text_structure.xml
16.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#MichałJach">Szanowni państwo, otwieram posiedzenie Komisji Obrony Narodowej oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#MichałJach">Witam pana ministra Dworczyka sekretarza stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej. Witam wszystkich gości.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#MichałJach">Porządek naszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie wniosków i poprawek zgłoszonych w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (druki nr 1919 i 1924). Podczas drugiego czytania zgłoszono cztery poprawki oraz dwa wnioski o odrzucenie projektu ustawy.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#MichałJach">Proszę pana ministra o stanowisko rządu wobec zgłoszonych poprawek.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#MichałDworczyk">Panie przewodniczący, jako takiego stanowiska rządu nie ma w tej sprawie. To jest ustawa poselska. Jeśli pan poseł zna poprawną formułę, będę wdzięczny za podpowiedź, bo ja nie znam. Powiedziałem tak, jak uznałem, że będzie zrozumiałe.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#MichałJach">Dziękujemy. Proszę o opinię Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#ŁukaszKasiak">Rozumiem, że poprawki i wniosek będą rozpatrywane odrębnie. Mamy drobną uwagę do poprawki nr 3. Czy mamy zgłosić ją teraz, czy przy rozpatrywaniu poprawki trzeciej?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#MichałJach">Przy rozpatrywaniu poprawki.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#MichałJach">Ponieważ zgłoszono dwa wnioski o odrzucenie projektu ustawy – są to wnioski najdalej idące – w pierwszej kolejności właśnie je przegłosujemy.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#MichałJach">Przystępujemy do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem wniosku?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#CezaryTomczyk">Panie przewodniczący, poseł wnioskodawca próbuje zabrać głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#MichałJach">Słucham pana.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#MarekSowa">Proszę się tak nie denerwować. Zdaję sobie sprawę, że jest godzina 18:30. Chcę państwu powiedzieć, że mógłbym nawet rozpatrzyć wycofanie wniosku pod jednym warunkiem: jeśli pan minister przedstawiłby nam program wsparcia strzelnic sportowych w każdej gminie i powiacie. Doskonale państwo wiedzą, po wysłuchaniu debaty – przeczytałem państwu komunikat Ministerstwa Obrony Narodowej z początku września br. – że to nie jest żadna inicjatywa poselska. Posłowie PiS zostali wykorzystani do tego, aby przygotować i przedłożyć w Sejmie ustawę, którą napisał pan minister. Pan minister jest ojcem tej inicjatywy i tej ustawy.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#MarekSowa">W związku z powyższym uczciwość nakazywałaby, panie ministrze, aby nie mówił pan, że nie ma stanowiska, że nie wiemy, ile będziemy mieli środków, ale aby przedłożyłby pan nam te wszystkie założenia. Jeśli chcecie wprowadzać program z 1 stycznia 2018 r., wiadomo, że w połowie listopada ten program musi być gotowy. Tak należy działać. W przypadku każdej innej ustawy, która jest przygotowywana, potrzebne są np. projekty rozporządzeń. Powinno być normalnie. Jeśli ma temu towarzyszyć program wsparcia, to powinien być gotowy.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#MichałJach">Dziękuję, panie pośle.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#MichałJach">Przystępujemy do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem wniosku o odrzucenie projektu ustawy w drugim czytaniu? (11) Kto jest przeciw? (23) Kto się wstrzymał? (0) Wniosek został przez Komisje odrzucony.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#MichałJach">Przystępujemy do głosowania nad pierwszą poprawką, zgłoszoną przez Klub Parlamentarny Platformy Obywatelskiej. Słucham.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#AnnaMariaSiarkowska">Panie przewodniczący, czy jako sprawozdawca Komisji mogę odnieść się do tej poprawki?</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#MichałJach">Nie, pani poseł. To już przegłosowaliśmy. Głos ma pan poseł Wilczyński.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#RyszardWilczyński">Dziękuję serdecznie. Poprawka, którą proponujemy, różni się od obecnego kształtu przepisu tym, iż proponujemy, aby utrzymywanie strzelnic również było elementem dotacji. Ma to znaczenie, gdyż mówimy o stworzeniu obiektów, które będą kosztowne, również pod względem utrzymania. Będą wymagały personelu, ochrony, środków na utrzymanie od bieżącej konserwacji po monitoring. Będą tam znajdowały się magazyny broni, amunicji itd.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#RyszardWilczyński">W związku z powyższym, jeśli państwa propozycja idzie w kierunku wzmacniania samorządów i poszerzenia możliwości ich działania, chciałbym prosić o konsekwencję, aby ten prezent robiony samorządom był kompletny. Dziękuje bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#MichałJach">Panie pośle, na strzelnicach nie przechowuje się ani broni, ani amunicji. Jeśli chodzi o ochronę, w tym zakresie nie ma takiej potrzeby, na to nie zezwalają przepisy.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#MichałJach">Przystępujemy do głosowania nad poprawką pierwszą. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawki? (12) Kto jest przeciw? (23) Kto się wstrzymał? (0) Komisje odrzuciły poprawkę pierwszą.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#MichałJach">Przystępujemy do głosowania nad poprawką drugą, zgłoszoną przez Klub Parlamentarny Platformy Obywatelskiej. Wnioskodawca, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#CzesławMroczek">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, szanowni państwo, to projekt poselski, do którego nie ma stanowiska rządu. Pociąga on za sobą bardzo poważne wydatki z budżetu państwa. Wprowadza ogólną zasadę, że z budżetu państwa udziela się dotacji samorządowi na określoną działalność, w tym przypadku na budowę strzelnic i pomników. W sposób oczywisty powinna być sprecyzowana wielkość tej dotacji. Mam pytanie do Biura Legislacyjnego: Czy tak sformułowana delegacja do określenia rozporządzenia jest zgodna z zasadami prawidłowej legislacji? W moim przekonaniu taka delegacja jest niedopuszczalna. Wielkość dotacji powinna być określona w przepisie rangi ustawowej, a nie wykonawczym. W związku z tym proszę o opinię. W moim przekonaniu te przepisy są sprzeczne z zasadami prawidłowej legislacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#MichałJach">Proszę bardzo, Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#ŁukaszKasiak">Panie przewodniczący, panie pośle, wydaje się, że ust. 12 i 13 nie przewidują tego, że w trybie rozporządzenia będzie określona wysokość dotacji. Dotacja przyznawana w takiej formie będzie przedmiotem umowy i wydaje się, że będzie to na podstawie przepisów ustawy o finansach publicznych. Będą miały one zastosowanie w tym przypadku i tak odczytujemy intencję wnioskodawców. Będzie to umowa. W rozporządzeniu nigdzie nie jest wskazana wysokość dotacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#MichałJach">Przedstawicielka wnioskodawców chciała zabrać głos w tej kwestii.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#AnnaMariaSiarkowska">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący. Chciałam tylko zwrócić uwagę w kontekście tego wniosku, że obecnie ta sprawa jest regulowana przez ustawę o finansach publicznych. Zgodnie z nią tego typu dotacje mogą być udzielane do wysokości 80%.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#MichałJach">Dziękuję. Przystępujemy do głosowania nad drugim wnioskiem. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem wniosku?</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#MarekSowa">Wydaje mi się, że pani poseł wprowadziła państwa w błąd. Jeśli się nie mylę, jest to 50%. Tylko w szczególnych sytuacjach, gdy dochód gminy jest niski – są określone parametry – kwota dotacji może być podniesiona. Dotacja wynosi normalnie 50%. Przepraszam bardzo, ale nie można wprowadzać – jak sądzę świadomie – posłów w błąd. Prostuję dlatego tę wypowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#MichałJach">Przystępujemy do głosowania. Proszę państwa, debata była na sali plenarnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#CzesławMroczek">Panie przewodniczący, chyba zebraliśmy się tu do rozpatrzenia tej kwestii. Rozumiem, że dyskusję najlepiej wprowadzilibyście po podjęciu decyzji, na korytarzu.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#AnnaMariaSiarkowska">Panie przewodniczący, czy mogę się do tego odnieść?</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#CzesławMroczek">W tej chwili mam głos, pani poseł, proszę nie przeszkadzać. Po wyjaśnieniach Biura Legislacyjnego wątpliwości, jakie mamy, są jeszcze większe. Trudno po wypowiedzi pana posła Sowy ustalić, w jakiej wysokości będą te dotacje. Ustalamy przepis, nie mając przekonania o wielkości tych dotacji, z czego będą wynikały, czy jest odwołanie do ustawy o finansach publicznych. To są skutki takiego działania: mamy projekt poselski, który de facto nie jest poselski, niby mamy stanowisko rządu, ale formalnie go nie ma. To efekty takiej pracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#MichałJach">Pani poseł Siarkowska, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#AnnaMariaSiarkowska">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący. Pozwolę sobie dokładnie zacytować przepis, na który się powołałam. To art. 128 ust. 2 ustawy o finansach publicznych. Brzmi on: „Kwota dotacji na dofinansowanie zadań własnych, bieżących i inwestycyjnych nie może stanowić więcej niż 80% kosztów realizacji zadania, chyba że odrębne ustawy stanowią inaczej”. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#MichałJach">Dziękuję. Wszystko już wiemy.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#CezaryTomczyk">Panie przewodniczący, jest jeszcze jedna wątpliwość. Chciałem zaznaczyć, że to nie jest zadanie własne samorządu. Szanowny panie przewodniczący, chciałbym, aby zwrócił pan na to uwagę.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#MichałJach">Głosujemy. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem wniosku? (14) Kto jest przeciw? (24) Kto się wstrzymał? (0) Komisje odrzuciły wniosek.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#MichałJach">Przystępujemy do głosowania nad poprawką trzecią. Proszę bardzo, Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#ŁukaszKasiak">Panie przewodniczący, mamy drobną uwagę odnośnie do poprawki trzeciej. Chodzi o wyrazy „w szczególności”, które dotyczą wytycznych do wydania tego rozporządzenia. Generalnie powinniśmy unikać tego typu sformułowań. Ustawa powinna generalnie określać, ile może zrobić minister – ni mniej, ni więcej. Nie powinna pozostawiać pola do manewru. Wyrazy „w szczególności” powodują, że minister, wydając takie rozporządzenie, może wziąć pod uwagę coś jeszcze, poza znaczeniem i charakterem zadań związanych z budową i remontami strzelnic. Ustawodawca przekazując pewne sprawy do uregulowania w rozporządzeniu, nie powinien zostawiać ministrowi takiej swobody. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#MichałJach">Co Biuro Legislacyjne proponuje?</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#ŁukaszKasiak">Jeśli wnioskodawca się zgodzi, proponujemy skreślenie tych wyrazów.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#MichałJach">Mamy drugie czytanie. Czy możliwe jest na Komisji wprowadzenie takich zmian?</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#ŁukaszKasiak">To modyfikacja poprawki o charakterze legislacyjnym, nie merytorycznym.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#CezaryTomczyk">Jest zgoda, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#CzesławMroczek">Zgadzamy się.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#MichałJach">Dobrze. Przystępujemy do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawki trzeciej? (13) Kto jest przeciw? (25) Kto się wstrzymał? (0) Komisje odrzuciły wniosek.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#MichałJach">Przechodzimy do głosowania poprawki czwartej. Jeśli wnioskodawcy nie chcą zabrać głosu, nie ma powodu rozpoczynać dyskusji, pani poseł. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawki? (13) Kto jest przeciw? (24) Kto się wstrzymał? (0) Komisje odrzuciły wniosek.</u>
<u xml:id="u-37.2" who="#MichałJach">Pozostaje nam wybór posła sprawozdawcy. Proszę bardzo, pani poseł Siarkowska.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#AnnaMariaSiarkowska">Panie przewodniczący, jeśli mogę, chciałabym się odnieść w trybie uzupełnienia. Było powiedziane, że kwestia związana z budową strzelnic nie należy do zadań własnych samorządów. Pragnę zwrócić uwagę, że tą ustawą zmieniamy art. 42 ustawy o samorządzie terytorialnym. Poprzez przyjęcie art. 1 nastąpi zmiana, która wprowadzi budowę i remont strzelnic jako zadanie własne gminy. Bardzo proszę, aby posłowie czytali projekt ustawy, który przyjmują.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#MichałJach">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#CezaryTomczyk">Panie przewodniczący, w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#MichałJach">Dyskusja się skończyła, wybieramy posła sprawozdawcę.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#CezaryTomczyk">Panie przewodniczący, chciałem powiedzieć, że ta ustawa nie została jeszcze uchwalona. W związku z tym do zadań własnych to nie należy. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#MichałJach">To rzeczywiście logiczne. Proponuję na sprawozdawcę Komisji pana posła Dziubę…</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#WojciechSkurkiewicz">Pani poseł Siarkowska.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#MichałJach">Pani poseł Siarkowska była przedstawicielem przy pan poseł Dziuba?</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#WojciechSkurkiewicz">Pani poseł Siarkowska była i zgłaszamy ją na sprawozdawcę.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#AnnaMariaSiarkowska">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#MichałJach">Zgłaszam panią poseł Siarkowską. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, będzie sprawozdawcą. Pani poseł została wybrana na sprawozdawcę.</u>
<u xml:id="u-48.1" who="#MichałJach">Dziękuję. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>