trafia na stoły naszych konsumentów, na rynku polskim, jak również na rynkach europejskich. To, co jest tutaj rozważane, to żeby z krajów trzecich sprowadzać pewne produkty, umożliwiając odstępstwo od pewnych zasad, które obowiązują na rynku europejskim. Na to nie możemy się zgodzić. Bardzo dobrze, że MRiRW będzie się przyglądać tym przepisom, które proponuje Komisja Europejska, i tym rozwiązaniom, które proponuje się wprowadzić. Mówię „proponuje się wprowadzić”, bo one jeszcze nie obowiązują. Tak że bardzo serdecznie dziękuję za tę wnikliwą analizę i przyglądanie się temu, co będzie trafiać na rynek europejski, a w tym na rynek polski. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#IzabelaKloc">Dziękuję bardzo. Czy jeszcze ktoś chciałby zabrać głos? Czy pan minister chce się odnieść?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#RafałRomanowski">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, to co powiedział pan poseł Gołojuch – nic dodać, nic ująć. To, co przedstawiłem, czyli zasadę równoważności, cały czas bardzo mocno i konsekwentnie podnosimy, jeżeli chodzi o dyskusję na forum AGRIFISH. Stanowisko, które było wcześniej przedstawione Wysokiej Komisji, jest podtrzymywane, będziemy je kontynuować i iść w tym kierunku. Chcemy za wszelką cenę utrzymać zasadę równoważności.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#IzabelaKloc">Bardzo dziękuję. Stwierdzam, że Komisja przyjęła do wiadomości informację o stanowisku, jakie Rada Ministrów ma zamiar zająć podczas rozpatrywania projektów aktów prawnych UE na posiedzeniu Rady ds. Rolnictwa i Rybołówstwa (12 i 13 czerwca 2017 r.) w związku z zasięgnięciem opinii Komisji w tych sprawach w trybie art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 8 października 2010 r. Na tym zamykam rozpatrywanie pkt II.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#IzabelaKloc">Przystępujemy do spraw bieżących. Kolejne posiedzenie Komisji odbędzie się o 13.30 w sali konferencyjnej. Czy ktoś chciałby zabrać głos? Nie. Na tym zamykam rozpatrywanie pkt III.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#IzabelaKloc">Informuję, że na tym porządek dzienny został wyczerpany. Protokół dzisiejszego posiedzenia będzie wyłożony do przejrzenia w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#IzabelaKloc">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>