text_structure.xml 23.8 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#StanisławGawłowski">Szanowne panie, szanowni panowie, przepraszam za chwilowe opóźnienie, ale już rozpoczynamy kolejne posiedzenie Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#StanisławGawłowski">Na podstawie listy obecności stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#StanisławGawłowski">Porządek dzienny przewiduje dwa tematy. Po pierwsze – rozpatrzenie odpowiedzi Ministra Energii na dezyderat nr 4 skierowany do Prezesa Rady Ministrów w sprawie byłego wyrobiska Piaseczno Kopalni „Machów” SA w likwidacji. Po drugie – rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji ds. Kontroli Państwowej sprawozdania z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2018 roku (druk nr 3366) w zakresie działania Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#StanisławGawłowski">Czy są jakieś uwagi do porządku obrad?</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#StanisławGawłowski">Nie widzę, przyjmujemy porządek obrad.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#StanisławGawłowski">Bardzo serdecznie witam pana ministra Tadeusza Skobla, podsekretarza stanu w Ministerstwie Energii. Bardzo serdecznie witam pana Dariusza Bąka, wiceprezesa zarządu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Witam wszystkich pozostałych gości, uczestników naszego posiedzenia. Witam panią Teresę Warchałowską, która dzisiaj będzie reprezentować Najwyższą Izbę Kontroli.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#StanisławGawłowski">Przystępujemy do realizacji porządku obrad.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#StanisławGawłowski">Pan minister już wcześniej się usprawiedliwiał, że o godzinie 17.00 musi być na innym posiedzeniu komisji, więc od razu oddaję panu, panie ministrze, głos w tej części dotyczącej odpowiedzi na dezyderat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#TadeuszSkobel">Panie przewodniczący, szanowni państwo, udzieliliśmy państwu odpowiedzi w sprawie wyjątkowo skomplikowanej, jak się okazało. To nie jest sprawa na tyle prosta, żeby można było znaleźć jedno dobre szczegółowe rozwiązanie. Przedstawiliśmy państwu propozycje płynące z naszego oglądu stanu rzeczy.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#TadeuszSkobel">Rozmawiając tu, jeszcze przed rozpoczęciem posiedzenia Komisji, stwierdziliśmy, że trzeba znaleźć dwa rozwiązania. Jedno takie, które po 2020 r. dałoby szanse na podstawy finansowe pompowania wody w dalszym ciągu do czasu zrealizowania finalnego projektu, który dzisiaj jest analizowany w zakresie układu docelowego. Jeżeli tego nie zrobimy, to pewnie będzie to trwać w stanie rzeczy takim, jak jest na dzień dzisiejszy. Natomiast, aby pozyskać środki…my te środki otrzymujemy z budżetu za pośrednictwem Ministra Finansów. W związku z tym, wszystkie kwestie związane z finansowaniem muszą być kierowane pod właściwy adres i wtedy możemy rozmawiać o tym, by takie środki się znalazły.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#TadeuszSkobel">Sprawa jest skomplikowana pod wieloma względami prawnymi i formalnymi. Myślę, że należałoby się zastanowić (również i w tym gronie), w jaki sposób ją przeprocedować tak, aby finalnie znalazło się jedno dobre rozwiązanie.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#TadeuszSkobel">To tyle z naszej strony.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#TadeuszSkobel">Jeśli będą potrzebne jakieś szczegółowe informacje, są ze mną współpracownice, które będą państwu mogły udzielić informacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#StanisławGawłowski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#StanisławGawłowski">Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w tej sprawie?</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#StanisławGawłowski">Pan poseł Chmielowiec.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#ZbigniewChmielowiec">Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#ZbigniewChmielowiec">Szanowni państwo, w związku z powyższym, idąc tokiem wypowiedzi mojego poprzednika, proponowałbym, aby zwrócić się do Ministra Energii, aby wskazał możliwość finansowania prac zabezpieczających wyrobisko, zapewnienia środków na budowę przepompowni oraz budowę urządzeń melioracyjnych, bo w odpowiedzi na dezyderat czegoś takiego nie ma.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#ZbigniewChmielowiec">Zatem, gdyby Minister Energii wskazał skąd ewentualnie byłyby finansowane te sprawy, o których była tu przed chwilą mowa, wtedy mielibyśmy większą wiedzę a, na pewno, te prace są konieczne do realizacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#StanisławGawłowski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#StanisławGawłowski">Nie powitałem wcześniej, ale na sali są również Wojciech Dzieciuch, wicestarosta sandomierski, oraz Józef Motyka, dyrektor Kopalni Siarki „Machów” SA w likwidacji.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#StanisławGawłowski">Dodam, że – rzeczywiście – przez lata było tak, iż bezpośrednio proces likwidacji kopalni siarki finansował Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Odpowiedź, którą otrzymaliśmy, potwierdza, że to jest problem, ale nie wskazuje źródła finansowania dla rozwiązania tego problemu. Boję się, że lokalny samorząd sam sobie z tym nie poradzi. Rzeczywiście, być może trzeba dopytać (jakby w duchu tej odpowiedzi, skoro wszyscy zgadzamy się, iż jest to problem i trzeba go rozwiązać), jaka jest propozycja finansowania rozwiązywania tego problemu? Bez pieniędzy nie uda się nic zrobić. Ministerstwo Energii – pan minister zdążył to powiedzieć – już dawno nie posiada na ten cel pieniędzy, więc może, rzeczywiście – tu nie chciałbym obarczać Narodowego Funduszu, bo w moim przekonaniu jest nadzwyczaj obarczony różnego rodzaju zobowiązaniami, bardziej niż jest w stanie sfinansować – zostawić to rozwiązanie po stronie rządu i zapytać, czy są jakieś pomysły? To nie są jakieś gigantyczne pieniądze, żeby sprawa była jasna. Tu nie mówimy o dziesiątkach milionów złotych, ale raczej o milionach złotych.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#StanisławGawłowski">Może ktoś z państwa coś zasugeruje?</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#StanisławGawłowski">Jeżeli nie i, jeżeli jest propozycja, żebyśmy zwrócili się jeszcze raz z prośbą o uzupełnienie odpowiedzi na dezyderat, to zwrócimy się już tylko i wyłącznie o wskazanie źródeł finansowania na realizację, już bez wskazywania czy ma to być NFOŚiGW. Wydaje się, że tak postawiona teza, takie otwarcie jest lepsze, bo wtedy zarówno ministerstwo, jak i premier będą mogli łatwiej poszukać potencjalnych rozwiązań.</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#StanisławGawłowski">Czy tego typu rozwiązanie jest do zaakceptowania?</u>
          <u xml:id="u-5.6" who="#StanisławGawłowski">O, co ja bym zrobił bez sekretariatu… bo musimy działać w ramach regulaminu i zgodnie z art. 159 ust. 6, Komisja w tym przypadku musiałaby uznać, że odpowiedź na dezyderat jest niezadawalająca i poprosić u uzupełnienie.</u>
          <u xml:id="u-5.7" who="#StanisławGawłowski">Dlatego, na podstawie tegoż artykułu zwrócilibyśmy się, za pośrednictwem Marszałka Sejmu, o poszerzenie odpowiedzi na dezyderat. Tak, tak – tylko dotyczącej finansowania, tylko i wyłącznie w takim zakresie, bo rozumiem, że w pozostałym zakresie wszyscy się zgadzamy. Tu nie było innych głosów – tak przynajmniej zrozumiałem i takie sygnały wcześniej otrzymywałem.</u>
          <u xml:id="u-5.8" who="#StanisławGawłowski">Bardzo proszę, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#DariuszBąk">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, tutaj nie chodzi tylko o finansowanie. Tu w odpowiedzi jest poruszonych wiele spraw, które muszą być rozstrzygnięte. I w zakończeniu odpowiedzi czytamy: „Reasumując, Minister Energii deklaruje swój udział w pracach w celu skutecznego i zadawalającego dla wszystkich stron rozwiązania problemu, jednak pomyślność przedsięwzięcia możliwa będzie pod warunkiem zapewnienia odpowiedniego finansowania.”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#StanisławGawłowski">I o to mniej więcej mi chodziło.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#DariuszBąk">To zwracam się do pana ministra: na tym etapie powinniście już to uzgodnić z Ministrem Finansów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#TadeuszSkobel">Uzgadnialiśmy, tylko odpowiedzi nie uzyskaliśmy, żadnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#StanisławGawłowski">Myślę, że możemy pomóc panu ministrowi jeszcze taką prośbą o wskazanie finansowania. To w całości współgra z odpowiedzią na dezyderat i dokładnie wynika z tego ostatniego akapitu. Bo rozumiem, że ministerstwo chciałoby, ale nie ma finansowania.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#StanisławGawłowski">Zatem zapytajmy, jaki jest pomysł na finansowanie a wtedy minister, posiadając tego typu wniosek wynikający z niewystarczającej odpowiedzi na dezyderat, będzie mógł łatwiej negocjować z Ministrem Finansów. Wiem z własnego doświadczenia, że tak to działa. W takim to jest duchu. Chodzi tylko i wyłącznie o to, żeby nie skończyło się tylko na intencjach, ale żeby zainteresowanym stronom, a właściwie ministerstwu, rzeczywiście pomóc w uzyskaniu finansowania.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#StanisławGawłowski">Jeżeli jest akceptacja co do takiego rozwiązania to przygotujemy takie pismo. Nie wiem tylko czy potrzebna będzie akceptacja na kolejnym posiedzeniu Komisji, bo pismo będzie proste w treści, tzn. że zwracamy się z prośbą o uzupełnienie informacji w części dotyczącej źródeł finansowania tych zadań. Rozumiem, że jest akceptacja, więc możemy przejść do następnego punktu.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#StanisławGawłowski">Bardzo dziękuję panie ministrze. Bardzo sprawnie nam to poszło. Nie zabieramy panu więcej czasu.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#StanisławGawłowski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#StanisławGawłowski">Przechodzimy do rozpatrzenia i zaopiniowania dla Komisji ds. Kontroli Państwowej sprawozdania z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2018 r. w zakresie działania Komisji.</u>
          <u xml:id="u-10.6" who="#StanisławGawłowski">Pani dyrektor, oddaję pani głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#TeresaWarchałowska">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#TeresaWarchałowska">Wysoka Komisjo, szanowni państwo, nawiązując do sprawozdania z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2018 r., przekazanego Wysokiej Izbie, pragnę przedstawić krótką uzupełniającą informację o działalności Departamentu Środowiska w roku ubiegłym.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#TeresaWarchałowska">Wysoka Komisjo, organizację i tryb działania Najwyższej Izby Kontroli określa ustawa z 23 grudnia 1994 r. o NIK. Do właściwości Departamentu Środowiska NIK należy przeprowadzanie kontroli, w szczególności: spraw objętych działaniami administracji rządowej (gospodarka wodna, środowisko), zadań realizowanych przez ministrów właściwych do spraw działów administracji rządowej wynikających z ustawy o działach administracji rządowej oraz z ustawy o Radzie Ministrów, zadań realizowanych przez organy, urzędy i jednostki podporządkowane lub nadzorowane przez ministrów właściwych do spraw działów gospodarka wodna i środowisko, przeprowadzanie kontroli wykonania budżetu państwa w części 22 – Gospodarka wodna i części 41 – Środowisko, kontroli wykonania planu finansowego Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz wykonania planu finansowego Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#TeresaWarchałowska">Departament dysponuje 35 etatami, z których obsadzonych jest obecnie 32 etaty. W skład kierownictwa Departamentu Środowiska wchodzą 3 osoby. Grupa kontrolerska liczy 26 osób. Obsługa administracyjna – 3 pracowników.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#TeresaWarchałowska">W 2018 r. w departamencie nastąpiły zmiany kadrowe, w wyniku których nowoprzyjęci pracownicy kontrolerscy stanowią dość dużą, 5-osobową grupę. Kontrolerzy stale podnoszą swoje kwalifikacje zawodowe biorąc udział w szkoleniach specjalistycznych a także w drodze samokształcenia. Nowoprzyjęci pracownicy uczestniczą w aplikacji kontrolerskiej, w tym w kilkutygodniowych szkoleniach stacjonarnych kończonych egzaminami.</u>
          <u xml:id="u-11.5" who="#TeresaWarchałowska">Wysoka Komisjo, w 2018 r. Departament Środowiska przeprowadził pięć kontroli, w tym kontrolę wykonania budżetu państwa, trzy kontrole planowe koordynowane przez departament a także jedną kontrolę doraźną. Były to: wspomniana już kontrola wykonania budżetu państwa, „Usuwanie drzew i krzewów oraz zagospodarowanie pozyskanego drewna”, „Działalność organów administracji publicznej w zakresie usuwania historycznych zanieczyszczeń powierzchni ziemi”, „Ochrona przyrody i gospodarka leśna w Puszczy Białowieskiej”, „Realizacja wybranych zadań służby geologicznej”.</u>
          <u xml:id="u-11.6" who="#TeresaWarchałowska">Oprócz kontroli prowadzonych przez Departament Środowiska, inne jednostki organizacyjne zrealizowały w roku ubiegłym osiem kontroli planowych i dziesięć doraźnych z zakresu właściwości departamentu, w tym m.in.: „Zabezpieczenie i zagospodarowanie zwałowisk pogórniczych”, „Efekty termomodernizacji wielorodzinnych budynków mieszkalnych będących w zasobach spółdzielni mieszkaniowych, realizowanych z udziałem środków publicznych”, „Rekultywacja terenów po eksploatacji kopalin objętych prawem własności nieruchomości gruntowej” czy też badanie sprawozdań finansowych projektów ochrony przeciwpowodziowej w dorzeczach Odry i Wisły, współfinansowanych z pożyczki Banku Światowego.</u>
          <u xml:id="u-11.7" who="#TeresaWarchałowska">W okresie ubiegłego roku Prezes Najwyższej Izby Kontroli zatwierdził sześć informacji o wynikach kontroli opracowanych przez Departament Środowiska. Były to: „Utrzymanie i eksploatacja sieci wodociągowych w miastach”, „Lokalne formy ochrony przyrody”, „Finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej przez powiaty i gminy”, „Zapobieganie zanieczyszczeniu wód związkami azotu ze źródeł rolniczych”, „Wykonanie budżetu państwa w 2017 r. w częściach 22 – Gospodarka wodna i części 41 – Środowisko”, „Wykonanie w 2017 r. planu finansowego Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej”.</u>
          <u xml:id="u-11.8" who="#TeresaWarchałowska">W tym samym czasie zatwierdzonych zostało dziewięć informacji o wynikach kontroli z zakresu ochrony środowiska opracowanych przez inne jednostki organizacyjne. Należy tu wymienić m.in. : „Realizacja zadań gminy w zakresie zagospodarowania odpadów komunalnych”, „Gospodarka złożami strategicznych surowców kopalnych”, „Realizacja Programu Polskiej Energetyki Jądrowej”, „Ochrona powietrza przed zanieczyszczeniami”, „Prawidłowość działania wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej”, „Realizacja zbiorowego zaopatrzenia w wodę mieszkańców gmin wiejskich”.</u>
          <u xml:id="u-11.9" who="#TeresaWarchałowska">Na podstawie ustaleń przeprowadzonych kontroli, Departament Środowiska sformułował łącznie 138 wniosków zamieszczonych w wystąpieniach pokontrolnych wysłanych do kierowników jednostek kontrolowanych. Adresaci wystąpień zrealizowali 30 wniosków, 85 pozostaje w trakcie realizacji a 23 nie zostały dotychczas zrealizowane. Departament monitoruje realizację zaleceń pokontrolnych. W przypadku uzyskania niewystarczających informacji o sposobie realizacji wniosków staramy się doprowadzić do ich wykonania występując głównie o uzupełnienie odpowiedzi, a w miarę możliwości, stan realizacji ocenia się w toku kontroli doraźnych sprawdzających a ponadto badany jest przy okazji wszystkich kontroli prowadzonych w jednostkach, do których kierowano wnioski.</u>
          <u xml:id="u-11.10" who="#TeresaWarchałowska">Szczególną wagę w Izbie przywiązuje się do wniosków de lege ferenda. W 2018 r. NIK sformułowana wnioski de lege ferenda dotyczące 23 zagadnień z zakresu środowiska i 4 zagadnień z zakresu gospodarki wodnej. Dotychczas zostały zrealizowane w pełni dwóch spośród wniosków (jeden częściowo a jeden pozostawał w trakcie prac legislacyjnych).</u>
          <u xml:id="u-11.11" who="#TeresaWarchałowska">Jeżeli chodzi o współpracę międzynarodową w zakresie kontroli środowiska w 2018 r., Izba uczestniczyła w pracach związanych z następującymi kontrolami równoległymi: „Funkcjonowanie Międzynarodowego Rezerwatu Biosfery Karpaty Wschodnie” – kontrola ta koordynowana była przez Delegaturę w Rzeszowie i realizowana jeszcze wcześniej (w 2017 r.) wspólnie najwyższym organem kontroli Słowacji oraz z izbą obrachunkowa Ukrainy. Informacja wspólna o wynikach tej kontroli opracowana przez delegaturę w Rzeszowie podpisana została przez prezesów uczestniczących najwyższych organów kontroli w dniu 12 marca 2018 r.</u>
          <u xml:id="u-11.12" who="#TeresaWarchałowska">Druga kontrola to „Ochrona powietrza przez zanieczyszczeniami” realizowana w ramach Grupy Roboczej ds. Kontroli Ochrony Środowiska EUROSAI. Brały w niej udział najwyższe organy kontroli z piętnastu państw oraz Europejskiego Trybunału Obrachunkowego. Za koordynację odpowiadały nok-i Holandii i Polski.</u>
          <u xml:id="u-11.13" who="#TeresaWarchałowska">NIK współpracuje z Europejskim Trybunałem Obrachunkowym w związku z kontrolami prowadzonymi przez Trybunał na terytorium naszego kraju, co stanowi realizację zobowiązań wynikających z przepisów prawa wspólnotowego. Współpraca w ramach kontroli ETO w Polsce obejmuje udział kontrolerów NIK w charakterze obserwatorów, tzw. asysty, analizę uwag instytucji krajowych do wstępnych ustaleń kontroli, a w uzasadnionych przypadkach, również zgłaszanie uwag do tych ustaleń.</u>
          <u xml:id="u-11.14" who="#TeresaWarchałowska">W 2018 r. Europejski Trybunał Obrachunkowy przeprowadził w Polsce 21 kontroli, w tym z zakresu ochrony środowiska, i w systemie ankietowym przegląd unijnych systemów pomiarów emisji pojazdów, kontrole wykonania zadań dotyczącą zarządzania przez Komisję i Europejską Agencję Środowiska rozliczaniem i redukcją gazów cieplarnianych, a także kontrolę wykonania zadań dotyczącą zarządzania i wykorzystania przez Komisję i Europejską Agencję Środowiska europejskich rachunków ekonomicznych środowiska.</u>
          <u xml:id="u-11.15" who="#TeresaWarchałowska">Ponadto, od 2009 r. Najwyższa Izba Kontroli jest audytorem projektu ochrony przeciwpowodziowej w dorzeczy rzeki Odry a od 2017 r. także projektu ochrony przeciwpowodziowej w dorzeczu Odry i Wisły. Wyniki badania sprawozdań finansowych obu projektów prowadzonych z uwzględnieniem standardów międzynarodowych przekazywane są m.in. do Banku Światowego.</u>
          <u xml:id="u-11.16" who="#TeresaWarchałowska">Wysoka Komisja, współpraca z organami parlamentu polegała na utrzymywaniu przez kierownictwo Departamentu Środowiska, podobnie jak w poprzednich okresach sprawozdawczych, stałych roboczych kontaktów z członkami Prezydium Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa. W miarę potrzeb wynikających z bieżących prac poszczególnych organów Sejmu podejmowano również współpracę z innymi komisjami sejmowymi. Ponadto w działalności kontrolnej departamentu uwzględniano wnioski i sugestie zgłaszane przez komisje sejmowe i poszczególnych posłów. Przedstawiciele Departamentu Środowiska brali udział w roku ubiegłym w 65 posiedzeniach komisji sejmowych, w tym 33 posiedzeniach sejmowej Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa, 21 wspólnych posiedzeniach komisji sejmowych i 11 posiedzeniach innych komisji sejmowych a także w 14 posiedzeniach senackiej Komisji Środowiska oraz 4 wspólnych posiedzeniach senackich komisji.</u>
          <u xml:id="u-11.17" who="#TeresaWarchałowska">W roku ubiegłym sejmowa Komisja Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa omówiła informacje o wynikach 5 kontroli przeprowadzonych przez NIK. Były to następujące kontrole: „Zapewnienie przez organy administracji publicznej prawidłowego zagospodarowania odpadów komunalnych”, „Działania Inspekcji Ochrony Środowiska na rzecz poprawy jakości wód w rzekach”, „Rozwój sektora odnawialnych źródeł energii”, „Utrzymanie i eksploatacja sieci wodociągowych w miastach” i kontrole wykonania budżetu państwa w 2017 r.</u>
          <u xml:id="u-11.18" who="#TeresaWarchałowska">Wysoka Komisjo, dziękując za uwagę uprzejmie proszę o przyjęcie przedłożonego sprawozdania w zakresie działalności Departamentu Środowiska Najwyższej Izby Kontroli w 2018 r.</u>
          <u xml:id="u-11.19" who="#TeresaWarchałowska">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#StanisławGawłowski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#StanisławGawłowski">Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos?</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#StanisławGawłowski">Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#StanisławGawłowski">W związku z tym, zaproponuję następującą opinię, będzie to opinia nr 12 Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa uchwalona w dniu 11 czerwca 2019 r. dla Komisji ds. Kontroli Państwowej.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#StanisławGawłowski">„Komisja Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa na posiedzeniu w dniu 11 czerwca 2019 r. rozpatrzyła sprawozdanie z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2018 r. (druk nr 3366) w zakresie działania Komisji. Komisja pozytywnie ocenia działalność NIK w zakresie ochrony środowiska. Tematyka przeprowadzonych kontroli była trafnie dobrana, odpowiadała na bieżące i perspektywiczne zapotrzebowanie. Przydatność tych kontroli była ważna dla prac Komisji. Komisja wysoko ocenia współpracę z Departamentem Środowiska. Udział przedstawicieli Departamentu Środowiska we wszystkich posiedzeniach Komisji zdecydowanie ułatwiał bieżące kontrakty z Izbą.”</u>
          <u xml:id="u-12.5" who="#StanisławGawłowski">Czy państwo wyrażacie zgodę na tak sformułowaną opinię?</u>
          <u xml:id="u-12.6" who="#StanisławGawłowski">Nie słyszę sprzeciwu, wobec tego przyjmujemy opinię.</u>
          <u xml:id="u-12.7" who="#StanisławGawłowski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-12.8" who="#StanisławGawłowski">W ten sposób zrealizowaliśmy porządek obrad.</u>
          <u xml:id="u-12.9" who="#StanisławGawłowski">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-12.10" who="#StanisławGawłowski">Widzimy się jeszcze dzisiaj na posiedzeniu o godzinie 19.00 w sali nr 211, czyli piętro niżej, posiedzenie będzie dotyczyć prawa atomowego.</u>
          <u xml:id="u-12.11" who="#StanisławGawłowski">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>