text_structure.xml 34.6 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#WojciechMurdzek">Szanowni państwo, będziemy rozpoczynać. Witam bardzo serdecznie wszystkie panie i panów posłów. Witam zaproszonych gości. Wśród zaproszonych osób mamy zaszczyt gościć sekretarza stanu w Ministerstwie Cyfryzacji, pana Krzysztofa Szuberta, a z Ministerstwa Finansów zastępcę szefa Krajowej Administracji Skarbowej, pana Piotra Walczaka. Są też przedstawiciele Ministerstwa Rozwoju. Witam bardzo serdecznie. Czy pani jest z Ministerstwa Rozwoju? Z Ministerstwa Finansów.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#WojciechMurdzek">Trochę odkładanym tematem są kwestie związane z obowiązkami sprawozdawczymi, które ciążą na przedsiębiorcach, wraz z pytaniem, co się zmienia w tym temacie, jakie są plany i jak jako Komisja Nadzwyczajna do spraw deregulacji możemy pomóc w owych planach. W związku z tym dzisiaj w porządku dziennym mamy dwie informacje. Nie procedujemy żadnego aktu prawnego, tylko będziemy zapoznawać się z informacją, jak wyglądają prace i czy ewentualnie ich finałem będzie jakiś projekt ustawy, którym nasza Komisja mogłaby się zająć. Czy są jakieś uwagi do porządku dziennego? Nie ma. W związku z tym porządek jest przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#WojciechMurdzek">Rozpoczniemy od informacji Ministra Cyfryzacji na temat „Strumienia e-Sprawozdawczość” w ramach programu „Od papierowej do cyfrowej Polski”. Mam prośbę. Materiały, które otrzymaliśmy, bardzo skrótowo traktują o temacie, o toczących się pracach. Bardzo chętnie przysłuchamy się, czy prace te idą w kierunku zmiany prawa. Proszę też, żeby w wypowiedziach państwa reprezentujących ministerstwa przynajmniej sygnalnie pokazać obszar sprawozdawczości. Zdajemy sobie sprawę, że jest on szerszy niż to, co jest w materiałach. Być może warto dyskusję poszerzyć, zainicjować. W głosach przedsiębiorców słychać o określonych uciążliwościach. Pytanie, czy rzeczywiście jest tak, że przynajmniej niektóre uciążliwości możemy zredukować, co byłoby wpisywaniem się w pakiet zmian proprzedsiębiorczych. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#KrzysztofSzubert">Szanowny panie przewodniczący, szanowni państwo, może tytułem wprowadzenia powiem kilka słów o samym programie, dlatego że już chyba dosyć długo nie mówiliśmy właśnie o samym programie „Od papierowej do cyfrowej Polski”. Jest to program uruchomiony – i nadzorowany – przez Ministra Cyfryzacji ponad rok temu przy udziale Ministerstwa Rozwoju, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Infrastruktury, Ministerstwa Zdrowia i Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Jest to wspólny program.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#KrzysztofSzubert">Obecnie funkcjonuje w nim dwanaście strumieni. Dwanaście grup pracuje nad różnymi obszarami, od obszarów bardzo technologicznych jak wykorzystanie technologii blockchine w administracji, do tematów związanych z konkretnymi projektami lub uproszczeniami jak e-Sprawozdawczość, czyli uproszczeniami dla przedsiębiorców, odchodzeniem od sprawozdawczości papierowej, w miarę możliwości upraszczaniem obiegu dokumentów, sprowadzaniem tego do formy elektronicznej. Jak wspomniałem, mamy dwanaście grup. W programie jest prawie trzysta osób. Jest to chyba jeden z największych programów, jakie w tej chwili realizuje się w Polsce.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#KrzysztofSzubert">Zadanie, jakie sobie postawiliśmy, budując i konstruując ów program, to w zasadzie dwie główne przesłanki, żeby w ciągu pięciu lat przynajmniej 50% obywateli załatwiało 80% swoich spraw przez Internet, żebyśmy przenosili się do gospodarki elektronicznej. Drugi obszar bardzo widoczny w pracach całego programu „Od papierowej do cyfrowej Polski” to zmniejszanie udziału pieniądza gotówkowego w obrocie. Są to dwa główne cele programu. Później rozkładają się one na obszary związane z konkretnymi rozwiązaniami.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#KrzysztofSzubert">W ramach programu i dwunastu strumieni pracujemy nad ponad stu projektami. Ostatnio było ich sto jeden. Projektów, które rozpatrujemy, jest bardzo dużo. Dzisiaj przedstawimy jeden ze strumieni, który pracuje nad e-Sprawozdawczością. To, co warto dodać, to działania, które są prowadzone w zakresie programu w ramach współpracy. Są one zgodne i ze Strategią na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, i z dokumentem, który powstał półtora roku temu w Ministerstwie Cyfryzacji. Chodzi o dokument „Kierunki Działań Strategicznych Ministra Cyfryzacji w obszarze informatyzacji usług publicznych”. Dokument ten jest brany pod uwagę przy tym, co chcemy zmieniać i w jakiej perspektywie.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#KrzysztofSzubert">To tyle tytułem naświetlenia, żeby wiedzieć, jak duży jest to program i z jakim ogromem prac się mierzymy. Teraz pozwolę sobie przekazać głos liderowi programu, żeby w szczegółach przedstawił, na jakim etapie jesteśmy obecnie. Przedstawimy to i z naszej perspektywy, i z perspektywy współpracy z Ministerstwem Finansów, ponieważ są to dwa nierozerwalne podmioty, które mogą doprowadzić do uproszczeń. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#TomaszWiśniewski">Dzień dobry państwu. Nazywam się Tomasz Wiśniewski. Jestem liderem strumienia e-Sprawozdawczość.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#TomaszWiśniewski">Chciałbym powiedzieć kilka słów na temat samej koncepcji strumienia, co było dla nas punktem wyjścia prac, które dotychczas zrealizowaliśmy oraz które finalizujemy. Koncepcja wywodzi się z idei raportowania zintegrowanego, czyli takiego podejścia do raportowania, które służy usprawnieniu i ujednoliceniu komunikacji pomiędzy administracją publiczną oraz przedsiębiorstwami, z wykorzystaniem nowoczesnych, otwartych standardów elektronicznych. Obecnie takie rozwiązania zostały wdrożone w kilku krajach w Europie i na świecie. W zasadzie obecnie są realizowane, dlatego że w tym przypadku nie można powiedzieć o końcu. Z największym sukcesem są realizowane w Holandii w ramach dedykowanego programu Standard Business Reporting. Pod taką samą nazwą są realizowane w Australii.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#TomaszWiśniewski">Jeżeli chodzi o formułę realizacji takich programów, przewiduje ona przede wszystkim budowę dedykowanych zespołów interesariuszy, czyli połączenie przede wszystkim współpracy pomiędzy administracją publiczną oraz przedsiębiorcami, którzy są zobowiązani do raportowania, z istotnym udziałem firm informatycznych, które udostępniają narzędzia do wykorzystywania, raportowania.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#TomaszWiśniewski">Na marginesie podam przykład, jak projekt ten został zrealizowany w Australii. Autorzy programu podeszli do tego w taki sposób, że zbudowali konsorcjum interesariuszy. W wyniku różnych analiz okazało się, że obowiązkiem raportowania na pierwszym etapie jest objętych około 9 tys. różnych informacji. W efekcie współpracy, dyskusji okazało się, że wiele z owych informacji jest redundantnych. Niektóre z nich różniły się w niewielkim stopniu definicją. Najprościej mówiąc, np. zysk netto zupełnie inaczej mógł definiować urząd skarbowy niż Business Registre, czyli odpowiednik naszego rejestru sądowego. Po ujednoliceniu definicji przedsiębiorca był zobowiązany do raportowania jednej informacji. W wyniku takich analiz okazało się, że 9 tys. różnych informacji można zastąpić 3 tys. informacji bez straty zapotrzebowania informacyjnego administracji publicznej.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#TomaszWiśniewski">Jest to jeden z efektów takich prac, czyli integracja i usunięcie informacji redundantnych. Ważnym elementem jest budowa rozwiązań elektronicznych, czyli budowanie jednolitej platformy sprawozdawczej. Z technicznego punktu widzenia przedsiębiorstwo raportuje do jednego podmiotu. Tak się dzieje w Holandii czy Australii. Przedsiębiorstwo wysyła jeden raport w jedno miejsce, natomiast administracja pobiera sobie dane w zależności od zapotrzebowania. Widzimy tutaj korzyść po stronie przedsiębiorstwa, ale trzeba powiedzieć, że także po stronie administracji, ponieważ raporty mają charakter użyteczny. Informacja przygotowana w określonym formacie może być przetwarzana przez administrację na dalszym etapie.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#TomaszWiśniewski">Oczywiście w procesie tym ważnym elementem jest to, że informacje na etapie przesyłania są weryfikowane, a więc ulegają także kontroli jakości. Jeżeli informacja przesyłana przez przedsiębiorcę jest obarczona jakimś błędem, wraca do niego. Konieczna jest poprawa takiej informacji.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#TomaszWiśniewski">Jak trzeba na to patrzeć z punktu widzenia korzyści? Jak powiedziałem, po pierwsze, jest oszczędność czasu. Następnie obniżenie kosztów zarówno po stronie przedsiębiorstw, jak i administracji. Wreszcie podwyższenie jakości i użyteczności informacji.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#TomaszWiśniewski">Formuła raportowania zintegrowanego była dla nas przesłanką do włączenia strumienia e-Sprawozdawczość do programu „Od papierowej do cyfrowej Polski”. Jakie cele postawiliśmy sobie w tym strumieniu? Po pierwsze, podejście, które będzie służyło redukcji obciążeń administracyjnych poprzez zmniejszenie liczby raportów wysyłanych do administracji publicznej przez podmioty nadzorowane, w szczególności poprzez eliminację informacji redundantnych. Dalej uproszczenie i automatyzacja procesu przygotowywania sprawozdania, a dzięki temu obniżenie kosztów po stronie przedsiębiorstw. Wreszcie stworzenie takich mechanizmów, które pozwolą na dzielenie się zasobami informacyjnymi, a więc także możliwość udostępniania informacji przez przedsiębiorstwa biznesowi czy też nauce.</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#TomaszWiśniewski">Z punktu widzenia prac, które dotychczas były realizowane, w naszym harmonogramie skupiliśmy się na następujących działaniach. Po pierwsze, jest to zidentyfikowanie najbardziej uciążliwego obszaru raportowania. Następnie jest określenie zakresu prac, które byłyby objęte programem pilotażowym, a więc wskazanie tych elementów, które są możliwe do realizacji w krótkim czasie. Jest to łatwo osiągalny sukces. Chodzi też o zidentyfikowanie takich obszarów, które znalazłyby się w obszarze naszych działań.</u>
          <u xml:id="u-3.9" who="#TomaszWiśniewski">Jeżeli chodzi o pierwszy etap, czyli analizę danych, w tym zakresie wykorzystaliśmy raport, który powstał na zlecenia ówczesnego Ministerstwa Gospodarki w 2010 roku. Dotyczył on pomiaru obowiązków informacyjnych. Niestety nie powstało nic bardziej aktualnego. W pierwszym etapie przeanalizowaliśmy także obciążenia, które w międzyczasie mogły się zmienić. Z punktu widzenia zakresu informacji jeżeli się to zmieniło, to tylko w stronę wzrostu wymaganych informacji.</u>
          <u xml:id="u-3.10" who="#TomaszWiśniewski">Kilka informacji z raportu. Przedsiębiorstwa są objęte ponad 6 tys. obowiązków informacyjnych, które wynikają z 482 aktów prawnych. Jeżeli chodzi o podstawowe wnioski płynące z raportu, to łączne roczne koszty administracyjne w gospodarce w 2010 roku oszacowano na 77.500.000 tys. zł. Podział kosztów według resortów, zgodnie z informacjami przedstawionymi w raporcie, układał się następująco. Na Ministerstwo Finansów przypadało 67%, na ówczesne Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej – 11%, na Ministerstwo Gospodarki – 7% i na Ministerstwo Zdrowia – 6%. Średnie koszty administracyjne dla przedsiębiorcy oszacowano na poziomie 15 tys. zł rocznie.</u>
          <u xml:id="u-3.11" who="#TomaszWiśniewski">Są też ciekawe wnioski, które zostały przedstawione w raporcie. Podmioty, które udzielały odpowiedzi, zwracały uwagę na to, że wprowadzenie e-raportowania, czyli raportowania elektronicznego oraz optymalizacja zakresu raportowanych informacji skutkowałyby realizacją 37% postulatów stawianych przez przedsiębiorców. Krokami tymi można by było osiągnąć dosyć istotny sukces. Było to dla nas kolejnym argumentem do realizacji omawianego strumienia.</u>
          <u xml:id="u-3.12" who="#TomaszWiśniewski">W wyniku prac, które realizowaliśmy w związku z analizami raportu, zdecydowaliśmy, że w pierwszym etapie skupimy się na realizacji prac w dwóch tzw. podstrumieniach. Pierwszy podstrumień dotyczy Prawa telekomunikacyjnego. Co prawda, dotyczy on niewielkiej branży z punktu widzenia liczebności, ponieważ jest około ośmiu, dziesięciu takich podmiotów, przedsiębiorstw telekomunikacyjnych, natomiast jeżeli popatrzymy dalej, jest to bardzo duża liczba klientów, która implikuje proces tworzenia informacji.</u>
          <u xml:id="u-3.13" who="#TomaszWiśniewski">We wspomnianym podstrumieniu prace są realizowane przez Urząd Komunikacji Elektronicznej we współpracy z Głównym Urzędem Statystycznym. Działania są realizowane przynajmniej dwutorowo. W pierwszej kolejności analizowane są wnioski operatorów pod kątem tego, jakie informacje ich zdaniem są redundantne i w jaki sposób można podejść do zmiany procesu związanego z raportowaniem. Po pierwsze, skanalizuje to, które informacje można usunąć w związku z tym, co raportuje branża telekomunikacyjna. Następnie w wyniku owych prac ma powstać specjalna dedykowana platforma elektroniczna. Mówiąc technicznie, w tej chwili wygląda to tak, że operatorzy mają określone formularze Excela, coś tam sobie przygotowują, wysyłają Excela do Urzędu Komunikacji Elektronicznej, gdzieś tam to trafia i następnie jest przetwarzane. Natomiast koncepcja raportowania elektronicznego wygląda tak, żeby były określone formularze do raportowania, które mogłyby być automatycznie przygotowane po stronie operatora, a następnie automatycznie przetwarzane przez Urząd Komunikacji Elektronicznej.</u>
          <u xml:id="u-3.14" who="#TomaszWiśniewski">Drugim elementem działań, które realizujemy w ramach wskazanego podstrumienia, jest kwestia ograniczenia redundancji. Mogę powiedzieć, że tutaj obecnie osiągnęliśmy drobny sukces. Otóż w 2018 roku zostanie implementowane rozporządzenie Rady Ministrów określające zakres danych statystycznych z obszaru telekomunikacji, dla których źródłem będą raporty operatorów dostarczone do Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Chodzi o to, że w tej chwili operatorzy muszą dostarczać w zasadzie te same dane do Urzędu Komunikacji Elektronicznej i do Głównego Urzędu Statystycznego. W wyniku przyjęcia rozporządzenia obowiązek ten zostanie zdjęty. Informacje dostarczane do Urzędu Komunikacji Elektronicznej będą referencyjne dla Głównego Urzędu Statystycznego. Od 2018 roku operatorzy będą wysyłać raporty tylko w jedno miejsce, z którego będzie korzystać zarówno Urząd Komunikacji Elektronicznej, jak i Główny Urząd Statystyczny. Jest to jeden z celów, który udało się nam osiągnąć w ramach stawianych sobie priorytetów. Jest to eliminacja redundancji raportowania. Drugim celem z punktu widzenia podstrumienia Prawa telekomunikacyjnego jest właśnie wprowadzenie raportowania elektronicznego i jeszcze głębsze wyeliminowanie raportów redundantnych.</u>
          <u xml:id="u-3.15" who="#TomaszWiśniewski">Drugi podstrumień dotyczy raportów finansowych. Tutaj liderem podstrumienia jest Ministerstwo Finansów. W związku z tym pozwolę sobie przekazać głos panu ministrowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#WojciechMurdzek">Zanim oddam głos przedstawicielom Ministerstwa Finansów, mam pytanie. Czy wspomniany raport jest gdzieś do odszukania? Czy jest albo może być upubliczniony? Myślę, że zainteresował nas w kwestiach pokazujących skalę zagadnienia. Proszę też, żeby był pan uprzejmy powtórzyć liczbę dotyczącą kosztów obsługi sprawozdawczości ujętych w raporcie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#TomaszWiśniewski">Może zaproponuję państwu dostarczenie. Korzystam z prezentacji. Jeżeli jest taka formuła, po posiedzeniu mogę przekazać prezentację do sekretariatu do wykorzystania przez państwa Komisję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#WojciechMurdzek">Bylibyśmy wdzięczni.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#TomaszWiśniewski">Przywołując koszty, w 2010 roku – podkreślam, że było to w tamtym okresie – wynosiły one 77.600.000 tys. zł. Przeciętnie na przedsiębiorstwo przypadało kwota 15.200 zł.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#TomaszWiśniewski">Chciałem, żeby to wybrzmiało, ponieważ pokazuje to, że jest to bardzo poważne zjawisko. Wydaje się, że sprawozdawczość brzmi hasłowo, jeżeli natomiast jest to poziom liczony w miliardach, jeżeli chodzi o koszty całości, to każdy wysiłek jest ważny. Dla przedsiębiorców 15 tys. zł to też spore obciążenie. Myślę, że za chwilę poprzez pytania będziemy ewentualnie szukać naszego zaangażowania, żebyśmy mogli odegrać jakąś pozytywną rolę w tym procesie. Proszę bardzo, jeszcze pan minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#KrzysztofSzubert">Może podam uzupełniająco, ponieważ warto wiedzieć, gdzie znaleźć owe informacje. Na stronie internetowej ministerstwa bardzo szczegółowo jest opisany cały program „Od papierowej do cyfrowej Polski”, wszystkie podstrumienie, analizy, ostatnie sprawozdanie liczące ponad sto stron, prezentacja podsumowująca, co się dzieje we wszystkich strumieniach, w jakim miejscu jesteśmy, jak też harmonogramy prac na przyszłość. To wszystko jest, jeżeli ktoś chce mieć ogląd całości.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#KrzysztofSzubert">Tutaj chcieliśmy przedstawić prezentację, ale nie było sprzętu do wyświetlenia. Mieliśmy to w formie gotowej prezentacji po to, żeby można było zobaczyć liczby, dlatego że zupełnie inaczej odbiera się, kiedy wzrokowo patrzy się na parametry. Całą prezentację, jak powiedział kolega, bardzo chętnie udostępnimy. Później będzie można dokładnie sobie to przeanalizować. Dwa miejsca. Na stronie ministerstwa są tematy związane z programem, liderami strumieni, zespołami, które są zaangażowane, celami, z tym, w którym miejscu jesteśmy, harmonogramami prac. Osobno przez sekretariat Komisji, jak rozumiem, przekażemy samą prezentację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#WojciechMurdzek">Bardzo dziękuję. Oczywiście na przyszłość jeżeli byłaby potrzeba związana z prezentacją, proszę o sygnał techniczny. Nie sądzę, żeby był problem. Musielibyśmy o tym wiedzieć, dlatego że ad hoc jest gorzej.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#WojciechMurdzek">Jeżeli mowa o miliardach, dużych miliardach, to Ministerstwo Finansów. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PiotrWalczak">Dziękuję serdecznie. Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, panie ministrze, dziękuję za głos. Oczywiście kwota 77.000.000 tys. zł, która tutaj padła, niewątpliwie szczególnie interesuje resort finansów. Nam też zależy na tym, żeby nasi przedsiębiorcy mieli równą możliwość konkurencji z innymi przedsiębiorcami w innych krajach, gdzie oczywiście koszty obsługi poszczególnych sprawozdań często są niższe. Dlatego chociażby z tego powodu bardzo nam zależy, żeby projekt się udał. Jako resort dzisiaj przeprowadzamy wiele działań, które tak naprawdę elektronizują nasz kontakt z podatnikiem. Oczywiście nie będę mówił o wszystkich projektach. Znajdują się one w bardzo różnej fazie, bądź koncepcyjnej, bądź analitycznej. Powiem o tym projekcie, który dzisiaj wpisuje się, o czym mówili moi szanowni przedmówcy, w sam strumień sprawozdawczości.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PiotrWalczak">Tak naprawdę chciałem powiedzieć o sprawozdaniach finansowych. Jak państwo wiecie, dzisiaj podmioty, zarówno spółki prawa handlowego, jak i podmioty prowadzące tzw. pełną księgowość, są zobowiązane do składania sprawozdań finansowych. Mówiąc szczerze, dzisiaj forma składania sprawozdań jest trudna zarówno dla przedsiębiorców, jak i dla organów, które je otrzymują, pomijając drobny fakt, że sprawozdania składa się do kilku organów dublując czynności. Są to koszty po stronie przedsiębiorców. Tak naprawdę jeszcze większym problemem jest wykorzystanie sprawozdań przez organy skarbowe, konkretnie przez naczelników urzędów skarbowych. Składanie dokumentacji, która, jak doskonale państwo wiecie, jest dokumentacją dosyć skomplikowaną, wielostronicową, tak naprawdę utrudnia jej analizę, a praktycznie uniemożliwia automatyczną walidację, chociażby ocenę ryzyka w tym zakresie, jeżeli chodzi o danego przedsiębiorcę.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PiotrWalczak">Z tego powodu, biorąc pod uwagę wspomniany projekt, nasz resort podjął działania, żeby zmodyfikować utrudnienie dla przedsiębiorców. Ministerstwo Finansów zaproponowało następujące działania. Po pierwsze, oczywiście wprowadzenie obowiązku sporządzania sprawozdań finansowych w postaci elektronicznej dla wszystkich przedsiębiorców zobowiązanych do ich składania. Po drugie, odstąpienie od obowiązku składania sprawozdań finansowych w formie papierowej do urzędu skarbowego przez podatników wpisanych do rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym. Wreszcie po trzecie, wprowadzenie w ustawie o Krajowym Rejestrze Sądowym przepisu, na podstawie którego po dokonaniu przez sąd rejestrowy wpisu o wzmiankach, o których mowa w art. 40, dokumenty przekazywane byłyby w postaci elektronicznej za pośrednictwem systemu teleinformatycznego do Centralnego Rejestru Danych Podatkowych.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#PiotrWalczak">Jednocześnie nasz resort zaproponował wprowadzenie obowiązku przekazywania sprawozdań finansowych w formie elektronicznej poprzez dodanie nowej struktury do plików JPK. Oczywiście wszyscy państwo o tym wiecie. Dzisiaj jest to jedno ze sztandarowych działań resortu finansów. Działanie to dotyczyłoby również osób fizycznych, nie tylko spółek prawa handlowego, które jednocześnie prowadzą księgi rachunkowe.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#PiotrWalczak">Jeżeli chodzi o termin wejścia w życie przepisów, początkowo określiliśmy je na dzień 1 lipca przyszłego roku. Jednak z uwagi na trochę przedłużający się proces prac legislacyjnych dzisiaj datę tę zmieniliśmy na dzień 1 października przyszłego roku. Mam nadzieję, że za rok przepisy te będą obowiązujące, że będą one stanowiły ulgę dla naszych przedsiębiorców. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#WojciechMurdzek">Dziękuję bardzo. Zaraz przejdziemy do pytań. Wsłuchiwałem się i słyszałem, że była mowa o pewnym harmonogramie. Teraz też słyszeliśmy na temat dat. Mam pytanie. Padło stwierdzenie, że sprawozdawczość wynika aż z 482 aktów prawnych, jeżeli dobrze zanotowałem. Jest pytanie o akty prawne we wspomnianych harmonogramach i planach. Czy są to akty typu rozporządzenia? W jakiej mierze są to ustawy? Na jakim etapie są prace, które są podjęte na mocy ustawy? Na jakim etapie są zmiany, w których proponuje się zmiany ustawowe?</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#WojciechMurdzek">Pytając wprost, czy w ramach części tych zmian przewidujecie państwo obecność naszej Komisji. Przypomnę, że pierwszy, startowy pakiet pana premiera Morawieckiego był przeprowadzony przez naszą Komisję bardzo sprawnie. Jak to się mówi: czas to pieniądz. Oczywiście bardzo chętnie konstruktywnie włączymy się w prace. Ani z materiałów, ani z tego, co państwo mówicie, nie wyłonił się obraz. Trochę strywializuję. Za miesiąc trafia jakiś projekt – oby do naszej Komisji – i zaczynamy wspólnie intensywnie pracować, żeby coś się działo, chyba że określone fragmenty zmian już są gdzieś tam przekazane, być może do Komisji Finansów. Jeżeli można, proszę trochę powiedzieć o czasie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PiotrWalczak">Jeżeli można, panie przewodniczący, oddam głos pani dyrektor.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#RenataDomasiewicz">Może na wstępie powiem tylko, że cały proces – chodzi o wprowadzenie możliwości składania sprawozdań finansowych w formie elektronicznej – jest procedowany przez Ministerstwo Sprawiedliwości w ramach zmiany ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Prace rozpoczęły się w ubiegłym roku, bodajże w czerwcu. Aktualnie projekt ustawy zawierający takie rozwiązania w dniu 4 września został skierowany do rozpatrzenia przez Komitet do spraw Europejskich. Termin rozpatrzenia przez komitet wynosi trzydzieści dni. Później zostaje jeszcze rozpatrzenie przez Komitet Stały Rady Ministrów i Radę Ministrów. Zakładamy, że mniej więcej w końcu listopada, na początku grudnia projekt ten powinien trafić do parlamentu.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#RenataDomasiewicz">Jeżeli chodzi o sprawozdania, projekt ustawy zmienia również przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o rachunkowości. Wymaga też zmiany dwóch rozporządzeń. Stanowią one załącznik do projektu ustawy. Zostały już przygotowane. Zostały także wprowadzone rozwiązania, które obligują Ministra Rozwoju i Finansów do opublikowania w Biuletynie Informacji Publicznej z odpowiednim wyprzedzeniem struktur sprawozdań finansowych. Prace w Ministerstwie Finansów w tym zakresie są na tyle zaawansowane, żeby po uchwaleniu ustawy od razu można było upublicznić owe struktury w Biuletynie Informacji Publicznej po to, żeby zarówno przedsiębiorcy, jak i firmy produkujące oprogramowanie finansowo-księgowe tak mogły dostosować owo oprogramowanie, żeby sprawozdania finansowe można było automatycznie generować z systemów finansowo-księgowych. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#WojciechMurdzek">Bardzo dziękuję. Jest podpowiedź. Rozumiem, że brakuje nam jeszcze przedstawiciela Ministerstwa Sprawiedliwości. Nie w oczywisty sposób jawiło się, że to w Ministerstwie Sprawiedliwości... Ale nie w temacie, gdyż wydawało się, że sprawozdawczość wiąże się z wymienionymi ministerstwami. Nie zakładaliśmy, że jeżeli chodzi o sprawozdawczość, prace będzie zbierać Ministerstwo Sprawiedliwości. Dziękuję. To dobra podpowiedź. Grudzień. A więc rozumiem, że mamy pilnować, żeby finalnie podjąć współpracę z Ministerstwem Sprawiedliwości z nadzieją, że jako Komisja przyczynimy się do dalszego biegu zdarzeń.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#WojciechMurdzek">Panie i panów posłów bardzo proszę o ewentualne pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#ArturŻuk">Przepraszam, panie przewodniczący. Jestem przedstawicielem Ministerstwa Sprawiedliwości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#WojciechMurdzek">Bardzo mi miło. Panie już mi podpowiadały. Dziękuję za obecność. Jak mówiłem, nie wprost kojarzyliśmy, ale chętnie nawiążemy współpracę, żeby w komplecie współpracować i z Ministerstwem Cyfryzacji, i z Ministerstwem Finansów, i z Ministerstwem Sprawiedliwości. Myślę, że po posiedzeniu Komisji wymienimy się namiarami, żeby omawiany temat nam nie uciekł.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#WojciechMurdzek">Proszę bardzo. Jakie są pytania? Proszę, pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#JoannaSzmidt">Szanowna Komisjo, szanowni państwo, mam pytanie być może organizacyjne. Nasza Komisja została powołana ponad rok temu. Na pewno już rok działamy. De facto procedowaliśmy jedną ustawę, dobrze, dwie, jedną małą. Wszyscy pamiętamy ustawę o aptekach. Moje pytanie do pana przewodniczącego, do państwa jest takie, czy pan przewodniczący ma wpływ na to, żeby do naszej Komisji trafiały ustawy, które mają charakter deregulacyjny wobec przedsiębiorców. Taki jest cel prac naszej Komisji. Jesteśmy chętni do pracy, tylko jakiekolwiek ustawy musiałyby trafiać do Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#WojciechMurdzek">Jest to pytanie nie wprost na temat. Po spotkaniu prezydium ponownie wystąpiliśmy do wszystkich ministerstw. Mamy odpowiedzi, są one dostępne. Były też przesyłane członkom Komisji. Jeżeli nie dotarły, możemy to powtórzyć. Są tam pokazane kierunkowe prace w ministerstwach w aspekcie deregulacji.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#WojciechMurdzek">Generalnie mogę powiedzieć, że pozytywnego nastawienia na deregulację wprost w aspekcie prac naszej Komisji nie ma albo też, jak słyszymy, jest gotowość współpracy, ale prace jeszcze nie są zaawansowane. Są też ministerstwa, które nie widzą potrzeby deregulacji, a wiemy, że bijemy rekordy w tworzeniu prawa. W związku z tym przestrzeń do deregulacji też byłaby spora. Staramy się wykorzystywać każdą okoliczność, żeby nawiązywać współpracę z ministerstwami w tym aspekcie, ale oczywiście jest to spore wyzwanie. Trochę jesteśmy wbrew normalnemu biegowi zdarzeń w ministerstwach. Na pewno pani poseł ma tutaj rację. Jest niedosyt. Myślę jednak, że pytanie było trochę nie na temat. Oczywiście bardzo chętnie będę rozmawiał. Na pewno będziemy szukać pomysłów, jak zachęcać do myślenia deregulacyjnego.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#WojciechMurdzek">Proszę bardzo. Czy są jeszcze pytania do panów ministrów? Proszę bardzo, pan minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#KrzysztofSzubert">Może jeszcze w kwestii organizacyjnej. Być może będzie to przydatne na kolejne posiedzenia. Program „Od papierowej do cyfrowej Polski” ma charakter wypracowania projektów, które stanowią sugestię do realizowania przez jednostki odpowiedzialne za dany temat. W ramach Ministerstwa Cyfryzacji, ponieważ obecnie cyfryzacja bardzo horyzontalnie wchodzi we wszystkie aspekty, we wszystkie obszary, które są w kompetencjach poszczególnych resortów, w modelu wielostronnym od strony technologicznej sugerujemy jakieś rozwiązania, które uważamy za logiczne, które mogą mieć zastosowanie, które ograniczą koszty. Następnie przekazujemy to do procedowania przez resort odpowiedzialny za dany obszar. Tutaj mieliśmy do czynienia z fragmentem działalności Ministra Finansów bądź Ministra Sprawiedliwości. Mówię od strony organizacyjnej, żeby wiedzieć, jak działa program. Jako Ministerstwo Cyfryzacji, pomimo tego, że pani minister jest szefem programu, nie zarządzamy, nie prowadzimy, nie realizujemy wszystkich legislacji związanych z programem. Wypracowujemy propozycje do realizowania przez poszczególne resorty odpowiedzialne tematycznie za dany obszar.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#WojciechMurdzek">Dziękuję bardzo. Czy są jakieś pytania? Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#WłodzimierzMarciński">Moje nazwisko Marciński. Polskie Towarzystwo Informatyczne.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#WłodzimierzMarciński">Jako towarzystwo oczywiście trzymamy kciuki za wszelkie rozwiązania, które opierają się na systemach teleinformatycznych, dlatego że przede wszystkim daje nam to pracę. Dlatego będziemy popierali wszystko, co dzieje się w tym zakresie. Bardzo się cieszymy słysząc, że coraz częściej z arkusza Excela będziemy przechodzili na bardziej kompleksowe rozwiązania Jest to niezwykle ważne.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#WłodzimierzMarciński">Jako środowisko oczywiście chcielibyśmy zaapelować do całej administracji, żeby szła bardzo głęboko w te rozwiązania, żeby nie zostawiała tylko interfejsów dla podatników lub wszystkich zobowiązanych, tylko żeby szła dalej z kompletnymi, gotowymi usługami dostarczonymi pod klucz wszystkim zainteresowanym. Oczywiście mówimy to także w interesie własnym, dlatego że to my będziemy to robili. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#WojciechMurdzek">Dziękuję bardzo. To, że może nie ma nadmiaru pytań, pokazuje, że z naszego poziomu odkrywamy kwoty, które padły, liczby aktów prawnych. Pewnie również dla wielu z nas jest to lekkim zaskoczeniem, że jest aż tyle wątków i że jest to aż tak drogi system. Kiedy słyszymy, że w części jest bezużyteczny, ponieważ nie ma jak wykorzystać danych albo dane te się powielają, rzeczywiście jest to spore wyzwanie. Myślę, że jeżeli decyzją rządu pojawią się konkretne projekty, bardzo chętnie się włączymy. Sądzę, że w trakcie pracy nad konkretnymi rozwiązaniami będzie więcej pytań, więcej uwag i przemyśleń.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#WojciechMurdzek">Zakładałem, że wywołujemy temat i w związku z tym dzisiejsze posiedzenie nie będzie szczególnie długim posiedzeniem. Tak deklarowałem członkom Komisji. Niemniej bardzo serdecznie dziękuję, że podjęliśmy ten temat. Pokazuje on interesującą perspektywę. Pokazuje wielowątkowość, jeżeli chodzi o liczbę ministerstw, instytucji typu Główny Urząd Statystyczny, który już podejmuje pewne prace. Jest też deklaracja współpracy. Myślę, że rzeczywiście na bieżąco będziemy śledzić rozwój wydarzeń. Bardzo chętnie podejmiemy także prace legislacyjne.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#WojciechMurdzek">Dziękuję bardzo za obecność, za przedstawienie tematu. Jeszcze raz podkreślam gotowość do współpracy. Za chwilę wymienię namiary, żebyśmy nie przegapili momentu, kiedy pojawi się konkretny projekt do konkretnej pracy.</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#WojciechMurdzek">Dziękuję bardzo. Posiedzenie Komisji uważam za zamknięte.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>