text_structure.xml 39.6 KB
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#MichałDworczyk">Witam wszystkie panie posłanki i panów posłów. Witam zaproszonych gości. Witam przedstawicieli Ministerstwa Spraw Zagranicznych, przedstawicieli organizacji pozarządowych. Przy okazji chciałem przywitać pana prezesa Mikołaja Falkowskiego. Chcę przedstawić nowego prezesa Fundacji „Pomoc Polakom na Wschodzie” – fundacja Skarbu Państwa. Pan Falkowski, jak rozumiem, będzie częstym gościem na posiedzeniach naszej Komisji. Serdecznie pana witamy i życzymy powodzenia na tej wymagającej drodze, którą pan prezes obrał.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#MichałDworczyk">Proszę państwa, zgodnie z naszym programem mamy dzisiaj dwa punkty porządku obrad. Chciałem prosić państwa o zgodę na to, żebyśmy nieco zmienili proponowany porządek, ponieważ w punkcie drugim jest rozpatrzenie wniosku przewodniczącego Komisji o podjęcie inicjatywy ustawodawczej w sprawie nowelizacji ustawy z dnia 7 września 2007 r. o Karcie Polaka. Jest to inicjatywa Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, które poprosiło nas o taką współpracę. Właśnie zakończyłem 45-minutowe spotkanie z przedstawicielami tego szacownego resortu – stąd moje spóźnienie, za co jeszcze raz przepraszam – okazuje się, że na tym etapie sprawa jest nieaktualna. W związku z tym proszę, żeby Komisja zgodziła się przyjąć porządek obrad złożony z dwóch punktów. Dziś zajmiemy się wyłącznie rozpatrzeniem planu pracy Komisji na okres od 1 sierpnia do 31 grudnia br. oraz sprawami bieżącymi.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#MichałDworczyk">Jeśli nie usłyszę głosu sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła taki porządek obrad.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#MichałDworczyk">Przechodzimy do jego realizacji. Otwieram punkt 1 – plan pracy. Otrzymaliście państwo jego projekt. Dodatkowo spłynęły propozycje od pani poseł Borowskiej, od pana posła Ziemniaka, od pana posła Kryja, od pana posła Kossakowskiego i od pani poseł Wypych.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#MichałDworczyk">Jako, że mamy zaproponowany przez Komisję plan pracy w formie drukowanej, to bardzo proszę, żeby zgłaszający przedstawili swoje propozycje, o co uzupełnić porządek obrad. Myślę, że dobre wychowanie nakazuje, abym poprosił panią poseł Borowską o rozpoczęcie tej prezentacji. Pani poseł, o co pani proponuje, żebyśmy uzupełnili porządek?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#ElżbietaBorowska">Najpierw muszę znaleźć e-maila z moimi propozycjami, bo nie wiem, które zostały uwzględnione, a które nie. Widzę, że jest ochrona dziedzictwa niematerialnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#MichałDworczyk">Mamy wszystkie, ale jeszcze nie wpisaliśmy, bo to Komisja podejmuje decyzję, więc proszę je pokrótce omówić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#ElżbietaBorowska">Czyli ten plan, który jest, jak rozumiem, nie jest ze wszystkimi propozycjami?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#MichałDworczyk">Ten plan nie uwzględnia jeszcze tych propozycji. W związku z tym proszę o przedstawienie ich i zaraz będziemy je wpisywać w poszczególne miesiące. Dobrze?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#ElżbietaBorowska">Tylko znajdę e-maila, więc może pan poseł Wypych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#MichałDworczyk">Mogę dać pani propozycje. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#ElżbietaBorowska">Widzę, że część spraw została połączona, bo Ossolineum rzeczywiście możemy podpiąć pod ochronę dziedzictwa kulturowego na Wschodzie, żeby nie dublować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#MichałDworczyk">Dobrze, to sekundkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#ElżbietaBorowska">Ponieważ, rzeczywiście, istotne są te archiwalia z Ossolineum, które tam gniją.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#MichałDworczyk">To możemy zapisać tam, gdzie mamy to dziedzictwo. Wrzesień, nr 5.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#ElżbietaBorowska">We wrześniu, tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#MichałDworczyk">Jest tak, „Informacja na temat ochrony dziedzictwa kulturowego poza granicami kraju – stan aktualny, potrzeby i możliwości realizacji”. Możemy dopisać – „w szczególności sytuacja Ossolineum”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#ElżbietaBorowska">Tak, bo kwestie świątyń zostały podjęte w innym terminie, więc tutaj można się skupić na archiwaliach i dziedzictwie niematerialnym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#MichałDworczyk">W szczególności sytuacja Ossolineum.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#ElżbietaBorowska">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#MichałDworczyk">Jeszcze do tego punktu pani poseł Fabisiak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#JoannaFabisiak">Proponowałabym, żeby dodać Rapperswil, będzie to tylko informacja, co tam się dzieje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#MichałDworczyk">Oraz Rapperswil, dobrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#JoannaFabisiak">Uważam, że jest to bardzo ważne, bo nie mamy aktualnej wiedzy na ten temat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#MichałDworczyk">Dobrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#ElżbietaBorowska">Proponowałabym, żeby dodać jeszcze, bo widzę, że są Stany Zjednoczone, natomiast Kanada i Australia jakoś nie zostały uwzględnione. Wiem, że tam Polaków jest mniej, ale można by ten temat podjąć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#MichałDworczyk">W którym punkcie, pani poseł? Stany są w październiku, punkt nr 7. Czy rozszerzamy o Australię i Kanadę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#ElżbietaBorowska">Prosiłabym, ale to jest decyzja Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#MichałDworczyk">Myślę, że nikt nie śmie oponować, w związku z tym, oczywiście, dopisuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#ElżbietaBorowska">Myślę, że problem eurosieroctwa Komisja powinna podjąć. Natomiast nie wiem, czy to zostanie uwzględnione przy innych kwestiach. Widzę, że są: media, wsparcie ekonomiczne – patrzę tak szybko. Nie wiem, w którym podpunkcie moglibyśmy to ująć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#MichałDworczyk">W takim razie zrobimy dodatkowy punkt „Eurosieroctwo”. Zastanawiam się, do którego punktu będzie to pasowało.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#ElżbietaBorowska">Jest to kwestia dotycząca także spraw wewnątrz kraju.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#MichałDworczyk">Może zróbmy tak, nawiązując do wcześniejszej inicjatywy pani poseł, dotyczącej kwestii odbierania dzieci, połączmy to z eurosieroctwem i zrobimy to jako oddzielny punkt. Dobrze?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#ElżbietaBorowska">Dobrze, niech tak będzie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#MichałDworczyk">Dobrze, bo czekamy jeszcze cały czas na odpowiedź na nasz dezyderat w tej sprawie. Możemy we wrześniu zrobić punkt 3, zamiast „dyskusja nad projektem ustawy”, którego cały czas nie ma, to możemy właśnie wpisać „kwestia odbierania dzieci, plus, eurosieroctwo”. Dobrze?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#ElżbietaBorowska">Tak. Prosiłabym jeszcze, żeby uwzględnić również mniejszość polską na Łotwie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#MichałDworczyk">Zróbmy to z Litwą, dobrze?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#ElżbietaBorowska">Dobrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#MichałDworczyk">Mamy w październiku punkt 8 i dodamy tu Łotwę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#ElżbietaBorowska">Tak, żeby jeszcze była Łotwa. To wszystko, dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#MichałDworczyk">Bardzo dziękuję. W dalszej kolejności poseł Kossakowski, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#WojciechKossakowski">Dziękuję panie przewodniczący. Mam kilka propozycji, ale myślę, że dwa punkty są dość ważne. Sytuacja Polaków po Brexicie, między innymi: w sektorze medycznym, transportowym, edukacyjnym i branży budowlanej – sytuacja nowo zarejestrowanych podmiotów w ramach działalności gospodarczej prowadzonej przez Polaków. Myślę, że jest to ważny punkt. W kontekście ostatnich wydarzeń ważne jest, aby Komisja się tym zajęła.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#MichałDworczyk">Absolutnie podzielam pana opinię, natomiast jeśli mogę zaproponować, żebyśmy aż tak szczegółowo nie opisywali tego, tylko może „sytuacja polskiej mniejszości w Wielkiej Brytanii po Brexicie”. Dobrze?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#WojciechKossakowski">Jasne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#MichałDworczyk">Ten punkt będzie zawierał wszystkie pańskie oczekiwania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#WojciechKossakowski">Oczywiście.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#MichałDworczyk">Dobrze. Nie wiem, czy nam się uda zrobić to na posiedzeniu wrześniowym, ale wrzucimy to we wrześniu, żeby było aktualne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#WojciechKossakowski">Jasne. Mam jeszcze jedną propozycję do planu, odnośnie do powołania podkomisji do spraw kontaktu z organizacjami pozarządowymi, które miałaby się zajmować między innymi wsparciem dla szkół przykościelnych – nieodpłatna nauka języka obcego, porady prawne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#MichałDworczyk">Pan przewodniczący Pyzik, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PiotrPyzik">Przepraszam, ale to jest mylenie pojęć. Jeśli chodzi o plan pracy dotyczący Polaków mieszkających poza granicami kraju, to trzeba się trzymać jakichś merytorycznych ustaleń. One są takie, że praktycznie w każdym kraju, w którym jest nasza diaspora, jedynym stałym instytucjonalnie bytem, który wspomaga tę wspólnotę, jest Kościół katolicki. W związku z tym wydaje mi się, że bardziej odpowiednia jest forma współpracy Komisji Łączności z Polakami za Granicą z odpowiednią komórką Episkopatu Polski, czy – jeżeli państwo uznacie – z jeszcze innych Kościołów. Jest to pierwsza sprawa.</u>
          <u xml:id="u-46.1" who="#PiotrPyzik">Druga sprawa, nauka języka polskiego, bez względu na to, gdzie jest prowadzone, podlega prawu konsularnemu, które zostało odpowiednio w tym celu skorygowane. Wydaje mi się, że miernikiem, źródłem informacji dla nas jest informacja z Ministerstwa Spraw Zagranicznych, jak po pierwszym roku – a to nastąpi na początku września, października – funkcjonuje prawo konsularne. Przypominam państwu, że każdy konsul jest w chwili obecnej odpowiedzialny za opiekę nie tylko nad Polakami mieszkającymi na jego terenie, ale również za propagowanie w tej przestrzeni języka polskiego. Zobaczymy jak konsulowie i ministerstwo dają sobie z tym radę. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#MichałDworczyk">Przepraszam, może pan poseł jeszcze raz powtórzyć, jaka była intencja, bo zrozumiałem z tego co pan mówił, że chce pan powołać stałą podkomisję, tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#WojciechKossakowski">Tak, podkomisję, która miałaby na celu łączność ze stowarzyszeniami, bo przy kościołach, owszem…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#MichałDworczyk">Dobrze, mam taką propozycję. Przedyskutujcie z panem przewodniczącym Pyzikiem zakres merytoryczny tego. Natomiast od razu mówię, że powołania podkomisji do planu pracy nie możemy wpisać. W związku z tym nie przekreślajmy tego pomysłu, bo temat jest ważny, ale porozmawiajcie proszę panowie z panem przewodniczącym Pyzikiem, jak się do tego merytorycznie zabrać. Skonsultujcie to też od strony organizacyjnej i formalnoprawnej. Czy jeszcze jakieś propozycje?</u>
          <u xml:id="u-49.1" who="#MichałDworczyk">Dziękuję. Teraz pan przewodniczący Pyzik.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#PiotrPyzik">Jeszcze pozwolę sobie zauważyć kwestie następujące, wiele punktów, które są…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Panie pośle, tu pani poseł musi wyjść.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#MichałDworczyk">Jedno zdanie i pani poseł Wypych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#PiotrPyzik">Dobrze. Chciałem zwrócić uwagę, że część z nas jest członkami Komisji Spraw Zagranicznych. W związku z tym uważam, że w planie pracy trzeba znaleźć miejsce, w którym te komisje, przynajmniej raz na jakiś czas, będą się spotykały i wymieniały informacjami. Jest to oczywista oczywistość – tak pani poseł? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#MichałDworczyk">Bardzo proszę, pani poseł Wypych. Najmocniej przepraszam, że od razu nie udzieliłem pani głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#MałgorzataWypych">Bardzo przepraszam, ale zależy mi dlatego, że o 11:00 zaczynam posiedzenie zespołu, które sama prowadzę. Pierwsza rzecz dotyczy uzupełnienia planu o informację Ministerstwa Edukacji Narodowej, dotyczącą ORPEG, czyli Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą. Myślę, że jest wiele punktów związanych ze szkolnictwem i ta informacja będzie nam przydatna. Jednocześnie naświetlone zostaną pewne sprawy, z którymi boryka się ta organizacja.</u>
          <u xml:id="u-55.1" who="#MałgorzataWypych">Niestety, będę oponowała przeciw połączeniu informacji dotyczącej Stanów Zjednoczonych z Kanadą i z Australią, w szczególności umowy dotyczącej zabezpieczenia społecznego, bo tam jest zupełnie inny problem. Natomiast, jeśli chodzi o Kanadę i Australię, też optuję za tym, żeby to uzupełnić, ale żeby nie łączyć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#MichałDworczyk">Dobrze. Czyli pierwszy postulat, rozumiem, że na oddzielnym posiedzeniu omawiamy Australię i Kanadę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#MałgorzataWypych">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#MichałDworczyk">Drugi postulat proszę jeszcze doprecyzować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#MałgorzataWypych">To znaczy, uzupełnienie planu o informację ministra edukacji narodowej dotyczącą Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#MichałDworczyk">Świetna myśl. Bardzo dobrze, ponieważ oświata jest rzeczywiście takim nerwem polonijnym, to możemy spróbować jeszcze we wrześniu wpisać punkt: „Informacja na temat opieki Ministerstwa Edukacji Narodowej nad nauczaniem języka polskiego poza granicami kraju”. Pani poseł, czy takie są pani oczekiwania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#MałgorzataWypych">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#MichałDworczyk">Dziękuję bardzo. Pan przewodniczący Ziemniak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#WojciechZiemniak">Panie przewodniczący, chciałbym zgłosić temat, który za chwilę będzie tematem gorącym, sportowym – Igrzyska XXXI Olimpiady w Rio de Janeiro. Ministerstwo Spraw Zagranicznych przyznało grant na stworzenie centrum polonijnego w Rio de Janeiro na wzór igrzysk w Londynie. Myślę, że dobrze byłoby wiedzieć, jak to centrum polonijne funkcjonowało w czasie igrzysk, przy okazji poznamy także problemy Polonii brazylijskiej. Dlatego proponuję, żeby ten punkt wpisać do planu we wrześniu, po igrzyskach, w punkcie 4, w którym mamy dwie odpowiedzi. Oczywiście, będzie to relacjonować Polski Komitet Olimpijski, który jest wykonawcą programu finansowanego przez MSZ.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#MichałDworczyk">Pan przewodniczący Pyzik, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#PiotrPyzik">Sytuacja Polaków w Brazylii jest znana członkom Komisji Łączności z Polakami za Granicą zainteresowanym tym problemem. Bardzo dziękuję, że pan tę kwestię poruszył, dlatego, że kwestia szkolnictwa, o której wspomniała pani poseł, która niestety już musiała wyjść, jest tam niezwykle ważna. Przypominam, że mieszka tam 2 mln 300 tys. obywateli, którzy mają pochodzenie polskie, a nie mając żadnego polskiego dokumentu. Jest tam problem z nauką języka polskiego, z tego względu, że na przełomie lat 30 i 40 dyktatura, która rządziła tym krajem, zamknęła wszystkie szkoły nauki języków mniejszości etnicznych. W związku z tym tam jest dwupokoleniowa dziura w edukacji. Zgadzam się, takie pieniądze są potrzebne Polakom mieszkającym w Brazylii, żeby tę dziurę załatać. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#MichałDworczyk">Bardzo dziękuję. Traktuję to jako głos wzmacniający, wiceprzewodniczący wzmocnił wiceprzewodniczącego, czyli wpisujemy. Tak? Dobrze, wpisujemy.</u>
          <u xml:id="u-66.1" who="#MichałDworczyk">Jeszcze pan poseł Kryj, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#AndrzejKryj">Panie przewodniczący, szanowni państwo, jedną propozycję już złożyłem. Myślę, że można ja gdzieś wpisać w innych punktach. Sprawa wydaje mi się dość ważna, bo dotyczy sytuacji szkół z polskim językiem nauczania na Ukrainie. Podczas wizyty we Lwowie braliśmy udział w spotkaniach w tych szkołach. W szkole imienia św. Marii Magdaleny jest bardzo niedobra sytuacja, bo część kadry nauczycielskiej jest już w takim wieku, że będzie przechodziła na emeryturę. Są to bardzo dobrzy nauczyciele, sprawiający, że do tej szkoły trafia mnóstwo osób, nie tylko ze środowiska polskiego, ale także osób pochodzenia ukraińskiego, czy rosyjskiego, mieszkających we Lwowie. Niestety, pani dyrektor stwierdziła, że jeśli ci ludzie odejdą, to będzie bardzo ciężko utrzymać ten poziom nauczania, a zastąpienie ich równie dobrą kadrą będzie trudne ze względu na bardzo niekorzystne wynagrodzenia, które sprawiają, że do tej szkoły dobrzy fachowcy nie będą chcieli po prostu przychodzić. Stąd moja sugestia, żebyśmy tą sytuacją się zajęli, jeżeli pan przewodniczący uzna, że możemy o tym porozmawiać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#MichałDworczyk">Dziękuję, panie pośle, bardzo słuszny postulat. Natomiast poszerzyłbym go. Proponuję punkt przedłożony przez panią poseł Wypych, dotyczący edukacji, podzielić na trzy obszary. Oświata polskojęzyczna poza granicami kraju to jest gigantyczny temat, dlatego proponuję, żebyśmy rozbili to na trzy posiedzenia Komisji. Tak to w planie zapiszemy, jeśli państwo się zgodzicie. Jedno posiedzenie będzie poświęcone edukacji polskiej na Wschodzie, w tym właśnie na Ukrainie – tak jak pan poseł postuluje, to by zawierało pana propozycję. Drugie, edukacji w Europie Zachodniej, a trzecie, w Stanach Zjednoczonych, czy w Ameryce Północnej i w Południowej. Jeśli trzeba będzie jeszcze północną i południową podzielić, to podzielimy. Dobrze?</u>
          <u xml:id="u-68.1" who="#MichałDworczyk">Jeśli państwo to zaakceptujecie, to tak przygotujemy to w programie.</u>
          <u xml:id="u-68.2" who="#MichałDworczyk">Czy są jeszcze jakieś postulaty? Bardzo proszę, pani poseł Fabisiak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#JoannaFabisiak">Bardzo dziękuję. Na razie jesteśmy przy temacie oświaty i proponowałabym, żeby temat z listopada przenieść na październik, zresztą to już pan przewodniczący mówił.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#MichałDworczyk">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#JoannaFabisiak">Wydaje mi się, że warto byłoby, aby Komisja Łączności z Polakami za Granicą wraz z Komisją Edukacji, Nauki i Młodzieży, podjęły bardzo trudny temat, wielokrotnie już poruszany a niezakończony – temat ustawy o nauczycielu polonijnym. Były już ustawy, ale żadna z nich nie została uwieńczona przyjęciem przez Sejm, natomiast taka potrzeba jest ogromna. W tej chwili jest zarejestrowanych około 860 szkół. Jeśli się to pomnoży przynajmniej przez 10 nauczycieli, to daje to ogromną grupę ludzi ofiarnie pracujących, niemających żadnej stabilizacji. Dlatego proponuję inicjatywę Komisji w przygotowaniu tej ustawy – sama chętnie się w to włączę.</u>
          <u xml:id="u-71.1" who="#JoannaFabisiak">Ponieważ rozmawiamy o planie pracy, a ja trochę wychodzę poza niego, to przypomnę, że z inicjatywy nauczycieli amerykańskich ustanowiono dzień dwujęzyczności, jest to 10 października, a 14 października jest to dzień nauczyciela. Nauczyciel polonijny jest nieobecny w czasie tego święta, zatem proponowałabym, po pierwsze, abyśmy właśnie w październiku podjęli taką uchwałę o nauczycielu polonijnym – sama ją przygotuję, jeśli przyjmiemy ją do planu pracy. Rzecz druga, żebyśmy jednak dzień dwujęzyczności włączyli w dzień 14 października, bądź tak, jak przyjęła to Polonia amerykańska, a w ślad za tym inne kraje i jest ich bardzo wiele – np. nauczyciele w Skandynawii – żebyśmy przyjęli dzień 10 października, jako dzień dwujęzyczności. Chodzi tu głównie o dwujęzyczność w rozumieniu język polski i język kraju zamieszkania.</u>
          <u xml:id="u-71.2" who="#JoannaFabisiak">Dlatego postuluję, panie przewodniczący, aby 14 października, bądź w dzień w najbliższym sąsiedztwie, uhonorować nauczyciela polonijnego uchwałą poświęconą dwujęzyczności, poświęconą nauczycielowi polonijnemu. Sama taką uchwałę przygotuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#MichałDworczyk">Chwileczkę, przepraszam pani poseł, to doskonale, w takim razie rozumiem, że mamy dopisać jeden z punktów posiedzenia wrześniowego, albo pierwszego październikowego o przyjęcie uchwały w sprawie nauczycieli polonijnych?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#JoannaFabisiak">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#MichałDworczyk">Dobrze, zatem dopiszmy taki punkt. Natomiast, jeśli pani pozwoli, to inicjatywy legislacyjnej nie będziemy wpisywać, bo jak się pojawią założenia, to wtedy je przedyskutujemy i ewentualnie podejmiemy,</u>
        </div>
        <div xml:id="div-75">
          <u xml:id="u-75.0" who="#JoannaFabisiak">Wszystko jest do rozważenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-76">
          <u xml:id="u-76.0" who="#MichałDworczyk">Czyli nie wpisujmy na razie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-77">
          <u xml:id="u-77.0" who="#JoannaFabisiak">Nie wpisujemy, natomiast proponowałabym, panie przewodniczący, abyśmy jednak podjęli taki temat i przedyskutowali go na posiedzeniu Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-78">
          <u xml:id="u-78.0" who="#MichałDworczyk">Bardzo dobrze. Pani poseł, ja zawsze za.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-79">
          <u xml:id="u-79.0" who="#JoannaFabisiak">Dobrze, ale proszę o wskazanie jakiegoś terminu i przedyskutujemy to.</u>
          <u xml:id="u-79.1" who="#JoannaFabisiak">Druga sprawa jest honorowa, ale wydaje mi się, że warto, abyśmy zwrócili uwagę jako Komisja, że we wrześniu przypada 40. rocznica zrzeszenia lekarzy polonijnych w Stanach Zjednoczonych. Lekarzy tych jest w tej chwili 3,5 tysiąca. Jest to znacząca grupa. Zatem, to może być też uchwała, a może uchwała to byłoby za wiele, ale wysłanie na przykład adresu od Komisji, zwrócenie uwagi na istnienie, wspomnienie na posiedzeniu Komisji. Sądzę, że jest to ważne i potrzebne, abyśmy oddali tym ludziom szacunek i uznanie. W tym stowarzyszeniu są osoby tak wybitne, jak profesor Maria Siemionow, która przeprowadza operacje nawet w Polsce, stojąc z tyłu za naszymi lekarzami, jest to chirurg najwyższej, światowej klasy, a nie jest to przykład jedyny.</u>
          <u xml:id="u-79.2" who="#JoannaFabisiak">Wreszcie trzecie...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-80">
          <u xml:id="u-80.0" who="#MichałDworczyk">Pani poseł, przepraszam, całkowicie się zgadzam, żeby w jakiś sposób uhonorować tę grupę i organizację, ale może nie wpisujmy każdej takiej uchwały do planu pracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-81">
          <u xml:id="u-81.0" who="#JoannaFabisiak">Panie przewodniczący, ja tę uchwałę przygotuję, ale przygotowanie takiej uchwały, żeby ona miała sens, wymaga pracy, więc chcę wiedzieć, czy Komisja się zgadza. Poddaję to kolegom pod...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-82">
          <u xml:id="u-82.0" who="#MichałDworczyk">Myślę, że nie będzie głosu sprzeciwu, żeby uhonorować tak zacną organizację, nawet jeśli politycznie jest gdzie indziej afiliowana, niż przewodniczący tej Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-83">
          <u xml:id="u-83.0" who="#JoannaFabisiak">Tego nie wiem, gdzie jest afiliowana.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-84">
          <u xml:id="u-84.0" who="#MichałDworczyk">Ale ja wiem, dlatego że się spotykałem z nimi. W związku z tym, pani poseł, absolutnie nie będzie z tym problemu. Proszę przygotowywać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-85">
          <u xml:id="u-85.0" who="#JoannaFabisiak">Tym się nie zajmowałam, natomiast myślę, aby to nie było pospiesznie i byle jak, to powinniśmy poświęcić temu trochę czasu. Być może, że będą ich przedstawiciele podczas naszej dyskusji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-86">
          <u xml:id="u-86.0" who="#MichałDworczyk">Serdecznie zapraszamy, dobrze, ale tego nie wpisujemy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-87">
          <u xml:id="u-87.0" who="#JoannaFabisiak">Dobrze, a kiedy to będzie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-88">
          <u xml:id="u-88.0" who="#MichałDworczyk">Jeżeli mówi pani o październiku, że jest to 40-lecie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-89">
          <u xml:id="u-89.0" who="#JoannaFabisiak">Wrzesień.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-90">
          <u xml:id="u-90.0" who="#MichałDworczyk">Spróbujemy to zrobić we wrześniu, choć jest już dosyć gęsto, ale myślę, że z entuzjazmem członkowie Komisji przyjmą, że każdego tygodnia dwukrotnie Komisja będzie się zbierała.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-91">
          <u xml:id="u-91.0" who="#JoannaFabisiak">Dobrze. Wpisuję wobec tego, że we wrześniu będzie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-92">
          <u xml:id="u-92.0" who="#MichałDworczyk">Zwłaszcza w tygodnie niesejmowe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-93">
          <u xml:id="u-93.0" who="#JoannaFabisiak">Ostatnia sprawa do rozważenia, jest to sprawa polskich naukowców w świecie. Rozmawialiśmy o tym przed chwilą. Musiałam niestety wyjść z posiedzenia podkomisji, na którym pan minister referował i wyrażał głęboki żal, że naukowcy z różnych powodów wyjeżdżają z Polski. Myślę, że warto byłoby połączyć ten temat z tematem Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży dotyczący inicjatywności, bowiem są to ludzie, którzy chętnie przyjeżdżają do nas z pomysłami i oddają je Polsce, są zainteresowani także transferowaniem tych pomysłów do innych krajów. Natomiast spotykają się bardzo często z taką nieufnością – a to wy chcecie za byle co kupić. Mnie się wydaje, że my, jako Komisja, powinniśmy poświęcić nieco uwagi w kontekście inicjatywności nauki polskiej tym, którzy chcą przyjeżdżać tutaj – jedno chociażby nazwisko kanadyjskie – prof. Jackowski, 176 patentów, trzykrotnie był w Polsce.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-94">
          <u xml:id="u-94.0" who="#MichałDworczyk">Bałem się, że powie pani poseł, że 176 lat praktyki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-95">
          <u xml:id="u-95.0" who="#JoannaFabisiak">Aż tyle lat nie ma, to raczej młody człowiek. Sądzę, że ten temat, bo nie znalazłam tu żadnego tematu...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-96">
          <u xml:id="u-96.0" who="#MichałDworczyk">Pani poseł, ale jaki jest wniosek? Jaki temat posiedzenia?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-97">
          <u xml:id="u-97.0" who="#JoannaFabisiak">Najpierw może termin, bo jeśli nie mam terminu, jest wszędzie gęsto, to chciałabym...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-98">
          <u xml:id="u-98.0" who="#MichałDworczyk">Nie, jest na przykład listopad.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-99">
          <u xml:id="u-99.0" who="#JoannaFabisiak">Listopad, świetnie, bardzo dobry termin. Wobec tego spotkanie z naukowcami, którzy zainteresowani są przekazywaniem swojego know-how, dotyczącego upowszechnienia czy komercjalizacji wyników badań...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-100">
          <u xml:id="u-100.0" who="#MichałDworczyk">Pani poseł, jak to w „Vabanku” powiedział dyrektor jednego z banków, zróbmy taki gentlemen’s agreement, że jak pani poseł już porozmawia z tymi naukowcami, to absolutnie zrobimy takie posiedzenie, ale nie wpisujmy tego do planu pracy, bo jeszcze nie rozmawialiśmy na temat tego czy oni przyjmą zaproszenie, czy nie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-101">
          <u xml:id="u-101.0" who="#JoannaFabisiak">Panie przewodniczący, ale jeśli wolno dokończyć...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-102">
          <u xml:id="u-102.0" who="#MichałDworczyk">Słowo harcerza, zrobimy w listopadzie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-103">
          <u xml:id="u-103.0" who="#JoannaFabisiak">Jeśli wolno dokończyć, w ubiegłym roku właśnie w listopadzie organizowałam konferencję, na którą przyjechało 30 osób z różnych krajów, więc rozumiem, że mam ten gentlemen’s agreement na to, że takie spotkanie się odbędzie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-104">
          <u xml:id="u-104.0" who="#MichałDworczyk">Tak jest.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-105">
          <u xml:id="u-105.0" who="#JoannaFabisiak">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-106">
          <u xml:id="u-106.0" who="#MichałDworczyk">Dziękuję bardzo. Pan poseł Gryglas.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-107">
          <u xml:id="u-107.0" who="#ZbigniewGryglas">Panie przewodniczący, szanowni państwo, nie składałem propozycji dlatego, że z satysfakcją stwierdzam, że w planie jest umieszczony punkt, w grudniu co prawda, ale dobrze, że jest – wsparcia ekonomicznego Polaków mieszkających za granicą. Jest to punkt, który szczególnie jest mi bliski, bo sądzę, że Polacy silni gospodarczo będą budzili szacunek i podziw. Zrobimy tym równie dużo, jak rozwijając szkolnictwo polskie. Mam jednak sugestię, żebyśmy spróbowali umieścić w planie wyjazdowym jakiś wyjazd na Litwę, aby tam rozeznać potrzeby w tym zakresie. Sądzę, że Litwa mogłaby być potraktowana w zakresie takiej współpracy ekonomicznej pilotażowo. Można byłoby przy okazji takiego wyjazdowego spotkania rozeznać potrzeby i w tym planie działań je umieścić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-108">
          <u xml:id="u-108.0" who="#MichałDworczyk">Słuszna idea. To jest bardzo zacny pomysł, bo w ogóle nie rozmawialiśmy o jeszcze jednym posiedzeniu wyjazdowym. Chociaż nie ukrywam, że poseł Porzucek w ostatnich dniach brutalnie naciskał mnie, aby była to Rumunia. Czy dobrze pamiętam?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-109">
          <u xml:id="u-109.0" who="#MarcinPorzucek">Tak, to prawda, panie przewodniczący, ale myślę, że nie wyklucza jedno drugiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-110">
          <u xml:id="u-110.0" who="#MichałDworczyk">Nie, nie, bez przesady.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-111">
          <u xml:id="u-111.0" who="#MarcinPorzucek">Jeżeli mogę odpowiedzieć, bo pan przewodniczący wywołał moją osobę, myślę, że lepiej abyśmy wyjazdy zrobili w pierwszej części kadencji, bo wtedy w drugiej będziemy wiedzieli na czym stoimy. Tym bardziej, że znaczna część Komisji są to posłowie, którzy pierwszy raz zasiadają w Sejmie i w tej Komisji. Zwracam uwagę, że być może warto zwiększyć intensywność teraz, w tym roku i przyszłym, a najwyżej później, wiedząc z czym mamy do czynienia, będziemy więcej pracować na miejscu w drugiej części kadencji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-112">
          <u xml:id="u-112.0" who="#MichałDworczyk">Dobrze, moja propozycja jest taka, żebyśmy, jak już wpiszemy te wszystkie dzisiejsze życzenia do planu pracy, na spokojnie zastanowili się nad tym, czy Litwa, czy Rumunia, czy może obie destynacje zostaną przez nas zrealizowane. Na razie nie wpisuję tego do porządku naszych działań, bo i tak jest tam tłok.</u>
          <u xml:id="u-112.1" who="#MichałDworczyk">Jeśli nie ma innych zgłoszeń, to poproszę...</u>
          <u xml:id="u-112.2" who="#MichałDworczyk">Pani poseł Fabisiak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-113">
          <u xml:id="u-113.0" who="#JoannaFabisiak">Chciałam zapytać o punkt 11, to jest: Informacja MSZ w sprawie kierunków wsparcia przez MSZ i administrację rządową współpracy polskiej.... Nie, nie, przepraszam, następny, 12 punkt, chodzi o dobre praktyki innych krajów. Czego oczekujemy, bo nie bardzo wiem…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-114">
          <u xml:id="u-114.0" who="#MichałDworczyk">Oczekujemy ciekawej dyskusji na temat tego, w jaki sposób różne kraje wspierają swoje diaspory.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-115">
          <u xml:id="u-115.0" who="#JoannaFabisiak">MSZ nam przedstawi, jak oni wspierają inne diaspory, a my co – mamy z tego wybrać te najlepsze praktyki do zastosowania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-116">
          <u xml:id="u-116.0" who="#MichałDworczyk">Nie. Mamy to potraktować jako element edukacyjny dla członków Komisji, którzy nie wiedzą jak np. Włosi wspierają Włochów poza granicami kraju. Być może będzie coś inspirującego w tych informacjach i podejmiemy inicjatywę legislacyjną, albo jakąkolwiek inną.</u>
          <u xml:id="u-116.1" who="#MichałDworczyk">Proszę państwa, jeśli nie ma innych propozycji to proszę...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-117">
          <u xml:id="u-117.0" who="#Głoszsali">Wyjazd jest niewpisany.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-118">
          <u xml:id="u-118.0" who="#MichałDworczyk">Tak, wyjazd musimy mieć wpisany. Dobrze, a musimy mieć określone miejsce?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-119">
          <u xml:id="u-119.0" who="#Głoszsali">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-120">
          <u xml:id="u-120.0" who="#MichałDworczyk">Musimy mieć miejsce określone. W takim razie, proszę państwa, Rumunia czy Litwa?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-121">
          <u xml:id="u-121.0" who="#ZbigniewGryglas">A nie możemy mówić o dwóch kierunkach?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-122">
          <u xml:id="u-122.0" who="#MichałDworczyk">Słuchajcie, bądźmy realistami, błagam. W listopadzie jeżdżenie, to też ma umiarkowany sens, nie mówiąc już o grudniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-123">
          <u xml:id="u-123.0" who="#MarcinPorzucek">Białoruś, Grodno jest tu wpisane, czy to jest realne, czy nie, bo to jest na granicy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-124">
          <u xml:id="u-124.0" who="#MichałDworczyk">Dobrze, wycinamy Białoruś.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-125">
          <u xml:id="u-125.0" who="#ZbigniewGryglas">Nie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-126">
          <u xml:id="u-126.0" who="#MichałDworczyk">Nie? Nie wycinamy Białorusi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-127">
          <u xml:id="u-127.0" who="#ZbigniewGryglas">Panie przewodniczący, ale to są bliskie wyjazdy, więc ani bardzo kosztowne, tu część grupy może się podzielić. To nie jest tak, że wszyscy muszą jechać w jednym kierunku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-128">
          <u xml:id="u-128.0" who="#MichałDworczyk">Dobrze, to zróbmy dwa wyjazdy. Białoruś i Litwa zostają, będziemy mieli całe Kresy załatwione. Czyli wpisujemy jeszcze Litwę.</u>
          <u xml:id="u-128.1" who="#MichałDworczyk">Kto z pań i panów posłów jest za tym, żeby przyjąć zaproponowany plan wraz z poprawkami? (16) Kto jest przeciw? (0) Kto się wstrzymał? (0)</u>
          <u xml:id="u-128.2" who="#MichałDworczyk">Kolejny sukces naszej Komisji, jednogłośnie przyjęliśmy plan.</u>
          <u xml:id="u-128.3" who="#MichałDworczyk">Czy w sprawach różnych są jakieś pytania? Nie ma żadnych pytań.</u>
          <u xml:id="u-128.4" who="#MichałDworczyk">Serdecznie dziękuję zarówno zaproszonym gościom, jak i członkom Komisji.</u>
          <u xml:id="u-128.5" who="#MichałDworczyk">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>