text_structure.xml 31.1 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#ElżbietaKruk">Witam państwa. Otwieram posiedzenie Komisji Kultury i Środków Przekazu. Witam przybyłych gości i państwa posłów. Stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#ElżbietaKruk">W porządku dziennym posiedzenia mamy rozpatrzenie poprawek zgłoszonych w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o Radzie Mediów Narodowych oraz o zmianie niektórych ustaw z druku nr 592. Czy jest sprzeciw wobec zaproponowanego porządku obrad? Nie ma, uznaję, że Komisja przyjmuje zaproponowany porządek obrad.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#ElżbietaKruk">W czasie drugiego czytania zostały zgłoszone poprawki. Bardzo proszę o uzasadnienie pierwszej poprawki. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#UrszulaPasławska">Szanowna pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, nasza poprawka jest – mam nadzieję – zrozumiała i czytelna. Chodzi o to, że po pierwsze – członków Rady wybiera Sejm, a po drugie – proponujemy, aby dwóch członków Rady, których miałyby wskazywać największe kluby opozycyjne, byli to przedstawiciele wszystkich klubów opozycyjnych łącznie. Poprawka nr 2, czyli skreśla się art. 6, jest to konsekwencja pierwszej poprawki. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#ElżbietaKruk">Dziękuję bardzo. Czy pan minister? Bardzo proszę – Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#KrzysztofKarkowski">Dziękuję, pani przewodnicząca. Jeśli chodzi o uwagi Biura Legislacyjnego, to oczywiście rekomendujemy, żeby połączyć to z poprawką drugą, razem rozpatrywać i głosować. Jeżeli chodzi o uwagi prawno-legislacyjne, to należy zwrócić uwagę, iż dalej aktualna pozostaje uwaga Biura Legislacyjnego, że posługiwanie się pojęciem „kluby opozycyjne” oraz pojęciem „ugrupowania, których przedstawiciele nie wchodzą w skład Rady Ministrów” może budzić wątpliwości pod względem prawnym i stosowania tego w praktyce. Ponadto należy zwrócić uwagę, iż poprawka nie zawiera konsekwencji, które są wymagane przez regulamin Sejmu. Wydaje się, że oprócz skreślenia art. 6 powinna zawierać także zmiany w art. 7 ust. 2 pkt 2, w art. 7 ust. 3, art. 8 oraz ewentualnie w art. 13. Pod tym względem jest to poprawka ułomna, nie zawiera wszystkich wymaganych konsekwencji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#ElżbietaKruk">Dziękuję bardzo. Czy są jeszcze inne uwagi bądź pytania do pani poseł? Nie ma. Poddaję tę poprawkę pod głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#ElżbietaKruk">Kto jest za przyjęciem tej poprawki? Zwracam uwagę na opinię Biura Legislacyjnego o wadliwość tej poprawki. Bardzo proszę, pani poseł, rzeczywiście, przepraszam.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#UrszulaPasławska">Pani przewodnicząca, rozumiem uwagę co do tej drugiej części. Rzeczywiście naturalną konsekwencją byłaby zmiana m.in. w art. 7, natomiast bardzo trudno jest sprecyzować, co jest klubem opozycyjnym. Staraliśmy się zapisać to w ten sposób, iż kluby, których przedstawiciele nie wchodzą w skład Rady Ministrów. Bardzo prosiłabym być może Biuro Legislacyjne o wsparcie i zaproponowanie jakiegoś zapisu, bo doskonale wiemy, o co chodzi w tej poprawce.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#ElżbietaKruk">Pani poseł, przepraszam, ale to już nie jest ten etap, nie możemy wprowadzać zmian w poprawkach zgłoszonych w drugim czytaniu. Biuro Legislacyjne – zgoda? Tak. Bardzo proszę – pani przewodnicząca Śledzińska-Katarasińska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Chciałam tylko zwrócić uwagę, bo rozumiem uwagi Biura Legislacyjnego, tylko że ta poprawka nie pogarsza sytuacji. Dokładnie to samo jest w tekście, który mamy ewentualnie przyjąć, więc bardzo proszę o nieużywanie tego argumentu. To po prostu jest obarczone wadą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#ElżbietaKruk">Czy są jeszcze jakieś uwagi? Poddaję poprawkę pod głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#ElżbietaKruk">Kto jest za przyjęciem pierwszej poprawki? (8) Kto jest przeciw? (12) Kto się wstrzymał? (0)</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#ElżbietaKruk">Poprawka nie została przyjęta przez Komisję do rekomendacji dla Wysokiej Izby. Rozumiem, że tym sposobem skonsumowaliśmy poprawkę drugą.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#ElżbietaKruk">Przechodzimy do poprawki trzeciej. Bardzo proszę – pani poseł Barbara Bubula.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#BarbaraBubula">Dziękuję bardzo, pani przewodnicząca. Brzmienie tego artykułu nadane naszą poprawką uwzględnia dyskusję, która była przeprowadzona w trakcie posiedzenia Komisji i rozpatrywania ustawy. Oczywiście też nie znaleźliśmy lepszej formuły dotyczącej klubów opozycyjnych. Myślę, że ten problem w ogóle w przyszłości będzie musiał być rozwiązany w taki sposób, żeby specjaliści, eksperci znaleźli formę. Być może to jest pierwszy, a może nie ostatni raz – mam nadzieję – w którym w różnych decyzjach Sejmu będziemy uwzględniać udział klubów opozycyjnych. Ponieważ na tym etapie nie jesteśmy w stanie dojść do takiej formuły, która byłaby akceptowana przez wszystkich ekspertów, proponujemy takie rozwiązanie. Być może w przyszłości znajdzie się jakiś prawnik, który wymyśli formułę, do której nie będzie żadnych zastrzeżeń, ale chcemy sprawy posunąć do przodu i dlatego proponujemy taką procedurę, jaka już bardziej precyzyjnie została opisana w nowym art. 6. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#ElżbietaKruk">Dziękuję bardzo. Przepraszam, ale chcąc przyspieszyć nie dokonałam koniecznych formalności. Witam gości: przedstawicieli Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego z ministrem Krzysztofem Czabańskim oraz przedstawicieli Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z panem przewodniczącym Janem Dworakiem. Od razu pytanie: Czy pan minister, pan przewodniczący mają do tego uwagi? Bardzo proszę, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#JanDworak">Ja tylko mogę powtórzyć coś, co oczywiście na tym etapie nie będzie konstruktywne, ale według mnie jest niesłychanie ważne. Według mnie ten sposób zapisu nie ostanie się, bo nie sposób zapisać czegoś, co jest związane ze zmieniającą się rzeczywistością polityczną. Wiąże się z tym zbyt dużo pytań, również o nierównoprawność na różne sposoby wybranych kandydatów do Rady Mediów Narodowych. Jak powiedziałem, to na tym etapie jest niekonstruktywne, ale to jest kwestia obyczaju a nie przepisu ustawowego. Pani poseł, zwracam się do pani posłanki Bubuli, nie da się tego zapisać. To jest obyczaj. Możecie państwo głosować w taki sposób, żeby uwzględnić potrzeby mniejszości i różnorodności w tej Radzie, a nie próbować tego zapisać. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#ElżbietaKruk">Dziękuję bardzo. Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#KrzysztofKarkowski">Dziękuję, pani przewodnicząca. Jeżeli chodzi o Biuro Legislacyjne, to oczywiście już nie będę omawiał tych ogólnych uwag, natomiast jeśli chodzi o łączenie poprawek, to tutaj było zaproponowane łączenie poprawki trzeciej z poprawką szóstą, ale wydaje się, że jednak one powinny być głosowane oddzielnie. Biuro Legislacyjne rekomenduje osobne głosowanie poprawki nr 3.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#ElżbietaKruk">Dziękuję bardzo. Czy są uwagi, pytania do posła wnioskodawcy? Nie ma. Poddaję poprawkę pod głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#ElżbietaKruk">Kto jest za przyjęciem poprawki trzeciej? (13) Kto jest przeciw? (5) Kto się wstrzymał? (1)</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#ElżbietaKruk">Komisja przyjęła poprawkę nr 3.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#ElżbietaKruk">Przechodzimy do poprawki nr 4. Bardzo proszę – pani poseł Barbara Bubula.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#BarbaraBubula">Dziękuję bardzo. Art. 9. Proponujemy uzupełnić ust. 2, który wymaga od członka Rady składania Marszałkowi Sejmu oświadczenia o swoim stanie majątkowym w trybie określonym w art. 10 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne i tu przywołane są odpowiednie Dzienniki Ustaw. To wiąże się z zasadą, która jest również wpisana do ustawy o ewentualnym konflikcie interesów, tzn. o konieczności braku takiego konfliktu. Stąd naszym zdaniem dopisanie tego wymogu jest niezbędne. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#ElżbietaKruk">Dziękuję. Czy są uwagi, pytania? Bardzo proszę – Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#KrzysztofKarkowski">Dziękuję, pani przewodnicząca. Jeżeli chodzi o uwagi legislacyjne, to Biuro Legislacyjne chciało zaproponować bardzo drobną autopoprawkę do tej poprawki z drugiego czytania. Chodzi o to, żeby sformułować odesłanie nie „w trybie określonym w art. 10” tylko „na zasadach określonych w art. 10”. To może usunąć ewentualne drobne wątpliwości legislacyjne. Wydaje się, że takie odesłanie byłoby lepsze z punktu widzenia legislacyjnego. To nie zmienia tej poprawki pod względem merytorycznym i jeżeli pani poseł zgodziłaby się, to zaproponowalibyśmy taką autopoprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#ElżbietaKruk">Pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#BarbaraBubula">Tak jest, oczywiście, jeżeli to ma usunąć wady, to jak najbardziej. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#ElżbietaKruk">Jeszcze inne uwagi, pytania? Poddaję pod głosowanie poprawkę czwartą.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#ElżbietaKruk">Kto jest za przyjęciem poprawki? (18) Kto jest przeciw? (0) Kto się wstrzymał? (0)</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#ElżbietaKruk">Poprawka została przyjęta jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#ElżbietaKruk">Przechodzimy do poprawki piątej. Bardzo proszę – pani poseł Bubula.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#BarbaraBubula">Od razu chciałabym zgłosić wycofanie tej poprawki. To się wiąże z tym, że złożyliśmy alternatywnie poprawkę nr 8 i jeszcze do ostatniej chwili były dyskusje, która z wersji jest lepsza. Ze względu na to, że obie poprawki niejako wykluczają się wzajemnie, to proponuję wycofanie poprawki piątej. Stosowny wniosek złożyłam na piśmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#ElżbietaKruk">Dziękuję bardzo. Jeśli nie ma uwag Biura Legislacyjnego, to na tym etapie jest to skuteczne wycofanie, tak? Jeśli tak, to przechodzimy do poprawki nr 6. Bardzo proszę, pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#BarbaraBubula">Poprawka nr 6 również uwzględnia dyskusję przeprowadzoną podczas posiedzenia Komisji i pracy nad tą ustawą. Wyznacza termin, w którym pan prezydent wzywa kluby opozycyjne, przepraszam wyznacza klubom opozycyjnym termin do zgłoszenia kandydatów w trybie opisanym ustawą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#ElżbietaKruk">Dziękuję bardzo. Czy są uwagi, pytania? Nie ma. Poddaję poprawkę pod głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#ElżbietaKruk">Kto jest za przyjęciem poprawki nr 6? (13) Kto jest przeciw? (4) Kto się wstrzymał? (1)</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#ElżbietaKruk">Komisja przyjęła poprawkę.</u>
          <u xml:id="u-25.3" who="#ElżbietaKruk">Przechodzimy do poprawki nr 7. Bardzo proszę – pani poseł Bubula.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#BarbaraBubula">Dziękuję bardzo. W poprawce siódmej proponujemy określenie czasu, w którym wygasają mandaty dotychczasowych rad programowych spółek, które w tej chwili działają we wszystkich rozgłośniach regionalnych, we wszystkich antenach telewizyjnych. Ze względu na konieczność zachowania ciągłości prac jest wpisana zasada w nowym ust. 4 mówiąca o tym, że rady programowe spółek działają w dotychczasowym składzie do czasu powołania rad programowych na podstawie przepisów ustawy zmienianej w art. 17 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą. Zapewniona jest ciągłość pracy, natomiast jest również możliwość ustanowienia rad programowych według nowych zasad. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PiotrBabinetz">Dziękuję bardzo. Czy Biuro Legislacyjne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Przepraszam najmocniej. Kto inny powołuje, ale to jeszcze nie jest nowa zasada. Te rady zostają takie same…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#BarbaraBubula">To jest nowa zasada, że kto inny powołuje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PiotrBabinetz">Dobrze, może proszę Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#KrzysztofKarkowski">Dziękuję, panie przewodniczący. Jeżeli chodzi o uwagi legislacyjno-prawne, to należy zwrócić uwagę, iż mogą powstać wątpliwości ewentualnie co do interpretacji tego przepisu. Po pierwsze, dlatego że jest użyte pojęcie „wygasają”. Z drugiej strony jest ust. 4, który przedłuża działanie tych rad programowych. Kolejną rzeczą, która może budzić wątpliwości, jest odniesienie się do wygasania mandatów rad programowych, a wydaje się, że to raczej powinno chodzić o mandaty członków tych rad. Oczywiście ewentualne poprawienie tego przepisu wymagałoby zmian o charakterze merytorycznym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#ElżbietaKruk">Bardzo proszę – pani poseł Barbara Bubula.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#BarbaraBubula">Jeszcze zgłaszał się pan przewodniczący, to może łącznie odpowiem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#KrzysztofMieszkowski">Mam taką zasadniczą uwagę. Po co w ogóle wymieniać te rady programowe? Właściwie nie rozumiem tego. Po co w ogóle te rady programowe wymieniać?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Żeby były inne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#ElżbietaKruk">Bardzo proszę – pani poseł Bubula.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#BarbaraBubula">To jest konsekwencja ogólnej zasady zapisanej w nowej ustawie w art. 2 mówiącej o tym, że kompetencje w zakresie powoływania i odwoływania składów osobowych organów jednostek oraz innych w sprawach określonych w ustawie obejmuje Rada Mediów Narodowych, kierując się potrzebą zapewnienia rzetelnego wypełniania przez spółki ich ustawowych zadań oraz ochrony ich samodzielności i niezależności redakcyjnej. Rady programowe spełniają istotną rolę w funkcjonowaniu spółek. KRRiT dotychczas przy ich pomocy, panie pośle, ustanawiała plany programowo-finansowe. Chcielibyśmy, żeby w przyszłości ich egzekwowanie było wzmocnione według nowych zasad i oczywistą jest sprawą, że skoro Rada Mediów Narodowych przejmie te kompetencje, to powinna mieć również możliwość powoływania tych rad. One mają mieć charakter inny niż w tej chwili. W tej chwili większość składów rad pochodzi z parytetu klubów sejmowych, tylko 1/3 (5 osób) z KRRiT. Cały czas nawiązuję do tego, że ta ustawa jest ustawą przejściową dojścia do docelowego kształtu mediów narodowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#ElżbietaKruk">Bardzo proszę – pani przewodnicząca Śledzińska-Katarasińska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Pani poseł, jakby odwołując się do wspólnego doświadczenia oczywiście rozumiem, że nie będzie powoływała KRRiT tylko Rada Mediów Narodowych. Powiedziałam, że nie ma żadnych nowych zasad, bo dopóki nie będzie jakiejś nowej ustawy, a na razie jej nie ma, to będzie powołane 5 osób – nie KRRiT tylko nowa Rada Mediów Narodowych. Dobrze, będzie miała jakąś swobodę, ale rozumiem, że jest jakaś autonomia klubów parlamentarnych, które po prostu zgłaszają swoich członków i zostanie ona zachowana. Jeśli tak, to przepraszam, że tak powiem – jakby ktoś chciał jeszcze pracować, to niech by może zostały te rady, aż zrobicie państwo nową ustawę. Wtedy rozumiem, że jest jakaś zmiana jakościowa, a tak to jest co?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#ElżbietaKruk">Chwileczkę, panie przewodniczący. Pani przewodnicząca, ja się domyślam, że pani broni dzisiejszego przepisu, ale on nie odpowiada dzisiejszemu układowi…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Ale on jest.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#ElżbietaKruk">Ale nie odpowiada dzisiejszemu układowi parlamentarnemu i przedstawiciele np. Nowoczesnej i Kukiz'15 nie mają swoich przedstawicieli w radach programowych. To jest taka zasada, że proporcjonalnie kluby kierują swoich przedstawicieli do rad programowych. Dlatego przy okazji tej zmiany to wydaje się jak najbardziej racjonalne. Bardzo proszę – pan przewodniczący Mieszkowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#KrzysztofMieszkowski">W dalszym ciągu jest to pogłębianie upolitycznienia mediów…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#ElżbietaKruk">W tym zakresie, panie przewodniczący, nic się nie zmienia. Ta zasada się nie zmienia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#KrzysztofMieszkowski">Powinniśmy to zmienić, dążąc do tego, żeby media były apolityczne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#ElżbietaKruk">Pani poseł zapowiedziała, że ta zmiana będzie przy następnym etapie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#KrzysztofMieszkowski">To jest takie marzenie po prostu o lepszym świecie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#ElżbietaKruk">Dobrze, ale proszę nie składać odpowiedzialności za ten przepis ustawowy na PiS czy na dzisiejszych autorów tej ustawy, bo został wprowadzony do ustawy w 1992 r. Od tamtej pory funkcjonuje i nikt go nie podważał do tej pory, panie przewodniczący. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#KrzysztofMieszkowski">Rady programowe są takim ciałem, które towarzyszy pracy telewizji i KRRiT. Oczywiście to jest ważne, ale tak naprawdę wszystkie decyzje dotyczące programu zapadają na poziomie poszczególnych stacji telewizyjnych, na poziomie praktyki. Tam się dzieje praca. Rady programowe są tutaj jakąś quasi-fikcją.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#ElżbietaKruk">Dobrze, panie przewodniczący, nie będziemy teraz rozmawiać o radach programowych, bo to jest sprawa, którą rzeczywiście trzeba rozstrzygnąć i zmienić, ale chciałabym, żeby pan poddał refleksji pewną kwestię. Kiedy pan był tylko dyrektorem teatru we Wrocławiu, to pan był przedstawicielem społecznym…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#KrzysztofMieszkowski">Jestem w dalszym ciągu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#ElżbietaKruk">A jak pana wybrano do parlamentu, czyli to społeczeństwo wybrało pana do parlamentu, to pan stał się politykiem, który już nie jest godny reprezentować swoich wyborców. Wydaje mi się, że to jest jakiś bardzo poważny błąd w myśleniu. Bardzo proszę, czy są jeszcze inne uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#KrzysztofMieszkowski">Bardzo dziękuję za tę wykładnię taką właściwie prawniczą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#ElżbietaKruk">Użyłam pana tylko jako przykładu. Ja mówię o nas wszystkich. To jest nieszczęście, jeśli zostaniemy wybrani do parlamentu, bo wtedy z normalnych ludzi stajemy się politykami niegodnymi reprezentacji np. kilkudziesięciu tysięcy osób, bo na niektórych z nas oddało głos kilkadziesiąt tysięcy osób.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#KrzysztofMieszkowski">Pani przewodnicząca, ale poczucie normalności w dalszym ciągu mi towarzyszy, nie mam z tym kłopotu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#ElżbietaKruk">Przepraszam bardzo, ale w państwa wypowiedzi padło to, że udział posłów w radach programowych jest upolitycznieniem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">To państwo tak mówicie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#ElżbietaKruk">Nie, tylko pan przewodniczący. Nie wiem, czy pan przewodniczący to jest państwo. Jakie państwo, pani przewodnicząca?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#KrzysztofMieszkowski">To jest państwo polskie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#ElżbietaKruk">Niewątpliwie do tej dyskusji będziemy musieli wrócić, bo rzeczywiście należy przeformułować szczególnie kompetencje rad programowych, to, o czym wspomniał pan przewodniczący, ale w tej chwili to nie jest miejsce. Tak to wynika z przepisów ustawowych, które funkcjonują w prawie dwadzieścia kilka lat.</u>
          <u xml:id="u-60.1" who="#ElżbietaKruk">Teraz powrócimy do dyskusji, bo tylko to możemy zrobić, nad poprawką nr 7. Zgłasza się pan poseł Dariusz Piontkowski? Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#DariuszPiontkowski">Tak. Ja tylko chciałem potwierdzić to, o czym przed chwilą mówiła pani przewodnicząca. Nie zmieniając przepisu zasadniczego dotyczącego sposobu kształtowania rad programowych nie zmieniamy stopnia upolitycznienia tych rad, panie pośle, wbrew temu co pan sugeruje. Jeżeli pan nie zgadza się z takim kształtem powoływania rad programowych funkcjonującym dwadzieścia kilka lat, to mógł pan przecież zgłosić poprawki. Nie zrobił pan tego, więc w tej chwili te uwagi są nie za bardzo na miejscu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#ElżbietaKruk">Czy są jeszcze inne uwagi i pytania? Bardzo proszę – pan minister Luft.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#KrzysztofLuft">Jedna rzecz. To prawda, że zmieniający się układ polityczny przestaje odzwierciedlać parytety w radach programowych. To może jest pewna słabość, ale to jest dokładnie słabość również Rady Mediów Narodowych, którą państwo zaprojektowali, ale to na marginesie.</u>
          <u xml:id="u-63.1" who="#KrzysztofLuft">Na poprzednim posiedzeniu Komisji pytałem Biuro Legislacyjne o status rad programowych i wówczas państwo powiedzieli, że to nie jest organ spółki. Jeżeli nie jest, to powstaje próżnia z chwilą wejścia w życie ustawy. Nie ma rady programowej zgodnie z art. 3, natomiast „z zastrzeżeniem ust. 4” w tym momencie nie stosuje się do rad programowych, bo tam jest mowa o organach spółki. Skutkiem tego byłoby to, że po prostu z chwilą wejścia w życie ustawy nie ma rad programowych w ogóle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#ElżbietaKruk">Czy są jeszcze inne uwagi i pytania? Bardzo proszę – pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#BarbaraBubula">Ja jednak chciałabym bronić przepisu w ust. 4, do którego odsyła ust. 3. Jest mowa o tym, że rady programowe działają w dotychczasowym składzie. W związku z tym nie ma tego rodzaju obawy i proszę nie detronizować obecnych rad programowych, co nie jest intencją obecnego projektu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#KrzysztofLuft">Przepraszam, ad vocem. Oczywiście to byłaby prawda, gdyby rady programowe były organem spółki, o których jest mowa w tym drugim punkcie, a ustaliliśmy, że nie są.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#ElżbietaKruk">Mamy tutaj bardzo jasny przepis: „Rady programowe spółek działają w dotychczasowym składzie do czasu powołania rad programowych na podstawie przepisów”. Nie piszemy tutaj o organach spółek, tylko konkretnie o radach programowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#DariuszPiontkowski">Dlatego są dodatkowe podpunkty, które mówią, jaka jest sytuacja rad programowych, bo rzeczywiście dotychczasowy ust. 1 i 2 mówił o organach spółki. Brak było informacji o radach programowych i ta poprawka uzupełnia ten brak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#ElżbietaKruk">Czy jeszcze są jakieś wątpliwości? Poddaję poprawkę pod głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-69.1" who="#ElżbietaKruk">Kto jest za przyjęciem poprawki nr 7? (13) Kto jest przeciw? (4) Kto się wstrzymał? (2)</u>
          <u xml:id="u-69.2" who="#ElżbietaKruk">Komisja przyjęła poprawkę.</u>
          <u xml:id="u-69.3" who="#ElżbietaKruk">Przechodzimy do poprawki nr 8.</u>
          <u xml:id="u-69.4" who="#ElżbietaKruk">Bardzo proszę – pani poseł Barbara Bubula.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#BarbaraBubula">Poprawka nr 8 wiąże się równocześnie z wycofaniem poprawki nr 9, bo dotyczą one tego samego, czyli wejścia w życie ustawy. Niniejszym wycofuję poprawkę dziewiątą. Poprawka nr 8 mówi o vacatio legis i chciałabym uzasadnić. Ustawa o Radzie Mediów Narodowych powoduje zmianę w sposobie sprawowania nadzoru nad tak ważnymi spółkami, jak TVP, Polskie Radio i rozgłośnie regionalne PR. W związku z tym brzmienie nowego art. 24 proponowane przez nas w poprawce ósmej o 7-dniowym vacatio legis od dnia ogłoszenia dla całości ustawy, z wyjątkiem art. 19, który odnosi się do samej sprawy wygaśnięcia przepisów ustawy przejściowej, która była przyjęta przez Sejm 30 grudnia. Chodzi o to, aby nie zachodziła wątpliwość co do tego, w jaki sposób będą funkcjonować organy spółek i nadzór nad nimi stanowiony przez nowe ciało, które też musi przejść procedurę powoływania swojego składu. Ten przepis zakłada maksymalne skrócenie vacatio legis tej ustawy, co umożliwi rozpoczęcie procedury wyboru składu nowego ciała, jakim jest Rada Mediów Narodowych i przejęcie odpowiednie nadzoru. Druga część tego przepisu mówi o wejściu w życie art. 19, a przypomnę, że art. 19 w naszym projekcie mówi o tym, iż w ustawie z 30 grudnia o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji art. 4 otrzymuje brzmienie: „ustawa wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia”. W związku z tym wykreślamy przepis o wygasaniu ustawy w dniu 30 czerwca, czyli wracamy do sytuacji, w której staramy się to zrobić w ten sposób, żeby była ciągłość organów spółki i nadzoru nad spółkami w sposób maksymalnie uproszczony. Choć wymaga to skomplikowanej operacji legislacyjnej, to – naszym zdaniem – jest to najlepszy sposób na zapewnienie ciągłości funkcjonowania zarówno nadzoru, jak i organów spółki. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#ElżbietaKruk">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę – Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#KrzysztofKarkowski">Dziękuję, pani przewodnicząca. Jeżeli chodzi o Biuro Legislacyjne, to oczywiście podtrzymujemy zastrzeżenia co do okresu 7-dniowego, który jest wyjątkiem od okresu 14-dniowego vacatio legis. Tutaj mogą być zastrzeżenia pod względem konstytucyjnym. Jeśli chodzi o ten wyjątek, to oczywiście tutaj nie ma tego zastrzeżenia, ponieważ tak naprawdę stanowi on przedłużenie tamtej ustawy, grudniowej nowelizacji, która oczywiście też miała swoje vacatio legis. Nasze ewentualne zastrzeżenia dotyczą okresu dotyczącego całej ustawy, tych 7 dni.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#ElżbietaKruk">Czy są jeszcze jakieś pytania i uwagi? Poddaję poprawkę pod głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-73.1" who="#ElżbietaKruk">Kto jest za przyjęciem poprawki nr 8? (14) Kto jest przeciw? (4) Kto się wstrzymał? (1)</u>
          <u xml:id="u-73.2" who="#ElżbietaKruk">Komisja przyjęła poprawkę ósmą. Poprawka dziewiąta została wycofana. Na tym czerpaliśmy porządek obrad, chyba że są jeszcze jakieś sprawy bieżące. Przepraszam bardzo, poseł sprawozdawca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#PiotrBabinetz">Proponuję panią przewodniczącą Elżbietę Kruk.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-75">
          <u xml:id="u-75.0" who="#ElżbietaKruk">Czy są inne kandydatury? Nie ma, to ja się zgadzam. Tym sposobem wyczerpaliśmy porządek obrad. Jeszcze raz zapytam: czy są sprawy bieżące, pytania? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-75.1" who="#ElżbietaKruk">Dziękuję bardzo, zamykam posiedzenie Komisji. Przepraszam bardzo, mimo że już zamknęłam posiedzenie, poinformuję państwa, że następne posiedzenie Komisji zostało odwołane.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>