text_structure.xml
18.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#UrszulaRusecka">Witam na kolejnym w dniu dzisiejszym posiedzeniu Komisji Polityki Społecznej i Rodziny.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#UrszulaRusecka">Będziemy rozpatrywali pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa oraz niektórych innych ustaw.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#UrszulaRusecka">Witam wszystkich zebranych, pana ministra Marcina Zielenieckiego wraz ze współpracownikami oraz pana Janusza Cieszyńskiego podsekretarza stanu w Ministerstwie Zdrowia.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#UrszulaRusecka">Porządek posiedzenia został państwu doręczony. Czy ktoś jest przeciwny wobec zaproponowanego porządku dziennego? Nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła porządek posiedzenia. Przechodzimy do jego realizacji.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#UrszulaRusecka">Bardzo proszę panią poseł Elżbietę Dudę, aby w imieniu wnioskodawców przedstawiła projekt ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#ElżbietaDuda">Panie ministrze, pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, w imieniu wnioskodawców chcę przedstawić poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa oraz niektórych innych ustaw, druk nr 2463. Przypominam, że ustawa z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa reguluje zasadę przyznawania zasiłków z ubezpieczenia chorobowego, sposobu obliczania oraz określa zasady dokumentowania prawa do tych zasiłków.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#ElżbietaDuda">Znowelizowana ustawa z 15 maja 2015 r. wprowadza zmiany formy i trybu wystawiania zaświadczeń o czasowej niezdolności do pracy. Obok istniejącej formy, tzw. papierowej ZUS ZLA, wprowadzono nową, elektroniczną, dzięki której zaświadczenia lekarskie trafiają bezpośrednio do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Zgodnie z ustawą, w przewidzianym okresie przejściowym do 30 czerwca 2018 r. mogą być stosowane obie formy: papierowa i elektroniczna. Wsłuchując się w społeczne głosy, zwłaszcza postulaty środowisk medycznych, a także po przeprowadzeniu analiz z zakresu funkcjonowania e-systemu, potrzebne są zmiany. Należy dać więcej czasu, w szczególności lekarzom, na wdrożenie nowych rozwiązań umożliwiających przygotowanie do zmiany.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#ElżbietaDuda">Dlatego proponujemy nowelizację ustawy z 15 maja 2015 r. polegającą na wydłużeniu okresu przejściowego do 30 listopada br., co zakłada ustawa. Należy zaznaczyć, że projekt wywołuje pozytywne skutki społeczne. Nie obciąża budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, a regulacja nie jest objęta prawem Unii Europejskiej. Dlatego proszę Wysoką Komisję o przyjęcie proponowanych zmian. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#UrszulaRusecka">Dziękuję, pani poseł. Otwieram dyskusję. Bardzo proszę o stanowisko ministerstwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#MarcinZieleniecki">Pani przewodnicząca, szanowna Komisjo, projekt zmierza do nowelizacji ustawy zmieniającej ustawę o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa z 15 maja 2015 r. Przypominam, że według pierwotnej wersji ustawy okres przejściowy, kiedy możliwe było wystawianie zaświadczeń lekarskich o niezdolności do pracy w dwóch formach, tzn. tradycyjnej papierowej ZLA oraz nowej elektronicznej, zakończył się wraz z zakończeniem 2017 r. Sejm podjął decyzję o wydłużeniu okresu przejściowego do 30 czerwca 2018 r.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#MarcinZieleniecki">Chcę powiedzieć, że proces wdrożenia nowej, elektronicznej formy zwolnień lekarskich przebiega w dynamiczny sposób. Obecnie już ok. 25% lekarzy wystawia zaświadczenia w nowej formie, ale to nie jest satysfakcjonujące tempo. Obawiamy się, że do końca czerwca tempo, w jakim nowa forma zwolnień lekarskich zostanie wdrożona, również nie będzie satysfakcjonujące. W związku z tym popieramy ten projekt. Uważamy, że okres przejściowy należy wydłużyć o kolejne 5 miesięcy, który jest proponowany w projekcie, mając nadzieję, że jeszcze większa liczba lekarzy niż dotychczas zdecyduje się na nowoczesną, ze wszech miar godną zastosowania formę w zinformatyzowanym społeczeństwie. Chcemy, aby tempo było szybsze. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#UrszulaRusecka">Bardzo dziękuję. Panie ministrze, proszę o przedstawienie stanowiska Ministerstwa Zdrowia.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#JanuszCieszyński">Dziękuję, pani przewodnicząca. Szanowni państwo, powiem kilka słów z perspektywy Ministerstwa Zdrowia. Z naszego punktu widzenia informatyzacja systemu to jeden z podstawowych celów, filarów piątki pana ministra Szumowskiego. Natomiast, jak powiedział mój przedmówca i pani poseł, chcemy, aby informatyzacja przebiegała płynnie, bez robienia nadmiernych, dynamicznych skoków, ponieważ to mogłoby odbić się negatywnie na pacjentach.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#JanuszCieszyński">Naszym celem jest wprowadzenie zmian w sposób spokojny i usystematyzowany. To wielka praca, którą wykonał Zakład Ubezpieczeń Społecznych w zakresie podpisywania porozumień, współpracy ze świadczeniodawcami. Potrzebujemy jeszcze trochę czasu do zakończenia prac.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#JanuszCieszyński">Oprócz tego, do konsultacji międzyresortowych został skierowany projekt ustawy Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, w ramach którego poszerzamy krąg osób uprawnionych do wystawiania elektronicznych zwolnień. W ramach projektu upoważnienie do wystawiania zwolnień w imieniu lekarza uzyskają asystenci medyczni. W naszej opinii jest to zasadne w celu odbiurokratyzowania systemu i udostępnienia lekarzom jak największej ilości czasu, aby mogli go przeznaczyć na leczenie, a nie na kwestie administracyjne, jak np. wystawianie zwolnień.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#JanuszCieszyński">W związku z powyższym, ze względu na fakt, że kolejna regulacja wymaga chwili czasu i środków, żeby zostać porządnie wdrożona, jak najbardziej popieramy poselski projekt w zakresie wydłużenia terminu do dnia 1 grudnia.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#UrszulaRusecka">Dziękuję, panie ministrze. Głos w dyskusji chce zabrać pani przewodnicząca Magdalena Kochan.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#MagdalenaKochan">Zwracam się do obu panów ministrów, reprezentujących resort zdrowia i zabezpieczenia społecznego, gdyż interesuje mnie, co jest przyczyną opóźnień. Pan minister Zieleniecki powiedział, że projekt jest wdrażany tak dynamicznie i już 25% lekarzy go stosuje. Ustawa była procedowana w 2015 r. Wydaje się, że 3 lata na wdrożenie takiego systemu nie jest krótkim okresem. Rozumiem także, że asystenci lekarscy mogą być również grupą mogącą odbiurokratyzować pracę lekarzy i wypisywać zwolnienia. Jednak trudno jest mi uwierzyć, że 2,5 roku to zbyt mało, żeby wdrożyć program. Chciałabym poznać przyczynę, dla której „tak energiczne wdrażanie projektu” spowodowało, że po 2,5 roku już 25% lekarzy stosuje tego rodzaju e-zwolnienia. Oczywiście, wydłużenie terminu, aby ustawa sensownie działała, jest zasadne, ale nie może być, że panowie nie mówią, jakie są przyczyny powodujące opóźnienie o kolejne pół roku wejścia w życie ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#UrszulaRusecka">Dziękuję. Bardzo proszę, pan poseł Miller.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#RajmundMiller">Panie ministrze, chcę zadać pytanie dotyczące tego samego tematu. Nie rozumiem, co Ministerstwo Zdrowia ma wspólnego z tą ustawą. Czy państwo stworzyli program szkolenia dla asystentów medycznych lub pielęgniarek? Jak on będzie finansowany? Ustawa praktycznie dotyczy ZUS i Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#RajmundMiller">Chcę, żeby pan powiedział, jaka jest rola ministerstwa w realizacji ustawy, oprócz dobrej woli pana ministra Szumowskiego. Kiepska, skoro przez 2 lata system e-zwolnień został wprowadzony tylko w 25% gabinetów. Proszę powiedzieć, czy system jest wydolny. Państwo piszą, że potrzebują jeszcze pół roku. Oczywiście, zgadzamy się, gdyż system musi być sprawny, żeby dobrze działał, ale państwo piszą po 2 latach, że przez informatyków będą wprowadzane ewentualne modyfikacje do tego systemu.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#RajmundMiller">Poza tym, e-zwolnienia to nie tylko lekarze. Proszę nam powiedzieć, czy państwo zrobili analizę u pracodawców. Jest ich znacznie więcej niż gabinetów lekarskich lub szpitali. Jak państwo oceniają stopień przygotowania pracodawców, ponieważ oni również muszą być zarejestrowani? W ustawie jest mowa o pracodawcach zatrudniających powyżej pięciu pracowników po obowiązkowym zarejestrowaniu się w portalu. Wiem, że Kodeks pracy tego wymaga. Ale jaka jest ocena, czy dotarły informacje do pracodawców zatrudniających jedną lub dwie osoby? Co się stanie, jeśli system zawali się przez to, że lekarz wystawi e-zwolnienie, a pracodawca nie będzie zarejestrowany? Jestem lekarzem i wystawiałem takie zwolnienia. Co się stanie, jeśli elektroniczna forma dotrze do ZUS, natomiast nie zostanie wystawiona papierowa i nie dotrze do pracodawcy? Jak państwo to oceniają? Czy jesteście do tego przygotowani? Czy zrobiliście analizę wśród różnych pracodawców zatrudniających powyżej i poniżej pięciu osób? Jeżeli to wszystko nie będzie skompensowane ze sobą, system się zawali. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#UrszulaRusecka">Dziękuję. Czy ktoś z państwa chce zabrać głos? Dziękuję. Bardzo proszę pana ministra o odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#JanuszCieszyński">Zacznę od pytań dotyczących roli ministra zdrowia. W systemie Ministerstwa Zdrowia jest kilka projektów informatyzacyjnych, a niewątpliwie, z punktu widzenia pacjenta wystawienie zwolnienia lekarskiego jest jednym z istotnych czynności w ramach wizyty lekarskiej. Jesteśmy w stałym kontakcie z Ministerstwem Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, aby koordynować te działania. Tutaj w naturalny sposób kwestie związane z finansowaniem niezdolności do pracy leżą w gestii Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Natomiast, niewątpliwie wydaje się, że taka współpraca i koordynacja działań powinny być skorelowane w sytuacji, w której mówimy o wdrażaniu elektronicznych zwolnień, a wkrótce będziemy rozmawiali o elektronicznych receptach, skierowaniach, dokumentacji medycznej na masową skalę.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#JanuszCieszyński">Przełamujemy w praktyce niechlubne tradycje Polski resortowej i intensywnie współpracujemy przy projektach. Może wybiegam trochę w przyszłość, ale mówię o projekcie dotyczącym asystentów. On również przewiduje, w ramach współpracy między resortami, dodatkowe mechanizmy finansowania informatyzacji. Ze względu na fakt, że to finansowanie jest istotnym komponentem, współpraca istnieje. Minister zdrowia w naturalny sposób czuje się reprezentantem środowiska lekarskiego, które przedstawiało swoje uwagi do tych rozwiązań. Dlatego na co dzień współpracujemy z panem ministrem Zielenieckim.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#JanuszCieszyński">Pani przewodnicząca zadała pytanie, dlaczego projekt przekładamy po 2 latach. Niewątpliwie jest tak, że zastaliśmy go w określonym stanie i nie przewidziano możliwości tzw. certyfikatu wystawianego przez ZUS do podpisywania zwolnień. Taka możliwość spotkała się z bardzo dobrym przyjęciem w środowisku lekarskim. Wystawianie zwolnień było możliwe od dłuższego czasu, ale jeśli prześledzimy krzywą wzrostu procentowego wystawionych zwolnień za pomocą elektronicznych środków lub systemów, zauważymy, że to wydarzyło się w momencie, w którym zakład i ministerstwo umożliwiły podpisywanie tych certyfikatów. To zdarzyło się w grudniu zeszłego roku dzięki bardzo dużemu wysiłkowi po stronie departamentów informatycznych i organizacyjnych zakładu. Wydaje się, że teraz, w momencie udostępnienia, należy przeznaczyć odpowiednią ilość czasu, aby można było to wdrożyć w rozsądny i sposób akceptowalny, zarówno dla lekarzy, ale przede wszystkim dla pacjentów. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#UrszulaRusecka">Dziękuję. Pozwolę sobie udzielić głosu. Pamiętamy, że dyskusja toczyła się w momencie, gdy termin był już przedłużony. Pan minister zauważył słusznie, że wprowadzenie certyfikatu przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych spowodowało, iż jest 25% wystawianych zwolnień. Mamy nadzieję, że jest wystarczająco dużo czasu i do 30 listopada będzie 100%. Dyskusja już się odbyła. Bardzo proszę, jeszcze pan minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#MarcinZieleniecki">Powiem dwa słowa uzupełnienia. Pamiętam statystyki. Pod koniec grudnia zeszłego roku liczba lekarzy korzystających ze zwolnień wystawianych w wersji elektronicznej wynosiła ok. 3%. Dzisiaj mówimy o 25%. Chcę pochwalić współpracę z ministrem zdrowia, dlatego że to jest również efekt dużego zaangażowania ministra zdrowia, aby przekonać środowisko lekarzy do stosowania nowoczesnej formy zwolnień lekarskich.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#MarcinZieleniecki">To jest również efekt ogromnego wysiłku Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, dlatego że zakład nie tylko udostępnił swój system informatyczny dla celów uwierzytelniania zwolnień, wystawianych w wersji elektronicznej, ale także prowadził dialog ze środowiskiem lekarskim i doprowadził do synchronizowania swojego systemu informatycznego z aplikacjami gabinetowymi stosowanymi wcześniej przez lekarzy, aby mogli oni uzupełnić oprogramowania o nowe funkcjonalności, w tym o możliwość wystawiania zaświadczeń lekarskich w wersji elektronicznej.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#MarcinZieleniecki">Zakład Ubezpieczeń Społecznych również przeprowadził dużą akcję promocyjną zachęcającą lekarzy, aby stworzyli w swoim systemie informatycznym, w platformie usług elektronicznych ZUS, profile dla lekarzy. Chcę powiedzieć, że duża część lekarzy ma już utworzone profile w platformie usług informatycznych ZUS. To oczywiście nie oznacza, iż wszyscy lekarze korzystają z tej nowoczesnej, dodatkowej formy uwierzytelniania. Jak powiedziałem, chcemy, aby odsetek lekarzy wystawiających zwolnienia w wersji elektronicznej był większy, ale widocznie potrzebujemy jeszcze trochę czasu, aby wykonać dodatkową pracę. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#UrszulaRusecka">Bardzo dziękuję. Zamykam dyskusję. Stwierdzam zamknięcie pierwszego czytania. Stwierdzam, że nie zgłoszono wniosku o wysłuchanie publiczne.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#UrszulaRusecka">Przechodzimy do rozpatrzenia projektu. Czy są uwagi do tytułu projektu? Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#UrszulaSęk">Mamy uwagę o charakterze redakcyjnym. Proponujemy, aby tytuł brzmiał: „ustawa zmieniająca ustawę o zmianie ustawy” i dalej jak w treści. Mamy zbitkę słów „o zmianie ustawy o zmianie ustawy”, może to powodować komplikacje. Natomiast, wyrażenie „ustawa zmieniająca ustawę o zmianie” oznacza, że rozpoczynamy nowelizację.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#UrszulaRusecka">Bardzo dziękuję. Jakie zdanie mają przedstawiciele ministerstwa? Za. Czy jest sprzeciw wobec tytułu projektu ustawy zaproponowanego przez Biuro Legislacyjne? Nie słyszę. Uznaję, że Komisja przyjęła tytuł ustawy w brzmieniu zaproponowanym przez Biuro Legislacyjne. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#UrszulaRusecka">Czy są uwagi do art. 1? Nie słyszę. Uznaję, że Komisja przyjęła art. 1.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#UrszulaRusecka">Czy są uwagi do art. 2? Nie słyszę. Uznaję, że Komisja przyjęła art. 2.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#UrszulaRusecka">Przechodzimy do głosowania całości projektu ustawy. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem proponowanego projektu ustawy? (31) Kto jest przeciw? (0) Kto wstrzymał się od głosu? (0) Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie przyjęła proponowany projekt ustawy.</u>
<u xml:id="u-17.4" who="#UrszulaRusecka">Pozostał nam wybór posła sprawozdawcy. Proponuję, aby została nim pani poseł Elżbieta Duda. Czy pani poseł się zgadza? Czy jest sprzeciw wobec tak zaproponowanej kandydatury? Nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja dokonała wyboru posła sprawozdawcy.</u>
<u xml:id="u-17.5" who="#UrszulaRusecka">Czy ktoś z pań i panów posłów zgłasza wątpliwość co do zgodności ustawy z prawem Unii Europejskiej? Nie słyszę. Stwierdzam, że nie istnieje wątpliwość co do zgodności ustawy z prawem Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-17.6" who="#UrszulaRusecka">Zwyczajowo, upoważniam Biuro Legislacyjne do dokonania korekt redakcyjnych.</u>
<u xml:id="u-17.7" who="#UrszulaRusecka">Wyczerpaliśmy porządek posiedzenia Komisji. Kolejne posiedzenie o godz. 19:30. Zapraszam.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>