text_structure.xml 7.39 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#ArkadiuszMularczyk">Otwieram posiedzenie Komisji Nadzwyczajnej do spraw zmian w kodyfikacjach. Witam panie poseł i panów posłów.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#ArkadiuszMularczyk">Dzisiaj mamy w porządku dziennym jeden punkt, przypomnę: rozpatrzenie wniosku prezydium Komisji o podjęcie inicjatywy ustawodawczej w sprawie nowelizacji ustawy – Kodeks wyborczy. Jest to kontynuacja. Na poprzednim posiedzeniu odbyła się dyskusja na temat projektu. Dziś przechodzimy do dyskusji na temat uzasadnienia, które zostało przygotowane do naszej inicjatywy ustawodawczej.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#ArkadiuszMularczyk">Proszę pana posła Matusiewicza o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#AndrzejMatusiewicz">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, przede wszystkich proszę, żebyście państwo zwrócili uwagę na to, że ten projekt ustawy jest już przedstawiony w takim porządku, w jakim powinien być, bo przedtem były postulaty Państwowej Komisji Wyborczej, które dotyczyły różnych zagadnień. Chodziło o skrócenie terminów w postępowaniu administracyjnym. Skargę na uchwałę PKW rozpatrywałby NSA z pominięciem dotychczasowej procedury, bo dotychczas te skargi były wnoszone do wojewódzkich sądów administracyjnych i musiały być stosowane przepisy o postępowaniu przed tymi sądami. Wczoraj mówiliśmy na ten temat, ile to może trwać, terminy na sporządzenie uzasadnienia, następnie wnoszenie do NSA środka odwoławczego, który się nazywa skargą kasacyjną, od orzeczenia WSA. W naszym projekcie jest propozycja, aby skargi na uchwały PKW były rozpoznawane tylko przez NSA w składzie 3 sędziów i to na posiedzeniu niejawnym. To przyspieszy postępowanie.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#AndrzejMatusiewicz">Chodzi o postępowania, które dotyczą nie tylko uchwał PKW, ale także uchwał rad gmin w kwestii ustalenia okręgów wyborczych. Szczególnie chodzi o te wybory, które są przed nami w październiku/listopadzie 2018 roku. Można byłoby jeszcze znowelizować Kodeks wyborczy stosownym terminem, jeżeli chodzi o ustalenie okręgów wyborczych przez rady gmin. Na ile mogą to oni robić przed terminem wyborów. Czy na 6 miesięcy? Czy ewentualnie jeszcze wcześniej? Czy roczny termin? Chodzi o to, żeby rady ustalały, żeby nie były to takie przypadki, jak ten znany ze stanu Massachusetts. Kiedyś Elbridge Gerry, gubernator tego stanu, tak ustalił okręgi wyborcze, że dopasował je do terenów, na których miał większe poparcie. Od tego czasu nazywa się to w politologii „Gerry Salamandra”. To tylko taka dygresja.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#AndrzejMatusiewicz">Następne zmiany dotyczą rezygnacji z transmisji z lokalu wyborczego w związku z przepisami rozporządzenia parlamentarnego Rady Europy z 27 kwietnia 2016 roku w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych, czyli RODO, jak też naszą ustawą o ochronie danych osobowych. Takie było również stanowisko zaprezentowane przez przewodniczącego PKW.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#AndrzejMatusiewicz">Kolejna sprawa dotyczy urzędników wyborczych. Jak wiadomo z wcześniejszych przepisów, ze stycznia tego roku, w każdej gminie powinno być dwóch urzędników wyborczych. Niestety, są gminy, w których nie ma żadnego urzędnika wyborczego lub takie, w których jest tylko jeden. Zostały zmienione kryteria przyjęcia urzędników wyborczych. Można nie zachować kryterium miejsca zamieszkania czy miejsca zatrudnienia w stosunku do osób, które mają co najmniej 5-letni staż pracy w urzędach lub w jednostkach, które są nadzorowane przez organy samorządowe. Dajemy uprawnienie szefowi Krajowego Biura Wyborczego, który w tych wyborach może również powierzyć wykonywanie tej funkcji wyborczej osobie, która nie spełnia wymogów w zakresie miejsca zamieszkania i miejsca pracy.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#AndrzejMatusiewicz">Kolejna sprawa to są nowe zadania, które ta nowelizacja nakłada na PKW. Polegają one na prowadzeniu wykazu osób, które sądy lustracyjne skazały na utratę biernego prawa wyborczego w związku ze złożeniem niezgodnego z prawdą oświadczenia lustracyjnego. O takim wyroku prezes sądu okręgowego – to te sądy prowadzą sprawy lustracyjne – będzie miał obowiązek niezwłocznie powiadomić PKW, że zostało wydane prawomocne orzeczenie sądu stwierdzające fakt złożenia przez osobę lustrowaną niezgodnego z prawdą oświadczenia lustracyjnego. Wiemy z doświadczenia, że to się zdarza czasami i takie przypadki miały wcześniej miejsce wśród samorządowców.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#AndrzejMatusiewicz">Proponuje się również przepis zakładający nieprzeprowadzanie w czasie, w którym są wybory o charakterze ogólnokrajowym, wyborów do organów pomocniczych gmin i wyborów do jednostek niższego rzędu, a także referendów lokalnych, z wyjątkiem wyborów do rad dzielnic m.st. Warszawy. W tym przypadku jest oddzielna ordynacja wyborcza dla stolicy.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#AndrzejMatusiewicz">Jeżeli chodzi o skutki społeczno-gospodarcze tej ustawy, to projekt może wywołać tylko skutki pozytywne. Nie wywołuje on żadnych skutków finansowych, ani dla jednostek samorządu terytorialnego, ani dla budżetu państwa, bo jeżeli nie będzie wyposażenia lokali wyborczych w sprzęt rejestrujący obraz i dźwięk, to nie będzie w tym zakresie uszczerbku w budżecie państwa.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#AndrzejMatusiewicz">Jeżeli chodzi o vacatio legis, to termin jest skrócony. Minimalny termin to byłoby 14 dni, ale tu jest wyjątkowo 7 dni. Są też orzeczenia TK mówiące, ze względu na jakie przesłanki można odejść od minimalnego terminu, żeby ustawa weszła z dniem ogłoszenia. Tu jest 7 dni.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#AndrzejMatusiewicz">Są przepisy intertemporalne, które dotyczą tych sytuacji, gdy jest już prowadzone postępowanie administracyjne. Mam na myśli skargi na uchwały komisarzy wyborczych, na uchwały PKW czy na uchwały rad gmin o ustaleniu okręgów wyborczych.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#AndrzejMatusiewicz">Oczywiście, te przepisy nie są sprzeczne z prawem Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#AndrzejMatusiewicz">To wszystko co chciałem przedstawić. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#ArkadiuszMularczyk">Dziękuję bardzo. Czy są jakieś uwagi do tego referatu? Nie słyszę. W związku z tym, że nie ma sprzeciwu – czy możemy przyjąć ten tekst za uzasadnienie projektu? Jest zgoda. Dziękuję państwu za przyjęcie tego projektu.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#ArkadiuszMularczyk">Panie pośle, jest pan wnioskodawcą tego projektu, który jeszcze na tym posiedzeniu Sejmu będzie czytany. Gratuluję i życzę powodzenia.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#ArkadiuszMularczyk">Dzisiaj dziękuję państwu bardzo serdecznie. Zamykam posiedzenie Komisji Nadzwyczajnej do spraw zmian w kodyfikacjach.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>