text_structure.xml 48.4 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#WojciechSzarama">Otwieram posiedzenie Komisji Polityki Społecznej i Rodziny oraz Komisji do Spraw Kontroli Państwowej. Porządek dzisiejszego posiedzenia został państwu doręczony. Przypominam, że mamy wysłuchać i omówić informację głównego inspektora pracy pana Wiesława Łyszczka, dotyczącą sprawozdania z działalności Państwowej Inspekcji Pracy w 2017 r. Czy do porządku obrad są uwagi? Nie ma. Zatem przechodzimy do realizacji porządku dziennego. Bardzo proszę pana inspektora o przedstawienie sprawozdania. Jednocześnie proszę o uwzględnienie faktu, że druk nr 2709 został wcześniej dostarczony posłom i zapewne zapoznali się oni z jego treścią.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#WiesławŁyszczek">Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, mam zaszczyt przedstawić sprawozdanie z działalności Państwowej Inspekcji Pracy w 2017 r. Zaplanowane zadanie zostało w pełni zrealizowane. W 2017 r. inspektorzy pracy przeprowadzili prawie 81 tys. kontroli u 64 tys. pracodawców i innych podmiotów gospodarczych. Ich wyniki stały się podstawą zawartej w sprawozdaniu diagnozy sytuacji w zakresie kluczowych problemów związanych z ochroną pracy oraz opracowania wniosków dla ich rozwiązania.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#WiesławŁyszczek">Do organów PIP zostało skierowanych 50,5 tys. skarg, ponad 6 tys. więcej niż rok wcześniej. Dzięki działaniu PIP ponad 17 tys. osób, które pracowały w oparciu o umowę cywilno-prawną bez żadnej umowy, otrzymały w 2017 r. umowę o pracę. To jest dwukrotnie więcej niż rok wcześniej. Taki efekt przyniosły przede wszystkim kontrole mające na celu weryfikacje prawidłowości zastosowania umów cywilno-prawnych. Inspektorzy pracy przeprowadzili około 18 tys. podobnych kontroli.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#WiesławŁyszczek">Naruszenie prawa, polegające na zawarciu umowy cywilno-prawnej w warunkach charakterystycznych dla stosunku pracy, najczęściej stwierdzano w budownictwie, hotelarstwie, gastronomii, handlu i naprawach. Kontrole w zakresie przestrzegania przepisów dotyczących umów terminowych w zakładach różnych branż, prowadzone u blisko 900 pracodawców, nie wykazały rażących naruszeń przepisów. Przypadki zatrudniania pracowników na podstawie kolejnych umów na czas określony, z przekroczeniem limitu trzech umów lub nawiązania umów o pracę na okres próbny, przekraczające trzy miesiące, występowały nielicznie.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#WiesławŁyszczek">Inspektorzy pracy przeprowadzili ponad 1900 kompleksowych kontroli czasu pracy, wypłaty wynagrodzeń i innych świadczeń za pracę w podmiotach zatrudniających łącznie ponad 290 tys. osób. Co czwarta kontrola wykazała nieprawidłowości w zakresie obowiązku określania w układzie zbiorowym pracy, regulaminie pracy lub obwieszczeniu systemów czasu pracy, rozkładów czasu pracy i okresów rozliczeniowych.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#WiesławŁyszczek">Znaczny był również stopień naruszeń prowadzenia ewidencji czasu pracy. W zakresie wypłaty wynagrodzeń i innych świadczeń wynikających ze stosunku pracy, do najczęściej ujawnianych nieprawidłowości należały naruszenia przepisu nakazującego rekompensowanie pracy w godzinach nadliczbowych. Odnotowano liczne naruszenia prawa do wypłaty wynagrodzenia za pracę co najmniej raz w miesiącu, w stałym i ustalonym z góry terminie. Realizując nowe zadanie, wynikające z ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę dla osób świadczących pracę na podstawie umów cywilno-prawnych, inspektorzy pracy przeprowadzili 19,5 tys. kontroli, w tym ponad 380 w związku z sygnałami otrzymanymi z Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność” w ramach akcji „13 zł i nie kombinuj”. Większość skontrolowanych podmiotów gospodarczych prawidłowo stosowała przepisy o minimalnej stawce godzinowej. Można uznać, iż akcja informacyjna i działania profilaktyczne, w tym prowadzone przez Państwową Inspekcję Pracy i Komisję Krajową NSZZ „Solidarność”, przyniosły oczekiwany skutek.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#WiesławŁyszczek">Wobec podmiotów, które naruszyły przepisy dotyczące wypłaty minimalnej stawki godzinowej za pracę, inspektorzy wydali ponad 6800 wniosków w wystąpieniach oraz blisko 770 poleceń ustnych. Nałożyli grzywny na łączną kwotę ponad 370 tys. zł. Skierowali 101 wniosków o ukaranie do sądu. Dodatkowo skierowano do prokuratury dwa zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa w sprawie fałszowania dokumentacji i składania fałszywych zeznań oraz dwa w sprawie utrudniania inspektorowi pracy przeprowadzania czynności kontrolnych. Ponad 3 tys. osób pracujących na podstawie umowy zlecenia lub umowy o świadczenia usług, wobec których naruszono przepisy dotyczące wypłaty minimalnej stawki godzinowej, dzięki interwencji PIP otrzymało należności za pracę o nakładach w wysokości 3 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#WiesławŁyszczek">Analiza wyników ubiegłorocznych działań kontrolnych związanych z realizacją krajowej strategii kontroli przepisów w zakresie czasu jazdy i postoju, obowiązkowych przerw, czasu odpoczynku kierowców na lata 2017–2018 wykazuje, iż struktura nieprawidłowości, jak również ich skala, od kilku lat utrzymują się na wskazanym poziomie. Czynnościami kontrolnymi objętych zostało 2700 kierowców i ponad 455 dni ich pracy. Najwięcej naruszeń przepisów dotyczyło skracania minimalnego, dziennego czasu odpoczynku, prowadzenia pojazdu przez okres dłuższy niż 4,5 godz. bez wymaganej przerwy oraz przekraczania dziennego limitu czasu prowadzenia pojazdu. Inspektorzy pracy przeprowadzili ponad 15 tys. kontroli w ramach strategii pierwszej kontroli. W czasie każdej z nich udzieliliśmy średnio sześć porad. Tylko co ósma pierwsza kontrola zakończyła się zastosowaniem sankcji karnej ze względu na szczególne, rażące naruszenia prawa.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#WiesławŁyszczek">Istotny udział w liczbie wydanych decyzji miały rozporządzenia ustne, które zostały wykonane przez pracodawców jeszcze w trakcie kontroli. Do oceny skuteczności pierwszej kontroli przeprowadzono 1900 kontroli sprawdzających. Wykazały one, że przyjęta strategia sprzyja przestrzeganiu przepisów prawnej ochrony pracy. Na pozytywne efekty kontroli można liczyć przede wszystkim tam, gdzie nieprawidłowości wynikają z niewiedzy, błędów pracodawcy lub braku wykwalifikowanej kadry.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#WiesławŁyszczek">Nadzór i kontrola PIP w zakresie przestrzegania przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy koncentrowały się w 2017 r. na rodzajach działalności gospodarczej, w których zagrożenie dla życia pracujących i ryzyko utraty zdrowia były szczególnie wysokie. Przeprowadziliśmy kontrole dotyczące badania okoliczności i przyczyn około 2500 wypadków przy pracy – kontrole egzekwowania zasadniczych wymagań dla maszyn, urządzeń i środków ochrony indywidualnej w ramach nadzoru rynku, zatrudnianie osób niepełnosprawnych, zapewnienie wymaganego poziomu bezpieczeństwa w zakładach prowadzących działalność przemysłową, w tym zakładach zwiększonego ryzyka wystąpienia poważnej awarii przemysłowej, w zakładach azotowych, branży paliwowej, a także w budownictwie, transporcie, gospodarce magazynowej i leśnictwie.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#WiesławŁyszczek">Ogółem w 2017 r. inspektorzy pracy wyeliminowali bezpośrednie zagrożenia dla zdrowia i życia u ponad 77 tys. pracowników i innych osób świadczących pracę. W roku sprawozdawczym inspektorzy pracy skontrolowali legalność zatrudnienia u 177 tys. osób. Nielegalne zatrudnienie stwierdzili w co czwartej kontroli, wśród blisko 24 tys. kontroli legalności zatrudnienia obywateli Polski. Nieprawidłowości dotyczyły blisko 14 tys. osób zatrudnionych najczęściej w podmiotach małych – handlu, naprawach, przetwórstwie przemysłowym i budownictwie.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#WiesławŁyszczek">Wnikliwą kontrolą zostali objęci również cudzoziemcy zatrudnieni w Polsce. Ujawniono nielegalną pracę osób z 36 państw. Największą grupę stanowili obywatele Ukrainy. Większość nielegalnie zatrudnionych cudzoziemców wykonywała pracę na rzecz małych firm, liczących nie więcej niż dziewięć osób. Znaczną skalę naruszeń w zakresie przestrzegania przepisów ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, określających zasady prowadzenia agencji zatrudnienia, inspektorzy pracy stwierdzili w ponad połowie skontrolowanych podmiotów. Nielegalne świadczenie usług agencji zatrudnienia, bez wymaganego wpisu marszałka województwa, ustalono w 51 podmiotach.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#WiesławŁyszczek">Inspektorzy pracy przeprowadzili 829 kontroli z zakresu egzekwowania przepisów prawa, dotyczących pracowników tymczasowych. To jest o 80% więcej kontroli niż w 2016 r. Naruszenie przepisów stwierdzono u ponad 2/3 podmiotów objętych kontrolą. Inspektorzy pracy ujawnili 40 podmiotów świadczących usługi pracy tymczasowej bez certyfikatu marszałka województwa. Ustawą z dnia 10 czerwca 2016 r. o delegowaniu pracowników w ramach świadczenia usług, nałożono na zagranicznych pracodawców szereg obowiązków, a kontrola ich przestrzegania stała się jednym z nowych zadań Państwowej Inspekcji Pracy. Takim zadaniem jest przyjmowanie od przedsiębiorców zagranicznych oświadczeń o oddelegowaniu pracowników do Polski. W 2017 r. wpłynęło do naszego urzędu około 1900 oświadczeń z 62 państw. Zgłoszono fakt oddelegowania około 7400 pracowników firm zagranicznych skierowanych do czasowego wykonania pracy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#WiesławŁyszczek">Ubiegłoroczne kontrole ujawniły łącznie około 63 tys. wykroczeń przeciwko prawom pracownika. Większość z nich dotyczyła warunków pracy, wypłaty wynagrodzenia oraz czasu pracy. Jednocześnie inspektorzy pracy wydali ponad 300 tys. decyzji dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy, 6600 decyzji płacowych, prawie 280 tys. wniosków o wystąpienia. W związku z popełnionymi wykroczeniami nałożono 14700 mandatów na kwotę 17 700 tys. zł. Skierowaliśmy także 3000 wniosków o ukaranie do sądów, które orzekły grzywny w łącznej wysokości 5 800 tys. zł. Do prokuratury zostało skierowanych 721 zawiadomień. Równolegle z kontrolami, PIP prowadziła wielokierunkowe przedsięwzięcia o charakterze informacyjno-prewencyjnym.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#WiesławŁyszczek">Zrealizowany został drugi etap trzyletniej kampanii „Włącz bezpieczeństwo przy obróbce drewna”. Przeprowadziliśmy pierwszy etap ogólnopolskiej kampanii informacyjno-edukacyjnej „Pracuję legalnie!” pod honorowym patronatem Marszałka Sejmu. Znacząca liczba pracodawców uczestniczyła w programach prewencyjnych Państwowej Inspekcji Pracy: „Prewencja wypadkowa”, „Budowa. STOP wypadkom”, „Zdobądź dyplom PIP”, „Przeciwdziałanie negatywnym skutkom stresu w miejscu pracy”. Stałym elementem działalności prewencyjnej Państwowej Inspekcji Pracy pozostają również konkursy, wśród których na szczególną uwagę zasługują: „Pracodawca – organizator pracy bezpiecznej”, „Poznaj swoje prawa w pracy”, „Bezpiecznie od startu”. Tradycyjnie byliśmy już współorganizatorami konkursu „Bezpieczne gospodarstwo rolne”.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#WiesławŁyszczek">Przedstawiciele naszego urzędu aktywnie uczestniczyli w przedsięwzięciach o charakterze ogólnoeuropejskim związanym z ochroną pracy. W ramach grup roboczych funkcjonujących w strukturach Komitetu Wyższych Inspektorów Pracy (SLIC), eksperci PIP angażowali się w prace w obszarze egzekwowania prawa wspólnotowego, w tym realizację działań transgranicznych. Wnieśli wkład w opracowanie planu pracy SLIC na lata 2017–2020, a także istotnego dokumentu pod nazwą „Wspólne zasady inspekcji pracy”, stanowiącego podstawę oceny krajowych systemów inspekcji pracy dokonywanej systematycznie przez ekspertów międzynarodowych z ramienia SLIC.</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#WiesławŁyszczek">Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, działanie Państwowej Inspekcji Pracy w 2017 r. przyniosły wymierne efekty dla społeczeństwa. Są to między innymi: likwidacja bezpośrednich zagrożeń dla życia i zdrowia ponad 77 tys. pracowników i innych osób świadczących pracę; potwierdzenie na piśmie zawarte umową o pracę dla 9600 osób będących stronami umów cywilno-prawnych oraz 7500 osób pracujących bez żadnej umowy, czyli ogółem 17 100 osób; wykorzystanie zaległych urlopów wypoczynkowych przez 22 300 pracowników różnych branż; wyegzekwowanie wynagrodzenia i innych świadczeń ze stosunku pracy na kwotę ponad 136 mln zł dla 87 tys. pracowników oraz 3 mln zł dla ponad 3 tys. osób pracujących na podstawie umów zlecenia, umów o świadczenie usług, wobec których naruszono przepisy dotyczące minimalnej stawki godzinowej; wprowadzenie lub wyeliminowanie nieprawidłowości w ewidencji czasu pracy wobec 75 tys. osób.</u>
          <u xml:id="u-2.16" who="#WiesławŁyszczek">Dzisiejsze sprawozdanie dokumentuje zaangażowanie i determinację inspektorów pracy w przywracanie porządku prawnego w środowisku pracy w 2017 r., pokazując przy tym skalę problemów, z jakimi zmagają się na co dzień zatrudnione osoby. Szukają one rozwiązywania problemów w Państwowej Inspekcji Pracy i tam uzyskują pomoc w miarę posiadanych przez nas możliwości. W 2017 r. nasi eksperci udzielili ponad 906 tys. porad prawnych i technicznych.</u>
          <u xml:id="u-2.17" who="#WiesławŁyszczek">Wymierne efekty naszej pracy, także w zakresie oddziaływania na zwiększenie świadomości prawnej i podniesienia kultury bezpieczeństwa pracy, w znaczący sposób przyczyniły się do wyeliminowania naruszeń prawa pracy w naszym kraju. Uważam, że gdyby zawarte w naszym sprawozdaniu wnioski, w tym także propozycje działań legislacyjnych, stały się przedmiotem wnikliwej uwagi pracodawców, przedsiębiorców, władzy ustawodawczej i wykonawczej, stan ochrony pracy w naszym kraju uległby dalszej, znaczącej poprawie.</u>
          <u xml:id="u-2.18" who="#WiesławŁyszczek">Nasza skuteczność wzrosłaby, gdyby inspektorzy pracy otrzymywali dodatkowe instrumenty prawne adekwatne do aktualnych wyzwań, zagrożeń występujących na rynku pracy. Dotyczy to między innymi wyposażenia inspektora pracy w możliwość wydawania decyzji w zakresie ustalenia stosunku pracy w miejsce zatrudnienia niepracowniczego, gdy cechy zatrudnienia wskazują na stosunek pracy, jak również uproszczenia procedur wszczynających kontrolę, aby, jak w innych krajach unijnych, inspektor mógł prowadzić kontrolę wyłącznie na podstawie legitymacji służbowej, bez dodatkowego upoważnienia, co dzisiaj wiąże się ze stratą cennego czasu i zwiększonymi kosztami dla budżetu państwa.</u>
          <u xml:id="u-2.19" who="#WiesławŁyszczek">Kończąc, chcę wyrazić podziękowanie panu przewodniczącemu oraz wszystkim członkom Komisji za współpracę w 2017 r. i wsparcie Państwowej Inspekcji Pracy w bieżących działaniach na rzecz ochrony pracy. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#WojciechSzarama">Dziękuję, panie inspektorze. Również dziękujemy za współpracę. Czy ktoś z państwa chce zabrać głos odnośnie do sprawozdania? Proszę, pani poseł Mrzygłocka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#IzabelaKatarzynaMrzygłocka">Dziękuję, panie przewodniczący. Państwowa Inspekcja Pracy rzeczywiście ciężko pracuje. Jednak chcę zadać następujące pytanie: jak wygląda obecnie stan kadrowy w PIP? Chcę przypomnieć, że w 2017 r. inspekcja otrzymała z budżetu ponad 4 mln zł na zatrudnienie 59 nowych pracowników. Urząd jednak nie wykorzystał tych pieniędzy zgodnie z przeznaczeniem. Jak poinformował mnie główny inspektor pracy w piśmie z 30 kwietnia br., środki z funduszu przeznaczonego na wynagrodzenie dodatkowych osób w 2017 r. wykorzystano na nagrody dla pracowników. Zaznaczył pan w piśmie, że w grudniu 2017 r. przyznał pan sobie nagrodę w wysokości 20 tys. zł, chociaż w zeszłym roku pełnił pan urząd głównego inspektora pracy zaledwie dwa miesiące. Moje pytanie jest następujące: jak obecnie wygląda sprawa zatrudnienia w Państwowej Inspekcji Pracy? Jak państwo słusznie zauważają, zadań przybywa i muszą być one realizowane za pomocą wyspecjalizowanej kadry.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#IzabelaKatarzynaMrzygłocka">Mam jeszcze pytanie dotyczące doniesień medialnych, które ukazały się w tym tygodniu, dotyczących polecenia przez kierownictwo okręgu w Warszawie wydania we wrześniu br. po 50 decyzji wszystkim inspektorom pracy. Mail, który otrzymali pracownicy okręgu w Warszawie, brzmi następująco: „z uwagi na bardzo niski wskaźnik wydawanych wniosków i decyzji, zobowiązuję każdego inspektora pracy do przeanalizowania zakresu i rozszerzenia kontroli do wydania 50 decyzji od dnia 1 września 2018 r. do 30 września 2018 r. Jednocześnie informuję, że dotychczasowy niski wskaźnik wydawanych decyzji i wystąpień będzie uwzględniany przy nagrodach”. Stąd rodzą się pytania. Jak to polecenie odnosi się do zasady obiektywnego i niezależnego przeprowadzania kontroli przez inspektorów pracy? Każda decyzja to stwierdzone uchybienie, a więc jest proste przełożenie na liczbę nakładanych przez inspektorów na pracowników grzywien w drodze mandatu. Czy można mówić w tym przypadku o przestrzeganiu prawa w Państwowej Inspekcji Pracy, czy raczej o przymuszaniu do mnożenia decyzji i grzywien, według wskaźnika ustalonego przez kierownictwo okręgu? Czy właściwe jest uzależnianie przyznawania nagród inspektorom pracy od liczby wydawanych przez nich decyzji i nałożonych grzywien? Czy takie praktyki są w innych okręgach? Mam nadzieję, że osoby, które skierowały takiego maila do pracowników, nie pełnią już funkcji kierowniczych. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#WojciechSzarama">Dziękuję. Proszę panią poseł Ewę Kozanecką o przedstawienie koreferatu do sprawozdania. Pani poseł Mrzygłockiej udzieliłem głosu nie spojrzawszy na scenariusz naszego posiedzenia. Taka powinna być kolejność. Po przedstawieniu koreferatu, będzie stanowisko Rady Ochrony Pracy, a następnie nasza dyskusja poselska. Bardzo proszę, pani poseł Ewa Kozanecka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#EwaKozanecka">Panie przewodniczący, panie ministrze, szanowni państwo posłowie, dzisiejsze posiedzenie Komisji poświęcone jest podsumowaniu rocznej działalności instytucji czuwającej nad bezpieczeństwem, legalnością i praworządnością stosunku pracy w naszym kraju. Mamy świadomość, jak poważne i liczne zadania realizują inspektorzy pracy, a coroczne sprawozdanie z działalności PIP pokazuje, że niewielka grupa profesjonalistów jest odpowiedzialna za egzekwowanie przestrzegania praw pracowniczych milionów osób świadczących pracę.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#EwaKozanecka">Sprawozdanie z działalności Państwowej Inspekcji Pracy jest opracowane w sposób kompleksowy i rzetelnie prezentuje działania PIP we wszystkich obszarach, w których jest ona aktywna. Czytelne prezentacje danych, odnoszące się do wyników z poprzednich lat, rzetelne komentarze, opisy zjawisk występujących w stosunkach pracy pozwalają na dokonanie obiektywnej oceny pracy inspekcji i wyciągnięcie wniosków pozwalających na dalsze zwiększanie jej skuteczności. Zarówno z prezentacji, jak i praktyk, doświadczeń pracowników, związków zawodowych, instytucji współpracujących z PIP wynika, że miniony rok był kolejnym, w którym inspektorzy pracy musieli wykazać dużą mobilizację, by sprostać pokładanym w nich nadziejom pracowników i realizować nowe obowiązki nakładane przez ustawodawcę. Chcę zauważyć, że spadające bezrobocie, znacząca poprawa na rynku pracy i sygnalizowane przez pracodawców problemy z poszukiwaniem pracowników nie zlikwidowały negatywnego zjawiska, jakim jest unikanie zawierania umów o pracę z zatrudnionymi osobami. Sprawozdanie pokazuje, że inspektorzy pracy osiągają wymierne wyniki w zwalczaniu tego zjawiska, mimo że środki prawne, jakimi dysponują, nie pozwalają na przekształcanie umowy cywilno-prawnej w stosunek pracy w trybie decyzji. Mimo to, w minionym roku inspektorzy pracy sprawili, że ponad 17 tys. osób, pracujących na umowy zlecenie, podpisało umowy o pracę. To dwukrotnie więcej niż w 2016 r.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#EwaKozanecka">W sprawozdaniu znajdują się propozycje zmian legislacyjnych, które mogą ułatwić inspektorom podjęcie bardziej skutecznych działań w razie ujawnienia przypadku świadczenia pracy na podstawie umowy cywilno-prawnej w warunkach charakterystycznych dla stosunku pracy. Zjawisko nadużywania umów cywilno-prawnych mieści się w szeroko pojętym temacie legalności zatrudnienia.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#EwaKozanecka">Od ponad 11 lat kwestie przestrzegania przepisów dotyczących legalnego zatrudniania pracowników cudzoziemców są w centrum zainteresowania inspekcji pracy. Z zaprezentowanych danych wynika, że działania inspektorów pracy na rzecz legalnego zatrudniania były adekwatne do sytuacji na rynku pracy. Szczególny nacisk, uzasadniony okolicznościami, inspekcja pracy włożyła w kontrolę legalnego zatrudnienia cudzoziemców. Coraz więcej branż, aby móc funkcjonować, szuka pracowników za granicą. Zatrudnianie obcokrajowców, nie zawsze zorientowanych w polskich przepisach, bywa źródłem nadużyć, które inspekcja pracy stara się eliminować w ramach posiadanych możliwości. O kompleksowym podejściu do kontroli legalności zatrudnienia świadczy zainteresowanie inspekcji działalnością pośredników pracy, czyli agencji zatrudnienia. Pracownicy tymczasowi nadal stanowią dużą grupę zatrudnionych.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#EwaKozanecka">Znacząco, w stosunku do lat ubiegłych, wzrosła liczba kontroli dotyczących przestrzegania przepisów określających uprawnienia i sposób zatrudniania pracowników tymczasowych. W 2017 r. było ponad 800 kontroli, które wykazały, że 2/3 skontrolowanych podmiotów naruszało przepisy.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#EwaKozanecka">Oprócz działań kontrolnych w obszarze legalności zatrudnienia inspekcja prowadzi aktywną politykę informacyjno-edukacyjną. Mam na myśli ogólnopolską kampanię „Pracuję legalnie!”. Kampania jest przeprowadzana nie tylko przez inspektorów w terenie. Materiały informacyjne rozpowszechniane są za pośrednictwem wszystkich dostępnych mediów. Na wstępie wspomniałam o realizacji przez inspektorów nowych obowiązków i zadań.</u>
          <u xml:id="u-6.6" who="#EwaKozanecka">Sprawozdanie za ubiegły rok zawiera informacje dotyczące działań kontrolno-prewencyjnych podjętych w związku z wejściem w życie przepisów o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. Chodzi o kontrolę przestrzegania przepisów wprowadzającą minimalną stawkę godzinową dla osób zatrudnionych na podstawie umów cywilno-prawnych.</u>
          <u xml:id="u-6.7" who="#EwaKozanecka">Realizując nowe zadanie inspektorzy pracy przeprowadzili 19,5 tys. kontroli. Dla zobrazowania skali tych działań przypominam, że w ubiegłym roku wszystkich kontroli było 81 tys. Aby zwiększyć skuteczność działań, PIP współpracowała z NSZZ „Solidarność” w ramach wspólnej kampanii „13 zł i nie kombinuj”. Dzięki sprawnym działaniom inspektorów ponad 3 tys. osób, wobec których pracodawca naruszył przepisy o minimalnej stawce godzinowej, odzyskało należności na kwotę ponad 3 mln zł. Tysiące kontroli pozwoliło na funkcjonowanie nowych przepisów i wykrycie luk prawnych wykorzystywanych przez niektórych pracodawców.</u>
          <u xml:id="u-6.8" who="#EwaKozanecka">Jeżeli mowa o kontroli wypłaty wynagrodzeń za pracę, należy z uznaniem odnotować działania PIP podejmowane w stosunku do pracodawców niewypłacających zatrudnionym należnych pensji i świadczeń wynikających ze stosunku pracy. W 2017 r. inspektorzy pracy wyegzekwowali około 136 mln zł na rzecz ponad 87 tys. pracowników. Niepokojące jest, że mimo dobrej koniunktury i kolejnego roku przynoszącego wyraźny wzrost gospodarczy, nadal mamy do czynienia z licznymi przypadkami naruszania prawa, polegającego na braku zapłaty za wykonaną pracę lub jej opóźnianie.</u>
          <u xml:id="u-6.9" who="#EwaKozanecka">Państwowa Inspekcja Pracy prowadzi intensywne i wielokierunkowe działania na rzecz zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Cieszy, ale również niepokoi liczba interwencji inspektorów, które skutkują likwidacją bezpośrednich zagrożeń dla życia i zdrowia. Takich przypadków było ponad 77 tys. Statystyka wypadkowa pokazuje, że działania w tym obszarze muszą być zintensyfikowane. Niezmiernie ważna jest przy tym działalność edukacyjno-prewencyjna, którą prowadzi Państwowa Inspekcja Pracy i stale ją poszerza poprzez zwiększanie świadomości i wiedzy o eliminowaniu zagrożenia dla zdrowia i życia w miejscu pracy.</u>
          <u xml:id="u-6.10" who="#EwaKozanecka">Pozytywnie należy również ocenić prowadzone przez PIP działania prewencyjne. Zaliczam do nich kontrole objęte w ramach strategii „pierwsza kontrola”. Tak niekonwencjonalna, aktywna forma propagowania wiedzy dobrych praktyk bezpośrednio u przedsiębiorcy przynosi pozytywne efekty. Jednoznacznie potwierdzają to dane z kontroli sprawdzającej, na co wskazał w swoim wystąpieniu główny inspektor pracy. Przedstawione w sprawozdaniu informacje pokazują również, że inne kampanie prewencyjne znajdują odbiorców wśród pracodawców, szczególnie działających w branżach tradycyjnie uznanych za niebezpieczne, np. związanych z obróbką i pozyskiwaniem drewna. Cennym uzupełnieniem kampanii informacyjno-prewencyjnych jest codzienna działalność poradnicza. Trudno nie docenić i nie zauważyć faktu, że w ubiegłym roku eksperci z inspekcji pracy udzielili ponad 906 tys. porad prawnych i technicznych. Inspektorzy pracy w pełni zrealizowali program działania przyjęty na rok 2017. Inspektorzy ujawnili około 63 tys. wykroczeń, na które nałożono 14 700 mandatów na łączną kwotę 17 700 tys. zł. Do sądów skierowano 3 tys. wniosków o ukaranie, a w 721 przypadkach do prokuratury skierowano zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa. Statystyka przedstawiona w sprawozdaniu potwierdza wysoką aktywność, profesjonalizm i zaangażowanie PIP w działania na rzecz przywracania praworządności w stosunkach pracy.</u>
          <u xml:id="u-6.11" who="#EwaKozanecka">Podsumowując, uważam, że należy pozytywnie ocenić działalność PIP w 2017 r. Realizuje ona skutecznie powierzoną misję, a efekty ubiegłorocznej działalności przyniosły wyraźne efekty w obszarze prawnej ochrony pracy oraz pozytywne skutki w postaci zwiększenia poziomu bezpieczeństwa w kontrolowanych zakładach pracy. Panie ministrze, proszę również przekazać inspektorom pracy słowa uznania i podziękowania za konsekwentną i rzetelną pracę, której efekty przekładają się na skuteczną ochronę praw pracowniczych i bezpieczeństwo osób świadczących pracę. Ze swojej strony również chcę podziękować panu ministrowi, zastępcom, wszystkim pracownikom PIP za konsekwentną i ciężką pracę, gdyż dzięki temu poprawiają państwo warunki pracy. Chcę również podziękować za to, że w okręgowych inspektoratach pracy poprawiają się warunki pracy, a inspektorzy efektywniej pracują. Poprawa warunków pracy inspektorów przekłada się na dobre i bardzo dobre wyniki pracy. Chcę złożyć jeszcze raz podziękowanie za duży wkład włożony w poprawę warunków pracy w Bydgoszczy. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#WojciechSzarama">Dziękuję. Teraz proszę pana posła, przewodniczącego Rady Ochrony Pracy, Janusza Śniadka o przedstawienie stanowiska w sprawie działalności PIP w 2017 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#JanuszŚniadek">Panie przewodniczący, szanowni państwo, na początku dopowiem, że w stanowisku rady jest również powtórzenie liczb ze sprawozdania. Natomiast, chcę podkreślić, że zostały wybrane wartości, które uznaliśmy za najważniejsze, aby tym bardziej uzasadnić wnioski, które stawia rada pod koniec swojego stanowiska.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#JanuszŚniadek">Stanowisko Rady Ochrony Pracy w sprawie działalności Państwowej Inspekcji Pracy w 2017 r. Rada Ochrony Pracy na posiedzeniu w dniu 9 czerwca 2018 r. zapoznała się ze sprawozdaniem z działalności Państwowej Inspekcji Pracy w 2017 r. Dokument przedstawił główny inspektor pracy.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#JanuszŚniadek">W roku sprawozdawczym inspektorzy pracy przeprowadzili prawie 81 tys. kontroli u 64 tys. pracodawców i innych podmiotów gospodarczych. Działania kontrolne ujawniły nieprawidłowości i wykroczenia przeciwko prawom osób wykonujących pracę zarobkową. Większość z nich dotyczyła niewypłacania lub nieterminowego wypłacania wynagrodzeń za pracę i innych świadczeń ze stosunku pracy, nieprzestrzegania norm czasu pracy oraz przepisów BHP, zawieranie umów cywilno-prawnych w warunkach charakterystycznych dla stosunku pracy. Ubiegłoroczne działania kontrolno-nadzorcze w PIP doprowadziły między innymi do likwidacji bezpośrednich zagrożeń dla życia i zdrowia ponad 77 tys. pracowników i innych osób świadczących pracę, 9,6 tys. osób będących stronami umów cywilno-prawnych oraz 7,5 tys. osób pracujących bez żadnej umowy uzyskało potwierdzenie na piśmie zawartej umowy o pracę, a 22,3 tys. pracowników różnych branż wykorzystało zaległe urlopy wypoczynkowe. Inspektorzy pracy wyegzekwowali wypłatę wynagrodzenia i innych świadczeń ze stosunku pracy na kwotę około 136 mln zł dla 87 tys. pracowników oraz przeszło 3 mln zł dla ponad 3 tys. osób pracujących na podstawie umowy zlecenia lub umowy świadczenia usług, wobec których naruszono przepisy dotyczące minimalnej stawki godzinowej. Efektem działań kontrolnych było wprowadzenie lub wyeliminowanie nieprawidłowości czasu pracy wobec ponad 75 tys. osób.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#JanuszŚniadek">Równolegle z działaniami kontrolno-nadzorczymi PIP wprowadziła wielokierunkowe przedsięwzięcia o charakterze informacyjno-prewencyjnym. Został zrealizowany drugi etap trzyletniej kampanii „Włącz bezpieczeństwo przy obróbce drewna”. Przeprowadzono pierwszy etap trzyletniej ogólnopolskiej kampanii informacyjno-edukacyjnej „Pracuję legalnie!”, pod honorowym patronatem Marszałka Sejmu. Znacząca liczba pracodawców uczestniczyła w programach prewencyjnych PIP:, „Prewencja wypadkowa”, „Budowa. STOP wypadkom”, „Zdobądź dyplom w PIP”, „Przeciwdziałanie negatywnym skutkom stresu w miejscu pracy”. Natomiast w programie „Kultura bezpieczeństwa” wzięły udział 534 szkoły. Państwowa Inspekcja Pracy organizowała również konkursy: „Pracodawca – organizator pracy bezpiecznej”, „Poznaj swoje prawa w pracy”, „Bezpiecznie od startu”. Była również współorganizatorem kolejnej edycji konkursu „Bezpieczne gospodarstwo rolne”.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#JanuszŚniadek">Podsumowując, główny inspektor pracy zwrócił uwagę, że prezentowane sprawozdanie jest świadectwem ogromnego zaangażowania i wysiłku inspektorów pracy w egzekwowaniu praw pracowniczych. Jednak, jak podkreślił, pokazuje przede wszystkim skalę problemów z jakimi zmagają się pracownicy, w rozwiązywaniu których szukają pomocy w Państwowej Inspekcji Pracy. Zwrócił uwagę, że PIP mogłaby być bardziej skuteczna, gdyby inspektorzy otrzymali dodatkowe instrumenty prawne, adekwatne do wyzwań występujących na rynku pracy. Rada Ochrony Pracy podziela tę opinię, aczkolwiek, co należy przyznać z satysfakcją, niektóre pozytywne zmiany w zakresie poprawy stanu praworządności w stosunkach pracy, eliminacji zjawisk patologicznych, zostały już uchwalone przez Sejm i weszły w życie. Jednak zapewnienie efektywności działania PIP wymaga uchwalenia jeszcze kilku zmian.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#JanuszŚniadek">Rada popiera propozycje legislacyjne zgłoszone przez głównego inspektora pracy, a w szczególności przyznania inspektorom prawa do wydawania decyzji administracyjnych skutecznie przekształcających umowy cywilno-prawne w umowy o pracę, w sytuacji, gdy praca na podstawie umów cywilno-prawnych jest świadczona w warunkach charakterystycznych dla stosunków pracy oraz zniesienie obowiązku przedstawiania dodatkowego upoważnienia do prowadzenia kontroli. Do tego celu, podobnie jak w innych krajach Unii Europejskiej, wystarczy legitymacja służbowa inspektora pracy. Zdaniem rady, wprowadzenie powyższych zmian, zwłaszcza uproszczenie procedur wszczynania kontroli, przyczyni się do wzrostu efektywności działań inspektorów pracy, wyeliminuje bariery biurokratyczne mające wpływ na skuteczność i czas prowadzenia kontroli. Podobne wnioski rada zgłosiła w stanowisku z ubiegłego roku w sprawie sprawozdania z działalności PIP w 2016 r.</u>
          <u xml:id="u-8.6" who="#JanuszŚniadek">Rada Ochrony Pracy pozytywnie ocenia działalność kontrolno-nadzorczą oraz prewencyjną Państwowej Inspekcji Pracy w 2017 r. Działania PIP w roku sprawozdawczym były prowadzone zgodnie z przyjętym wcześniej programem, który uzyskał akceptację ROP oraz sejmowej Komisji do Spraw Kontroli Państwowej. Rada docenia konsekwencje inspektorów pracy w egzekwowaniu przestrzegania przepisów prawa pracy. Ich działania przyniosły konkretne, wymierne efekty. Podziękowania należą się także kierownictwu PIP, między innymi za podejmowanie nowych wyzwań i ograniczenie barier biurokratycznych w pracy inspektorskiej, co niewątpliwie miało pozytywny wpływ na realizację zadań. Rada oczekuje, że podjęte przez głównego inspektora pracy wysiłki na rzecz zwiększenia zatrudnienia w PIP zostaną uwieńczone powodzeniem. Rada deklaruje, iż w pracach nad przyszłorocznym budżetem będzie zabiegać o podwyższenie wynagrodzeń w PIP, aby pozyskiwanie nowych pracowników mogło być skuteczniejsze. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#WojciechSzarama">Dziękuję, panie pośle. Bardzo proszę, pani poseł Joanna Augustynowska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#JoannaAugustynowska">Panie inspektorze, mam pytanie. Raport przedstawia wiele danych, natomiast chcę zapytać, czy z doświadczenia i informacji, które pan posiada jako inspektor, może pan z całą stanowczością potwierdzić zdanie, często słyszane w przestrzeni medialnej, że udało się wyeliminować wszystkie umowy śmieciowe? To, po pierwsze.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#JoannaAugustynowska">Po drugie, chcę zapytać, czy posiada pan dane dotyczące szarej strefy? Czy to jest także przedmiotem badań PIP? Ze względu na duży wzrost zatrudnienia obcokrajowców, w szczególności Ukraińców, jak wyglądają statystyki? Czy podlegają one kontroli inspektorów pracy? Czy są przestrzegane zasady BHP, czy wręcz przeciwnie? Chcę dowiedzieć się, w jakim kierunku to zmierza, gdyż uważam, że duży napływ pracowników może tworzyć jakieś trendy, albo powinien uczulać inspektorów na zwracanie większej uwagi w określonych zakresach.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#JoannaAugustynowska">Trzecie pytanie dotyczy kwestii, która jest dla mnie bardzo interesująca. Chcę zapytać, czy przedmiotem kontroli w ostatnich trzech latach były urzędy administracji publicznej, ale również telewizja publiczna? Powtarzane hasła, że umowy śmieciowe zostały zlikwidowane dzięki wprowadzeniu różnych reform, nie do końca jest zgodne ze stanem faktycznym. Przykładowo, kierowca TVP Info jest zatrudniony na podstawie umowy o dzieło, w dodatku pracuje kilkanaście godzin w ciągu doby, łącznie z sobotami i niedzielami. Nie jestem osobą upoważnioną do skontrolowania tych sytuacji, natomiast, jeśli pracownicy informują o tego typu zjawiskach, chcę zapytać, czy pan, jako główny inspektor pracy, badał tę sprawę, czy zajmują się tym inspektorzy? W związku z dzisiejszą informacją, czy podejmie pan kroki w tym kierunku? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#JanKlawiter">Chcę zwrócić uwagę na konkretną sprawę, zilustrowania poszkodowanych, zbadanych przez PIP, w wypadkach przy pracy w 2017 r. w danych województwach. Proszę o bardziej czytelne przedstawianie przypadków. Informowanie, ilu jest poszkodowanych w każdym województwie, niewiele wnosi. Kolor czarny lub szary na mapie sugeruje początkowo, że tam są najgorsze sytuacje. A tak naprawdę wszystko trzeba podzielić przez liczbę mieszkańców. Jeżeli w sąsiednich województwach śląskim i opolskim jest odpowiednio 71 i 544 wypadków przy pracy, należy stosować proporcję, że jest 1 mln mieszkańców w województwie opolskim, a 4,6 mln w śląskim. Lepiej pokazać na mapie, ile jest wypadków w przeliczeniu na milion mieszkańców. To byłoby bardziej czytelne. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#EwaTomaszewska">Z jednej strony rynek pracy zmienia się na rzecz pracownika, co ma wpływ na zmniejszenie nieprawidłowości, z drugiej strony, zmiana przepisów prawnych dała szansę eliminowania w większym stopniu umów cywilno-prawnych zawieranych w miejsce umów o pracę. Bardzo cieszy informacja, że 17,1 tys. umów zostało skorygowanych. Natomiast, moje pytanie dotyczy sytuacji wywołanej wcześniejszym kryzysem. Ale nie wyłącznie. Chodzi mi o czas pracy kierowców. W sytuacji, w której część kierowców, będących nadal pracownikami w sensie faktycznym, a wypchniętych na samozatrudnienie w sensie prawnym, kontrola ich czasu pracy, nie tylko przez PIP, ale również służby drogowe, jest znacznie trudniejsza. Chcę zapytać, czy pan inspektor dostrzega powstający problem? Kiedyś istniała próba dookreślenia tej kwestii przez Parlament Europejski – osoba, która wykonuje prace transportowe na rzecz tego samego zleceniodawcy i w kierunkach adresatów przez niego wskazanych, nie może być traktowana jako osoba prowadząca niezależną, samodzielną działalność gospodarczą. Jej czas pracy musi podlegać wszystkim normom, których dotyczą regulacje przyjęte przez pracowników, a nie osoby samodzielnie prowadzące działalność gospodarczą. Wobec tego, moje pytanie jest następujące: czy państwo zauważyli problem w tej kwestii i jak państwo radzą sobie w trakcie kontroli z przekraczaniem czasu pracy przez osoby rzekomo wykonujące zadania na własny rachunek, a w rzeczywistości pracujące pod kierunkiem zleceniodawcy dla mniejszego pracodawcy? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#JanuszŚniadek">Panie przewodniczący, chcę zadać krótkie pytanie, ale najpierw krótka dygresja. Po wypowiedzi pani Augustynowskiej nasunęło się mi skojarzenie. Wielu z nas pamięta, że pod koniec ubiegłej kadencji, na posiedzeniu Komisji Kultury i Środków Przekazu, pan Braun wręcz chełpił się, przeprowadzając reformę telewizji i wymuszając przejście około 600 pracowników telewizji na umowy cywilno-prawne, że będzie to oszczędność 15 mln zł dla budżetu. Tymczasem, cała oszczędność to były pieniądze, które nie trafiły do ZUS. Powiększono dziurę w ZUS i trzeba było dopłacić. Według mojej wiedzy, w znacznym stopniu nie udało się jeszcze tego zwrócić. Mam pytanie do pana inspektora, czy PIP dysponuje informacjami, w jakim stopniu zmniejsza się skala patologii, tzw. umów śmieciowych, cywilno-prawnych, zastępujących stosunek pracy? Czy to zjawisko maleje w skali kraju?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#WojciechSzarama">Dziękuję. Pani przewodnicząca Elżbieta Stępień.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#ElżbietaStępień">Panie przewodniczący, moje pytanie kieruję do pana z inspekcji pracy. Chodzi mi o kontrolę przeprowadzoną w Polskich Liniach Lotniczych LOT. Państwo stwierdzili, że łamane jest prawo i kierunkowo wskazujecie, że należy unikać umów cywilno-prawnych, zamieniając je na umowy o pracę. Proszę powiedzieć, kiedy zostanie przeprowadzona re-kontrola, stwierdzająca, że dotychczas zawierane umowy cywilno-prawne zostały zamienione na umowy o pracę? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#WojciechSzarama">Dziękuję. Więcej pytań nie ma. Panie ministrze, proszę o zajęcie stanowiska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#WiesławŁyszczek">Odpowiem na kilka pytań, a na resztę postaram się udzielić odpowiedzi na piśmie. Odnośnie do przyznania sobie nagrody – proszę państwa, nie przyznaję sobie nagród, nie ma takich możliwości. Główny inspektor pracy nie może sobie przyznawać nagród. Kolegium przyznaje. Nagrody dla pracowników przyznaje ich bezpośredni przełożony. Kolegium wybiera się z pracowników PIP.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#WiesławŁyszczek">Zatrudnienie inspektorów pracy odbyło się zgodnie z wykonywaniem budżetu zadaniowego określonego wskaźnikami. O tym mówiliśmy również na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych. Referowaliśmy to zagadnienie. Postaram się, żeby pani poseł dostała odpowiedź w tym zakresie. Odnośnie do stwierdzenia zastępcy okręgowego inspektora pracy w Warszawie, proszę państwa, nie ma przykazów, że inspektor pracy musi wydać 50 decyzji. Nie było i nie będzie. Wiem, że pojawiła się taka informacja. Było to niefortunne stwierdzenie, ale nie można tego rozciągać na całą inspekcję pracy. Zastępca okręgowego inspektoratu pracy popełnił błąd. Na razie pracownik jest na urlopie, okręgowy inspektor pracy będzie rozmawiał z podległym sobie pracownikiem i odpowiednio wyciągnie konsekwencje.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#WiesławŁyszczek">Odnośnie do zatrudniania inspektorów pracy, trwa obecnie nabór na podinspektorów pracy, podobnie jak w ubiegłym roku. Zatrudnienie będzie systematycznie zwiększane. Jak powiedziała pani poseł, każdego roku bardzo duża grupa inspektorów kończy pracę ze względu na osiągnięcie wieku emerytalnego. W związku z tym, nawet jeśli inspekcja pracy chciałaby wyszkolić stu inspektorów rocznie, nie jesteśmy w stanie tego zrobić w ciągu roku. W zeszłym roku odeszło 259 inspektorów, którzy nabyli uprawnienia emerytalne. Jeśli w tym roku opuści nas 70 inspektorów, to jest maksymalna liczba. Na resztę pytań postaram się odpowiedzieć państwu pisemnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#ElżbietaStępień">Pan nie przepracował nawet kwartału, a przyznał sobie nagrodę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#WiesławŁyszczek">Pani poseł, jeszcze raz podkreślam, nie przyznałem sobie nagrody.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#WojciechSzarama">Proszę państwa, państwo zadali to pytanie kilkakrotnie, a główny inspektor powiedział, że nagrodę przyznało kolegium. Jeśli państwo uważają, że jest inaczej, może to być osobny temat do dyskusji. Proszę zgłosić ten punkt, wtedy poruszymy go na innym posiedzeniu Komisji, uzyskamy opinię na ten temat, sięgniemy do obowiązujących przepisów.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#WojciechSzarama">Pani poseł Augustynowska, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#JoannaAugustynowska">Chcę tylko dopytać, kto wchodzi w skład kolegium? Jeśli pan twierdzi, że nie przyznał sobie nagrody, ale kolegium, chcę wiedzieć, kto wchodzi w jego skład i czy są to pracownicy panu podlegli?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#WiesławŁyszczek">To są pracownicy okręgowych inspektoratów pracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#JoannaAugustynowska">Podlegli? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#WojciechSzarama">Panie ministrze, kiedy zostały przyjęte przepisy związane z przyznawaniem nagród?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#WiesławŁyszczek">Nie wiem, kiedy te przepisy zostały przyjęte, ale obowiązywały jeszcze za mojego poprzednika, św. pamięci Romana Giedrojcia. Kolegium przyznawało nagrody głównemu inspektorowi pracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#WojciechSzarama">Pani poseł, tutaj możemy sięgnąć…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#JoannaAugustynowska">Nie ma potrzeby, panie przewodniczący, już uzyskałam odpowiedź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#WojciechSzarama">…jak w przeszłości…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#JoannaAugustynowska">Panie przewodniczący, zadałam konkretne pytanie, dotyczące tej sytuacji i uzyskałam odpowiedź. Zastanowię się nad dalszymi krokami w tym konkretnym przypadku. Nie ma potrzeby kontynuowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#WojciechSzarama">Ale nie gniewa się pani na mnie, że zwróciłem uwagę również na inny aspekt tej sprawy? Dziękuję państwu. Teraz przystąpimy do głosowania. Czy jest ktoś przeciwny przyjęciu sprawozdania z działalności Państwowej Inspekcji Pracy w 2017 r.?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#SławomirPiechota">Sprzeciw, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#WojciechSzarama">Jest sprzeciw, zatem przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem sprawozdania? (20) Kto jest przeciw? (7) Kto wstrzymał się od głosu? (0) Stwierdzam, że Komisja przyjęła sprawozdanie z działalności Państwowej Inspekcji Pracy w 2017 r.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#WojciechSzarama">Proszę państwa, jest propozycja, aby posłem sprawozdawcą została pani poseł koreferent Ewa Kozanecka. Czy ktoś jest przeciw? Nie ma. Bardzo proszę panią poseł o przygotowanie informacji z prac Komisji i przedstawienie na posiedzeniu Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-32.2" who="#WojciechSzarama">Chcę państwu przypomnieć o konieczności podpisania drugiej listy, gdyż było to drugie w dniu dzisiejszym posiedzenie obu Komisji. Jeśli ktoś tego nie zrobił, a podpisał się tylko na poprzedniej, bardzo proszę o tym pamiętać.</u>
          <u xml:id="u-32.3" who="#WojciechSzarama">Pani poseł Anita Czerwińska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#AnitaCzerwińska">Mam serdeczną prośbę do pani przewodniczącej, również do państwa z sekretariatu. Na posiedzeniu, na którym wysłuchaliśmy sprawozdania Rzecznika Praw Dziecka, wniosłam o przekazanie mi informacji na temat wysokości nagrody, jaką przyznał sobie Rzecznik Praw Dziecka. Niestety, do dzisiaj nie otrzymałam informacji na ten temat, a minęło już trochę czasu. Zatem, zwracam się z prośbą, aby Komisja wystąpiła z tą prośbą. Ponownie zwracam się do Rzecznika Praw Dziecka o udostępnienie mi informacji na temat nagrody, jaką sobie przyznał. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#WojciechSzarama">Dziękuję. Jeżeli nie ma więcej głosów, jeszcze raz dziękuję panu inspektorowi za przybycie, pracownikom i państwu posłom. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>