text_structure.xml 13.1 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PiotrNaimski">Otwieram posiedzenie Komisji do Spraw Unii Europejskiej. Witam serdecznie wszystkich obecnych członków Komisji, ministrów, osoby towarzyszące i przedstawiciela Najwyższej Izby Kontroli. Czy są jakieś uwagi do porządku obrad? Nie widzę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła porządek.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PiotrNaimski">Przechodzimy do rozpatrzenia pkt I, czyli informacji o dokumentach UE, w stosunku do których Prezydium wnosi o niezgłaszanie uwag. Są to następujące dokumenty UE w trybie art. 8 ustawy: COM(2015) 567, w trybie art. 3 ustawy: COM(2015) 561, 563, 565, 568, 800 i 804. Czy do wymienionych dokumentów państwo posłowie chcą zgłosić uwagi? Uwag nie widzę. Zatem zgodnie z wnioskiem prezydium możemy je przyjąć bez rozpatrywania przez Komisję. Nie widzę sprzeciwu. Stwierdzam, że Komisja postanowiła nie zgłaszać uwag do wymienionych powyżej dokumentów. Zamykam rozpatrywanie pkt I.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PiotrNaimski">Przechodzimy do pkt II, czyli rozpatrzenia w trybie art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 8 października 2010 r. Informacji o stanowisku, jakie Rada Ministrów ma zamiar zająć podczas rozpatrywania projektów aktów prawnych UE na posiedzeniu Rady ds. Rolnictwa i Rybołówstwa (14 i 15 grudnia 2015 r.) w związku z zasięgnięciem opinii Komisji w tych sprawach. Rząd jest reprezentowany przez pana ministra Jacka Boguckiego, sekretarza stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Bardzo proszę pana ministra o przedstawienie stanowiska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#JacekBogucki">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, państwo posłowie otrzymali materiał dotyczący stanowiska rządu w tej sprawie. Wśród punktów, w których będzie prezentowane polskie stanowisko, mamy punkty do dyskusji z obszaru rolnictwa. Jest też lista punktów do przyjęcia bez dyskusji, którą mają państwo załączoną. Polska popiera przyjęcie tych aktów legislacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#JacekBogucki">Natomiast zgodnie ze wstępną agendą w ramach punktów do dyskusji z obszaru rolnictwa o charakterze legislacyjnym przewidziano przedstawienie informacji o stanie prac w zakresie projektu rozporządzenia PE i Rady w sprawie wytwarzania, wprowadzania na rynek i stosowania paszy leczniczej oraz uchylającego dyrektywę 90/167. Polska stwierdzi, że potrzebna jest poprawa w skuteczności funkcjonowania rynku wewnętrznego UE w zakresie wytwarzania, wprowadzania na rynek i stosowania paszy leczniczej. Idea zharmonizowania w tym zakresie przepisów jest słuszna, natomiast wskazywać będziemy na to, że nie powinna wykraczać poza niezbędny zakres do osiągnięcia założonych celów.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#JacekBogucki">Drugi projekt dotyczy rozporządzenia PE i Rady w sprawie weterynaryjnych produktów leczniczych. Tutaj także będziemy stwierdzać, że potrzebne są uregulowania w tym zakresie, natomiast w ocenie Polski proponowane rozporządzenie może się nie przyczynić do podniesienia poziomu bezpieczeństwa stosowanych leków, a nawet obniżyć ten poziom, ponieważ w projekcie obniża się dotychczasowe standardy w związku ze zmniejszeniem wymagań dla podmiotów odpowiedzialnych w zakresie monitorowania bezpieczeństwa i stosowania leków. Zdaniem Polski proponowane rozporządzenie nie spełni swojego celu w zakresie zmniejszenia obciążeń administracyjnych.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#JacekBogucki">Ponieważ w jednym i w drugim przypadku jest to pierwsze czytanie, więc nasze stanowisko w tym zakresie jest wstępne.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#JacekBogucki">W ramach punktu „sprawy różne” przewidziano przedstawienie przez prezydencję informacji odnośnie do projektu rozporządzenia PE i Rady w sprawie kontroli urzędowych, projektu rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie 1308/2013 oraz 1306/2013 w odniesieniu do programu pomocy na rzecz dostarczania owoców i warzyw, bananów oraz mleka do placówek oświatowych. W przypadku dyskusji na Radzie w tym zakresie Polska stwierdzi, że popiera inicjatywy, których zadaniem jest efektywne wypromowanie wśród dzieci i młodzieży zdrowego odżywiania się. Polska prowadzi w tej chwili programy „Mleko w szkole” oraz „Owoce i warzywa w szkole”. Połączenie tych programów usprawni wymianę korzystnych doświadczeń.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#JacekBogucki">Najbardziej kontrowersyjnym zagadnieniem, jakie pojawiło się w dotychczasowej dyskusji nad projektem rozporządzenia, pozostaje podstawa prawna dla kwot wsparcia udzielanego w ramach docelowo wspólnego programu. Polska zaznaczy, że ogólna kwota pomocy, jak i maksymalna kwota pomocy UE, zarówno w odniesieniu do owoców i warzyw, jak i do mleka, powinna zostać określona w rozporządzeniu Rady.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#JacekBogucki">Kolejnym istotnym zagadnieniem jest określenie budżetu pomocy przeznaczonej na realizację tego komponentu na dystrybucję mleka w wysokości 80 mln euro na rok szkolny. Dla komponentu polegającego na dystrybucji owoców i warzyw przewidziano kwotę 150 mln euro. Jest to niemal dwukrotnie więcej. Polska przedstawi stanowisko, że powinien być zwiększony komponent w postaci dystrybucji mleka w szkołach. Ponadto Polska stwierdzi, że nie jest zasadne zawężenie katalogu produktów udostępnianych dzieciom w ramach regularnej dystrybucji owoców i warzyw świeżych oraz mleka białego.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#JacekBogucki">Dodatkowo Polska złożyła wniosek o uzupełnienie porządku o sytuację na rynku wieprzowiny. W opinii Polski sytuacja na rynku wieprzowiny dramatycznie pogarsza się od 2014 r., kiedy to w naszej części Europy pojawiły się przypadki afrykańskiego pomoru świń, a także sektor produkcji świń musi mierzyć się z konsekwencjami wprowadzonych przez Federację Rosyjską ograniczeń importowych. Sytuacja na rynku wieprzowiny i trzody chlewnej znacząco się pogorszyła. Ta sytuacja wymaga podjęcia zdecydowanych działań. Wprawdzie UE podjęła decyzję o uruchomieniu od 4 stycznia dopłat do prywatnego przechowywania wieprzowiny, ale Polska obawia się, że uruchomienie tylko tego mechanizmu będzie działaniem niewystarczającym do stabilizacji rynku. W związku z tym wnosimy o to, aby kolejnym elementem, który zostałby uruchomiony, były dopłaty do eksportu. Pomogłyby one długofalowo rozwiązać problem i zdjąć nadwyżkę wieprzowiny. Polska zwraca się także o analizę sytuacji na rynku wieprzowiny w dłuższym okresie i zastanowienie się nad długofalowymi rozwiązaniami dla tego sektora. Oprócz działań doraźnych potrzebne są działania długofalowe. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PiotrNaimski">Dziękuję, panie ministrze. Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos? Nie widzę. Panie ministrze, ja mam jeden postulat związany z tą informacją. Czy moglibyśmy prosić o informację na piśmie z ministerstwa do sekretariatu Komisji na temat stanu rzeczy w sprawie ograniczeń importowych nałożonych przez Federację Rosyjską na produkty żywnościowe, dobrze?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#JacekBogucki">Dobrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PiotrNaimski">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Nie. Stwierdzam, że Komisja przyjęła do wiadomości informację o stanowisku, jakie Rada Ministrów ma zamiar zająć podczas rozpatrywania projektów aktów ustawodawczych UE oraz projektów aktów przyjmowanych na podstawie art. 352 ust. 1 Traktatu o Funkcjonowaniu UE na posiedzeniu Rady ds. Rolnictwa i Rybołówstwa 14 i 15 grudnia 2015 r. w związku z zasięgnięciem opinii Komisji w tych sprawach w trybie art. 11 ust. 1 ustawy. Na tym zamykam rozpatrywanie pkt II.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PiotrNaimski">Przechodzimy do pkt III, czyli rozpatrzenia w trybie art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 8 października 2010 r. Informacji o stanowisku, jakie Rada Ministrów ma zamiar zająć podczas rozpatrywania projektów aktów prawnych UE na posiedzeniu Rady ds. Środowiska (16 grudnia 2015 r.) w związku z zasięgnięciem opinii Komisji w tych sprawach. Informuję szanowną Komisję, że nie wpłynęła informacja pisemna dotycząca stanowiska rządu do dokumentów, które mają być rozpatrywane na posiedzeniu Rady. Uprzejmie proszę o przedstawienie informacji pana ministra oraz wyjaśnienie przyczyn, dlaczego tego dokumentu nie mamy. To jest ustawowo wymagany dokument. Rząd jest reprezentowany przez pana ministra Mariusza Oriona Jędryska, sekretarza stanu w Ministerstwie Środowiska. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#MariuszOrionJedrysek">Dziękuję, panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, sprawy legislacyjne mamy w zasadzie tylko w jednym punkcie, dotyczącym projektu dyrektywy NEC. Dotyczy ona spraw związanych z ograniczeniem emisji dwutlenku siarki, amoniaku, lotnych związków organicznych niemetanowych. To są sprawy, które najbardziej Polski dotyczą.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#MariuszOrionJedrysek">W tej chwili obecna prezydencja przyspieszyła nad tym prace. Dokument opublikowano w czerwcu 2013 r. Ministrowie zebrali się dopiero w czerwcu 2014 r., odbyła się pierwsza debata. W zasadzie do tego czasu nic się nie działo. Naraz sprawy przyspieszyły, szczególnie wtedy, kiedy rozpoczął się w Paryżu COP. Nasz protest szedł w tym kierunku, że nie można nadal rozpatrywać dokumentów, które są ważne, ale które powinni negocjować czy przygotowywać ministrowie, którzy akurat uczestniczą w ponad trzytygodniowym spotkaniu w Paryżu i to zaprząta ich uwagę. A więc sprawa podwójna.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#MariuszOrionJedrysek">Sprawa jest tego typu, że poszczególne kraje pracowały w grupach roboczych w poprzednich latach, przygotowały odstępstwa. Niestety polski rząd w tym kierunku niczego nie zrobił. W związku z tym zastaliśmy sytuację taką, że faktycznie może się zdarzyć, że zostaną Polsce odgórnie narzucone limity, których przyjąć nie możemy. Dlatego MŚ przygotowało projekt limitów do zaakceptowania. Ten projekt został przesłany do MRiRW, dlatego że w szczególności ich dotyczy sprawa przede wszystkim amoniaku. Czekamy na uwagi. W tej chwili sprawa jest jeszcze w toku i myślę, że powinniśmy zrobić wszystko, żeby nie podejmowano teraz ostatecznych decyzji w tym zakresie, a Polska powinna mieć odpowiednie odstępstwa od tych norm. W tym kierunku będziemy szli.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PiotrNaimski">Czy to wszystko, panie ministrze?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#MariuszOrionJedrysek">Tak. Jeśli są pytania, to oczywiście odpowiem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PiotrNaimski">Dziękuję. Ja mam postulat do pana ministra, żeby to stanowisko zostało dostarczone do Komisji przez sekretariat przed 15 grudnia, żebyśmy mieli szansę popatrzeć na ten dokument w formie pisemnej. Rada jest 16 grudnia, Komisja 15 grudnia będzie miała szansę, żeby raz jeszcze wprowadzić ten punkt do porządku dziennego. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w tej sprawie? Nie. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PiotrNaimski">Stwierdzam, że Komisja wysłuchała informacji o stanowisku, jakie Rada Ministrów ma zamiar zająć podczas rozpatrywania projektów aktów ustawodawczych UE oraz projektów aktów przyjmowanych na podstawie art. 352 ust. 1 Traktatu o Funkcjonowaniu UE na posiedzeniu Rady ds. Środowiska 16 grudnia 2015 r. w związku z zasięgnięciem opinii Komisji w tych sprawach w trybie art. 11 ust. 1 ustawy. Na tym zamykam pkt. III.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PiotrNaimski">Przystępujemy do spraw bieżących. Następne posiedzenie Komisji mamy dzisiaj o godzinie 13.00, za 44 minuty, w tej sali. Chciałbym też poinformować, że wpłynęło pismo od marszałka Sejmu w sprawie przyjęcia planu pracy Komisji na pierwsze półrocze 2016 roku. Sekretariat Komisji przygotował propozycję tematów do planu pracy, które mogłyby być przedmiotem dyskusji w tym okresie. Jeżeli państwo posłowie chcieliby zgłosić jakieś propozycje ze swojej strony, to bardzo proszę o przesyłanie informacji do sekretariatu Komisji do 16 grudnia. Następnie prezydium Komisji podejmie decyzję o kształcie projektu i przedstawi go na posiedzeniu Komisji. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nie widzę. Zamykam pkt IV i zamykam posiedzenie Komisji. Spotykamy się niedługo. Dziękuję.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>