text_structure.xml
23.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#JarosławSachajko">Szanowni państwo… proszę o ciszę.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#JarosławSachajko">Otwieram posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#JarosławSachajko">Witam państwa posłów oraz przybyłych gości.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#JarosławSachajko">Stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#JarosławSachajko">Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia obejmuje rozpatrzenie informacji Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi o udziale w pracach Rady Ministrów Unii Europejskiej ds. Rolnictwa i Rybołówstwa w listopadzie 2018 roku.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#JarosławSachajko">Bardzo proszę pana ministra o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#RafałRomanowski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, posiedzenie Rady Ministrów Unii Europejskiej ds. Rolnictwa i Rybołówstwa odbyło się 19 listopada, polskiej delegacji, oczywiście, przewodniczył pan minister Jan Krzysztof Ardanowski.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#RafałRomanowski">Poruszono następujące sprawy: sytuacja na rynkach rolnych (informacje przekazane przez Komisję Europejską) i obecne problemy w dziedzinie ochrony roślin (wymiana poglądów). Kolejny punkt agendy to pakiet reform Wspólnej Polityki Rolnej po 2020 r., czyli rozporządzenie o finansowaniu WPR, zarządzaniu nią i jej monitorowaniu oraz rozporządzenie o wspólnej organizacji rynków produktów rolnych a, ponadto, grupa zadaniowa na rzecz obszarów wiejskich w Afryce (wymiana poglądów). Agenda spotkania obejmowała też sprawy różne, wynikające z międzynarodowej konferencji „Narzędzia szacowania ryzyka i zarządzania nim w sektorze rolno-spożywczym” (informacje zostały przekazane przez delegację Słowacji).</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#RafałRomanowski">Jednym z głównych tematów posiedzenia Rady była sytuacja na rynkach rolnych. W ramach omawianego punktu Komisja Europejska zaprezentowała informację na temat aktualnej sytuacji na rynkach rolnych. Omawiając sytuację na rynkach Polska podkreśliła, że obecny rok był bardzo trudny dla polskich rolników z powodu wystąpienia suszy, która dotknęła nie tylko uprawy rolne, ale także gospodarstwa zajmujące się produkcją zwierzęcą. Około 20% gospodarstw rolnych, w których wystąpiła susza, korzysta z pomocy w formie de minimis. Wypłacanie pomocy suszowej na tak dużą skalę wyczerpało w dniu 7 listopada 2018 r. limit krajowy, blokując do końca roku pomoc dla producentów rolnych, przyznawaną z różnych tytułów w formie pomocy de minimis.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#RafałRomanowski">Minister Ardanowski zaapelował do komisarza Hogana o pilne zwiększenie limitów krajowych na pomoc de minimis do wysokości 2% produkcji rolnej, aby można było realizować wsparcie dla rolników w niezbędnym zakresie. Polska wnioskowała o możliwość retroaktywnego stosowania pomocy, bez dodatkowych warunków związanych z przypisywaniem pomocy do poszczególnych sektorów produkcji rolnej. Sytuacja na rynkach rolnych jest zmienna, więc wymaga ciągłego i szczegółowego monitorowania.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#RafałRomanowski">W opinii Polski, niezbędna jest ochrona unijnego rynku przed nadmiernym importem zbóż, w szczególności kukurydzy oraz gryki zza wschodniej granicy, w tym z Rosji i Ukrainy. Import zbóż ma niekorzystny wpływ na prowadzenie działalności rolniczej, w szczególności w regionach przygranicznych.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#RafałRomanowski">Ponadto na rynku wieprzowiny od września br. utrzymuje się spadek cen skupu świń, w październiku cena była o ponad 9% niższa niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. W sytuacji rosnących cen pasz oznacza to pogorszenie opłacalności produkcji świń. Rynek znajduje się pod presją afrykańskiego pomoru świń a więc ważne jest to, aby państwa członkowskie podejmowały wspólne wysiłki na rzecz zwalczania choroby, a także na rzecz obrony unijnych zasad regionalizacji.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#RafałRomanowski">Dodatkowo Polska podkreśliła, że obecna sytuacja na rynku owoców i warzyw, a w szczególności – na rynku jabłek, jest bardzo trudna i wymaga podjęcia szybkich działań ze strony Komisji. Aktualnie ceny jabłek kierowanych do przetworzenia są o 88% niższe a jabłek deserowych są o 62% niższe w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego. Sprzyjająca pogoda spowodowała rekordowe zbiory tych owoców, które mogły być o 37% wyższe w stosunku do roku poprzedniego.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#RafałRomanowski">W odpowiedzi na wniosek Polski i Łotwy, dotyczący podwyższenia limitu pomocy de minimis, komisarz Hogan poinformował, że Komisja Europejska finalizuje prace nad propozycją z zakresu omawianej pomocy. Propozycja będzie niedługo przedłożona Radzie KE. Będzie także kontynuowana rozmowa z USA, dotycząca dostępu jabłek i gruszek z Unii do rynku amerykańskiego.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#RafałRomanowski">W trakcie dyskusji Komisja poinformowała Radę o bieżącej sytuacji na głównych rynkach rolnych, zwłaszcza w sektorze przetworów mlecznych, cukru i wieprzowiny. W opinii Komisji Europejskiej sytuacja na rynkach jest stabilna, choć w niektórych sektorach, w tym – właśnie w sektorze wieprzowiny, wołowiny i cukru, są widoczne pewne wyzwania. Komisarz Hogan poinformował, że w odpowiedzi na obawy wielu państw członkowskich, dotyczące rozwoju sytuacji na rynku cukru, zadecydował o powołaniu grupy wysokiego szczebla, która już w styczniu 2019 r. zajmie się dyskusją na temat przyszłości rynku i działań, które można byłoby wdrożyć, aby poprawić obecną sytuację. Komisja Europejska poinformowała również, iż kontynuuje monitoring sytuacji na wszystkich rynkach.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#RafałRomanowski">Większość państw członkowskich (z kilkunastu zabierających głos) w swoich wypowiedziach podkreśliła, że szczególnie niepokojąca jest sytuacja na rynku cukru, którego cena osiągnęła rekordowo niski poziom oraz na rynku wieprzowiny, który jest pod presją afrykańskiego pomoru świń a także są niskie ceny zakupu świń oraz wysokie koszty produkcji. Kilka delegacji wskazało na problem związany z efektami suszy, szczególnie odnosząc się do wpływu suszy na wzrost kosztów produkcji zwierzęcej w związku z mniejszą dostępnością pasz. Niektóre delegacje zwróciły uwagę na trudną sytuację na rynku owoców, zwłaszcza jabłek i gruszek, w związku z ich dużą podażą i znaczącym spadkiem cen.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#RafałRomanowski">Kolejny punkt dotyczył wymiany poglądów na temat obecnych problemów w dziedzinie ochrony roślin. Prezydencja austriacka zaproponowała, aby dyskusja ministrów skupiła się na zagadnieniach dotyczących zarówno unijnego reżimu fitosanitarnego, jak i systemu dopuszczania do obrotu środków ochrony roślin oraz zatwierdzania substancji czynnych. Polska, przede wszystkim, zwróciła uwagę, że w przeszłości były przykłady substancji czynnych, promowanych jako środki o bardzo szerokim zastosowaniu i dużej skuteczności, które jednak z czasem, jak się okazywało, wywoływały bardzo niebezpieczne, niepożądane efekty. Polska delegacja jako przykład takich środków wymieniła DDT oraz zaznaczyła, że istnieje podobne prawdopodobieństwo w odniesieniu do glifosatu a więc jest konieczne posiadanie jak najszerszego zakresu wiedzy na temat stosowanych substancji.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#RafałRomanowski">Ponadto, w opinii Polski, należy rozważyć zmiany dotyczące zatwierdzenia substancji czynnych. Ocenie nie powinny podlegać wyłącznie kwestie związane z bezpieczeństwem ich stosowania, ale również wpływ ewentualnego wycofania danej substancji na możliwość zapewnienia skutecznej ochrony upraw. Dopiero wyniki wzajemnie uzupełniających się analiz powinny być przesłanką do podjęcia decyzji o przedłużeniu lub cofnięciu zatwierdzenia danej substancji czynnej.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#RafałRomanowski">Komisja Europejska poinformowała, że rozporządzenie w sprawie środków ochronnych przeciwko agrofagom roślin, wraz z rozporządzeniem w sprawie urzędowych kontroli, zmodernizuje ramy działania w Unii. Rozporządzenie wprowadza lepsze zasady, dotyczące głównie prewencji i ochrony przed agrofagami. Należy zwiększyć poziom oceny fitosanitarnej. Nowe ramy prawne kontroli powinny umożliwić wykonywanie większej liczby zharmonizowanych kontroli, co pomoże uniknąć wprowadzenia nowych agrofagów wraz z nowym materiałem. W dyskusji na temat problemów w dziedzinie ochrony roślin wzięło udział 26 państw członkowskich. Podkreślono konieczność podejmowania działań w celu ograniczenia introdukcji nowych, egzotycznych gatunków agrofagów w kontekście rolnictwa i leśnictwa.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#RafałRomanowski">Uznano, że ważne jest uwzględnianie zmian klimatu i zmian zachodzących w środowisku. Stwierdzono, że istotny jest fakt, iż dla szkodników roślin w dobie intensywnej, globalnej wymiany handlowej nie istnieją granice. Konieczne jest opracowanie i wdrażanie działań prewencyjnych, aby pojawienie się chorób roślin, szczególnie wywołanych przez nowe gatunki, w jak najwyższym stopniu oddzielać od pierwotnego źródła.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#RafałRomanowski">W odniesieniu do uregulowań w zakresie ochrony roślin istotne jest wzmocnienie wymiany informacji pomiędzy wszystkimi zainteresowanymi stronami oraz udoskonalenie formy informowania opinii publicznej o zagrożeniach, płynących z pojawienia się szkodników. W tym celu należy podkreślić wagę, organizowanego po raz pierwszy, Międzynarodowego Roku Zdrowia Roślin, który będzie świętowany w 2020 r.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#RafałRomanowski">W trzecim punkcie, dotyczącym pakietu reform Wspólnej Polityki Rolnej po 2020 r., prezydencja austriacka zaproponowała skupienie dyskusji ministrów na kwestiach rozwiązań zawartych w projekcie rozporządzenia horyzontalnego i w projekcie dotyczącym wspólnej organizacji rynku. W trakcie dyskusji nad pakietem reform po 2020 r. Polska poinformowała, że popiera nowy model, ale ma pewne uwagi. Polska popiera plany strategiczne, ale w opinii Polski terminy i rozliczenia roczne są nierealne – powinniśmy pamiętać, że politykę należy potem skutecznie realizować. Polska podkreśliła, że zorientowanie na wyniki jest dobrym kierunkiem, ale ocena realizacji w połowie i na koniec okresu programowania będzie wystarczająca.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#RafałRomanowski">W zakresie wsparcia rynków rolnych po 2020 r., Polska podkreśliła potrzebę utrzymywania instrumentów siatki bezpieczeństwa w przyszłej Wspólnej Polityce Rolnej. Problemy występujące w poszczególnych krajach są różne i specyficzne, a kryzysy jednak są i będą występować; a zatem – narzędzia muszą być jasne i muszą być łatwo uruchamiane, co – z kolei – powinno wynikać z przepisów, a nie z interpretacji odnośnie do tego, co jest kryzysem, a co nim nie jest.</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#RafałRomanowski">Odnosząc się do rezerwy rolnej na wypadek kryzysów, Polska podkreśliła, że w sytuacji polskich rozdrobnionych gospodarstw rolnych, otrzymujących dopłaty bezpośrednie na niesatysfakcjonującym poziomie, trudno godzić się na stosowanie dyscypliny finansowej w stosunku do gospodarstw otrzymujących poniżej 2 tys. euro rocznie oraz zabierać im i tak niewielkie pieniądze.</u>
<u xml:id="u-2.18" who="#RafałRomanowski">Polska podkreśliła, że konieczne są też działania wzmacniające siłę przetargową rolników, ale także są potrzebne posunięcia, przeciwdziałające nieuczciwym praktykom w łańcuchu żywnościowym. Należy zwiększyć zachęty do tworzenia grup i organizacji producentów oraz spółdzielni.</u>
<u xml:id="u-2.19" who="#RafałRomanowski">Państwa członkowskie, w zakresie pytania dotyczącego środków wspierania rynku, podkreślały istotność utrzymywania obecnych instrumentów wspólnej organizacji rynków, w tym siatki bezpieczeństwa. Zwracały jednak uwagę na konieczność elastycznego i odpowiednio szybkiego wdrażania instrumentów rynkowych przez Komisję Europejską. Wskazano na wiele wyzwań, przed którymi stają rynki rolne (do wyzwań należą także choroby zwierzęce, zmiany klimatu, globalizacja). W tym kontekście wskazano na rolę nowej rezerwy rolnej, która powinna być efektywna i wykorzystywana w razie potrzeby.</u>
<u xml:id="u-2.20" who="#RafałRomanowski">Kilka państw członkowskich zwróciło uwagę, że jest konieczne ustalenie definicji kryzysu, aby było jasne, w jakiej sytuacji KE podejmie działanie. Odniesiono się do roli organizowania się przez producentów oraz poprawy pozycji producenta w łańcuchu dostaw. Część państw członkowskich zwróciła uwagę na istotną rolę w zachowaniu orientacji rynkowej WPR. Komisja podkreśliła, że system instrumentów rynkowych sprawdził się w dotychczasowych kryzysach – podała m.in. przykład rynku wieprzowiny oraz mleka, a także działań w związku z embargiem rosyjskim. Komisja Europejska jest otwarta na dyskusję na temat dostosowania instrumentów.</u>
<u xml:id="u-2.21" who="#RafałRomanowski">W zakresie rozporządzenia horyzontalnego delegacje dobrze oceniły przygotowany przez prezydencję austriacką raport z postępu prac. Główne problemy związane z propozycją KE, na które zwracały uwagę delegacje to konstrukcja rezerwy rolnej, dyscyplina finansowa oraz sprawozdawczość. W zakresie rezerwy rolnej najwięcej wątpliwości państw członkowskich (Słowacja, Węgry, Czechy, Hiszpania) budzi propozycja jej utworzenia w 2021 r. ze środków pochodzących z rezerwy 2020 r. Jeśli chodzi o dyscyplinę finansową to, kilka delegacji zaapelowało o wyłączenie z niej najmniejszych gospodarstw, to jest wyłączenie z dyscypliny kwot poniżej 2 tys. euro. Zaapelowała o to m.in. Litwa, Polska, Luksemburg czy też Łotwa. Podsumowując powyższą dyskusję Komisja Europejska podkreśliła, że sprawozdawczość w cyklu rocznym to jeden z ważniejszych elementów reformy dla KE.</u>
<u xml:id="u-2.22" who="#RafałRomanowski">Ponadto delegacja Słowacji zaprezentowała w ramach omawianego punktu wyniki międzynarodowej konferencji, dotyczącej narzędzi szacowania ryzyka i zarządzania nimi w sektorze rolno-spożywczym. Delegacja Słowacji poinformowała o wynikach konferencji, zorganizowanej w Bratysławie w ramach przewodnictwa słowackiego w Grupie Wyszehradzkiej (konferencja była poświęcona finansowym instrumentom zarządzania ryzykiem). Uczestnicy zgodzili się, że ważna jest zasada, aby państwa członkowskie miały swobodę wyboru instrumentów. Uznano też, że jednocześnie należy szukać wspólnych narzędzi i zasobów na poziomie Unii Europejskiej, aby była możliwa pomoc w radzeniu sobie z niedoskonałościami rynku.</u>
<u xml:id="u-2.23" who="#RafałRomanowski">W punkcie dotyczącym prac grupy zadaniowej na rzecz obszarów wiejskich w Afryce Komisja poinformowała, że grupę utworzono w kwietniu 2018 r. Grupa ma na celu wypracowanie zaleceń, dotyczących sposobów wzmocnienia obszarów wiejskich w Afryce i zwiększenia roli Unii w tworzeniu miejsc pracy i rozwoju gospodarczym. Zespół wkrótce zakończy prace nad raportem, w którym znajdą się konkluzje i rekomendacje dla UE i całej KE na temat najlepszych form wsparcia sektora rolnego w Afryce. Chodzi o to, aby sektor rolno-spożywczy był w stanie tworzyć miejsca pracy dla rosnącej liczby młodych ludzi na kontynencie afrykańskim.</u>
<u xml:id="u-2.24" who="#RafałRomanowski">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję bardzo za wyczerpujące temat wystąpienie.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#JarosławSachajko">Prosiłbym przedstawiciela Krajowej Rady Izb Rolniczych o ustosunkowanie się do informacji, które usłyszeliśmy – bardzo proszę mówić do mikrofonu.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#GrzegorzAnczewski">Jestem bardzo wdzięczny za to, że mogłem wysłuchać wystąpienia pana ministra.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#GrzegorzAnczewski">Oczywiście, przekażę i rozpowszechnię wśród izb rolniczych te informacje, bardzo istotne również dla nas.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#GrzegorzAnczewski">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#JarosławSachajko">Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos? Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#ZbigniewDolata">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#ZbigniewDolata">Myślę, że pan minister powiedział to wszystko, co było najistotniejsze. Brak chętnych do zabrania głosu świadczy o tym, że przedstawiona informacja była pełna.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#ZbigniewDolata">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#JarosławSachajko">Oczywiście, też jestem zadowolony z obszerności przedstawionej informacji. Chciałem tylko dopytać się szczegółowo o wzmocnienie pozycji rolnika w łańcuchu dostaw, bo o tym mówimy od wielu lat. Komisja Europejska też o tym mówi, ale – niestety – często tylko na mówieniu się kończy. Co możemy zrobić w tym zakresie? Czy jako Komisja możemy pomóc polskiemu rządowi, aby w jakiś sposób przyspieszyć prace nad wzmocnieniem roli rolnika?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#RafałRomanowski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, jest to jeden z postulatów, który jest praktycznie poruszany od końca 2015 r. przez kolejne lata (mówiono o tym w 2016 r., w 2017 r. i w 2018 r.)</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#RafałRomanowski">Jeżeli chodzi o prawodawstwo krajowe to, w tym zakresie, zostało naprawdę w ostatnim okresie bardzo wiele zrobione, jest to choćby m.in. ustawa o przewadze kontraktowej, jak również o zwalczaniu nieuczciwych praktyk. Istotne są także wszystkie zmiany ustaw, które Komisja procedowała w 2018 r. w sprawie stabilizacji standardów, dotyczących działalności choćby UOKiK, inspekcji handlowej czy inspekcji podlegających ministrowi właściwemu do spraw rolnictwa. Za ten zakres odpowiada w Komisji Europejskiej nie komisarz Hogan, ale pani komisarz Bieńkowska. Strona rządowa parokrotnie wnosiła postulaty o jak najpilniejsze procedowanie i przedstawienie oferty legislacyjnej ze strony Parlamentu Europejskiego, jak też samej pani komisarz Bieńkowskiej. Nie spotkało się to z jakimś szerszym entuzjazmem ani nie zostały przedłożone jakieś konkretne akty ze strony pani komisarz czy też ze strony Parlamentu Europejskiego i w związku z tym podejmujemy swoje czynności w zakresie prawodawstwa krajowego.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#RafałRomanowski">W marcu 2016 r. pan komisarz Hogan spotkał się z nami. Podjęliśmy w tym zakresie poważną dyskusję. Po raz kolejny zapewniał nas o pełnym zaangażowaniu w tę kwestię, aczkolwiek po raz kolejny odnosił się, po prostu, do pewnych procedur, które go obowiązują, jak również do przywiązania do tego tematu pani komisarz Bieńkowskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#JarosławSachajko">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#JarosławSachajko">Oczywiście, w związku z tym, co robimy na rynku krajowym, to na razie jesteśmy do przodu w stosunku do tego, co robi Komisja Europejska, bardzo do przodu. Jednakże regulacje na poziomie europejskim wzmocniłyby nasze regulacje i mogłyby je nawet rozszerzyć.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#JarosławSachajko">Stąd moje pytanie: czy jako Komisja, czy polski parlament, moglibyśmy jeszcze jakoś państwa wspomóc?</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#JarosławSachajko">Drugim tematem, o którym przed chwilą rozmawialiśmy na poprzednim posiedzeniu Komisji, była dostępność środków ochrony roślin i substancji aktywnych. Słyszeliśmy wypowiedzi o tym, że firmy chemiczne mają tego rodzaju swoje pomysły marketingowe, iż w jednych krajach konkretne substancje czy preparaty są dostępne a w innych – nie. A teraz Polski Związek Ogrodniczy, ale i wielu rolników, apeluje o to, żeby jednak próbować zawalczyć z korporacjami, które mają swoją ponadnarodową politykę a jednocześnie politykę, która w jednych krajach wspomaga rolnictwo a w innych krajach tego nie robi – chodzi o dostęp w poszczególnych krajach do substancji aktywnych i rejestracji substancji aktywnych oraz preparatów.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#JarosławSachajko">Powtórzę to, co powiedziałem na poprzednim posiedzeniu Komisji: mamy wspólny rynek rolny, wspólne standardy, a pewne substancje i preparaty są dostępne na jednych rynkach a na innych – nie są dostępne. Dzieje się tak chociażby dlatego, że dana firma ma jakąś swoją politykę marketingową, która może być (a nawet bardzo często jest) niezgodna z racją stanu polskich rolników. Czy można byłoby coś zrobić w tym zakresie i czy coś powinniśmy zrobić?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#RafałRomanowski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, tak jak wcześniej informowałem w swoim wystąpieniu, to prezydencja austriacka właśnie proponowała, aby dyskusja ministrów skupiała się na zagadnieniach dotyczących zarówno unijnego reżimu fitosanitarnego, jak również na kwestiach systemu dopuszczania do obrotu środków ochrony roślin i zatwierdzania substancji czynnych oraz środków ochrony roślin.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#RafałRomanowski">Strona polska, jako jeden z niewielu krajów, cały czas postuluje zharmonizowaną kontrolę dla poszczególnych substancji aktywnych. Oczywiście, oczekujemy również wsparcia z samej Komisji Europejskiej, jak również Rady Ministrów UE ds. Rolnictwa i Rybołówstwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#JarosławSachajko">Czy ktoś chciałby zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#JarosławSachajko">Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#JarosławSachajko">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny. Protokół z dzisiejszego posiedzenia będzie wyłożony do przejrzenia w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#JarosławSachajko">Zamykam posiedzenie Komisji, dziękuję.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>