text_structure.xml 39.9 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#JanSławomirPiechota">Witam państwa.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#JanSławomirPiechota">Otwieram 192. posiedzenie Komisji do Spraw Petycji. W projekcie porządku posiedzenia mamy pięć punktów, ale już teraz informuję, że jeden z nich będziemy zmuszeni zdjąć.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#JanSławomirPiechota">Stwierdzam, iż posiadamy kworum wymagane regulaminem Sejmu do prawidłowego prowadzenia obrad i skutecznego podejmowania decyzji.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#JanSławomirPiechota">Mówię o planowanym punkcie trzecim, który miał referować pan poseł Mirosław Maliszewski, nieobecny w dniu dzisiejszym. Do tej petycji wrócimy w najbliższym możliwym terminie, ale nie w na tym posiedzeniu Sejmu, bo pan poseł Maliszewski z powodów zdrowotnych jest nieobecny. Zatem, jeśli ktoś z państwa przybył tu z tego powodu to przepraszam za zaistniałą sytuację – to sytuacja losowa, nieprzewidywalna. Do petycji wrócimy w najbliższym możliwym terminie.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#JanSławomirPiechota">W projekcie tego posiedzenia mamy następujące sprawy: rozpatrzenie odpowiedzi Ministra Sprawiedliwości na dezyderat nr 136 skierowany do Prezesa Rady Ministrów w sprawie możliwości zadośćuczynienia osobom poszkodowanym za działalność na rzecz niepodległego bytu Państwa Polskiego; rozpatrzenie petycji w sprawie uchwalenia dezyderatu w sprawie braku wzajemności w zakresie obowiązku wizowego obywateli polskich podróżujących do Stanów Zjednoczonych Ameryki oraz obywateli amerykańskich przyjeżdżających do Rzeczypospolitej Polskiej.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#JanSławomirPiechota">W punkcie trzecim, po zmianie wykreślającą petycję przedstawianą przez pana posła Maliszewskiego, będziemy mieli rozpatrzenie petycji w sprawie zmiany ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych poprzez nałożenie sankcji finansowych na instytucje użyteczności publicznej, które odmawiają wstępu osobom niewidomym z psem asystującym do obiektów użyteczności publicznej.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#JanSławomirPiechota">W punkcie czwartym, i ostatnim, przewidujemy rozpatrzenie petycji w sprawie zmiany art. 4 pkt 2 oraz art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 sierpnia 2001 r. o szczególnych zasadach odbudowy, remontów i rozbiórek obiektów budowlanych zniszczonych lub uszkodzonych w wyniku działania żywiołu w zakresie aktualizacji zawartych w nich odesłań.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#JanSławomirPiechota">Czy do takiej zawartości projektu porządku posiedzenia są uwagi?</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#JanSławomirPiechota">Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#JanSławomirPiechota">Pani poseł Kornelia Wróblewska prosiła, aby w pierwszej kolejności rozpatrzyć te petycje, które referuje pani poseł – punktów trzeciego i czwartego – ze względu na inne obowiązki pani poseł. Czy nie ma sprzeciwu wobec tej propozycji?</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#JanSławomirPiechota">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#JanSławomirPiechota">Uznaję, iż Komisja przyjęła porządek posiedzenia, przystępujemy do jego realizacji.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#JanSławomirPiechota">Bardzo proszę panią poseł Kornelię Wróblewską o przedstawienie petycji w sprawie zmiany ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych poprzez nałożenie sankcji finansowych na instytucje użyteczności publicznej, które odmawiają wstępu osobom niewidomym z psem asystującym do obiektów użyteczności publicznej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#KorneliaWróblewska">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#KorneliaWróblewska">Dziękuję państwu za zgodę na tę zamianę.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#KorneliaWróblewska">Szanowni państwo, autorem tej petycji jest Stowarzyszenie Polski Instytut Praw Głuchych – i zostałam poproszona, aby to wyraźnie zaznaczyć. Autorzy petycji (to stowarzyszenie) wnioskują o zmianę ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 roku o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych tak, aby w ustawie znalazł się zapis nakładający sankcje finansowe na instytucje użyteczności publicznej, które nie realizują nałożonego na nie obowiązku ustawowego, zgodnie z ustawą z dnia 27 sierpnia 1997 roku o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych – art. 20 a ust. 1 i ust. 2 – czyli odmawiają wstępu osobom niewidomym, z psem asystującym, do obiektów użyteczności publicznej.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#KorneliaWróblewska">Drugim postulatem jest zwiększenie uprawnień państwowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych w zakresie narzędzi kontrolnych z wywiązywania się z ustawowego obowiązku nałożonego na instytucje użyteczności publicznej.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#KorneliaWróblewska">Jak zaznacza autor petycji, wedle jego wiedzy, występują przypadki zakazywania osobom niewidomym wstępu z psem towarzyszącym do obiektów użyteczności publicznej m.in. do przychodni zdrowia publicznego, autobusów, taksówek, pociągów, wstępu do teatrów, kin, hoteli, sklepów, restauracji i urzędów.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#KorneliaWróblewska">Zdaniem autora narusza to prawa określone w Konwencji Narodów Zjednoczonych o Prawach Osób Niepełnosprawnych oraz w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 roku o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Jest to akt dyskryminacji osób niewidomych. W Polsce, mimo iż istnieją odpowiednie przepisy krajowe i międzynarodowe, gwarantujące swobodne poruszanie się z psem asystującym, osoby niewidome wciąż muszą walczyć o przestrzeganie ich praw.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#KorneliaWróblewska">Podsumowując króciutko opinię Biura Analiz Sejmowych na ten temat, warto zaznaczyć iż ekspert BAS przeanalizował zarówno prawo, jak i różne doniesienia medialne i zauważył, że postulaty zawarte w petycji są zasadne i należy zmienić przepisy tak, aby nieprzestrzeganie art. 20a ustawy o rehabilitacji zawodowej skutkowało nałożeniem kary na podmiot, który się tego dopuścił.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#KorneliaWróblewska">Autorzy petycji, co prawda, nie zaproponowali ani rodzaju kary, ani wysokości ewentualnej grzywny, ale wydaje się, że kara pieniężna powinna być w tym przypadku najbardziej skutecznym środkiem zniechęcającym do łamania przepisów.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#KorneliaWróblewska">Przychylam się do tego postulatu, aby został zrealizowany i proszę Wysoką Komisję o podjęcie inicjatywy ustawodawczej w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#KorneliaWróblewska">Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#JanSławomirPiechota">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#JanSławomirPiechota">Kto z państwa chciałby zabrać głos w tej sprawie?</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#JanSławomirPiechota">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#MarcinSzynkiewicz">Marcin Szynkiewicz, PFRON.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#MarcinSzynkiewicz">Petycja została skonsultowana wewnętrznie i zasygnalizowano nam problem z tym związany. Jednostki samorządu terytorialnego uchwalają regulaminy cmentarzy, w których zabraniają osobom z psami asystującymi wchodzenia na nie. Przenalizowałem orzecznictwo i wiem, że były wyroki WSA, które uchylały te uchwały, czy nawet decyzje organu nadzorczego wojewody. Była sugestia do ministerstwa, aby przekazać samorządom informację jeszcze raz i uświadomić je o tych przepisach. Były pomysły, aby zaostrzyć ustawę o samorządzie terytorialnym, ale się na to nie zgodziłem, gdyż byłoby to powtarzanie o rehabilitacji w innej ustawie.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#MarcinSzynkiewicz">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#JanSławomirPiechota">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#JanSławomirPiechota">Proszę, jeszcze pan.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#JacekWelter">Jacek Welter, dyrektor Biura Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#JacekWelter">Wysoka Komisjo, w imieniu Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej chciałbym wyrazić pełne poparcie dla idei wyrażonej w tej petycji. Jednocześnie zwracam się z uprzejmą prośbą o rozważenie możliwości umieszczenia tego rozwiązania prawnego nie w ustawie o rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych, ale w ustawie o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#JacekWelter">Pragnę poinformować państwa, że w dniu 26 czerwca projekt ustawy został przyjęty przez Radę Ministrów. Domyślam się, że w najbliższych dniach zostanie skierowany do Wysokiej Izby. Ta ustawa reguluje zagadnienia dotyczące zapewnienia dostępności również osobom z niepełnosprawnościami. Co więcej, przewiduje ona, że PFRON będzie instytucją, która będzie rozpatrywała skargi na brak dostępności.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#JacekWelter">W związku z tym, wydaje się być zasadnym, aby w tej ustawie umieścić przepis nakładający karę pieniężną za uniemożliwienie osobom, które korzystają z psa asystującego, wejścia do różnych obiektów użyteczności publicznej.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#JacekWelter">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#JanSławomirPiechota">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#JanSławomirPiechota">Pan Krzysztof Pater, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#KrzysztofPater">Myślę, że merytorycznie nie ma wątpliwości, że przepis ten należy wprowadzić.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#KrzysztofPater">Generalnie, jeśli jest obowiązek stosowania czegoś, jasne jest że, za nieprzestrzeganie obowiązku ustawowego powinna być jakaś sankcja. Pytanie jest: gdzie ją umieścić i na kogo nałożyć?</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#KrzysztofPater">Wygląda na to, że sankcja powinna być nałożona na instytucję a nie człowieka, zgodnie z naszą dyskusją. Dalszy ciąg to relacja poza ustawą – jeśli kierowca busa nie wpuszcza osoby niepełnosprawnej z psem to płaci za to pracodawca, który później może sobie od pracownika dochodzić zadośćuczynienia.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#KrzysztofPater">Pojawił się bardzo ważny wątek – wygląda na to, że ustawa jest w biegu i prawdopodobnie może zostać uchwalona jeszcze w tej kadencji Sejmu. Z proceduralnego punktu widzenia optymalnym rozwiązaniem byłoby, gdyby na bazie tej dyskusji ministerstwo zainspirowało autopoprawkę rządu albo poprawkę w trakcie dyskusji.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#KrzysztofPater">Nie znam treści tego przedłożenia, ale wygląda na to, że te sankcje mogłyby być uznane za niewykraczające w sposób radykalny poza przedłożenie i ten temat mógłby się pojawić w trakcie dyskusji.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#KrzysztofPater">Jest też sprawa, o której powiedział przedstawiciel PFRON – samowola samorządów. Warto byłoby poszukać takiego rozwiązania prawnego, które nie zmusi – w każdym indywidualnym przypadku – do procedowania przez sądy administracyjne uchwał, w związku z koniecznością ich uchylenia.</u>
          <u xml:id="u-8.6" who="#KrzysztofPater">Nie mam teraz na to pomysłu, ale warto poszukać jakiegoś rozwiązania, które być może pośrednio, zwiększając np. odpowiedzialność decydentów, którzy kreują tego typu decyzje samorządów, które otworzyłoby im w pewnym sensie oczy.</u>
          <u xml:id="u-8.7" who="#KrzysztofPater">Sugeruję, aby formalnie wystąpić do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dezyderatem zawierającym między innymi sugestię uwzględnienia tego w pracach we wspomnianej ustawie, sugestię pilnego znalezienia i uwzględnienia w tej ustawie uchwał samorządu, które są sprzeczne z aktualną normą ustawową.</u>
          <u xml:id="u-8.8" who="#KrzysztofPater">Mamy chwilę czasu, aby ministerstwo podjęło działania, w zależności od tego na jakim etapie jest ten projekt ustawy. Również zakładam, że być może ktoś z państwa posłów będzie członkiem podkomisji lub komisji, która będzie ten projekt rozpatrywała.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#JanSławomirPiechota">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#JanSławomirPiechota">Jeszcze pan, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PrzemysławHerman">Dzień dobry.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PrzemysławHerman">Przemysław Herman, Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju, autor ustawy o zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami – z tego też powodu jestem obecny na dzisiejszym posiedzeniu.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PrzemysławHerman">Gwoli wyjaśnienia, chciałbym przedstawić założenia tej ustawy. Jest ona już w Sejmie, trafiła do Biura Analiz Sejmowych i czeka na nadanie numeru druku. Prace rozpoczną się lada chwila. Naszym założeniem jest przyjęcie jej jeszcze w tej kadencji, oczywiście, jeśli to będzie możliwe.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#PrzemysławHerman">Jeśli chodzi o te założenia, ustawa zakłada obowiązki dla wszystkich instytucji publicznych, jednostek sektora finansów publicznych, również tych, o których mowa w petycji – ośrodków zdrowia, szkół, budynków użyteczności publicznej, urzędów itd. – obowiązek zapewnienia dostępu do obiektu osobie poruszającej się z psem asystującym.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#PrzemysławHerman">Jeśli ten obowiązek nie zostanie zapewniony, istnieje możliwość złożenia skargi do właściwego miejscowo oddziału PFRON na taki podmiot publiczny. Oddział PFRON analizuje właściwość tej skargi i jeśli uzna jej zasadność, wydaje nakaz zapewnienia dostępności – to nakaz zobowiązujący podmiot publiczny do zapewnienia tego dostępu. Jeśli to nie zostanie spełnione, nakładana jest grzywna w postaci przymuszenia – kara finansowa.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#PrzemysławHerman">Rozwiązanie, o którym mowa w petycji zaplanowane jest w tej ustawie – chciałbym, aby to było jasne.</u>
          <u xml:id="u-10.6" who="#PrzemysławHerman">Być może w pracach komisji sejmowych będzie okazja przedyskutować to bardziej szczegółowo. To rozwiązanie zostało zaplanowane przez rząd.</u>
          <u xml:id="u-10.7" who="#PrzemysławHerman">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#JanSławomirPiechota">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#JanSławomirPiechota">Jesteśmy zatem zgodni co do pewnego kierunku działań. Widać, że nie wystarczy samo namawianie i oczekiwanie, że pewne standardy kultury zapewnią ten dostęp. Jeśli są ludzie i miejsca, w których tego typu dostępność jest kwestionowana, zapewne jak w przypadku kopert parkingowych, należy zastosować sankcje, aby to wyegzekwować.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#JanSławomirPiechota">Pani poseł, bardzo proszę o konkluzję i podsumowanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#KorneliaWróblewska">Panie przewodniczący, biorąc pod uwagę to, co mogliśmy usłyszeć od przedstawicieli dwóch ministerstw, rozumiem, że sprawa jest w toku załatwiania. Wszyscy jesteśmy zgodni, że trzeba to załatwić.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#KorneliaWróblewska">Poczekałabym na pojawienie się nowej ustawy w pracy Komisji Polityki Społecznej i Rodziny i, ewentualne, doprecyzowanie przepisów w toku dalszych prac.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#JanSławomirPiechota">Tak jest.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#JanSławomirPiechota">Myślę, że wszystko wskazuje na to, że postulat będzie uwzględniony. Przekażemy materiały komisji, która będzie pracowała nad tą ustawą i w ten sposób będzie to włączone w ustawę, o której panowie mówili.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#JanSławomirPiechota">Czy możemy przyjąć decyzję, że uznajemy postulaty zawarte w petycji i przekażemy ją, wraz z innymi materiałami, do komisji, w której będą prowadzone prace nad projektem ustawy o dostępności, która została skierowana do Marszałka Sejmu?</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#JanSławomirPiechota">Nie słyszę uwag.</u>
          <u xml:id="u-13.4" who="#JanSławomirPiechota">Stwierdzam, że Komisja podjęła taką decyzję.</u>
          <u xml:id="u-13.5" who="#JanSławomirPiechota">Przechodzimy do kolejnej petycji, referowanej przez panią poseł Wróblewską, która dotyczy zmian w ustawie z dnia 11 sierpnia 2001 r. o szczególnych zasadach odbudowy, remontów i rozbiórek obiektów budowlanych zniszczonych lub uszkodzonych w wyniku działania żywiołu. Bardzo proszę, pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#KorneliaWróblewska">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#KorneliaWróblewska">Autor petycji, w wymienionej przez pana przewodniczącego ustawie, żąda zmiany art. 4 pkt 2 poprzez zastąpienie w nim wyrazów „z dnia 27 czerwca 1997 roku o transporcie kolejowym” wyrazami „z dnia 28 marca 2003 roku o transporcie kolejowym” oraz zmiany art. 10 ust. 1 pkt 2 poprzez dodanie przed wyrazami „inspekcji sanitarnej” wyrazu „państwowej”.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#KorneliaWróblewska">Mieliśmy już w naszej Komisji takie petycje, ma ona charakter porządkujący i przyczyni się do poprawienia przejrzystości prawa.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#KorneliaWróblewska">Sugerowane zmiany wynikają ze zmian ustawowych – utraty mocy jednej ustawy, po wejściu w życie nowej i zmiany nazewnictwa. Wypracowaliśmy w Komisji praktykę, że tego typu rzeczy odsyłamy do odpowiednich ministerstw, z informacją: jeśli toczą się jakieś prace nowelizacyjne, w których można by uwzględnić zmiany porządkujące, należy to wprowadzić a jeśli nie, zaznaczyć że jest potrzeba tego typu zmian i pozostawić to do dyspozycji poszczególnych ministerstw lub rządu.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#KorneliaWróblewska">Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#JanSławomirPiechota">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#JanSławomirPiechota">Kto z państwa chciałby zabrać głos w tej sprawie?</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#JanSławomirPiechota">Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#JanSławomirPiechota">Proszę o zabranie głosu naszego doradcę, Krzysztofa Patera.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#KrzysztofPater">Sprawa ma charakter porządkujący. Proponowałbym standardową procedurę Komisji – dezyderat z oczekiwaniem, że rząd uwzględni to w pracach legislacyjnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#JanSławomirPiechota">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#JanSławomirPiechota">Proszę o pani rekomendację, pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#KorneliaWróblewska">Jest dokładnie taka sama.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#KorneliaWróblewska">Jak zaznaczyłam, podtrzymuję to, co powiedział nasz stały doradca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#JanSławomirPiechota">To będzie dezyderat do Ministra Inwestycji i Rozwoju?</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#JanSławomirPiechota">Panie Krzysztofie, do kogo skierujemy dezyderat?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#KrzysztofPater">Tak, do Ministra Inwestycji i Rozwoju.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#JanSławomirPiechota">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#JanSławomirPiechota">Jest rekomendacja, abyśmy w sprawie petycji zmianie ustawy o szczególnych zasadach odbudowy, remontów i rozbiórek obiektów budowlanych zniszczonych lub uszkodzonych w wyniku działania żywiołu wystąpili z dezyderatem do Ministra Inwestycji i Rozwoju. Czy do takiej rekomendacji są uwagi?</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#JanSławomirPiechota">Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#JanSławomirPiechota">Uznaję, iż Komisja podjęła taką decyzję.</u>
          <u xml:id="u-21.4" who="#JanSławomirPiechota">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-21.5" who="#JanSławomirPiechota">Przechodzimy do rozpatrzenia odpowiedzi ministra sprawiedliwości na dezyderat nr 136 skierowany do Prezesa Rady Ministrów w sprawie możliwości zadośćuczynienia osobom poszkodowanym za działalność na rzecz niepodległego bytu Państwa Polskiego.</u>
          <u xml:id="u-21.6" who="#JanSławomirPiechota">Bardzo proszę przedstawicieli Ministra Sprawiedliwości o jego przedstawienie… nie jest obecny na sali.</u>
          <u xml:id="u-21.7" who="#JanSławomirPiechota">W takim razie pan poseł referent Jacek Świat przedstawi odpowiedź, proszę również o pana ocenę w jej zakresie i rekomendację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#JacekŚwiat">Panie przewodniczący, szanowni państwo, przypomnę iż petycja dotyczyła tego, aby rekompensować osobom poszkodowanym straty wynikłe ze zwolnienia z pracy czy degradacji na niższe stanowisko, jeśli było to spowodowane działalnością na rzecz niepodległego bytu państwowego, demokracji, wolności słowa etc.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#JacekŚwiat">Odpowiedź ministerstwa powtarza to, o czym mówiliśmy w trakcie rozpatrywania petycji i co zostało zawarte w dezyderacie. Wszyscy jest jesteśmy zgodni, że krzywdy należy rekompensować. Ministerstwo powtarza to, co wybrzmiało na posiedzeniu Komisji, że w tym przypadku jest to szalenie trudne, czy też wręcz niemożliwe. Jeśli mamy do czynienia z wyrokami, orzeczeniami administracyjnymi, mamy dokument na podstawie którego możemy ocenić, czy zaistniała krzywda i w jakiś sposób oszacować rekompensatę, to jest to możliwe.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#JacekŚwiat">W tym przypadku poruszamy się w ciemnej liczbie. Nie wiemy, ile takich przypadków było w Polsce. W związku z tym nie sposób oszacować jakie będą skutki finansowe dla budżetu państwa.</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#JacekŚwiat">Po drugie, w przytłaczającej większości przypadków w zasadzie nie sposób udowodnić, że taka szkoda zaistniała. Podałem kilka przykładów osobistych, rodzinnych. W czasie posiedzenia wskazywałem, jakie to trudne.</u>
          <u xml:id="u-22.4" who="#JacekŚwiat">W zasadzie odpowiedź Ministerstwa Sprawiedliwości tej kwestii nie rozwiązuje, jak uzasadnić powstanie krzywdy i oszacować wysokość ewentualnego zadośćuczynienia.</u>
          <u xml:id="u-22.5" who="#JacekŚwiat">Dziękuję ministerstwu za bardzo szerokie, precyzyjne pokazanie, jakie są obecnie możliwości dochodzenia do odszkodowań, jakimi zasobami finansowymi dysponuje państwo, aby rekompensować krzywdy. Wydaje mi się, że utknęliśmy w punkcie, z którego nie widzimy dalszej drogi. Ministerstwo i posłowie w dyskusji nie znaleźli metody, jak przezwyciężyć trudność udowodnienia, że nastąpiła szkoda i oszacowania jak ją zrekompensować.</u>
          <u xml:id="u-22.6" who="#JacekŚwiat">W związku z tym rekomenduję przyjęcie odpowiedzi ministerstwa, niestety.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#JanSławomirPiechota">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#JanSławomirPiechota">Pan Krzysztof Pater, proszę o pana stanowisko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#KrzysztofPater">Podzielam pogląd pana posła o zasadności przyjęcia odpowiedzi na dezyderat i nie uwzględnienia żądania zawartego w petycji. Sprawa jest zindywidualizowana a obecne przepisy dają możliwość dochodzenia w indywidualnych sytuacjach zadośćuczynienia.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#KrzysztofPater">Nie da się tego zamknąć ustawowo, w jakichś ramach, które byłyby sprawiedliwe.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#KrzysztofPater">Ponadto, ze względu na to, o czym mówił pan poseł (brak jakichkolwiek danych) nie jest możliwe przygotowanie ustawy zgodnie z regulaminem Sejmu, który oczekuje analizy skutków.</u>
          <u xml:id="u-24.3" who="#KrzysztofPater">Poszczególne osoby, które zostały pokrzywdzone, nie są pozbawione możliwości dochodzenia sprawiedliwego zadośćuczynienia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#JanSławomirPiechota">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#JanSławomirPiechota">Mamy rekomendację, aby przyjąć odpowiedź Ministra Sprawiedliwości na dezyderat nr 136 skierowany do Prezesa Rady Ministrów w sprawie możliwości zadośćuczynienia osobom poszkodowanym za działalność na rzecz niepodległego bytu państwa polskiego. Czy wobec takiej rekomendacji są uwagi?</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#JanSławomirPiechota">Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-25.3" who="#JanSławomirPiechota">Uznaję, iż Komisja przyjęła odpowiedź.</u>
          <u xml:id="u-25.4" who="#JanSławomirPiechota">Przystępujemy do ostatniego punktu.</u>
          <u xml:id="u-25.5" who="#JanSławomirPiechota">Proszę pana posła Marcina Duszka o przedstawienie petycji w sprawie uchwalenia dezyderatu w sprawie braku wzajemności zakresie obowiązku wizowego obywateli polskich podróżujących do Stanów Zjednoczonych Ameryki oraz obywateli amerykańskich przyjeżdżających do Rzeczypospolitej Polskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#MarcinDuszek">Szanowny panie przewodniczący, panie przewodniczący przedmiotem petycji jest postulat wystosowania przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej albo właściwą komisję sejmową dezyderatu do Prezesa Rady Ministrów lub Rady Ministrów z postulatem podjęcia pilnych działań mających na celu przywrócenie równowagi w zakresie obowiązku wizowego między Rzeczpospolitą Polską i Stanami Zjednoczonymi Ameryki.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#MarcinDuszek">Przedmiot petycji mieści się w zakresie zadań i kompetencji Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#MarcinDuszek">Petycja spełnia wymogi formalne. Zgodnie z regulaminem Sejmu, komisje sejmowe mogą kierować do Rady Ministrów lub poszczególnych jej członków, prezesa Najwyższej Izby Kontroli, Prezesa Narodowego Banku Polskiego, Prokuratora Generalnego oraz Głównego Inspektora Pracy postulaty w określonych sprawach.</u>
          <u xml:id="u-26.3" who="#MarcinDuszek">Podstawową zasadą polityki wizowej Unii Europejskiej jest zapewnienie zniesienia obowiązku wizowego wobec obywateli wszystkich państw członkowskich Unii Europejskiej przez państwa trzecie, objęte ruchem bezwizowym. W tym celu wprowadzono mechanizm wzajemności wizowej. W 2014 roku komisja otrzymała powiadomienia o braku wzajemności wizowej od pięciu państw członkowskich: Bułgarii, Chorwacji, Cypru, Polski i Rumunii. Powiadomienia te dotyczyły Kanady, Stanów Zjednoczonych, Australii, Brunei i Japonii. Przypadki braku wzajemności ze strony Kanady, Australii, Brunei i Japonii rozwiązano poprzez osiągnięcie pełnej wzajemności w zakresie zwolnienia z obowiązku wizowego.</u>
          <u xml:id="u-26.4" who="#MarcinDuszek">W komunikacie z kwietnia 2016 roku zaprezentowana została ocena konsekwencji, jakie wyniknęłyby dla obywateli i przedsiębiorstw Unii Europejskiej oraz obywateli danych państw trzecich z zawieszenia zwolnienia z obowiązku wizowego. Komisja wezwała Parlament Europejski i Radę do dyskusji o najwłaściwszym sposobie postępowania.</u>
          <u xml:id="u-26.5" who="#MarcinDuszek">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#JanSławomirPiechota">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#JanSławomirPiechota">Kto z państwa chciałby zabrać głos w tej sprawie?</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#JanSławomirPiechota">Pan Krzysztof Pater, bardzo proszę o pana stanowisko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#KrzysztofPater">To bardzo ciekawa sytuacja.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#KrzysztofPater">Po raz pierwszy Komisja dostaje żądanie zawarte w petycji, aby wystąpić z dezyderatem do rządu. To coś zupełnie nowego, zbliżając się do końca tej kadencji. Bardzo interesująca jest kwestia, czy rząd i inne rządy na to naciskają na Komisję Europejską (Polska nie jest jedyna w tej sytuacji) w sprawie wiz do Stanów Zjednoczonych.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#KrzysztofPater">Jak pokazują dane, Komisja Europejska w stosunku do wszystkich innych krajów okazała się skuteczna. Problem wiz ze Stanami Zjednoczonymi może okazać się społecznie jeszcze trudniejszy ze względu na zmiany, które zostały w kwietniu wprowadzone w procedurze wizowej.</u>
          <u xml:id="u-28.3" who="#KrzysztofPater">Generalnie rzecz biorąc, wnioskodawcy mają przedstawić dużo obszerniejszy pakiet danych osobistych – telefony komórkowe używane w ostatnich latach, miejsca podróży. Przy okazji ciekawostka – do niedawna informacja obejmująca podróże zagraniczne z okresu pięciu lat była oczekiwana tylko od mężczyzn w tym formularzu a od kobiet – nie. Być może warto wystąpić o informację do rządu, czy oczekuje on dalszych działań.</u>
          <u xml:id="u-28.4" who="#KrzysztofPater">Zgodnie z prawem europejskim Komisja Europejska nie robi tego, co powinna. Procedury są rozpisane i nie upoważniają Komisji do rozważania, czy robienie bądź nie robienie jest korzystniejsze lub bardziej lub mniej skuteczne. Mamy do czynienia z istotnym przekroczeniem terminu. W ciągu miesiąca lub dwóch można mówić, że czynniki subiektywne mają znaczenie. Jakie są dalsze plany w sytuacji, w której jest jedno państwo, które nie stosuje zasady wzajemności i różnie traktuje obywateli Unii Europejskiej, w tym Polaków.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#JanSławomirPiechota">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#JanSławomirPiechota">Pan poseł Jacek Świat ma głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#JacekŚwiat">Chciałbym zauważyć, że dla Stanów Zjednoczonych stroną nie jest Unia Europejska, ale poszczególne kraje, obowiązują stosunki bilateralne. Regulaminy amerykańskie są dość oczywiste – jeśli jest ponad 3% odmów wizowych, ten obowiązek pozostaje. Jeśli ta liczba spadnie poniżej 3% Stany Zjednoczone zobowiązują się do zdjęcia obowiązku wizowego. W przypadku Polski zbliżamy się do tej magicznej bariery 3%.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#JacekŚwiat">Jak wynikało z komunikatu po ostatnim spotkaniu prezydentów Dudy i Trumpa, niewykluczone, że jeszcze w tym roku ten obowiązek zostanie zniesiony.</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#JacekŚwiat">Dobrze byłoby wystąpić z zapytaniem na jakim etapie jesteśmy i czy zniesienie tego obowiązku jest możliwe i tyle możemy zrobić, piłka jest po stronie naszego partnera amerykańskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#JanSławomirPiechota">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#JanSławomirPiechota">Myślę, że ta bariera nie jest magiczna, ale arbitralna. Amerykanie zawsze unikali podawania informacji w oparciu, o co wyliczają poziom odmów, te odmowy są decydowane nadzwyczaj arbitralnie.</u>
          <u xml:id="u-31.2" who="#JanSławomirPiechota">Myślę, że wola jest po tamtej stronie.</u>
          <u xml:id="u-31.3" who="#JanSławomirPiechota">Mam wrażenie, że przed każdymi wyborami, zwłaszcza w Stanach Zjednoczonych, wraca pomysł, że ta społeczność polska zostanie w końcu usatysfakcjonowana, rządy zaczyna kolejny prezydent i zapomina że kiedyś to obiecywał.</u>
          <u xml:id="u-31.4" who="#JanSławomirPiechota">Myślę, że dezyderat jest dobrą formą pokazania, że parlament oczekuje, aby te działania były prowadzone. Tak jak wskazał pan Krzysztof Pater – skoro można było uzyskać takie regulacje ze strony Japonii czy Kanady to droga warta kontynuowania, występując wspólnie mamy mocniejszą pozycją niż w relacjach bilateralnych ze Stanami Zjednoczonymi.</u>
          <u xml:id="u-31.5" who="#JanSławomirPiechota">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#MagdalenaGrabianowska">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo – Magdalena Grabianowska, Departament Amerykański Ministerstwo Spraw Zagranicznych.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#MagdalenaGrabianowska">Wraz z kolegą chcielibyśmy przedstawić wyjaśnienie i zwrócić uwagę na kilka spraw, które są z punktu widzenia dzisiejszych obrad interesujące.</u>
          <u xml:id="u-32.2" who="#MagdalenaGrabianowska">Temat braku wzajemności wizowej między Polską i Stanami Zjednoczonymi jest w coraz większym stopniu postrzegany jako przeszkoda w pogłębianiu współpracy. Ta nierównowaga wizowa postrzegana jest jako sytuacja anachroniczna i wymagająca zasadniczych rozstrzygnięć. Postulat włączenia Polski do amerykańskiego programu wizowego od wielu lat jest stałym zadaniem polskiej dyplomacji. Ta tematyka jest również poruszana przez przedstawicieli naszego kraju podczas spotkań z przedstawicielami administracji amerykańskiej, Kongresu, zarówno podczas spotkań w Waszyngtonie, jak i podczas wizyt amerykańskich w Polsce. Regularnie od kilku lat temat wzajemności wizowej jest także przedmiotem konsultacji trójstronnych pięciu państw nienależących do amerykańskiego programu bezwizowego: Polski, Bułgarii, Chorwacji, Cypru i Rumunii, z przedstawicielami administracji amerykańskiej, chodzi tu o Departament Stanu i Departament Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Ostatnie tego typu konsultacje odbyły się w Waszyngtonie w bieżącym roku.</u>
          <u xml:id="u-32.3" who="#MagdalenaGrabianowska">Chciałam podkreślić, że w ostatnich kilku latach mogliśmy zobaczyć konkretne zmiany, jakie zaszły w podejściu Amerykanów to tej problematyki. Podczas kampanii wyborczej prezydenta Trumpa w 2016 roku prezydent zapowiedział podjęcie działań przez stronę amerykańską na rzecz pomocy i włączenia Polski do amerykańskiego programu bezwizowego. Rozmowy toczą się na kilku płaszczyznach, w tym m.in. na najwyższej, między prezydentami Stanów Zjednoczonych i Polski, czego dowodem było m.in. spotkanie w ubiegłym roku we wrześniu w Waszyngtonie oraz spotkanie przy okazji wizyty pana prezydenta Dudy 12 czerwca w Waszyngtonie.</u>
          <u xml:id="u-32.4" who="#MagdalenaGrabianowska">Tematyka zniesienia wiz jest właściwie włączana w szereg rozmów na różnym poziomie – od najwyższego, poprzez spotkania na szczeblu ministerialnym oraz kontakty robocze.</u>
          <u xml:id="u-32.5" who="#MagdalenaGrabianowska">Musimy pamiętać, że dla Amerykanów włączenie Polski do programu bezwizowego wiąże się nie tylko z współczynnikiem odmowy wiz, o którym pan poseł powiedział.</u>
          <u xml:id="u-32.6" who="#MagdalenaGrabianowska">Przypomnę, że w przeciągu ostatnich 12 lat, w 2007 roku procent odmowy wiz wynosił niemal 25%, teraz zbliżamy się do magicznych 3% i jest duża szansa, że uda się nam to osiągnąć. W ubiegłym roku, we wrześniu (rok finansowy w USA kończy się 30 września) liczba odmów wynosiła 3,99%, czekamy jak będzie to wyglądało w tym roku.</u>
          <u xml:id="u-32.7" who="#MagdalenaGrabianowska">Poza elementem procentowym Polska i kraje aspirujące do włączenia do programu bezwizowego muszą spełnić warunki wynikające z amerykańskiego prawa wewnętrznego w zakresie bezpieczeństwa. W bieżącym roku podpisaliśmy ze Stanami Zjednoczonymi (zrobił to pan minister Kozłowski przy okazji ostatniej wizyty pana prezydenta Dudy) umowę o zwalczaniu poważnych przestępstw. Jej podpisanie a następnie implementacja są jednym z warunków koniecznych do tego, aby Polska mogła korzystać z tego programu.</u>
          <u xml:id="u-32.8" who="#MagdalenaGrabianowska">Trzeba podkreślić, że kontakty między MSWiA i partnerami amerykańskimi są również bardzo intensywne i zmierzają do wypracowania dodatkowych instrumentów prawnych zapewniających właściwą współpracę w zakresie kwestii bezpieczeństwa podróży między Polską a Stanami Zjednoczonymi.</u>
          <u xml:id="u-32.9" who="#MagdalenaGrabianowska">Myślę, że w chwili obecnej jakość kontaktów i ich wielość są na tyle dobre, że jeśli uda się osiągnąć kolejny postęp w pracach i wrześniowe informacje wykażą, że liczba odmów jest mniejsza niż 3%, być może Polska w przyszłym roku będzie miała szansę, aby w tym programie się znaleźć.</u>
          <u xml:id="u-32.10" who="#MagdalenaGrabianowska">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#JanSławomirPiechota">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#JanSławomirPiechota">Panie pośle, proszę o konkluzję i rekomendację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#MarcinDuszek">Mimo wszystko, rekomenduję uwzględnienie żądania będącego przedmiotem petycji i wystosowanie dezyderatu do Prezesa Rady Ministrów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#JanSławomirPiechota">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#JanSławomirPiechota">Czy wobec takiej rekomendacji są uwagi?</u>
          <u xml:id="u-35.2" who="#JanSławomirPiechota">Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-35.3" who="#JanSławomirPiechota">Uznaję, iż Komisja podjęła decyzję o wystąpieniu z dezyderatem do Prezesa Rady Ministrów.</u>
          <u xml:id="u-35.4" who="#JanSławomirPiechota">Szanowni państwo, to wszystko, jeśli chodzi o porządek obrad.</u>
          <u xml:id="u-35.5" who="#JanSławomirPiechota">W ramach informacji chciałem poinformować o planowanych w najbliższym czasie posiedzeniach Komisji – proszę, aby uwzględnili je państwo w swoich terminarzach.</u>
          <u xml:id="u-35.6" who="#JanSławomirPiechota">Ze względu na skalę spraw czekających na rozpatrzenie, planujemy posiedzenia za dwa tygodnie, oprócz jutrzejszych. W dniu 17 lipca planujemy dwa posiedzenia o godzinie 10.30 i o 11.30, w czwartek 18 lipca planujemy trzy posiedzenia – o godzinie 9.00, 10.00 i 11.00. Dodatkowo planujemy, po posiedzeniach Sejmu, we wtorek 23 lipca cztery posiedzenia – o 12.00, 13.00, 14.00 i 15.00.</u>
          <u xml:id="u-35.7" who="#JanSławomirPiechota">Bardzo proszę o uwzględnienie tego w terminarzach i udział.</u>
          <u xml:id="u-35.8" who="#JanSławomirPiechota">Na tym wyczerpaliśmy porządek posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-35.9" who="#JanSławomirPiechota">Dziękuję państwu, zamykam obrady.</u>
          <u xml:id="u-35.10" who="#JanSławomirPiechota">Życzę dobrego popołudnia.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>