text_structure.xml 75.2 KB
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#JarosławSachajko">Dzień dobry państwu. Proszę o ciszę. Otwieram posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Witam państwa posłów oraz przybyłych gości. Na podstawie listy stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#JarosławSachajko">Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia został państwu dostarczony i obejmuje następujące punkty. Punkt pierwszy – pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników oraz niektórych innych ustaw, druk nr 121. Punkt drugi – sprawy bieżące. Nie słyszę uwag do porządku obrad. Stwierdzam zatem, że porządek dzienny został przyjęty. Zanim przystąpimy do jego realizacji, chciałbym państwa poinformować, że zgodnie z art. 37 ust. 4 regulaminu Sejmu Komisja musi przyjąć w drodze głosowania decyzję o przeprowadzeniu pierwszego czytania projektu ustawy w terminie krótszym niż 7 dni. Pierwsze czytanie może się odbyć nie wcześniej niż siódmego dnia od doręczenia posłom druku projektu, chyba że Sejm lub Komisja postanowi inaczej. W związku z tym odbędzie się głosowanie. Kto z państwa jest za przyjęciem wniosku o przeprowadzenie na dzisiejszym posiedzeniu pierwszego czytania projektu ustawy z druku nr 121? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#AgnieszkaJasińska">Za głosowało 13 posłów, 1 był przeciw i 2 wstrzymało się od głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#JarosławSachajko">Stwierdzam, że Komisja przyjęła wniosek. Za wnioskiem było 13 głosów, 1 poseł był przeciw i 2 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#JarosławSachajko">Czy na sali znajdują się osoby wykonujące zawodową działalność lobbingową? Jeżeli tak, to proszę o przedstawienie się i poinformowanie, jaką instytucję reprezentują.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#JarosławSachajko">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. Marszałek Sejmu skierował w dniu 15 grudnia br. poselski projekt ustawy z druku nr 121 do Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi do pierwszego czytania. O uzasadnienie projektu proszę pana posła Roberta Telusa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#RobertTelus">Dziękuję. Panie przewodniczący, szanowna Komisjo. Dziękuję za wprowadzenie pod obrady tego projektu ustawy. Ten projekt ustawy jest nam bardzo potrzebny; jest potrzebny w ministerstwie, dlatego że chcemy dokonać dobrej zmiany – zmiany, która będzie służyła rolnikom. Chcemy dokonać zmiany, która będzie służyła nam, Polakom, abyśmy mieli sprawne inspekcje, sprawne agencje, które będą dobrze służyły Polsce. Aby tego dokonać, potrzebujemy zmian kadrowych. Potrzebujemy ludzi, którzy przygotują nam odpowiednie audyty w agencjach, żebyśmy mogli dokonać tych zmian, o których mówił minister na ostatnim posiedzeniu.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#RobertTelus">Jak państwo wiecie, w naszych planach jest łączenie inspekcji oraz łączenie agencji. Jednak żeby dokonać tak drastycznych zmian, jak łączenie inspekcji i agencji, potrzebne są nam dobre audyty oraz osoby, które będą chciały razem z ministerstwem, razem z panią premier wprowadzać te dobre zmiany. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję bardzo. Przystępujemy do debaty w sprawie ogólnych zasad projektu, do zadawania pytań i do dyskusji. Kto z państwa posłów chciałby zabrać głos? Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#JanKrzysztofArdanowski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Przedstawiciel wnioskodawców słusznie uzasadnił potrzebę wprowadzania zmian kadrowych pewnym przyspieszeniem w instytucjach, co do których mamy – zgodnie z naszym programem – określone plany.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#JanKrzysztofArdanowski">Zapowiedzieliśmy zbudowanie Agencji Rozwoju Obszarów Wiejskich, jako instytucji kumulującej w jednym ręku to wszystko, co państwo może zaoferować obszarom wiejskim. Zapowiedzieliśmy również – co powtórzył niedawno minister Jurgiel, a jutro również będzie o tym wspominał na debacie plenarnej – utworzenie instytucji odpowiedzialnej za bezpieczeństwo żywności w aspekcie dotyczącym zdrowia publicznego. Chcemy, by te zmiany były przeprowadzone stosunkowo szybko.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#JanKrzysztofArdanowski">Nie zakładam złej woli ze strony dotychczasowych kierownictw; byłbym ostrożny w formułowaniu tego typu opinii. Jednak patrząc na pewną pragmatykę sprawowania urzędów i funkcjonowania instytucji, które do tej pory zajmują się bezpieczeństwem żywności – mówię o agencjach – widać raczej działalność, która ma na celu wzmocnienie pozycji danej instytucji w sposób niekoniecznie racjonalny i ekonomicznie, efektywnie uzasadniony. Jest to m.in. zwiększanie uprawnień Agencji Rynku Rolnego w kolejnych ustawach, które były przyjmowane w poprzedniej kadencji, chociaż z pewnej logiki wynika, że ta agencja powinna raczej zmniejszać swoje oddziaływanie, niż rozszerzać swoje działania.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#JanKrzysztofArdanowski">Projekt ustawy, który był zgłoszony, dotyczył również łączenia inspekcji; analizowaliśmy go podczas poprzedniej kadencji. Projekt prowadził do dominacji jednej z inspekcji – mówię tu o Inspekcji Weterynaryjnej – w stosunku do wszystkich pozostałych. Jeżeli tego mechanizmu w jakiś sposób nie opanujemy, to będzie bardzo trudno połączyć instytucje, a wydaje się, że tego typu potrzeba jest oczywista; kiedy będziemy to procedować, to wtedy również będziemy na ten temat dyskutować. Dlatego jest potrzebne również pewne przyjazne podejście kierownictw tych instytucji.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#JanKrzysztofArdanowski">Drugi wniosek, który wynika z pewnej pragmatyki funkcjonowania ministerstwa rolnictwa i innych resortów, to są spory kompetencyjne, często na styku resortów, a także upartyjnienie, upolitycznienie kierownictw tych instytucji, uzależnienie ich od polityki ministra rolnictwa. Dlatego zawarte w tym projekcie rozwiązanie – choć może jest to rozwiązanie radykalne – wydaje się być rozwiązaniem historycznym. Przesuwa się odpowiedzialność za powoływanie prezesów agencji i głównych inspektorów w gestię premiera, ponieważ to premier w imieniu rządu odpowiada za całość funkcjonowania administracji, również administracji rolnej; nie odpowiadają za to poszczególni ministrowie, którzy mają swoje partykularne interesy. Jest to rozwiązanie, które ma służyć nie tylko aktualnemu układowi władzy w Polsce, ale ma być rozwiązaniem, tak sądzę, również przydatnym w kolejnych koalicjach, ponieważ de facto to premier ponosi odpowiedzialność za kształtowanie polityki rządu, a nie minister.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#JanKrzysztofArdanowski">Chcę podać kilka przykładów, które będą przemawiały za tezą, którą wygłosiłem. Proszę państwa, w zeszłym roku mieliśmy raport, przygotowany przez kancelarię premiera, pokazujący sytuację w Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa; ten raport jest dostępny na stronach internetowych kancelarii premiera i można się z nim zapoznać. Raport pokazał nepotyzm, jaki panuje w agencji, zatrudnianie tylko i wyłącznie po uważaniu politycznym. Czy zostały wtedy wyciągnięte jakiekolwiek konsekwencje w stosunku do prezesa ARiMR? Nie. Jeżeli byłaby podległość pod premiera, to takie konsekwencje byłyby natychmiastowe. To samo można powiedzieć o działaniach prezesa Agencji Rynku Rolnego w zakresie nadzoru nad Elewarrem, o słynnych taśmach Serafina oraz o zachowaniach, które dotyczyły finansowania polityków – niekoniecznie przydatnych w zarządzaniu daną agencją. Czym uzasadnić to, że wtedy nie zostały wyciągnięte konsekwencje?</u>
          <u xml:id="u-6.6" who="#JanKrzysztofArdanowski">Tuż przed odwołaniem prezes Agencji Nieruchomości Rolnych jeździł po Polsce i podpisywał umowy na sprzedaż ziemi, których nie chcieli podpisywać dyrektorzy oddziałów terenowych agencji; wtedy również nie wyciągnięto żadnych konsekwencji. Dlatego jestem przekonany i na tym zakończę uzasadnianie, że podległość pod premiera rządu Rzeczypospolitej jest jak najbardziej zasadna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję bardzo. Pan przewodniczący Maliszewski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#MirosławMaliszewski">Panie przewodniczący, panie ministrze, szanowni państwo. Oczywiście wiemy, do czego służy ten projekt; służy do dokonania zmian na funkcjach kierowniczych poszczególnych instytucji, do tej pory podległych resortowi rolnictwa czy będących w gestii ministra rolnictwa. Powiem państwu, że z praktycznego punku widzenia to nie wywołuje jakichś kontrowersji, bo wiemy, iż każdy decydent, każda władza chce mieć ludzi do realizacji swoich celów; takich ludzi, na których będzie miała prawo polegać i mieć do nich zaufanie. Pod tym względem oczywiście ten projekt nie zasługuje na odrzucenie albo na to, by się o nim negatywnie wypowiadać. Natomiast inne kwestie budzą wątpliwości oraz kontrowersje.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#MirosławMaliszewski">Po pierwsze rodzi się pytanie, dlaczego projekt składają posłowie, a nie rząd? Tak naprawdę projekt ma służyć temu, żeby rząd był sprawniejszy i lepiej realizował swoje założenia. Ten projekt powinien być skierowany pod obrady Sejmu albo na wniosek ministra – w tym przypadku ministra rolnictwa – albo na wniosek Prezesa Rady Ministrów. Powinien być uzgodniony i zostać skierowany z odpowiednią opinią do Sejmu. A w obecnej sytuacji odnoszę takie wrażenie, że to grupa posłów... Zresztą nie jest to pierwszy projekt, a chyba drugi, będący w naszej Komisji, który przygotowuje grupa posłów, a nie przygotowuje go Rada Ministrów. A to raczej nie posłowie są od tego, aby powoływać osoby na poszczególne funkcje, tylko właśnie ten organ, o którym powiedziałem. To budzi pewne wątpliwości.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#MirosławMaliszewski">Przed chwilą usłyszeliśmy uzasadnienie tej zmiany, która ma polegać na tym, aby to premier powoływał szefów agencji. Można się zgodzić z zasadnością tej zmiany. Premier odpowiada za całość polityki, a niektóre instytucje, agencje realizują nie tylko zadania ministra rolnictwa; ich zadania dotyczą nie tylko rozwoju obszarów wiejskich, ale np. bezpieczeństwa żywności, spraw eksportu, importu.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#MirosławMaliszewski">Natomiast w tym projekcie są też inne zmiany. Te zmiany polegają na określeniu kwalifikacji, jakie muszą posiadać osoby, które będą pretendowały do określonych stanowisk albo będą powoływane na te stanowiska. Prawie w każdym punkcie, dotyczącym każdej inspekcji i każdej agencji, dzięki temu projektowi pozbyto się tych wymogów kwalifikacyjnych. Nie wspomnę już o tym, jak kuriozalna jest taka sytuacja – oto nawet nie stawia się wymogu, żeby kandydat czy powoływany pracownik miał polskie obywatelstwo. Taka jest sytuacja, bo ten wymóg wyrzuca się w projekcie – chyba że pan poseł Telus wniesie odpowiednie poprawki. Od tego de facto uzależniamy nasze stanowisko i podejście do tej ustawy. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję bardzo. Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#StanisławŻmijan">Bardzo dziękuję. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Zadam dwa kluczowe pytania; pierwsze już wyartykułował bardzo wyraźnie pan przewodniczący Maliszewski. Otóż propozycje, zawarte w tym projekcie ustawy, dotyczą powoływania szefów kluczowych instytucji w państwie. Stąd bardzo jednoznaczne pytanie – dlaczego ten projekt wnosi grupa posłów? Dlaczego właśnie posłowie wyręczają ministra, rząd, meblując gabinet i oczywiście szefów naczelnych instytucji w państwie?</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#StanisławŻmijan">A także jest druga kwestia. W tym projekcie w ogóle nie ma odniesienia do trybu i kryteriów powoływania kierowników, szefów tych instytucji. Stąd bardzo jednoznaczne, zasadnicze, pytanie – czy kryterium konkursu jest mniej transparentne od każdego innego? Propozycja zawarta w tym projekcie mówi jednoznacznie, że chcemy bardzo szybko zamienić nie swoich na swoich. Nieważne, czy kompetentnych, nieważne są kryteria; ważne, żeby byli to nasi ludzie. Proszę o odpowiedź na te dwa kluczowe pytania. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję bardzo. Pan poseł Sawicki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#MarekSawicki">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Chcę podziękować panu przewodniczącemu Ardanowskiemu za szczerość, bo powiedział, że przygotowane zmiany mają służyć nie tylko aktualnie rządzącej większości. A więc de facto chodzi o zmianę na wszystkich funkcjach kierowniczych. Macie do tego pełne prawo.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#MarekSawicki">Przypominam także, że do tej pory wyłaniani w drodze konkursu kandydaci na prezesów tych jednostek byli także powoływani na wniosek ministra przez premiera; nie byli powoływani przez ministra, a więc nie jest to tak, jak pan poseł przedstawiał w uzasadnieniu.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#MarekSawicki">Chcę także zwrócić uwagę na pewną sprawę. Otóż jeśli chodzi o kwestie, dotyczące Agencji Rynku Rolnego, to warto, żebyście się zapoznali z orzeczeniami sądów i prokuratury, które zaistniały po kontroli NIK w tzw. sprawie Elewarru. Chodzi o to, żeby jednak odnosić się do sytuacji prawnej, a nie do wcześniejszych, politycznych ocen tych historii.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#MarekSawicki">Też mam taką prośbę, że jeżeli już podnosicie kwestie związane z prezesem Agencji Nieruchomości Rolnych, który rzekomo jeździł i podpisywał w pośpiechu akty notarialne, to operujcie konkretnymi przykładami, bo w ten sposób można każdego pomówić i oskarżyć. Natomiast dobrze by było, żebyście podali konkretne przykłady – gdzie to się stało, w których miejscach, z jakim przyspieszeniem?</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#MarekSawicki">Rozumiem, czemu służy odwleczenie procedowania ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego; nie jestem przecież nowicjuszem. Natomiast dobrze by było, żeby wokół tego nie robić różnego rodzaju pomówień. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję bardzo. Pan poseł Ajchler.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#ZbigniewAjchler">Panie przewodniczący, szanowni państwo. Bezwzględnie uważam – i tu przychylam się do słów dwóch ostatnich przedmówców – że najważniejszym elementem w tej ustawie jest sprawa kryteriów. A tego nie ma; nie ma podanych konkretnych kryteriów, które dany kandydat musi spełniać.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#ZbigniewAjchler">W naszym kraju w wielu przypadkach jest praktykowane, że im bardziej jakaś osoba jest medialna, im bardziej, im szerzej jest znana publicznie, to ma tym większe szanse na objęcie danych stanowisk. De facto wiele osób – a wszyscy wiemy o tym z praktyki – piastuje często różne stanowiska państwowe czy obejmuje różne funkcje, choć te osoby nie są merytorycznie i zawodowo w ogóle do tego przygotowane; już nie mówię o doświadczeniu, które w tym przypadku powinno być nieodłącznym elementem. Tego brakuje w tym projekcie ustawy.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#ZbigniewAjchler">Druga sprawa. Absolutnie mi nie przeszkadza jako posłowi, że premier bierze wszystko na siebie. Jest to prawidłowe założenie. Natomiast wszyscy wiemy, że zawsze, przy każdej swojej decyzji, premier się konsultuje ze swoimi ministrami i wysłuchuje ich zdania; przecież premier nie jest omnibusem, bo to jest niemożliwe. Generalnie odpowiada mi ten zapis i ten element może być w ustawie. Natomiast w projekcie powinno znaleźć się bezwzględne uzupełnienie o kryteria, wymagane dla poszczególnych stanowisk w instytucjach, wymienionych w projekcie ustawy.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#ZbigniewAjchler">Na zakończenie mam jeszcze jedno pytanie. Otóż jest to projekt zmiany ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników oraz niektórych innych ustaw. Chciałbym wrócić do pierwszej części tytułu. Co Prawo i Sprawiedliwość zamierza zrobić i jakie ma stanowisko w zakresie ubezpieczeń społecznych, czyli KRUS? Co zamierza zrobić w kwestii ubezpieczenia rolników, powszechnie poddawanego pod dyskusję? Jakie będzie stanowisko czy jakiego stanowiska można się spodziewać w tym zakresie? Jak to wygląda w stosunku do pozostałych form własności?</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#ZbigniewAjchler">Wychodzę z założenia – o czym niejednokrotnie mówiłem z różnych miejsc – że generalnie rzecz biorąc wszelkie obciążenia fiskalno-podatkowe, w tym okołopłacowe, powinny być przyporządkowane nie podmiotowi; nie formie własności, tylko danej pracy. Mówię tu na przykład o rolniczych spółdzielniach produkcyjnych, które zajmują się tylko klasyczną produkcją rolniczą i niczym innym; nawet nie świadczą usług, tylko uprawiają ziemię czy żywią zwierzęta. Te spółdzielnie mają płacić pełen ZUS, tak jak przedsiębiorstwa, podczas gdy rolnicy mają KRUS. Chodziłoby mi o ujednolicenie tych zasad. Jakie jest stanowisko PiS w tej sprawie? W jakim kierunku pójdą zmiany? Chodzi mi o to, żeby był wybór; aby te jednostki, które są obciążone składką na ZUS, miały wybór. Czy zmiany pójdą w tym kierunku, czy wszystko pozostanie po staremu, tak jak było do tej pory? Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję bardzo. Czy jeszcze ktoś z pań i panów posłów chce zabrać głos? Pan Korzeniowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#LeszekKorzeniowski">Dziękuję, panie przewodniczący. Chciałem powiedzieć o jednej rzeczy. Ktoś popatrzy z zewnątrz na to, że druk nr 121 ma tytuł „o zmianie ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników oraz niektórych innych ustaw”; przecież jest to ewidentnie mylące, to wprowadza w błąd. To jest zakamuflowana ustawa o zmianie służby cywilnej w wydaniu wyjątkowo politycznym.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#LeszekKorzeniowski">Po prostu nie wyobrażam sobie tego, co by się działo na posiedzeniu naszej Komisji, gdyby w poprzedniej kadencji rządząca koalicja zaproponowała tego typu ustawę. Jest to wyjątkowo, powiem nawet, wstrętne. Wstrętne, bo rozumiem, że to można robić w jakiś sposób; ale róbcie to w sposób ucywilizowany. Nie można tego robić na zasadzie walnięcia obuchem wszystkich, którzy wam nie pasują. Jest to wyjątkowo paskudny sposób procedowania w tej kwestii. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję bardzo. Pan poseł Szulowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#KrzysztofSzulowski">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, szanowni państwo. Myślę, że już na podstawie przebiegu tych kilku posiedzeń komisji rolnictwa w tej kadencji Sejmu możemy sobie wyrobić pewien pogląd. Otóż w wielu obszarach podległych ministrowi rolnictwa nie można określić pracy i funkcjonowania wielu instytucji mianem sprawnych, mianem dobrych. Myślę, że informacje, które podały, jasno dowodzą, iż tak jest rzeczywiście.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#KrzysztofSzulowski">Dlatego chciałbym wyrazić poparcie dla wnioskodawców tego projektu, dla grupy posłów, ponieważ zmiany, które powinny nastąpić, w moim przekonaniu powinny następować stosunkowo szybko. Zmiany, które będą następować, powinny cechować się sprawnością, tempem, dynamiką. Tak samo nadzór nad poszczególnymi instytucjami powinien być rzeczywiście wzmocniony. A więc z mojej strony jest pełne poparcie zarówno co do trybu, jak i treści przedstawionego przez wnioskodawców projektu ustawy. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję bardzo. Pan Mariusz Gołębiowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#MariuszGołębiowski">Panie przewodniczący, panie ministrze, szanowni państwo. Jako przedstawiciel Związku Zawodowego Rolników „Ojczyzna” chciałbym oczywiście wyrazić też zdanie na ten temat, jeśli można. Uważamy, że to jest bardzo dobrze, iż zmiany dzieją się szybko, bo jako związkowcy chcielibyśmy wiedzieć, z kim będziemy mieli do czynienia w najbliższym czasie – i obyśmy to wiedzieli jak najszybciej. Pełniący obowiązki nie do końca są... Wiarygodni są, oczywiście, ale nie są jak gdyby decydentami, a więc potrzebne jest jak najszybsze powołanie prezesów agencji, prezesa KRUS. Chcielibyśmy wiedzieć, z kim będziemy mieli do czynienia.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#MariuszGołębiowski">Połączenie Inspekcji Weterynaryjnej, trzech inspekcji zajmujących się obrotem żywnością jest oczywiście bardzo słuszne i oczekiwane od wielu lat przez środowiska rolnicze. Chcielibyśmy to również poprzeć, żeby połączone inspekcje w końcu zaczęły funkcjonować. Trzeba to tylko zrealizować. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję bardzo. Pani poseł Hałas.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#TeresaHałas">Panie przewodniczący, panie ministrze, szanowni państwo. Nie będę tutaj wyjątkiem, bo również popieram w pełnym zakresie procedowane zmiany ustawowe, wniesione przez parlamentarzystów PiS.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#TeresaHałas">Odnośnie do połączenia inspekcji powiem, że jest to długo oczekiwany projekt. Myślę, że on usprawni działanie i je uelastyczni, a także doprowadzi do pewnych oszczędności w tej dziedzinie. Natomiast wszystkie zmiany, które tutaj przedstawił pan przewodniczący Ardanowski, również uważam za zasadne.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#TeresaHałas">Szanowni państwo. Odnosząc się do konkursów i zmiany przepisów, które obecnie procedujemy, można jak gdyby przez analogię dopracowywać sobie wersję, odpowiednie oceny itd. Wszyscy wiemy, na czym polegały konkursy i jak one się odbywały. Też znam wiele przykładów z różnych instytucji, z resortu około rolniczego, w jaki sposób odbywały się konkursy. Naprawdę dochodziło do takich paradoksów, że niektórzy kandydaci nie mogli zgłosić swoich ofert. Wszyscy o tym wiemy, jak byli blokowani itd., itd. A więc nie bójmy się wprowadzenia czegoś nowego, jak również tej zmiany, że pani premier będzie pilnowała całości spraw. To jest dobre rozwiązanie i dobrze wróży na przyszłość. Myślę, że powinniśmy poprzeć ten projekt ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję bardzo. Pan poseł Telus.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#RobertTelus">Panie przewodniczący, szanowna Komisjo. Bardzo dziękuję za te uwagi, za przedstawione obawy i za wnioski, które państwo przedstawiają. Myślę, że część z nich od razu odrzucimy, wyjaśnimy, gdy będziemy procedować nad projektem ustawy. Mamy poprawki, które wprowadzą kryteria, czyli to, na co zwracaliście państwo uwagę jako na sprawę najważniejszą merytorycznie.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#RobertTelus">Dlaczego jest to projekt poselski, a nie rządowy? Drodzy państwo, nie będziemy ukrywać i chcemy być otwarci, chcemy jawnie pokazywać nasze sprawowanie władzy. Chcemy po prostu to zrobić szybko, ponieważ tego wymaga sytuacja. Wiemy, drodzy państwo, jaka jest sytuacja na rynku trzody. Potrzebne są tam osoby, które zadziałają szybko, jeżeli chodzi o inspekcje oraz będą wykonywać szybko i dobrze polecenia ministerstwa. Dlatego musimy to zrobić jak najszybciej, żeby do ministerstwa, do agencji przyszły takie osoby, które będą w stu procentach współpracować z ministrem.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#RobertTelus">Poseł Ajchler zadał pytanie dotyczące KRUS. Myślę, że jutro sala plenarna będzie dobrym miejscem, żeby zadać to pytanie ministrowi, który na posiedzeniu Sejmu będzie przedstawiał swój program działania. To będzie dobre miejsce, żeby zadać takie pytanie.</u>
          <u xml:id="u-24.3" who="#RobertTelus">Poseł Korzeniowski mówił, że to jest bezczelne, poruszył kwestię nazwy ustawy. Panie pośle, byłoby to normalne, gdybyście wy rządzili, bo też byście tak ten projekt nazwali, dlatego że technicznie tak to się robi. Jeżeli chodzi o ubezpieczenia, to jest to pierwszy element, pierwszy urząd wymieniony w tej ustawie. Gdyby pierwsza była wymieniona agencja, to byłaby to ustawa o agencji i zmianie innych ustaw. Po prostu tak to się technicznie robi. My nic nowego tutaj nie wymyślamy.</u>
          <u xml:id="u-24.4" who="#RobertTelus">Drodzy państwo, dziękuję za te uwagi. Będziemy wspólnie nad nimi pracować. Bardzo proszę o procedowanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję bardzo. Stwierdzam zakończenie pierwszego czytania poselskiego projektu ustawy z druku nr 121.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#JarosławSachajko">Prezydium Komisji proponuje przejść do rozpatrzenia projektu.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#JarosławSachajko">Tytuł ustawy. Czy są uwagi do tytułu ustawy? Proszę, pan legislator.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#DariuszDąbkowski">Dziękuję, panie przewodniczący. Dariusz Dąbkowski, Biuro Legislacyjne.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#DariuszDąbkowski">Drodzy państwo, mamy uwagę nie do samego tytułu ustawy, ale do odnośnika. Jak zwrócicie państwo uwagę, w tytule ustawy bardzo często pojawia się odnośnik. Również tak jest w tym przypadku, nad którym obecnie pracujemy. Proszę zwrócić uwagę na stronę początkową. „Ustawa z dnia... o zmianie ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników oraz niektórych innych ustaw” i jest tutaj odnośnik, to jest indeks 1. Ten indeks 1 stwierdza, że niniejszą ustawą zmienia się ustawę – i tu jest po kolei sprecyzowane, wyszczególnione, jakie ustawy są przedmiotem tej nowelizacji.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#DariuszDąbkowski">Ten odnośnik ma tylko i wyłącznie charakter informacyjny. Niemniej jednak proszę zwrócić uwagę, że tutaj projektodawcy – prawdopodobnie przez zwykłą pomyłkę pisarską – pominęli jedną ustawę, co zdarza się dosyć często przy tego typu projektach. Mianowicie pominięto właśnie tę pierwszą ustawę o ubezpieczeniu społecznym rolników. Do czego zmierzam? Proszę o upoważnienie Biura Legislacyjnego do uzupełnienia treści tego odnośnika tak, aby był kompletny. Być może będą tu jeszcze jakieś poprawki, jakieś nowe ustawy, w związku z tym ten odnośnik musi być po prostu na bieżąco korygowany. A więc prosiłbym także o upoważnienie do naniesienia innych uwag o charakterze technicznym – nazwałbym je redakcyjnymi – jak np. literówki, odesłania czy też interpunkcja. To się nierzadko pojawia w projektach poselskich, a ze swej strony nie chcemy takimi technicznymi szczegółami zaprzątać państwa uwagi. Dziękuję uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję. Czy ktoś ma jeszcze jakieś uwagi? Pan przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#MirosławMaliszewski">Proszę średnio poważnie potraktować tę moją uwagę. Odniosę się do tego, o czym mówił pan poseł Korzeniowski. Otóż uważam, że tytuł ustawy powinien być bardziej transparentny, czyli rzecz w tym, aby czytający wiedział, czego tak naprawdę dotyczy ta ustawa. Projekt ustawy nie dotyczy zmiany ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników, np. nie obniża składek dla rolników ani nie podnosi świadczeń. Bardziej adekwatnym tytułem byłaby „ustawa o zmianach w instytucjach kierujących poszczególnymi działami w rolnictwie”. Byłoby wtedy wyraźnie powiedziane, czego dotyczy ta ustawa, a my powinniśmy tworzyć prawo jasne, przejrzyste, transparentne; czytelne nie tylko dla posłów, ale także dla zwykłych obywateli. Nikt nie zrozumie, czego tak naprawdę ta ustawa dotyczy, bo nie wynika to z tytułu. Tak, że być może w odpowiednim momencie złożę taką poprawkę. Na razie dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję bardzo. Pan poseł Telus.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#RobertTelus">Zwracam się do Biura Legislacyjnego: nie tylko wyrażamy zgodę, ale i prosimy o taką pomoc.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję bardzo. Stwierdzam, że wobec braku zastrzeżeń Komisja przyjęła tytuł ustawy.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#JarosławSachajko">Art. 1. Czy są uwagi do zmiany w artykule? Proszę bardzo, pan przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#RobertTelus">Art. 1, zmiana pierwsza. W art. 59 w ust. 2, brzmiącym w projekcie „Prezes Kasy może mieć jednego zastępcę albo dwóch zastępców”, wykreślamy wyraz „dwóch” i mamy „zastępcę lub zastępców”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję bardzo. Kto jest za przyjęciem tej zmiany w art. 1? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#JarosławSachajko">Stwierdzam, że Komisja przyjęła zmianę. Za głosował 20 posłów o, 5 było przeciw i 2 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#JarosławSachajko">Jeszcze zgłasza się Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#DariuszDąbkowski">Dziękuję, panie przewodniczący. Tutaj jest kwestia do wyjaśnienia. Już państwo przeprowadziliście proces głosowania i to nie jest przedmiotem naszej uwagi, natomiast chcielibyśmy doprecyzować po prostu treść poprawki.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#DariuszDąbkowski">W poprawce, którą pan poseł Telus podpisał – przed chwilą koleżanka nam ją dostarczyła i dlatego dopiero w tej chwili zabieram głos – jest różnica właśnie w ust. 2, o którym wspominał pan poseł wnioskodawca. Chodzi o zdanie pierwsze; mówię o tym tekście, który mam przed sobą. Tutaj jest napisane w sposób następujący: „Prezes Kasy może mieć jednego zastępcę albo kilku zastępców”, a dalej bez zmian, czyli istotą zmiany jest tylko i wyłącznie zmiana pierwszego zdania w ust. 2. Pytanie – czy faktycznie tak ma być?</u>
          <u xml:id="u-34.2" who="#DariuszDąbkowski">Nie wnikam w meritum sprawy. Proszę zwrócić uwagę, że tu użyto sformułowania „kilku zastępców”, a w dalszej treści – w dalszych poprawkach, które Biuro Legislacyjne ma udostępnione w wersji roboczej – mówi się bez sprecyzowania, ilu może być zastępców. Nie ma po prostu użytego wyrazu „kilku”; a „kilku” oznacza, że do dziewięciu. W pozostałych przepisach nie jest to określone. Chodzi nam tylko i wyłącznie o pewną jednolitość normy, która będzie zarówno w tej ustawie, jak i w kolejnych ustawach. Czy uzasadnione jest akurat w tym przypadku użycie sformułowania „kilku”?</u>
          <u xml:id="u-34.3" who="#DariuszDąbkowski">Rozumiem, że poprawka została już przyjęta. Naniesiemy ją oczywiście w takiej wersji, jaka jest, ale chcielibyśmy ewentualnie to zasygnalizować i zapytać, czy istotnie taki był zamiar zarówno posłów wnioskodawców samej projektowanej regulacji, jak i tej konkretnej poprawki. Dziękuję uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję bardzo. Przewodniczący Telus.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#RobertTelus">Po rozmowie z panem mecenasem, którą odbyliśmy przed posiedzeniem Komisji, zgłosiłem poprawkę już bez słowa „kilku”, a więc nie ma już w tej chwili problemu. W poprawce jest zapisane „zastępcę albo zastępców” i takie brzmienie zostało przegłosowane. Nie określamy, czy zastępców może być dwóch, czy kilku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję bardzo. Pan poseł Ajchler.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#ZbigniewAjchler">Panie przewodniczący, w projekcie ustawy mam napisane, że „zastępcę albo dwóch zastępców”. Teraz pan wiceprzewodniczący stwierdził, że wyraz „kilku” będzie wykreślony, a pozostanie „zastępców”. A jeśli będzie brzmienie „zastępców”, to też nie wiemy, ilu ich może być.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#JarosławSachajko">Była o tym dyskusja, że może ich być do dziewięciu. To przegłosowaliśmy. Ten zwrot jest nieokreślony. Dobrze. Proszę o głosowanie nad przyjęciem art. 1 z poprawką.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#JarosławSachajko">Kto z państwa jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Stwierdzam, że art. 1 został przyjęty. Za 20 głosowało osób, 7 było przeciw i 1 osoba wstrzymała się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-39.2" who="#JarosławSachajko">Poseł Dolata chce jeszcze zabrać głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#ZbigniewDolata">Dziękuję bardzo. Rozumiem, że zmieniając zapis dotyczący zastępców, zmieniliśmy również kolejne sformułowania, czyli m.in. zapis, że „minister właściwy do spraw rozwoju wsi odwołuje” nie „zastępcę Prezesa Kasy”, tylko „zastępców Prezesa Kasy”. A także kolejny zapis: „Stanowisko Prezesa Kasy i zastępcy Prezesa Kasy może zajmować osoba”, tylko „mogą zajmować osoby, które”. Chciałbym wyjaśnić tę wątpliwość.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#JarosławSachajko">Proszę Biuro Legislacyjne o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#DariuszDąbkowski">Z treści poprawki nie wynika to, co pan poseł przed chwilą był uprzejmy powiedzieć. Co więcej – wydaje mi się, że to jest z punktu widzenia treści, którą państwo zmieniacie, nie tyle nieistotne, co mniej istotne. Te przepisy, o których przed chwilą pan poseł wspominał, dotyczą trochę innej kwestii; dotyczą pewnych wymagań, warunków bazowych, które ma dana osoba pełnić. W związku z tym może być zastosowana liczba pojedyncza w tym przepisie.</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#DariuszDąbkowski">Jak państwo porównacie normy prawne, które podlegają zmianom w nowelizacji i naniesiecie je na obecnie istniejące normy prawne, to wtedy niejako wychodzi związek przyczynowo-skutkowy między naniesionymi zmianami a tym, co jest w obecnej ustawie. Projektodawcy tylko punktowo zmieniają pewną treść, zgodnie z zasadami techniki prawodawczej nadając nowe brzmienie pewnym przepisom, ale jednocześnie zdecydowane fragmenty tych przepisów pozostawiają bez zmian. Tak więc wydaje mi się, iż tutaj nie traktowalibyśmy tego, o czym przed chwilą pan poseł był uprzejmy nam powiedzieć, jako konsekwencji.</u>
          <u xml:id="u-42.2" who="#DariuszDąbkowski">Proponujemy poprzestać na tej zmianie, którą zaproponował tu pan poseł wnioskodawca, bo ona jest istotna z punktu widzenia zmian systemowych i merytorycznych. Natomiast razem z kolegą nie dostrzegamy konsekwencji, które by np. upoważniały nas do zmiany liczby pojedynczej na liczbę mnogą. Innymi słowy wydaje się, że na ten moment chyba jest to tutaj prawidłowo zredagowane. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję bardzo. Przystępujemy do art. 2. Czy są uwagi do zmiany w art. 2? Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#RobertTelus">Chciałbym wnieść poprawki do zaproponowanego państwu art. 2. Poprawki będą dotyczyły ust. 3 w art. 9. W pkt 1 lit. b) mamy brzmienie ust. 3a: „3a. Prezes Agencji powołuje i odwołuje dyrektorów oddziałów terenowych Agencji”. Moja poprawka polega na tym, żeby dopisać „i zastępców dyrektorów”.</u>
          <u xml:id="u-44.1" who="#RobertTelus">W lit. c) w brzmieniu wprowadzenia do wyliczenia w ust. 4 pozostaje „Stanowisko Prezesa Agencji i Wiceprezesa Agencji” z wykreśleniem „i dyrektorów oddziałów”.</u>
          <u xml:id="u-44.2" who="#RobertTelus">W lit. e) po ust. 15 dodaje się ust. 15a w brzmieniu: „Stanowisko dyrektora oddziału terenowego i jego zastępcy może zajmować osoba, która” – i tu będą wymienione te kryteria, o których państwo mówili:</u>
          <u xml:id="u-44.3" who="#RobertTelus">„1) posiada wykształcenie wyższe;</u>
          <u xml:id="u-44.4" who="#RobertTelus">2) jest obywatelem polskim;</u>
          <u xml:id="u-44.5" who="#RobertTelus">3) korzysta z pełni praw publicznych;</u>
          <u xml:id="u-44.6" who="#RobertTelus">4) nie była skazana prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe”.</u>
          <u xml:id="u-44.7" who="#RobertTelus">A w pkt 2 w art. 9a ust. 1 chciałbym jeszcze dodać... Może przeczytam państwu całość, żeby państwo mogli się zorientować. „1. Nabór kandydatów do zatrudnienia na wolne stanowiska pracy w agencji, z wyłączeniem stanowisk pracy, o których mowa w art. 9 ust. 4” – i tu prosiłbym o dopisanie „i ust. 15a”, bo tu wchodzi ust. 15a z kryteriami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję bardzo. Biuro Legislacyjne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#DariuszDąbkowski">Na razie bez uwag. Mamy przed sobą ten tekst, tylko uważnie analizowaliśmy, czy mamy ten sam tekst, który ma pan poseł. W tej chwili jeszcze mamy materiał bez podpisu pana posła, a więc na ten moment nie zgłaszamy uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#JarosławSachajko">Posłowie? Przewodniczący?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#MirosławMaliszewski">Chciałem tylko zapytać, czy ktoś z państwa posłów ma treść tych poprawek? Bo ja ich nie mam. Tak naprawdę słyszę tylko to, co pan poseł czyta i nic więcej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#JarosławSachajko">Proszę o zabranie głosu pana z końca sali.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#MarekSawicki">Dziękuję bardzo. Odzywam się z końca sali. Zwracam się do przewodniczącego Maliszewskiego. Powiem szczerze, że nie ma to znaczenia, czy mamy te poprawki, czy ich nie mamy. Ustawa jest procedowana naprędce, a drukowana na kolanie i trzeba to przyjąć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję. Pan poseł Ajchler.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#ZbigniewAjchler">Panie przewodniczący, z całym szacunkiem dla wnioskodawcy, jeśli chodzi o zmiany, ale mam pewną propozycję. Chciałbym, aby przy procedowaniu następnych propozycji zmian w projektach poselskich spowodować taką sytuację, która jest powszechnie praktykowana, że w materiałach dostarczanych Komisji np. odpowiednio wybarwia się stan dotychczasowy lub zmiany danego artykułu czy punktu – czyli są np. drukowane na zielono czy czerwono – a poprawka jest w innym kolorze. Jest to układ bardzo czytelny, ułatwia nam to pracę oraz zajęcie stanowiska, a także skraca czas debaty nad tematem i osiągnięcia konsensusu. W przeciwnym razie musimy sięgać do innych aktów prawnych, które nie zawsze mamy pod ręką w takim czy innym układzie nowelizacyjnym; jak wszyscy dobrze wiemy, nieraz jeszcze dobrze akt danej ustawy nie powstanie, a jutro jest nowelizacja. Stąd moja sugestia, żebyśmy na przyszłość debatowali w zupełnie innych warunkach – bardziej komfortowych, przejrzystych. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#JarosławSachajko">Bardzo dziękuję. Bardzo cenna sugestia. Pani poseł Ewa Lieder.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#EwaLieder">Dzień dobry. Jestem po raz pierwszy na posiedzeniu Komisji; dołączyłam dzisiaj do składu Komisji.</u>
          <u xml:id="u-54.1" who="#EwaLieder">Bardzo zadziwia mnie to, że nie są załatwione tak podstawowe sprawy; brakuje informacji – przynajmniej na papierze bądź w formie elektronicznej, nie ma poprawki. Mam nadzieję, że nie ma takiego planu na najbliższe posiedzenia, żeby za każdym razem tak się działo. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję bardzo. Proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#StanisławŻmijan">Bardzo dziękuję. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Otóż z całą mocą powiem, że nie zgadzam się z panem, panie ministrze Sawicki, dlatego że nie dokonaliśmy zmiany regulaminu Sejmu w zakresie procedowania na posiedzeniach komisji sejmowych. Otóż absolutnie domagam się, aby poprawki były dostarczone wszystkim posłom, biorącym udział w debacie. Bardzo proszę pana przewodniczącego i prezydium, aby przestrzegali w tym zakresie regulaminu Sejmu. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję. Pan przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#JanKrzysztofArdanowski">Panie przewodniczący. Chcę zwrócić państwu uwagę, że każdy z państwa posłów do każdego projektu ustawy może w czasie pierwszego czytania zgłosić dowolną poprawkę. Jest ona wtedy analizowana, są zadawane pytania. Nad logicznością tych poprawek czuwa biuro prawne Sejmu, które w każdej sytuacji ocenia, czy te poprawki są poprawne nie tylko pod względem językowym, ale również pod względem logicznym.</u>
          <u xml:id="u-58.1" who="#JanKrzysztofArdanowski">Też bym sobie może życzył, żeby poprawki były zgłoszone wcześniej i na piśmie, aby można było je konsultować. Jeżeli jest to możliwe, to pewnie posłów, którzy chcieliby zgłaszać takie poprawki, trzeba byłoby prosić, żeby je zgłaszali. Ale nie ma możliwości, żeby każdy z państwa, każdy z nas na tej sali, wcześniej zgłaszał poprawki. Często są to poprawki zgłaszane przez partnerów społecznych i przejmowane przez posłów. Nie ma możliwości ich wcześniejszego przygotowania i żeby jeszcze było to napisane w kolorze – jedno czerwone, a drugie zielone, proszę bardzo. Jeżeli ktoś czuje się na siłach i ma taką możliwość, to powinien z tego skorzystać.</u>
          <u xml:id="u-58.2" who="#JanKrzysztofArdanowski">Natomiast jeszcze raz powtórzę – pierwsze czytanie jest tym momentem, tym miejscem, gdzie się uciera pogląd na temat ustawy, gdzie dyskutujemy, zadajemy sobie pytania, zadajemy pytania wnioskodawcom, zgłaszamy uwagi i poprawki, a także nad nimi głosujemy. Jest przecież w procesie legislacyjnym również drugie czytanie i te wszystkie poprawki, które nie znalazłyby uznania w pierwszym czytaniu, wnioski mniejszości itd., są wtedy przedstawiane w czasie drugiego czytania. Natomiast nie spotkałem się z czymś takim, żeby ograniczać prawo poszczególnych posłów do zgłaszania poprawek, które w jakimś wcześniejszym terminie musiałyby być zgłoszone na piśmie. Jest to ograniczenie suwerenności posła.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję bardzo. Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#DariuszDąbkowski">Szanowni państwo, powiem to tylko tytułem wyjaśnienia, abyście mieli świadomość podstawy prawnej; od tej strony chciałbym państwu wyjaśnić tę sytuację. Tę materię reguluje art. 42 ust. 2a regulaminu Sejmu. Jest on dosyć jednoznacznie brzmiący. Koresponduje m.in. z tymi wypowiedziami państwa posłów, którzy mówili o braku podstaw do ograniczenia możliwości zgłaszania przez posłów poprawek w trakcie posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-60.1" who="#DariuszDąbkowski">Zacytuję ten przepis: „Poprawki po ich ustnym zgłoszeniu na posiedzeniu komisji lub podkomisji przedstawia się na piśmie przewodniczącemu komisji lub podkomisji. Poprawki powinny zawierać wynikające z nich konsekwencje dla tekstu projektu”; w tym przypadku ustawy. Proszę zwrócić uwagę na to, że każdy z państwa posłów – a tu regulamin jest jednoznaczny – może zgłaszać poprawki w trakcie tych faz legislacyjnych, w których się państwo znajdujecie. Obecny etap prac to jest tzw. szczegółowe rozpatrzenie projektu ustawy, które odbywa się pomiędzy pierwszym czytaniem, które pan poseł przewodniczący właśnie zamknął, a drugim czytaniem, które odbywa się na posiedzeniu plenarnym. Właśnie rzeczony art. 42 ust. 2a, który pozwoliłem sobie przytoczyć, dotyczy tego przypadku.</u>
          <u xml:id="u-60.2" who="#DariuszDąbkowski">Oczywiście z punktu widzenia przejrzystości i jasności takie techniczne uwarunkowania są niezmiernie istotne dla procesu ustawodawczego. Natomiast one nie mogą ograniczać prawa posłów i posłanek do zgłaszania poprawek. Innymi słowy, to przede wszystkim istotna jest forma pisemna, fakt zgłoszenia ustnego oraz przedstawienie tej formy pisemnej panu przewodniczącemu z właściwą liczbą podpisów; w tym przypadku wystarczy podpis jednego posła.</u>
          <u xml:id="u-60.3" who="#DariuszDąbkowski">A zatem, oceniając z punktu widzenia tej regulacji, którą mam tu przed sobą, poprawki zgłoszone przez pana posła Telusa są zgodne z regulaminem Sejmu; taka jest przynajmniej moja robocza ocena na dzień dzisiejszy. Poprawki oprócz wartości merytorycznej zawierają również konsekwencje. Mnie jest oczywiście o tyle łatwiej dokonać takiej oceny, bo mam poprawki przed sobą.</u>
          <u xml:id="u-60.4" who="#DariuszDąbkowski">Nadmienię, że właśnie z tą niedogodnością, z którą państwo się zmagacie, również Biuro Legislacyjne się zmaga, które nierzadko jest zaskakiwane – chociażby tak, jak w tym przypadku – treścią, zawartością, objętością poprawek. Na to się nakłada np. fakt, że poprawki zostały wydrukowane na niekolorowej drukarce, w związku z tym też mamy przed sobą tekst czarno-biały. Niestety, w takich warunkach musimy procedować. Z punktu widzenia regulaminu Sejmu są to warunki, które regulamin Sejmu w ten sposób reguluje; pozwoliłem sobie tę regulację zacytować na wstępie. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję bardzo. Pan poseł Żmijan.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#StanisławŻmijan">Bardzo dziękuję. Chciałem powiedzieć dokładnie to, co przed chwilą powiedział przedstawiciel Biura Legislacyjnego. Szczególnie kieruję te słowa do pana przewodniczącego Ardanowskiego. Otóż my nie jesteśmy w trakcie pierwszego czytania, panie przewodniczący. Zakończyliśmy pierwsze czytanie, jesteśmy już w trakcie rozpatrywania projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-62.1" who="#StanisławŻmijan">Jedna uwaga. Jeżeli pojawiają się liczne poprawki – a tak to właśnie teraz wygląda – to po prostu powinniśmy podjąć decyzję po zakończeniu pierwszego czytania o powołaniu podkomisji nadzwyczajnej. Wtedy jest czas, żeby spokojnie wprowadzać dowolną liczbę poprawek, żeby można było nad nimi podyskutować. Rzecz jasna Biuro Legislacyjne nad wszystkim czuwa. Wtedy nie mamy takiego kłopotu, bo tak naprawdę zgłaszane dzisiaj poprawki doprawdy niczego nie mówią posłom, ponieważ posłowie po prostu nie mają tych poprawek przed oczami.</u>
          <u xml:id="u-62.2" who="#StanisławŻmijan">W związku z tym proponuję i proszę, że jeżeli będą to projekty incydentalne, to zgoda – można przystąpić do rozpatrzenia, nie ma problemu i nie będziemy mieli uwag. Ale nie w sytuacjach, kiedy tych poprawek jest dużo, bo pan przewodniczący Telus w imieniu wnioskodawców w dniu pierwszego czytania, już dzisiaj wnosi szereg poprawek. Rozumiem, że wszystko ma być tak, jak powiedzieliście udzielając odpowiedzi – chcemy działać bardzo szybko, bo chcemy zmienić sytuację, a mianowicie zmienić nie swoich na swoich. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję bardzo. Pan poseł Ajchler.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#ZbigniewAjchler">Chciałem zapytać państwa z Biura Legislacyjnego o to, czy moje zdziwienie, czy raczej mój wniosek o otrzymanie w materiałach kolorowego zapisu, co wprost nie wynika z regulaminu Sejmu, jest jakimś dziwolągiem w stosowanej praktyce, czy nie?</u>
          <u xml:id="u-64.1" who="#ZbigniewAjchler">Panie przewodniczący, muszę powiedzieć, że w gminach i w samorządzie województwa, w których miałem możliwość działać, praktyką było stosowanie właśnie takiej formy przedstawiania projektów zmian, choć nie twierdzę, że tak było w każdym przypadku. Prezentowany był stan dotychczasowy i proponowany stan po zmianie. Chcę jeszcze raz zapytać, czy taka praktyka nie była nigdy stosowana w Sejmie? Czy dzisiejsza sytuacja i to, co mamy do dyspozycji, to jest przypadek? Jak pan to widzi? Czy w ogóle nie macie państwo kolorowych drukarek? Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję bardzo. Odpowiedź za chwileczkę. Jeszcze pan poseł Dolata chciał zabrać głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#ZbigniewDolata">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Nie dziwię się tym posłom, którzy są pierwszą kadencję w Sejmie i oczywiście pracują w komisjach pierwszą kadencję, ale dziwię się panu posłowi Żmijanowi, który jest doświadczonym parlamentarzystą i powinien pamiętać, że zawsze tak pracowaliśmy, nad każdym projektem ustawy. Nie jest to nic nadzwyczajnego i proszę nie stwarzać tu takiego wrażenia, że nagle dzieje się coś ekstraordynaryjnego.</u>
          <u xml:id="u-66.1" who="#ZbigniewDolata">Myślę, że wypowiedź naszego legislatora zamyka tę sprawę. Jest to zgodne z regulaminem Sejmu. Nie mamy tutaj niczego do ukrycia. Każdy z państwa, również pan poseł Żmijan, może złożyć wniosek o powołanie podkomisji. Jeśli jest taka sugestia, taki wniosek można złożyć. Będzie on przegłosowany przez Komisję i to zamknie sprawę. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję bardzo. Jeszcze pan przewodniczący Maliszewski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#MirosławMaliszewski">Będę chciał, żebyśmy się posuwali w procedowaniu tej ustawy coraz dalej. Chcę tylko wyjaśnić, że moja wypowiedź nie była niczym innym, tylko cytatem – m.in. chyba słów zastępców przewodniczącego Komisji z PiS – cytatem i z wczorajszej debaty, i z wcześniejszych debat na temat poprawek, które rzekomo przynosił poseł Kalemba, nikomu nic nie mówiąc, na posiedzenie Komisji w sprawie ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego. Nie można się było z tymi poprawkami zapoznać; były one wprowadzane w jakimś trybie awaryjnym, bez wiedzy pozostałych posłów. To tylko był cytat i nic więcej.</u>
          <u xml:id="u-68.1" who="#MirosławMaliszewski">Zadałem tylko pytanie, czy jesteśmy w takiej samej sytuacji, czy w innej? Czy ktoś z nas ma treść tych poprawek? Wiem, jak się pracuje w Komisji, bo mam wieloletnie doświadczenie, a pouczony przez pana ministra posła Marka Sawickiego wycofałem moją prośbę o dostarczenie poprawek.</u>
          <u xml:id="u-68.2" who="#MirosławMaliszewski">Myślę, że będziemy nadal sprawnie pracowali nad ustawą. Nie będę też ograniczał praw pana posła Telusa i niech zgłasza poprawki w tym trybie, który jest trybem prawidłowym. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję bardzo. Czy jeszcze Biuro Legislacyjne chciałoby zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#DariuszDąbkowski">Byliśmy bezpośrednio wywołani przez pytanie, ale chcemy się uchylić od odpowiedzi, bo to niosłoby za sobą wartość ocenną. Wydaje mi się, że to wszystko po pierwsze zależy od okresu, od czasu i miejsca, w którym dany projekt jest procedowany. Przepraszam za takie ogólne sformułowanie. Zależy też sporo od Komisji, która proceduje dany projekt. Inaczej wygląda taka praca, jaka ma miejsce w tym przypadku, kiedy od razu po zakończeniu pierwszego czytania Komisja pracuje nad tekstem, a inaczej jest chociażby w takim przypadku, kiedy jest powołana podkomisja. Innymi słowy, jest szereg różnych uwarunkowań faktycznych, które uzależniają wykonywanie zarówno praw i obowiązków poselskich, jak i elementów czysto administracyjnych, ocennych.</u>
          <u xml:id="u-70.1" who="#DariuszDąbkowski">Osobiście uważam, że tekst jednolity ułatwia pracę i oczywiście odpowiedź może być pozytywna. Z tym, że proszę zwrócić uwagę, iż zawsze niesie to za sobą reperkusje. Innymi słowy ten tekst traci na wartości w każdej sytuacji, gdy ktoś zgłosi następną poprawkę. Żaden tekst pomocniczy nie spowoduje – gdy mamy do czynienia z bieżącą analizą tekstu obowiązującego, przepisów wraz z projektem ustawy i z nakładającymi się jeszcze na to poprawkami – daleko idących ułatwień w pracy.</u>
          <u xml:id="u-70.2" who="#DariuszDąbkowski">Natomiast jeżeli chcielibyście państwo poznać jakieś konkretne analizy w tym zakresie, to musiałbym odesłać państwa do Biura Analiz Sejmowych, które po prostu w ciszy i spokoju mogłoby ten problem przeanalizować i odpowiedzieć w sposób bardziej miarodajny na pytanie pana posła.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję bardzo. Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem poprawki w art. 2? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-71.1" who="#JarosławSachajko">Stwierdzam, że Komisja przyjęła poprawkę. Za było 20 głosów, 5 głosów przeciw i 1 głos wstrzymujący się.</u>
          <u xml:id="u-71.2" who="#JarosławSachajko">Przechodzimy do art. 3.</u>
          <u xml:id="u-71.3" who="#JarosławSachajko">Przepraszam. Przegłosujmy cały artykuł. Kto z państwa posłów jest za przyjęciem art. 2? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 2. Za 19 było głosów, 5 przeciw i 1 głos wstrzymujący się.</u>
          <u xml:id="u-71.4" who="#JarosławSachajko">Przechodzimy do art. 3. Czy są uwagi do art. 3? Pan poseł Telus.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#RobertTelus">Chciałbym szanownej Komisji przedstawić również poprawki, które złożyliśmy do tego artykułu. W art. 3 pkt 1 projektu mamy następujące brzmienie ust. 3: „3. Zastępców Głównego Inspektora, w liczbie do 3” – tu wykreślamy stwierdzenie „w liczbie do 3”. Nowe brzmienie będzie takie: „Zastępców Głównego Inspektora powołuje minister właściwy do spraw rynków rolnych, na wniosek Głównego Inspektora. Minister właściwy do spraw rynków rolnych odwołuje” – i tu wykreślamy „na wniosek Głównego Inspektora, jego”, zostawiamy „zastępców” i dopisujemy „Głównego Inspektora”.</u>
          <u xml:id="u-72.1" who="#RobertTelus">Przedstawię brzmienie ustępu po naniesieniu poprawki, żeby wszyscy to dobrze zrozumieli. Ustęp będzie brzmiał w ten sposób: „3. Zastępców Głównego Inspektora powołuje minister właściwy do spraw rynków rolnych, na wniosek Głównego Inspektora. Minister właściwy do spraw rynków rolnych odwołuje zastępców Głównego Inspektora”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję bardzo. Czy państwo posłowie chcą zabrać głos? Pan przewodniczący Maliszewski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#MirosławMaliszewski">Mam pytanie, którego nie zdążyłem zadać, kiedy mówiliśmy o zmianie ustawy o KRUS, a więc zadam je w tym momencie. Nie znalazłem tutaj ani jednego słowa o konkursie. Ponieważ uchylamy w pkt 3 ustępy od 3b do 3l, które określają kwalifikacje kandydatów, to mam pytanie, czy na którymś etapie postępowania wyłaniającego inspektora i jego zastępców będzie wymagana znajomość w mowie i piśmie języka polskiego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-75">
          <u xml:id="u-75.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję. Czy jeszcze ktoś z państwa posłów chce zabrać głos? Biuro Legislacyjne?</u>
          <u xml:id="u-75.1" who="#JarosławSachajko">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem poprawek w art. 3? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-75.2" who="#JarosławSachajko">Stwierdzam, że Komisja przyjęła poprawki. Za było 19 głosów, 6 przeciw i zero wstrzymujących się.</u>
          <u xml:id="u-75.3" who="#JarosławSachajko">Przystępujemy do głosowania nad art. 3. Kto jest za przyjęciem zmian w art. 3? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-75.4" who="#JarosławSachajko">Stwierdzam, że Komisja przyjęła zmianę w art. 3. Za było 20 głosów, 7 przeciw i zero wstrzymujących się.</u>
          <u xml:id="u-75.5" who="#JarosławSachajko">Przechodzimy do art. 4. Czy są uwagi do art. 4? Pan poseł Telus.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-76">
          <u xml:id="u-76.0" who="#RobertTelus">W pkt 1 odnośnie do ust. 3 chciałbym wnieść poprawki. Chcę wykreślić słowa „na wniosek Głównego Inspektora, jego” i dopisać „Głównego Inspektora” po słowie „zastępców”. Ust. 3 będzie wtedy brzmiał w następujący sposób: „3. Zastępców Głównego Inspektora powołuje minister właściwy do spraw rolnictwa na wniosek Głównego Inspektora. Minister właściwy do spraw rolnictwa odwołuje zastępców Głównego Inspektora”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-77">
          <u xml:id="u-77.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję. Czy są uwagi do art. 4?</u>
          <u xml:id="u-77.1" who="#JarosławSachajko">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem poprawki w art. 4? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-78">
          <u xml:id="u-78.0" who="#AgnieszkaJasińska">Za było 20głosów, 6 głosów przeciw i 1 głos wstrzymujący się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-79">
          <u xml:id="u-79.0" who="#JarosławSachajko">Stwierdzam, że Komisja przyjęła poprawki w art. 4. Przystępujemy do głosowania nad art. 4.</u>
          <u xml:id="u-79.1" who="#JarosławSachajko">Kto jest za przyjęciem zmian w art. 4? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-79.2" who="#JarosławSachajko">Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 4. Za było 20 głosów, 6 przeciw i 1 wstrzymujący się.</u>
          <u xml:id="u-79.3" who="#JarosławSachajko">Przechodzimy do art. 5. Czy są uwagi do art. 5? Poseł Telus.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-80">
          <u xml:id="u-80.0" who="#RobertTelus">W pkt 1 w ust. 4 prosiłbym o wykreślenie słów „w liczbie 2”, a później o wykreślenie „na wniosek Głównego Lekarza Weterynarii, jego” i dopisać „Głównego Lekarza Weterynarii”.</u>
          <u xml:id="u-80.1" who="#RobertTelus">Po mojej poprawce ust. 4 brzmiałby: „4. Zastępców Głównego Lekarza Weterynarii powołuje minister właściwy do spraw rolnictwa, na wniosek Głównego Lekarza Weterynarii. Minister właściwy do spraw rolnictwa odwołuje zastępców Głównego Lekarza Weterynarii”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-81">
          <u xml:id="u-81.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję. Czy są jeszcze jakieś uwagi? Biuro Legislacyjne? Rząd, posłowie?</u>
          <u xml:id="u-81.1" who="#JarosławSachajko">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem poprawek w art. 5? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-81.2" who="#JarosławSachajko">Stwierdzam, że Komisja przyjęła poprawki w art. 5. Za głosowało 20 osób, 5 osób było przeciw i 1 osoba wstrzymała się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-81.3" who="#JarosławSachajko">Przystępujemy do głosowania nad całym art. 5. Kto jest za przyjęciem art. 5? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-81.4" who="#JarosławSachajko">Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 5. Za głosowało 20 osób, 6 osób było przeciw i 1 osoba wstrzymała się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-81.5" who="#JarosławSachajko">Przystępujemy do rozpatrywania art. 6. Czy są uwagi? Proszę, pan poseł Telus.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-82">
          <u xml:id="u-82.0" who="#RobertTelus">Proponuję, aby w pkt 1 lit. a) w brzmieniu ust. 3 wykreślić – po słowach „Zastępców Prezesa Agencji” – słowa „w liczbie od 2 do 4”. Proponuję też, aby dopisać po słowach „do spraw rynków rolnych” słowa „na wniosek Prezesa Agencji”. Wtedy ust. 3 brzmiałby: „Prezes Agencji kieruje działalnością Agencji przy pomocy zastępców Prezesa Agencji oraz dyrektorów oddziałów terenowych. Zastępców Prezesa Agencji powołuje minister właściwy do spraw rynków rolnych na wniosek Prezesa Agencji”.</u>
          <u xml:id="u-82.1" who="#RobertTelus">Następna zmiana byłaby wprowadzona w pkt 1 lit. b) w brzmieniu ust. 3a: „Stanowisko Prezesa Agencji i zastępcy Prezesa Agencji” – tu proponuję wykreślenie „dyrektorów oddziałów terenowych agencji i ich zastępców może zajmować osoba”, a dopisanie: „może zajmować osoba”. Brzmiałby to wtedy tak: „Stanowisko Prezesa Agencji i zastępcy Prezesa Agencji może zajmować osoba, która:” – tu prosiłbym o dopisanie:</u>
          <u xml:id="u-82.2" who="#RobertTelus">d) po ust. 31 dodaje się ust. 3m w brzmieniu:</u>
          <u xml:id="u-82.3" who="#RobertTelus">„3m. Stanowisko dyrektora oddziału terenowego i jego zastępcy może zajmować osoba, która:</u>
          <u xml:id="u-82.4" who="#RobertTelus">1) posiada wykształcenie wyższe;</u>
          <u xml:id="u-82.5" who="#RobertTelus">2) jest obywatelem polskim;</u>
          <u xml:id="u-82.6" who="#RobertTelus">3) korzysta z pełni praw publicznych;</u>
          <u xml:id="u-82.7" who="#RobertTelus">4) nie była skazana prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe”.</u>
          <u xml:id="u-82.8" who="#RobertTelus">W pkt 2 jest to wtedy pochodna tego, co w tym momencie dopisaliśmy – po słowach „w art. 6 ust. 3a” należy dopisać „ust. 3m”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-83">
          <u xml:id="u-83.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję bardzo. Czy są jeszcze jakieś uwagi? Państwo posłowie? Biuro Legislacyjne? Rząd?</u>
          <u xml:id="u-83.1" who="#JarosławSachajko">W takim razie przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem poprawek w art. 6? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Stwierdzam, że Komisja przyjęła poprawki. Za było 20 osób, 6 osób przeciw i 1 wstrzymała się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-83.2" who="#JarosławSachajko">Przystępujemy do głosowania nad całym art. 6. Kto jest za przyjęciem art. 6? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-83.3" who="#JarosławSachajko">Stwierdzam, że Komisja przyjęła cały art. 6. Za głosowało 20 osób, 6 osób przeciw i nikt nie wstrzymał się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-83.4" who="#JarosławSachajko">Przechodzimy do art. 7. Czy są uwagi do art. 7? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-83.5" who="#JarosławSachajko">Głosujemy nad art. 7. Kto jest za przyjęciem art. 7? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-83.6" who="#JarosławSachajko">Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 7. Za głosowało 20 osób, 5 przeciw i 1 wstrzymała się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-83.7" who="#JarosławSachajko">Art. 8. Czy są uwagi do art. 8? Pan poseł Telus.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-84">
          <u xml:id="u-84.0" who="#RobertTelus">Może od razu przeczytam, jak będą brzmieć te przepisy, w których proponujemy zmiany.</u>
          <u xml:id="u-84.1" who="#RobertTelus">Ust. 3 otrzymuje brzmienie: „3. Minister właściwy do spraw rozwoju wsi powołuje zastępców Prezesa Agencji na wniosek Prezesa Agencji. Minister właściwy do spraw rozwoju wsi odwołuje zastępców Prezesa Agencji”. Tutaj chciałbym wykreślić słowa „zastępców Prezesa Agencji”.</u>
          <u xml:id="u-84.2" who="#RobertTelus">W ust. 4 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie: „4. Stanowisko Prezesa Agencji i zastępców Prezesa Agencji może zajmować osoba, która” i dopisujemy pkt 2 „W art. 9 dodaje się ust. 4 w brzmieniu:</u>
          <u xml:id="u-84.3" who="#RobertTelus">»4. Stanowisko dyrektora oddziału regionalnego i jego zastępcy oraz kierownika biura powiatowego i jego zastępcy może zajmować osoba, która:</u>
          <u xml:id="u-84.4" who="#RobertTelus">1) posiada wykształcenie wyższe;</u>
          <u xml:id="u-84.5" who="#RobertTelus">2) jest obywatelem polskim;</u>
          <u xml:id="u-84.6" who="#RobertTelus">3) korzysta z pełni praw publicznych;</u>
          <u xml:id="u-84.7" who="#RobertTelus">4) nie była skazana prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe«.”.</u>
          <u xml:id="u-84.8" who="#RobertTelus">Wtedy dotychczasowy pkt 2 stałby się pkt 3. Po prostu zmieniłaby się tylko kolejność dotychczasowego pkt 2.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-85">
          <u xml:id="u-85.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję bardzo. Czy ktoś ma uwagi do art. 8?</u>
          <u xml:id="u-85.1" who="#JarosławSachajko">Przystępujemy do głosowania nad poprawkami w art. 8. Kto jest za przyjęciem poprawek? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-85.2" who="#JarosławSachajko">Stwierdzam, że Komisja przyjęła poprawki w art. 8. Za głosowało 19 osób, 5 przeciw i 1 osoba wstrzymała się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-85.3" who="#JarosławSachajko">Przystępujemy do głosowania nad całym art. 8. Kto jest za przyjęciem artykułu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-86">
          <u xml:id="u-86.0" who="#DorotaNiedziela">Pytanie. Jest pytanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-87">
          <u xml:id="u-87.0" who="#ArturDunin">Przepraszam. Mam pytanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-88">
          <u xml:id="u-88.0" who="#JarosławSachajko">Przepraszam, nie widziałem. Proszę o zadanie pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-89">
          <u xml:id="u-89.0" who="#ArturDunin">Mam pytanie – czy była opinia rządu do projektu tej ustawy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-90">
          <u xml:id="u-90.0" who="#JarosławSachajko">Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-91">
          <u xml:id="u-91.0" who="#RafałRomanowski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Nie ma opinii rządu. Jest to projekt poselski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-92">
          <u xml:id="u-92.0" who="#ArturDunin">Przepraszam bardzo. Rozumiem, że pan jest świeżo upieczonym wiceministrem i może pan nie wie, ale przeważnie są również rządowe opinie do projektów poselskich. A więc jeszcze mam pytanie do pana z ministerstwa – panie ministrze, jaki jest stosunek rządu do tej ustawy? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-93">
          <u xml:id="u-93.0" who="#RafałRomanowski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Tak, jak wspomniałem na wstępie, jest to projekt poselski i do tejże ustawy nie ma stanowiska rządu. To jest bardzo precyzyjna odpowiedź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-94">
          <u xml:id="u-94.0" who="#JarosławSachajko">Proszę o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-95">
          <u xml:id="u-95.0" who="#ArturDunin">Jeszcze raz powtórzę – rozumiem, że rząd nie ma stanowiska i nie będzie miał stanowiska do żadnego projektu poselskiego. Natomiast tylko przypomnę parlamentarzystom i panu ministrowi, że państwo – wtedy jako opozycja – żądaliście opinii rządu do każdego projektu, do każdej zmiany. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-96">
          <u xml:id="u-96.0" who="#JarosławSachajko">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem art. 8? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-96.1" who="#JarosławSachajko">Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 8. Za 20 osób, 6 osób przeciw i 1 osoba wstrzymała się od głosowania.</u>
          <u xml:id="u-96.2" who="#JarosławSachajko">Przystępujemy do art. 9. Czy są uwagi do art. 9?</u>
          <u xml:id="u-96.3" who="#JarosławSachajko">W takim razie przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem art. 9? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-96.4" who="#JarosławSachajko">Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 9. Za 20 osób, 6 przeciw i 0 wstrzymujących się.</u>
          <u xml:id="u-96.5" who="#JarosławSachajko">Proszę – pani poseł Dorota Niedziela.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-97">
          <u xml:id="u-97.0" who="#DorotaNiedziela">Panie przewodniczący, chciałam tylko przypomnieć panu wiceministrowi, żeby może jednak dokładnie słuchał tego, co mówi jego minister. Bo oto dziś na sali sejmowej pan minister dokładnie przypomniał, że procedowany projekt ustawy – poselski projekt ustawy o ustroju rolnym – nie był opiniowany przez ministerstwo, a więc prawdopodobnie był taki zły, że nie było opinii rządowej, a taka opinia była wymagana; świadczy to o tym, że to był źle przygotowany projekt.</u>
          <u xml:id="u-97.1" who="#DorotaNiedziela">A więc może per analogiam – jak się pan wypowiada, to może raczej warto zwrócić uwagę na to, że jednak dobry zwyczaj i obyczaj polegał na tym, iż rząd przygotowywał stanowisko, a myśmy to stanowisko rozpatrywali.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-98">
          <u xml:id="u-98.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję bardzo. W tej chwili chciałem poddać pod głosowanie całą ustawę. Kto jest za przyjęciem sprawozdania Komisji z poprawkami z druku nr 121? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-98.1" who="#JarosławSachajko">Stwierdzam, że Komisja przyjęła sprawozdanie Komisji z projektu ustawy z druku nr 121. Za było 19głosów, 6 głosów przeciw i 1 głos wstrzymujący się.</u>
          <u xml:id="u-98.2" who="#JarosławSachajko">Teraz przystępujemy do wyboru posła sprawozdawcy. Pan poseł Telus.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-99">
          <u xml:id="u-99.0" who="#RobertTelus">Na posła sprawozdawcę chciałbym zaproponować pana przewodniczącego Jana Krzysztofa Ardanowskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-100">
          <u xml:id="u-100.0" who="#JarosławSachajko">Czy są inne kandydatury?</u>
          <u xml:id="u-100.1" who="#JarosławSachajko">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem kandydatury posła sprawozdawcy? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Stwierdzam, że poseł sprawozdawca został wybrany. Za 20 osób, 1 przeciw i 1 wstrzymująca się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-100.2" who="#JarosławSachajko">Pytanie do przedstawiciela rządu. Czy rząd uważa, że jest konieczne wystąpienie do Ministerstwa Spraw Zagranicznych o opinię?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-101">
          <u xml:id="u-101.0" who="#RafałRomanowski">Nie ma takiej potrzeby.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-102">
          <u xml:id="u-102.0" who="#JarosławSachajko">Dziękuję bardzo. Teraz punkt drugi posiedzenia – sprawy bieżące. Czy ktoś z państwa chce zabrać głos? Pan poseł Ajchler.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-103">
          <u xml:id="u-103.0" who="#ZbigniewAjchler">Panie przewodniczący, chciałem zapytać, czy pan – jako przewodniczący komisji rolnictwa – skierował do ministra stanowisko komisji rolnictwa czy dezyderat odnoszący się do wiatraków i odnawialnych źródeł energii?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-104">
          <u xml:id="u-104.0" who="#JarosławSachajko">Tak. Dezyderat był przygotowany. Jest podpisany i dzisiaj będzie wysłany.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-105">
          <u xml:id="u-105.0" who="#ZbigniewAjchler">Czy mógłbym go otrzymać do wiadomości?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-106">
          <u xml:id="u-106.0" who="#JarosławSachajko">Tak, oczywiście.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-107">
          <u xml:id="u-107.0" who="#RobertTelus">Wszyscy posłowie otrzymali treść dezyderatu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-108">
          <u xml:id="u-108.0" who="#ZbigniewAjchler">Ale w poczcie elektronicznej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-109">
          <u xml:id="u-109.0" who="#RobertTelus">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-110">
          <u xml:id="u-110.0" who="#JarosławSachajko">Czy są inne sprawy?</u>
          <u xml:id="u-110.1" who="#JarosławSachajko">Informuję, że na tym porządek dzienny posiedzenia Komisji został wyczerpany. Protokół z dzisiejszego posiedzenia będzie wyłożony do przyjęcia w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>