text_structure.xml 9.29 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#AnnaMilczanowska">Witam serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#AnnaMilczanowska">Stwierdzam kworum dzisiejszego posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#AnnaMilczanowska">Czy są pytania dotyczące przyjęcia porządku dziennego?</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#AnnaMilczanowska">Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#AnnaMilczanowska">Witam gości przybyłych na dzisiejsze spotkanie – panią Magdalenę Pietrzak szefową Krajowego Biura Wyborczego, pana senatora Marka Pęka oraz panów Lecha Gajzlera i Krzysztofa Lorentza z Krajowego Biura Wyborczego.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#AnnaMilczanowska">Proszę państwa, Senat zgłosił trzy poprawki. Bardzo proszę pana senatora, który reprezentuje izbę wyższą naszego parlamentu, o przedstawienie poprawek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#MarekPęk">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, Senat zgłosił doprecyzowujące poprawki, nie są szczególnie rewolucyjne. Tak naprawdę, chodzi o wyeliminowanie wszelkich wątpliwości dotyczących automatycznej utraty funkcji związanych z uzyskaniem mandatu posła do Parlamentu Europejskiego.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#MarekPęk">Wiadomo, że stosowne przepisy przesądzają, iż wybór do Parlamentu Europejskiego automatycznie skutkuje utratą mandatu senatora, posła lub wójta. Chodzi o to, aby nie było żadnych wątpliwości, że tych przepisów nie stosuje się do osoby, która w tym momencie jest przedmiotem pracy legislacyjnej, czyli potencjalnego posła. Jego status jest niepewny ze względu na brexit. Nie wiemy, kiedy nastąpi brexit, więc musimy wykluczyć sytuację, że ktoś staje się 52. posłem, następnie przestaje nim być a jednocześnie stracił poprzednie funkcje.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#MarekPęk">Nie może być takiego absurdu i wątpliwości prawnej, zatem poprawki mają usunąć niepewność i doprecyzować tę kwestię.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#MarekPęk">To wszystko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#AnnaMilczanowska">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#AnnaMilczanowska">Czy są pytania do pana senatora ze strony państwa posłów?</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#AnnaMilczanowska">Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#AnnaMilczanowska">Biuro Legislacyjne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PrzemysławSadłoń">Dziękuję, mam uwagę porządkową.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PrzemysławSadłoń">Senat zaproponował trzy poprawki, natomiast – w związku z tym, że one pozostają ze sobą w ścisłym związku – należy je rozpatrywać łącznie, czyli opiniować w jednym głosowaniu. Mam jedną ogólna uwagę. Zdaję sobie sprawę, jaki cel mają realizować poprawki zgłoszone przez Senat, natomiast nie mogę powiedzieć, że mają one czysto doprecyzowujący charakter, proponują zmianę o istotnym charakterze merytorycznym.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PrzemysławSadłoń">Stąd pojawia się cień wątpliwości co do dopuszczalnego zakresu zmian, jaki Senat może wprowadzać w drodze poprawek. Natomiast, jak zaznaczyłem, sprawa jest złożona, nie jest oczywista, zatem mój głos należy traktować nie jako kategoryczną uwagę w odniesieniu do poprawek a jedynie pewnego rodzaju wątpliwość. Jednocześnie chcę państwu wskazać, że Biuro Analiz Sejmowych, w przedstawionej przez siebie opinii, skonkludowało, że poprawki nie powodują żadnych wątpliwości prawnych. To również pokazuje, że sprawa nie jest oczywista.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PrzemysławSadłoń">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#AnnaMilczanowska">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#AnnaMilczanowska">Zgłasza się pan poseł Witczak, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#MariuszWitczak">Dziękuję, pani przewodnicząca.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#MariuszWitczak">Proszę, żeby pan mecenas precyzyjnie nam powiedział, które poprawki wykraczają poza zakres nakreślony przez Sejm i wnioskodawców?</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#MariuszWitczak">To jest istotna uwaga.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzemysławSadłoń">Wątpliwość przeze mnie wyrażona powstaje w kontekście art. 1 ustawy z dnia 15 marca 2019 r.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PrzemysławSadłoń">Proszę zwrócić uwagę, że zgodnie z tym przepisem, ustawa określa zasady ustalenia kolejności obsadzania mandatów posłów do Parlamentu Europejskiego w celu wskazania 52. posła, mówiąc w skrócie. Nie odnoszę się do propozycji senackiej z merytorycznego punktu widzenia, bo ona przy całym procesie wyborów, które będziemy mieli w kolejnym miesiącu i złożoności całej sytuacji… zresztą my wywołaliśmy sprawę na posiedzeniu Komisji, kiedy państwo rozpatrywali ten projekt. Zostawiam na boku kwestie merytoryczne odnoszące się do celowości i słuszności tej regulacji. Natomiast, biorąc pod uwagę tak określony zakres przedmiotowy ustawy, tj. określenie zasad ustalenia kolejności, kwestia, która znalazła się w poprawkach Senatu, jest ponad tym. To nie jest tylko i wyłącznie ustalenie kolejności w celu wskazania 52. posła, mówiąc skrótowo. Jednak poprawki zawierają istotne regulacje dotyczące statusu 52. posła.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PrzemysławSadłoń">Ta wątpliwość pojawia się w tym kontekście.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#AnnaMilczanowska">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#AnnaMilczanowska">Czy ktoś z państwa chce jeszcze zabrać głos?</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#AnnaMilczanowska">Państwo mają przed sobą opinię prawną, o którą wystąpiłam do Biura Analiz Sejmowych. Proszę, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#MariuszWitczak">Rzeczywiście, sytuacja jest na tyle problematyczna, że budujemy precedensową ustawę, która jest hipotetyczna – co się stanie, jeśli się stanie, wtedy przepisy będą wchodziły w życie. Z drugiej strony, dla nas świętą zasadą powinno być trzymanie się kwestii zakresu przedmiotowego, który został pierwotnie zarysowany. I to jest zawsze dylemat przy głosowaniu poprawek Senatu.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#MariuszWitczak">Tak to wygląda, dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#AnnaMilczanowska">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#AnnaMilczanowska">Czy ktoś chce jeszcze zabrać głos w dyskusji? Jeżeli nie, zadaję pytanie. Ponieważ, tak jak powiedział pan mecenas, poprawki pierwsza, druga i trzecia powinny być głosowane łącznie, bo są tożsame ze sobą. Czy ktoś z państwa jest przeciwny przyjęciu tych poprawek?</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#AnnaMilczanowska">Nie słyszę, w związku z tym, stwierdzam, że poprawki zostały przyjęte.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#AnnaMilczanowska">Pozostaje nam wybór posła sprawozdawcy. Do tej pory był nim pan poseł Ryszard Bartosik – czy pan poseł wyraża zgodę?</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#AnnaMilczanowska">A ja pytałam, czy jest sprzeciw…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#Głoszsali">Pani przewodnicząca spytała, czy jest przeciw, zatem ograniczyła przestrzeń do wstrzymania się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#AnnaMilczanowska">Do tej pory tak robiliśmy – jeśli zgłosilibyście sprzeciw, przeszlibyśmy do głosowania. Zatem w tej sytuacji przyjmuję, że jest sprzeciw? Czy tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#MariuszWitczak">Pani przewodnicząca, ma pani rację. Zrozumiałem, że pani rozpoczęła głosowanie i zaczęła od pytania, kto jest przeciw a nie – wobec głosowania?</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#MariuszWitczak">Jest sprzeciw i proszę o głosowanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#AnnaMilczanowska">Zatem głosujemy tylko raz nad poprawką pierwszą drugą i trzecią.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#AnnaMilczanowska">Kto z państwa jest za przyjęciem tych poprawek? (8)</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#AnnaMilczanowska">Kto jest przeciw? (0)</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#AnnaMilczanowska">Kto wstrzymał się od głosu? (2)</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#AnnaMilczanowska">Dziękuję, wszystko jest jasne.</u>
          <u xml:id="u-14.5" who="#AnnaMilczanowska">Proszę państwa, mamy wybranego posła sprawozdawcę pana Ryszarda Bartosika.</u>
          <u xml:id="u-14.6" who="#AnnaMilczanowska">Dziękuję, zamykam dzisiejsze posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>