text_structure.xml
13.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#ElżbietaKruk">Witam państwa. Otwieram posiedzenie Komisji Kultury i Środków Przekazu. Witam państwa posłów, witam gości. Witam pana ministra Pawła Lewandowskiego podsekretarza stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego, witam pana Jerzego Straszewskiego – prezesa Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej. Na podstawie listy obecności stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#ElżbietaKruk">Porządek dzienny obejmuje: pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o finansowym wspieraniu produkcji audiowizualnej (druk nr 2794). Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie słyszę. Stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#ElżbietaKruk">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. Bardzo proszę pana ministra o uzasadnienie w imieniu rządu projektu ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PawełLewandowski">Dziękuję. Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo. Celem wprowadzenia ustawy o finansowym wspieraniu produkcji audiowizualnej jest kompleksowy rozwój polskiego przemysłu audiowizualnego oraz rozwój kultury i promocja polskiego dziedzictwa kulturowego na świecie przez finansowe wspieranie produkcji utworów audiowizualnych.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PawełLewandowski">Przepisy projektowanej ustawy rozwiązują najbardziej dotkliwy problem polskiego przemysłu audiowizualnego, który mimo sukcesów artystycznych ostatnich lat i postępującej profesjonalizacji produkcji audiowizualnej jest narażony na stagnację. Konsekwencją wprowadzenia nowej regulacji będzie poprawa warunków funkcjonowania przemysłu audiowizualnego w Polsce i wzmocnienie pozycji polskiego sektora audiowizualnego na rynku międzynarodowym, podniesienie konkurencyjności polskich firm działających w branży, a w dłuższej perspektywie przyciągnięcie do Polski poważnych inwestycji w tym sektorze. Wpłynie to zatem korzystnie na szeroko rozumianą twórczość audiowizualną oraz wiele innych dziedzin gospodarki i życia społecznego.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PawełLewandowski">Podobne regulacje, nazywane zachętami finansowymi, zostały wprowadzone w znaczącej większości państw europejskich. Ponieważ Polska pozostaje jednym z nielicznych krajów rozwiniętych nie posiadających analogicznego mechanizmu wsparcia opartego na przesłankach ekonomicznych, polski sektor audiowizualny znajduje się w niekorzystnej pozycji konkurencyjnej wobec sektorów audiowizualnych innych państw. Producenci zagraniczni, np. amerykańscy, szukając miejsca, w którym mogą wyprodukować całość lub część filmów i seriali, wybierają więc inne niż Polska terytoria z uwagi na korzyści wynikające z wprowadzonych w nich systemów zachęt finansowych.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PawełLewandowski">W obszarze wspierania produkcji filmowej obecnie obowiązuje ustawa z dnia 30 czerwca 2005 roku o kinematografii, która dotyczy wyłącznie twórczości filmowej i działalności w dziedzinie kinematografii, szczególnie tej, która ma znaczenie artystyczne. Mechanizmy wsparcia przewidziane jej przepisami miały i mają przełomowe znaczenie dla rozwoju polskiego przemysłu filmowego, jednak w obliczu ogromnej konkurencji międzynarodowej oraz braku różnorodności źródeł finansowania stały się niewystarczające, w wyniku czego polskiej branży może grozić stagnacja.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PawełLewandowski">Projekt ustawy zakłada, że bezpośrednimi beneficjentami nowego mechanizmu wsparcia finansowego będą przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą w zakresie produkcji audiowizualnej będący producentami lub koproducentami utworów audiowizualnych lub przedsiębiorcy wykonujący usługi na rzecz produkcji utworów audiowizualnych, którzy ponoszą koszty realizacji produkcji danego utworu audiowizualnego w Polsce.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PawełLewandowski">Drugą ważną różnicą w stosunku do ustawy z dnia 30 czerwca 2005 roku o kinematografii jest to, że projektowana ustawa ma szerszy zakres przedmiotowy. Obejmuje bowiem możliwość finansowania nie tylko filmów fabularnych, których pierwszym polem eksploatacji jest kino, ale wszelkiego rodzaju utworów audiowizualnych, w tym filmów fabularnych, dokumentalnych i animowanych oraz seriali – niezależnie od pierwszego pola eksploatacji.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PawełLewandowski">Realizacja ustawy zostanie powierzona Polskiemu Instytutowi Sztuki Filmowej. Do zadań PISF należeć będzie przede wszystkim przyznawanie, wypłata i rozliczanie wsparcia finansowego w formie refundacji części polskich kosztów kwalifikowanych. Nadto do zadań PISF zaliczono gromadzenie i analizowanie danych dotyczących rynku audiowizualnego, co będzie umożliwiać ocenę efektywności mechanizmu, jak również promocję polskiego sektora audiowizualnego oraz Polski jako miejsca realizacji produkcji filmowych w celu przyciągania zagranicznych producentów i inwestorów. Koncepcja działania PISF w obszarze realizacji ustawy jest oparta na najlepszych wzorach z innych państw UE i Stanów Zjednoczonych, w których od wielu lat istnieją podobne instytucje.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#PawełLewandowski">Środki na wsparcie finansowe będą przekazywane do PISF z budżetu państwa. Roczny budżet PISF związany z realizacją projektowanej ustawy został przewidziany w wysokości od 100 do 200 mln zł rocznie. Wsparcie finansowe będzie się przyznawać poszczególnym produkcjom w wysokości 30% polskich kosztów kwalifikowanych. Biorąc pod uwagę otaczające rynki, szacuje się, że jest to poziom zaangażowania środków publicznych zbliżony do analogicznych systemów wsparcia przyjętych w innych państwach. Maksymalna wysokość wsparcia finansowego przyznanego na jedną produkcję audiowizualną nie będzie mogła przekroczyć 15 mln zł, a maksymalna wysokość łącznego wsparcia finansowego przyznanego jednemu przedsiębiorcy w roku kalendarzowym nie może przekroczyć 20 mln zł. Zgodnie z zasadami pomocy publicznej wysokość wsparcia nie będzie mogła przekroczyć razem z innymi źródłami pomocy 50% całości budżetu produkcji audiowizualnej z wyjątkiem tzw. filmu trudnego, za który w tym wypadku uznaje się filmy i seriale dla dzieci do lat 12 oraz filmy i seriale, które w swoim założeniu promują polskie dziedzictwo historyczne lub kulturowe na świecie. W tym przypadku udział środków publicznych w budżecie projektu będzie mógł sięgać 70%.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#PawełLewandowski">Procedura przyznawania wypłaty i rozliczania wsparcia finansowego została uproszczona i opiera się na etapach, których czas trwania został zredukowany do niezbędnego minimum.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#PawełLewandowski">Niezbędnym elementem oceny produkcji audiowizualnych przed przyznaniem wsparcia musi być przeprowadzenie testu kwalifikacyjnego, czyli tzw. testu kulturowego. Głównym celem testu jest zidentyfikowanie przesłanek kulturowych związanych z produkcją audiowizualną oraz ocena wpływu produkcji na rozwój polskiego sektora audiowizualnego. Test kwalifikacyjny będzie zawierać zestaw kryteriów i przypisane im odpowiednio punktacje. W tym kontekście brane będą pod uwagę kryteria wskazujące na wykorzystanie w utworze audiowizualnym polskiego lub europejskiego dorobku kulturowego, lokalizacja akcji utworu audiowizualnego na terytorium Polski, realizacja utworu audiowizualnego na terytorium Polski, udział w produkcji audiowizualnej polskich pracowników, współpracowników lub podmiotów wykonujących usługi na rzecz produkcji audiowizualnej oraz udział polskiej infrastruktury filmowej. Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku PISF będzie zawierać umowę o wsparcie finansowe. Po zawarciu umowy o wsparcie finansowane środki pieniężne przeznaczone na wypłatę wynikającego z nich wsparcia finansowego Instytut będzie przekazywał na powierniczy rachunek bankowy. Dzięki temu możliwe będzie rozliczenie dotacji celowej przyznanej Instytutowi na cele związane ze wsparciem finansowym w danym roku kalendarzowym, nawet jeżeli prace objęte wsparciem finansowym zostaną przeprowadzone w kolejnych latach. Beneficjent wsparcia finansowego będzie mógł podjąć zgromadzone na rachunku powierniczym środki dopiero po przedstawieniu i weryfikacji raportu końcowego z produkcji audiowizualnej.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#PawełLewandowski">Projekt ustawy wprowadza także obowiązek przekazywania do PISF szczegółowych dziennych danych dotyczących liczby widzów i sprzedanych biletów oraz zaakceptowanych znaków legitymacyjnych, jak również informacji o przychodach ze sprzedaży biletów.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#PawełLewandowski">Celem projektowanej regulacji jest zapewnienie wiarygodnego źródła danych o oglądalności poszczególnych filmów polskich i zagranicznych, a także umożliwienie bieżącego monitorowania przez PISF szczegółowych danych dotyczących sprzedanych biletów, wejść na podstawie tzw. voucherów, bezpłatnych biletów z rozbiciem na poszczególne filmy. Dane te będą odbierane z wyodrębnieniem na każdy wyświetlany w danym kinie film oraz na każdy dzień tygodnia, co umożliwi precyzyjne badanie oglądalności filmów w Polsce. Jak dotąd żadna instytucja publiczna nie prowadziła na szeroką skalę takich badań. Aby nie nakładać zbyt dużych obciążeń na podmioty prowadzące kina, dane te będą przekazywane dwa razy w tygodniu. Uzupełnieniem obowiązku raportowania będą comiesięczne raporty dotyczące przychodów podmiotu prowadzącego kino z tytułu wyświetlania filmów i reklam w kinie. Obowiązek ten został wprowadzony w cyklu miesięcznym, aby umożliwić podmiotom prowadzącym kina rozliczenie sprzedaży voucherów wielokrotnego użytku, w szczególności karnetów miesięcznych, oraz wpływów z reklam, które nie są przypisane do konkretnych dni i wyświetlanych filmów. W wyniku zbierania danych możliwa będzie realizacja podstawowych zadań PISF, w szczególności skutecznego poboru opłat, o których mowa w art. 19 ust. 1 ustawy o kinematografii.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#PawełLewandowski">Wnoszę do Wysokiej Komisji o przyjęcie projektu i jego rekomendację. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#ElżbietaKruk">Dziękuję bardzo, panie ministrze. Otwieram dyskusję. Bardzo proszę – czy są pytania, uwagi do pana ministra? Nie ma żadnych wątpliwości? Jeśli tak, to stwierdzam zakończenie pierwszego czytania ustawy z druku nr 2794 i wnoszę o powołanie podkomisji do prac nad tą ustawą. Czy jest sprzeciw Komisji? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#ElżbietaKruk">Ostatnio powołaliśmy trochę mniejszą podkomisję, siedmioosobową, i proponowałabym właśnie taki skład – siedem osób, w tym czterech przedstawicieli klubu PiS. Czy jest sprzeciw? Jeśli nie ma, to ja zgłoszę kandydatów. Proszę też inne kluby o zgłaszanie. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#UrszulaPasławska">Pani przewodnicząca, nie wszystkie kluby będą reprezentowane.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#ElżbietaKruk">To jaka jest inna propozycja?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#UrszulaPasławska">Propozycja jest taka, aby po prostu zapewnić możliwość uczestnictwa przedstawicieli klubów.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#ElżbietaKruk">Dobrze. Bardzo proszę, w takim układzie proponuję dziewięcioosobową, z pięcioma przedstawicielami klubu PiS i czterema przedstawicielami partii opozycyjnych. Bardzo proszę o zastanowienie i zgłoszenie kandydatów. W imieniu klubu PiS zgłaszam siebie, czyli Elżbietę Kruk, Piotra Babinetza, Jacka Świata, Beatę Pieluchę i Tomasza Zielińskiego. Bardzo proszę – pani przewodnicząca Iwona Śledzińska-Katarasińska.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Jeżeli mamy dziewięcioosobową podkomisję, to zgłaszam dwie osoby. Jest to pani Małgorzata Kidawa-Błońska i ja.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#ElżbietaKruk">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę o inne kandydatury.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#UrszulaPasławska">Ja zgłaszam swoją osobę.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#ElżbietaKruk">Dobrze. Czy ktoś jeszcze?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#KrzysztofMieszkowski">Wypada mi tylko siebie zgłosić.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#ElżbietaKruk">Dobrze. Mamy dziewięć osób. Czy są jeszcze jakieś inne kandydatury? Jeśli nie ma, to czy jest sprzeciw wobec powołania dziewięcioosobowej podkomisji, w skład której wejdą zgłoszeni posłowie? Nie ma. Uznaję, że Komisja powołała podkomisję do prac nad projektem ustawy z druku nr 2794.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#ElżbietaKruk">Stwierdzam, że porządek dzienny został wyczerpany. Po zamknięciu posiedzenia bardzo proszę o pozostanie wszystkich członków podkomisji, abyśmy mogli się ukonstytuować. Dziękuję bardzo, zamykam posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>