text_structure.xml 11.9 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#StanisławPiotrowicz">Dzień dobry państwu. Otwieram posiedzenie Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka. Stwierdzam, że Komisja dysponuje kworum niezbędnym do podejmowania uchwał.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#StanisławPiotrowicz">W porządku dziennym dzisiejszego posiedzenia przewidujemy rozpatrzenie poprawek zgłoszonych w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o wykonywaniu niektórych czynności organu centralnego w sprawach rodzinnych z zakresu obrotu prawnego na podstawie prawa Unii Europejskiej i umów międzynarodowych – druki nr 1827 i 1927. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu co do zaproponowanego porządku dziennego dzisiejszego posiedzenia, to uznam że Komisja zaakceptowała porządek dzienny. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja zaaprobowała porządek dzienny posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#StanisławPiotrowicz">Bardzo serdecznie witam przybyłych na dzisiejsze posiedzenie gości – przedstawicieli Ministerstwa Sprawiedliwości. W szczególności witam pana ministra Michała Wójcika – sekretarza stanu. Witam pana Roberta Kowalczuka – głównego specjalistę, sędziego w Departamencie Legislacyjnym. Witam pana Leszka Kuziaka – głównego specjalistę, sędziego w Departamencie Współpracy Międzynarodowej i Praw Człowieka. Witam panie i panów posłów, panią mecenas z Biura Legislacyjnego i sekretarzy Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#StanisławPiotrowicz">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. W toku drugiego czytania w dniu 9 stycznia 2018 roku do rządowego projektu ustawy o wykonywaniu niektórych czynności organu centralnego w sprawach rodzinnych z zakresu obrotu prawnego na podstawie prawa Unii Europejskiej i umów międzynarodowych zgłoszono pięć poprawek.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#StanisławPiotrowicz">Poprawka pierwsza, zgłoszona przez Klub Parlamentarny Platformy Obywatelskiej zmierza do skreślenia w art. 4 ust. 2. Czy ktoś w tej sprawie chciał zabrać głos? Proszę bardzo, pan poseł Święcicki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#MarcinŚwięcicki">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, chodzi tu o to, aby pełnomocnikiem mogły być również inne osoby niż tu wymienione – adwokat, radca prawny, małżonek wnioskodawcy, zstępni, wstępni. Chodzi o to, aby pełnomocnikami mogły być również osoby pracujące w organizacjach pozarządowych, które zajmują się tym tematem i zostały wybrane, aby można było wskazać innego pełnomocnika. Zamiast rozszerzać tę listę, proponuję wykreślić to, kto może być pełnomocnikiem i niech wnioskodawcy sami go wyznaczą. To będzie mógł być adwokat, radca prawny, ktoś z rodziny, ale też inna bliska osoba, która mogłaby ich reprezentować, specjalista, który zajmował się ich sprawą, opiekował się nimi, z jakiejś organizacji pozarządowej czy ktoś inny, do kogo mają zaufanie. Nikt nie będzie wyznaczał na pełnomocnika osoby, do której nie ma zaufania. Proponuję, aby skreślić ust. 2.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#StanisławPiotrowicz">Dziękuję bardzo. Stanowisko ministerstwa?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#MichałWójcik">Nie możemy się zgodzić na tę poprawkę, panie przewodniczący. Cała reforma służy profesjonalizacji każdego etapu tego postępowania. Proszę zwrócić uwagę, że są tu wyspecjalizowani sędziowie, prokuratorzy, adwokaci, radcowie prawni. W tym przypadku nie wydaje się dobre przychylanie się do tej poprawki, bo to byłby wyłom w całym projekcie, który jest nastawiony na profesjonalizację działań. Profesjonalistą w tym przypadku jest radca prawny lub adwokat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#MarcinŚwięcicki">Panie przewodniczący, wymienione jest tu rodzeństwo, zstępni, wstępni. Oznacza to, że może to być osoba bliska, niekoniecznie ktoś z wykształceniem prawniczym. To ma być osoba bliska, do której ma się zaufanie. Taką bliską osobą może być ktoś zaprzyjaźniony z rodziną, opiekun sprawy, ktoś kto pomagał im z organizacji pozarządowej. Nie ma mowy, że wymogiem jest wykształcenie prawnicze, skoro dopuszcza się np. rodzeństwo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#StanisławPiotrowicz">Argumentacja zarówno z jednej, jak i drugiej strony jest znana. Rozstrzygniemy kwestię w drodze głosowania. Poddaję poprawkę pod głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#StanisławPiotrowicz">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawki pierwszej? (6) Kto jest przeciw? (8) Kto się wstrzymał od głosu? (1) Stwierdzam, że poprawka nie uzyskała wymaganej większości.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#StanisławPiotrowicz">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki drugiej. Proszę, pan poseł Święcicki – poprawka zgłoszona przez Klub Parlamentarny Platformy Obywatelskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#MarcinŚwięcicki">Proszę państwa, w poprawce drugiej chodzi o to, aby nie dawać ministrowi sprawiedliwości zupełnej dowolności w kierowaniu do sądu zapytań, co mogłoby oznaczać możliwość wywierania ekstra presji. W określonych przypadkach, gdy wniosek do ministra wpływa, mógłby on kierować wniosek do sądu z zapytaniem. Chodzi o ograniczenie zakresu interweniowania ministra w pracę sądów, w przekazywaniu wniosków. To jednocześnie łączy się z poprawką trzecią.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#StanisławPiotrowicz">Proszę bardzo, stanowisko pana ministra.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#MichałWójcik">Panie przewodniczący, szanowni państwo, tą poprawką zawężacie działanie organu centralnego. Ministerstwo Sprawiedliwości w tym przypadku jest organem centralnym, pełni jakąś szczególną rolę w systemie. Nie możemy uzależniać naszego działania od napływu wniosków od organów do Ministerstwa Sprawiedliwości. W tym przypadku mamy prawo i obowiązek badać, na jakim etapie jest postępowanie, co dzieje się w danej sytuacji. Nie możemy tego uzależniać od tego, że ktoś monituje polski organ centralny. Ma on szczególną rolę, trochę inną niż ministerstwo czy sąd. Nie możemy ograniczać tej roli.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#StanisławPiotrowicz">Dziękuję bardzo. Przystępujemy do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawki drugiej? (2) Kto jest przeciw? (9) Kto wstrzymał się od głosu (3)</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#StanisławPiotrowicz">Stwierdzam, że poprawka nie uzyskała wymaganej większości.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#StanisławPiotrowicz">Poprawka trzecia, zgłoszona przez Klub Parlamentarny Platformy Obywatelskiej. Jest w zasadzie legislacyjna – aby wyraz „wniosków” zastąpić wyrazem „wniosku”. Stanowisko ministerstwa?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#MichałWójcik">Gdyby przyjąć tę poprawkę, niespójny byłby cały ten projekt.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#StanisławPiotrowicz">Dziękuję bardzo. Przystępujemy do głosowania nad poprawką trzecią. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawki trzeciej? (3) Kto jest przeciw? (10) Kto wstrzymał się od głosu (1)</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#StanisławPiotrowicz">Stwierdzam, że poprawka trzecia nie uzyskała wymaganej większości.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#StanisławPiotrowicz">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki czwartej, zgłoszonej przez Klub Parlamentarny Platformy Obywatelskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#MarcinŚwięcicki">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, rzecznik praw dziecka wysunął wniosek, który poruszano też w trakcie dyskusji, że dwa miesiące to może być trochę za mało na przygotowanie skargi kasacyjnej. Zanim otrzymane zostanie uzasadnienie wyroku, zanim przygotuje się odpowiednie dokumenty, należy nieco wydłużyć ten czas z 2 do 3 miesięcy na przygotowanie skargi kasacyjnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#StanisławPiotrowicz">Proszę bardzo, pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#ElżbietaStępień">Dziękuję, panie przewodniczący. Chciałabym poprzeć głos pana posła. Chodzi o realny termin na złożenie skargi kasacyjnej. Zaproponowany w projekcie termin do złożenia skargi odbiega od ogólnych uregulowań w Kodeksie postępowania cywilnego, w którym mowa, że termin biegnie od doręczenia stronie postanowienia wraz z uzasadnieniem. Dlatego popieram tę poprawkę o wydłużenie terminu na wniesienie skargi kasacyjnej do trzech miesięcy, z ewentualnym pozostawieniem dwóch miesięcy, ale od doręczenia stronie postanowienia, z uzasadnieniem. Nie ma w tym złej woli ze strony rzecznika praw dziecka, który ją zasugerował. Nie chodzi o wydłużenie całego procesu, ale realną możliwość przygotowania skargi kasacyjnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#StanisławPiotrowicz">Pan minister, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#MichałWójcik">Odpowiem, może nie tak szczegółowo jak wczoraj, w czasie czytania, że są to postępowania, które powinny przebiegać bardzo sprawnie i szybko. Proszę pamiętać, że uzasadnienie jest przygotowywane bez złożenia wniosku, z urzędu. Zupełnie inna jest sytuacja. Nie możemy wydłużać postępowania o kolejne cztery tygodnie. Nie możemy na to się zgodzić. Rozmawialiśmy z rzecznikiem na ten temat i cieszy się on, że w ogóle jest skarga kasacyjna, bo całe lata o to zabiegał.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#StanisławPiotrowicz">Dziękuję bardzo. Stanowisko jest znane. Przystępujemy do głosowania nad poprawką czwartą. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawki czwartej? (3) Kto jest przeciw? (8) Kto wstrzymał się od głosu? (3)</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#StanisławPiotrowicz">Stwierdzam, że poprawka nie uzyskała wymaganej większości.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#StanisławPiotrowicz">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki piątej, zgłoszonej przez Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#StanisławPiotrowicz">Przystępujemy do głosowania nad poprawką piątą. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawki piątej? (12) Kto jest przeciw? (0) Kto wstrzymał się od głosu? (5)</u>
          <u xml:id="u-18.4" who="#StanisławPiotrowicz">Stwierdzam, że poprawka została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-18.5" who="#StanisławPiotrowicz">Pozostaje kwestia sprawozdawcy. Dotychczas był nim pan poseł Waldemar Buda. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja zaakceptowała pana posła Waldemara Budę jako sprawozdawcę Komisji. Sprzeciwu nie słyszę. Pan poseł Waldemar Buda wyraża zgodę. Stwierdzam, że będzie sprawozdawcą na forum plenarnym.</u>
          <u xml:id="u-18.6" who="#StanisławPiotrowicz">Wobec wyczerpania porządku dziennego dzisiejszego posiedzenia, zamykam posiedzenie Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka. Serdecznie dziękuję wszystkim za udział.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>